Skriftlig fremsættelse (13. marts
2019)
Erhvervsministeren
(Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om
erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love (Ændring af
reglerne om reelle ejere som følge af 5.
hvidvaskdirektiv)
(Lovforslag nr. L 205)
5.
hvidvaskdirektiv blev vedtaget den 30. maj 2018. Lovforslaget
gennemfører den del af direktivet, der vedrører
virksomheder, fondes og foreningers pligt til at indhente, opbevare
og registrere oplysninger om deres reelle ejere.
Lovforslaget
skal sikre, at Danmark lever op til sine internationale
forpligtelser i forhold til hvidvask og terrorfinansiering.
Forslaget har til formål at sikre øget gennemsigtighed
i danske virksomheders ejerstruktur, således at det fremover
bliver sværere at sløre ejerskabet af en virksomhed
gennem indviklede selskabskonstruktioner. Forslaget bidrager
desuden til at styrke bekæmpelsen af hvidvask og
terrorfinansiering i Danmark. Det bidrager endvidere til at
dæmme op for misbrug af selskabs- og skattelovgivningen og
skatteunddragelse. For at sikre balancen i forhold til, at det
stadig skal være nemt at drive virksomhed i Danmark, er der
desuden lagt vægt på at begrænse de
administrative byrder for erhvervslivet mest muligt.
Med
lovforslaget videreføres den nuværende pligt for de
omfattede virksomheder, fonde og foreninger til at indhente,
opbevare og registrere oplysninger om deres reelle ejere.
Lovforslaget indfører en pligt for ejerne til at oplyse om
deres reelle ejerskab ved anmodning herom fra virksomheden, som
vedkommende er reel ejer af. Der indføres også pligt
for de omfattede virksomheder m.v., til at oplyse om deres
ejerforhold ved anmodning herom fra personer, der udfører
kundekendskabsprocedurer efter hvidvaskloven. Virksomhederne m.v.
forpligtes desuden til at foretage en årlig
undersøgelse af, om der er sket ændringer i de
registrerede oplysninger om deres reelle ejere.
For at sikre
at de registrerede oplysninger om reelle ejere er nøjagtige
og aktuelle, skabes der nye muligheder for at føre kontrol
med oplysningerne, og disse vil fremover blive anvendt til at
foretage en målrettet kontrol af oplysningerne. Det
foreslås endvidere, at der indføres en mulighed for,
at Erhvervsstyrelsen kan oversende virksomheder til
tvangsopløsning ved skifteretten, hvis Erhvervsstyrelsen kan
konstatere, at der er manglende eller mangelfuld registrering eller
opbevaring af dokumentation. Det vil give mulighed for mere
effektivt at følge op overfor virksomheder, der ikke
efterlever reglerne om reelle ejere. Tvangsopløsning eller
sletning af en virksomhed fra Erhvervsstyrelsens register er et
indgribende sanktionsmiddel. Det er derfor alene hensigten, at
denne sanktionsform anvendes som sidste udvej, hvis virksomhederne
ikke følger anvisningerne fra myndighederne. Endelig er der
foreslået bestemmelser om udveksling af oplysninger om reelle
ejere gennem et centralt europæisk
registersammenkoblingssystem.
Med disse
bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.