Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 25. april 2019
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at kritikken fra elever, forældre og
lærere af folkeskolereformens lange skoledage har været
massiv, og det er positivt, at der med lovforslaget
gennemføres en reduktion af skoledagen for de yngste elever,
selv om afkortningen efter Enhedslistens opfattelse ikke er
tilstrækkelig. Det forekommer særdeles
modsætningsfyldt, at lovforslaget samtidig indeholder
bestemmelser, der indebærer en forlængelse af
skoledagen for elever på mellemtrinet og i udskolingen. Med
ændringen af folkeskolelovens § 16 b og
indførelsen af et nyt § 16 d sker der en
indskrænkning af skolernes frihed til at fastlægge
omfanget af skoledagens afkortning, idet der sættes et loft
over muligheden for afkortning af skoledagen på 2 timer for
de ældre elever. Enhedslisten har også noteret sig, at
der i såvel lærernes som forældrenes
høringssvar til lovforslaget udtrykkes kritik heraf. Det
forekommer ganske urimeligt, at den udbredte kritik af de lange
skoledage mødes af et lovforslag, der forlænger
skoledagen for nogle elever, og Enhedslisten finder det
beklageligt, at der hverken i bemærkningerne til lovforslaget
eller i høringsnotatet er fremlagt tal på, hvor mange
elever der kan forventes at få længere skoledage som
følge af lovforslaget.
For at forhindre en forlængelse af
skoledagen for elever på mellemtrinet og i udskolingen agter
Enhedslisten at stille ændringsforslag uden for
betænkningen om at udskrive loftet på 2 timer af
forslaget til en ny § 16 d. Hvis ændringsforslaget
vedtages ved 2. behandling af lovforslaget, kan Enhedslisten
støtte det samlede lovforslag. Hvis ændringsforslaget
forkastes, vil Enhedslisten stemme hverken for eller imod det
samlede lovforslag.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
40, stk. 6, 1. pkt., der bliver 2. pkt., ændres
»ledere,« til: »andre ledere end skolens leder,
jf. § 45, stk. 1, samt«, og efter »§ 44, stk.
7« indsættes: », 2. pkt«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
44, stk. 7, 1. pkt., der bliver 2. pkt., ændres
»ledere,« til: »andre ledere end skolens leder,
jf. § 45, stk. 1, samt«, og efter »§ 40, stk.
6« indsættes: », 2. pkt«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»skoleåret 2020/21« til: »skoleåret
2022/23«, og i stk. 3, 2. pkt.,
ændres »skoleårene 2020/21 og 2021/22« til:
»skoleårene 2021/22 og 2022/23«.
[Rettelse af fejl i
overgangsordningen for idræt]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I lovforslagets § 1, nr. 8, er
foretaget samtidig ændring af folkeskolelovens § 40,
stk. 6, 1. pkt., der bliver 2. pkt., og § 44, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt. Af rent lovtekniske grunde bør disse
ændringer foretages i hvert sit nummer. Det foreslås
derfor, at ændringen af folkeskolelovens § 40, stk. 6,
1. pkt., der bliver 2. pkt., foretages ved en nyaffattelse af
lovforslagets nr. 8, og at ændringen af folkeskolelovens
§ 44, stk. 7, 1. pkt., der bliver 2. pkt., foretages ved
indsættelse af et nyt nummer. Herudover er der foretaget
korrektion af en kommafejl. De foreslåede ændringer er
rent lovtekniske og har ikke materiel betydning.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 3, stk. 3,
indsættes en overgangsordning vedrørende
timefordelingen i idræt på de forskellige klassetrin.
Overgangsordningen knytter sig til lovforslagets § 1, nr. 14,
hvori det foreslås, at timetallene i idræt på
4.-6. klassetrin ændres fra 90 til 60 undervisningstimer
årligt og på 7.-9. klassetrin ændres fra 60 til
90 undervisningstimer årligt.
Formålet med overgangsordningen er at
sikre, at alle elever vil skulle modtage det samme antal
undervisningstimer i idræt i løbet af deres skolegang,
som en elev, der starter i 4. klasse i skoleåret 2020/21. Det
bemærkes, at antallet af undervisningstimer pr. skoleår
i skoleårene 2020/21, 2021/22 og 2022/23 vil være
lavere end i de omkringliggende skoleår, idet der
årligt kun vil skulle udbydes et vejledende timetal på
360 undervisningstimer i idræt til elever i 4.-9. klasse,
hvor der aktuelt og fra og med skoleåret 2023/24 vil skulle
udbydes et vejledende timetal på 450 undervisningstimer i
idræt til elever i 4.-9. klasse.
For at nå dette resultat vil det
skulle sikres, at en elev, som har afsluttet 4. eller 5. klasse, og
derfor har modtaget undervisning med 90 timer årligt i
idræt i henholdsvis 1 eller 2 år, herefter modtager
undervisning med 60 timer årligt i de følgende 3
år, hvorefter undervisningstimetallet igen kan stige til 90
timer årligt. Det betyder, at de skoleår, hvor disse
elever skal undervises efter timetallet i de gældende regler
og ikke efter timetallene i de foreslåede regler, skal
være skoleåret 2022/23 for elever, der har afsluttet 4.
klasse, og skoleårene 2021/22 og 2022/23 for elever, der har
afsluttet 5. klasse ved lovens ikrafttræden.
I tabel 1 er vist timetallene,
således som de tilsigtes fordelt. Timetal, der kommer til at
følge de foreslåede regler i lovforslagets § 1,
nr. 14, er illustreret med fed skrift, mens timetal, der kommer til
at følge de hidtil gældende regler, er angivet uden
fed skrift.
Tabel 1. Årligt timetal pr.
klassetrin med den foreslåede overgangsordning for
idræt
Klassetrin/skoleår | 2017/18 | 2018/19 | 2019/20 | 2020/21 | 2021/22 | 2022/23 | 2023/24 | 2024/25 | I alt 4.-9. klassetrin | Afsluttet 4. klasse ved
ikrafttræden |
|
| 4.
klasse 90 | 5.
klasse 60 | 6.
klasse 60 | 7.
klasse 60 | 8.
klasse 90 | 9.
klasse 90 | 450 | Afsluttet 5. klasse ved
ikrafttræden |
| 4.
klasse 90 | 5.
klasse 90 | 6.
klasse 60 | 7.
klasse 60 | 8.
klasse 60 | 9.
klasse 90 |
| 450 | Afsluttet 6. klasse eller højere
ved ikrafttræden | 4.
klasse 90 | 5.
klasse 90 | 6.
klasse 90 | 7.
klasse 60 | 8.
klasse 60 | 9.
klasse 60 |
|
| 450 |
|
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. april
2019 og var til 1. behandling den 25. april 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 12.
april 2019 sendte undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Peder
Hvelplund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod
(RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |