Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. december 2018
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov
om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med
regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love1)
(Implementering af dele af direktivet om
skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse
og forskellige ændringer af momssystemdirektivet)
§ 1
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som
ændret bl.a. ved § 22 i lov nr. 1555 af 19. december
2017 og senest ved § 1 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
fodnote 1 til lovens titel
indsættes som 4. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2016/1164/EU af
12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til
skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre
markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr. L 193, side 1, og
Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om ændring af
direktiv 2016/1164/EU, for så vidt angår hybride
mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr. L 144, side
1.«
2. I
§ 2, stk. 1, litra a, 8. pkt.,
udgår »med undtagelse af selskaber omfattet af § 2
A, stk. 1,«.
3. §§
2 A og 2 B ophæves.
4. § 2 C,
stk. 1, affattes således:
»Registreringspligtige filialer af
udenlandske virksomheder og skattemæssigt transparente
enheder, der er registreringspligtige, har
vedtægtsmæssigt hjemsted eller har ledelsens sæde
her i landet, beskattes efter reglerne for selskaber omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, hvis en eller flere tilknyttede personer,
jf. § 8 C, stk. 1, nr. 17, som sammenlagt direkte eller
indirekte ejer mindst 50 pct. af stemmerettighederne, kapitalen
eller retten til andel af overskuddet,
1) er
hjemmehørende i en eller flere fremmede stater, hvor enheden
henholdsvis filialen skattemæssigt behandles som et
selvstændigt skattesubjekt, eller
2) er
hjemmehørende i en eller flere fremmede stater, der ikke
udveksler oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager, eller
3) er direkte
ejer og er hjemmehørende i en eller flere fremmede stater,
som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
hvorefter kildeskatter på udbytter til selskaber skal
frafaldes eller nedsættes, og som ikke er medlem af
EU.«
5. § 2 C,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på kollektive
investeringsinstitutter i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/65/EF om samordning af love og
administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv
investering i værdipapirer
(investeringsinstitutter).«
6. § 2 C,
stk. 10, ophæves.
7. I
§ 4 A, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »selskabet selv«: »,
medmindre flytningen af skattemæssigt hjemsted har
medført udenlandsk beskatning af eventuelle afskrivninger,
gevinster og tab«.
8. I
§ 4 A, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »1. og 2. pkt.«: », eller
flytningen af skattemæssigt hjemsted har medført
udenlandsk beskatning af eventuelle afskrivninger, gevinster og
tab.«
9.
Efter § 8 B indsættes:
»§ 8 C. I §§ 8
D og 8 E forstås ved:
1) Hybridt
mismatch: En situation, der involverer et selskab eller en forening
m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j og 3 a-6,
§ 2, stk. 1, litra a og b, fondsbeskatningslovens § 1
eller kulbrinteskattelovens § 21, stk. 4, hvor
a) en betaling
under et finansielt instrument giver anledning til fradrag uden
medregning, når en sådan betaling ikke medregnes inden
for et rimeligt tidsrum og det pågældende
mismatchresultat skyldes forskelle i kvalificeringen af
instrumentet eller betalingen i henhold hertil,
b) en betaling
til en hybrid enhed giver anledning til fradrag uden medregning,
når det pågældende mismatchresultat skyldes
forskelle i allokeringen af betalinger til den hybride enhed i
henhold til lovgivningen i den jurisdiktion, hvor den hybride enhed
er etableret eller registreret, og jurisdiktionen for enhver person
med en deltagelse i denne hybride enhed,
c) en betaling
til en enhed med et eller flere faste driftssteder giver anledning
til fradrag uden medregning, når det
pågældende mismatchresultat skyldes forskelle i
allokeringen af betalinger mellem enheden og det faste driftssted
eller mellem to eller flere faste driftssteder af samme enhed i
henhold til lovgivningen i de jurisdiktioner, hvor enheden
opererer,
d) en betaling
giver anledning til fradrag uden medregning som følge
af et tilsidesat fast driftssted,
e) en betaling
foretaget af en hybrid enhed giver anledning til fradrag uden
medregning, når det pågældende mismatch skyldes
den omstændighed, at der ses bort fra betalingen i henhold
til lovgivningen i betalingsmodtagerens jurisdiktion,
f) en fikseret
intern betaling mellem en enhed og et fast driftssted eller mellem
to eller flere faste driftssteder giver anledning til fradrag uden
medregning og det pågældende mismatch skyldes den
omstændighed, at der ses bort fra betalingen i henhold til
lovgivningen i betalingsmodtagerens jurisdiktion, eller
g) et dobbelt
fradrag forekommer.
2) Betaling
medregnes inden for et rimeligt tidsrum: En betaling i henhold til
et finansielt instrument, hvor
a) betalingen
medregnes i betalingsmodtagerens jurisdiktion i en skatteperiode,
som starter senest 12 måneder efter udgangen af betalerens
skatteperiode, eller
b) det er
rimeligt at forvente, at betalingen medregnes i
betalingsmodtagerens jurisdiktion i en fremtidig skatteperiode, og
betalingsbetingelserne er dem, som ville forventes at blive aftalt
mellem uafhængige selskaber, jf. ligningslovens § 2.
3)
Mismatchresultat: Et dobbelt fradrag eller et fradrag uden
medregning.
4) Dobbelt
fradrag: Et fradrag for samme betalinger, udgifter eller tab i den
jurisdiktion, hvor betalingerne har sit udspring, udgifterne er
pådraget eller tabene er lidt (betalerens jurisdiktion), og i
en anden jurisdiktion (investorens jurisdiktion). I forbindelse med
en betaling fra en hybrid enhed eller et fast driftssted er
betalerens jurisdiktion den jurisdiktion, hvor den hybride enhed
eller det faste driftssted er etableret eller beliggende.
5) Fradrag uden
medregning: Et fradrag af en betaling eller en fikseret intern
betaling mellem enheden og et fast driftssted eller mellem to eller
flere faste driftssteder i enhver jurisdiktion, hvor den
pågældende betaling eller den fikserede interne
betaling anses for at være foretaget (betalerens
jurisdiktion), uden at den pågældende betaling eller
fikserede interne betaling på tilsvarende vis medregnes
skattemæssigt i betalingsmodtagerens jurisdiktion.
Betalingsmodtagerens jurisdiktion er enhver jurisdiktion, hvor
betalingen eller den fikserede interne betaling modtages eller
anses for at være modtaget i henhold til lovgivningen i en
anden jurisdiktion.
6) Medregning:
Det beløb, der bringes i betragtning i den skattepligtige
indkomst i henhold til lovgivningen i betalingsmodtagerens
jurisdiktion. En betaling under et finansielt instrument anses ikke
for at indgå, i det omfang betalingen giver ret til et
skattenedslag udelukkende på grund af den måde, som
betalingen er karakteriseret på i henhold til lovgivningen i
betalingsmodtagerens jurisdiktion.
7)
Skattenedslag: En skattefritagelse, en nedsættelse af
skatteprocenten eller enhver skattelempelse eller tilbagebetaling.
En creditlempelse for betalt skat anses dog ikke for at være
et skattenedslag.
8) Dobbelt
medregnet indkomst: Enhver indkomst, der er omfattet af
lovgivningen i begge de jurisdiktioner, hvor mismatchresultatet er
opstået.
9) Hybrid enhed:
En enhed eller et arrangement, der betragtes som et
selvstændigt skattesubjekt i henhold til lovgivningen i en
jurisdiktion, og hvis indtægt eller udgift behandles som
indtægt eller udgift for en eller flere andre personer i
henhold til lovgivningen i en anden jurisdiktion.
10) Finansielt
instrument: Ethvert instrument, i det omfang det giver anledning
til afkast af finansiering eller egenkapital, som beskattes efter
skattereglerne for gæld, egenkapital eller derivater i
henhold til lovgivningen i enten betalingsmodtagerens eller
betalerens jurisdiktion og omfatter en hybrid
overførsel.
11)
Værdipapirhandler: En person eller enhed, der
beskæftiger sig med regelmæssigt at købe og
sælge finansielle instrumenter for egen regning med henblik
på at skabe fortjeneste.
12) Hybrid
overførsel: Et arrangement til at overføre et
finansielt instrument, hvor det underliggende afkast på det
overførte finansielle instrument skattemæssigt
behandles som samtidig afledt af mere end én af parterne i
dette arrangement.
13) Hybrid
overførsel på markedet: En hybrid overførsel,
som en værdipapirhandler deltager i som led i den normale
forretningsgang og ikke som led i et struktureret arrangement.
14) Tilsidesat
fast driftssted: Et arrangement, der anses for at give anledning
til et fast driftssted i henhold til lovgivningen i enhedens
jurisdiktion, men ikke anses for at give anledning til et fast
driftssted i henhold til lovgivningen i den anden jurisdiktion.
15) Konsolideret
koncern i regnskabsmæssig henseende: En koncern
bestående af alle enheder, der fuldt ud indgår i de
konsoliderede regnskaber, som udarbejdes i overensstemmelse med
International Financial Reporting Standards,
årsregnskabsloven eller det nationale regnskabssystem i en
anden stat, der er medlem af EU eller EØS.
16) Struktureret
arrangement: Et arrangement, der indebærer et hybridt
mismatch, hvor mismatchresultatet er prissat i vilkårene for
det pågældende arrangement, eller et arrangement, der
er udformet med henblik på at frembringe et hybridt mismatch,
medmindre skattesubjektet eller en tilknyttet person ikke med
rimelighed kunne forventes at være bekendt med det hybride
mismatch og ikke får del i værdien af den skattefordel,
der følger af det hybride mismatch.
17) Tilknyttet
person: Et selvstændigt skattesubjekt, hvori et andet
selvstændigt skattesubjekt (subjektet) har direkte eller
indirekte indflydelse i form af stemmerettigheder eller
kapitalejerskab på 25 pct. eller mere, eller hvorfra
subjektet har ret til at modtage 25 pct. eller mere af overskuddet.
Ved tilknyttet person forstås desuden en fysisk person eller
et selvstændigt skattesubjekt, som har direkte eller
indirekte indflydelse i form af stemmerettigheder eller
kapitalejerskab på 25 pct. eller mere i subjektet eller har
ret til at modtage 25 pct. eller mere af subjektets overskud. Har
en fysisk person eller et selvstændigt skattesubjekt direkte
eller indirekte indflydelse i subjektet og et eller flere
selvstændige skattesubjekter på 25 pct. eller mere,
anses alle berørte enheder, herunder subjektet, for
tilknyttede personer. Agerer en fysisk person eller et
selvstændigt skattesubjekt sammen med en anden person eller
et selvstændigt skattesubjekt, for så vidt angår
stemmerettigheder eller kapitalejerskab af et subjekt, skal det
selvstændige skattesubjekt henholdsvis personen hver
især anses som indehaver af alle de berørte
stemmerettigheder eller hele den berørte kapital i det
pågældende subjekt. Ved en tilknyttet person
forstås også et selvstændigt skattesubjekt, der
er del af samme konsoliderede koncern i regnskabsmæssig
henseende som subjektet, et selvstændigt skattesubjekt, hvor
subjektet har en væsentlig indflydelse på ledelsen,
eller et selvstændigt skattesubjekt, som har en
væsentlig indflydelse på ledelsen af subjektet. Uanset
1.-3. pkt. er ejerskabskravet 50 pct. ved hybride mismatch omfattet
af stk. 1, nr. 1, litra b-e og g, § 2 C, stk. 1, og § 8
D, stk. 3.
Stk. 2. Uanset
stk. 1, nr. 1, litra a, giver en betaling, der udgør det
underliggende afkast på et overført finansielt
instrument, ikke anledning til et hybridt mismatch, når
betalingen foretages af en værdipapirhandler i forbindelse
med en hybrid overførsel på markedet og betalerens
jurisdiktion kræver, at værdipapirhandleren medtager
alle beløb, der modtages vedrørende det
overførte finansielle instrument, som indkomst.
Stk. 3. Uanset
stk. 1, nr. 1, litra e-g, opstår et hybridt mismatch kun, i
det omfang betalerens jurisdiktion giver mulighed for fradrag, der
kan modregnes i et beløb, der ikke er dobbelt medregnet
indkomst.
Stk. 4. Uanset
stk. 1 anses et mismatchresultat ikke som et hybridt mismatch,
medmindre det opstår mellem tilknyttede personer, mellem et
skattesubjekt og en tilknyttet person, mellem enheden og det faste
driftssted, mellem to eller flere faste driftssteder af samme enhed
eller i forbindelse med et struktureret arrangement.
§ 8 D. Selskaber og foreninger
m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j og 3 a-6,
§ 2, stk. 1, litra a og b, fondsbeskatningslovens § 1
eller kulbrinteskattelovens § 21, stk. 4, har ikke fradrag, i
det omfang et hybridt mismatch fører til dobbelt fradrag.
Der er dog fradrag, hvis Danmark er betalerens jurisdiktion og
fradraget nægtes i investorens jurisdiktion. Uanset 1. og 2.
pkt. kan der foretages fradrag i dobbelt medregnet indkomst.
Stk. 2.
Selskaber og foreninger m.v. har ikke fradrag for betalinger, i det
omfang et hybridt mismatch fører til fradrag uden
medregning. Selskaber og foreninger m.v. skal medregne betalinger,
i det omfang et hybridt mismatch ellers ville give anledning til
fradrag uden medregning, når fradraget ikke nægtes i
betalerens jurisdiktion. 1. pkt. finder ikke anvendelse i de
situationer, der er omfattet af § 13, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.,
når betalingsmodtageren beskattes af betalingen som
følge af direktiv 2011/96/EU om en fælles
beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige
medlemsstater.
Stk. 3.
Selskaber og foreninger m.v. har ikke fradrag for betalinger, i det
omfang en sådan betaling direkte eller indirekte finansierer
fradragsberettigede udgifter, der giver anledning til et hybridt
mismatch gennem en transaktion eller en række transaktioner
mellem tilknyttede personer, eller som indgår som led i et
struktureret arrangement. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis en
af de jurisdiktioner, der er involveret i transaktionerne eller
rækken af transaktioner, har foretaget en tilsvarende
justering i forbindelse med et sådant hybridt mismatch.
Stk. 4.
Selskaber og foreninger m.v. skal ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst medregne den indkomst, der ellers ville
blive henført til et tilsidesat fast driftssted i udlandet,
i det omfang et hybridt mismatch omhandler indkomst fra et
tilsidesat fast driftssted.
§ 8 E. Selskaber og foreninger
m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j og 3 a-6,
fondsbeskatningslovens § 1 eller kulbrinteskattelovens §
21, stk. 4, der i skattemæssig henseende også er
hjemmehørende i en anden jurisdiktion, har ikke fradrag for
betalinger, udgifter og tab, som er fradragsberettiget i begge
jurisdiktioner, i det omfang den anden jurisdiktion giver mulighed
for, at betalingerne m.v. modregnes i indkomst, der ikke er dobbelt
medregnet indkomst. Betalinger, udgifter og tab, som er
fradragsberettiget i begge jurisdiktioner, hvor fradraget ikke
nægtes efter 1. pkt., kan alene fradrages i dobbelt medregnet
indkomst.
Stk. 2.
Betalinger, udgifter og tab kan uanset stk. 1, 2. pkt., fradrages i
indkomst, der ikke er dobbelt medregnet indkomst, hvis den anden
jurisdiktion er medlem af EU og selskabet efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i
Danmark, i det omfang den anden jurisdiktion nægter fradrag
for betalinger, udgifter og tab.
Stk. 3. Et
sambeskattet selskab, jf. §§ 31 og 31 A, der også
deltager i en sambeskatning eller anden form for
underskudsoverførsel i en anden jurisdiktion, har ikke
fradrag for betalinger, udgifter og tab, i det omfang denne anden
jurisdiktion giver mulighed for, at betalingerne m.v. modregnes i
indkomst, der ikke er dobbelt medregnet indkomst. Betalinger,
udgifter og tab, som er fradragsberettiget i begge jurisdiktioner,
hvor fradraget ikke nægtes efter 1. pkt., kan alene fradrages
i dobbelt medregnet indkomst.«
10. § 11
C affattes således:
Ȥ 11 C. Den
skattepligtige indkomst før overstigende
låneomkostninger og afskrivninger for selskaber og foreninger
m.v., der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j og 3
a-6, § 2, stk. 1, litra a og b, eller kulbrinteskattelovens
§ 21, stk. 4, og for fonde og foreninger, der er omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, kan maksimalt nedsættes med
30 pct. som følge af overstigende låneomkostninger.
Den skattepligtige indkomst og de overstigende
låneomkostninger korrigeres for nettokurstab, der ikke
beskæres efter § 11 B, stk. 1, 3. pkt. Skattepligtig
indkomst opgjort efter § 8, stk. 2, 4.-6. pkt., og § 32 i
tonnageskatteloven, § 12 i fondsbeskatningsloven eller §
15, stk. 8 og 9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005 indgår ikke i
beregningen efter 1. pkt.
Stk. 2.
Beskæringen i stk. 1 kan maksimalt nedsætte
indkomstårets fradragsberettigede overstigende
låneomkostninger til 22.313.400 kr. Opgør selskabet
eller foreningen m.v. den skattepligtige indkomst efter
tonnageskatteloven, nedsættes beløbet
forholdsmæssigt med den del, som den regnskabsmæssige
værdi af selskabets egne aktiver tilknyttet tonnagebeskattet
rederivirksomhed udgør af den samlede regnskabsmæssige
værdi af egne aktiver. Beløbet justeres
forholdsmæssigt, hvis indkomståret eller
beskatningsperioden er kortere eller længere end 12
måneder.
Stk. 3. Ved
overstigende låneomkostninger forstås
nettofinansieringsudgifter, jf. § 11 B, stk. 4, nr. 1-4, efter
fradragsbeskæring efter §§ 11 og 11 B. Dog
indgår finansieringsindtægter og -udgifter, der
medregnes som følge af CFC-beskatning efter § 8, stk.
2, 4.-6. pkt., § 32 eller fondsbeskatningslovens § 12
eller som følge af genbeskatning efter § 15, stk. 8 og
9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005, ikke i opgørelsen af
overstigende låneomkostninger.
Stk. 4.
Beskårne låneomkostninger efter stk. 1 kan
fremføres til fradrag i efterfølgende
indkomstår. Fremførte låneomkostninger
indgår i beregningen efter stk. 1 i efterfølgende
indkomstår.
Stk. 5.
Uudnyttet rentefradragskapacitet efter stk. 1 kan fremføres
i de 5 efterfølgende indkomstår. Ved fremførsel
anvendes den ældste kapacitet først.
Stk. 6.
Selskaber, der indgår i en sambeskatning efter §§
31 eller 31 A, opgør den skattepligtige indkomst før
overstigende låneomkostninger og afskrivninger samt
overstigende låneomkostninger samlet. Beløbet i stk. 2
gælder samlet for de sambeskattede selskaber. Foretages der
fradragsbeskæring, reduceres selskabernes fradragsberettigede
låneomkostninger forholdsmæssigt, i det omfang det
enkelte selskabs overstigende låneomkostninger overstiger 30
pct. eller den procentsats, der anvendes i medfør af stk. 7,
af selskabets skattepligtige indkomst før overstigende
låneomkostninger og afskrivninger. Overstiger den tildelte
fradragsbeskæring de overstigende låneomkostninger i
enkelte af selskaberne, fordeles den resterende
fradragsbeskæring forholdsmæssigt. Beskårne
låneomkostninger og uudnyttet rentefradragskapacitet
fremføres samlet for de sambeskattede selskaber hos
administrationsselskabet. Ved ophørsspaltning af
administrationsselskabet fordeles de fremførselsberettigede
låneomkostninger og uudnyttet rentefradragskapacitet
forholdsmæssigt efter den skattemæssige værdi i
de modtagende selskaber.
Stk. 7.
Selskaber, der indgår i en koncern, jf. § 31 C, kan i
stedet for procentsatsen på 30 pct. anvende den procentsats,
der fremkommer ved at dividere koncernens samlede
nettofinansieringsudgifter med koncernens resultat før
nettofinansieringsudgifter samt af- og nedskrivninger. Ved
opgørelsen efter 1. pkt. anvendes koncernens konsoliderede
årsregnskab. Det er en betingelse for anvendelse af 1. og 2.
pkt., at det konsoliderede årsregnskab er opgjort i
overensstemmelse med regnskabsstandarden i årsregnskabslovens
kapitel 14 eller en af regnskabsstandarderne, der er nævnt i
årsregnskabslovens § 112, stk. 2, nr. 2, og at det er
revideret af personer, der er godkendt i medfør af den
nationale lovgivning, hvor koncernens ultimative moderselskab er
hjemmehørende. Selskaber, der indgår i en koncern i en
del af indkomståret, skal beregne procentsatsen efter 1. pkt.
forholdsmæssigt på grundlag af den periode af
indkomståret, hvor koncernforbindelsen har bestået.
Indgår selskabet i en del af indkomståret ikke i en
koncern, skal procentsatsen på 30 pct. anvendes for denne del
af indkomståret.
Stk. 8. Stk. 1-7
omfatter ikke finansielle selskaber, hvorved forstås enheder
som anført i artikel 2, nr. 5, i direktiv 2016/1164/EU om
regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse,
der direkte indvirker på det indre markeds funktion. Et
finansielt selskab kan som administrationsselskab fremføre
beskårne låneomkostninger og uudnyttet
rentefradragskapacitet. De beskårne låneomkostninger
kan ikke modregnes i det finansielle selskabs indkomst. Koncerner,
jf. § 31 C, kan vælge, at stk. 1-7 skal finde anvendelse
for koncernens finansielle selskaber. Til- og fravalg efter 4. pkt.
er bindende for administrati?onsselskabet og gælder samtlige
finansielle selskaber i koncernen i en periode på 10 år
regnet fra påbegyndelsen af det indkomstår, hvorfra
valget gælder. Ved udløbet af denne periode kan det
tilsvarende vælges for en ny 10-årsperiode.
Vælger koncernen ikke at medtage koncernens finansielle
selskaber, kan medregning af de finansielle selskaber tidligst
vælges igen efter 10 indkomstår. Uanset 4. pkt.
omfatter stk. 1-7 ikke livsforsikringsselskaber.«
11. I
§ 12 D, stk. 1, 1. pkt., og stk. 5 udgår »eller et
tilsvarende selskab m.v. omfattet af § 2 A, stk.
1,«.
12. I
§ 13, stk. 1, nr. 2, 4. pkt.,
udgår », og kildebeskatningen af udbytteudlodningen i
ingen af de mellemliggende niveauer har skullet frafaldes eller
nedsættes efter direktiv 2011/96/EU«.
13. I
§ 13, stk. 1, nr. 2, 6. pkt.,
ændres »Bestemmelsen i 1. pkt.« til:
»Bestemmelserne i 1.-5. pkt.«
14. § 26,
stk. 1, 1. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Selskaber og foreninger m.v. kan vælge
henstand med betaling af den skat, der beregnes ved
overførsel af aktiver og passiver, jf. § 5, stk. 7 og
8, og § 8, stk. 4, 3. pkt., når skatteberegningen
skyldes, at aktiverne og passiverne er overført til
hovedkontoret beliggende i et land, der er medlem af EU, eller et
af selskabets eller foreningens m.v. faste driftssteder beliggende
i et land, der er medlem af EU. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for selskaber og foreninger m.v. beliggende i andre
lande, der er medlem af EØS, hvis der er indgået en
aftale om gensidig bistand ved inddrivelse af skattekrav svarende
til den gensidige bistand, der er omhandlet i Rådets direktiv
2010/24/EU om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i
forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger.«
15. § 27,
stk. 2-5, affattes således:
»Stk. 2.
Henstandsbeløbet skal afdrages over de første 5
indkomstår efter overførslen med 1/5 af det
henstandsbeløb, der udgjorde saldoen ved henstandssaldoens
etablering, per indkomstår. Henstandssaldoen nedskrives med
den årlige henstandsbetaling og eventuelle betalinger efter
stk. 4, når betalingerne er betalt, idet saldoen ikke kan
afdrages til et mindre beløb end 0 kr.
Stk. 3. Bliver
et aktiv eller passiv, der er omfattet af henstand efter § 26,
på ny omfattet af dansk beskatning, og henstår der
fortsat en saldo, skal det resterende henstandsbeløb
afdrages efter reglerne i stk. 2, idet stk. 4-7 dog finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Den
resterende henstandssaldo forfalder til betaling:
1) I det omfang
aktiverne og passiverne, der er omfattet af henstand efter §
26, afstås.
2) I det omfang
aktiverne og passiverne, der er omfattet af henstand efter §
26, internt overføres til et hovedkontor eller et fast
driftssted beliggende i et land, der ikke er nævnt i §
26, stk. 1.
3) Hvis
selskabet eller foreningen m.v. bliver skattemæssigt
hjemmehørende, herunder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, i et land, der ikke er nævnt
i § 26, stk. 1. Dette gælder dog ikke, i det omfang
aktiverne og passiverne omfattet af henstanden efter § 26 er
eller bliver tilknyttet et fast driftssted beliggende i et land,
der er nævnt i § 26, stk. 1.
4) Hvis
selskabet eller foreningen m.v. opløses eller går
konkurs.
5) Hvis
selskabet eller foreningen m.v. ikke opfylder sine forpligtelser
til at afdrage på henstandsbeløbet og ikke bringer
situationen i orden i løbet af 12 måneder.
Stk. 5.
Selskabet eller foreningen m.v. skal for hvert indkomstår,
hvor der består en henstandssaldo, inden for den frist, der
er angivet i skattekontrollovens § 12, jf. § 13, afgive
oplysninger til told- og skatteforvaltningen om de forhold, der
efter stk. 4, nr. 1-4, medfører forfald af henstandssaldoen.
Samtidig med afgivelse af oplysninger efter skattekontrollovens
§ 2 skal der gives oplysning om, i hvilket land de aktiver,
der er omfattet af en henstand efter § 26, er placeret ultimo
indkomståret. Afgives oplysninger til told- og
skatteforvaltningen efter 1. og 2. pkt. ikke rettidigt, bortfalder
henstanden, og den resterende henstandssaldo forfalder til
betaling. Told- og skatteforvaltningen kan se bort fra
overskridelse af fristen for afgivelse af oplysninger efter 1. og
2. pkt.«
16. § 31,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
17. I
§ 31, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »jf. stk. 2, 3., 5. og 7. pkt.« til:
»jf. stk. 2, 4. og 6. pkt.«
§ 2
I lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i
forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af
21. februar 2006, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om mekanismer til
bilæggelse af skattetvister i Den Europæiske
Union«.
2. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober 2017 om
skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.«
3.
Før § 1 indsættes:
»EU-voldgiftskonventionen (ophævelse af
dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne
foretagenders overskud)«.
4. I
§ 1, stk. 1, ændres
»som ændret senest ved konventionen af 8. december 2004
om Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands, Republikken
Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken
Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken
Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse af
konventionen om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse
med regulering af forbundne foretagenders overskud« til:
»som ændret senest ved Rådets afgørelse af
9. december 2014 om Kroatiens tiltrædelse af konventionen af
23. juli 1990 om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse
med regulering af forbundne foretagenders overskud«.
5. § 1,
stk. 3 og 4, ophæves.
6.
Efter § 1 indsættes:
»Voldgiftsdirektivet (direktiv om
skattetvistbilæggelsesmekanismer)
§ 2. Rådets direktiv
2017/1852/EU af 10. oktober 2017 om
skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske Union
gælder her i landet.
Stk. 2. Den
kompetente domstol, jf. voldgiftsdirektivet artikel 7, 11 og 15, er
den byret, i hvis retskreds den pågældende
berørte person har hjemting i Danmark.
Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler med
henblik på opfyldelsen af direktivet.
Straf
§ 3. For uafhængige
medlemmer af rådgivende udvalg eller udvalget for alternativ
tvistbilæggelse samt en berørt person og dennes
repræsentant finder straffelovens §§ 152 og 152 e
tilsvarende anvendelse. Sagerne er undergivet offentlig
påtale.
Ikrafttrædelse
§ 4. Loven træder i
kraft den 1. januar 1995.«
§ 3
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 24. august 2015, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 652 af 8. juni 2016 og
senest ved § 4 i lov nr. 1130 af 11. september 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnote 1 til lovens titel
indsættes som 2. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2016/1164/EU af
12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til
skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre
markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr. L 193, side 1, og
Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om ændring af
direktiv 2016/1164/EU, for så vidt angår hybride
mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr. L 144, side
1.«
2. I
§ 15, stk. 2, 4. pkt., § 15 b, stk.
1, 9. pkt., og § 15 d, stk. 3, 6.
pkt., ændres »der bliver tilknyttet det
modtagende selskabs faste driftssted i udlandet, og som ikke i
forvejen er omfattet af dansk beskatning« til: »der
ikke i forvejen er omfattet af dansk beskatning«.
§ 4
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret bl.a. ved § 4
i lov nr. 1555 af 19. december 2017 og senest ved § 3 i lov
nr. 1433 af 5. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnote 1 til lovens titel
indsættes som 4. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2016/1164/EU af
12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til
skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre
markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr. L 193, side 1, og
Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om ændring af
direktiv 2016/1164/EU, for så vidt angår hybride
mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr. L 144, side
1.«
2. § 3,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Skattepligtige selskaber og foreninger m.v.
skal ved indkomstopgørelsen og skatteberegningen se bort fra
arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt
med det hovedformål, eller der som et af hovedformålene
har at opnå en skattefordel, som virker mod formålet og
hensigten med skatteretten, og som ikke er reelt under hensyntagen
til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder. Et
arrangement kan omfatte flere trin eller dele.
Stk. 2. Ved
anvendelsen af stk. 1 betragtes arrangementer eller serier af
arrangementer som værende ikkereelle, i det omfang de ikke er
tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der
afspejler den økonomiske virkelighed.
Stk. 3.
Indkomstopgørelsen og skatteberegningen skal foretages
på baggrund af det reelle arrangement eller serie af
arrangementer, hvis der ses bort fra arrangementer eller serier af
arrangementer efter stk. 1.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse for andre deltagere i arrangementerne
eller serierne af arrangementer, når deltagerne er
skattepligtige omfattet af kildeskattelovens §§ 1 eller 2
eller dødsboskattelovens § 1, stk. 2.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
3. § 3,
stk. 4, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Stk. 1-4 har forrang i forhold til stk. 5 ved vurderingen af, om en
skattepligtig er udelukket fra fordelen i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med et land, der er medlem af
EU.«
4. I
§ 3 indsættes efter stk. 4,
der bliver stk. 6, som stk. 7:
»Stk. 7.
Told- og skatteforvaltningen skal forelægge sager om
anvendelse af stk. 1-5 for Skatterådet til afgørelse.
Fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. pkt., og
§ 27, stk. 2, 2. pkt., for foretagelse eller ændring af
ansættelser, der er en direkte følge af anvendelsen af
stk. 1-5, forlænges med 1 måned og anses for afbrudt
ved told- og skatteforvaltningens fremsendelse til
Skatterådet og den skattepligtige af indstilling til
afgørelse.«
5. I
§ 5 G, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »selskabsskattelovens § 1 eller
fondsbeskatningslovens § 1«.
6. § 5 G,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
§ 5
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
760 af 21. juni 2016, som ændret senest ved § 10 i lov
nr. 1431 af 5. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnote 1 til lovens titel ændres
»L 201, side 4, og« til: »L 201, side 4,«,
og efter »L 353, side 5-6« indsættes: »,
Rådets direktiv 2016/1065/EU af 27. juni 2016 om
ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår
behandlingen af vouchere, EU-Tidende 2016, L 177, side 9, og dele
af Rådets direktiv 2017/2455/EU af 5. december 2017 om
ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så
vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med levering
af ydelser og fjernsalg af varer, EU-Tidende 2017, L 348, side
7«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Enhver
overdragelse af en voucher til ét formål, jf. §
73 b, nr. 2, der foretages af en afgiftspligtig person, som handler
i eget navn, betragtes som en levering af de varer eller ydelser,
som voucheren relaterer sig til. Den faktiske overdragelse af
varerne eller den faktiske levering af ydelserne til gengæld
for en voucher til ét formål, som af
leverandøren accepteres som hel eller delvis modværdi,
betragtes ikke som en uafhængig transaktion.
Stk. 2.
Foretages overdragelsen af en voucher til ét formål af
en afgiftspligtig person, der handler i en anden afgiftspligtig
persons navn, betragtes denne overdragelse som en levering af de
varer eller ydelser, som voucheren relaterer sig til, foretaget af
den anden afgiftspligtige person, i hvis navn den afgiftspligtige
person handler.
Stk. 3. Er
leverandøren af varerne eller ydelserne ikke den samme som
den afgiftspligtige person, der handler i eget navn og har udstedt
voucheren til ét formål, anses leverandøren dog
for at have foretaget leveringen til den pågældende
afgiftspligtige person af de varer eller ydelser, som den
pågældende voucher relaterer sig til.
§ 4 b. Der skal betales afgift
af den faktiske overdragelse af varer eller ydelser til
gengæld for en voucher til flere formål, jf. § 73
b, nr. 3, som af leverandøren accepteres som hel eller
delvis modværdi, mens der ikke skal betales afgift af hver
forudgående overdragelse af vouchere til flere
formål.
Stk. 2.
Overdrages en voucher til flere formål af en anden
afgiftspligtig person end den afgiftspligtige person, der foretager
den afgiftspligtige transaktion i henhold til stk. 1, skal der
betales afgift af enhver levering af ydelser, der kan
identificeres, såsom distributions- eller
reklameydelser.«
3. I
§ 21 c indsættes efter stk.
1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Uanset stk. 1 er leveringsstedet i det land, hvor
leverandøren er etableret eller har bopæl eller
sædvanligt opholdssted, når følgende betingelser
er opfyldt:
1)
Leverandøren leverer ydelser til ikkeafgiftspligtige
personer, der er etableret eller har bopæl eller
sædvanligt opholdssted i et andet medlemsland end der, hvor
leverandøren er etableret, og
2) den samlede
værdi uden moms af leveringerne omfattet af nr. 1 overstiger
ikke 10.000 euro omregnet til 74.415 kr. i det indeværende
kalenderår, og dette var heller ikke tilfældet i det
foregående kalenderår.
Stk. 3.
Leverandører, der opfylder betingelserne i stk. 2, kan
vælge, at leveringsstedet fastlægges i overensstemmelse
med stk. 1. Dette valg skal gælde for en periode på
mindst 2 kalenderår.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.
4. I
§ 23, stk. 3, indsættes
efter »leveringstidspunkt«:
», jf. dog de særlige regler for vouchere i
§§ 4 a og 4 b«.
5.
Efter § 27 indsættes:
Ȥ 27 a.
Afgiftsgrundlaget for levering af varer eller ydelser, der
foretages mod en voucher til flere formål, jf. § 73 b,
nr. 3, er det samme som den modværdi, der er betalt for
voucheren, eller i mangel af oplysninger om denne modværdi
den pengeværdi, der er angivet på selve voucheren til
flere formål eller i den tilhørende dokumentation, med
fradrag af momsbeløbet for de leverede varer eller
ydelser.«
6. I
§ 52 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Fakturering skal ske efter reglerne her i landet, når
leverandøren er registreret her i landet for brug af
særordningerne omfattet af kapitel 16.«
7. § 66 a,
nr. 1, affattes således:
»1)
Afgiftspligtig person, der ikke er etableret i EU: En
afgiftspligtig person, der hverken har etableret hjemsted for sin
økonomiske virksomhed eller har fast forretningssted i
EU.«
8.
Efter § 73 a indsættes i kapitel
18:
Ȥ 73 b. I denne lov
forstås ved:
1) Voucher: Et
instrument, hvor der består en forpligtelse til at acceptere
det som hel eller delvis modværdi for en levering af varer
eller ydelser, og hvor de varer eller ydelser, der skal leveres,
eller deres potentielle leverandørers identitet enten er
angivet på selve instrumentet eller i den tilhørende
dokumentation, herunder vilkårene og betingelserne for
anvendelse af et sådant instrument.
2) Voucher til
ét formål: En voucher, hvor leveringsstedet for de
varer eller ydelser, som voucheren relaterer sig til, og den moms,
der skal betales for de pågældende varer eller ydelser,
er kendt på tidspunktet for udstedelsen af voucheren.
3) Voucher til
flere formål: En voucher, der ikke er en voucher til
ét formål.«
§ 6
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 2018, som ændret
ved § 23 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 7 i lov
nr. 278 af 17. april 2018 og § 12 i lov nr. 1130 af 11.
september 2018, foretages følgende ændring:
1. § 55,
stk. 1, nr. 6, affattes således:
»6) I en
sag omfattet af lov om mekanismer til bilæggelse af
skattetvister i Den Europæiske Union, når det er de
danske myndigheders afgørelse, som har givet anledning til
sagen, og godtgørelse kan ydes, hvis afgørelsen, som
har givet anledning til sagen, er af en type, som kan
påklages til en administrativ klageinstans som nævnt i
nr. 1-4.«
§ 7
I skattekontrolloven, lov nr. 1535 af 19.
december 2017, som ændret ved § 6 i lov nr. 1430 af 5.
december 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 33, stk. 1, ændres
»§§ 2 A eller 2 C« til: »§ 2
C«.
§ 8
I tonnageskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 6. august 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1886 af 29. december 2015 og
§ 24 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 1, ændres
»selskabsskattelovens § 11 B« til:
»selskabsskattelovens §§ 11 B og 11 C«.
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr.
15, træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 3. §§ 2
og 6 træder i kraft den 30. juni 2019.
Stk. 4. § 1, nr.
2-6, 9, 11-13, 16 og 17, § 4, nr. 5 og 6, og § 7 har
virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 5. § 1, nr. 7,
8, 14 og 15, og § 3 har virkning for overførsel af
aktiver og passiver, hvor overførslen sker den 1. januar
2020 eller senere.
Stk. 6. § 1, nr.
10, og § 8 har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2019 eller senere.
Stk. 7. § 2
gælder ikke for klager, der indgives før den 1. juli
2019, eller som omhandler tvistspørgsmål
vedrørende indkomst eller kapital i et indkomstår, der
begynder før den 1. januar 2018.
Stk. 8. § 5, nr. 2,
4, 5, 7 og 8, har virkning for vouchere, der udstedes fra og med
den 1. juli 2019.
Stk. 9. § 6 har
virkning for udgifter til sagkyndig bistand m.v. udført i
forbindelse med klager omfattet af lov om mekanismer til
bilæggelse af skattetvister i Den Europæiske Union,
selv om disse klager er indgivet før den 1. juli 2019.
Stk. 10. Deltagere i et
selskab eller en forening m.v. omfattet af de gældende
bestemmelser i selskabsskattelovens § 2 A, stk. 1 eller 2,
anses ikke for at have afstået aktiverne og passiverne efter
den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 2 A,
stk. 6, på tidspunktet for ophævelsen af
selska?bsskattelovens § 2 A, jf. denne lovs § 1, nr. 3.
Aktiver og passiver, der ikke længere er omfattet af dansk
beskatning, anses for afstået af deltagerne til
handelsværdien på tidspunktet for ophævelsen af
selskabsskattelovens § 2 A. Aktiver og passiver behandles ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for selskabet, som
om de var anskaffet på de tidspunkter, hvor de er erhvervet
af deltagerne, og for de anskaffelsessummer, hvortil de er
erhvervet af deltagerne. Der fastsættes ingen anskaffelsessum
på goodwill eller andre immaterielle rettigheder som
nævnt i afskrivningslovens § 40, i det omfang de er
oparbejdet af en eller flere deltagere. Fortjeneste i forhold til
anskaffelsessummen kan højst medregnes med et beløb
svarende til forskellen mellem salgssummen og handelsværdien
på tidspunktet for inddragelse under dansk beskatning.
Eventuelle skattemæssige afskrivninger og nedskrivninger, som
deltagerne har foretaget, anses for foretaget af selskabet. De
gældende bestemmelser i selska?bsskattelovens
§ 4 A, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på
afskrivningsberettigede aktiver, i det omfang de ikke i forvejen er
omfattet af dansk beskatning, idet de ved denne anvendelse anses
for anskaffet på det tidspunkt, hvor de enkelte deltagere
anskaffede aktivet. Aktiver, der for en eller flere af deltagerne
er erhvervet som led i næring, behandles ved
opgørelsen af selskabets indkomst, som om de var erhvervet
af dette selskab som led i næring. Selskabet anses dog for at
have erhvervet disse næringsaktiver til handelsværdien
på tidspunktet for kvalificeringen efter 1. pkt., i det
omfang deltagerne ikke ville være blevet beskattet
henholdsvis have haft fradrag ved afståelse af aktiverne
på dette tidspunkt. Har en eller flere af deltagerne
medregnet urealiseret fortjeneste og tab på
værdipapirer, behandles værdipapirerne ved
opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst, som om
disse fortjenester og tab var medregnet hos selskabet. Ved
opgørelsen af tab som omhandlet i
aktieavancebeskatningslovens § 5 A skal udbytte m.v., der er
modtaget af deltagerne, anses for modtaget af selskabet. Selskabet
succederer i deltagernes fremførselsberettigede underskud,
jf. selskabsskattelovens § 12, og uudnyttede
fradragsberettigede tab fra tidligere indkomstår, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4, og § 43, stk.
3, kursgevinstlovens § 31, stk. 3, og § 31 A, stk. 3, og
ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 3, når
underskuddene og tabene er lidt som led i den transparente enheds
virksomhed. Der anses ikke at være sket ejerskifte efter den
gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 12 D i
selskaber omfattet af sel?skabs?skattelovens § 2 A ved
ophævelsen af selskabsskattelovens § 2 A. Anses et
selskab eller en forening m.v. ikke længere for at være
transparent som følge af ophævelsen af
selskabsskattelovens § 2 A, anses selskabets ejere for at have
erhvervet aktierne i selskabet for et beløb, der svarer til
den skattemæssige værdi af deltagerens andel af
aktiverne og passiverne på tidspunktet for ophævelsen
af selskabsskattelovens § 2 A.
Stk. 11. Beskårne
nettofinansieringsudgifter, jf. det gældende
selskabsskattelovens § 11 C, stk. 1, 5. pkt., der efter
bestemmelsen kan fremføres til det første
indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2019 eller
senere, videreføres efter selskabsskattelovens § 11 C,
stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, i det
første indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2019 eller senere.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1, Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om
ændring af direktiv 2016/1164/EU, for så vidt
angår hybride mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr.
L 144, side 1, Rådets direktiv 2016/1065/EU af 27. juni 2016
om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt
angår behandlingen af vouchere, EU-Tidende 2016, nr. L 177,
side 9, dele af Rådets direktiv 2017/2455/EU af 5. december
2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for
så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med
levering af ydelser og fjernsalg af varer, EU-Tidende 2017, nr. L
348, side 7, og Rådets direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober
2017 om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den
Europæiske Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober 2017 om
skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.