Skriftlig fremsættelse (27. marts
2019)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Lovforslag nr. L 209)
Lovforslaget udmønter hovedparten af
"Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats", som
regeringen indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 23. august
2018.
Aftalepartierne er enige om, at der
udarbejdes en helt ny hovedlov om den aktive
beskæftigelsesindsats. Den nye lov betyder, at kommunerne
får langt større frihed til at planlægge
hjælpen til ledige. Fremover bliver der nogle simple
minimumsregler på tværs af målgrupper, så
kommunerne selv kan tilrettelægge indsatsen med udgangspunkt
i den enkelte. Det skal ikke længere være centrale
krav, der i detaljer styrer kommunernes valg af indsats - den skal
styres af den enkeltes behov. Men også for borgerne og
virksomhederne vil den nye lov betyde mindre bureaukrati og mere
smidige regler.
Lovforslaget udmønter således
11 konkrete initiativer med henblik på, at der skal
være færre og mere enkle proceskrav i
beskæftigelsesindsatsen, herunder til kontaktforløbet
og til ret og pligt til aktive tilbud. Samtidig gives der
bemyndigelse til at gennemføre et fireårigt
forsøg, hvor udvalgte arbejdsløshedskasser får
ansvar for at varetage kontaktforløbet for dagpengemodtagere
i opsigelsesperioden og de første tre måneder af
ledighedsforløbet.
Derudover udmønter lovforslaget
gennem 13 initiativer aftalens intention om, at der skal være
ens regler på tværs af målgrupper. Det
indebærer blandt andet, at varighedsbegrænsningerne for
løntilskud og virksomhedspraktik ensrettes, og at
voksenlærlingeordningen forenkles.
Lovforslaget udmønter samtidig 7
initiativer, der forbedrer og udvider de digitale løsninger,
der understøtter en effektiv beskæftigelsesindsats.
Alle ledige skal blandt andet have både CV og Min Plan,
ligesom obligatorisk selvbooking udvides til flere
målgrupper.
Samtidig indeholder lovforslaget yderligere
ændringer som følge af den generelle gennemskrivning
af loven, der blandt andet harmoniserer opbygningen af loven.
Endelig udmønter lovforslaget to
konkrete initiativer fra satspuljeaftalen for 2019. Det ene sikrer,
at personer, der er nået pensionsalderen, kan beholde og
bevilliges hjælpemidler. Det andet sikrer, at personer kan
beholde et hjælpemiddel i op til tre måneder, efter de
er gået fra uddannelse til beskæftigelse og dermed
sikrer mere smidige overgange mellem sektorer.
For så vidt angår
udmøntningen af aftale om en forenklet
beskæftigelsesindsats skønnes det, at forslaget samlet
vil medføre offentlige merudgifter (før skat og
tilbageløb) på 45,2 mio. kr. i 2020, 51,1 mio. kr. i
2021, 50,1 mio. kr. i 2022 og 43,7 mio. kr. i 2023. Heraf vil
staten samlet have merudgifter på 73,9 mio. kr. i 2020, 103,3
mio. kr. i 2021, 104,7 mio. kr. i 2022 og 100,1 mio. kr. i 2023, og
kommunerne vil samlet have mindreudgifter på 28,8 mio. kr. i
2020, 52,3 mio. kr. i 2021, 54,5 mio. kr. i 2022 og 56,5 mio. kr. i
2023 (2019-pl).
Fuldt indfaset i 2027 forventes
lovforslaget at være udgiftsneutralt (efter skat og
tilbageløb) inkl. forventede
beskæftigelseseffekter.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.