Skriftlig fremsættelse (12. april
2019)
Undervisningsministeren
(Merete Riisager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Justering af fagrækken og den
understøttende undervisning, afkortning af skoleugens
længde, ansættelse af skoleledere og
kompetencedækning m.v.)
(Lovforslag nr. L 226)
Med lovforslaget foreslås, at der
tilføres 90 ekstra undervisningstimer i fagene til
prioritering af 2. fremmedsprog, billedkunst og historie fra
skoleåret 2020/21, hvorved tiden til den
understøttende undervisning bliver tilsvarende kortere.
For at sikre en mere tydelig beskrivelse af
den understøttende undervisnings formål og indhold,
foreslås det at gennemskrive bemærkningerne til
bestemmelsen.
Det foreslås endvidere at ændre
den samlede undervisningstid i indskolingen fra 1.200 timer til
1.110 timer, der sammen med forslaget om øget kvalitet i den
understøttende undervisning skal bidrage til at sikre en
mere fokuseret skoledag for indskolingseleverne.
Rammerne for konvertering af tid til
understøttende undervisning foreslås justeret,
herunder så folkeskolelovens § 16 b, fremover kun vil
finde anvendelse i indskolingen og på specialskoler og i
specialklasser på mellemtrin og i udskolingen. Det
foreslås derudover, at det fremover skal være muligt
på mellemtrin og i udskolingen at konvertere op til 60 timers
understøttende undervisning pr. år pr. klassetrin til
andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende
personaleforbrug i overensstemmelse med de lokale ønsker og
behov på den enkelte skole.
Det foreslås at give skolebestyrelsen
mere indflydelse på ansættelse af skolens leder ved, at
kommunalbestyrelserne forpligtes til at have mindst en
repræsentant fra skolebestyrelsen med i beslutningen om, hvem
der tilbydes ansættelse i stillingen. Endvidere
foreslås det, at kommunalbestyrelserne kan træffe
beslutning om, at valgperioden kan være 2 år for de
forældrerepræsentanter, der måtte ønske
dette, eller for alle forældrerepræsentanterne på
en skole, såfremt der lokalt opleves behov herfor.
Endelig foreslås det at udskyde
målsætningen om, at 95 pct. af undervisningen varetages
af undervisere med undervisningskompetence i de fag, de underviser
i, fra 2020 til 2025, og at delmålet om, at 90 pct. af
undervisningen varetages af undervisere med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i, udskydes fra 2019 til 2021. Dette sker
med henblik på at sikre, at kommuner og skoler får
bedre tid og forudsætninger for at øge
kompetencedækningen.
Lovforslaget fremsættes i april, da
det udmønter den politiske aftale af 30. januar 2019 Folkets
skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen
til en mere åben og fleksibel folkeskole, og ministeriet har
prioriteret en fuld høringsperiode på fire uger.
Forslaget ønskes gennemført i
indeværende folketingsår.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.