Ændringsforslag stillet den 29.
april 2019
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 2, 2. pkt., § 5, stk. 2, nr. 1, og stk. 3, § 8, stk. 2, 1. pkt., § 11, stk.
1, § 13, stk. 2, nr. 4 og 7, stk.
4, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., §
13 a, stk. 3, 4. pkt., § 13
c, § 13 f, stk. 10, nr. 2, § 25, stk. 7, 1. pkt., §
31, stk. 1, 1. pkt., § 36, stk. 1 og 3, § 40 a, stk. 2, 1. pkt., § 41, stk. 1,
nr. 1 og to steder i nr. 2, i
§ 68 a, stk. 3, 1. pkt., § 69 j,
stk. 10, 1. pkt., § 93, stk. 1, nr. 2, og stk. 3, og § 94,
stk. 2, ændres »integrationsprogrammet«
til: »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet«.«
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »§ 54
a« til: »§ 73 c«.«
[Konsekvens af flytningen af
reglerne om ydelser m.v. under revalidering til et nyt kapitel 6
c]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
8, stk. 2, 1. pkt., § 8 a, stk. 1 og 2, § 10 e, 1. pkt., § 11, stk. 1, stk. 5,
1. pkt., og stk. 11, 1. pkt., § 13
a, stk. 1, 3. pkt., § 13 b, stk. 1, 1. pkt., § 13 d, stk.
1 og 4, § 13 f, stk. 10, nr. 1,
§ 25 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
§ 25 b, stk. 6, nr. 1, og stk. 8,
§ 25 c, stk. 4, § 31, stk. 1, 1. pkt., § 34, stk. 7,
§ 35, stk. 5, § 42, stk. 2 og 3, to steder i § 43, stk. 2, i § 44 a, 1. pkt., to steder i § 82 a, stk. 1, 3. pkt., i § 89, stk. 3, 1. pkt., og § 96 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse«.«
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
4) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
10 e, 1. pkt., ændres »§§ 70 h og 70
i« til: »§§ 127 og 128«, og
»eller hvis en person anmoder om revalideringsydelse efter
kapitel 6, ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller 6
b« ændres til: »eller hvis en person anmoder om
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller 6 b,
revalideringsydelse efter kapitel 6 c«.«
[Konsekvens af flytningen af
reglerne om ydelser m.v. under revalidering til et nyt kapitel 6
c]
5)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
10 f, stk. 1, § 10 g, stk. 1, § 10 h, stk. 1, § 10
i, stk. 1, § 11, stk. 4, 1. og 2.
pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 11, 3.
pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 13, § 13 f,
stk. 3, stk. 4, 2. pkt., stk. 5 og stk.
7, 3. pkt., § 22, stk. 1, to steder i § 25 b, stk. 11, to steder i § 26, stk. 2 og i stk. 8, 1. pkt., to steder i § 43, stk. 1, i § 82 a, stk. 3, og § 91, stk. 3, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.«
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
6) I
den under nr. 16 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 2,
ændres i nr. 6 og 9 »integrationsprogrammet« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet«.
[Lovteknisk ændring som
følge af at benævnelsen integrationsprogram
ændres]
7) Nr.
26 affattes således:
»26. § 13, stk. 14, affattes
således:
»Stk. 14.
For personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, herunder personer, der er
omfattet af integrationslovens §§ 26-26 b, men som ikke
er omfattet af stk. 13, finder stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4,
5 og 7-10 tilsvarende anvendelse. Stk. 5, 3. og 4. pkt., finder
ikke anvendelse, hvis personen er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrationsloven.««
[Konsekvensrettelse, som
følge af at integrationsydelsen og integrationsprogrammet
ændrer benævnelse]
8) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 13 a, stk. 2,
ændres i 1. og 2. pkt. »integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
9)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
13 a, stk. 3, 4. og 5. pkt.,
ændres »jobparat integrationsydelsesmodtager«
til: »jobparat selvforsørgelses- og
hjemrejseydelsesmodtager og en jobparat
overgangsydelsesmodtager«.«
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
10)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
25 b, stk. 11, ændres »§ 47, stk. 4«
til: »§ 71, stk. 5«.«
[Konsekvens af flytningen af
reglerne om ydelser m.v. under revalidering til et nyt kapitel 6
c]
11)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
37, stk. 3, 2. pkt., ændres
»integrationsprogram« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram«.«
[Konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 23 foreslåede § 02]
12) I
den under nr. 70 foreslåede § 71 ændres i stk. 5 »integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
[Lovteknisk ændring, som
følge af at benævnelsen integrationsydelse skifter
navn]
13) Nr.
78 udgår.
[Lovteknisk præcisering]
14) Nr.
80 affattes således:
»80. I §
75, stk. 3, ændres »Stk. 1, nr. 1, 3 og 4«
til: »Stk. 1, nr. 1, 4 og 5«.«
[Lovteknisk præcisering]
15)
Efter nr. 87 indsættes som nye numre:
»08. I §
79, stk. 1 og 3, ændres
»§ 52, stk. 1, §§ 68 og 69 j« til:
»§§ 68 og 69 j, § 71, stk. 1,«.
09. I
§ 80, stk. 1, ændres
»58, 59 og 68 a, § 69 j, stk. 5 og 9,« til:
» § 68 a, § 69 j, stk. 5 og 9, §§ 73 f og
73 g«.
010. § 98,
stk. 4 og 5,
ophæves.«
[Konsekvens af flytning af reglerne
om ydelser m.v. under revalidering til et nyt kapitel 6 c og af
flytning af reglerne om anden aktør til lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen, hvor de
overordnede regler om ansvaret for beskæftigelsesindsatsen
fremgår]
Til § 6
16) I
det under nr. 9 foreslåede kapitel 6 indsættes i § 15 i, stk. 2, før
»hjælpemidlet ligger ud over«: »udgiften
til«.
[Sproglig præcisering]
17) I
det under nr. 9 foreslåede kapitel 6 ændres i § 15 j, stk. 2, to steder »§
15 j« til: »stk. 1«.
[Teknisk ændring]
Til § 8
18)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
22 a, stk. 1, nr. 8, ændres »§ 70 f eller
tilskud til selvstændig virksomhed efter § 70 g«
til: »§§ 123 og 124 eller tilskud til
selvstændig virksomhed efter § 126«.«
[Konsekvens af lovforslag nr. L
209, hvor reglerne placeres i §§ 123 og 124. ]
Til § 20
19) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 2, 1.
pkt., affattes nr. 3
således:
»3) §
6, nr. 10, og som under revalidering modtager revalideringsydelse,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik.«
[Ændring af navnet på
integrationsydelse pr. 1. januar 2020]
Til § 26
20) I
det under nr. 6 foreslåede § 20, stk. 1, 4. pkt., indsættes
efter »For udlændinge omfattet af § 16, stk. 3,
skal opfølgning«: »alene«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
21) I
den under nr. 20 foreslåede
affattelse af § 26, stk. 3,
ændres »§ 26 b, stk. 5,« til: »§
26 b, stk. 4,«.
[Korrektion af henvisning]
22) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 26 a ændres
i stk. 2
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
[Konsekvens af lov nr. 174 af 27.
februar 2019]
Nye paragraffer
23)
Efter § 27 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 17. november 2017,
som ændret senest ved § 7 i lov nr. 339 af 2. april
2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 45 d, stk. 1, nr. 8,
ændres »§ 70 f« til: »§§
123-125«, og »§ 70 g« ændres til:
»§ 126«.
§ 02
I lov nr. 174 af 27. februar 2019 om
ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og forskellige andre love (Videre adgang til
inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over
antallet af familiesammenføringer, skærpet straf for
overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af
opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse
for forsørgere m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 6,
nr. 1, 3, 5, 8 og 9,
ophæves.«
[Konsekvens som følge af
nyaffattelsen af disse bestemmelser i § 2 og af nye
henvisninger i lovforslag nr. L 209]
Til § 28
24) I
stk. 4 ændres »§ 2 nr.
1-7, 9-15, 17 og 18, 20-42, 44, 46-54, 56-59, 61-76, 78-83 og
85-89« til: »§ 2, nr. 1, 01, 2-4, 02, 5, 03, 6, 7,
9-11, 04, 12-15, 17, 18, 20-29, 05, 30-34, 06, 35-41, 07, 42, 44,
46-54, 56-59, 61-76, 79-83, 85-87, 08, 09, 88 og 89«, og
»og § 26, nr. 1-20, 22 og 23,« ændres til:
», § 26, nr. 1-20, 22 og 23, og §§ 01 og
02«.
[Ændret
ikraftrædelse]
25) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 2, nr. 16, 19, 43, 55, 60, 77 og
84.«
[Bemyndigelse til
fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 6, nr. 1, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019 om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love
nyaffattes som følge af ændringer i lovforslag nr. L
210.
Med forslaget i § 13 i det fremsatte
lovforslag om at ophæve § 13 a, stk. 3, skal
henvisningen til § 13 a, stk. 4, ændres til en
henvisning til § 13 a, stk. 3.
For den øvrige del af bestemmelsen
er der alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende
§ 5, stk. 1, at personer, der opholder sig i udlandet, ikke
kan få hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Af
bestemmelsens stk. 4 fremgår, at en modtager af hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik dog kan opholde sig i udlandet,
mens den pågældende har ret til ferie efter bl.a.
§ 54 a, som omhandler ferie efter 12 sammenhængende
måneder for revalidender.
Det foreslås, som følge af at
reglerne i kapitel 6, herunder § 54 a, om revalidering
ophæves og flyttes til et nyt kapitel 6 c, at § 5, stk.
4, konsekvensrettes, således at der henvises til den rette
bestemmelse om ferie til revalidender, nemlig den foreslåede
§ 73 c. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 3
§ 6, nr. 3, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019 om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love
nyaffattes som følge af de foreslåede ændringer
i det fremsatte lovforslag. Henvisningen til lovens § 13 a,
stk. 2, 1. pkt., er udgået af bestemmelsen, da § 13 a,
stk. 2, er nyaffattet, jf. det fremsatte lovforslags § 2, nr.
28, og ydelsens benævnelse foreslås ændret med
dette ændringsforslags nr. 7.
For den øvrige del af forslaget er
der alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende
§ 10 e, 1. pkt., at opholdskommunen kan forlange, at en
tidligere opholdskommune giver oplysninger om afgørelser
efter §§ 10 b og 10 c samt §§ 70 h og 70 i i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, når en person
søger om integrationsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp, eller hvis en person anmoder om
revalideringsydelse efter kapitel 6, ressourceforløbsydelse
efter kapitel 6 a eller 6 b eller ledighedsydelse efter kapitel
7.
Det foreslås, som følge af at
§§ 70 g og 70 i i det samtidigt fremsatte lovforslag nr.
L 209 foreslås ændret til §§ 127 og 128.
Det foreslås, at § 10 e, 1.
pkt., konsekvensrettes, som følge af at kapitel 6 om
revalidering foreslås ophævet og flyttet til et nyt
kapitel 6 c, således at der rettelig henvises til det
foreslåede kapitel 6 c om revalidering.
Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 5
§ 6, nr. 5, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019 om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love
nyaffattes som følge af de foreslåede ændringer
i det fremsatte lovforslag.
§ 6, nr. 5, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019 ændrede lovens § 11, stk. 11, 3. pkt., men
da integrationsydelse også fremgår af 1. pkt.,
foreslås henvisningen ændret til § 11, stk. 11, 1.
og 3. pkt.
§ 13, stk. 13 og 14, i samme lov
foreslås ændret til § 13, stk. 13. Med forslaget
til nyaffattelse af § 13, stk. 14, jf. nr. 7 i dette
ændringsforslag, foreslås ændringen indarbejdet i
§ 13, stk. 14, således at benævnelsen
integrationsydelse foreslås ændret til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Til nr. 6
Som følge af affattelsen af nr. 16 i
det fremsatte lovforslag, hvor lovens § 13, stk. 2,
nyaffattes, som følge af at selvbooking for aktivitetsparate
først skal træde i kraft senere end den 1. januar
2020, jf. bestemmelsen i nr. 27 vedrørende § 28, stk.
5, hvor det fremgår, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
bestemmelsen, ændres benævnelsen af
integrationsprogrammet til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet, jf. lov nr. 174
af 27. februar 2019.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende
§ 13, stk. 14, i lov om aktiv socialpolitik, at for personer,
der modtager integrationsydelse, herunder personer, der er omfattet
af integrationslovens §§ 26 og 26 a, men som ikke er
omfattet af stk. 13, finder stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4, 5
og 7-10 tilsvarende anvendelse.
Det foreslås, at § 13, stk. 14,
i loven nyaffattes, så det kommer til at fremgå af
bestemmelsen, at for personer, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
herunder personer, der er omfattet af integrationslovens
§§ 26-26 b, men som ikke er omfattet af stk. 13, finder
stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4, 5 og 7-10 tilsvarende
anvendelse. Stk. 5, 3. og 4. pkt., finder ikke anvendelse, hvis
personen er omfattet af et selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter
integrationsloven.
Der er tale om en videreførelse af
den gældende retstilstand, hvorefter personer, der modtager
integrationsydelse, men som ikke er omfattet af § 13, stk. 13,
dvs. ikke er omfattet af reglerne om et
uddannelsespålæg, skal stå til rådighed for
arbejdsmarkedet efter de almindelige rådighedsregler for
kontanthjælpsmodtagere i § 13. Personer, der er omfattet
af et integrationsprogram efter integrationsloven, er efter de
gældende regler ikke omfattet af reglerne i loven om
læse- skrive- og regnetest.
Med nyaffattelsen er integrationsydelse
blevet ændret til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse.
Til nr. 8
I nr. 28 i det fremsatte lovforslag
foreslås benævnelsen af ydelsen ændret til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i
§ 13 a, stk. 2, 1. og 2. pkt., som følge af lov nr. 174
af 27. februar 2019.
Til nr. 9
Med forslaget ændres henvisningen fra
§ 13 a, stk. 4, 4. og 5. pkt., til § 13 a, stk. 3, 4. og
5. pkt. Der er tale om en konsekvens af forslaget til § 13 i
det fremsatte lovforslag om ophævelsen af § 13 a, stk.
3.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende
§ 25 b, stk. 11, 1. pkt., at personer, der modtager
integrationsydelse efter § 22 i under revalidering, jf. §
47, stk. 4, ikke er omfattet af de øvre grænser for
den samlede hjælp, kontanthjælpsloftet.
Det foreslås, som følge af at
reglerne i kapitel 6 om revalidering ophæves og flyttes til
et nyt kapitel 6 c, at § 25 b, stk. 11, 1. pkt.,
konsekvensrettes, således at der henvises til den rette
bestemmelse, nemlig den foreslåede § 71, stk. 5, om, at
for revalidender, der modtager integrationsydelse efter loven
§ 22, erstatter integrationsydelsen revalideringsydelsen.
Således vil denne gruppe af revalidender fortsat være
undtaget fra kontanthjælpsloftet. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 11
Med forslaget til § 2, nr. 22, i det
fremsatte lovforslag, ophæves § 13, stk. 5, 3. pkt., og
erstattes af to nye punktnumre. Samtidig ændres
benævnelsen af integrationsprogrammet i § 37, stk. 3, 2.
pkt., som følge af ophævelsen af § 6, nr. 8, i
lov nr. 174 af 27. februar 2019, jf. forslaget til § 02.
Til nr. 12
Som følge af lov nr. 174 af 27.
februar 2019 foreslås benævnelsen af
integrationsydelsen i § 71, stk. 5, ændret til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Til nr. 13
Det foreslås, at § 2, nr. 78,
udgår, idet modtagere af ledighedsydelse ikke er i
målgruppen for tilbud efter lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Forslaget indebærer således ikke
nogen indholdsmæssig ændring i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 15
Ad nr. 08
Det fremgår af den gældende
§ 79, stk. 1, at kommunen indbetaler efter reglerne i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag for personer, som
modtager hjælp efter bl.a. § 52, stk. 1, dvs. personer,
der er fyldt 30 år, og som modtager revalideringsydelse med
højeste sats.
Det foreslås, som følge af at
reglerne i kapitel 6 om revalidering ophæves og flyttes til
et nyt kapitel 6 c, at § 79, stk. 1, konsekvensrettes,
således at der henvises til den rette bestemmelse, nemlig den
foreslåede § 71, stk. 1, om revalideringsydelse til
personer, der er fyldt 30 år. Forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Ad nr. 09
Det fremgår af den gældende
§ 80, stk. 1, at den ydelse, der ligger til grund for
beregning af ATP-bidrag, er den ydelse, der er beregnet, efter at
der er foretaget fradrag efter reglerne i bl.a. §§ 58 og
59. Det vil sige, at der indbetales ATP-bidrag for personer, der er
fyldt 30 år og modtager revalideringsydelse med
højeste sats, efter at revalideringsydelsen er nedsat som
følge af indtægter ud over 12.000 kr. fra andet
arbejde og indtægter fra løbende udbetalinger fra
forsikringer og pensionsordninger, herunder løbende
udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter lov om
arbejdsskadesikring og efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion. Disse sidstnævnte indtægter
trækkes dog kun fra, i det omfang de sammenlagt med
revalideringsydelsen overstiger revalidendens hidtidige
arbejdsindtægter.
Det foreslås, som følge af at
reglerne i kapitel 6 om revalidering ophæves og flyttes til
et nyt kapitel 6 c, at § 80, stk. 1, konsekvensrettes,
således at der henvises til de rette bestemmelser, nemlig de
foreslåede §§ 73 f og 73 g om nedsættelse af
revalideringsydelse som følge af indtægter. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Ad nr. 010
Det fremgår af den gældende
§ 98, stk. 4, at kommunens henvisning til andre aktører
efter § 47 a i lov om aktiv socialpolitik kan indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 5, at andre
aktørers afgørelse, jf. § 47 a i lov om aktiv
socialpolitik, kan indbringes for kommunen inden 4 uger.
Det foreslås, at § 98, stk. 4 og
5, ophæves, som følge af at reglerne om anden
aktør i kapitel 6 om revalidering ophæves og flyttes
til lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen, hvor de overordnede regler om
ansvaret for beskæftigelsesindsatsen fremgår.
Til nr. 16
Der er tale om en sproglig
præcisering, idet det ikke er muligt at afholde et
hjælpemiddel. Det foreslås således, at det i
bestemmelsen præciseres, at det er udgiften til
hjælpemidlet, som skal ligge ud over, hvad arbejdsgiveren
forventes at afholde.
Til nr. 17
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
der i lovforslagets § 6, nr. 9, to steder i det
foreslåede § 15 j, stk. 2, henvises til § 15 j, men
da den foreslåede bestemmelse er § 15 j, foreslås
det i stedet, at der henvises til »stk. 1«. Med
ændringsforslaget præciseres det, hvilken bestemmelse
der er tale om.
Til nr. 18
Der er i den gældende § 22 a i
lov om fleksydelse fastsat regler om, at en person udelukkes fra at
få udbetalt fleksydelse i en periode på 3 år,
hvis medlemmet ved endelig dom findes at have overtrådt
straffelovens § 101 a, stk. 1, § 114 c, stk. 3,
§§ 114 d, 114 e eller 114 g for forhold begået i
udlandet, straffelovens § 114 j, stk. 1, eller et
udrejseforbud fastsat i medfør af § 2 b, stk. 1, i lov
om pas til danske statsborgere m.v. og medlemmet for den periode,
som dommen omfatter, har modtaget en af ti udtrykkeligt
anførte ydelser. Det følger af § 22 a, stk. 1,
nr. 8, at en af disse ydelser er fleksløntilskud efter
§ 70 f og tilskud til selvstændig virksomhed efter
§ 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås i nr. 01, at
henvisningen til §§ 70 f og 70 g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i § 22 a, stk. 1, nr. 8,
ændres til §§ 123, 124 og 126 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af L 209,
forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor
reglerne om fleksløntilskud foreslås placeret i
§§ 123 og 124 og reglerne om tilskud til
selvstændig virksomhed foreslås placeret i §
126.
Med den foreslåede ændring
bringes henvisningen i § 22 a, stk. 1, nr. 8, i lov om
fleksydelse i overensstemmelse med de foreslåede regler i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede
ændringer medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 19
Ved lov nr. 174 af 27. februar 2019
ændres benævnelsen af den hidtidige integrationsydelse
med virkning fra den 1. januar 2020 til selvforsørgelse- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
det foreslåede § 1, stk. 2, nr. 3, i lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. affattes, således at lov om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. vil skulle gælde
for uddannelse af personer, der er omfattet af § 6, nr. 10, i
det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L
209 som fremsat, side 2, og som under revalidering modtager
revalideringsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, eller som under forrevalidering modtager
kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik.
Der er alene tale om en
konsekvensændring, og ændringsforslaget vil ikke
indebære materielle ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslags § 20, nr. 1.
Til nr. 20
Hensigten med det foreslåede nye 4.
pkt. i integrationslovens § 20, stk. 1, er at præcisere,
at for udlændinge omfattet af lovens § 16, stk. 3, som
ikke er berettiget til at modtage integrationsydelse, skal
kommunalbestyrelsen alene foretage opfølgning på
integrationskontrakten efter behov, herunder også i de
første 6 måneder.
Med henblik på at sikre, at der ikke
kan opstå tvivl om, hvorvidt der for udlændinge
omfattet af lovens § 16, stk. 3, skal foretages
opfølgning med bestemte intervaller, foreslås det, at
det præciseres direkte i bestemmelsen, at opfølgning
for disse udlændinge alene skal ske efter behov.
Til nr. 21
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
der i lovforslagets § 26, nr. 20, fejlagtigt henvises til
§ 26 b, stk. 5. Formålet med ændringsforslaget er
således at henvise til den korrekte bestemmelse, som er
§ 26 b, stk. 4.
Til nr. 22
Ved lov nr. 174 af 27. februar 2019
ændres benævnelsen af den hidtidige integrationsydelse
med virkning fra den 1. januar 2020 til selvforsørgelse- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Som følge heraf foreslås det,
at benævnelsen i § 26 a, stk. 2, som affattet ved
lovforslagets § 26, nr. 22, ændres tilsvarende.
Til nr. 23
Ad § 01
Det fremgår af den gældende
§ 45 d, stk. 1, nr. 8, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., at pensionen efter § 29, stk. 5, højst kan
udbetales med et beløb svarende til
integrationsydelsesniveau efter § 22, stk. 2 og 3, i lov om
aktiv socialpolitik, når pensionisten er omfattet af
§§ 45 d eller 45 f i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Efter §§ 45 d og 45 f nedsættes pensionen i en
3-årig karantæneperiode for visse fremmedkrigere og
bandekriminelle.
Det foreslås at ændre
henvisningerne i den gældende § 45 d, stk. 1, nr. 8, fra
§ 70 f til §§ 123-125 og fra § 70 g til §
126. Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag
til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, L 209. Med den
foreslåede ændring bringes henvisningen i § 45 d,
stk. 1, nr. 8, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. i
overensstemmelse med de foreslåede regler i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Den foreslåede
konsekvensændring medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Ad § 02
Bestemmelserne i § 6, nr. 1, 3, 5, 8
og 9, ophæves og indsættes i stedet i § 2. Der er
tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 24
Som konsekvens af de foreslåede
ændringer i nærværende lovforslag foreslås
ikrafttrædelsesbestemmelsen ændret.
Til nr. 25
Det foreslås at ændre
bestemmelsen fra at være en bemyndigelse til at
fastsætte virkningstidspunktet til en bemyndigelse til at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet. Således vil
tidspunktet for ikrafttræden for de grupper, der først
skal opfylde pligten til selv at booke en jobsamtale digitalt,
blive fastsat på et senere tidspunkt af ministeren.