Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 23. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4 og 13. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5-12.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af Enhedslisten stillede ændringsforslag og
imod de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har oplyst,
at de økonomiske konsekvenser ikke blev konsekvensrettet
efter udskydelse af ikrafttrædelsen af lovforslaget til den
1. januar 2020. Skemaet med de økonomiske
konsekvensrettelser er omdelt på bilag 5.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 22
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
1) Stk.
1 affattes således:
»Personer omfattet af § 6, nr. 1, 2 og
4, skal registrere cv-oplysninger på Jobnet.«
[Opretholdelse af nugældende
regler i forhold til at registrere cv-oplysninger]
Til § 33
2) Stk.
6 udgår.
[A-kasserne har pligt til at
møde personligt op til fællessamtaler i
jobcenteret]
Til § 34
3) Stk.
1 affattes således:
»Personer, der er omfattet af § 6, har
ret, men ikke pligt, til selv at booke samtaler. Tidsbestillingen
til samtaler i jobcenteret kan ske enten digitalt, telefonisk eller
ved personlig henvendelse.«
[Selvbooking bliver en ret, men
ikke en pligt]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Jobcenteret kan indkalde til en jobsamtale, hvor der er behov for
en jobsamtale med kort varsel.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Undtagelse til ret og pligt til
selvbooking]
Til § 52
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
5) I
stk. 1 indsættes som nr. 5:
»5)
Mentorstøtte, jf. kapitel 26.«
[Jobcenteret skal fortsat have
mulighed for at give tilbud om mentorstøtte]
Til § 63
6) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Forud for etablering af virksomhedspraktik skal
spørgsmålet om etableringen have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og tillidsrepræsentanten
hos arbejdsgiveren. Hvis der ikke er en tillidsrepræsentant,
skal etableringen have været drøftet mellem
arbejdsgiveren og den lokale overenskomstbærende fagforening,
og hvis denne mulighed ikke er til stede, skal etableringen have
været drøftet mellem arbejdsgiveren og en
medarbejderrepræsentant.«
[Etablering af virksomhedspraktik
skal drøftes med tillidsrepræsentanten forud for
etableringen]
Til § 78
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 78. Forud for
ansættelse med løntilskud skal
spørgsmålet om ansættelsen have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og tillidsrepræsentanten
hos arbejdsgiveren. Hvis der ikke er en tillidsrepræsentant,
skal ansættelsen have været drøftet mellem
arbejdsgiveren og den lokale overenskomstbærende fagforening,
og hvis denne mulighed ikke er til stede, skal etableringen have
været drøftet mellem arbejdsgiveren og en
medarbejderrepræsentant.«
[Ansættelse med
løntilskud skal drøftes med
tillidsrepræsentanten forud for ansættelsen]
Til § 79
8) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Betingelsen om merbeskæftigelse påses af arbejdsgiveren
og de ansatte i fællesskab. Uenighed om betingelsen om
merbeskæftigelse afgøres efter de gældende
fagretlige regler om mægling og eventuel voldgift. For
arbejdsgivere, der ikke er omfattet af kollektiv overenskomst,
afgør det regionale arbejdsmarkedsråd, jf. kapitel 5 i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., endeligt, om betingelsen om
merbeskæftigelse er opfyldt.«
[Justering af reglerne om
merbeskæftigelse]
Til § 81
9)
Ordene », samt om rimelighedskravet efter § 77 og
merbeskæftigelseskravet efter § 79. Der kan også
fastsættes regler om, at der for særlige
målgrupper kan ske en fravigelse af
merbeskæftigelseskravet.« udgår.
[Beskæftigelsesministeren kan
ikke fastsætte regler om merbeskæftigelseskravet og
rimelighedskravet]
Til § 100
10) Overskriften før paragraffen affattes
således:
»Ret og pligt til
tilbud i hele ledighedsperioden«.
[Præcisering af
overskrift]
11) I
stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»har«: »ret og«.
[Ret til tilbud i hele
ledighedsperioden]
Til § 151
12) Stk.
1 affattes således:
»Det er en betingelse for, at arbejdsgiveren
kan få udbetalt jobrotationsydelse, at den person, der
ansættes som vikar, er omfattet af § 6, nr. 1-5 og 12,
eller er omfattet af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introdukti?onsprogrammet efter
integrationsloven og modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og at personen i en
forudgående periode på mindst 6 måneder
før ansættelsen har modtaget visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør
af § 10, stk. 2, eller har været ledig
selvforsørgende i en sammenhængende periode på
mindst 6 måneder.«
[Vikarer i en jobrotationsstilling
skal være fuldt arbejdsdygtige, og ledige
selvforsørgende skal fortsat have ret til at være
vikarer i en jobrotationsstilling]
Til § 208
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
13) I
stk. 2 ændres »stk.
2« til: »stk. 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er mange modtagere af
forsørgelsesydelser, der ikke har de nødvendige
it-kompetencer til selv at registrere cv-oplysninger på
Jobnet. Det medfører en stor risiko for mangelfulde cv'er,
og derfor skal de nuværende regler om, at det kun er
dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere og
uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp, der skal
registrere cv-oplysninger, opretholdes.
Til nr. 2
Det har stor betydning og er til stor gavn
for medlemmerne, at a-kassen møder personligt op til
fællessamtalerne i jobcenteret. A-kassen kender sine
medlemmer bedst og har faglig viden om, hvilke tilbud der vil gavne
det enkelte medlem og øge mulighederne for at få et
ordinært arbejde.
Erfaringerne har vist, at
fællesmøderne med a-kassens personlige
tilstedeværelse forbedrer samarbejdet mellem a-kassen og
jobcenteret.
Til nr. 3
Der er mange, der ikke er i stand til at
benytte digital selvbooking. Derfor skal det være en ret og
ikke en pligt. Kommunerne og jobcentrene skal have pligt til at
tage imod telefonisk og personlig tidsbestilling til jobsamtaler og
øvrige samtaler.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget bliver det
muligt for jobcentrene med hjemmel i ændringsforslaget til
stk. 2 i særlige tilfælde at indkalde til en
jobsamtale, hvor behovet for en jobsamtale opstår med kort
varsel. Det kan være tilfældet, hvor det ikke er muligt
at nå først at udstikke en frist til selvbooking, der
har en længde, der giver mening, og hvor der fra udløb
af fristen til det tidspunkt, hvor jobsamtalen senest skal holdes,
kan gå op til en uge. Der lægges således op til
at fastsætte regler herom på
bekendtgørelsesniveau. Det kan f.eks. være i et
tilfælde, hvor der med kort varsel åbner sig en
mulighed for at give tilbud om ansættelse med
løntilskud, og hvor jobcenteret har behov for at holde en
jobsamtale med personen, inden tilbud afgives, eller i en
situation, hvor jobcenteret får en jobordre, som skal
besættes med kort varsel, og hvor jobcenteret i den anledning
gerne vil tale med en person, som passer til profilen.
Til nr. 5
Mange aktivitetsparate modtagere af
kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse
har brug for en særlig støtte, før de kan tage
imod de tilbud, der er nævnt i § 52, stk. 1.
Ifølge SFI's undersøgelse fra 2015 vurderer 37 pct.
af de berørte borgere, at mentorstøtten har gjort dem
bedre i stand til at møde de udfordringer, som var
årsagen til tildeling af en mentor. Derfor skal jobcenteret
fortsat kunne give tilbud om mentorstøtte.
Til nr. 6
Tillidsrepræsentanten er valgt af
sine kolleger til at varetage deres interesser i forhold til
arbejdsgiveren. Derfor skal det naturligvis være
tillidsrepræsentanten, der skal varetage opgaverne med at
tage stilling til etablering af virksomhedspraktik og med at
påse, at rimelighedskravet er opfyldt.
Til nr. 7
Tillidsrepræsentanten er valgt af
sine kolleger til at varetage deres interesser i forhold til
arbejdsgiveren. Derfor skal det naturligvis være
tillidsrepræsentanten, der skal varetage opgaverne med at
tage stilling til en ansættelse med løntilskud og med
at påse, at rimelighedskravet og
merbeskæftigelseskravet er opfyldt.
Til nr. 8
Betingelsen om merbeskæftigelse skal
påses af arbejdsgiveren og de ansatte i fællesskab.
Uenighed om merbeskæftigelseskravet skal afgøres efter
de gældende fagretlige regler.
Til nr. 9
De i lovforslaget fremsatte forslag til
§§ 79 og 81 vil medføre en klar forringelse af de
ansattes faglige rettigheder og retssikkerhed. Hvis der er uenighed
om, hvorvidt betingelsen om merbeskæftigelse er opfyldt, skal
betingelsen om merbeskæftigelse fortsat afgøres efter
de gældende faglige regler om mægling og faglig
voldgift. Som følge heraf skal
beskæftigelsesministeren ikke kunne fastsætte regler om
merbeskæftigelseskravet eller om fravigelse af
merbeskæftigelseskravet.
Til nr. 10
Overskriften præciseres.
Til nr. 11
Ifølge lovforslagets § 102 har
den ledige kun ret og pligt til et tilbud af mindst 2 ugers
varighed efter 6 måneders ledighed, og dermed forringes de
arbejdsløses ret til tilbud. Samtidig har de
arbejdsløse dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere pligt til at tage imod tilbud i hele
ydelsesperioden. Denne pligt til at tage imod tilbud i hele
perioden skal modsvares af en tilsvarende ret til at få
tilbud i hele perioden. Denne ret til tilbud kan gavne både
de arbejdsløse og kommunen, fordi meningsfulde tilbud, som
de arbejdsløse selv ønsker og er motiverede til at
deltage i, både vil få flere i ordinært arbejde
og forbedre kommunens beskæftigelsesindsats.
Til nr. 12
Det giver ingen mening at ansætte
sygemeldte borgere, borgere i jobafklaringsforløb eller
ressourceforløb eller borgere, der er visiteret til
fleksjob, som vikarer i en jobrotati?onsstilling, da det i alle
tilfælde er borgere med nedsat arbejdsevne. Derudover skal
selvforsørgende ledige i overensstemmelse med de
gældende regler bevare deres ret til at blive vikar i en
jobrotationsstilling.
Til nr. 13
Henvisningen til § 34, stk. 2,
ændres til § 34, stk. 3, som konsekvens af
ændringsforslag nr. 5.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts
2019 og var til 1. behandling den 5. april 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget har været behandlet
sammen med lovforslag nr. L 210 (Forslag til lov om ændring
af lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love).
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 15. januar 2019 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 159. Den 27. marts
2019 sendte ministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |