Fremsat den 3. april 2019 af Transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Nedsættelse af aldersgrænsen
for kørekort til stor knallert m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 56, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »18 år«: »for
så vidt angår motorkøretøj«, og
efter »§ 57,« indsættes: »og 16
år for så vidt angår stor knallert«.
2. I
§ 128, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Frakendelsestiden for førerret til stor knallert
regnes dog fra afgørelsestidspunktet, jf. dog stk.
5.«
3. I
§ 128 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Er føreren under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden for
førerret til stor knallert fra den dag, hvor føreren
fylder 16 år.«
4. I
§ 129, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Er
føreren under 16 år på gerningstidspunktet,
udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin
alder kan erhverve førerret til stor knallert, desuden i 6
måneder.«
5. § 129,
stk. 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 6.
6. I
§ 131, stk. 1,2. pkt.,
indsættes efter »at erhverve denne ret«: »,
og ved anke af en dom, hvorved en person over 16 år, men ikke
over 18 år, der ikke har erhvervet førerret til stor
knallert, ubetinget er frakendt retten til at erhverve
førerret«.
7. I
§ 132 c, 1. pkt., ændres
»15 år« til: »16 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 1-4 og 6.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. Indledning | | 2. Baggrund | | 3. Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. Nedsættelse af aldersgrænsen for
kørekort til stor knallert | | 3.1.1. Gældende ret | | 3.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.2. Aldersmæssige bestemmelser om
frakendelse af retten til at føre lille knallert og
generhvervelse af retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb | | 3.2.1. Gældende ret | | 3.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | 6. Administrative konsekvenser for borgerne | | 7. Miljømæssige konsekvenser | | 8. Forholdet til EU-retten | | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker generelt
at styrke mobiliteten for unge mennesker, herunder særligt i
de tyndt befolkede egne af Danmark, hvor bl.a. adgangen til
kollektiv trafik kan være sparsom. Efter regeringens
opfattelse vil en nedsættelse af aldersgrænsen for
erhvervelse af førerret til stor knallert fra 18 år
til 16 år kunne bidrage til en sådan øget
mobilitet.
Det er samtidig vigtigt, at
aldersgrænserne er afstemt i forhold til
færdselssikkerheden, som regeringen vægter
højt.
Ifølge den rapport, som DTU
(Danmarks Tekniske Universitet) har udfærdiget om bl.a. de
færdselssikkerhedsmæssige aspekter ved at
nedsætte aldersgrænsen for erhvervelse af
førerret til stor knallert til 16 år, kan det ikke
entydigt konkluderes, at en aldersnedsættelse vil skade
færdselssikkerheden.
Aldersgrænsen for erhvervelse
af førerret til stor knallert er for de fleste andre
EU-landes vedkommende 16 år - og i flere lande 15 og 14
år. Danmark og Malta har som de eneste lande fastsat
aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til stor
knallert til 18 år.
Det er regeringens opfattelse, at
en nedsættelse af aldersgrænsen til 16 år kan
medvirke til at reducere udbredelsen af konstruktivt ændrede
små knallerter (såkaldte tunede knallerter). Tunede
små knallerter udgør et
færdselssikkerhedsmæssigt problem, bl.a. fordi de
bliver ført på cykelsti med væsentligt
højere hastighed end 30 km i timen, og fordi førerne
ikke har modtaget køreundervisning i at færdes i
trafikken med de høje hastigheder. En nedbringelse af
antallet af tunede små knallerter vil derfor have en positiv
indvirkning for færdselssikkerheden.
Regeringen mener derfor samlet set,
at øget mobilitet gennem nedsættelse af
aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til stor
knallert fra 18 år til 16 år kan opnås uden
væsentlige negative konsekvenser for
færdselssikkerheden.
Lovforslaget indeholder endvidere
enkelte ændringer af visse aldersmæssige regler om
frakendelse af retten til at føre lille knallert, som er af
mere ordensmæssig karakter.
2. Baggrund
Lovforslaget er foranlediget af
beslutningsforslag nr. B 7 (2018-19) af 4. oktober 2018 om
kørekort til stor knallert til 16-årige. B 7 er delvis
en genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23 (2017-18)
af 3. november 2017 om kørekort til stor knallert til
16-årige og lille motorcykel til 17-årige.
I anledning af beslutningsforslag B
23 iværksatte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en
ekstern undersøgelse om bl.a. de
færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser ved at
nedsætte aldersgrænsen for stor knallert til 16
år og lille motorcykel til 17 år.
DTU (Danmarks Tekniske Universitet)
gennemførte i den forbindelse et forsikringsprojekt med det
formål at tilvejebringe et vidensgrundlag til vurdering af de
færdselssikkerhedsmæssige og mobilitetsmæssige
konsekvenser af at nedsætte alderen for kørekort til
stor knallert til 16 år og lille motorcykel til 17
år.
Forskningsprojektet konkluderer
overordnet, at effekten af at sænke aldersgrænsen for
lille motorcykel og stor knallert vil være lille, idet det
vurderes, at det vil være et begrænset antal personer,
der vil benytte sig af muligheden for at vælge
køretøjerne. Baggrunden for den antagelse er, at
omfanget af knallertkørsel i dag er minimalt og interessen
for at benytte sig af muligheden for at køre stor knallert
og lille motorcykel i en yngre alder er lille, bl.a. som
følge af sociale normer. For den del af de unge, som
vælger at skifte til en stor knallert, vil der dog være
en effekt i form af rejsetidsbesparelse.
Endvidere konkluderer
forskningsrapporten, at effekten på færdselssikkerheden
for det første afhænger af, hvor stor en del af de
unge, som vælger at benytte sig af stor knallert og lille
motorcykel, hvis aldersgrænsen bliver sat ned. For det andet
afhænger effekten på færdselssikkerheden i meget
høj grad af, om risikoen følger
køretøjet eller føreren. Ved "risikoen
følger køretøjet" forstås f.eks. i
forhold til den store knallert, at den 16-årige i
kørsel på den store knallert vil køre med samme
sikkerhed, som de gennemsnitlige nuværende brugere af stor
knallert. Ved "risikoen følger føreren"
forstås, at den 16-årige i situationen tager sin
aldersspecifikke risikoadfærd med i kørslen på
den store knallert.
Yderligere analyser er
ifølge forskningsprojektet nødvendige for at
afgøre med sikkerhed, hvorvidt risikoen følger
køretøjet eller føreren. Resultatet af de
ulykkesanalyser, der er gennemført i forbindelse med dette
projekt, tyder dog på, at risikoen i hvert fald i nogen grad
følger føreren. Dels antyder identificerede
ulykkesmønstre en sammenhæng mellem
livsomstændighederne generelt og de omstændigheder, som
førerne forulykker under, og dels antyder ulykkesanalyserne,
at unge førere af motorkøretøj har
vanskeligere ved at agere hensigtsmæssigt i samspillet med de
øvrige trafikanter, end ældre.
Endelig konkluderer rapporten, at
der ikke er evidens for, at unge bliver bedre trafikanter, hvis de
tidligere har haft erfaring med at køre lille knallert,
inden de får mulighed for at køre med stor
knallert.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Nedsættelse af aldersgrænsen for
kørekort til stor knallert
3.1.1. Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 1, må
motorkøretøj og stor knallert kun føres af en
person, der har erhvervet kørekort. Føreren skal
under kørslen have kørekortet hos sig og skal
på forlangende vise det til politiet.
Motorkøretøj skal i henhold til definitionerne i
færdselslovens § 2, nr. 2, 14 og 15, forstås som
almindelig bil, varebil, lastbil, bus og motorcykel. Stor knallert
er ifølge § 2, nr. 7, knallert med en konstruktivt
bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen.
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1, kan
kørekort til motorkøretøj og stor knallert
udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
Det følger af færdselslovens § 56, stk. 4, at
hvis en ansøger ikke tidligere har haft kørekort til
et motordrevet køretøj af samme art, skal den
pågældende have modtaget undervisning i
kørefærdighed hos en godkendt kørelærer.
Den indledende praktiske undervisning skal foregå på
lukkede øvelsespladser. Undervisningen vedrørende
motorkøretøjer skal endvidere omfatte udvidet
øvelseskørsel på særlige
køretekniske anlæg.
Ifølge § 8, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse
nr. 815 af 21. juni 2017 om kørekort med senere
ændringer (kørekortbekendtgørelsen) giver
kørekort til stor knallert (kategori AM) ret til at
føre knallert med en konstruktivt bestemte maksimale
hastighed på 45 km i timen.
I medfør af kørekortbekendtgørelsens §
38, stk. 1, skal føreren som betingelse for erhvervelse af
kørekort til stor knallert (kategori AM) have modtaget
undervisning af en godkendt kørelærer, der har adgang
til at virke som kørelærer til stor knallert (kategori
AM). Køreundervisningen (teoriundervisning og praktisk
køreundervisning) skal i medfør af den
nuværende kørekortbekendtgørelses § 43,
stk. 1, nr. 1, omfatte mindst 22 lektioner af mindst 45 minutters
varighed i teorilokale (teoretiske emner) og mindst 12 lektioner af
mindst 45 minutters varighed i praktisk køreundervisning
(øvelseskørsel) i overensstemmelse med
undervisningsplanen for køreuddannelsen til stor knallert
(kategori AM).
I medfør af den undervisningsplan, som
Færdselsstyrelsen har udstedt for stor knallert (kategori
AM), skal undervisningen - udover undervisning i
færdselsregler og kørselsmanøvre - bl.a.
også indeholde undervisning i trafikantadfærd samt
holdningsbearbejdende undervisning i relation til alkohol og
bevidsthedspåvirkende stoffer, risikoforståelse og egne
kørselskompetencer.
Efter færdselslovens § 117 d, stk. 2, 1. pkt.,
straffes overtrædelser af § 56, stk. 1 (kørsel
uden erhvervet førerret), med bøde eller under
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1
år. Ved udmåling af bøde for overtrædelse
af § 56, stk. 1, skal der tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel. Straf for overtrædelser af §
56, stk. 1, begået af personer under 18 år,
fastsættes dog ifølge retspraksis (U 1999.652V) uden
hensyn til den økonomiske fordel ved ikke at have erhvervet
kørekort, idet personer under 18 år ikke kan erhverve
kørekort til motorkøretøj eller stor knallert.
Bøden fastsættes herefter som udgangspunkt til
halvdelen af normalbøden.
Ifølge definitionsbestemmelsen i færdselslovens
§ 2, nr. 6, skal der ved lovens brug af ordet
"førerret" forstås retten til at føre
motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, bortset fra lille knallert.
Det indebærer, at hvis førerretten frakendes i
medfør af de almindelige frakendelsesregler i §§
125-127, frakendes førerretten til samtlige kategorier, som
føreren har erhvervet førerret til (bortset fra lille
knallert), uanset hvilken type køretøj forseelsen er
begået med. En frakendelsesudløsende forseelse
begået ved kørsel på stor knallert
medfører således også frakendelse af
førerretten til f.eks. bil og omvendt.
Ifølge retspraksis er begyndelsestidspunktet for en
ubetinget frakendelse af førerretten som udgangspunkt
tidspunktet for endelig dom eller vedtagelse af
førerretsfrakendelsen. Det følger dog af
færdselslovens § 128, stk. 4, at hvis føreren er
under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 18 år.
Anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter
at førerretten eller retten til at føre lille
knallert har været inddraget i medfør af § 130
(administrativ midlertidig inddragelse af førerretten under
sagen), har ifølge § 131, stk. 1, ikke opsættende
virkning for dommens bestemmelse om frakendelse, medmindre andet
bestemmes af byretten ved kendelse. Det samme gælder anke af
en dom, hvorved en person over 18 år, der ikke har
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne
ret. I andre tilfælde kan byretten i medfør af
bestemmelsen på begæring af anklagemyndigheden ved
kendelse bestemme, at anke ikke skal have opsættende
virkning.
Færdselslovsovertrædelser begået ved
kørsel med motorkøretøjer og stor knallert har
som udgangspunkt ingen konsekvenser for retten til at føre
lille knallert (knallert med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på højest 30 km i timen), ligesom
færdselslovsovertrædelser begået ved
kørsel på lille knallert som udgangspunkt kun har
betydning for retten til at føre lille knallert, men ikke
for retten til at føre motorkøretøj og stor
knallert.
En undtagelse hertil er dog bestemmelsen i færdselslovens
§ 129, stk. 4. Det følger heraf, at hvis den
fører, der ubetinget frakendes retten til at føre
lille knallert, er under 18 år på gerningstidspunktet,
udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin
alder kan erhverve førerret, desuden i 6 måneder for
så vidt angår kørekort med et alderskrav
på 18 år (herunder kørekort til bil og stor
knallert). Har føreren på afgørelsestidspunktet
erhvervet førerret, frakendes førerretten ubetinget i
6 måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4,
at bestemmelsen i § 60 a, om de almindelige betingelser for
generhvervelse af førerretten, ikke finder anvendelse i
disse tilfælde. Det følger endelig af § 129, stk.
4, at frakendelse af førerretten på baggrund af
forseelser begået på lille knallert af unge under 18
år under særlige omstændigheder kan undlades.
Efter færdselslovens § 117 d, stk. 2, 1. pkt.,
straffes overtrædelser af § 56, stk. 1, med bøde
eller under skærpende omstændigheder med fængsel
indtil 1 år.
3.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer en nedsættelse af
aldersgrænsen for erhvervelse af førerretten til stor
knallert fra 18 år til 16 år.
For så vidt angår færdselslovens regler om
frakendelse af førerretten, herunder frakendelse af
førerretten til stor knallert, bemærker Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at der efter ministeriets opfattelse
ikke som en konsekvens af den foreslåede nedsættelse af
aldersgrænsen for stor knallert fra 18 år til 16
år skal indføres et nyt system for frakendelse af
førerretten for færdselsforseelser begået
på stor knallert. Færdselsforseelser begået
på stor knallert og andre motorkøretøjer
(herunder bil) bør således fortsat have indbyrdes
betydning for, i hvilket omfang førerretten skal frakendes.
Det vil sige, at en frakendelsesudløsende forseelse
begået ved kørsel på stor knallert således
fortsat skal medføre frakendelse af førerretten til
f.eks. bil og omvendt.
Da alderskravet for erhvervelse af førerret til
henholdsvis stor knallert og motorkøretøjer
imidlertid med den foreslåede nedsættelse af
alderskravet for stor knallert ikke længere vil være
den samme, vil der skulle foretages ændringer af visse af
færdselslovens mere processuelle regler vedrørende
førerretsfrakendelse.
Ifølge § 128, stk. 4, regnes frakendelsestiden fra
den dag, hvor føreren fylder 18 år, hvis
føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom. Hvis denne bestemmelse ikke
ændres, vil en 16-årig, der ubetinget frakendes
førerretten til at føre stor knallert, reelt få
lagt to år oven i frakendelsestiden, idet den først
vil skulle regnes fra det tidspunkt, hvor føreren fylder 18
år. Dette er efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse ikke rimeligt.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i § 128, stk. 4,
ændres, således at frakendelsestiden vil skulle regnes
fra afgørelsestidspunktet for så vidt angår den
del af førerretsfrakendelsen, der vedrører stor
knallert. Samtidig foreslås der indsat et stk. 5 i
bestemmelsen, hvoraf vil følge, at hvis føreren er
under 16 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom, vil frakendelsestiden for førerret til stor
knallert skulle regnes fra den dag, hvor føreren fylder 16
år. Frakendelsestiden i forhold til øvrige
køretøjer, herunder bil, vil fortsat skulle regnes
fra føreren fylder 18 år, hvis føreren var
under 18 år på afgørelsestidspunktet. Der
henvises herved nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
Ligeledes bør der ske en tilpasning af
færdselslovens § 131, stk. 1, for så vidt
angår spørgsmålet om virkningen af anke af
domme, hvorved personer over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne
ret. I henhold til bestemmelsen har anke af en sådan dom ikke
opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse,
medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Som en
konsekvens af den foreslåede nedsættelse af
alderskravet for stor knallert foreslås § 131, stk. 1,
ændret, således at det samme vil gælde ved anke
af en dom, hvorved en person over 16 år, der ikke har
erhvervet førerret til stor knallert, ubetinget er frakendt
retten til at erhverve førerret til stor knallert. Der
henvises herved nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 6.
Det er endvidere Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at færdselsforseelser begået på lille
knallert af førere under 18 år fortsat skal have
konsekvenser for den unge førers mulighed for at erhverve
førerret til stor knallert. Det foreslås derfor, at
§ 129, stk. 4, ændres, således at en ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert fortsat vil
medføre en udskydelse af retten til at erhverve
førerret til stor knallert i seks måneder, hvis
føreren er under 16 år på gerningstidspunktet,
og at førerretten til stor knallert frakendes ubetinget i
seks måneder, hvis den unge fører på
afgørelsestidspunktet har erhvervet førerret til stor
knallert. Herved opretholdes den gældende retstilstand. Der
henvises herved nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder ikke, at der
udover nedsættelse af aldersgrænsen bør
ændres i betingelserne for at erhverve førerret til
stor knallert.
Der vil efter den foreslåede nedsættelse af
aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til stor
knallert fortsat skulle erhverves kørekort til stor knallert
efter færdselslovens § 56, stk. 4, og
kørekortbekendtgørelsens regler herom. Hvis
lovforslaget vedtages vil Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
foretage en nærmere gennemgang af reglerne om kravene til
køreuddannelsen til stor knallert med henblik på en
vurdering af, om kravene er relevante og passende, herunder om der
eventuelt vil skulle foretages ændringer i
kørekortbekendtgørelsen eller senere ændringer
af færdselsloven for at sikre, at kravene er egnede til at
skabe gode og ansvarlige førere af stor knallert samtidig
med, at det af hensyn til de unges mobilitet ikke må
være for omkostningstungt at erhverve kørekortet.
Forså vidt angår sanktionsniveauet for
overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1
(kørsel uden erhvervet førerret) for personer under
18 år bemærker Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at disse personer med den foreslåede
nedsættelse af aldersgrænsen vil have mulighed for at
erhverve kørekort til stor knallert før det fyldte
18. år. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder
derfor, at der ved bødefastsættelsen for kørsel
på stor knallert begået af personer under 18 år,
men over 16 år, skal tages hensyn til den økonomiske
fordel ved ikke at have erhvervet kørekort til stor knallert
i overensstemmelse med § 117 d, stk. 2. Da unge under 18
år typisk ikke har økonomisk indkomst af
nævneværdig karakter, vil bøden kunne
nedsættes i medfør af § 118 a, stk. 1, i
overensstemmelse med de almindelige retningslinjer for
fastsættelse af bøder til personer under 18
år.
Udover visse konsekvensændringer i
kørekortbekendtgørelsens regler vedrørende
alderskravet for stor knallert, vil en nedsættelse af
alderskravet forudsætte en konsekvensændring i
bekendtgørelse nr. 1599 af 15. december 2017 om
forsøgsordning med udstedelse af kørekort til
17-årige. Ifølge bekendtgørelsen omfatter
kørekort til kategori B (almindelig bil) erhvervet i henhold
til forsøgsordningen for kørekort til 17-årige
ikke førerret til stor knallert. Erhvervet førerret
til kategori B (almindelig bil), der er erhvervet som 18-årig
eller derover efter færdselslovens og
kørekortbekendtgørelsens almindelige regler, giver
derimod også ret til at føre stor knallert. Baggrunden
for, at kørekort erhvervet i henhold til
forsøgsordningen for kørekort til 17-årige,
ikke omfatter førerret til stor knallert, er, at der ikke
kan deltage en ledsager på stor knallert, hvilket er en
betingelse i forsøgsordningen.
Da det med den foreslåede nedsættelse af
alderskravet for erhvervelse af førerret til stor knallert,
vil blive muligt at føre stor knallert allerede som
16-årig, bør denne indskrænkning i forhold til
forsøgsordningen for kørekort til 17-årige
ophæves. Fremover vil førerret til kategori B
(almindelig bil), erhvervet i henhold til forsøgsordningen
for kørekort til 17-årige, således også
give førerret til stor knallert. Hvis lovforslaget vedtages,
vil de pågældende konsekvensændringer i
bekendtgørelse om forsøgsordning med udstedelse af
kørekort til 17-årige og
kørekortbekendtgørelsen blive foretaget
administrativt.
3.2. Aldersmæssige bestemmelser om frakendelse af
retten til at føre lille knallert og generhvervelse af
retten til at føre lille knallert inden frakendelsestidens
udløb
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens § 129, stk. 6, at
hvis føreren er under 15 år på det tidspunkt,
hvor en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes
frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 15
år.
Det følger endvidere af § 132 c, at
spørgsmålet om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb ud
over de i § 132 nævnte tilfælde kan indbringes for
domstolene, hvis føreren var under 15 år på
tidspunktet for frakendelsen, og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelse sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 18
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger.
Ifølge straffelovens § 15 er den kriminelle lavalder
15 år. Den kriminelle lavalder er både gældende
for overtrædelser af straffeloven og for overtrædelser
af speciallovgivningen, herunder færdselsloven.
Aldersgrænsen er absolut, og børn under 15 år
kan hverken idømmes straf eller andre strafferetlige
sanktioner.
3.2.2. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Da børn under 15 år ikke kan straffes for
overtrædelser af færdselsloven og derfor ikke kan
retsforfølges for færdselslovsovertrædelser, kan
børn under 15 år heller ikke frakendes retten til at
føre lille knallert. Bestemmelsen i færdselslovens
§ 129, stk. 6, har derfor ingen retlig betydning, og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at
bestemmelsen af ordensmæssige hensyn bør
ophæves.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder ligeledes, at
færdselslovens § 132 c bør tilpasses,
således at bestemmelsen om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert før tid harmonerer med den
kriminelle lavalder i straffelovens § 15. Situationen, der er
omfattet af § 132 c, kan kun opstå, hvis den unge
fører har været under 16 år, men dog over 15
år. Dette bør afspejles i bestemmelsen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget nødvendiggør ændringer af en
række af politiets IT-systemer. Omkostningerne hertil
forventes at ville kunne holdes indenfor 1 mio. kr. og vil kunne
afholdes inden for politiets eksisterende økonomiske
ramme.
Lovforslaget har en række mindre administrative
konsekvenser for de offentlige myndigheder, der forvalter
kørekort. Landets kommuner og Rigspolitiet skal foretage en
indpasning af aldersnedsættelsen for kørekort til stor
knallert i relevante IT-systemer m.v., der anvendes til at forvalte
kørekort.
Lovforslaget indebærer ikke herudover
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af
nævneværdig karakter. Der må dog forventes en vis
stigning i efterspørgslen på stor knallert samt
kørekort hertil.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevante for
lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler forretningsmodeller,
innovation eller særlige teknologier.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Ifølge oplysninger fra Miljøstyrelsen udleder en
knallert (gennemsnitsberegning over både lille og stor
knallert vægtet ud fra den samlede bestand i 2017) 0,158 g
NOx pr. kørt km og 37,4 mg PM2. 5 pr. kørt km. En
stigning i omfanget af kørsel med stor knallert vil
potentielt kunne medføre øget udledning af
emissioner.
Det er ikke muligt på baggrund af tilgængeligt
statistisk materiale eller på andet grundlag at foretage en
vurdering af, hvor stor en stigning i omfanget af kørsel med
stor knallert lovforslaget vil medføre. Det er dog
forventningen, at en del af en forøgelse af brugen af stor
knallert vil erstatte brug af lille knallert. Endvidere indikerer
undersøgelsen fra DTU (Danmarks Tekniske Universitet), der
er omtalt i pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at interessen for at benytte sig af muligheden for at køre
stor knallert blandt 16-17-årige ikke umiddelbart er stor.
På den baggrund vurderes de negative
miljømæssige konsekvenser at ville være
minimale.
8. Forholdet til
EU-retten
Ifølge EU's 3. kørekortdirektiv
(Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF) er den
generelle aldersgrænse for erhvervelse af kørekort til
knallert i EU 16 år. Medlemsstaterne kan dog vælge
enten at hæve aldersgrænsen til 18 år eller
sænke aldersgrænsen til 14 år. Nedsættelse
af aldersgrænsen for førerret til stor knallert til 16
år kan således ske indenfor rammerne af 3.
kørekortdirektiv.
Lovforslaget indeholder herudover ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. februar 2019
til den 11. marts 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Autobranchen Danmark, Automobilbranchens
Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Campingbranchen,
Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for
Transport (DTU Transport), Danmarks Motor Union, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri,
Dansk Metal, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Forsvarets
Køreskole, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landsforeningen
for Forsvarsadvokater, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Miljøstyrelsen, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds
Venner i Danmark, Transporterhvervets Uddannelser og
Veteranknallertklubben Aktiv.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Omkostninger på op til 1 mio. kr.
til ændringer af en række af politiets IT-systemer.
Omkostningerne afholdes inden for politiets eksisterende
økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ændringer af en række af
politiets IT-systemer med henblik på indpasning af
aldersnedsættelse for stor knallert. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Den forventede stigning i omfanget af
kørsel med stor knallert vurderes alene at blive af et
sådant omfang, at de negative miljømæssige
konsekvenser vil være minimale. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen |
|
Forholdet til EU-retten | | Ifølge EU's 3.
kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF) er den generelle aldersgrænse for
erhvervelse af kørekort til knallert i EU 16 år.
Medlemsstaterne kan dog vælge enten at hæve
aldersgrænsen til 18 år eller at sænke
aldersgrænsen til 14 år. Nedsættelse af
aldersgrænsen for førerret til stor knallert til 16
år kan således ske indenfor rammerne af 3.
kørekortdirektiv. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1, kan
kørekort til motorkøretøj og stor knallert
udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
Det foreslås, at der indsættes en ændring i
§ 56, stk. 2, nr. 1, hvorefter det
vil fremgå, at kørekort til motorkøretøj
kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år. Samtidig
foreslås der indsat en ændring i bestemmelsen,
hvorefter det vil fremgå, at kørekort til stor
knallert kan udstedes til personer, der er fyldt 16 år. Den
foreslåede bestemmelse vil indebære, at alderskravet
for erhvervelse af førerret til motorkøretøj
(bil og motorcykel) fortsat vil være 18 år, hvorimod
alderskravet for erhvervelse af førerret til stor knallert
vil blive nedsat fra 18 år til 16 år. Den
foreslåede bestemmelse medfører ikke herudover
ændringer i betingelserne for at erhverve førerret til
stor knallert.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.1 og 3.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ifølge retspraksis er begyndelsestidspunktet for en
ubetinget frakendelse af førerretten som udgangspunkt
tidspunktet for endelig dom eller vedtagelse af
førerretsfrakendelsen. Det følger dog af
færdselslovens § 128, stk. 4, at hvis føreren er
under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 18 år.
Det foreslås, at der indsættes et 2. pkt. i § 128, stk. 4, hvoraf følger, at
frakendelsestiden for førerret til stor knallert dog som
udgangspunkt vil skulle regnes fra afgørelsestidspunktet,
hvis føreren er under 18 år. For så vidt
angår tilfælde, hvor føreren er under 16
år henvises til lovforslagets bemærkninger til §
1, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at
frakendelsestiden skal regnes fra forskellige tidspunkter for
førerretten til stor knallert og for førerretten til
motorkøretøjer (herunder bil), hvis føreren er
under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom. For så vidt angår førerretten til
stor knallert vil frakendelsestiden skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet, og for så vidt angår
førerretten til motorkøretøjer (herunder bil)
fra den dag, hvor føreren fylder 18 år.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke ved, at hvis
en fører under 18 år, der ubetinget har fået
frakendt førerretten, i perioden frem til det fyldte 18.
år begår et nyt forhold, der begrunder frakendelse af
førerretten, vil § 126, stk. 1, nr. 9, finde
anvendelse. Der skal i et sådant tilfælde således
fortsat udmåles en ny, samlet frakendelse, medmindre
betingelserne i § 126, stk. 2, for i stedet at idømme
en betinget frakendelse er opfyldte.
Til nr. 3
Ifølge retspraksis er begyndelsestidspunktet for en
ubetinget frakendelse af førerretten som udgangspunkt
tidspunktet for endelig dom eller vedtagelse af
førerretsfrakendelsen. Det følger dog af
færdselslovens § 128, stk. 4, at hvis føreren er
under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 18 år.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 5 i § 128, hvoraf følger, at
frakendelsestiden for førerret til stor knallert vil skulle
regnes fra den dag, hvor føreren fylder 16 år, hvis
føreren er under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom. Er føreren 16 år, men
under 18 år, vil frakendelsestiden skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet for så vidt angår
førerretten til stor knallert, jf. herved den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2.
For så vidt angår førerretten til
motorkøretøj, hvortil der kræves
kørekort (herunder bil), vil bestemmelsen i § 128, stk.
4, finde anvendelse i alle tilfælde, hvor føreren er
under 18 år på tidspunktet for frakendelsen.
For så vidt angår kørsler, der foretages i
tiden efter en endelig afgørelse om ubetinget frakendelse af
førerretten, medfører den foreslåede
bestemmelse, at en fører frem til tidspunktet, hvor
vedkommende fylder 16 år, ikke vil kunne straffes for
kørsel i frakendelsestiden, da frakendelsestiden endnu ikke
er begyndt at løbe. Føreren må i givet fald i
stedet straffes i henhold til § 117 d, stk. 2, jf. § 56,
stk. 1, for kørsel med motordrevet køretøj,
hvortil der kræves kørekort, uden at have erhvervet
kørekort.
Efter det fyldte 16. år, vil en fører kunne
straffes for kørsel i frakendelsestiden, hvis kørslen
har fundet sted på stor knallert. Hvis kørslen har
fundet sted i et motorkøretøj, herunder bil, vil
føreren dog fortsat ikke kunne straffes for kørsel i
frakendelsestiden, før vedkommende er fyldt 18 år, men
vil fortsat i stedet kunne straffes for at have kørt uden
erhvervet kørekort, jf. § 117 d, stk. 2, jf. § 56,
stk. 1.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 129, stk. 4, at
hvis den fører, der ubetinget frakendes retten til at
føre lille knallert, er under 18 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt
angår kørekort med et alderskrav på 18 år
(herunder kørekort til bil og stor knallert). Har
føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet
førerret, frakendes førerretten ubetinget i 6
måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4,
at bestemmelsen i § 60 a, om de almindelige betingelser for
generhvervelse af førerretten, ikke finder anvendelse i
disse tilfælde. Det følger endelig af § 129, stk.
4, at frakendelse af førerretten på baggrund af
forseelser begået på lille knallert af unge under 18
år under særlige omstændigheder kan undlades.
Det foreslås, at der i § 129,
stk. 4, indsættes et nyt 2. pkt., hvoraf vil
følge, at hvis føreren er under 16 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve førerret
til stor knallert, desuden i 6 måneder. Ændringen af
§ 129, stk. 4, medfører, at en ubetinget frakendelse af
retten til at føre lille knallert fortsat vil medføre
en udskydelse af retten til at erhverve førerret til stor
knallert i seks måneder, hvis føreren er under 16
år på gerningstidspunktet. Den foreslåede
bestemmelse medfører alene udskydelse af retten til at
erhverve førerret til stor knallert. Retten til at erhverve
kørekort til traktor og motorredskab, der også begge
har et alderskrav på 16 år, udskydes fortsat ikke
på grund af en ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert.
Den foreslåede bestemmelse indebærer ikke
øvrige ændringer af § 129, stk. 4. Det betyder
bl.a., at hvis føreren på afgørelsestidspunktet
har erhvervet førerret, frakendes førerretten
ubetinget i 6 måneder både for så vidt
angår førerret til stor knallert og til
motorkøretøjer. Spørgsmålet om,
hvornår en sådan ubetinget frakendelse skal regnes fra,
afgøres i henhold til § 128, stk. 4, og det nye stk. 5,
der foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af færdselslovens § 129, stk. 6, at
hvis føreren er under 15 år på det tidspunkt,
hvor en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes
frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 15
år.
Ifølge straffelovens § 15 er den kriminelle lavalder
15 år. Den kriminelle lavalder er både gældende
for overtrædelser af straffeloven og for overtrædelser
af speciallovgivningen, herunder færdselsloven.
Aldersgrænsen er absolut, og børn under 15 år
kan hverken idømmes straf eller andre strafferetlige
sanktioner.
Da børn under 15 år ikke kan straffes for
overtrædelser af færdselsloven og derfor ikke kan
retsforfølges for færdselslovsovertrædelser, kan
børn under 15 år heller ikke frakendes retten til at
føre lille knallert. Bestemmelsen i færdselslovens
§ 129, stk. 6, har derfor ingen retlig betydning.
Det foreslås, at § 129, stk.
6, ophæves. Dette sker af ordensmæssige hensyn,
idet der ikke bør fremgå bestemmelser i
færdselsloven, der er uden retlig betydning.
Til nr. 6
Ifølge § 131, stk. 1, 1. pkt., har anke af en dom,
hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at
førerretten eller retten til at føre lille knallert
har været inddraget i medfør af § 130
(administrativ midlertidig inddragelse af førerretten under
sagen), ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om
frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse.
Det samme gælder ifølge § 131, stk. 1, 2. pkt.,
anke af en dom, hvorved en person over 18 år, der ikke har
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne
ret. I andre tilfælde kan byretten i medfør af
bestemmelsen på begæring af anklagemyndigheden ved
kendelse bestemme, at anke ikke skal have opsættende
virkning.
Det foreslås, at der i § 131,
stk. 1, 2. pkt., indsættes en ændring, hvoraf
fremgår, at det samme vil gælde ved anke af en dom,
hvorved en person over 16 år, men ikke over 18 år, der
ikke har erhvervet førerret til stor knallert, ubetinget er
frakendt retten til at erhverve førerret. Den
foreslåede bestemmelse vil medfører, at anke af en
dom, hvorved en person over 16 år, men ikke over 18 år,
der ikke har erhvervet førerret til stor knallert, ubetinget
er frakendt retten til at erhverve førerret, heller ikke vil
have opsættende virkning for dommens bestemmelse om
frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved alderskravet for
kørekort til stor knallert nedsættes fra 18 år
til 16 år.
Til nr. 7
Det følger af § 132 c, at spørgsmålet
om generhvervelse af retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb ud over de i § 132
nævnte tilfælde kan indbringes for domstolene, hvis
føreren var under 15 år på tidspunktet for
frakendelsen, og frakendelsestiden udløber, efter at
føreren er fyldt 18 år. Indbringelse sker efter
reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst finde
sted, når den pågældende er fyldt 18 år.
Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger.
Ifølge straffelovens § 15 er den kriminelle lavalder
15 år. Den kriminelle lavalder er både gældende
for overtrædelser af straffeloven og for overtrædelser
af speciallovgivningen, herunder færdselsloven.
Aldersgrænsen er absolut, og børn under 15 år
kan hverken idømmes straf eller andre strafferetlige
sanktioner.
Da børn under 15 år ikke kan straffes for
overtrædelser af færdselsloven og derfor ikke kan
retsforfølges for færdselslovsovertrædelser, kan
børn under 15 år heller ikke frakendes retten til at
føre lille knallert. Den situation, der er omfattet af
§ 132 c, kan derfor kun opstå, hvis den unge
fører har været under 16 år, men dog over 15
år.
Af ordensmæssige hensyn foreslås det, at § 132 c, 1. pkt., ændres,
således at det fremgår, at spørgsmålet om
generhvervelse af retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb ud over de i § 132
nævnte tilfælde kan indbringes for domstolene, hvis
føreren var under 16 år på tidspunktet for
frakendelsen og frakendelsestiden udløber, efter at
føreren er fyldt 18 år. § 132 c, 1. pkt., vil
herefter tage højde for den kriminelle lavalder i
straffelovens § 15.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Bestemmelsen fastsætter
alene ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1,
nr. 5 og 7, da § 2, stk. 2, fastsætter et andet
ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslagets øvrige
bestemmelser, jf. nærmere herom nedenfor.
Lovforslagets § 1, nr. 5, indeholder en ophævelse af
færdselslovens § 129, stk. 6, da bestemmelsen på
grund af den kriminelle lavalder på 15 år ikke har
retlig betydning. Lovforslagets § 1, nr. 7, indeholder en
konsekvensrettelse af § 132 c, 1. pkt., således at der
tages højde for den kriminelle lavalder på 15
år. Hensynet til et retvisende retsgrundlag tilsiger, at
ændringerne træder i kraft snarest muligt.
Det foreslås endvidere i stk.
2, at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 1-4 og 6.
Dette skyldes, at de foreslåede ændringer
vedrørende nedsættelse af aldersgrænsen for
erhvervelse af førerret til stor knallert
nødvendiggør ændringer af en række af
politiets IT-systemer med henblik på at kunne administrere de
ændrede regler. De pågældende bestemmelser vil
derfor blive sat i kraft, så snart Rigspolitiet har foretaget
de nødvendige ændringer af politiets IT-systemer.
Det bemærkes, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, om
tidspunktet for, hvornår en ubetinget frakendelse af
førerretten skal regnes fra i forhold til førerretten
til stor knallert, hvis føreren var under henholdsvis 18 og
16 år på tidpunktet for frakendelsen, vil finde
anvendelse for personer, der på tidspunktet for reglernes
ikrafttræden er frakendt førerretten. Der vil
således ved reglernes ikrafttræden kunne forekomme
situationer, hvor en persons førerretsfrakendelse i forhold
til stor knallert efter reglerne i § 1, nr. 2 og 3, vil
udløbe tidligere end forudsat på
frakendelsestidspunktet før reglernes ikrafttræden,
eller eventuelt allerede være udløbet ved lovens
ikrafttræden.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en
territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | §
56. --- | | | Stk. 2.
Kørekort kan udstedes til en person, der: | | 1. I § 56, stk. 2, nr. 1, indsættes
efter »18 år«: »for så vidt
angår motorkøretøj«, og efter
»§ 57,« indsættes: »og 16 år for
så vidt angår stor knallert«. | 1) er fyldt 18 år, jf. dog §
57, | 2-3) --- | Stk.
3-5. --- | | | | §
128. --- | | | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4. Er
føreren under 18 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 18 år. | | 2. I § 128, stk. 4, indsættes som
2. pkt.: | »Frakendelsestiden for
førerret til stor knallert regnes dog fra
afgørelsestidspunktet, jf. dog stk. 5.« | | | | | | 3. I § 128
indsættes som stk. 5: | | | »Stk. 5.
Er føreren under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden for
førerret til stor knallert fra den dag, hvor føreren
fylder 16 år.« | | | | §
129. --- | | | Stk.
2-3. -- | | | Stk. 4. Er den
fører, der ubetinget frakendes retten til at føre
lille knallert efter stk. 3, under 18 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt
angår kørekort med et alderskrav på 18 år.
Har føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet
førerret, frakendes førerretten ubetinget i 6
måneder. Bestemmelsen i § 60 a finder herved ikke
anvendelse. Under særlige omstændigheder kan
frakendelse af førerretten undlades. | | 4. I § 129, stk. 4, indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum: | »Er føreren under 16 år
på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve førerret
til stor knallert, desuden i 6 måneder.« | | Stk. 5.
--- | | | Stk. 6. Er
føreren under 15 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes
frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 15
år. | | 5. § 129, stk. 6, ophæves. ?Stk. 7
bliver herefter stk. 6. | Stk. 7.
--- | | | | | | § 131. Anke
af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at
førerretten eller retten til at føre lille knallert
har været inddraget i medfør af § 130, har ikke
opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse,
medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Det samme
gælder anke af en dom, hvorved en person over 18 år,
der ikke har førerret, ubetinget er frakendt retten til at
erhverve denne ret. I andre tilfælde kan byretten på
begæring af anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke
ikke skal have opsættende virkning. | | 6. I § 131, stk. 1,2. pkt., indsættes
efter »at erhverve denne ret«: », og ved anke af
en dom, hvorved en person over 16 år, men ikke over 18
år, der ikke har erhvervet førerret til stor knallert,
ubetinget er frakendt retten til at erhverve
førerret«. | Stk.
2. --- | | | | | | § 132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb
kan ud over de i § 132 nævnte tilfælde indbringes
for domstolene, hvis føreren var under 15 år på
tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelsen sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 18
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. | | 7. I § 132 c, 1. pkt., ændres
»15 år« til: »16 år«. |
|