Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 22. november 2018
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og IA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser med
tilfredshed på forslaget om at begrænse brugen af
isolation som disciplinærstraf, kaldet strafcelle, i forhold
til 15-17-årige indsatte, som slet ikke bude være i
fængsel, men som alligevel af forskellige årsager ender
i fængsel som både afsonere og
varetægtsarrestanter. Ifølge lovforslaget skal
strafcelle for disse unge begrænses til højst 7 dage,
og i bemærkningerne forudsættes det, at varigheden af
en strafcelleanbringelse i alle almindeligt forekommende
tilfælde begrænses til 3 dage. Hvis der er tale om vold
mod personalet, skal de unge indsatte dog fortsat kunne straffes
med op til 4 ugers strafcelle.
I bemærkningerne til lovforslaget
henvises til anbefalinger fra bl.a. Europarådets
Torturkomité, som har givet udtryk for bekymring over brugen
af isolation som disciplinærstraf, særlig i forhold til
unge under 18 år. Enhedslisten finder det både
overraskende og skuffende, at lovforslaget kun delvis
imødekommer torturkomiteens anbefalinger. I komiteens 24.
generelle rapport fra 2015 har komiteen udtalt, at isolation som
disciplinærstraf kun må anvendes i meget korte tidsrum
og under ingen omstændigheder i mere end 3 dage. I senere
rapporter vedrørende besøg i Frankrig (2015),
Tyskland (2015) og Letland (2016) har komiteen skærpet denne
holdning ved at udtale støtte til FN's
standardminimumsregler vedrørende behandlingen af indsatte
(2015) - de såkaldte Mandelaregler - som kræver
totalforbud mod isolation af mindreårige.
Enhedslisten finder det højst
bemærkelsesværdigt, at den danske regering
således handler direkte imod FN's anbefalinger, al den stund
Danmark aktivt har støttet og anbefalet Mandelareglerne. Det
vil udenrigsministeren kunne bekræfte.
Enhedslisten undrer sig også over, at
man ifølge lovforslaget finder det nødvendigt at
isolere mindreårige i strafcelle i indtil 4 uger, når
der er tale om vold mod personalet. I sådanne alvorlige sager
må man gå ud fra, at der indgives politianmeldelse og
føres straffesag, og derfor er det svært at se, at der
tillige skulle være behov for en disciplinærstraf -
ovenikøbet en skærpet disciplinærstraf.
For så vidt angår den del af
lovforslaget, der omhandler undervisning af
varetægtsarrestanter i den undervisningspligtige alder,
oplyses det, at kravet om at tilbyde en undervisning, der
står mål med, hvad der almindeligvis leveres i
folkeskolen, indebærer særlige udfordringer for
kriminalforsorgen med hensyn til at planlægge og
iværksætte relevante undervisningsforløb for
denne gruppe af indsatte. Enhedslisten er betænkelig ved at
løse denne udfordring ved at slække på kravene
til kriminalforsorgen, således som der synes at lægges
op til i bemærkningerne til lovforslaget.
Enhedslisten finder principielt, at
ansvaret for undervisning i fængslerne - gældende for
både afsonere og varetægt?sarrestanter - burde ligge
hos det almindelige skolevæsen og dermed høre under
undervisningsministerens ressortområde, svarende til
ordningen i Norge. En sådan løsning burde i
højere grad kunne føre til, at de indsatte kan
tilbydes undervisning på et niveau, som står mål
med niveauet i skolerne uden for fængslerne.
Enhedslisten finder det også en smule
underligt, at det nu er Kriminalforsorgen, der skal være
efterretningstjeneste. Det er ikke Kriminalforsorgens opgave, det
har vi politiet og PET til, og der vil med dette lovforslag blot
blive lagt endnu flere opgaver over på Kriminalforsorgen, som
er hårdt presset i forvejen.
Derudover opfatter Enhedslisten generelt
dette lovforslag som et udtryk for et meget stort indgreb i retten
til både privat- og familieliv. Med lovforslaget kan indsatte
og deres pårørende blive overvåget i en helt
anden grad, end de kan i dag, hvilket der også bliver udtrykt
bekymring for i flere af høringssvarene.
På den baggrund kan Enhedslisten ikke
støtte forslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 25. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsesn været sendt i høring. Den 3.
oktober 2018 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |