Fremsat den 3. maj 2019 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og
kursgevinstloven
(Ophævelse af visse regler om
beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid
kernekapital m.v.)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 66 af 22. januar 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 271 af 26. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1. § 6
B ophæves.
§ 2
I kursgevinstloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1283 af 25. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
§ 35 i lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov nr.
84 af 30. januar 2019, foretages følgende ændring:
1. § 1,
stk. 5 og 6, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
har virkning for indtægter og udgifter, der
påløber fra og med den 1. juli 2019.
Stk. 3. § 2, nr. 1,
har virkning for gevinst og tab ved afståelser og
indfrielser, der sker fra og med den 1. juli 2019. Fordringer og
gæld, som den 30. juni 2019 er omfattet af kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 eller 6, anses for afstået og
generhvervet henholdsvis for frigjort og genpåtaget den
30. juni 2019 til værdien samme dag.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Forslaget ophæver retten til det
særlige fradrag for såkaldt hybrid kernekapital. Dermed
kommer Danmark på linje med lande som Holland og Sverige.
Provenuet disponeres som led i Aftale om ret
til seniorpension for nedslidte mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Det foreslås at ophæve regler, som
giver finansielle udstedere fradragsret for renteudgifter på
såkaldt hybrid kernekapital m.v., uanset at de almindelige
skatteretlige kriterier for, at der er tale om renter, ikke er
opfyldt. Med den foreslåede ophævelse vil en eventuel
fradragsret for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v.
bero på de almindelige skatteretlige kriterier for
rentefradrag, hvilket allerede er tilfældet for
ikke-finansielle udstedere.
Baggrunden for den foreslåede
ophævelse er, at Europa-Kommissionen (Kommissionen) som led i
en undersøgelse af særregler i medlemsstaterne
vedrørende hybrid kernekapital har fundet, at de danske
regler kan medføre en positiv forskelsbehandling af den
finansielle sektor, som kan udgøre statsstøtte, der
ikke er forenelig med EU's statsstøtteregler. Den
foreslåede ophævelse skal bidrage til at sikre, at der
ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt reglerne vedrørende
hybrid kernekapital er forenelige med EU-retten.
Den foreslåede ophævelse
indebærer tillige, at investorers renteindtægter fra
hybrid kernekapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal
behandles efter de almindelige skatteretlige regler. Som en
konsekvens af den foreslåede ophævelse foreslås
det endvidere at ophæve regler om, at gevinster og tab
på hybrid kernekapital m.v. behandles efter kursgevinstloven.
Herefter vil gevinster og tab skulle behandles efter de almindelige
skatteretlige regler.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Efter gældende ret behandles finansielle
udstederes renteudgifter og investorers renteindtægter
på hybrid kernekapital (en mellemting mellem gæld og
egenkapital) m.v. skattemæssigt som andre renter ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.
ligningslovens § 6 B, selvom renterne ikke opfylder de
almindelige skatteretlige kriterier.
Det følger således af
ligningslovens § 6 B, at renter, der ikke forfalder på
et forud aftalt tidspunkt, ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst behandles som andre renter, uanset at
debitor i visse tilfælde kan beslutte, at forrentningen
bortfalder, såfremt to betingelser er opfyldt. For det
første skal gældsforholdet være fastlagt ved
udstedelse af et gældsinstrument, og for det andet skal
debitor i henhold til gældsinstrumentet enten være en
stat, et kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 575/2013/EU af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab,
investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab som
omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller
forsikringsselskab hjemmehørende i et land inden for
EU/EØS (kapitalkravsforordningen).
Et gældsinstrument forstås som en
finansiel forpligtelse, hvor udstederen af instrumentet har
forpligtet sig til at betale til den eller dem, som ejer
instrumentet. Regnskabsmæssigt kan hybrid kernekapital
behandles både som en finansiel forpligtigelse eller på
samme måde som et egenkapitalinstrument. Den
regnskabsmæssige behandling vil afhænge af de konkrete
aftalevilkår for den hybride kernekapital. Dog vil hybrid
kernekapital efter kapitalkravsforordningen typisk blive behandlet
på samme måde som et egenkapitalinstrument. Det skyldes
bl.a., at hybrid kernekapital efter kapitalkravsforordningen har en
uendelig løbetid, og at ejeren eller ejerne af den hybride
kernekapital ikke har krav på at få udbytte i form af
renter.
Reglerne om hybrid kernekapital m.v. blev
indført i den finansielle lovgivning ved lov nr. 428 af 6.
juni 2002. Reglerne indebærer, at visse
gældsinstrumenter kan medregnes i den ansvarlige kapital
såfremt en række betingelser er opfyldt. Bl.a. må
gælden ikke forfalde på et forud aftalt tidspunkt, og
gælden må kun tilbagebetales på debitors
initiativ. Disse betingelser har til formål at bidrage til at
sikre, at kapitalen er af varig karakter.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til
på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale et
beløb, der er modtaget fra kreditor - idet der ikke er
aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer,
hvornår tilbagebetaling skal ske (i modsætning til
gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling
på kreditors anfordring) - foreligger der ikke gæld i
skatteretlig forstand. Derfor vil løbende betalinger ikke
være renter, idet en betingelse for at anse en betaling for
en rente er, at den underliggende aftale skal indeholde en retlig
forpligtelse til at betale en gæld.
For at skabe klarhed i forhold til den
skattemæssige behandling af renteudgifterne på hybrid
kernekapital blev der i forlængelse af indførelsen af
reglerne om hybrid kernekapital m.v. i den finansielle lovgivning,
ved lov nr. 457 af 9. juni 2004, indført udtrykkelig hjemmel
i ligningslovens § 6 B til, at finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v. har fradragsret for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v.
Som konsekvens af, at løbende
betalinger vedrørende hybrid kernekapital m.v. efter
ligningslovens § 6 B behandles som øvrige renter, skal
de pågældende instrumenter ifølge
kursgevinstloven skattemæssigt behandles på linje med
andre pengefordringer og anden gæld, jf. kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 og 6.
Det følger således af
kursgevinstlovens § 1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke
forfalder på et forud aftalt tidspunkt, behandles som andre
pengefordringer, når betingelserne i ligningslovens § 6
B er opfyldt. Ligeledes følger det af kursgevinstlovens
§ 1, stk. 6, at gæld, der ikke forfalder på et
forud aftalt tidspunkt, behandles som anden gæld, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Virksomheder, der udsteder gældslignende
instrumenter, dvs. instrumenter, som nævnt i ligningslovens
§ 6 B, stk. 1, nr. 1, men som ikke derudover opfylder kravene
i ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke
omfattet af ligningslovens § 6 B, og den skattemæssige
behandling af deres renteudgifter samt gevinst og tab beror derfor
på de almindelige skatteretlige regler, herunder den
skatteretlige gælds- og rentedefinition.
Der har i praksis været eksempler
på sager (SKM2015·293·SR og SKM2016·97·SR), hvor virksomheder -
efter de almindelige skatteregler - har opnået fradrag for
renter på obligationer med en løbetid på 1.000
år. Skatterådet har i disse sager lagt afgørende
vægt på, at lånene var forrentet på en
sådan måde, at der var incitament til indfrielse
på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for en
overskuelig årrække, idet forrentningen herefter steg
kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulighed for, at
ikke-finansielle udstedere kan opnå fradrag for udgifter
på instrumenter svarende til hybrid kernekapital m.v.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at ophæve
ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
således at løbende betalinger på hybrid
kernekapital m.v., der hidtil efter ligningsloven
skattemæssigt er behandlet som renter, alene kan fradrages i
den skattepligtige indkomst, såfremt de almindelige
skatteretlige regler giver hjemmel hertil. Den foreslåede
ophævelse vil tilsvarende indebære, at investors
løbende indtægter fra de pågældende
instrumenter fremover behandles efter de almindelige skatteretlige
regler.
Den skattemæssige behandling af
finansielle udstedere af hybrid kernekapital m.v. vil således
- som tilfældet i dag er for virksomheder, der udsteder
gældslignende instrumenter, der ikke opfylder kravene i
ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed - bero på
de almindelige skatteretlige regler, herunder praksis fra
Skatterådet, jf. afsnit 2.1.
En løbende betaling, der
skattemæssigt ikke kan anses for en rente, kan ikke fradrages
i den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra e.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af ligningslovens § 6 B foreslås det
desuden, at reglerne i kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6,
ligeledes ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 1. Det vil
herefter bero på de almindelige skatteretlige regler, om
hybrid kernekapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal
behandles som et fordrings- og gældsforhold omfattet af
kursgevinstloven.
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B og kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og
6, indebærer således, at reglerne ensrettes for
forskellige udstedere af hybrid kernekapital m.v., hvilket skal
sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt fradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital er forenelige med
EU-retten.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vurderes at indebære, at
finansielle udstedere fremover ikke kan opnå fradrag for
renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. i den
skattepligtige indkomst, hvilket vil være i overensstemmelse
med reglerne for ikke-finansielle udstedere af hybrid kernekapital
m.v., jf. afsnit 2.2. ovenfor.
Samlet set skønnes det at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 460 mio. kr.
fra 2020, hvor denne del af forslaget opnår virkning i et
fuldt indkomstår. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes merprovenuet at udgøre ca. 350 mio. kr. om
året. Det lavere merprovenu i 2019 afspejler, at lovforslaget
foreslås givet virkning fra og med 1. juli 2019.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved at ophæve fradragsregler for renteudgifter på
hybrid kernekapital | Mio. kr. (2019-niveau) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2019 | Umiddelbar virkning | 230 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 | 230 | Virkning efter tilbageløb | 200 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 175 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 40 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | - |
|
Det er i beregningerne lagt til grund, at der
ikke fremover kan opnås fradrag for renteudgifter på
hybrid kernekapital m.v., der efter gældende ret er omfattet
af ligningslovens § 6 B.
Ændringen har karakter af en
ophævelse af en skatteudgift svarende til den umiddelbare
provenuvirkning.
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,24 pct.
med afregning 3 år efter indkomståret. Den
foreslåede ophævelse af rentefradraget på hybrid
kernekapital skønnes at medføre et merprovenu for
kommunerne på ca. 40 mio. kr. i 2019 med afregning i 2022.
Provenuvirkningen for kommunerne i efterfølgende år
skønnes at udgøre 70 mio. kr. og udbetales
løbende med tre års forsinkelse. Forslaget vil ikke
have økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser af betydning for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget samlet set medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere. De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet ved de enkelte
dele af lovforslaget er beskrevet nedenfor.
Lovforslaget har negative konsekvenser for
erhvervslivet, som potentielt kan modsvare det umiddelbare
merprovenu for det offentlige. Det kan dog forventes, at
virksomhederne helt eller delvist vil overvælte
forhøjede finansieringsomkostninger (efter skat) på
kunderne og dermed begrænse de egentlige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har til formål at sikre, at
der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt rentefradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital er forenelige med
EU-retten.
Det følger af artikel 107, stk. 1, i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(EUF-Traktaten), at bortset fra de i traktaterne hjemlede
undtagelser, er statsstøtte, eller støtte, som ydes
ved hjælp af statsmidler, og som fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med det indre
marked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem
medlemsstaterne.
Kommissionen har på baggrund af en
generel undersøgelse af EU-medlemsstaternes regler om
fradrag for renteudgifter på hybrid kernekapital, vurderet,
at fradragsretten for finansielle virksomheder i ligningslovens
§ 6 B, kan udgøre statsstøtte, fordi reglen
giver finansielle virksomheder en fradragsret for renter på
visse gældsinstrumenter, som ikke-finansielle virksomheder
ikke umiddelbart har adgang til i henhold til de generelle
rentefradragsregler. Kommissionen vurderer endvidere, at denne
forskelsbehandling umiddelbart ikke kan begrundes eller
retfærdiggøres i selskabsskattesystemets almindelige
natur og logik.
Den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vil medføre, at retten til fradrag
for renter på hybrid kernekapital m.v. for både
finansielle og ikke-finansielle virksomheder vil bero på de
almindelige rentefradragsregler, herunder den skatteretlige
gælds- og rentedefinition, jf. nærmere herom afsnit
2.1.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 3. maj til den 11. maj 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Business Danmark,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Metal, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, DVCA, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, FH, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA,
Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, FSR -
danske revisorer, HK-Privat, HOFOR, IBIS, Ingeniørforeningen
i Danmark, Investering Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, SEGES, Skatteankestyrelsen,
SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart offentligt merprovenu på ca.
230 mio. kr. i 2019 og 460 mio. kr. fra 2020 og frem. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes et offentligt
merprovenu på ca. 175 mio. kr. i 2019 og 350 mio. kr. fra
2020 og frem. For kommunernes skønnes denne del af
forslaget at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
40 mio. kr. i 2019 og 70 mio. kr. fra 2020 og frem. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen nævneværdige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget vil have negative
konsekvenser for erhvervslivet i det omfang, det fører
til lavere overskud i de berørte virksomheder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har til formål at sikre,
at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt rentefradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital m.v. er forenelige med
EU-retten. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det følger af ligningslovens § 6
B, at renter, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
behandles som andre renter, uanset at debitor i visse
tilfælde kan beslutte, at forrentningen bortfalder,
såfremt to betingelser er opfyldt. For det første skal
gælds-forholdet være fastlagt ved udstedelse af et
gældsinstrument, og for det andet skal debitor i henhold til
gældsinstrumentet enten være en stat, et kreditinstitut
som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 575/2013/EU af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab,
investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab som
omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller
forsikringsselskab hjemmehørende i et land inden for
EU/EØS.
Virksomheder, der udsteder gældslignende
instrumenter, dvs. instrumenter, som nævnt i ligningslovens
§ 6 B, stk. 1, nr. 1, men som ikke derudover opfylder kravene
i ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende
virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke
omfattet af ligningslovens § 6 B, og deres retsstilling beror
derfor på de almindelige skatteretlige regler. Der har i
praksis været eksempler på sager (SKM2015·293·SR og SKM2016·97·SR), hvor virksomheder -
efter de almindelige skatteregler - har opnået fradrag for
renter på obligationer med en løbetid på 1000
år. Skatterådet har dog i disse sager lagt
afgørende vægt på, at lånene var forrentet
på en sådan måde, at der var incitament til
indfrielse på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for
en overskuelig årrække, idet forrentningen herefter
steg kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulighed for,
at ikke-finansielle virksomheder kan opnå fradrag for
renteudgifter på gæld svarende til hybrid kernekapital
m.v.
Det foreslås at ophæve
ligningslovens § 6 B, så den
skatteretlige behandling af finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v. og ikke-finansielle udstedere af lignende
instrumenter vil være den samme for så vidt angår
fradrag for løbende betalinger.
Efter den foreslåede ophævelse vil
udstedere af hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
ligningslovens § 6 B, ikke længere have en lovhjemlet
ret til fradrag for løbende betalinger, der hidtil er
behandlet som renter ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, uanset at det underliggende gældsforhold ikke
forfalder på et forud aftalt tidspunkt, og debitor i visse
tilfælde kan beslutte, at forrentningen bortfalder.
Udgifterne vil herefter skulle behandles efter
de almindelige skatteretlige regler, herunder på grundlag af
den almindelige skatteretlige gældsdefinition, jf. afsnit 2.1
i de almindelige bemærkninger. Er den skattemæssige
gældsdefinition ikke opfyldt, vil der ikke være adgang
til fradrag for løbende betalinger i den skattepligtige
indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e.
Efter den foreslåede ophævelse af
ligningslovens § 6 B vil investorernes løbende
indtægter fra hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet
af ligningslovens § 6 B, fremadrettet skulle behandles efter
de almindelige skatteretlige regler i statsskattelovens §
4.
For så vidt angår begrænset
skattepligtige bemærkes det, at udenlandske personer ikke er
skattepligtige til Danmark af modtagne rentebetalinger. Som
hovedregel gør det samme sig gældende for selskaber.
Selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, indeholder dog
hjemmel til - under visse forudsætninger - at beskatte renter
fra kilder her i landet til udenlandske selskaber, når der er
tale om gæld mellem koncernforbundne selskaber. Den
foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B vil
indebære, at selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d,
ikke længere finder anvendelse på udenlandske
investorers renteindtægter, idet der ikke længere vil
være tale om renter i skattemæssig forstand.
Til §
2
Det følger af kursgevinstlovens §
1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke forfalder på et
forud aftalt tidspunkt, behandles som andre pengefordringer,
når betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Ligeledes følger det af kursgevinstlovens § 1, stk. 6,
at gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som anden gæld, når betingelserne
i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Gældsinstrumenter udstedt af
ikke-finansielle virksomheder er ikke omfattet af kursgevinstloven,
uanset om gældsinstrumenterne er identiske med
gældsinstrumenter omfattet af ligningslovens § 6 B.
Disse virksomheders kursgevinster og -tab på de omtalte
gældsinstrumenter behandles derfor efter de almindelige
skatteretlige regler, jf. afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås at ophæve
kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og
6. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til
ophævelse af ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Efter den foreslåede ophævelse vil
hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
kursgevinstloven, uanset at gælden ikke forfalder på et
forud aftalt tidspunkt, skulle behandles efter de almindelige
skatteretlige regler, herunder på grundlag af den almindelige
skatteretlige gældsdefinition.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til
på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale det
beløb, der er modtaget fra kreditor - idet der ikke er
aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer,
hvornår tilbagebetaling skal ske (i modsætning til
gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling
på kreditors anfordring) - foreligger der ikke gæld i
skatteretlig forstand. Kursgevinstloven vil herefter ikke finde
anvendelse, og eventuelle gevinster vil skulle behandles efter de
almindelige skatteretlige regler, herunder reglerne i
statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, hvorefter der er
skattepligt, hvis der foreligger spekulation.
For så vidt angår begrænset
skattepligtige bemærkes det, at der som hovedregel ikke er
begrænset skattepligt på investors gevinster og tab
på fordringer. Dog er der for så vidt angår
selskaber begrænset skattepligt af visse kursgevinster
på fordringer, såfremt kreditor og debitor er
koncernforbundne selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk.
1, litra h. Den foreslåede ophævelse af
kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, vil indebære, at
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra h, ikke længere
finder anvendelse på udenlandske investorers kursgevinster og
-tab på hybrid kernekapital m.v., da der ikke vil være
tale om gæld og dermed ikke en kursgevinst.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i
kraft enten den 1. juli eller den 1. januar.
Det foreslås i stk.
2, at § 1, nr. 1, har virkning for indtægter og
udgifter, der påløber den 1. juli 2019 eller senere.
Der vil med forslaget således skulle foretages en
periodisering af løbende betalinger på hybrid
kernekapital m.v., der umiddelbart inden ophævelsen var
omfattet af ligningslovens § 6 B. De løbende
betalinger, der kan henføres til perioden til og med den 30.
juni 2019 vil skulle behandles efter ligningslovens § 6 B,
mens løbende betalinger, der kan henføres til
perioden fra og med den 1. juli 2019 vil skulle behandles efter de
almindelige skatteretlige regler.
Det foreslås i stk.
3, at lovforslagets § 2, nr. 1, har virkning for
gevinst og tab ved afståelser og indfrielser, der sker fra og
med den 1. juli 2019. Fordringer og gæld, som den 30. juni
2019 er omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, skal
anses for afstået og generhvervet henholdsvis for frigjort og
genpåtaget den 30. juni 2019 til værdien samme dag.
Lovforslagets § 2, nr. 1, skal
således have virkning for fordringer og gæld, der ved
afståelse og indfrielse umiddelbart inden ophævelsen af
kursgevinstlovens § 1, stk. 5 eller 6, vil være omfattet
af disse bestemmelser, fra og med den 1. juli 2019.
For så vidt angår
opgørelsen af gevinster og tab, foreslås det, at der,
ligesom for renter, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, foretages
en sondring mellem gevinst og tab, der kan henføres til
tiden inden henholdsvis efter, loven træder i kraft.
Fordringer og gæld, der den 30. juni
2019 er omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 eller 6,
skal derfor anses for afstået og generhvervet og gæld
for frigjort og genpåtaget den 30. juni 2019. Der skal
således foretages en opgørelse af gevinst og tab pr.
den 30. juni 2019. Gevinster og tab vil skulle opgøres efter
principperne i § 26 i kursgevinstloven.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 66 af 22. januar 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 271 af 26. marts 2019,
foretages følgende ændring: | | | | § 6 B. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst behandles renter,
der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, som andre
renter, uanset at debitor i visse tilfælde kan beslutte, at
forrentning bortfalder, og såfremt følgende
betingelser er opfyldt: 1) Gældsforholdet skal være
fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument.
Gældsinstrumenter, der udstedes i papirløs form
(dematerialiseret), skal være registreret i en
værdipapircentral. 2) Debitor i henhold til
gældsinstrumentet skal enten være en stat, et
kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab,
investerings-forvaltningsselskab eller forsikringsselskab som
omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller et tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab
eller forsikringsselskab hjemmehørende i et land inden for
EU/EØS. | | 1. § 6 B ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I kursgevinstloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1283 af 25. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1555 af 19. december 2017,
§ 35 i lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov nr.
84 af 30. januar 2019, foretages følgende
ændring: | | | | § 1. Denne
lov omfatter Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Pengefordringer, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når
betingelserne i ligningslovens § 6 B, stk. 1, er
opfyldt. | | 1. § 1, stk. 5 og 6, ophæves. | Stk. 6.
Gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt,
behandles som anden gæld, når betingelserne i
ligningslovens § 6 B, stk. 1, er opfyldt. | | |
|