Skriftlig fremsættelse (27. marts
2019)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring, lov om den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (En lempeligere
vurdering af anerkendelsesspørgsmålet ved
arbejdsulykker, opdatering og forenkling af arbejdsskadesystemet
m.v.)
(Lovforslag nr. L 211)
Arbejdsskadesikringsloven er ikke
grundlæggende blevet ændret siden 2003. Regeringen
finder det derfor nødvendigt at opdatere og forenkle en
række bestemmelser, som er utidssvarende, eller hvor praksis
har udviklet sig imod lovens intention. Ændringerne er det
første skridt på vejen mod et mere nutidigt
arbejdsskadesystem. Det bemærkes, at rettigheder og pligter
ikke forringes for arbejdsskadesagens parter.
Forslaget gennemfører på den
baggrund regeringens ønske om, at skader, der er sket
på arbejdet og skyldes arbejdet, skal anerkendes som
arbejdsulykker. Det vil sammen med forslaget, der giver
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings mulighed for at træffe
selvstændig afgørelse om
anerkendelsesspørgsmålet, medføre, at flere
borgere vil opleve at få anerkendt deres arbejdsulykke, og
det vil kunne ske hurtigere.
Derudover er der utidssvarende eller
uhensigtsmæssige bestemmelser i loven, som har betydning for
tilskadekomnes og andre retsanvenderes oplevelse af
sagsbehandlingen og arbejdsskadesystemet, som regeringen på
nuværende tidspunkt finder hensigtsmæssigt at forenkle
og opdatere.
På forenklingssiden er der
eksempelvis lagt op til at forenkle ankeprocedurerne ved, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ved anke får mulighed for at
ændre skønsmæssigt fejlbehæftede
afgørelser og ved at indføre administrative
afgørelser for ukomplicerede sager i Ankestyrelsen i
overensstemmelse med ankeprocedurerne på det sociale
område. Det vil betyde, at unødvendigt lange
ankeforløb undgås.
På opdateringssiden er der
eksempelvis lagt op til at præcisere bestemmelsen, der
regulerer AES' retsstilling i forbindelse med, at et
forsikringsselskab ikke længere har tilladelse til at tegne
arbejdsulykkesforsikring fx ved konkurs, ligesom der skabes hjemmel
til, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forskudsvist kan
opkræve takster og udlæg for erstatninger m.v.
én gang årligt. Det er nødvendigt, da
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i dag har en
likviditetsmæssig udfordring i forbindelse med udlæg i
op til mere end ét år af gangen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. I
implementeringsåret 2019 vil der ske en fremrykning af
udgifter for forsikringsselskaberne anslået til 130-150 mio.
kr. som følge af, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
forskudsvist kan opkræve takster og udlæg for
erstatninger m.v. Derudover opnår staten en besparelse
på ca. 2 mio. kr. ved at omlægge ca. 70 procent af
ankesagsbehandlingen til administrative afgørelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.