Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. april 2019
Forslag
til
Lov om ændring af hvidvaskloven og lov om
finansiel virksomhed1)
(Gennemførelse af 5.
hvidvaskdirektiv)
§ 1
I hvidvaskloven, lov nr. 651 af 8. juni 2017,
som ændret ved § 9 i lov nr. 1547 af 19. december 2017,
§ 3 i lov nr. 706 af 8. juni 2018 og lov nr. 1535 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849/EU af 20. maj
2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det
finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2012/648/EU og om ophævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv
2006/70/EF, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 2015/849/EU om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om
ændring af direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende
2018, nr. L 156, side 43. I loven er der medtaget visse
bestemmelser fra Rå?dets forordning 2001/1338/EF af 28. juni
2001 om fastlæggelse af de foranstaltninger, der er
nødvendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri,
EF-Tidende 2001, nr. L 181, side 6, Rådets forordning
2001/1339/EF af 28. juni 2001 om udvidelse af virkningerne af
forordning 2001/1338/EF om fastlæggelse af de
foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen
mod falskmøntneri, til også at omfatte de
medlemsstater, der ikke har indført euroen som fælles
valuta, EF-Tidende 2001, nr. L 181, side 11, Kommissionens
forordning 2010/1031/EU af 12. november 2010 om det
tidsmæssige og administrative forløb af auktioner over
kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med
sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, EU-Tidende
2010, nr. L 302, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2015/847/EU af 20. maj 2015 om oplysninger, der skal
medsendes ved pengeoverførsler, og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 1781/2006, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 1.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
2.
Overalt i loven bortset fra i § 56, stk. 3, nr. 11, § 63,
stk. 3, nr. 10, og § 69, stk. 3, nr. 10, ændres
»procedurer« til: »forretningsgange«, og i
§ 8, stk. 3, ændres
»procedurerne« til:
»forretningsgangene«.
3. I
§ 1, stk. 1, nr. 8, ændres
»stk. 4« til: »stk. 6«.
4. I
§ 1, stk. 1, nr. 16,
indsættes efter
»ejendomsmæglervirksomheder«: », herunder
når de optræder som mellemmænd i forbindelse med
udlejning af fast ejendom«.
5. I
§ 1, stk. 1, nr. 17, ændres
»og eksterne bogholdere« til: », eksterne
bogholdere og enhver anden person, der forpligter sig til at yde
hjælp, bistand eller rådgivning om skatteanliggender
som sin vigtigste erhvervsmæssige virksomhed«.
6. I
§ 1, stk. 1, indsættes som
nr. 22-24:
»22)
Virksomheder og personer, der erhvervsmæssigt opbevarer,
handler med eller formidler handel med kunstværker, herunder
gallerier og auktionshuse, hvor værdien af transaktionen
eller af en række indbyrdes forbundne transaktioner
udgør 50.000 kr. eller de?ro?ver.
23) Udbydere af
veksling mellem virtuelle valutaer og fia?tvalutaer.
24) Udbydere af
virtuelle tegnebøger.«
7. I
§ 1 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4.
§ 6 a finder anvendelse på alle juridiske og fysiske
personer her i landet.
Stk. 5. §
36 a finder anvendelse på danske virksomheders udenlandske
filialer.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7.
8. I
§ 2, nr. 8, litra g,
indsættes efter »statsejet virksomheds«:
»eller statslig styrelses«.
9. § 2,
nr. 9, affattes således:
»9) Reel
ejer: Den eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller
kontrollerer kunden, eller den eller de fysiske personer, på
hvis vegne en transaktion eller aktivitet gennemføres,
herunder følgende:
a) For selskaber
og andre juridiske enheder:
i) Den eller de
fysiske personer i en juridisk enhed, der i sidste ende direkte
eller indirekte ejer eller kontrollerer en tilstrækkelig del
af ejerandelene eller stemmerettighederne, eller som udøver
kontrol ved hjælp af andre midler, bortset fra ejere af
selskaber, hvis ejerandele handles på et reguleret marked
eller et tilsvarende marked, som er undergivet oplysningspligt i
overensstemmelse med EU-retten eller tilsvarende internationale
standarder.
ii) Den daglige
ledelse, hvis der, efter at alle muligheder er udtømt, ikke
er identificeret en person under nr. i, eller hvis der er tvivl om,
hvorvidt den eller de personer, der er identificeret, er den eller
de reelle ejere.
b) For truster
og lignende juridiske arrangementer:
i) Stifteren
eller stifterne.
ii) Forvalteren
eller forvalterne.
iii) Protektoren
eller protektorerne.
iv)
Særligt begunstigede eller, såfremt de enkeltpersoner,
der nyder godt af det juridiske arrangement eller den juridiske
enhed, endnu ikke kendes, den gruppe personer, i hvis
hovedinteresse det retlige arrangement eller den juridiske enhed er
oprettet eller fungerer.
v) Enhver anden
fysisk person, der i sidste ende udøver kontrol over trusten
gennem direkte eller indirekte ejerskab eller ved hjælp af
andre midler.
c) Bestyrelsen
og den eller de fysiske personer i fonde, der bestrider tilsvarende
eller lignende stillinger som nævnt i litra b, nr. ii-v, med
de fornødne afvigelser under hensyn til fondes særlige
karakter.«
10. I
§ 2, nr. 12, litra d, ændres
»tilsvarende retligt arrangement« til: »lignende
juridisk arrangement«.
11. I
§ 2 indsættes som nr. 13-20:
»13)
Formuegode: Aktiver af enhver art, hvad enten der er tale om
løsøre eller fast ejendom eller materielle eller
immaterielle aktiver, samt juridiske dokumenter eller instrumenter
i enhver form, herunder elektronisk eller digital, der tjener som
bevis for ejendomsretten til eller rettigheder over sådanne
aktiver.
14)
Selvregulerende organ: Et organ, der repræsenterer medlemmer
af et erhverv og spiller en rolle i reguleringen af disse i
udførelsen af visse tilsyns- eller
overvågningsfunktioner og i sikringen af, at reglerne
vedrørende de pågældende medlemmer
håndhæves.
15) Udbyder af
virtuelle tegnebøger: En enhed, som leverer tjenester til at
beskytte private kryptografiske nøgler på vegne af
sine kunder med henblik på at opbevare, lagre og
overføre virtuelle valutaer.
16) Virtuel
valuta: Et digitalt udtryk for værdi, som ikke er udstedt
eller garanteret af en centralbank eller en offentlig myndighed,
ikke nødvendigvis er bundet til en lovligt oprettet valuta
og ikke har samme retsstatus som valuta eller penge, men som
accepteres af fysiske og juridiske personer som vekslingsmiddel,
som kan overføres, lagres og handles elektronisk.
17) Fiatvaluta:
Et lovligt betalingsmiddel, som er udstedt af en centralbank.
18) Trust: En
enhed, der ikke er en juridisk person, og som er oprettet ved
stifters vilje om overførelse af aktiver til en forvalter
til fordel for en eller flere begunstigede.
19) Lignende
juridisk arrangement: En type juridisk arrangement, der har en
struktur eller funktion, der svarer til en trusts struktur og
funktion, og som er oprettet ved stifters vilje om
overførelse af aktiver til en person, der varetager en
stilling svarende til forvalteren af en trust.
20) Forvalter af
en trust eller en person, der varetager en tilsvarende stilling i
et lignende juridisk arrangement: En fysisk eller juridisk person,
der råder over trustens eller et lignende juridisk
arrangements aktiver i overensstemmelse med stifters
instruktioner.«
12. I
§ 3, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Der foreligger hvidvask, jf. stk. 1,
uanset om de handlinger, som har frembragt det økonomiske
udbytte, eller de midler, der skal hvidvaskes, blev
gennemført på en anden medlemsstats eller et
tredjelands område.«
13.
Efter § 6 indsættes i kapitel
1:
»Forbud mod anvendelse af
500-eurosedler
§ 6 a. 500-eurosedler må
ikke anvendes, herunder udleveres, indleveres, veksles, bruges som
betalingsmiddel eller overdrages, i Danmark.«
14. I
§ 7, stk. 2, 1. pkt., ændres
»og 19« til: », 19, 23 og 24«.
15. I
§ 8, stk. 3, indsættes efter
», er effektive«: », og kontrollere, at
virksomheden underretter Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet, jf. § 26, stk.
1«.
16. I
§ 8, stk. 4, indsættes efter
»intern revision«: »eller intern audit«, og
efter »den interne revision« indsættes:
»eller interne audit«.
17. I
§ 10, nr. 1, indsættes efter
»på passende tidspunkter,«: »herunder
når virksomheden eller personen i løbet af det
relevante kalenderår er juridisk forpligtet til at kontakte
kunden med henblik på at undersøge enhver relevant
oplysning vedrørende den eller de reelle ejere,«.
18. I
§ 11, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Ved pålidelig og
uafhængig kilde forstås eksempelvis elektroniske
identifikationsmidler, relevante tillidstjenester eller enhver
anden sikker form for fjernidentifikationsproces eller elektronisk
identifikationsproces, der er reguleret, anerkendt, godkendt eller
accepteret af de kompetente nationale myndigheder.«
19. I
§ 11, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »en juridisk person«: »,
herunder fonde, eller en ikkejuridisk person, herunder en trust
eller et lignende juridisk arrangement«.
20. I
§ 11, stk. 1, nr. 3,
indsættes som 3.-5. pkt.:
»Er den reelle ejer en begunstiget af
en trusts eller et lignende juridisk arrangements formue, jf.
§ 2, nr. 9, litra b, nr. iv, eller en fonds eller et lignende
juridisk arrangements formue, jf. § 2, nr. 9, litra c, skal
virksomheden eller perso?nen træffe de foranstaltninger, der
er nævnt i 1. pkt., senest på det tidspunkt, hvor
udbetalingen finder sted, eller hvor modtageren udøver sin
ret. Identificeres den daglige ledelse som den reelle ejer, skal
virksomheden eller personen træffe de nødvendige
rimelige foranstaltninger for at kontrollere identiteten af den
eller de fysiske personer, der udgør kundens daglige
ledelse, jf. § 2, litra a, nr. ii. Virksomheden eller personen
skal opbevare oplysninger om de iværksatte foranstaltninger
og om eventuelle opståede vanskeligheder under
udførelsen af kontrollen.«
21. I
§ 14, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Etableres forretningsforbindelsen
med et selskab eller en anden juridisk enhed eller en trust eller
et lig?nende juridisk arrangement, som er forpligtet til at
registrere oplysninger om reelle ejere i Erhvervsstyrelsens
it-system, skal virksomheden eller personen indhente
registreringsbevis eller et ekstrakt af oplysningerne i
Erhvervsstyrelsens it-system.«
22.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15 a. Bliver en
virksomhed eller en person bekendt med, at de oplysninger om
kundens reelle ejere, som er indhentet i medfør af dette
kapitel, ikke stemmer overens med de oplysninger om kundens reelle
ejere, der er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system, skal
uoverensstemmelsen og dokumentation herfor indberettes til
Erhvervsstyrelsen hurtigst muligt.
Stk. 2. Bliver
en kompetent myndighed bekendt med uoverensstemmelser i de
oplysninger om reelle ejere, der er registreret i
Erhvervsstyrelsens it-system, og de oplysninger om reelt ejerskab,
som er tilgængelige for myndigheden, skal uoverensstemmelsen
og dokumentation herfor indberettes til Erhvervsstyrelsen hurtigst
muligt. Dette gælder ikke, hvis det vil gribe unødigt
ind i myndighedens funktion.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om den
tekniske opfyldelse af indberetningspligten.«
23. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Virksomheder og personer skal gennemføre skærpede
kundekendskabsprocedurer, hvis kunden har hjemsted i et land, der
er opført på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande. De skærpede
kundekendskabsprocedurer skal omfatte følgende:
1) Indhentelse
af yderligere oplysninger om kunden og reelle ejere.
2) Indhentelse
af yderligere oplysninger om forretningsforbindelsens tilsigtede
karakter.
3) Indhentelse
af oplysninger om midlernes oprindelse og kilden til kundens og den
reelle ejers formue.
4) Indhentelse
af oplysninger om årsagerne til de ønskede eller
udførte transaktioner.
5) Indhentelse
af godkendelse ved etablering eller videreførelse af
forretningsforbindelser hos den person, der er udpeget i henhold
til § 7, stk. 2.
6) Skærpet
overvågning af forretningsforbindelsen ved at øge
antallet af kontroller og ved at udvælge
transakti?onsmønstre, der kræver nøjere
undersøgelse.«
24. I
§ 17 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ud over de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 2, skal
virksomheder og personer gennemføre en eller flere
yderligere risikobegrænsende foranstaltninger, når
fysiske personer eller juridiske enheder gennemfører
transaktioner, der involverer lande, der er opført på
Europa-Kommissionens liste over højrisikotredjelande. Disse
foranstaltninger skal bestå i en eller flere af
følgende:
1) Anvendelse af
supplerende elementer af skærpede
kundekendskabsprocedurer.
2)
Indførelse af relevante skærpede
indberetningsmekanismer eller systematisk indberetning af
finansielle transaktioner.
3)
Begrænsning af forretningsforbindelser eller transaktioner
med fysiske personer eller juridiske enheder fra de tredjelande,
der er identificeret som højrisikolande.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
25. I
§ 18, stk. 7, ændres
»navne« til: »navne, fødselsdatoer og
stillingsbetegnelser«.
26. I
§ 18 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Internationale organisationer, der er akkrediteret af Danmark, skal
udarbejde og ajourføre en liste over
høje?restående offentlige hverv, jf. § 2, nr. 8,
inden for den pågældende internationale organisation.
Denne liste skal sendes til Europa-Kommissionen. Erhvervsministeren
udarbejder og ajourfører ligeledes en liste over de
nøjagtige funkti?oner, der er omfattet af § 2, nr. 8,
og sender denne liste til Europa-Kommissionen.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
27. I
§ 19, stk. 1, ændres
»korrespondentforbindelse med respondenter fra lande«
til: »korrespondentforbindelse, der involverer
gennemførelse af betalinger med et
respondentinstitut«.
28.
Efter § 20 indsættes før overskriften før
§ 21:
Ȥ 20 a. Finanstilsynet
kan fastsætte regler om, at det ved forretningsforbindelser
eller transaktioner, der involverer lande, der er opført
på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande, hvor der vurderes at være en
øget risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme,
kan kræves, at første betaling foretages gennem en
konto i kundens navn i et pengeinstitut, der er underlagt krav om
kundekendskabsprocedurer, der mindst svarer til de
kundekendskabsprocedurer, der er fastsat i denne lov.«
29. I
§ 22, stk. 1, indsættes
efter »at indhente«: »og kontrollere«.
30. I
§ 22, stk. 3, indsættes
efter »samt anden relevant dokumentation«: »og
data«.
31. § 25,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Virksomheder og personer omfattet af denne
lov skal undersøge baggrunden for og formålet med alle
transaktioner, der
1) er
komplekse,
2) er
usædvanlig store,
3) foretages i
et usædvanligt mønster eller
4) ikke har et
åbenbart økonomisk eller lovligt formål.
Stk. 2.
Virksomheder og personer skal, hvor det er relevant, udvide
overvågningen af kunden med det formål at
afgøre, om transaktionerne eller aktiviteterne forekommer
mistænkelige.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
32. I
§ 25, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
33. I
§ 28 indsættes efter
»at tro«: », at disse«.
34. I
§ 30, stk. 1, nr. 3, ændres
»stk. 1 og 2« til: »stk. 1 og 3«.
35. I
§ 30 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Oplysninger, dokumenter og registreringer som nævnt i stk. 1
skal videregives, når Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet eller andre
kompetente nationale myndigheder henvender sig til virksomheder og
personer omfattet af loven for at få oplyst, om de har eller
i de sidste 5 år forud for forespørgslen har haft
forretningsforbindelser med nærmere angivne personer, og
hvori disse forbindelser består eller har bestået.
Videregivelsen skal ske gennem sikre kanaler og på en
måde, der sikrer fuld fortrolighed om
undersøgelserne.«
36.
Efter § 30 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 30 a.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
centrale automatiske mekanismer, som muliggør identifikation
af alle fysiske eller juridiske personer, som har eller
kontrollerer betalingskonti og bankkonti, der identificeres ved
IBAN som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
260/2012/EU af 14. marts 2012 om tekniske og
forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og
direkte debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF)
nr. 924/2009, samt deponeringsbokse, som indehaves af et
kreditinstitut med hjemsted i Danmark. Ministeren kan herunder
fastsætte nærmere regler om, at de centrale automatiske
mekanismer kan føres i offentligt eller privat regi, samt
hvilke oplysninger der skal være tilgængelige og
søgbare gennem de centrale automatiske mekanismer.
§ 30 b. Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet og
andre kompetente nationale myndigheder i henhold til denne lov
sikres adgang til oplysninger, som muliggør rettidig
identifikation af alle fysiske eller juridiske personer, der ejer
fast ejendom i Danmark.«
37.
Efter § 31 indsættes:
Ȥ 31 a. Den myndighed,
der fører tilsyn med en virksomheds eller persons
overholdelse af loven, kan afvise etablering af datterselskaber,
filialer eller repræsentationskontorer i Danmark af
virksomheder eller personer, der har hjemsted i et land, der er
opført på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande, hvor der vurderes at være en
øget risiko for hvidvask eller finansiering af
terrorisme.
Stk. 2. Den
myndighed, der fører tilsyn med virksomhedens eller
personens overholdelse af loven, kan fastsætte regler om, at
virksomheder og personer, der har hjemsted i et land, der er
opført på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande, hvor der vurderes at være en
øget risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme,
kun kan etablere et datterselskab, en filial eller et
repræsentationskontor i Danmark under særlige
betingelser.
Stk. 3. De
myndigheder, jf. stk. 1 og 2, der påser virksomhedens eller
personens overholdelse af loven, er henholdsvis Finanstilsynet, jf.
§ 47, stk. 1, Erhvervsstyrelsen, jf. § 57, stk. 1,
Advokatrådet, jf. § 64, stk. 1, og Spillemyndigheden,
jf. § 65, stk. 1.
§ 31 b. Virksomheder og
personer omfattet af loven, der ønsker at etablere en filial
eller et repræsentationskontor i et land, der er
opført på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande, skal meddele dette til den myndighed,
der påser virksomhedens eller personens overholdelse af denne
lov, sammen med følgende oplysninger:
1) I hvilket
land filialen eller repræsentationskontoret ønskes
etableret.
2) En
beskrivelse af filialens eller repræsentationskontorets
virksomhed, herunder oplysninger om organisation, og de planlagte
aktiviteter.
3) Filialens
eller repræsentationskontorets adresse.
4) Navnene
på filialens eller repræsentationskontorets
ledelse.
Stk. 2. Den
myndighed, der påser virksomhedens eller personens
overholdelse af denne lov, kan forbyde virksomheden eller personen
at etablere filialer eller repræsentati?onskontorer i et
land, der er opført på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande.
Stk. 3. Den
myndighed, der påser virksomhedens eller personens
overholdelse af denne lov, kan fastsætte regler om, at
virksomheden eller personen skal tage højde for, at den
pågældende filial eller det pågældende
repræsentationskontor vil komme til at ligge i et land, der
ikke har tilstrækkelige ordninger til forebyggelse af
hvidvask og finansiering af terrorisme.
Stk. 4. De
myndigheder, jf. stk. 1-3, der påser virksomhedens eller
personens overholdelse af loven, er henholdsvis Finanstilsynet, jf.
§ 47, stk. 1, Erhvervsstyrelsen, jf. § 57, stk. 1,
Advokatrådet, jf. § 64, stk. 1, og Spillemyndigheden,
jf. § 65, stk. 1.«
38. I
§ 35, stk. 1, 1. pkt., og § 36, stk. 1, indsættes efter
»nr. 13-20«: »og 22-24«.
39. I
§ 35, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Virksomheder og personer skal
følge op på indberetnin?ger til ordningen og
skriftligt kunne dokumentere, hvordan virksomhederne eller
personerne har fulgt op på indberetningerne.«
40. I
§ 36, stk. 1, ændres
»udsætte en ansat for ufordelagtig behandling«
til: »udsætte den ansatte eller den tidligere ansatte
for ufordelagtig behandling«, og »den ansatte har
indberettet« ændres til: »den ansatte eller den
tidligere ansatte har indberettet«.
41. I
§ 36, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder ved
fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn
til ansatte eller tidligere ansatte.«
42. I
§ 36, stk. 2, ændres
»en ansat« til: »en ansat eller en tidligere
ansat«, og »den ansatte« ændres til:
»den ansatte eller den tidligere ansatte«.
43. I
§ 36, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder ved
fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn
til ansatte eller tidligere ansatte.«
44. I
§ 36, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Ansatte« til: »Ansatte eller
tidligere ansatte«.
45. I
§ 36, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »den ansattes ansættelsestid« til:
»den ansattes eller den tidligere ansattes
ansættelsestid«.
46.
Efter § 36 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 36 a. Den daglige
ledelse i virksomheder omfattet af § 1, stk. 1, skal til
virksomhedens øverste ledelsesorgan uden unødigt
ophold rapportere om advarsler om hvidvask eller terrorfinansiering
modtaget fra andre, herunder fra udenlandske myndigheder, eksterne
revisorer og konsulenter samt whistleblowere.
Stk. 2.
Tilsvarende skal nøglepersoner i virksomheder omfattet af
§ 1, stk. 1, uden unødigt ophold rapportere til den
daglige ledelse eller virksomhedens øverste ledelsesorgan om
advarsler om hvidvask eller terrorfinansiering modtaget fra andre,
herunder fra udenlandske myndigheder, eksterne revisorer og
konsulenter samt whistleblowere. Modtager den daglige ledelse en
rapportering om en modtaget advarsel fra medarbejdere, skal den
daglige ledelse vide?rerapportere advarslen til virksomhedens
øverste ledelsesorgan.«
47. I
§ 38, stk. 3, ændres
»eller 19,« til: », 19, 23 eller 24,«.
48. I
§ 38, stk. 6, ændres
»og 21,« til: », 21, 23 og 24,«.
49.
Efter kapitel 10 indsættes:
»Kapitel 10 a
Truster og
lignende juridiske arrangementer stiftet i henhold til andre landes
lovgivning
§ 46 a. Forvalteren af en
trust eller en person, der varetager en tilsvarende stilling i et
lignende juridisk arrangement, skal indhente og opbevare
oplysninger om trustens eller det lignende juridiske arrangements
reelle ejere, jf. § 46 c, herunder oplysninger om de reelle
ejeres rettigheder, når forvalteren eller personen, der
varetager en tilsvarende stilling, er etableret eller har
bopæl i Danmark.
Stk. 2. Er
forvalteren af en trust eller en person, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, etableret
eller har bopæl uden for EU, skal forvalteren eller personen,
der varetager en tilsvarende stilling, indhente og opbevare
oplysninger om trustens eller det lignende juridiske arrangements
reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder,
når forvalteren af trusten eller personen, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement,
1) indgår
en forretningsforbindelse, jf. § 2, nr. 3, i trustens eller
det lignende juridiske arrangements navn eller
2) erhverver
fast ejendom i trustens eller det lignende juridiske arrangements
navn.
Stk. 3.
Forvalteren af trusten eller personen, der varetager en tilsvarende
stilling i et lignende juridisk arrangement, skal registrere
oplysningerne efter stk. 1 eller 2 i Erhvervsstyrelsens it-system,
hurtigst muligt efter at forvalteren eller personen, der varetager
en tilsvarende stilling, er blevet bekendt med, at en person er
blevet reel ejer. Enhver ændring af de oplysninger, som er
registreret om de reelle ejere, skal registreres, hurtigst muligt
efter at forvalteren af trusten eller personen, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, er blevet
bekendt med ændringen.
Stk. 4. Er
forvalterne af trusten eller personerne, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, etableret
eller har bopæl i forskellige EU-medlemsstater, eller
indgår en forvalter eller en person, der varetager en
tilsvarende stilling, flere forretningsforbindelser i trustens
eller det lignende juridiske arrangements navn i forskellige
EU-medlemsstater, kan et registreringsbevis eller et ekstrakt af
oplysningerne om reelt ejerskab fra et andet EU-medlemslands
register træde i stedet for registrering af trustens eller
det lignende juridiske arrangements reelle ejere i
Erhvervsstyrelsens it-system.
Stk. 5.
Forvalteren af en trust eller personen, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, skal
mindst en gang årligt undersøge, om der er
ændringer af de registrerede oplysninger om trustens eller
det lignende juridiske arrangements reelle ejere.
Stk. 6.
Forvalteren af en trust eller personen, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, skal
opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om trustens
eller det lignende juridiske arrangements reelle ejere i 5 år
efter det reelle ejerskabs ophør. Forvalteren af en trust
eller personen, der varetager en tilsvarende stilling i et lignende
juridisk arrangement, skal endvidere opbevare dokumentation for de
indhentede oplysninger om forsøg på identifikation af
trustens eller det lignende juridiske arrangements reelle ejere i 5
år efter gennemførelsen af
identifikati?onsforsøget.
Stk. 7.
Forvalteren af en trust eller personen, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, skal efter
anmodning udlevere oplysninger om trustens eller det lignende
juridiske arrangements reelle ejere, herunder om forvalterens eller
personen, der varetager en tilsvarende stillings, forsøg
på at identificere trustens eller det lignende juridiske
arrangements reelle ejere, til Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet. Forvalteren af en
trust eller personen, der varetager en tilsvarende stilling i et
lignende juridisk arrangement, skal endvidere efter anmodning
udlevere de nævnte oplysninger til andre kompetente
myndigheder, når disse myndigheder vurderer, at oplysningerne
er nødvendige for deres varetagelse af tilsyns- eller
kontrolopgaver.
Stk. 8.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og andre kompetente myndigheder kan vederlagsfrit
videregive oplysninger om reelle ejere, der er registreret, jf.
stk. 3, eller er indhentet, jf. stk. 7, til andre EU-medlemsstaters
kompetente myndigheder og finansielle efterretningstjenester.
Stk. 9.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
oplysningernes registrering, tilgængelighed og
offentliggørelse, jf. stk. 1-4 og 6, i Erhvervsstyrelsens
it-system, herunder hvilke oplysninger forvalteren af en trust
eller personen, der varetager en tilsvarende stilling i et lignende
juridisk arrangement, skal registrere i styrelsens it-system.
§ 46 b. Som reel ejer af en
trust eller et lignende juridisk arrangement anses den eller de
fysiske personer, der i sidste ende direkte eller indirekte
kontrollerer trusten eller det lignende juridiske arrangement eller
på anden måde har ejerskabslignende beføjelser,
herunder
1) stiftere,
2) forvaltere
eller personer, der varetager en tilsvarende stilling,
3) protektorer,
hvis sådanne findes, og
4) særligt
begunstigede personer eller, såfremt de enkeltpersoner, der
nyder godt af trustens eller det lignende juridiske arrangements
uddelinger, endnu ikke kendes af trusten eller det lignende
juridiske arrangement, den gruppe personer, i hvis hovedinteresse
trusten eller det lignende juridiske arrangement er oprettet eller
fungerer.
§ 46 c. Forvalteren af en
trust eller personen, der varetager en tilsvarende stilling i et
lignende juridisk arrangement, som skal indhente, opbevare og
registrere oplysninger om reelle ejere, jf. § 46 a, skal
underrette personer og virksomheder, der i medfør af denne
lov skal udføre kundekendskabsprocedurer, om sin status og
rettidigt give oplysninger om trustens eller det lignende juridiske
arrangements ejerforhold, når forvalteren eller personen, der
varetager en tilsvarende stilling, etablerer
forretningsforbindelser eller udfører lejlighedsvise
transaktioner på vegne af trusten eller det lignende
juridiske arrangement, som overstiger
størrelsesgrænserne, jf. § 10.
Stk. 2. Modtager
Erhvervsstyrelsen indberetninger om uoverensstemmelser efter §
15 a i forhold til de registrerede oplysninger om en trusts eller
et lignende juridisk arrangements reelle ejere, foretager
Erhvervsstyrelsen en undersøgelse af forholdet, jf. §
46 a, stk. 7, og § 46 e, stk. 1.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan sideløbende med undersøgelsen,
jf. stk. 2, offentliggøre en meddelelse om indberetningen i
Erhvervsstyrelsens it-system. Forvalteren eller personen, der
varetager en tilsvarende stilling, skal have mulighed for at
gøre indsigelser mod indberetningen, forinden denne
offentliggøres, medmindre formålet med
offentliggørelsen af meddelelsen om indberetning derved
forspildes.
§ 46 d. Registrering må
ikke finde sted, hvis det forhold, der ønskes registreret,
ikke opfylder bestemmelser i denne lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til denne lov eller trustens eller det lignende juridiske
arrangements vedtægt. Registrering må heller ikke finde
sted, hvis den beslutning, der lægges til grund for
registreringen, ikke er blevet til i overensstemmelse med denne lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til denne lov eller trustens
eller det lignende juridiske arrangements vedtægt.
Stk. 2. En
anmelder, der registrerer et forhold i Erhvervsstyrelsens it-system
eller indsender anmeldelse herom til registrering i
Erhvervsstyrelsens it-system, indestår for, at registreringen
eller anmeldelsen er lovligt foretaget, herunder at der foreligger
behørig fuldmagt, og at dokumentationen i forbindelse med
registreringen eller anmeldelsen er gyldig.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder tilsvarende anvendelse på dokumenter m.v., som
offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system, eller som
indsendes til Erhvervsstyrelsen til offentliggørelse m.v.
efter denne lov.
§ 46 e. Erhvervsstyrelsen kan
som registreringsmyndighed forlange de oplysninger, som er
nødvendige, for at der kan tages stilling til, om loven og
regler fastsat i medfør af loven og trustens eller det
lignende juridiske arrangements vedtægt er overholdt.
Stk. 2. Ved
anmeldelse og registrering efter regler fastsat i medfør af
dette kapitel kan Erhvervsstyrelsen som registreringsmyndighed i
indtil 3 år fra registreringstidspunktet stille krav om, at
der indsendes dokumentation for, at anmeldelsen eller
registreringen er lovligt foretaget. Opfyldes kravene i henhold til
1. pkt. ikke, fastsætter Erhvervsstyrelsen som
registreringsmyndighed en frist for forholdets
berigtigelse.«
50. I
§ 47, stk. 1, § 49, stk. 1,
§§ 51 og 53 og § 54, stk. 1 og 2, ændres »og 19,« til:
», 19, 23 og 24,«.
51. I
§ 47, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke
overholdelse af § 36.«
52. I
§ 47, stk. 3, og § 50, stk. 2, indsættes efter
»nr. 1-13,«: »23 og 24,«.
53. I
§ 48 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 23 og
24, skal ligeledes registreres hos Finanstilsynet for at kunne
udøve deres aktiviteter.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
54. I
§ 48, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.
55. I
§ 48, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 3 og
4«.
56. I
§ 48, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og 2«,
»stk. 2« ændres til: »stk. 3«, og
»stk. 3« ændres til: »stk. 4«.
57. I
§ 48, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.
58. I
§ 51 a, stk. 1, ændres
»og 19« til: », 19, 23 og 24«.
59. I
§ 52 indsættes efter
»nr. 8,«: »23 og 24,«.
60. I
§ 55, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«.
61. I
§ 55, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
62. I
§ 55 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Offentliggjorte reaktioner forbliver på Finanstilsynets
hjemmeside i 5 år efter offentliggørelse.
Persono?plysninger indeholdt i offentliggørelsen må
dog kun forblive på Finanstilsynets hjemmeside i det
nødvendige tidsrum.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
63. I
§ 55, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
6«.
64. I
§ 55, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1 og 3-5«.
65. I
§ 55, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 5,« til:
»stk. 6,«, og »stk. 1-4« ændres til:
»stk. 1 og 3-5«.
66. I
§ 56, stk. 3, nr. 4, ændres
»SKAT« til: »Told- og skatteforvaltningen«,
og »SKATs« ændres til: »told- og
skatteforvaltningens«.
67. I
§ 56, stk. 3, indsættes som
nr. 20 og 21:
»20) Den
Europæiske Centralbank, når den handler i medfør
af Rådets forordning 1024/2013/EU af 15. oktober 2013 om
overdragelse af specifikke opgaver til Den Europæiske
Centralbank i forbindelse med politikker vedrørende tilsyn
med kreditinstitutter.
21) Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed, Det Europæiske
Råd for Systemiske Risici, Den Europæiske
Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger og Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed og organer etableret
af disse, når modtagerne af oplysningerne har behov herfor
til varetagelsen af deres opgaver.«
68.
Efter § 56 indsættes før overskriften før
§ 57:
Ȥ 56 a. Finanstilsynets
ansatte må ikke videregive oplysninger om en person,
når vedkommende har indberettet en virksomhed eller en person
til Finanstilsynet for overtrædelse eller potentiel
overtrædelse af denne lov, regler udstedt i medfør
heraf eller bestemmelser indeholdt i forordninger nævnt i
§ 47, stk. 1, for de områder af loven, som
Finanstilsynet fører tilsyn med, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at personoplysninger
videregives i medfør af § 56, stk. 3.
Stk. 3. Alle,
der i henhold til stk. 2 modtager personoplysninger, jf. dog §
56, stk. 5, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den i
stk. 1 omhandlede tavshedspligt.«
69. I
§ 57, stk. 1, § 59, stk. 1 og
2, og §
60 indsættes efter »nr. 15-18«: »og 22«.
70. I
§ 57, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke
overholdelse af § 36.«
71. § 58,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan inddrage registreringen af en virksomhed
eller en person efter stk. 1, hvis nye medlemmer af en virksomheds
øverste eller daglige ledelse eller nye reelle ejere ikke
giver Erhvervsstyrelsen de oplysninger, der er nødvendige,
for at Erhvervsstyrelsen kan vurdere, om disse er omfattet af stk.
2 eller 3.«
72. I
§ 58 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Erhvervsstyrelsen kan inddrage registreringen af en virksomhed
eller en person efter stk. 1, hvis virksomheden eller personen
gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser
af denne lov.«
73. I
§ 62, stk. 1, 1. og 2. pkt., og stk. 4, 1.
pkt., ændres »stk.
5« til: »stk. 6«.
74. I
§ 62, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.
75. I
§ 62 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Offentliggjorte reaktioner forbliver på Erhvervsstyrelsens
hjemmeside i 5 år efter offentliggørelse.
Perso?noplysninger indeholdt i offentliggørelsen må
dog kun forblive på Erhvervsstyrelsens hjemmeside i det
nødvendige tidsrum.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
76. I
§ 62, stk. 5, 1. pkt., og stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
og stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-5«.
77. I
§ 62, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 5, 1. pkt.« til:
»stk. 6, 1. pkt.«
78. I
§ 62, stk. 8, 3. pkt., der bliver
stk. 9, 3. pkt., ændres »stk. 4, 1. pkt.« til:
»stk. 5, 1. pkt.«
79. I
§ 63, stk. 3, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Told-
og skatteforvaltningen, når videregivelse sker til brug for
told- og skatteforvaltningens undersøgelse af mulige
overtrædelser af told- og skattelovgivningen.«
Nr. 4-14 bliver herefter nr. 5-15.
80. I
§ 63, stk. 4, ændres »stk. 3, nr. 14,« til: »stk. 3, nr. 15,«.
81. I
§ 63, stk. 5, ændres »nr. 1-12« til: »nr. 1-13«.
82. I
§ 63, stk. 6, ændres »stk. 3, nr. 1, 2, 7, 8, 10, 12, 13 og
14« til: »stk. 3, nr. 1, 2,
8, 9, 11 og 13-15«.
83.
Efter § 63 indsættes før overskriften før
§ 64:
Ȥ 63 a.
Erhvervsstyrelsens ansatte må ikke videregive oplysninger om
en person, når vedkommende har indberettet en virksomhed
eller en person til Erhvervsstyrelsen for overtrædelse eller
potentiel overtrædelse af denne lov, regler udstedt i
medfør heraf eller bestemmelser indeholdt i forordninger
nævnt i § 57, stk. 1, for de områder af loven, som
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at personoplysninger
videregives i medfør af § 63, stk. 3.
Stk. 3. Alle,
der i henhold til stk. 2 modtager personoplysninger, jf. dog §
63, stk. 5, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den i
stk. 1 omhandlede tavshedspligt.«
84. I
§ 64, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke
overholdelse af § 36.«
85. I
§ 65, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke
overholdelse af § 36.«
86. I
§ 68, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«, og i 3. pkt.
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
87. I
§ 68 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Offentliggjorte reaktioner forbliver på Spillemyndighedens
hjemmeside i 5 år efter offentliggørelse.
Perso?noplysninger indeholdt i offentliggørelsen må
dog kun forblive på Spillemyndighedens hjemmeside i det
nødvendige tidsrum i overensstemmelse med de gældende
databeskyttelsesregler.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
88. I
§ 68, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
6«.
89. I
§ 68, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1 og 3-5«.
90. I
§ 68, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 5,« til:
»stk. 6,«, og »stk. 1-4« ændres til:
»stk. 1 og 3-5«.
91.
Efter § 69 indsættes før overskriften før
§ 70:
Ȥ 69 a.
Spillemyndighedens ansatte må ikke videregive oplysninger om
en person, når vedkommende har indberettet en virksomhed
eller en person til Spillemyndigheden for overtrædelse eller
potentiel overtrædelse af denne lov, regler udstedt i
medfør heraf eller bestemmelser indeholdt i forordninger
nævnt i § 65, stk. 1, for de områder af loven, som
Spillemyndigheden fører tilsyn med, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at personoplysninger
videregives i medfør af § 69, stk. 3.
Stk. 3. Alle,
der i henhold til stk. 2 modtager personoplysninger, jf. dog §
69, stk. 5, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den i
stk. 1 omhandlede tavshedspligt.«
92. I
§ 78, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 3, 1.-4. pkt.« til: »stk. 4,
1.-4. pkt.«, og »stk. 4, 3.-7. pkt.« til:
»stk. 5, 3.-7. pkt.«
93. I
§ 78, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 6, stk. 1, 2. pkt.,«:
»§ 6 a,«, »§ 17, stk. 1 og 2,«
ændres til: »§ 17, stk. 1-3,«, »§
25, stk. 1 og 2,« ændres til: »§ 25, stk.
1-3,«, efter »og 31,« indsættes:
»§ 31 b, stk. 1,«, efter »§ 36, stk. 1
og 2,« indsættes: »§ 36 a,«, og
»§ 48, stk. 1,« ændres til: »§
48, stk. 1 og 2,«.
94. I
§ 78, stk. 2, ændres
»§ 17, stk. 1 og 2,« til: »§ 17, stk.
1-3,«.
95. I
§ 80, stk. 2, ændres
»§ 58, stk. 5 og 7« til: »§ 58, stk.
7«.
96. I
§ 80 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Undlader en forvalter af en trust eller en person, der varetager en
tilsvarende stilling i et lignende juridisk arrangement, at opfylde
de pligter, som efter loven påhviler den
pågældende i medfør af § 46 a, stk. 3, 4, 6
og 7, kan Erhvervsstyrelsen som tvangsmiddel pålægge
forvalteren eller personen, der varetager en tilsvarende stilling,
daglige eller ugentlige bøder.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
97. I
§ 80, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »§ 18, stk. 8,« til: »§
18, stk. 9,«.
98. I
bilag 1, nr. 12, ændres
»Bankboksudlejning« til:
»Bok?sudlejning«.
99. Overskriften til bilag 2 affattes
således:
»Følgende er en
ikkeudtømmende liste over faktorer og typer dokumentation,
som kendetegner situationer, der potentielt indebærer en
begrænset risiko:«.
100. I
bilag 2, nr. 1, indsættes som
litra c:
»c)
Kunder, der er bosiddende i geografiske områder med en lavere
risiko som omhandlet i nr. 3.«
101. I
bilag 2, nr. 3, ændres
»Geografiske risikofaktorer:« til: »Geografiske
risikofaktorer, herunder registrering, etablering og bopæl
i:«.
102. Overskriften til bilag 3 affattes
således:
»Følgende er en
ikkeudtømmende liste over faktorer og typer dokumentation,
som kendetegner situationer, der potentielt indebærer en
øget risiko:«.
103. I
bilag 3, nr. 1, indsættes efter
litra a som nyt litra:
»b)
Kunder, der er bosiddende i geografiske områder med en
højere risiko som omhandlet i nr. 3.«
Litra b-e bliver herefter litra c-f.
104. I
bilag 3, nr. 1, indsættes som
litra g:
»g) Kunden
er en tredjelandsstatsborger, der ansøger om
opholdstilladelse eller statsborgerskab i et EU- eller
EØS-land i bytte for kapitaloverførsler, køb
af ejendom eller statsobligationer eller investering i selskaber i
det pågældende EU- eller EØS-land.«
105. Bilag 3,
nr. 2, litra c, affattes således:
»c)
Forretningsforbindelser eller transaktioner uden direkte kontakt
uden visse sikkerhedsforanstaltninger som f.eks. elektroniske
identifikationsmidler eller relevante tillidstjenester som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
910/2014/EU af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF eller
enhver anden sikker form for fjernidentifikationsproces eller
elektronisk identifikationsproces, der er reguleret, anerkendt,
godkendt eller accepteret af de kompetente nationale
myndigheder.«
106. I
bilag 3, nr. 2, indsættes som
litra f:
»f)
Transaktioner vedrørende olie, våben,
ædelmetaller, tobaksvarer, kulturelle værdigenstande og
andre vigtige genstande af arkæologisk, historisk, kulturel
og religiøs betydning eller af særlig videnskabelig
værdi samt elfenben og beskyttede dyrearter.«
§ 2
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 457 af 24. april 2019, som
ændret senest ved § 33 i lov nr. 450 af 24. april 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 361, stk. 6, nr. 1,
indsættes efter »8,«: »23 og
24,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 10. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
8, 10, 15, 16, 19, 25, 27, 29, 33, 35, 39-46, 62-68, 75, 83, 86,
87, 91, 92, 97-100, 102 og 103, § 2, nr. 13 og 14, i
hvidvaskloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og
§ 11, stk. 1, nr. 3, 3. pkt., i hvidvaskloven som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 20, træder i kraft den 1. juli
2019.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 4 og 5, og § 18, stk. 8, i
hvidvaskloven, lov nr. 651 af 8. juni 2017, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør af hvidvasklovens § 1, stk. 6 og 7, og §
18, stk. 9, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7 og 25.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj
2018 om ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om
ændring af direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende
2018, nr. L 156, side 43.