Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 30. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af EL
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal i
udvalget (ALT, SF og RV):
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 20, stk. 2, indsættes efter
»§§ 85-85 b«: », medmindre der i det
konkrete tilfælde er særlige forhold, der begrunder en
fravigelse af sundhedslovens §§ 85-85 b«.
[Dispensationsmulighed]
Til § 3
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1 ændres »1.
maj« til: »15. maj«.
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen indeholder en
dispensationsmulighed, således at regionerne i særlige
tilfælde kan undgå et erstatningsansvar trods manglende
overholdelse af sundhedslovens §§ 85-85 b.
Bestemmelsen indeholder ikke en
fastholdelse af ressourcereglen. Derimod forudsætter
dispensationen, at der er tale om særlige forhold, der i
praksis umuliggør efterlevelse af screeningsfristerne, eller
forhold, der betyder, at en efterlevelse af sundhedslovens
§§ 85-85 b i det konkrete tilfælde vurderes at ske
på bekostning af mere akutte og behandlingskrævende
patienter.
Med forslaget anerkendes det, at der er
tilfælde i vores sundhedsvæsen, hvor forholdene
kræver en prioritering af de fornødne lægelige
specialister, således at disse specialister bliver anvendt de
steder, hvor der er mest behov for dem, med det sigte, at syge
patienter ikke risikerer en senere behandling, som kan
forværre deres sygdom og prognose. Der lægges
således med forslaget op til, at en nødvendig og
fagligt begrundet prioritering af mere behandlingskrævende
patienter (syge patienter) kan begrunde, at regionerne ikke kan
gøres erstatningsansvarlige for manglende overholdelse af
sundhedslovens §§ 85-85 b. En ikke rettidig eller en
udsat indkaldelse til screening kan således legitimeres, hvis
det i det konkrete tilfælde begrundes med hensynet til mere
akutte og behandlingskrævende patienter. Desuden vil en
senere indkaldelse eller udskydelse kunne legitimeres, hvis
forsinkelsen ingen betydning har for patientens prognose. Det er
dog regionen, der i så fald skal løfte bevisbyrden
for, at den senere screening ingen betydning havde for
prognosen.
Med forslaget anerkendes det endvidere, at
der i sundhedsvæsenet ikke er overensstemmelse mellem
ressourcer og de opgaver, som Folketinget pålægger
sundhedsvæsenet at udføre. Derfor åbnes der med
forslaget for, at der i konkrete tilfælde kan gives
dispensation. Det forudsættes dog, at der skal være
tale om særlige forhold, som ikke kunne forudses eller kunne
være undgået ved den rette planlægning og
tilrettelæggelse af arbejdet, og derfor kan
ressourcemæssige hensyn i generel forstand ikke begrunde en
dispensation. Forslaget ændrer ikke på, at forhold, som
kan karakteriseres som ekstraordinære forhold, såsom
krig, strejke og naturkatastrofer, fortsat vil udelukke et
erstatningsansvar.
Regionen skal på forhånd
søge om dispensation fra at overholde sundhedslovens
§§ 85-85 b, hvis regionen kan forudse, at der f.eks. vil
mangle de fornødne lægelige specialister eller
ressourcer til at iagttage de angivne screeningsfrister. Det vil
således give mulighed for, at patienten kan få
foretages screening i en anden region, hvor der måtte
være ledig kapacitet. Bopælsregionen vil i givet fald
skulle afholde udgiften hertil. Det er sundhedsministeren, der skal
behandle ansøgninger om dispensation. Der kan dog
undtagelsesvis forekomme konkrete tilfælde, hvor det ikke vil
være muligt for regionen på forhånd at
søge om dispensation.
Sundhedsministeren skal efter forhandling
med Folketingets partier fastsætte de nærmere regler
for ansøgning om dispensation.
Folketinget skal hvert kvartal orienteres
om status i forhold til anvendelse af dispensationsmuligheden, og
ministeren skal foranledige, at reglen evalueres efter 2 år
med henblik på eventuel tilpasning.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. maj 2019 i stedet for den 1. maj 2019, som oprindelig
foreslået.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts
2019 og var til 1. behandling den 29. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 13. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 140. Den 14. marts 2019 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |