Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 25. april 2019
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 22
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede fodnote til lovens titel ændres
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU
af 20. maj 2015 om oplysninger, der skal medsendes om betaler ved
pengeoverførsler, og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1781/2006, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 2« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU
af 20. maj 2015 om oplysninger, der skal medsendes ved
pengeoverførsler, og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1781/2006, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 1«.
[Korrektion]
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, nr. 8, ændres »stk. 4« til:
»stk. 6«.«
[Ændring af henvisning]
3) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring af § 2, nr. 12, litra
d, ændres »retligt arrangement« til:
»tilsvarende retligt arrangement«.
[Korrektion]
4) Det
under nr. 10 foreslåede § 2, nr. 18, udgår, og i stedet
indsættes:
»18)
Trust: En enhed, der ikke er en juridisk person, og som er oprettet
ved stifters vilje om overførelse af aktiver til en
forvalter til fordel for en eller flere begunstigede.
19) Lignende
juridisk arrangement: En type juridisk arrangement, der har en
struktur eller funktion, der svarer til en trusts struktur og
funktion, og som er oprettet ved stifters vilje om
overførelse af aktiver til en person, der varetager en
stilling svarende til forvalteren af en trust.«
Nr. 19 bliver herefter nr. 20.
[Præcisering]
5) I
det under nr. 20 foreslåede § 14, stk. 1, 2. pkt., udgår
»der har struktur eller funktioner, der ligner truster,
og«.
[Sproglig ændring]
6) I
det under nr. 21 foreslåede § 15 a, stk. 1, ændres »om
deres kundes« til: »om kundens«.
[Sproglig ændring]
7) I
den under nr. 21 foreslåede § 15 a ændres i stk. 2, 1. pkt., »tilgængelige
for dem« til: »tilgængelige for
myndigheden«.
[Sproglig ændring]
8) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 17, stk. 2,
ændres i 1. pkt.
»Kommissionens liste over lande, hvor der vurderes at
være en øget risiko for hvidvask eller finansiering af
terrorisme« til: »Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande«.
[Sproglig ensretning]
9) I
det under nr. 23 foreslåede § 17, stk. 3, ændres i 1. pkt. »Kommissionens liste over
lande, hvor der vurderes at være en øget risiko for
hvidvask eller finansiering af terrorisme« til:
»Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande«.
[Sproglig ensretning]
10) I
den under nr. 27 foreslåede § 20 a ændres to steder
»kundekendskabsstandarder« til:
»kundekendskabsprocedurer«.
[Sproglig ensretning]
11)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
30, stk. 1, nr. 3, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1 og 3«.«
[Ændring af henvisning]
12) I
det under nr. 33 foreslåede § 30, stk. 3, indsættes i 1. pkt. efter »består«:
»eller har bestået«, og i 2.
pkt. ændres »i forbindelse med« til:
»om«.
[Sproglig ændring]
13) I
den under nr. 34 foreslåede § 30 a ændres i stk. 1, 2. pkt., »gennem de centrale
mekanismer m.v.« til: »gennem de centrale automatiske
mekanismer.«
[Sproglig ensretning]
14) I
den under nr. 35 foreslåede § 31 a ændres i stk. 1 »Kommissionens liste over
højrisikolande« til: »Europa-Kommissionens liste
over højrisikotredjelande«, og i den foreslåede
§ 31 b ændres i stk. 1 og 2
»Kommissionens liste over lande, hvor der vurderes at
være en øget risiko for hvidvask eller finansiering af
terrorisme« til: »Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande«.
[Sproglig ensretning]
15) I
den under nr. 35 foreslåede § 31 b udgår i stk. 1 »om filialen«, og i stk. 3 ændres
»bekæmpelse« til: »forebyggelse«, og
»af penge« udgår.
[Sproglig ændring]
16) I
det under nr. 47 foreslåede kapitel 10 a ændres i § 46 a, stk. 3, 1. pkt., »at
forvalteren af trusten eller personen, der varetager en tilsvarende
stilling, i et lignende juridisk arrangement,« til: »at
forvalteren eller personen, der varetager en tilsvarende
stilling«.
[Sproglig ændring]
17) I
det under nr. 47 foreslåede kapitel 10 a indsættes i § 46 a, stk. 7, 1. pkt., efter
»identificere trustens«: »eller det lignende
juridiske arrangements«.
[Præcisering]
18) I
det under nr. 47 foreslåede kapitel 10 a ændres i § 46 c, stk. 1, »Forvaltere af
truster eller personer, der varetager en tilsvarende stilling, i
lignende juridiske arrangementer, der skal indhente, opbevare og
registrere oplysninger om reelle ejere, jf. § 46 a, skal
underrette personer og virksomheder, der i medfør af denne
lov skal udføre kundekendskabsprocedurer, om deres
status« til: »Forvalteren af en trust eller personen,
der varetager en tilsvarende stilling i et lignende juridisk
arrangement, som skal indhente, opbevare og registrere oplysninger
om reelle ejere, jf. § 46 a, skal underrette personer og
virksomheder, der i medfør af denne lov skal udføre
kundekendskabsprocedurer, om sin status«.
[Sproglig ændring]
19)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
51 a, stk. 1, ændres »og 19« til: »,
19, 23 og 24«.«
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
20)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
68, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 5« til: »stk. 6«, og i
3. pkt. ændres »stk.
2« til: »stk. 3«.«
[Ændring af henvisning]
21)
Efter nr. 87 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
78, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 3, 1.-4.
pkt.« til: »stk. 4, 1.-4. pkt.«, og »stk.
4, 3.-7. pkt.« til: »stk. 5, 3.-7.
pkt.««.
[Ændring af henvisning]
Til § 3
22) I
stk. 2 indsættes efter
»80,«: »04,«, og efter »87,«:
»05,«.
[Fastsættelse af
ikrafttræden for de foreslåede § 1, nr. 04 og
05]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forbindelse med udformningen af fodnoten
til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og
finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) er der en henvisning til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU af 20.
maj 2015 om oplysninger, der skal medsendes om betaler ved
pengeoverførsler, og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1781/2006, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 2. Ved en fejl
indgår »om betaler«, og der er henvist til
EU-Tidende 2015, nr. L 141, side »2« i stedet for side
»1«, hvilket rettes.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 2
I lovens § 1, stk. 1, nr. 8, er der en
henvisning til stk. 4. Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås et nyt stk. 4 og 5 i § 1. Som konsekvens heraf
bliver stk. 4 og 5 til stk. 6 og 7. Som følge heraf
foreslås, at henvisningen til stk. 4 ændres til stk.
6.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 3
I forbindelse med udformningen af
lovforslagets § 1, nr. 9, er ordet »tilsvarende«
ved en fejl ikke medtaget. Med ændringsforslaget
foreslås »retligt arrangement« derfor
ændret til »tilsvarende retligt arrangement«.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 4
Med henblik på at sikre en klar
definition af en trust foretages en adskillelse af definitionen af
en trust og et lignende juridisk arrangement. Med ændringen
udgår det foreslåede § 2, nr. 18, og i stedet
indsættes som § 2, nr. 18, en definition af en trust.
Der foretages samtidig en sproglig ændring, hvorefter
»på baggrund af stifters instruktion om at forvalte
aktiverne« udgår.
Med henblik på at sikre en klar
definition af et lignende juridisk arrangement indsættes en
definition af et lignende juridisk arrangement som § 2, nr.
19. Herved tydeliggøres, at der er tale om lignende
juridiske arrangementer, det vil sige andre typer af juridiske
arrangementer, der har en struktur og funktion, der svarer til
trusters struktur og funktion. Et lignende juridisk arrangement er
som en trust ikke en juridisk person. Den under § 1, nr. 10,
foreslåede § 2, nr. 19, bliver herefter § 2, nr.
20.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til det under lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslåede § 2, nr. 18.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 5
I den foreslåede bestemmelse i §
14, stk. 1, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 20, foretages
en sproglig ændring, hvorefter »der har struktur eller
funktioner, der ligner truster,« udgår. Ændringen
er i overensstemmelse med definitionen af en trust eller et
lignende juridisk arrangement.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 6
I den foreslåede bestemmelse i §
15 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 21, ændres
»om deres kundes« til: »om kundens« for at
tydeliggøre, at der er tale om en kunde hos en virksomhed
eller en person, som skal indhente oplysninger om reelle ejere i
medfør af lovens kundekendskabskrav.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 21, i den
foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk. 2, viser
»dem« tilbage til den kompetente myndighed. Der
foretages en sproglig rettelse, hvorefter »dem«
ændres til: »myndigheden«.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 8 og 9
Med henblik på at foretage en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
Europa-Kommissionens liste over højrisikotredjelande,
foreslås det at ændre »Kommissionens liste over
lande, hvor der vurderes at være en øget risiko for
hvidvask og finansiering af terrorisme« til
»Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande« i § 17, stk. 2 og 3, jf.
lovforslagets § 1, nr. 22 og 23.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 10
Med henblik på at foretage en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
kundekendskabsprocedurer, foreslås betegnelsen
»kundekendskabsstandarder« i lovforslagets § 1,
nr. 27, der indsætter en ny § 20 a, ændret til
»kundekendskabsprocedurer«.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 11
I lovens § 30, stk. 1, nr. 3, er der
en henvisning til § 25, stk. 1 og 2. Med lovforslagets §
1, nr. 30, foreslås § 25, stk. 1, ophævet, og i
stedet indsættes stk. 1 og 2. Som konsekvens heraf bliver
stk. 2 og 3 til stk. 3 og 4. Som følge heraf foreslås
det, at henvisningen i § 30, stk. 1, nr. 3, til stk. 1 og 2,
ændres til stk. 1 og 3.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 1, nr. 33,
indsættes et nyt stk. 3 i lovens § 30. Det
foreslåede stk. 3, 2. pkt., har følgende ordlyd:
»Videregivelsen skal ske gennem sikre kanaler og på en
måde, der sikrer fuld fortrolighed i forbindelse med
undersøgelserne.« Da det imidlertid er uklart,
hvorvidt formuleringen »i forbindelse med« relaterer
sig til videregivelsen eller undersøgelsen, foreslås
bestemmelsen præciseret, således at »i
forbindelse med« udgår og erstattes af
»om«.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 13
Med henblik på at foretage en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
centrale automatiske mekanismer, foreslås det at ændre
»gennem de centrale mekanismer m.v.« til »gennem
de centrale automatiske mekanismer« i § 30 a, stk. 1, 2.
pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 34.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 14
Med henblik på at foretage en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
Europa-Kommissionens liste over højrisikotredjelande,
foreslås det at ændre »Kommissionens liste over
højrisikolande« til »Europa-Kommissionens liste
over højrisikotredjelande« i § 31 a, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 35.
Tilsvarende foreslås det at
ændre »Kommissionens liste over lande, hvor der
vurderes at være en øget risiko for hvidvask og
finansiering af terrorisme« til »Europa-Kommissionens
liste over højrisikotredjelande« i § 31 b, stk. 1
og 2.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 15
I lovforslagets § 1, nr. 35, hvorved
der foreslås indsat en ny § 31 b, stk. 1, skal der ved
etablering af en filial eller et repræsentationskontor i et
land, som er nævnt på Europa-Kommissionens liste over
højrisikotredjelande, gives meddelelse herom til relevant
tilsynsmyndighed. Inden oplistningen af de oplysninger, der skal
gives meddelelse om, står der imidlertid, at der kun skal
gives oplysninger »om filialen«. For at undgå
usikkerhed om, hvorvidt de oplistede oplysninger kun skal meddeles
ved filialer, foreslås det, at »om filialen«
udgår af bestemmelsen.
I det foreslåede § 31 b, stk. 3,
anvendes formuleringen »bekæmpelse af hvidvask af penge
og finansiering af terrorisme«. Da formuleringen
»forebyggelse af hvidvask og finansiering af
terrorisme« imidlertid benyttes i den gældende lov og i
resten af lovforslaget, foreslås det, at der foretages en
sproglig ændring i § 31 b, stk. 3.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 16
I lovforslagets § 1, nr. 47, i den
foreslåede bestemmelse i § 46 a, stk. 3, 1. pkt.,
slettes gentagelsen af henvisningen til henholdsvis trusten og et
lignende juridisk arrangement, der allerede følger
indledningsvist af bestemmelsen.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 17
I lovforslagets § 1, nr. 47, i den
foreslåede § 46 a, stk. 7, 1. pkt., mangler ordene
»eller det lignende juridiske arrangements«. Det er en
fejl, at ordene er udeladt. Med ændringsforslaget
indsættes de manglende ord.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 18
I lovforslagets § 1, nr. 47, i den
foreslåede § 46 c, stk. 1, foretages en sproglig
ændring fra flertal til bestemt ental, så
»Forvaltere af truster« ændres til
»Forvalteren af en trust«, og »personer, der
varetager en tilsvarende stilling, i lignende juridiske
arrangementer« ændres til »personen, der
varetager en tilsvarende stilling i et lignende juridisk
arrangement«. Som følge heraf ændres
»deres status« til »sin status«, da det er
forvalteren af trusten eller personen, der varetager en tilsvarende
stilling i et lignende juridisk arrangement, der skal underrette om
sin status. Herudover foretages en sproglig ændring af
»der skal indhente« til »som skal
indhente«.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 19
I lovens § 51 a, stk. 1, er der en
henvisning til § 1, stk. 1, nr. 1-8, 10, 11 og 19. Med
lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås nr. 23 og 24
tilføjet anvendelsesområdet i lovens § 1, stk. 1.
Som følge heraf foreslås, at henvisningen i § 51
a, stk. 1, ændres til § 1, stk. 1, nr. 1-8, 10, 11, 19,
23 og 24. Dette er i overensstemmelse med de foreslåede
§ 1, nr. 45, 46 og 48.
Til nr. 20
I lovens § 68, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
er der en henvisning til stk. 5, og i 3. pkt. er der en henvisning
til stk. 2. Med lovforslagets § 1, nr. 83, foreslås
indsat et nyt stk. 2. Som konsekvens heraf bliver stk. 2-7 til stk.
3-8. Som følge heraf foreslås, at henvisningen i
§ 68, stk. 1, 1. og 2. pkt., til stk. 5 ændres til stk.
6, og henvisningen i 3. pkt. til stk. 2 foreslås ændret
til stk. 3.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 21
I lovens § 78, stk. 1, 1. pkt., er der
en henvisning til § 55, stk. 3, 1.-4. pkt., og stk. 4, 3.-7.
pkt. Med lovforslagets § 1, nr. 59, foreslås indsat et
nyt stk. 2 i § 55. Som konsekvens heraf bliver stk. 2-7 til
stk. 3-8. Som følge heraf foreslås, at henvisningen i
§ 78, stk. 1, 1. pkt., til stk. 3, 1.-4. pkt., ændres
til stk. 4, 1.-4. pkt., og henvisningen til stk. 4, 3.-7. pkt.,
foreslås ændret til stk. 5, 3.-7. pkt.
Der foretages ikke en materiel
ændring.
Til nr. 22
Med lovforslagets § 1, nr. 83,
foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 68, hvorefter stk. 2-7
bliver til stk. 3-8.
Det medfører, at tre henvisninger i
§ 68, stk. 1, i hvidvaskloven konsekvensrettes ved
ændringsforslag nr. 20.
Som følge af at lovforslagets §
1, nr. 83, foreslås at træde i kraft den 1. juli 2019,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås det, at det nye
nummer, som indsættes i ændringsforslag nr. 20,
ligeledes skal træde i kraft den 1. juli 2019.
Med lovforslagets § 1, nr. 59,
foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 55. Som konsekvens
heraf bliver stk. 2-7 til stk. 3-8.
Det medfører, at to henvisninger i
§ 78, stk. 1, 1. pkt., i hvidvaskloven konsekvensrettes ved
ændringsforslag nr. 21.
Som følge af at lovforslagets §
1, nr. 59, foreslås at træde i kraft den 1. juli 2019,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås det, at det nye
nummer, som indsættes i ændringsforslag nr. 21,
ligeledes skal træde i kraft den 1. juli 2019.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts
2019 og var til 1. behandling den 19. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 21. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 111. Den 13. marts 2019 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |