Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Kommuners tilskud til
udrulning af elektroniske kommunikationsnet, tildeling af koder til
Machine-to-Machine (M2M) kommunikation og ophævelse af regler
om Bredbåndsgarantiordningen)
(Lovforslag nr. L 23)
Lovforslaget
udmønter initiativ 3, 7 og 12 i den politiske aftale
Bredbånd og mobil i digital topklasse - Fremtidens
telepolitik for hele Danmark, som blev indgået mellem alle
folketingets partier den 17. maj 2018.
Det
foreslås for det første, at der indsættes en
hjemmel i teleloven, der giver Energistyrelsen mulighed for at
fastsætte regler om kommunale tilskud til udrulning af
digital infrastruktur. Formålet er at skabe klare rammer
afgrænset af den eller de EU-godkendte tilskudsmodeller, som
kommunerne vil kunne anvende til at give økonomisk tilskud
til udrulning af digital infrastruktur. Samtidig sikres
forudsigelighed og sikkerhed i forhold til investeringer for
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleudbydere). Energistyrelsen vil - ved udmøntningen af
bestemmelsen - ansøge Europa-Kommissionen om godkendelse af
en eller flere modeller for tilskud til udrulning af digital
infrastruktur. De modeller, som Kommissionen godkender, vil
herefter udgøre rammen for, hvordan kommunerne kan give
økonomiske tilskud til digital infrastruktur.
For det andet
foreslås det, at Energistyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om at tildele koder til offentlige
myndigheder, f.eks. kommuner og regioner, samt til virksomheder,
der anvender elektroniske kommunikationstjenester til brug for
Machine-to-Machine (M2M) kommunikation. Forslaget betyder konkret,
at Energistyrelsen kan fastsætte regler, der skal sikre, at
SIM-kort ikke skal udskiftes i samtlige enheder ved skift af
udbyder. Det kunne f.eks. være kommuner, der har sensorer i
skraldespande, som informerer om, hvornår de skal
tømmes eller en shipping-virksomhed, der anvender sensorer
til overvågning og automatiseret håndtering af
containere på fragtskibe. Dette vil medføre, at det
bliver mere enkelt og mindre ressourcekrævende for offentlige
myndigheder eller virksomheder med mange enheder at skifte udbyder.
På denne måde sikrer vi et frit udbydervalg på
M2M-kommunikation, hvilket vil styrke konkurrencen på
området.
For det tredje
foreslås det, at reglerne om Bredbåndsgarantiordningen
ophæves. Bredbåndsdækningen er løbende
blevet forbedret siden Bredbåndsgarantiordningen blev
etableret i 2013. Der er i dag flere alternative løsninger
for slutbrugerne, hvis deres bredbåndsudbyder går
konkurs eller tages under rekonstruktion. Endelig har
Bredbåndsgarantiordningen aldrig været anvendt, fordi
der ikke har været konkurser eller rekonstruktioner blandt
medlemmerne af Bredbåndsgarantiordningen.
Bredbåndsgarantiordningen vurderes derfor ikke længere
at være nødvendig at opretholde.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.