Fremsat den 28. marts 2019 af udlændninge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Videreførelse af IGU-ordningen og
EGU-bonusordningen)
§ 1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu) foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»herboende person« til:
»udlænding«.
2. I
§ 3, stk. 2, ændres
»30. juni 2019« til: »30. juni 2022«.
3. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»i forlængelse heraf«: »inden for en
periode på 3 måneder«.
4. I
§ 6, stk. 4, 1. pkt., ændres
»20 ugers skoleundervisning« til:
»forløbet, jf. stk. 5-7«, og 2. pkt.
ophæves.
5. I
§ 6 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
Integrationsgrunduddannelsen forlænges, hvis særlige
forhold har medført, at det ikke har været muligt at
fuldføre skoleforløbet.
Stk. 6.
Udlændingen og virksomheden kan indgå aftale om
forlængelse af integrationsgrunduddannelsesperioden på
2 år, hvis udlændingen inden for den 2-årige
periode, har
1) orlov i
forbindelse med graviditet, barsel eller adoption efter
lovgivningen herom, eller
2) et
sammenhængende sygdomsforløb på mere end 8
uger.
Stk. 7.
Forlængelsesperioden i stk. 6 kan alene omfatte et tidsrum
svarende til varigheden af orlovs- eller
sygefraværsperioden.«
Stk. 5 bliver herefter til stk. 8.
6. § 8,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4. bliver herefter til stk. 3.
7.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10 a. For en
udlænding, der deltager i undervisning efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og som er indkvarteret et andet
sted end på sin bopæl m.v., yder staten et tilskud til
udgifterne til kost og logi, når udlændingen har 120 km
eller derover i samlet transportafstand fra bopæl til
uddannelsessted og retur.
Stk. 2.
Medfører afstanden mellem bopæl og uddannelsessted en
urimelig belastning af udlændingen på grund af
transportvanskeligheder eller transporttid, kan staten yde tilskud
til kost og logi, selv om afstanden mellem bopæl og
uddannelsessted og retur er mindre end 120 km.
Stk. 3.
Tilskuddet efter stk. 1 kan søges af
1)
udlændningen,
2) den
virksomhed, der har afholdt udgifterne til kost og logi på
vegne af den pågældende udlænding,
3)
uddannelsesstedet, hvor udlændingen har haft ophold,
eller
4) virksomheden,
hvis uddannelsen foregår i virksomheden.
Stk. 4. Til
udlændingen yder staten et tilskud efter stk. 1 med op til
500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter.
Til den virksomhed, der har afholdt udgiften til kost og logi for
udlændingen, og til den virksomhed, hvor uddannelsen
foregår på et kursussted i forbindelse med
virksomheden, yder staten tilskud efter stk. 1 med op til 500 kr.
pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter. Har
uddannelsesstedet afholdt udgifterne til kost og logi for
udlændingen, ydes tilskuddet efter stk. 1 med et fast
beløb på 500 kr. pr. døgn.
Stk. 5.
Beløbet i stk. 4 reguleres en gang årligt med virkning
fra den første mandag i juli måned for pris- og
lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af
lov om en satsregulering fastsatte procent for det
pågældende finansår. Det fremkomne beløb
afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan
deles med 50. Den årlige regulering sker på grundlag af
det på reguleringstidspunktet gældende beløb
før afrunding.
Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administration af tilskud til kost og logi
i forbindelse med undervisning.«
8. I
§ 11, stk. 2, udgår »,
når forløbet er fuldført«.
§ 2
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 811 af 20. juni 2018, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017, § 2 i lov
nr. 745 af 8. juni 2018, § 3 i lov nr. 1701 af 27. december
2018 og § 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 13,
stk. 3, ophæves.
2.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 14. Til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i en
erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til
den 31. juli 2019, udbetaler staten en bonus på samlet op til
40.000 kr.
Stk. 2. Til
private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 30. juni 2022, udbetaler staten en bonus på
samlet op til 40.000 kr. Er der udbetalt bonus efter stk. 1 eller
5, reduceres bonus efter 1. pkt. forholdsmæssigt.
Stk. 3.
Praktikaftaler skal påbegyndes senest 3 måneder efter,
at aftalen er indgået for at medføre ret til
bonus.
Stk. 4.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 1 og 2 skal
indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer
ordningerne, senest 1 år efter, at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil.
Stk. 5.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer endvidere
udbetalingen af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter
elever i erhvervsgrunduddannelse efter § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
Stk. 6. De
udgifter, der er forbundet med ordningerne efter stk. 1, 2 og 5,
herunder administrationsudgifter, afholdes af staten. § 22,
stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
tilrettelæggelsen af bonusordningerne, herunder om retten til
bonus og bonussens størrelse, beregning, udbetaling,
efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om
administration af ordningen i øvrigt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 6, stk. 5, i lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 6, stk. 8.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Præcisering af perioden mellem
ordinær ansættelse og IGU-ansættelse i samme
virksomhed | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Mulighed for forlængelse af IGU ved
orlov i forbindelse med barsel m.v. og længerevarende
sygdom | 3.1. | Gældende ret | 3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Tilskud til udgiften til kost og logi
under skoleundervisning | 4.1. | Gældende ret | 4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 5. | Videreførelse af
EGU-bonusordningen | 5.1. | Gældende ret | 5.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 6. | Forholdet til anden lovgivning | 7. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med IGU blev
indgået i 2016 mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
som en central del af trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration.
IGU blev i 2016 aftalt som en 3-årig forsøgsordning,
der skulle sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for
flygtninge og familiesammenførte, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke stod mål med kravene på det
danske arbejdsmarked. IGU skulle fungere som en trædesten til
beskæftigelse på almindelige
arbejdsmarkedsvilkår. Den oprindelige forsøgsordning
løber til og med den 30. juni 2019.
Nærværende lovforslag udmønter
trepartsaftalen af 25. februar 2019 mellem arbejdsmarkedets parter
og regeringen om en forlængelse af
integrationsgrunduddannelsen (IGU) i endnu en 3-årig
periode.
Det fremgår af aftalen, at arbejde og
selvforsørgelse er en helt central del af at bo i Danmark,
og at regeringen og arbejdsmarkedets parter i 2016 på den
baggrund indgik en trepartsaftale om arbejdsmarkedsintegration, der
satte rammerne for en vellykket integration af flygtninge og
familiesammenførte. Aftalen havde bl.a. til hensigt at
understøtte virksomhederne og kommunernes bidrag til at
realisere regeringens mål om, at hver anden flygtning og
familiesammenført skal være i arbejde efter 3
års ophold i landet.
Endvidere fremgår det af aftalen, at beskæftigelsen
blandt nytilkomne flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge siden trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration er
steget markant. Mens 21 pct. af flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge efter 3 år i landet
i 2. kvartal 2015 var i lønmodtagerjob, er denne andel
steget til 45 pct. i 3. kvartal 2018.
Det fremgår herudover, at IGU kan være særligt
relevant for kvinder med flygtningebaggrund, som har en
væsentligt lavere tilknytning til arbejdsmarkedet end
mændene. Efter 3 år i landet var således 57 pct.
af de mandlige flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge i lønmodtagerjob i 3. kvartal 2018, mens det
tilsvarende tal for kvinder i gruppen kun var 20 pct.
Selv om det går godt med beskæftigelsen for
flygtninge og familiesammenførte, er målet imidlertid
ikke nået, og på den baggrund er regeringen og
arbejdsmarkedets parter enige om fortsat at understøtte
denne udvikling.
Forlængelsen af IGU-ordningen nødvendiggør
en ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (IGU) og er
indeholdt i nærværende lovforslag. Derudover
fremgår det af aftalen, at
- IGU-perioden kan
forlænges ved barselsperioder eller længerevarende
sygdom
- den
gældende ordning om dækning af udgifter til kost og
logi indarbejdes i IGU-loven, vilkårene for
IGU-ansættelse i forlængelse af ordinær
ansættelse i samme virksomhed præciseres i
lovforslaget, og
-
EGU-bonusordningen, som indgik i trepartsaftalen i 2016
videreføres.
2. Præcisering af perioden mellem ordinær
ansættelse og IGU-ansættelse i samme
virksomhed
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at en udlænding i ordinær
ansættelse ikke i forlængelse heraf kan deltage i
integrationsgrunduddannelse på den samme virksomhed.
Baggrunden herfor er, at integrationsgrunduddannelsen skal
være en trædesten til det ordinære arbejdsmarked.
Med bestemmelsen er ordningen sikret mod utilsigtet anvendelse,
f.eks. ved at ordinært ansatte udlændinge med interesse
for at bevare et ansættelsesforhold i virksomheden anspores
til at overgå til en typisk lavere betalt IGU-stilling.
2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
På baggrund af den politiske aftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om forlængelse af IGU-ordningen, er
det ministeriets vurdering, at der fortsat er behov for at sikre
IGU-ordningen mod utilsigtet anvendelse, men at der kan være
situationer, hvor det vil være hensigtsmæssigt, at en
udlænding i ordinær ansættelse efter en
nærmere afgrænset periode har mulighed for at blive
ansat i et IGU-forløb i den samme virksomhed.
Spørgsmålet om varigheden af denne periode har
været drøftet mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter, og der er på denne baggrund fastlagt som
administrativ praksis, at en medarbejder i ordinær
ansættelse efter en periode på 3 måneder kan
ansættes på ny i et
integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme
virksomhed.
På den baggrund foreslås det samtidig med den
aftalte forlængelse af IGU-ordningen præciseret i
loven, at en udlænding i ordinær ansættelse i en
virksomhed efter en periode på 3 måneder kan deltage i
et integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme
virksomhed. En virksomhed afgrænses som en arbejdsplads med
selvstændigt produktionsenhedsnummer (P-nummer), jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 15. juni 2006 om det centrale
virksomhedsregister. En udlænding i ordinær
ansættelse i en virksomhed kan således ikke i
forlængelse af ordinær ansættelse deltage i et
integrationsgrunduddannelsesforløb på den samme
virksomhed (P-nummer), før der er forløbet 3
måneder fra afslutningen af ansættelsesperioden med
ordinær ansættelse til påbegyndelsen af
integrationsgrunduddannelsesforløbet.
3. Mulighed
for forlængelse af IGU ved orlov i forbindelse med barsel
m.v. og længerevarende sygdom
3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 6, stk. 4, i lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), at integrationsgrunduddannelsen
undtagelsesvis kan forlænges ud over 2 år, hvis
særlige forhold indebærer, at det ikke inden for
perioden på 2 år har været muligt at
fuldføre 20 ugers skoleundervisning.
Forlængelsesperioden kan alene omfatte skoleundervisning.
Hensigten er at sikre, at udlændingen får en
mulighed for at fuldføre forløbet, uanset at
udlændingens deltagelse i skoleundervisningen har været
udsat for afbrydelser som følge af f.eks. egen sygdom eller
sygdom i nærmeste familie, force majeure på
ansættelsesvirksomheden eller at et modul i et tilrettelagt
undervisningsforløb er blevet aflyst på grund af
forhold på undervisningsstedet.
3.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med baggrund i den politiske aftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om forlængelse af IGU-ordningen,
finder ministeriet det hensigtsmæssigt at foreslå, at
der fortsat skal være mulighed for at forlænge
integrationsgrunduddannelsen med skoleperioden, men at der tillige
gives mulighed for at forlænge integrationsgrunduddannelsen
ud over 2 år med praktikforløb i tilfælde af, at
den IGU-ansatte har ret til orlov i forbindelse med graviditet,
barsel eller adoption efter lovgivningen herom.
Det foreslås endvidere, at der kan gives mulighed for at
forlænge integrationsgrunduddannelsen ud over 2 år,
hvis den IGU-ansatte under IGU-forløbet har et
sammenhængende sygeforløb defineret som et
sammenhængende sygefraværsforløb på mere
end 8 uger.
Afgrænsningen af sygefraværsperioden på mere
end 8 uger vil dermed svare til afgrænsningen efter reglerne
om kommunens opfølgning af sygedagpengesager i kategori 2 og
3, jf. §§ 11 a-11 d i lov om sygedagpenge. Det
fremgår af § 12, stk. 1, i lov om sygedagpenge, at
kommunen visiterer sygedagpengesager, hvori en fuld raskmelding
forventes senere end 8 uger fra første sygefraværsdag,
til kategori 2 eller 3. En sygedagpengesag i kategori 2 og 3
betyder, at kommunen skal tilrettelægge og gennemføre
et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under
hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og
forudsætninger. Kommunen foretager også
opfølgning i sygedagpengesager, hvor sygefraværet
forventes at vare ud over 8 uger, hvor personen delvist har
genoptaget arbejdet, men dog har mindst 4 timers sygefravær
om ugen, hvorfor det også i forhold til IGU betragtes som
sammenhængende sygefraværsforløb, selv om
personen delvist har genoptaget arbejdet, men dog mindst har 4
timers sygefravær om ugen.
En eventuel videreførelse af IGU-forløbet ud over
2 år aftales skriftligt mellem udlændingen og
virksomheden. Ingen af parterne er efter lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU) forpligtet til at indgå
aftale herom.
Endelig foreslås, at integrationsgrunduddannelsen alene
kan forlænges for et tidsrum svarende til varigheden af
orlovs- eller sygefraværsperioden.
4. Tilskud til
udgiften til kost og logi under skoleundervisning
4.1. Gældende ret
Da IGU-ordningen blev indført i 2016 var elementet om
refusion af udgifter til kost og logi i forbindelse med deltagelse
i IGU-forløb ikke en del af lovgrundlaget i IGU-loven. Det
var imidlertid af stor betydning for arbejdsmarkedets parter, at
IGU-ansatte fik mulighed for at få dækket udgifter i
forbindelse med undervisning, som ikke var tilgængelig i
nærområdet, hvorfor en sådan ordning blev
tilvejebragt.
4.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen om videreførelse af IGU, at
parterne er enige om, at den gældende ordning, hvorefter
IGU-deltagerne kan få dækket udgifter til kost og logi,
skal indarbejdes i IGU-loven. Det er på den baggrund
ministeriets vurdering, at refusionsordningen skal indarbejdes i
nærværende lovforslag.
For en udlænding, der deltager i undervisning efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelse m.v. (AMU), og som er indkvarteret
andetsteds end sin bopæl m.v., yder staten et tilskud til
udgifterne til kost og logi. Det er et krav, at deltageren har 60
km eller derover i transportafstand mellem bopæl og
uddannelsessted svarende til en samlet transportafstand på
120 km eller derover tur/retur.
Hvad angår bopæl m.v. henvises til AMU-kursistens
eventuelle rådighed over et sommerhus eller campingvogn i
nærheden af kursusstedet i sæsonen, der som
udgangspunkt varer fra den 1. april til 30. september.
Medfører afstanden mellem bopæl og arbejdssted en
urimelig belastning af udlændingen på grund af
transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,
yder staten tilskud til kost og logi, selv om afstanden mellem
bopæl og uddannelsessted og retur er mindre end 120 km. Et
eksempel på en urimelig belastning vil være en
situation, hvor udlændingen er bosat på en ø og
befordringen i forhold til mødetidspunkter på
uddannelsesstedet er begrænset af færgetider. Ved
vurderingen af om der er tale om en urimelig belastning kan bl.a.
indgå længden af den daglige transporttid, og der tages
ved bedømmelsen heraf udgangspunkt i, at en samlet daglig
transporttid på op til 4 timer med offentlige transportmidler
mellem bopæl og arbejdssted som udgangspunkt ikke vil
være en urimelig belastning.
Det foreslås, at ordningen med tilskud af udgifter til
kost og logi fortsat skal administreres af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI), og at tilskud til
kost og logi skal ydes efter ansøgning hertil. For
udlændinge med rådighed over mere end én bolig,
skal det være boligen tættest på
uddannelsesstedet, der som udgangspunkt betragtes som
bopæl.
Tilskuddet kan søges af
1) udlændingen, der har afholdt udgifterne til kost og
logi,
2) den virksomhed, udlændingen er ansat i et
IGU-forløb i, og som har afholdt udgifterne til kost og logi
på vegne af udlændingen,
3) uddannelsesstedet, som har afholdt udgifterne til kost og
logi på vegne af udlændingen, eller
4) en virksomhed, i det omfang uddannelsen er foregået
på denne virksomhed, og denne virksomhed har afholdt
udgifterne til kost og logi på vegne af
udlændingen.
For så vidt angår udlændingen selv, vil der
efter bestemmelsen kunne ydes et tilskud på op til 500 kr.
pr. døgn på baggrund af de faktisk dokumenterede
udgifter til kost og logi. Til den virksomhed, der har afholdt
udgiften til kost og logi på vegne af udlændingen, vil
der ligeledes kunne ydes et tilskud på op til 500 kr. pr.
døgn på baggrund af de faktisk dokumenterede udgifter
til kost og logi. Det samme gælder, hvis uddannelsen
foregår på et kursussted i forbindelse med
ansættelsesvirksomheden. Søger uddannelsesstedet, der
har afholdt udgifterne til kost og logi på vegne af
udlændingen tilskuddet, vil tilskuddet kunne ydes med et fast
beløb på 500 kr. pr. døgn. Uddannelsesstedet
skal indsende ansøgning til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI) for hver IGU-deltager vedlagt
uddannelsesplan.
Tilskud vil efter forslaget kun kunne udbetales for
undervisningsdage, der følger umiddelbart efter hinanden.
Der vil kunne blive udbetalt refusion vedrørende natten
før en undervisningsdag, hvis det i betragtning af
tidspunktet for undervisningens begyndelse ville være
uforholdsmæssigt byrdefuldt for udlændingen at rejse
til undervisningsstedet på selve undervisningsdagen.
Ansøger udlændingen selv om kost og logi, skal det
dokumenteres i ansøgningsskemaet, dels over hvilken periode
indkvarteringen har strakt sig, dels hvilke udgifter til kost og
logi, der er udløst af indkvarteringen, herunder af kost
på dage, der støder op til de overnatninger, hvor
udlændingen har været indkvarteret. Der skal
vedlægges dokumentation for udgifterne.
Ansøger virksomheden om refusion af kost og logi, stilles
samme krav til dokumentation, som hvis udlændingen selv
ansøger.
Det foreslås, at beløbet på 500 kr. pr.
døgn reguleres en gang årligt med virkning fra den
første mandag i juli måned for pris- og
lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af
lov om en satsregulering fastsatte procent for det
pågældende finansår. Det fremkomne beløb
afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan
deles med 50. Reguleringen sker på grundlag af det på
reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding.
Endelig foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
administrationen af tilskud til kost og logi i forbindelse med
skoleundervisning.
5. Videreførelse af EGU-bonusordningen
5.1 Gældende ret
Det fremgår af § 15 a, stk. 1, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., at staten til private arbejdsgivere,
der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. §
3, stk. 3, i perioden fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019,
udbetaler en bonus på samlet op til 40.000 kr. Efter §
15 a, stk. 2, skal praktikaftaler påbegyndes, senest 3
måneder efter at aftalen er indgået, for at
medføre ret til bonus. Det følger af § 15 a,
stk. 3, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., at ansøgning
om udbetaling af bonus skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningen, senest 1 år
efter at arbejdsgiveren har opnået ret hertil. Efter §
15 a, stk. 4, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
fastsætter undervisningsministeren regler om
tilrettelæggelsen af bonusordningen, herunder om retten til
bonus og bonussens størrelse, beregning, udbetaling,
efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om
administration af ordningen i øvrigt.
Hensigten med reglerne var at sikre balance mellem
bonusordningen for private virksomheder, der ansætter en
flygtning eller en familiesammenført til en flygtning i et
integrationsgrunduddannelsesforløb og indsatsen over for
EGU-elever. På den baggrund blev der for perioden 1. juli
2016 til 30. juni 2019 etableret en tilsvarende bonusordning for
virksomheder, hvor der gennemføres EGU-forløb,
svarende til bonusordningen for integrationsgrunduddannelsen. Det
forudsattes, at EGU-bonus skulle fastsættes på en
måde, der - under hensyntagen til EGU-ordningens
karakteristika - sikrer bedst mulig parallelitet til bonusordningen
i integrationsgrunduddannelsen, ligesom der skulle ske en
forholdsmæssig udbetaling af bonus til de involverede
arbejdsgivere. Udgifterne til EGU-bonusordningen afholdes af
staten, men administreres af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august
2019, jf. § 30, stk. 5, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om
ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
individuel boligstøtte og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse
m.v.).
Det følger dog af § 30, stk. 9, 1. pkt., i lov nr.
745 af 8. juni 2018, at § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelser m.v. forbliver i kraft. Bestemmelsen
sikrer en hensigtsmæssig udfasning af den nuværende
EGU-bonusordning på trods af den kommende ophævelse af
lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
5.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af trepartsaftalen om en forlængelse af
integrationsgrunduddannelse (IGU), at regeringen og
arbejdsmarkedets parter er enige om, at den nuværende
bonusordning for bl.a. EGU-forløb til virksomheder skal
videreføres inden for de nuværende rammer i 3 år
frem til 30. juni 2022.
På den baggrund foreslås, at den nuværende
bonusordning for arbejdsgivere, der har ansat EGU-elever i perioden
fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019, videreføres i
perioden fra den 1. juli 2019 til den 30. juni 2022.
Det foreslåede vil samlet set med de
konsekvensændringer, som følger af, at lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august 2019 og
fra dette tidspunkt erstattes af lov nr. 697 af 8. juni 2018 om
forberedende grunduddannelse, indebære en
videreførelse af den eksisterende EGU-bonusordning.
Den foreslåede videreførte EGU-bonusordning
foreslås således fortsat fastlagt på en
måde, der - under hensyntagen til nuværende
EGU-ordnings og den kommende FGU-ordnings karakteristika - sikrer
bedst mulig parallelitet til bonusordningen i
integrationsgrunduddannelsen, ligesom der fortsat vil ske en
forholdsmæssig udbetaling af bonus til de involverede
arbejdsgivere.
Udgifterne til den foreslåede videreførte
EGU-bonusordning afholdes af staten, men således at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som det er tilfældet med
den eksisterende EGU-bonusordning, vil skulle administrere
ordningen for staten.
Nærmere regler om retten til bonus, bonussens
størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af ordningen
vil efter lovforslaget fortsat skulle fastsættes af
undervisningsministeren.
Da en kommende erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende
grunduddannelse varer op til 2 år og i en række
tilfælde kan forlænges herudover, forventes den
foreslåede videreførte EGU-bonusordning at kunne have
afløb indtil den 30. juni 2025 for elever ansat til
påbegyndelse i praktik senest den 30. juni 2022.
6. Forholdet
til anden lovgivning
Forskelsbehandlingsloven (LBK nr. 1349 af 16. december 2008) har
til formål at forhindre forskelsbehandling på grund af
konkrete kriterier, som blandt andet national samt etnisk
oprindelse og alder inden for arbejdsmarkedet. Loven indeholder et
forbud mod både direkte og indirekte forskelsbehandling i
§§ 1 og 2. Loven implementerer Rådets direktiv om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november
2000).
Der er visse undtagelser i forskelsbehandlingsloven til
forbuddet. Det følger således af § 9, stk. 2, at
loven ikke er til hinder for, at der i medfør af anden lov,
i medfør af bestemmelser med hjemmel i anden lov eller i
øvrigt ved offentlig foranstaltning iværksættes
foranstaltninger, som har til formål at forbedre
beskæftigelsesmulighederne for personer af en bestemt race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel
orientering eller national, social eller etnisk oprindelse eller
med en bestemt alder eller med handicap.
Det er vurderingen, at de foreslåede regler om etablering
af en IGU-ordning udgør sådan en undtagelse, jf.
forskelsbehandlingslovens § 9, stk. 2.
7. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre
merudgifter for det offentlige før skat og tilbageløb
på 11,1 mio. kr. i 2019, 40,3 mio. kr. i 2020, 40,9 mio. kr.
i 2021, 32,5 mio. kr. i 2022, 22,9 mio. kr. i 2023, 10,0 mio. kr. i
2024 og 0,4 mio. kr. i 2025.
Nedenfor fremgår en nærmere specificering af de
økonomiske konsekvenser af lovforslagets enkelte
elementer.
Der afsættes 1,4 mio. kr. i 2019, 7,1 mio. kr. i 2020, 8,0
mio. kr. i 2021, 3,3 mio. kr. i 2022 og 0,7 mio. kr. i 2023 til den
statslige refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse. Udgifterne afholdes fuldt ud af
staten. Udgifterne afholdes på finanslovens § 14.72.03.
Refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse.
Videreførelsen af IGU-bonus til private virksomheder
medfører offentlige merudgifter på 8,7 mio. kr. i
2020, 5,9 mio. kr. i 2021, 5,6 mio. kr. i 2022, 2,7 mio. kr. i 2023
og 0,9 mio. kr. i 2024. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 14.62.12. IGU-bonus til private virksomheder.
Videreførelsen af IGU-ordningen er forbundet med
offentlige merudgifter som følge af målgruppens ret
til dimittenddagpenge. Merudgifterne er opgjort til 0,6 mio. kr. i
2021, 3,1 mio. kr. i 2022, 3,7 mio. kr. i 2023, 1,6 mio. kr. i 2024
og 0,4 mio. kr. i 2025. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløshed.
Videreførelsen af EGU-bonus medfører statslige
merudgifter (bonus og administration) på 7,5 mio. kr. i 2019,
14,9 mio. kr. årligt i perioden 2020-2023 og 7,5 mio. kr. i
2024. Udgifterne afholdes på finanslovens § 20.52.03.
EGU-bonus.
Videreførelsen af IGU-ordningen medfører
øgede driftsudgifter (taxametertilskud til
undervisningsaktiviteter på Undervisningsministeriets
område) på 1,5 mio. kr. i 2019, 7,8 mio. kr. i 2020,
8,8 mio. kr. i 2021, 3,7 mio. kr. i 2022 og 0,8 mio. kr. i 2023.
Udgifterne afholdes på finanslovens § 20.72.11.
Integrationsgrunduddannelse.
Videreførelsen af IGU-ordningen medfører endvidere
statslige merudgifter til dækning af udgifter til kost og
logi på 0,3 mio. kr. i 2019, 0,9 mio. kr. i 2020, 1,2 mio.
kr. i 2021, 0,4 mio. kr. i 2022 og 0,1 mio. kr. i 2023. Med
baggrund i lovforslaget oprettes en ny finanslovskonto, §
14.72.03.20. Refusion af udgifter til kost og logi, som vil afholde
udgifterne.
Videreførelsen af IGU-ordningen medfører endeligt
statslige merudgifter til administration på 0,4 mio. kr. i
2019, 0,9 mio. kr. i 2020 og 1,5 mio. kr. årligt i perioden
2021-2022. Udgifterne afholdes på finanslovens §
14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne, udover den kommunale medfinansiering
til dimittenddagpenge.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
som følge af lovforslaget | | Mio. kr., 2019-niveau | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Uddannelse | 1,5 | 7,8 | 8,8 | 3,7 | 0,8 | - | - | Udannelsesgodtgørelse | 1,4 | 7,1 | 8,0 | 3,3 | 0,7 | - | - | Dimittenddagpenge | - | - | 0,6 | 3,1 | 3,7 | 1,6 | 0,4 | IGU-bonus | - | 8,7 | 5,9 | 5,6 | 2,7 | 0,9 | - | EGU-bonus | 7,5 | 14,9 | 14,9 | 14,9 | 14,9 | 7,5 | - | Administration i SIRI | 0,4 | 0,9 | 1,5 | 1,5 | - | - | - | Kost og logi | 0,3 | 0,9 | 1,2 | 0,4 | 0,1 | - | - | I alt før skat
og tilbagebeløb | 11,1 | 40,3 | 40,9 | 32,5 | 22,9 | 10,0 | 0,4 | I alt efter skat og
tilbageløb | 7,4 | 27,6 | 28,7 | 21,6 | 14,2 | 5,9 | 0,2 |
|
Lovforslaget forventes samlet set at have begrænsede
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har konsekvenser for Undervisningsministeriets og
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags it-systemer i form af
videreførelse, videreudvikling og tilpasninger af de
it-portaler, som styrer de forskellige EGU-bonusordninger. Det
vurderes, at lovforslaget i denne henseende følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
De ovenstående merudgifter til videreførelse af
IGU-ordningen finansieres delvist af reserver (§ 14.31.79. og
§ 35.11.19.) og delvist ved negative budgetreguleringer
på integrations- og beskæftigelsesområdet (§
14.11.79. og § 17.19.79.), som udmøntes på FL20,
jf. tabel 2.
Tabel
2. Finansiering af
videreførelse af IGU | | | Mio. kr., 2019-niveau | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | § 14.31.79. Omstillingsreserve vedr.
flygtninge og indvandrere fra 2019-2022 | 3,9 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 0 | 0 | 0 | § 14.11.79. Reserver og
budgetregulering | 0 | 11,5 | 12,1 | 8,6 | 7,1 | 3,0 | 0,1 | § 17.19.79. Reserver og
budgetregulering | 0 | 12 | 12,6 | 8,9 | 7,1 | 3,0 | 0,1 | § 35.11.19. Regeringsreserve | 3,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | I alt | 7,4 | 27,6 | 28,7 | 21,6 | 14,2 | 5,9 | 0,2 |
|
Tallene er afrundet til nærmeste
første decimal. Dermed
kan summen af de enkelte afrundede tal afvige fra summen i den
nederste del af tabellen, som er beregnet med ikke-afundede
tal.
Lovforslagets merudgifter og finansiering for 2019
opføres på tillægsbevillingsloven for 2019, mens
merudgifterne og finansieringen for 2020 og frem indarbejdes
på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet,
§ 17. Beskæftigelsesministeriet og § 20.
Undervisningsministeriets forslag til finanslov for 2020.
De negative budgetreguleringer udmøntes på
finansloven for 2020.
Lovforslaget vurderes i øvrigt samlet set at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har den positive konsekvens for erhvervslivet, at
det medvirker til at skabe bedre vilkår for de virksomheder,
der ønsker at bidrage til integrationen på
arbejdspladserne og ansætte flygtninge, selvom deres
kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked.
Lovforslaget har den negative konsekvens, at virksomheder, der
ønsker at tilbyde en lønnet praktikstilling i
forbindelse med et integrationsgrunduddannelsesforløb, skal
udarbejde en uddannelsesplan og en praktikaftale. Derudover skal
virksomhederne udstede et uddannelsesbevis, informere og
høre medarbejderne om løn- og arbejdsvilkår
samt indsende ansøgning om udbetaling af bonus.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet
til EU-retten
Der henvises til pkt. 6 for så vidt angår
Rådets direktiv om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv
(2000/78/EF af 27. november 2000). Lovforslaget vurderes ikke
derudover at indeholde EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts 2019
til den 14. marts 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, ATP, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Røde Kors,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen,
Etnisk Ung, FH, FOA-Fag og Arbejde, Foreningen af ledere ved
Danskuddannelserne, FTF, FOF's Landsorganisation, FORA, Foreningen
af Frie Fagskoler, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Gladsaxe Kommune,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kommunernes Revision, Liberalt Oplysningsforbund, Odense
Kommune, Odsherred Kommune, PROSA, Rigsrevisionen, Rådet for
Etniske Minoriteter, Socialchefforeningen, Statsforvaltningen,
Rådet for Socialt Udsatte, UNHCR, Udbetaling Danmark, Vejle
Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg Kommune.
13. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget medfører merudgifter
for staten på 11,1 mio. kr. i 2019, 40,3 mio. kr. i 2020,
40,9 mio. kr. i 2021, 32,5 mio. kr. i 2022, 22,9 mio.kr. i 2023,
10,0 mio. kr. i 2024 og 0,4 mio. kr. i 2025 før skat og
tilbageløb. Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommunerne og regionerne. | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | | Lovforslaget forventes samlet set at have
begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medvirker til at skabe bedre
vilkår for de virksomheder, der ønsker at bidrage til
integrationen på arbejdspladserne og ansætte
flygtninge, selvom deres kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Virksomheder, der ønsker at tilbyde
en lønnet praktikstilling i forbindelse med et
integrationsgrunduddannelsesforløb, skal udarbejde en
uddannelsesplan og en praktikaftale. Derudover skal virksomhederne
udstede et uddannelsesbevis, informere og høre medarbejderne
om løn- og arbejdsvilkår samt indsende ansøgnin
om udbetaling af bonus. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til Eu-retten | Der henvises til pkt. 6 for så vidt
angår Rådets direktiv om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november
2000). Lovforslaget vurderes ikke derudover at indeholde EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), at der ved en
familiesammenført til en flygtning forstås en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er
omfattet af stk. 1, eller en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som følge
af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, der
er omfattet af stk. 1.
Det foreslås på den baggrund, at det i loven
præciseres, at en herboende person er en udlænding,
idet det i IGU-lovens § 2, stk. 2, kun kan være en
udlænding, der refereres til.
Ved en herboende person forstås i udlændingelovens
forstand både danske statsborgere og udlændinge.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at
integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2019.
Det foreslås i § 3, stk.
2, i lov om integrationsgrunduddannelse, at
integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2022.
Det betyder, at ordningen forlænges med 3 år, og at
der potentielt vil være igangværende IGU-forløb
frem til den 30. juni 2025 tillagt eventuelle forlængelser
som følge af barsel m.v., jf. lovforslagets § 1, nr.
6.
Til nr. 3
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at en udlænding i ordinær
ansættelse ikke i forlængelse heraf kan deltage i
integrationsgrunduddannelse i den samme virksomhed.
Med bestemmelsen er ordningen sikret mod utilsigtet
anvendelse.
Det foreslås, at bestemmelsen videreføres, men at
det præciseres, at en udlænding i ordinær
ansættelse ikke, før der er forløbet en periode
på 3 måneder, kan blive ansat i et IGU-forløb i
den samme virksomhed.
Det betyder, at en udlænding i ordinær
ansættelse i en virksomhed efter en periode på 3
måneder kan deltage i et
integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme virksomhed.
Der er tale om løbende måneder, og slutter en
ordinær ansættelse eksempelvis den 15. maj, kan
IGU-ansættelsen tidligst påbegyndes den 16. august
samme år i den samme virksomhed.
En virksomhed forudsættes afgrænset som en
arbejdsplads med selvstændigt produktionsenhedsnummer
(P-nummer), jf. lov om Det Centrale Virksomhedsregister. En
udlænding i ordinær ansættelse i en virksomhed
vil således ikke i forlængelse af ordinær
ansættelse kunne deltage i et
integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme virksomhed
(P-nummer), før der er forløbet 3 måneder fra
afslutningen af ansættelsesperioden med ordinær
ansættelse til påbegyndelsen af
integrationsgrunduddannelsesforløbet.
Til nr. 4 og 5
Det fremgår af den nugældende § 6, stk. 4, i
lov om integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsen
undtagelsesvis kan forlænges ud over 2 år, hvis
særlige forhold indebærer, at det ikke inden for
perioden på 2 år har været muligt at
fuldføre 20 ugers skoleundervisning.
Forlængelsesperioden kan alene omfatte skoleundervisning.
Med den gældende bestemmelse er det dermed sikret, at
udlændingen har en mulighed for at fuldføre
forløbet, uanset at udlændinges deltagelse i
skoleundervisningen har været udsat for afbrydelser som
følge f.eks. af egen sygdom eller sygdom i nærmeste
familie, force majeure på ansættelsesvirksomheden eller
f.eks. at et modul i et tilrettelagt undervisningsforløb er
blevet aflyst på grund af forhold på
undervisningsstedet.
Det foreslås derfor at ændre § 6, stk. 4, således at
henvisningen til 20 ugers skoleundervisning, og til at
forlængelsesperioden alene kan omfatte skoleundervisning,
udgår, og at der i stedet henvises til stk. 5-7, hvorefter
det - efter de foreslåede nye stykker til stk. 6 - vil
være muligt at forlænge både uddannelses- og
praktikdelen.
Det vil betyde, at en udlænding har en mulighed for at
fuldføre forløbet, uanset at den
pågældende udlændings deltagelse i
skoleundervisningen eller praktikdelen har været udsat for
afbrydelser.
I den foreslåede § 6, stk.
5, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen kan
forlænges, jf. stk. 4, hvis særlige forhold har
medført, at det ikke har været muligt at
fuldføre skoleforløbet.
Denne forlængelsesmulighed vil svare til den
nugældende.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), jf. Folketingstidende 2015-16,
tillæg A, L 188, side 7, 2. spalte, at der er tale om en
undtagelsesbestemmelse. Bestemmelsen vil dermed som hidtil alene
finde anvendelse, hvis udlændingens deltagelse i
skoleundervisningen er blevet udsat eller forhindret.
Som eksempler herpå nævnes udlændingens egen
sygdom eller sygdom i nærmeste familie, force majeure
på ansættelsesvirksomheden eller det forhold, at et
modul i et tilrettelagt undervisningsforløb er blevet aflyst
på grund af forhold på undervisningsstedet.
I den foreslåede § 6, stk. 6,
nr. 1, i IGU-loven, foreslås det, at der udover
muligheden for at forlænge skoleundervisningen også
gives mulighed for at forlænge praktikforløbet i
virksomheden i tilfælde af, at den IGU-ansatte under
IGU-forløbet, har ret til orlov i forbindelse med
graviditet, barsel eller adoption efter lovgivningen herom.
En eventuel videreførelse af IGU-forløbet ud over
2 år er aftalebaseret. Det betyder, at virksomheden og den
IGU-ansatte kan aftale at forlænge praktikforløbet med
en periode svarende til varigheden af orloven i forbindelse med
graviditet, barsel eller adoption efter lovgivningen herom.
Forslaget indebærer, at ikke alene skoleforløb, men
nu også praktikforløb kan forlænges. At en
forlængelse er aftalebaseret betyder, at ingen af parterne
efter IGU-loven er forpligtet til at indgå aftale herom.
I den foreslåede § 6, stk. 6,
nr. 2, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen
vil kunne forlænges ud over 2 år, hvis den IGU-ansatte
har et sammenhængende sygdomsforløb på mere end
8 uger.
Det sammenhængende sygefraværsforløb vil
dermed svare til afgrænsningen efter reglerne om kommunens
opfølgning af sygedagpengesager i kategori 2 og 3 sager, jf.
§§ 11 a-11 d i lov om sygedagpenge. Det fremgår af
§ 12, stk. 1, i lov om sygedagpenge, at kommunen visiterer
sygedagpengesager, hvori en fuld raskmelding forventes senere end 8
uger fra første sygefraværsdag, til kategori 2 eller
3. En sygedagpengesag i kategori 2 og 3 indebærer, at
kommunen skal tilrettelægge og gennemføre et
individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under
hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og
forudsætninger. Kommunen foretager også
opfølgning i sygedagpengesager, hvor sygefraværet
forventes at vare ud over 8 uger, og hvor personen delvist har
genoptaget arbejdet, men dog har mindst 4 timers sygefravær
om ugen, hvorfor det også i forhold til IGU betragtes som et
sammenhængende sygefraværsforløb, selv om
personen delvist har genoptaget arbejdet, men dog mindst har 4
timers sygefravær om ugen.
En eventuel videreførelse af IGU-forløbet ud over
2 år aftales skriftligt mellem udlændingen og
virksomheden. Ingen af parterne er efter lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU) forpligtet til at indgå
aftale herom.
I den foreslåede § 6, stk.
7, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen alene
kan forlænges for et tidsrum svarende til varigheden af
orlovs- eller sygefraværsperioden.
Det betyder, at integrationsgrunduddannelsen alene kan
forlænges for et tidsrum svarende til varigheden af orlovs-
eller sygefraværsperioden.
Til nr. 6
Det fremgår af § 8, stk. 3, i lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), at udlændingens
bopælskommune efter udlændingens anmodning ved opslag i
danskundervisningsdatabasen skal afgive oplysninger om
udlændingens deltagelse i danskuddannelse.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves, da den
pågældende facilitet i danskundervisningsdatabasen ikke
er tilstrækkelig dækkende som dokumentation af omfanget
af undervisningen.
Det betyder, at oplysningerne om udlændingens deltagelse i
danskundervisning på anden vis må indhentes hos
sprogcentrene, eksempelvis via en progressionsudskrift med
angivelse af antal skemalagte timer, som kan fremskaffes af
udlændingen selv. Således har udlændingen i
medfør af § 8, stk. 2, over for virksomheden pligt til
at afgive dokumentation for de skoleundervisningsdele, der
indgår i forløbet.
Til nr. 7
I dag ydes der refusion af udgifter til kost og logi i
forbindelse med en udlændings deltagelse i AMU-kurser under
et IGU-forløb efter en ordning, som blev etableret ved siden
af IGU-loven efter aftale med aftaleparterne.
Der er ikke i gældende regler om
integrationsgrunduddannelsen fastsat regler om, at der kan ydes
refusion af udgifter til kost og logi, når IGU-ansatte
deltager i AMU-kurser.
Det foreslås derfor med baggrund i aftalen om
forlængelsen af IGU mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter, at der i loven indsættes en bestemmelse, der
regulerer adgangen til tilskud til kost og logi under deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelse m.v. I den foreslåede § 10 a, stk. 1, foreslås det, at
for en udlænding, der deltager i undervisning efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelse m.v. (AMU), og som er indkvarteret et
andet sted end på sin bopæl m.v., yder staten et
tilskud til udgifterne til kost og logi. Det er et krav, at
deltageren har 60 km eller derover i transportafstand mellem
bopæl og uddannelsessted svarende til en samlet
transportafstand på 120 km eller derover tur/retur.
Det betyder, at udlændinge, hvis uddannelsessted ligger i
en transportafstand på 60 km eller derover fra bopælen,
og hvor indkvartering i forbindelse med uddannelsesstedet anses for
mest hensigtsmæssig, har mulighed for at få
dækket udgifterne til kost og logi helt eller delvist.
Transportafstanden måles i forhold til den korteste vej
mellem udlændingens bopæl og uddannelsesstedet med
offentlige transportmidler.
Hvad angår bopæl m.v. henvises endvidere til
AMU-kursistens eventuelle rådighed over et sommerhus eller
campingvogn i nærheden af kursusstedet i sæsonen, der
som udgangspunkt varer fra den 1. april til den 30. september.
I den foreslåede § 10 a, stk.
2, foreslås det, at medfører afstanden mellem
bopæl og arbejdssted en urimelig belastning af
udlændingen på grund af transportvanskeligheder eller
den tid, der går til transport, yder staten tilskud til kost
og logi, selv om afstanden mellem bopæl og uddannelsessted og
retur er mindre end 120 km.
Det betyder, at er udlændingen eksempelvis bosat på
en ø og uddannelsesstedet ligger inden for 60 km
transportafstand fra bopælen til uddannelsesstedet, men
transportforholdene er vanskelige i forhold til mødetider
på uddannelsesinstitutionen, vil der alligevel kunne ydes
tilskud til kost og logi. Der tages ved bedømmelsen heraf
udgangspunkt i, at en samlet daglig transporttid på op til 4
timer med offentlige transportmidler mellem bopæl og
arbejdssted som udgangspunkt ikke vil være en urimelig
belastning.
I den foreslåede § 10 a, stk.
3, foreslås det, at tilskuddet kan søges af
1) udlændingen, der har afholdt udgifterne til kost og
logi,
2) den virksomhed, udlændingen er ansat i et
IGU-forløb i, og som har afholdt udgifterne til kost og logi
på vegne af udlændingen,
3) uddannelsesstedet, som har afholdt udgifterne til kost og
logi på vegne af udlændingen eller
4) en virksomhed, i det omfang uddannelsen er foregået
på denne virksomhed og denne virksomhed har afholdt
udgifterne til kost og logi på vegne af
udlændingen.
Det betyder, at udlændingen selv indsender
ansøgning til SIRI om tilskuddet og herfra modtager
tilskudsbeløbet i det omfang, udlændingen selv har
afholdt udgifterne til kost og logi i forbindelse med
uddannelsesstedet.
Har virksomheden, udlændingen er ansat i et
IGU-forløb i, afholdt udgifterne til kost og logi, modtager
virksomheden efter ansøgning tilskuddet. Har
uddannelsesstedet afholdt udgifterne til kost og logi på
vegne af udlændingen, modtager uddannelsesstedet tilskuddet.
Endelig kan en virksomhed, der selv afholder uddannelsen,
eksempelvis på en lokalitet under virksomheden og dermed
afholder udgifter til kost og logi på vegne af
udlændingen, søge om tilskud til dækning af
udgifter til kost og logi.
I den foreslåede § 10 a, stk.
4, foreslås det, at der for så vidt angår
udlændingen selv, ydes et tilskud på op til 500 kr. pr.
døgn på baggrund af de faktisk dokumenterede udgifter
til kost og logi. Til den virksomhed, der har afholdt udgiften til
kost og logi på vegne af udlændingen, ydes der
ligeledes et tilskud på op til 500 kr. pr. døgn
på baggrund af de faktisk dokumenterede udgifter til kost og
logi. Samme regel gælder, hvis uddannelsen foregår
på et kursussted i forbindelse med
ansættelsesvirksomheden. Har uddannelsesstedet afholdt
udgifterne til kost og logi på vegne af udlændingen,
ydes tilskuddet med et fast beløb på 500 kr. pr.
døgn. Uddannelsesstedet skal indsende en ansøgning
for hver IGU-deltager vedlagt uddannelsesplan.
Det forudsættes, at tilskud alene udbetales for
undervisningsdage, der følger umiddelbart efter hinanden.
Der kan udbetales refusion vedrørende natten før en
undervisningsdag, hvis det i betragtning af tidspunktet for
undervisningens påbegyndelse ville være
uforholdsmæssigt byrdefuldt for deltageren at rejse til
undervisningsstedet på selve undervisningsdagen.
Ansøger udlændingen selv om kost og logi, skal det
dokumenteres i ansøgningsskemaet, dels over hvilken periode
indkvarteringen omfatter, dels hvilke udgifter til kost og logi,
der er afholdt i forbindelse med indkvarteringen, herunder af kost
på dage, der støder op til de overnatninger, hvor
udlændingen har været indkvarteret. Der skal
vedlægges dokumentation for de afholdte udgifter.
Ansøger virksomheden om refusion af kost og logi, skal
der indsendes samme dokumentation for de afholdte udgifter i form
at f.eks. en regning eller en kvittering, som gælder, hvis
udlændingen selv ansøger.
I den foreslåede § 10 a, stk.
5, foreslås det, at beløbet på 500 kr.
pr. døgn reguleres en gang årligt med virkning fra den
første mandag i juli måned for pris- og
lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af
lov om en satsregulering fastsatte procent for det
pågældende finansår. Det fremkomne beløb
afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan
deles med 50. Reguleringen sker på grundlag af det på
reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding.
Endelig fremgår det af den foreslåede § 10 a, stk. 6, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
administrationen af tilskud til kost og logi i forbindelse med
skoleundervisning uden for udlændingens bolig. Ordningen vil
fortsat tage udgangspunkt i de regler, som undervisningsministeren
fastsætter med hjemmel i lov om godtgørelse og tilskud
til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 12 i bekendtgørelse nr. 1797 af
27. december 2018 om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Det forventes på den baggrund, at ordningen fortsat skal
administreres af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration (SIRI), hvortil der skal ansøges om tilskud til
kost og logi. For udlændinge med rådighed over mere end
én bolig, er det boligen tættest på
uddannelsesstedet, som betragtes som bopæl.
Til nr. 8
I dag yder staten til private virksomheder, der har ansat en
udlænding i et integrationsgrunduddannelsesforløb en
bonus. Bonus ydes til virksomheden med 20.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 6 måneder, og
yderligere med 20.000 kr., efter 2 års ansættelse,
når forløbet er fuldført.
I den foreslåede § 11, stk.
2, i lov om integrationsgrunduddannelse foreslås det,
at betingelsen om, at forløbet skal være
fuldført, for at der kan udløses bonus efter 2
års ansættelse, udgår, da et forløb ikke i
alle tilfælde vil være afsluttet efter 2 års
ansættelse, eksempelvis hvis der er aftalt en
forlængelse i medfør af § 6, stk. 5.
Forslaget betyder, at det vil være 2 års
grænsen, der er afgørende for tidspunktet for
udbetaling af bonus, om end fuldførelsestidspunktet og 2
års grænsen oftest vil være sammenfaldende.
Til §
2
Til nr. 1
Efter § 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, administrerer Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
udbetalingen til private arbejdsgivere af bonus for
ansættelse af elever i erhvervsgrunduddannelse, jf. § 15
a i lov om erhvervsgrunduddannelse.
Efter § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, afholdes de udgifter, der er forbundet med
ordningen, herunder administrationsudgifter, af staten, og lovens
§ 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.
Det foreslås at ophæve § 13, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Baggrunden for forslaget er Trepartsaftale om en
forlængelse af integrationsgrunduddannelse (IGU), hvoraf det
i pkt. d fremgår, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er
enige om, at den nuværende bonusordning for bl.a.
EGU-forløb til virksomheder videreføres inden for de
nuværende rammer i 3 år frem til 30. juni 2022.
Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets
§ 2, nr. 2, hvor det ophævede stk. 3 videreføres
stort set uændret som stk. 5 og 6 i en ny § 14 i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der henvises lovforslagets § 2, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den indholdsmæssige regulering af den eksisterende
EGU-bonusordning findes i § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
Det foreslås, at der i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indsættes en ny § 14.
Baggrunden for forslaget er Trepartsaftale om en
forlængelse af integrationsgrunduddannelse (IGU), hvoraf det
i pkt. d fremgår, at regeringen og arbejdsmarkedets parter
bl.a. er enige om at videreføre den nuværende
bonusordning for EGU-forløb til virksomheder inden for de
nuværende rammer i 3 år frem til den 30. juni 2022.
Det foreslåede vil samlet set, med de
konsekvensændringer, som følger af, at lov om
erhvervs-grunduddannelse m.v. ophæves den 1. august 2019 og
fra dette tidspunkt erstattes af lov nr. 697 af 8. juni 2018 om
forberedende grunduddannelse, indebære en uændret
videreførelse af den eksisterende EGU-bonusordning.
I et nyt § 14, stk. 1,
foreslås det, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3,
stk. 3, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den
1. juli 2019 til den 31. juli 2019, udbetaler en bonus på
samlet op til 40.000 kr.
Det foreslåede vil indebære, at den foreslåede
videreførte EGU-bonusordning i perioden fra den
foreslåede ikrafttræden den 1. juli 2019 og indtil lov
om erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august 2019
fortsat vil have sin indholdsmæssige baggrund i den
nuværende lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., dvs. at
uddannelsen for elever, som evt. ansættes i denne periode,
fortsat vil være reguleret af den nuværende lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., jf. herved henvisningen til § 3,
stk. 3, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
I et nyt § 14, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse,
jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i
perioden fra den 1. august 2019 til den 31. juni 2022, udbetaler en
bonus på samlet op til 40.000 kr.
Det foreslåede vil indebære, at den foreslåede
videreførte EGU-bonusordning i perioden fra lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august 2019 og
indtil den nye bonusordnings foreslåede udløb den 30.
juni 2022 vil have sin indholdsmæssige baggrund i lov nr. 697
af 8. juni 2018 om forberedende grunduddannelse, som træder i
kraft den 1. august 2019. Det vil sige, at uddannelsen for elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, som evt. ansættes
i denne periode, vil være reguleret af den nye lov om
forberedende grunduddannelse, jf. herved henvisningen til §
18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse.
Af det foreslåede § 14, stk. 2,
2. pkt., fremgår, at er der udbetalt bonus efter stk.
1 eller 5, reduceres bonus efter 1. pkt. forholdsmæssigt.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt., indeholder en regel om, at
hvis der er allerede er udbetalt bonus i forhold til elever, som er
omfattet af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., vil bonus i
forhold til elever, som derefter vælger at overgå til
at være omfattet af lov om forberedende grunduddannelse,
blive reduceret forholdsmæssigt.
Det foreslåede vil indebære, at bonusbeløbet
vil være maksimeret således, at en og samme elev alene
vil kunne udløse bonus op til 40.000 kr.
Det forslåede er nødvendigt, som følge af at
elever, som frem til den 31. juli 2019 er i et EGU-forløb,
vil have ret til at blive målgruppevurderet til forberedende
grunduddannelse og, såfremt kommunen finder, at den
pågældende er i målgruppen for forberedende
grunduddannelse, have mulighed for at påbegynde et
forløb i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov
om forberedende grunduddannelse.
I et nyt § 14, stk. 3,
foreslås det, at praktikaftaler skal påbegyndes senest
3 måneder efter at aftalen er indgået for at
medføre ret til bonus.
Det foreslåede stk. 3 vil således fortsat
indebære, at udbetaling af bonus forudsætter, at en
eventuel praktikaftale skal påbegyndes senest 3 måneder
efter, at den skriftlige aftale er underskrevet. Med 3
måneder menes, at fristen for at påbegynde
praktikaftalen udløber på den samme dato i den
måned, som ligger 3 måneder senere. Udløber
fristen på en lørdag eller en helligdag, vil fristen
dog anses for at være forlænget til den
påfølgende hverdag.
I et nyt § 14, stk. 4,
foreslås det, at ansøgning om udbetaling af bonus
efter stk. 1 og 2 skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningen, senest 1 år
efter at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Det foreslåede stk. 4 vil indebære, at
ansøgning om udbetaling af bonus vil skulle indgives til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), som administrerer
ordningen, senest 1 år efter, at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for staten administrerer den
foreslåede videreførte EGU-bonusordning. Det
bemærkes således, at de ordninger, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i almindelighed administrerer, finansieres af
arbejdsgiverbidrag, mens udgifterne ved både den eksisterende
og den foreslåede videreførte EGU-bonusordning
afholdes af staten. Der er på den baggrund behov for den
foreslåede bestemmelse, som i øvrigt svarer til de
øvrige bestemmelser i § 13 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag om en række øvrige ordninger, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer for staten.
I et nyt § 14, stk. 5,
foreslås det, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag endvidere
administrerer udbetalingen til private arbejdsgivere af bonus for
ansættelse af elever i erhvervsgrunduddannelse, jf. § 15
a i lov om erhvervsgrunduddannelse mv.
Det foreslåede stk. 5 svarer til den nuværende
§ 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og vil indebære, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fortsat for staten administrerer den eksisterende
EGU-bonusordning. Der er dog foreslået en indsættelse
af »m.v.« i bestemmelsens slutning, hvilket alene er af
lovteknisk karakter med sigte på, at titlen på lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. bliver korrekt.
Den foreslåede fastholdelse af henvisningen til § 15
a i den nuværende lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
tilsigter og vil indebære, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fortsat for staten kan administrere den
eksisterende EGU-bonusordning som led i dennes udfasning frem mod
den 30. juni 2023.
I et nyt § 14, stk. 6,
foreslås det, at de udgifter, der er forbundet med
ordningerne efter stk. 1, 2 og 5, herunder administrationsudgifter,
afholdes af staten. Det fremgår af det foreslåede 2.
pkt., at § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.
Det foreslåede stk. 6 svarer til den nuværende
§ 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede 1. pkt. vil formelt slå fast, at de
udgifter, der er forbundet med EGU-bonusordningerne, dvs.
såvel den eksisterende som den foreslåede
videreførte ordning, herunder administrationsudgifter, vil
blive afholdt af staten.
Den foreslåede henvisning til, at § 22, stk. 3, 3. og
4. pkt., finder tilsvarende anvendelse, jf. bestemmelsens 2. pkt.,
fastholder i relation til såvel den eksisterende som den
foreslåede videreførte EGU-bonusordning, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal indsende et budget til
Undervisningsministeriet over de forventede udgifter til ordningen,
og at Undervisningsministeriets udbetaling til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag sker forskudsvis én gang i kvartalet med
en efterfølgende årlig regulering på grundlag af
et regnskab for det pågældende år.
I et nyt § 14, stk. 7,
foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter
regler om tilrettelæggelsen af bonusordningen, herunder om
retten til bonus og bonussens størrelse, beregning,
udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om
administration af ordningen i øvrigt.
Endelig vil det foreslåede stk. 7 indebære, at
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
tilrettelæggelsen af bonusordningen m.v., herunder at der ved
fastsættelsen af disse regler sikres størst mulig
parallelitet til den bonusordning, der gælder for
integrationsgrunduddannelsen.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at videreføre
bekendtgørelse nr. 1185 af 26. september 2016 om udbetaling
af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter elever i
erhvervsgrunduddannelse (EGU-bonusordningen) i som udgangspunkt
uændret form.
Der vil alene kunne blive tale om tekniske tilpasninger som
følge af, at lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
ophæves den 1. august 2019 og fra dette tidspunkt erstattes
af lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende grunduddannelse.
Dette vil evt. kunne vedrøre det it-mæssige
grundlag for ordningernes tilrettelæggelse som følge
af, at forberedende grunduddannelse ikke pt. er tilrettelagt med
sigte på EGU-bonusunderstøttelse jf. herved
sætningsleddet "tilrettelæggelsen af bonusordningen" i
den foreslåede bemyndigelse.
Det vil endvidere kunne vedrøre supplerende regler om
forholdsmæssig reduktion efter det foreslåede §
14, stk. 2, 2. pkt., jf. herved sætningsleddet »retten
til bonus og bonussens størrelse« i den
foreslåede bemyndigelse.
Det foreslåede vil i øvrigt ikke indebære
ændringer i forhold til muligheden for at klage og
afgørelser om bonus, truffet af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, herunder ordningen med obligatorisk
remonstration i § 27, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 7 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2019.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet det bemærkes, at lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke finder anvendelse for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (IGU) foretages følgende
ændringer: | | | | §
2. . . | | | Stk. 2. Ved
en familiesammenført til en flygtning forstås i denne
lov en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som
følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding, der er omfattet af stk. 1, eller en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig
tilknytning til en herboende person, der er omfattet af stk.
1. | | 1. I § 2, stk. 2, ændres
»herboende person« til:
»udlænding«. | | | | §
3. . . | | | Stk. 2.
Integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2019. | | 2. I §
3, stk. 2, ændres »30. juni
2019« til: »30. juni 2022«. | | | | § 5 | | | En udlænding i ordinær
ansættelse på en virksomhed kan ikke i
forlængelse heraf deltage i integrationsgrunduddannelse
på den samme virksomhed. | | 3. I § 5, stk. 1, indsættes efter
»i forlængelse heraf«: »inden for en
periode på 3 måneder«. | | | | §
6. . . | | | Stk. 4.
Integrationsgrunduddannelsen kan undtagelsesvis forlænges ud
over 2 år, hvis særlige forhold indebærer, at det
ikke inden for perioden på 2 år har været muligt
at fuldføre 20 ugers skoleundervisning.
Forlængelsesperioden kan alene omfatte
skoleundervisning. | | 4. I § 6, stk. 4, 1. pkt., ændres
»20 ugers skoleundervisning« til:
»forløbet, jf. stk. 5-7«, og 2. pkt.
ophæves. | | | 5. I § 6 indsættes efter stk. 4 som nye
stykker: | | | »Stk.
5. Integrationsgrunduddannelsen forlænges, hvis
særlige forhold har medført, at det ikke har
været muligt at fuldføre skoleforløbet. | | | Stk. 6.
Udlændingen og virksomheden kan indgå aftale om
forlængelse af integrationsgrunduddannelesesperioden på
2 år, hvis udlændingen inden for den 2-årige
periode, har | | | 1) orlov i forbindelse med graviditet,
barsel eller adoption efter lovgivningen herom, eller | | | 2) et sammenhængende
sygdomsforløb på mere end 8 uger. | | | Stk. 7.
Forlængelsesperioden i stk. 6 kan alene omfatte et tidsrum
svarende til varigheden af orlovs- eller sygefraværsperioden.
« | | | Stk.5 bliver herefter til stk. 3. | | | | | | | | | | | | | §
8. . . | | | Stk. 3.
Udlændingens bopælskommune skal efter
udlændingens anmodning ved opslag i
danskundervisningsdatabasen afgive oplysninger om
udlændingens deltagelse i danskuddannelse. | | 6. § 8, stk. 3, ophæves. | | | Stk. 4. bliver herefter til stk.
3. | | | | | | 7. Efter
§ 10 indsættes: | | | »§ 10
a. For en udlænding, der deltager i undervisning efter
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og som er indkvarteret et
andet sted end på sin bopæl m.v., yder staten et
tilskud til udgifterne til kost og logi, når
udlændingen har 120 km eller derover i samlet
transportafstand fra bopæl til uddannelsessted og
retur. | | | Stk. 2.
Medfører afstanden mellem bopæl og uddannelsessted en
urimelig belastning af udlændingen på grund af
transportvanskeligheder eller transporttid, kan staten yde tilskud
til kost og logi, selv om afstanden mellem bopæl og
uddannelsessted og retur er mindre end 120 km. | | | Stk. 3.
Tilskuddet efter stk. 1 kan søges af | | | 1) udlændingen, | | | 2) den virksomhed, der har afholdt
udgifterne til kost og logi på vegne af den
pågældende udlænding, | | | 3) uddannelsesstedet, hvor
udlændingen har haft ophold, eller | | | 4) virksomheden, hvis uddannelsen
foregår i virksomheden. | | | Stk. 4. Til
udlændingen yder staten et tilskud efter stk. 1 med op til
500 kr. pr. døgn ydes staten tilskud efter stk. 1 med op til
500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter.
Til den virksomhed, der har afholdt udgiften til kost og logi for
udlændingen, og til den virksomhed, hvor uddannelsen
foregår på et kursussted i forbindelse med
virksomheden, ydes staten tilskud efter stk. 1 med op til 500 kr.
pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter. Har
uddannelsesstedet afholdt udgifterne til kost og logi for
udlændingen, ydes tilskuddet efter stk. 1 med et fast
beløb på 500 kr. pr. døgn. | | | Stk. 5.
Beløbet i stk. 4 reguleres en gang årligt med virkning
fra den første mandag i juli måned for pris- og
lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af
lov om en satsregulering fastsatte procent for det
pågældende finansår. Det fremkomne beløb
afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan
deles med 50. Den årlige regulering sker på grundlag af
det på reguleringstidspunktet gældende beløb
før afrunding. | | | Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administration af tilskud til kost og logi
i forbindelse med undervisning.« | | | | | | | | | | §
11… | | | Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes til virksomheden med 20.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 6 måneder, og
yderligere med 20.000 kr. efter 2 års ansættelse,
når forløbet er fuldført. | | 8. I § 11, stk. 2, udgår »,
når forløbet er fuldført«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 811 af 20. juni
2018, som ændret ved § 1 i nr. 1693 af 26. december
2017, § 2 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 3 i lov nr.
1701 af 27. december 2018 og § 1 lov nr. 1737 af 27. december
2018, foretages følgende ændringer: | | | | §13. . . | | | Stk. 3.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer yderligere
udbetalingen til private arbejdsgivere af bonus for
ansættelse af elever i erhvervsgrunduddannelse, jf. § 15
a i lov om erhvervsgrunduddannelse. De udgifter, der er forbundet
med ordningen, herunder administrationsudgifter, afholdes af
staten. § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. | | 1. § 13, stk. 3, ophæves. | | | 2. Efter
§ 13 indsættes: | | | »§
14. Til private arbejdsgivere, der ansætter elever i
en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til
den 31. juli 2019, udbetaler staten en bonus på samlet op til
40.000 kr. | | | Stk. 2. Til
private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 30. juni 2022, udbetaler staten en bonus på
samlet op til 40.000 kr. Er der udbetalt bonus efter stk. 1 eller
5, reduceres bonus efter 1. pkt. forholdsmæssigt. | | | Stk. 3.
Praktikaftaler skal påbegyndes senest 3 måneder efter,
at aftalen er indgået for at medføre ret til
bonus. | | | Stk. 4.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 1 og 2 skal
indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer
ordningerne, senest 1 år efter, at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil. | | | Stk. 5.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer endvidere
udbetalingen af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter
elever i erhvervsgrunduddannelse efter jf. § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. | | | Stk. 6. De
udgifter, der er forbundet med ordningerne efter stk. 1, 2 og 5,
herunder administrationsudgifter, afholdes af staten. § 22,
stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse. | | | Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
tilrettelæggelsen af bonusordningerne, herunder om retten til
bonus og bonussens størrelse, beregning, udbetaling,
efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om
administration af ordningen i øvrigt.« | | | | | | §3 | | | | | | Stk.1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019. | | | Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 6, stk. 5, i lov om
integrationsgrunduddannelse (IGU), forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 6, stk. 8. |
|