Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 2. maj 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Alternativets medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det af ministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Alternativet stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL, SF, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at kravene til at få kørekort til stor knallert
er for skrappe. Ud over nedsættelsen af aldersgrænsen
ændrer forslaget således ikke i de mange krav til at
få kørekort til stor knallert. Med de nuværende
krav vil det forsat være omkostningstungt og besværligt
at få kørekortet, og det strider mod hensynet til de
unges mobilitet, som forslaget skal fremme. DF mener derfor, at
regeringen i efteråret 2019 skal kigge på mulighederne
for at ændre kravene til at få kørekort til en
stor knallert, så de i højere grad svarer til kravene
til at få kørekort til en lille knallert, dog med en
lille overbygning, der tager højde for forskellene mellem de
to køretøjstyper.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at
regeringen ved samme lejlighed skal kigge på mulighederne for
at gøre det nemmere lovligt at opgradere fra en lille til en
stor knallert.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
57, stk. 3, ændres »§ 129, stk. 4, 1. og 2.
pkt.« til: »§ 129, stk. 4, 1.-3.
pkt.««
[Redaktionel ændring]
Til § 2
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et flertal (S,
DF, EL, SF og RV):
2) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren fremsætter i
folketingsåret 2022-23 forslag til revision af § 1, nr.
1, 01, 2-4 og 6.«
[Indsættelse af
revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
redaktionel ændring af ordensmæssig karakter.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at ministeren senest i folketingsåret
2022-23 fremsætter et nyt lovforslag til revision af
lovforslagets regler om nedsættelse af aldersgrænsen
for erhvervelse af førerret til stor knallert til 16
år.
Baggrunden for at indsætte en
revisionsklausul er at sikre en grundig evaluering af reglerne ca.
3 år efter vedtagelse af lovforslaget. Ikrafttræden af
reglerne for nedsættelse af aldersgrænsen for
knallertkørekort afhænger af Rigspolitiets
ændringer i relevante it-systemer. Rigspolitiet har i L 221 -
bilag 1 oplyst, at ændringerne i it-systemerne forventes at
tage 5-7 måneder, og at Rigspolitiet først ved
udgangen af juni 2019 kan oplyse, hvornår disse
ændringer vil kunne foretages. Med et reviderende lovforslag
fremsat i folketingsåret 2022-23 vil der være tid til,
at L 221 kan træde i kraft og anvendes i praksis, så
der kan gennemføres en evaluering af reglerne til brug for
revisionen.
Ministeriets evaluering af reglerne skal
bl.a. omfatte en undersøgelse og vurdering af, om reglerne
har haft en negativ betydning for færdselssikkerheden, og om
der er sket en stigning i alvorlige ulykker på baggrund af
aldersnedsættelsen for kørekort til stor knallert. I
forbindelse med evalueringen forventes det, at ministeriet
inddrager data og undersøgelser, som relaterer sig til
færdselssikkerheden, mens lovforslaget har været i
kraft, og at ministeriet samarbejder med vidensinstitutioner,
Færdselssikkerhedskommissionen og Folketingets partier.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. april 2019
og var til 1. behandling den 10. april 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 13. februar
2019 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 227. Den
3. april 2019 sendte transport-, bygnings- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Morten Bødskov (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |