Fremsat den 13. marts 2019 af Transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet
for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge
motorkøretøjer og for ulovlig støj fra
motordrevne køretøjer)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 67, stk. 4, indsættes
efter »angår«: »køretøjets
afgivelse af støj og for så vidt
angår«.
2. I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 10«.
3. I
§ 118 indsættes efter stk. 6
som nye stykker:
»Stk. 7.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af
§ 67, stk. 1-3, skal det for lastbil og bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående
af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj, indgå som en
særligt skærpende omstændighed, hvis
køretøjet eller vogntoget har alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Stk. 8. Ved
fastsættelse af bøder for overtrædelse af §
38, stk. 1, og § 67, stk. 2 og 4, skal det indgå som en
særligt skærpende omstændighed, hvis et
motordrevet køretøj betjenes således eller er i
en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig
støj.«
Stk. 7-12 bliver herefter stk. 9-14.
4. I
§ 134, stk. 4, ændres
»stk. 9« til: »stk. 11«.
5. I
§ 140, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »stk. 10« til: »stk. 12«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. Indledning og
lovforslagets baggrund | | | | 2. Lovforslagets
hovedpunkter | | | | 2.1. Forhøjelse af bødeniveauet for
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer | | | | 2.1.1. Gældende ret | | | | 2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | | 2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig
støj fra motordrevne køretøjer | | | | 2.2.1. Gældende ret | | | | 2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | | 2.3. Indførelse af strafansvar for føreren
af motordrevne køretøjer, der støjer
ulovligt | | | | 2.3.1. Gældende ret | | | | 2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | | | 4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. | | | | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | | | | 6. Miljømæssige konsekvenser | | | | 7. Forholdet til EU-retten | | | | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | | | | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og lovforslagets baggrund
Politiet foretog i forbindelse med afholdelse af
fodboldstævnet Dana Cup ved Hjørring i 2017 kontrol af
et antal busser, der transporterede idrætsdeltagere til og
fra stævnet, med henblik på at undersøge,
hvorvidt busserne var i forskriftmæssig stand. Politiet kunne
ved kontrollen konstatere bremsefejl på en stor del af
busserne. På baggrund af disse resultater blev der i 2017
foretaget en række yderligere kontroller i forbindelse med
større arrangementer.
I forbindelse med Dana Cup i 2018 gentog politiet
kontrolaktionen fra 2017, men fandt denne gang ingen fejl på
bremserne på de busser, der var til stede ved arrangementet.
Politiets kontrol af busser ved dette års Skanderborg
Festival i august 2018 viste dog, at en stor del af busserne var
fejlbehæftede, herunder bl.a. med bremsefejl. Politiets
kontroller har således vist, at defekte bremser på
busser er et tilstedeværende problem.
Det har også vist sig, at der er problemer med den
vedligeholdsmæssige stand af lastbiler. En ikke
uvæsentlig del af de lastbiler, som politiet kontrollerer,
har således vist sig at have fejl og mangler i et omfang,
så de bliver sendt til syn. Dette indikerer efter Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at der kan være et
generelt problem med den vedligeholdsmæssige stand på
tunge køretøjer. Dette er særligt problematisk,
da de tunge køretøjer på grund af deres
erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange kørte
kilometer om året og samtidig på grund af deres
vægt og størrelse kan forårsage stor skade, hvis
uheldet er ude. Dette er til skade for
færdselssikkerheden.
Hertil kommer, at der kan være betydelige besparelser
forbundet med at undlade at holde de tunge køretøjer
i en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig stand. F.eks.
ligger prisniveauet for reparation af bremser på busser
således som udgangspunkt på 10-20.000 kr. pr. aksel,
hvis der er tale om udskiftning af skiver og klodser eller
bremsetromler. En almindelig bus har to eller tre aksler, og det
kan derfor være forbundet med betydelige omkostninger at
få repareret bremser på en bus. Et andet eksempel er
reparation af forskellige dele af køretøjets
styreapparat. Det kan også være bekosteligt.
Prisniveauet varierer, men ligger som udgangspunkt på
8.000-30.000 kr. afhængig af, hvilken del der udskiftes, om
der anvendes brugte eller nye reservedele og
køretøjets fabrikat og model.
I henhold til færdselslovens regler straffes fejl og
mangler på motordrevne køretøjer som
udgangspunkt med en bøde på mellem 1.000-3.000 kr. Det
er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
bødeniveauet for kørsel med alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler, som f.eks. defekte bremser og
styreapparat, er alt for lav i forhold til den
færdselssikkerhedsmæssige risiko, som kørsel med
sådanne fejl og mangler udgør. Bøden er
endvidere uforholdsmæssig lav i forhold til de omkostninger,
der kan være forbundet med vedligeholdelse og reparation af
køretøjerne. Det er således nødvendigt
at fjerne det økonomiske incitament til ikke at udbedre fejl
og mangler på køretøjer og i stedet betale en
langt lavere bøde.
Lovforslaget har således til formål at
forhøje bøderne for alvorlige sikkerhedskritiske fejl
og mangler på tunge køretøjer og
påhængskøretøjer. Lovforslaget indeholder
derfor retningslinjer for forhøjet bødeudmåling
for alvorlige sikkerhedskritiske fejl, der udgør en fare for
andre trafikanter.
Lovforslaget har endvidere til formål at sætte ind
over for problemet med ulovlig støj fra motordrevne
køretøjer. Ulovlig støj fra motordrevne
køretøjer - og i særdeleshed motorcykler - er
et tilbagevendende problem, særligt i sommerhalvåret.
Motordrevne køretøjer, der er konstruktivt
ændrede til at frembringe støj, eller betjenes
således, at de støjer ulovligt, er til stor gene for
omgivelserne og den øvrige trafik, da de er
ekstraordinært dominerende i lydbilledet. Dette gælder
navnlig støj fra motorcykler.
I dag er bøden for at afgive ulovlig støj i
udgangspunktet 1.000 kr. Det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at det aktuelle bødeniveau er
for lavt til at virke afskrækkende, og det vurderes derfor,
at bødeniveauet ikke har en præventiv virkning.
Formålet med lovforslaget er derfor at hæve
bødeniveauet for at overskride det tilladte
støjniveau. Lovforslaget vil i praksis navnlig have
betydning for ulovlig støj fra motorcykler.
Endelig indeholder lovforslaget regler om, at en fører
(og ikke kun ejeren), der benytter et motordrevet
køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at
køretøjet afgiver ulovlig støj, også
ifalder bødeansvar.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af bødeniveauet for
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer
2.1.1. Gældende ret
Færdselslovens § 67, stk. 1-3, indeholder
bestemmelser om, hvem der er ansvarlig for forskellige forhold ved
et køretøj og efter hvilket ansvarsgrundlag. De
specifikke tekniske krav til køretøjer
fastlægges imidlertid ikke i § 67, stk.1-3, men
afgøres efter en række andre forskellige
regelsæt, jf. nærmere nedenfor.
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at
et køretøj skal være således indrettet og
holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og
ulempe for andre samt uden skade for vejene. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle køretøjer og kan betegnes som en
generalklausul, der stiller et grundlæggende krav om, at
køretøjer skal være indrettet forsvarligt.
§ 67, stk. 1, har navnlig et selvstændigt indhold i
forhold til fejl og mangler, der ikke udgør en teknisk
mangel ved køretøjet, som f.eks. manglende udsyn
på grund af tilisede ruder eller andre
udsynsbegrænsende forhold.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et
objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng
ansvarsvurdering af ejeren og den varige bruger efter bestemmelsen.
De pågældende fejl og mangler skal dog i det mindste
kunne tilregnes ejeren som uagtsom. Hvis ejeren har overholdt
både de periodiske syn og med passende intervaller har ladet
køretøjet gennemgå af en sagkyndig (f.eks.
serviceeftersyn på et værksted), og hvis der ikke i
øvrigt er noget at bebrejde ejeren i forhold til at drage
omsorg for køretøjets stand, vil ejeren ikke kunne
straffes for tekniske fejl, som indtræder uvarslet og
pludseligt.
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 3, at
føreren af et motordrevet køretøj til enhver
tid skal være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt
påhængskøretøj er i forsvarlig stand,
særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater
samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at
tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj
er forsvarlig.
Førerens ansvar efter stk. 3 omfatter, at
køretøjet er i forsvarlig stand, hvilket betyder, at
føreren alene er forpligtet til at sikre sig, at
køretøjet er trafiksikkert. Førerens ansvar er
således ikke det samme som ejerens og den varige brugers,
hvis ansvar på grund af kravet om køretøjets
lovlige stand også omfatter mere formelle krav til
køretøjet.
Betingelsen i § 67, stk. 3, om, at føreren "skal
være opmærksom på", medfører ikke en
direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående teknisk undersøgelse af
køretøjet, som normalt alene kan udføres af en
synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter
sig ind i køretøjet og betjener det. Betingelsen
medfører derimod, at føreren ikke må benytte
det pågældende køretøj, hvis
føreren er vidende om, eller på grund af konkrete
omstændigheder burde være vidende om, at
køretøjet ikke er trafiksikkert. Førerens
ansvar er derfor lempeligere end ejerens og den varige brugers.
Som nævnt ovenfor giver færdselslovens § 67,
stk. 1-3, ingen nærmere anvisninger af, hvilke specifikke
krav der gælder for et køretøj med hensyn til
teknisk indretning og udstyr og vedligeholdelsesstand. For så
vidt angår nye motordrevne køretøjer
fremgår sådanne specifikke krav af en række
forskellige EU-forordninger og direktiver for så vidt
angår køretøjernes typegodkendelse.
De pågældende direktiver er bl.a. gennemført
i dansk ret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016
om detailforskrifter for køretøjers indretning og
udstyr (detailforskrifterne for køretøjer), der er
udstedt med hjemmel i færdselslovens § 68, stk. 1.
Færdselslovens § 68, stk. 1, indeholder hjemmel til, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
bestemmelser om bl.a. køretøjers indretning, udstyr
og tilbehør. Det mest relevante direktiv i forhold til dette
lovforslag er Europarlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF
om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af
motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, samt af
systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer.
Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret og
bindende i alle enkeltheder. De mest relevante forordninger i
forhold til dette lovforslag er følgende:
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
661/2009 om krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed af
motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, samt af
systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer
- Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 661/2009 for så vidt angår krav til
typegodkendelse for masse og dimensioner for
motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF (inkl. senere ændringer)
- Kommissionens forordning (EU) nr. 458/2011 om
typegodkendelseskrav for motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil for så vidt
angår montering af dæk og om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009 om
krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed af
motorkøretøjer,
påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer.
Derudover findes en række forskellige regulativer udstedt
af Economic Commission of Europe (ECE-regulativer) og øvrige
internationale standarder, herunder bl.a. Wienerkonventionen
(Færdselskonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik) og
Færdselskonventionen af 19. december 1949. Wienerkonventionen
om vejtrafik regulerer bl.a. tekniske krav til
køretøjer, som er hjemmehørende uden for EU og
EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein).
Tekniske krav til ibrugtagne køretøjer (det vil
sige krav til køretøjernes vedligeholdelsesstand
efter ibrugtagning) er ikke direkte underlagt EU-retlig regulering.
I Danmark er de tekniske krav til ibrugtagne
køretøjer dels fastsat i bekendtgørelse nr.
154 af 20, april 1977 om køretøjers indretning og
udstyr m.v. med senere ændringer
(udstyrsbekendtgørelsen) og dels i mere detaljeret grad i
bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
(detailforskrifter for køretøjer).
Detailforskrifterne for køretøjer ændres og
tilpasses løbende, og hver udgave er gældende for
køretøjer som registreres, godkendes eller tages i
brug første gang på ikrafttrædelsesdatoen for de
ændrede detailforskrifter eller senere.
Danmark og de øvrige EU-medlemsstater kan imidlertid ikke
fastsætte egne strengere regler for bl.a. ibrugtagne
køretøjer, der fraviger den EU-retlige regulering af
køretøjernes typegodkendelse, idet dette vil
udgøre en handelshindring. Derfor omfatter den EU-retlige
regulering af køretøjernes typegodkendelse de facto
også ibrugtagne motordrevne køretøjer på
medlemsstaternes områder, og detailforskrifterne for
køretøjer er derfor på de væsentligste
punkter alene udtryk for en opdateret gengivelse af de forskellige
relevante EU-forordninger.
Hvis et motordrevet køretøj ikke lever op til de
forskellige ovennævnte regler, er køretøjet
ikke i lovlig stand, hvilket ejeren efter § 67, stk. 2, er
ansvarlig for. Hvis køretøjet ikke lever op til de
forskellige ovennævnte regler, vil køretøjet
som absolut hovedregel heller ikke være i forsvarlig stand,
hvilke føreren efter § 67, stk. 3, er ansvarlig for,
hvis føreren vidste eller burde vide dette.
I Rigsadvokatens meddelelse er der på baggrund af
anvisninger i lovforarbejder om sanktionsudmåling samt
domstolspraksis på området fastsat nærmere
retningslinjer for anklagemyndighedens bødepåstand i
sager om overtrædelse af færdselslovens § 67. Det
følger således af "Rigsadvokatens meddelelse om
Færdsel - Køretøjers indretning (fl
§§ 67-79)", at overtrædelse af færdselslovens
regler om køretøjers indretning og udstyr og
detailforskrifterne for køretøjer som udgangspunkt
straffes med en bøde på 1.000 kr.
For ejeren af køretøjet vil bøden for
mangler, der medfører fjernelse af køretøjets
nummerplader i henhold til færdselslovens § 77, stk. 1,
3. pkt., som udgangspunkt udmåles til 3.000 kr. Ved flere
mangler skal der som udgangspunkt ske en sammenlægning af
bøderne for de enkelte mangler, jf. færdselslovens
§ 118 a, stk. 3. Bøden i tilfælde af flere
mangler overstiger dog som udgangspunkt ikke 3.000 kr., svarende
til bøden for mangler, der medfører fjernelse af
køretøjets nummerplader.
For så vidt angår føreren af
køretøjet fremgår det af meddelelsen, at
bøden som udgangspunkt udmåles til halv takst, dog
mindst 1.000 kr. Endvidere vil bøder for
overtrædelser, som medfører frakendelse af
førerretten eller kørselsforbud, dog mindst
udmåles til 2.500 kr. Overtrædelser af
færdselslovens § 67, stk. 1-3, straffes således i
medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. § 118 a, stk. 1, som udgangspunkt med en bøde
på mellem 1.000-3.000 kr.
Tekniske krav til udenlandske køretøjer som
betingelse for brug på færdselslovens område er
blandt andet reguleret i bekendtgørelse nr. 818 af 20. juni
2018 om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen). Det følger
således af registreringsbekendtgørelsens § 28,
stk. 1, at et udenlandsk motorkøretøj eller et
udenlandsk påhængskøretøj til et
motorkøretøj må bruges på
færdselslovens område, hvis køretøjet som
minimum opfylder de tekniske krav, der følger af
Wienerkonventionen, anneks 5, og reglerne i
registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Endvidere følger det af § 28, stk. 2, at hvis
køretøjets ejer eller bruger har bopæl eller
hjemsted i en stat, der ikke har ratificeret Wienerkonventionen,
skal køretøjet som minimum opfylde de tekniske krav,
der følger af den internationale færdselskonvention af
19. december 1949, jf. bekendtgørelse nr. 7 af 2. marts 1956
om den internationale færdselskonvention af 19. september
1949, og de øvrige regler i
registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Overtrædelse af registreringsbekendtgørelsens
§ 28, stk. 1 og 2, straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 111, stk. 3.
Ifølge registreringsbekendtgørelsens § 28,
stk. 3, kan der i anden lovgivning m.v. være fastsat tekniske
krav, der skal være opfyldt, før et udenlandsk
køretøj må tages i brug på
færdselslovens område.
Det betyder, at hvis der i anden lovgivning m.v. er fastsat
andre køretøjstekniske krav til udenlandske
køretøjer, så er det de krav, som de
udenlandske køretøjer skal leve op til, og ikke blot
reglerne i Wienerkonventionen, der typisk har en mere overordnet
karakter uden specifikke tekniske krav.
Reglerne om tekniske krav til udenlandske
køretøjer var tidligere fastsat i færdselsloven
og regler udstedt i medfør af færdselsloven. Disse
blev dog ved en ressortomlægning overført til
Skatteministeriet i 2006. Udtrykket "anden lovgivning m.v." i
registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 3, kan derfor
ikke forstås som regler i færdselsloven eller regler
fastsat med hjemmel i færdselsloven. Anden lovgivning, der
fastsætter køretøjstekniske krav til
udenlandske køretøjer, er derimod f.eks. de
EU-retlige direktiver og forordninger på
typegodkendelsesområdet. Det betyder, at udenlandske
køretøjer, der er hjemmehørende i en
EU-medlemsstat eller et EØS-land (Norge, Island og
Liechtenstein) er underlagt de samme køretøjstekniske
krav som danske køretøjer. Fejl og mangler på
køretøjer, der er hjemmehørende i en
EU-medlemsstat eller et EØS-land,
sanktioneres ikke efter registreringsbekendtgørelsens
regler, men derimod efter færdselslovens regler, idet
overtrædelse af de EU-retlige regler sanktionernes efter
færdselsloven, når sådanne
køretøjer anvendes på færdselslovens
område.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det forekommer sjældent, at tekniske fejl og mangler
på et motordrevet køretøj i sig selv
fører til færdselsulykker. Dog kan tekniske fejl og
mangler i flere tilfælde være medvirkende til ulykkers
opståen og også gøre eventuel personskade og
tingsskade værre. Det er derfor vigtigt, at motordrevne
køretøjers tekniske standard er på et
højt niveau med hensyn til krav, der har betydning for
trafiksikkerheden, og at der foretages den nødvendige
løbende vedligeholdelse af køretøjerne for at
sikre denne standard. Det gør sig efter Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse navnlig gældende
med hensyn til de tunge motorkøretøjer (bus, lastbil
og vogntog), som må fremføres med relativ høj
hastighed, da sådanne køretøjer på grund
af deres erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange
kørte kilometer om året og samtidig på grund af
deres vægt og størrelse kan forårsage stor
skade, hvis uheldet er ude.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
en bøde på mellem 1.000-3.000 kr. for alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangel på tunge
motorkøretøjer er alt for lav i forhold til de
færdselssikkerhedsmæssige risici og ikke proportional
med de økonomiske fordele, der i mange tilfælde
opnås ved at undlade den nødvendige reparation og
vedligeholdelse. F.eks. koster større reparation af bremser
på busser som udgangspunkt 10-20.000 kr. pr. aksel, ligesom
reparation af forskellige dele af køretøjets
styreapparat som udgangspunkt koster 8.000-30.000 kr.
afhængig af en række forskellige faktorer. Det
gældende bødeniveau har således ikke en
tilstrækkelig effektiv og afskrækkende virkning.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
et nyt stk. 7 i færdselslovens § 118, hvorefter det for
busser og lastbiler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg, og for vogntog bestående af busser og lastbiler, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg og et
registreringspligtigt påhængskøretøj,
skal indgå som en særligt skærpende
omstændighed, hvis køretøjet eller vogntoget
har alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
de fejl og mangler, der vil skulle sanktioneres med en
forhøjet bøde, skal være fejl og mangler, der
er til skade for de øvrige trafikanter. Det vil sige, at de
pågældende fejl og mangler skal være af en
sådan karakter, at de i sig selv udgør en
nærliggende risiko for, at uheld opstår, enten ved at
køretøjet forulykker eller ved, at der sker
påkørsel af andre trafikanter.
Fejl og mangler ved indretning og udstyr, der alene har til
formål at sikre førerens eller passagerernes
sikkerhed, som f.eks. sikkerhedsseler, nødudgange og
sikkerhedsforanstaltninger ved indretning af sovebusser, kan
utvivlsomt være alvorlige og sikkerhedskritiske.
Sådanne fejl og mangler er typisk med til at forværre
konsekvenserne af en eventuel ulykke, som køretøjet
er impliceret i, men de medfører imidlertid ikke i sig selv
en umiddelbar og nærliggende risiko for, at
køretøjet forulykker eller forvolder skade på
andre trafikanter. Det er derfor Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at fejl og mangler på
sikkerhedsudstyr og -indretninger ikke bør sanktioneres med
de foreslåede forhøjede bøder.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, vil ikke
indføre nye tekniske krav til motorkøretøjer,
men angiver alene et sanktionsniveau for visse typer af fejl og
mangler, der også i medfør af de gældende regler
vil udgøre fejl og mangler ved køretøjet. De
fejl og mangler, der i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 118, stk. 7, vil være at anse for
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, vil alle have en
sådan karakter, at det vil være ensbetydende med, at de
regler, der fastsætter de tekniske krav til
køretøjerne, utvivlsomt vil være
overtrådt. Det gælder både for nationale regler
samt EU-retlig og øvrig international regulering.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, vil
heller ikke indføre nye ansvarsnormer for henholdsvis ejer
og fører af køretøjet. Føreren vil
således fortsat kun kunne straffes for fejl og mangler ved et
køretøj (herunder de fejl og mangler, der med
lovforslaget karakteriseres som alvorlige sikkerhedskritiske fejl
og mangler), hvis føreren er
vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder
burde være vidende om, at køretøjet har fejl og
mangler. Ejeren vil samtidig - på trods af det strenge
ejeransvar - heller ikke kunne straffes for uvarslede eller
pludseligt indtrådte fejl og mangler ved et
køretøj (herunder de fejl og mangler, der med
lovforslaget karakteriseres som alvorlige sikkerhedskritiske fejl
og mangler), hvis ejeren har overholdt både de periodiske syn
og med passende intervaller har ladet køretøjet
gennemgå af en sagkyndig (f.eks. serviceeftersyn på et
værksted), og hvis der ikke i øvrigt er noget at
bebrejde ejeren i forhold til at drage omsorg for
køretøjets stand.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
tekniske fejl og mangler er særligt
færdselssikkerhedsmæssigt kritiske ved busser og
lastbiler, da disse køretøjer som nævnt ovenfor
på grund af deres erhvervsmæssige brug
tilbagelægger mange kørte kilometer om året og
samtidig på grund af deres vægt og størrelse kan
forårsage stor skade, hvis uheldet er ude. De
foreslåede forhøjelser af bødeniveauet vil
derfor alene finde anvendelse for busser og lastbiler, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog
bestående af busser og lastbiler, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg og et registreringspligtigt
påhængskøretøj. Fejl og mangler på
lette motordrevne køretøjer (almindelig bil, varebil,
motorcykel, knallert og traktor/motorredskab) vil derfor fortsat
skulle sanktioneres efter de gældende retningslinjer.
De foreslåede forhøjelser af bødeniveauet
vil finde anvendelse for både ejer og fører af
køretøjet. Da det imidlertid typisk ikke vil
være føreren, der opnår den økonomiske
fordel ved, at der ikke er foretaget den nødvendige
vedligeholdelse af køretøjet, finder Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at bøden ikke skal
udmåles til samme niveau, som bøden til ejeren. I
lighed med det princip, der gælder på køre- og
hviletidsområdet med hensyn til udmåling af
bøder til henholdsvis fører og ejer
(virksomhed/vognmand), finder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at bøden for førerens
overtrædelse af § 67, stk. 3, i videst muligt omfang
bør fastsættes til det halve af den bøde, der
idømmes ejeren for overtrædelse af § 67, stk. 1
og 2.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for
straffastsættelse efter den foreslåede § 118, stk.
7, for overtrædelse af § 67, stk. 1-3, for
førstegangstilfælde, forhold til samtidig
pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
| Bødestørrelse for ejer ved
brug af bus eller lastbil med tilladt totalvægt over 3.500 kg
samt vogntog | Bødestørrelse for
fører ved brug af bus eller lastbil med tilladt
totalvægt over 3.500 kg samt vogntog | 1. gang | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 2. gang | 20.000 kr. | 10.000 kr. | 3. gang | 30.000 kr. | 15.000 kr. | 4. gang | 40.000 kr. | 20.000 kr. | 5. gang | 50.000 kr. | 25.000 kr. | 6. gang | 60.000 kr. | 30.000 kr. |
|
Ved flere forhold til samtidig pådømmelse
forudsættes færdselslovens princip om absolut
kumulation anvendt. Hvis en ejer f.eks. har 3 forhold til samtidig
pådømmelse, vil der således skulle udmåles
en bøde på 30.000 kr. (det vil sige 3
førstegangsbøder af 10.000 kr.).
Hvis føreren og ejeren af køretøjet er den
samme person, er det ikke hensigten med lovforslaget, at der skal
kunne udstedes to bøder til den samme person for den samme
overtrædelse.
Der er på køre- og hviletidsområdet fast
retspraksis for, at der ikke udstedes en dobbeltbøde i
tilfælde, hvor vognmandsvirksomheden er en enkeltmandsejet
virksomhed, og hvor føreren derfor også er ejer af
køretøjet. I disse tilfælde udmåles en
bøde svarende til den bøde, der tilfalder
virksomheden, det vil sige køretøjets ejer. Dette
bør efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
vurdering også være tilfældet, når det
drejer sig om tunge køretøjers alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler. I tilfælde af
sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer vil der således efter lovforslagets
retningslinjer skulle udmåles én bøde, der
svarer til den bøde, der tilfalder køretøjets
ejer, hvis en fører også er ejer af
køretøjet.
De foreslåede retningslinjer for
bødestørrelser er gældende for kørsel
på færdselslovens område både for danske
køretøjer og udenlandske køretøjer, der
er hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller et
EØS-land (Norge, Island og Liechtenstein).
Fejl og mangler på udenlandske køretøjer,
der ikke er hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller et
EØS-land, og som i øvrigt
ikke er undergivet andre regler om køretøjstekniske
krav, sanktioneres derimod efter
registreringsbekendtgørelsens regler. Den del af
transportarbejdet på færdselslovens område, der
udføres af udenlandske køretøjer, som ikke er
hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller EØS-lande,
vurderes dog at udgøre en mindre del af det samlede
transportarbejde. Det må samtidig forventes, at de
foreslåede retningslinjer for bødestørrelser
efter færdselsloven for kørsel med alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler vil have en afsmittende effekt
på tiltale- og retspraksis på
registreringsbekendtgørelsens område.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer for
bødestørrelse for kørsel med alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer, at vedtagelse af lovforslaget ikke
afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at
fravige det angivne strafniveau i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder.
For så vidt angår den nærmere forståelse
af, hvornår der foreligger alvorlige sikkerhedskritiske fejl
og mangler, henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig
støj fra motordrevne køretøjer
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 38, stk. 1, at
en fører af et motordrevet køretøj skal
betjene køretøjet således, at det ikke afgiver
unødig støj eller unødigt udvikler røg
eller gasarter. Bestemmelsen finder anvendelse for motordrevne
køretøjer, hvilket vil sige køretøjer,
der er forsynet med motor som drivkraft, undtagen kørestol,
som er konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen
og kun med væsentlig konstruktiv forandring kan ændres
til større hastighed. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og
knallert, jf. definitionsbestemmelsen i færdselslovens §
2, nr. 14. Færdselslovens § 38, stk. 1, forpligter
føreren af det motordrevne køretøj.
Bestemmelsen i § 38, stk. 1, omfatter anvendelsen af det
motordrevne køretøj. Det vil sige, hvor
køretøjet betjenes på en måde, som ikke
er nødvendig for kørslen eller den trafikale
situation i øvrigt. Det kan f.eks. være
unødvendig hjul-spin og acceleration af
køretøjet, hvis det forårsager udvikling af
unødig støj eller røg, eller unødvendig
anvendelse af køretøjets horn. Det er således
ikke køretøjet, herunder om det er i lovlig stand
eller ej, der reguleres i § 38, stk. 1, men alene betjeningen
af køretøjet.
Overtrædelse af § 38, stk. 1, straffes i
medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. § 118 a, stk. 1, med en bøde på 1.000 kr.
Færdselslovens § 67, stk. 1-3, indeholder
bestemmelser om, hvem der er ansvarlig for forskellige forhold ved
et køretøj og efter hvilket ansvarsgrundlag. De
specifikke tekniske krav til køretøjer
fastlægges imidlertid ikke i § 67, stk.1-3, men
afgøres efter en række andre forskellige
regelsæt, jf. nærmere nedenfor.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand. Bestemmelsen finder anvendelse i tilfælde,
hvor et køretøj på grund af manglende
vedligeholdelse eller ulovlige konstruktive ændringer afgiver
støj, der overstiger de gældende
støjgrænser for det pågældende
køretøj. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et
objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng
ansvarsvurdering af ejeren og den varige bruger efter
bestemmelsen.
Som nævnt ovenfor giver bl.a. færdselslovens §
67, stk. 2, ingen nærmere anvisninger af, hvilke specifikke
krav der gælder for et køretøj med hensyn til
teknisk indretning og udstyr og vedligeholdelsesstand. For så
vidt angår nye motordrevne køretøjer
fremgår sådanne specifikke krav af en række
forskellige EU-forordninger og direktiver for så vidt
angår køretøjernes typegodkendelse.
De pågældende direktiver er bl.a. gennemført
i dansk ret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016
om forskrifter for køretøjers indretning og udstyr
med senere ændringer (detailforskrifterne for
køretøjer), der er udstedt med hjemmel i
færdselslovens § 68, stk. 1. Færdselslovens §
68, stk. 1, indeholder hjemmel til, at transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte bestemmelser om bl.a.
køretøjers indretning, udstyr og tilbehør. De
mest relevante direktiver i forhold til dette lovforslag er
følgende:
- Direktiv 70/157 om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om tilladt støjniveau og
udstødningssystemer for motordrevne køretøjer
med senere ændringer
- Direktiv 78/1015/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om tilladt støjniveau og
udstødningsanlæg for motorcykler med senere
ændringer
- Direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved to- og
trehjulede motordrevne køretøjer
Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret og
bindende i alle enkeltheder. De mest relevante forordninger i
forhold til dette lovforslag er følgende:
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
540/2014 af 16. april 2014 om motorkøretøjers og
udskiftningslyddæmpningssystemers støjniveau
Derudover findes en række forskellige regulativer udstedt
af Economic Commission of Europe (ECE-regulativer) og øvrige
internationale standarder, herunder bl.a. Wienerkonventionen
(Færdselskonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik) og
Færdselskonventionen af 19. december 1949.
Den EU-retlige regulering fastsætter specifikke
grænseværdier for støjniveau, som
køretøjet skal opfylde ved en
kørselsmåling for at blive typegodkendt eller godkendt
ved syn. Ved en kørselsmåling forstås en
måling af køretøjets støjniveau, imens
køretøjet er i bevægelse.
Kørselsstøj er i praksis vanskeligt at måle
i forbindelse med kontrol. Derfor skal der som udgangspunkt
foreligge et standstøjstal fra en
standstøjsmåling ved køretøjets
første registrering. Ved en standstøjsmåling
forstås en måling af køretøjets
støjniveau ved et højt omdrejningstal, imens
køretøjet er stationært.
Standstøjstallet bruges som referenceværdi ved
håndhævelse af støjreglerne, efter
køretøjet er taget i brug. Der er ikke fastsat en
grænseværdi for denne måling, men
standstøjstallet bruges til kontrol af, om der er sket en
ulovlig forhøjelse af køretøjets
støjniveau siden køretøjets første
registrering.
Støjgrænserne for det enkelte køretøj
kan således variere alt efter de gældende regler
på tidspunktet for første registrering eller
ibrugtagning og afhænger af det standstøjstal, der
forelå ved køretøjets første
registrering. For eksempel er det maksimale støjniveau
afgivet ved en kørselsmåling 75-80 decibel (dB(A)) for
en motorcykel, der er registreret efter den 1. april 2004,
afhængig af motorcyklens slagvolumen.
Tekniske krav til ibrugtagne køretøjer (det vil
sige krav til køretøjernes vedligeholdelsesstand
efter ibrugtagning) er ikke direkte underlagt EU-retlig regulering.
Danmark og de øvrige EU-medlemsstater kan ikke
fastsætte egne strengere regler for bl.a. ibrugtagne
køretøjers støjafgivelse, der fraviger den
EU-retlige regulering af køretøjernes
typegodkendelse, idet dette vil udgøre en handelshindring.
Der kan imidlertid fastsættes egne lempeligere krav.
I Danmark er de tekniske krav vedrørende
køretøjers støjniveau til ibrugtagne
køretøjer dels fastsat i bekendtgørelse nr.
154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og
udstyr m.v. med senere ændringer
(udstyrsbekendtgørelsen) og dels i mere detaljeret grad i
bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
(detailforskrifter for køretøjer).
Detailforskrifterne for køretøjer ændres og
tilpasses løbende, og hver udgave er gældende for
køretøjer som registreres, godkendes eller tages i
brug første gang på ikrafttrædelsesdatoen for de
ændrede detailforskrifter eller senere.
Det følger af udstyrsbekendtgørelsens § 3, at
ethvert køretøj skal være således
indrettet, at der ikke udvikles unødig røg eller
støj. I bilag 1 til detailforskrifter for
køretøjer fremgår, at for ibrugværende
biler, motorcykler og knallerter må støjniveauet ved
en standstøjsmåling ikke overstige det ved
første registrering målte standstøjstal med
mere end 3 dB(A). Bestemmelserne er således lempeligere end
de grænseværdier, som de EU-retlige
typegodkendelsesregler fastsætter for nye
køretøjer.
Hvis et motordrevet køretøj støjer mere end
de gældende normer for det pågældende
køretøj, er køretøjet ikke i lovlig
stand i henhold til færdselslovens § 67, stk. 2.
Overtrædelse af færdselslovens § 67, stk. 2,
straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk.
1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1, 1. pkt., med en bøde
på 1.000 kr.
Tekniske krav til udenlandske køretøjer som
betingelse for brug på færdselslovens område er
til dels reguleret i bekendtgørelse nr. 818 af 20. juni 2018
om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen). Det følger
således af registreringsbekendtgørelsens § 28,
stk. 1, at et udenlandsk motorkøretøj eller et
udenlandsk påhængskøretøj til et
motorkøretøj må bruges på
færdselslovens område, hvis køretøjet som
minimum opfylder de tekniske krav, der følger af
Wienerkonventionen, anneks 5, og reglerne i
registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Endvidere følger det af § 28, stk. 2, at hvis
køretøjets ejer eller bruger har bopæl eller
hjemsted i en stat, der ikke har ratificeret Wienerkonventionen,
skal køretøjet som minimum opfylde de tekniske krav,
der følger af den internationale færdselskonvention af
19. december 1949, jf. bekendtgørelse nr. 7 af 2. marts
1956, og de øvrige regler i
registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Ifølge registreringsbekendtgørelsens § 28,
stk. 3, kan der i anden lovgivning m.v. være fastsat tekniske
krav, der skal være opfyldt, før et udenlandsk
køretøj må tages i brug på
færdselslovens område.
Det betyder, at hvis der i anden lovgivning m.v. er fastsat
andre køretøjstekniske krav til udenlandske
køretøjer, så er det de krav, som de
udenlandske køretøjer skal leve op til, og ikke blot
reglerne i Wienerkonventionen, der typisk har en mere overordnet
karakter uden specifikke tekniske krav.
Reglerne om tekniske krav til udenlandske
køretøjer var tidligere fastsat i færdselsloven
og regler udstedt i medfør af færdselsloven. Disse
blev dog ved en ressortomlægning overført til
Skatteministeriet i 2006. Udtrykket "anden lovgivning m.v." i
registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 3, kan derfor
ikke forstås som regler i færdselsloven eller regler
fastsat med hjemmel i færdselsloven. Da reglerne for, hvor
meget ibrugtagne køretøjer må støje, er
fastsat ved særlige nationale regler i
udstyrsbekendtgørelsen og detailforskrifterne for
køretøjer, der begge er udstedt med hjemmel i
færdselslovens § 68, stk. 1, skal
spørgsmålet om udenlandske køretøjers
støjafgivelse, herunder køretøjer
hjemmehørende i EU eller EØS, således
afgøres og sanktioneres efter
registreringsbekendtgørelsens regler. Dette indebærer,
at udenlandske køretøjer skal overholde
Wienerkonventionens støjkrav, der indeholder det mere
generelle krav, at køretøjet ikke må udlede
unødigt støj.
Overtrædelse af registreringsbekendtgørelsens
§ 28, stk. 1 og 2, straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 111, stk. 3.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Ulovlig støj fra motordrevne køretøjer,
herunder navnlig motorcykler, er et problem, der særligt
gør sig gældende i sommerhalvåret. Motorcykler,
der er konstruktivt ændrede til at frembringe støj,
eller betjenes således, at de støjer unødigt,
er til stor gene for omgivelserne.
Motorcykler er i Danmark ikke underlagt kravet om periodisk syn.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har derfor overvejet, om
problemet med ulovlig støj fra motorcykler kan
afhjælpes ved at indføre periodisk syn af motorcykler,
da der derved vil ske en regelmæssig kontrol af blandt andet
udstødningen. Det er dog Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at indførelse af periodisk syn
vil have en meget begrænset effekt, idet de konstruktive
ændringer af motorcyklens udstødning er nemme at
fjerne og påføre før og efter et syn. Som
middel til bekæmpelse af støj som følge af
forkert betjening af køretøjet, vil periodisk syn
selvsagt ikke have nogen betydning. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet finder derfor, at der ikke skal indføres
periodisk syn af motorcykler.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i overvejelserne
om den foreslåede ordning været opmærksom
på, at det som oftest er vanskeligt at kontrollere, om
køretøjer er i en sådan ulovlig stand, at de
afgiver unødig støj. Kontrollen med motorcyklers (og
andre køretøjers) støjniveau foretages dels i
forbindelse med den almindelige politipatruljering, hvor
køretøjet standses med henblik på kontrol, dels
i forbindelse med særlige målrettede politikontroller,
eksempelvis ved motorcykeltræf. I forbindelse med den
almindelige patruljering standser politiet endvidere jævnligt
køretøjer, der betjenes på en måde,
så de afgiver unødig støj, hvilket er en
overtrædelse af færdselslovens § 38, stk. 1.
For at konstatere en overtrædelse af § 67, stk. 2, om
ulovlig støj på grund af fejl eller mangler, ulovlige
konstruktive ændringer eller manglende vedligeholdelse, skal
der som udgangspunkt foretages en kontrolmåling af
køretøjets støjudsendelse. Kontrollen
udføres med hertil godkendt lydmåleudstyr, og der er
krav til den fysiske indretning af kontrolstedet. Det er
sædvanligvis kun bilinspektører, der har godkendt
måleudstyr til at foretage støjmålinger. Dette
indebærer, at en bilinspektør enten skal tilkaldes,
eller at det motordrevne køretøj skal transporteres
til en synshal, hvor undersøgelsen kan foregå. Der er
dog visse tilfælde, hvor ulovlige konstruktive
ændringer, der medfører ekstrem støj, kan
konstateres af politiet selv, uden at en kontrolmåling er
nødvendig.
Gennemførelse af støjmålinger
forudsætter endvidere, at politiet har adgang til oplysninger
om den støjreferenceværdi, som er gældende for
det konkrete køretøj, og som er målt i
forbindelse med typegodkendelse af køretøjet eller i
forbindelse med første syn af køretøjet. Disse
oplysninger er tilgængelige for langt de fleste
indregistrerede køretøjer, men ikke for alle,
eksempelvis motorcykler fra før 1. juli 1969, eller visse
brugte importerede køretøjer. Endelig kræver
det mange politiressourcer at udføre målrettede
kontroller.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
de ovennævnte forhold har betydning for graden af
håndhævelse. Det vurderes dog samtidig at være
vanskeligt at ændre den aktuelle kontrolpraksis, uden at
pålægge politiet uforholdsmæssigt store byrder.
Samtidig finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at en
bøde på 1.000 kr. for at overtræde
støjreglerne ikke har en tilstrækkelig
afskrækkende virkning.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet foreslår
på baggrund af ovenstående, at bødestraffen for
at afgive ulovlig støj skærpes. Det foreslås, at
der indsættes et nyt stk. 8 i færdselslovens §
118, hvorefter det ved fastsættelse af bøder for
overtrædelse af henholdsvis § 38, stk. 1, og § 67,
stk. 2, skal indgå som en særligt skærpende
omstændighed, hvis et motordrevet køretøj
betjenes således eller er i en sådan ulovlig stand, at
det afgiver unødig støj.
Samtidig vil Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kontakte
Justitsministeriet og Rigspolitiet med henblik på se på
mulighederne for, at der i forbindelse med implementeringen af
lovændringen kan komme et fokus på punktvise
kontrolkampagner mod motorcykelstøj og et fokus på en
målrettet kontrol med motorcykelstøj helt
generelt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser, der
ligger til grund for lovforslaget, har primært drejet sig om
støj fra motorcykler, idet det oftest er støj fra
motorcykler, der opleves som et problem. Unødig støj
fra andre køretøjer, herunder almindelige
personbiler, er naturligvis lige så generende i det omfang,
at det forekommer. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder
derfor, at de i lovforslaget angivne retningslinjer for den
skærpede bødefastsættelse skal gælde for
alle typer af motordrevne køretøjer, idet der efter
ministeriets opfattelse ikke er saglige grunde for, at den
foreslåede bestemmelse alene skal gælde for
motorcykler.
Da støj er en miljøpåvirkning, finder
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at bøden skal
fastsættes til et niveau, der svarer til bødeniveauet
for at foretage ulovlige konstruktive ændringer i
motorkøretøjers forureningsbegrænsende udstyr,
jf. færdselslovens § 118, stk. 6. Da afgivelse af
unødig støj som udgangspunkt ikke er et større
problem ved de tunge køretøjer (lastbil og bus),
finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet dog, at der ikke
er behov for at differentiere mellem bøderne til henholdsvis
tunge og lette køretøjer.
Da konstruktive ændringer, manglende vedligeholdelse og
betjening, der medfører afgivelse af for meget støj,
normalt ikke foretages på erhvervskøretøjer med
henblik på at opnå en økonomisk besparelse,
finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet heller ikke, at
der skal differentieres på bødestørrelsen
mellem ejer og fører, og at bødeniveauet i videst
muligt omfang derfor skal følge niveauet for førerens
bøde for foretagelse af konstruktive ændringer af
lette køretøjers forureningsbegrænsende udstyr.
Bødens niveau for kørsel i et let
køretøj, hvis motor eller
forureningsbegrænsende udstyr er konstruktivt ændret,
er netop fastsat ud fra hensynet til, at kørslen i lette
køretøjer typisk alene foretages i privat
øjemed, og ikke som led i erhvervsudøvelse. Dette vil
som før nævnt også typisk være de faktiske
forhold med hensyn til køretøjers afgivelse af
unødig støj.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for
straffastsættelsen efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 8, for overtrædelse af § 38, stk. 1, og
§ 67, stk. 2, for førstegangstilfælde, forhold
til samtidig pådømmelse og i
gentagelsestilfælde:
| Bødestørrelse for ejer og
fører | 1. gang | 2.500 kr. | 2. gang | 5.500 kr. | 3. gang | 8.000 kr. | 4. gang | 11.500 kr. | 5. gang | 14.500 kr. | 6. gang | 17.500 kr. |
|
Ved flere forhold til samtidig pådømmelse
forudsættes færdselslovens princip om absolut
kumulation anvendt. Hvis en ejer eller fører f.eks. har 3
forhold til samtidig pådømmelse, vil der således
skulle udmåles en bøde på 7.500 kr. (det vil
sige 3 førstegangsbøder af 2.500 kr.).
Hvis fører og ejer er samme person, skal der ikke
udmåles en dobbelt bøde. Der skal således alene
udmåles én bøde på 2.500 kr. i et
førstegangsgangstilfælde.
Hvis den samme konstruktive ændring ved
køretøjet både medfører, at
køretøjet udleder flere luftforurenende stoffer end
tilladt og afgiver mere støj end tilladt, er det ikke
hensigten med den foreslåede nye bestemmelse i § 118,
stk. 8, at der skal udstedes to bøder. I sådanne
tilfælde skal bøden udmåles efter
færdselslovens § 118, stk. 6, om konstruktive
ændringer, der har betydning for det motordrevne
køretøjs udledning af luftforurenende stoffer.
Udenlandske køretøjers ulovlige
støjafgivelse sanktioneres efter
registreringsbekendtgørelsens regler, og ikke efter
færdselslovens regler. Det må dog forventes, at de
foreslåede retningslinjer for bødestørrelser
efter færdselsloven for ulovlig støjafgivelse vil have
en afsmittende effekt på tiltale- og retspraksis på
registreringsbekendtgørelsens område.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer, at vedtagelse af
lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde at fravige det angivne
strafniveau i opad- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.3. Indførelse af strafansvar for føreren
af køretøjer, der støjer ulovligt
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at
et køretøj skal være således indrettet og
holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og
ulempe for andre samt uden skade for vejene. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle
indretninger på hjul, bælter, valser, meder eller
andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke
løber på skinner, jf. definitionsbestemmelsen i
færdselslovens § 2, nr. 10.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og den varige brugers ansvar.
Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en fører, der ikke har
varig rådighed over køretøjet, f.eks. en
person, der har lånt et køretøj.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal
føreren af et køretøj til enhver tid
være opmærksom på, at køretøjet og
eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig
stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og
sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt
påhængskøretøj er forsvarlig.
Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør
af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med
bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og
tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og
tekniske indretninger, der har betydning for trafiksikkerheden.
Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt
til at være opmærksom på de dele af
køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene
har betydning for køretøjets støjniveau. Det
forhold, at en fører betjener et køretøj,
selvom denne vidste eller burde vide, at køretøjet er
i ulovlig stand for så vidt angår
køretøjets afgivelse af støj, vil derfor ikke
udgøre en overtrædelse af § 67, stk. 3.
Endelig vil det forhold, at føreren betjener
køretøjet, selvom denne vidste eller burde vide, at
køretøjet er i ulovlig stand for så vidt
angår køretøjets afgivelse af støj,
heller ikke i sig selv medføre, at føreren ifalder et
medvirkensansvar for ejerens overtrædelse af § 67, stk.
2, efter de almindelige strafferetlige regler om medvirken i
straffelovens § 23.
Det fremgår af færdselslovens § 67, stk. 4, at
føreren af et motordrevet køretøj til enhver
tid skal være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der
har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen i stk. 4 omfatter alene forhold ved
køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det
motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer. Førerens ansvar efter stk. 4 kan således ikke
udstrækkes til at omfatte et køretøjs afgivelse
af støj.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I nogle tilfælde vil en fører af et motordrevet
køretøj ikke være vidende om, at
køretøjet på grund af manglende vedligeholdelse
eller ulovlige konstruktive ændringer støjer mere end
tilladt
I de tilfælde, hvor føreren imidlertid er vidende
om dette eller på grund af konkrete omstændigheder
burde være vidende herom, f.eks. fordi
køretøjet støjer ekstraordinært meget,
men på trods heraf fører køretøjet, er
det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
føreren skal kunne straffes.
Da det føreransvar, der følger af
færdselslovens § 67, stk. 3 og 4, ikke omfatter tekniske
indretninger og udstyr, der alene har betydning for
køretøjets støjniveau, foreslås det, at
færdselslovens § 67, stk. 4, ændres således,
at det føreransvar, der omfatter udledning af
luftforurenende stoffer, også vil omfatte
køretøjets afgivelse af støj.
Overtrædelse af § 67, stk. 4, straffes med
bøde i medfør af den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig
skulle betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, hvis køretøjet er i en
sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig
støj, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 3.
For så vidt angår den nærmere forståelse
af, hvornår et køretøj afgiver unødig
støj, henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
For så vidt angår retningslinjerne for
bødeudmålingen henvises til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Lovforslaget
indebærer ikke implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil lovgivning er ikke relevante for lovforslaget, da lovforslaget
ikke omhandler forretningsmodeller, innovation eller særlige
teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser for så vidt angår lovforslagets
forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer.
For så vidt angår lovforslagets forhøjelse af
bødeniveauet for motordrevne køretøjers
afgivelse af ulovlig støj, forventes det at medføre
mindsket støj fra særligt motorcykler. Denne positive
miljømæssige konsekvens vurderes dog ikke at
være af væsentligt omfang. Baggrunden herfor er, at det
alene er den ulovlige støj, der ventes at blive mindsket, og
da denne alene optræder punktvist i trafikken og ikke er en
konstant påvirkning, vurderes lovforslaget ikke at have
væsentlige miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. december
2018 til den 22. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks
Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport
(DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og
Vestre og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
|
| | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige miljømæssige konsekvenser. Det
forventes, at lovforslaget vil medføre mindsket støj
fra særligt motorcykler. Denne positive
miljømæssige konsekvens vurderes dog ikke at
være af væsentligt omfang, da det alene er den ulovlige
støj, der ventes at blive mindsket, og da denne alene
optræder punktvist i trafikken og ikke er en konstant
påvirkning. | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af færdselslovens § 67, stk. 4, at
føreren af et motordrevet køretøj til enhver
tid skal være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der
har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen i stk. 4 omfatter alene forhold ved
køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det
motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer. Førerens ansvar efter stk. 4 kan således ikke
udstrækkes til at omfatte et køretøjs afgivelse
af støj.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ændre færdselslovens § 67, stk. 4, således at en
fører også skal være opmærksom på,
at køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår køretøjets afgivelse af støj.
Betingelsen om, at føreren "skal være
opmærksom på", medfører - i lighed med
formuleringen i den gældende bestemmelse i § 67, stk. 4
- ikke en direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående teknisk undersøgelse af
køretøjet, som normalt alene kan udføres af en
synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter
sig ind i køretøjet og betjener det. Betingelsen
medfører derimod, at føreren ikke må benytte
det pågældende køretøj, hvis
føreren er vidende om, eller på grund af konkrete
omstændigheder burde være vidende om, at
køretøjet afgiver mere støj end tilladt. Dette
vil navnligt være tilfældet, hvis
køretøjet støjer ekstraordinært meget,
hvilket føreren normalt vil blive opmærksom på,
når køretøjet igangsættes.
For så vidt angår en nærmere uddybning af,
hvornår køretøjet støjer mere end
tilladt henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 3.
Overtrædelse af færdselslovens § 67, stk. 4,
vil blive straffet med bøde i medfør af den
gældende bestemmelse i færdselslovens § 118, stk.
1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes som en særlig
skærpende omstændighed, hvis køretøjet er
i en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig
støj, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Færdselslovens § 118 indeholder regler om
straffastsættelse for overtrædelser af reglerne i
færdselsloven.
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at
ændre reglerne herom således, at der indsættes et
nyt stk. 7 om skærpelse af bødeniveauet for alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler på busser og lastbiler og
et nyt stk. 8 om skærpelse af bødeniveauet for ulovlig
støj fra motordrevne køretøjer.
Som følge af de foreslåede ændringer bliver
de gældende bestemmelser i stk. 7-12 herefter til stk. 9-14.
Det nødvendiggør rettelser af henvisningen i §
118, stk. 1, 1. pkt., til disse stykker i § 118.
Det foreslås derfor, at henvisningen til stk. 8 i § 118, stk. 1, 1. pkt., ændres til
en henvisning til stk. 10.
Ændringen i § 118, stk. 1, 1. pkt., er således
alene en redaktionel konsekvensændring, der ikke
indebærer materielle ændringer.
Til nr. 3
I medfør af § 118, stk. 1, nr. 1, straffes den, der
overtræder § 38, stk. 1, med bøde. Ifølge
§ 38, stk. 1, skal føreren af et motordrevet
køretøj betjene køretøjet
således, at det ikke unødigt afgiver støj eller
unødigt udvikler røg eller gasarter.
Bøden for overtrædelse af § 38, stk. 1, ved at
betjene et køretøj således, at det afgiver
unødig støj er i dag 1.000 kr., jf. § 118 a,
stk. 1.
Det følger endvidere af færdselslovens § 118,
stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af § 67 straffes med
bøde. § 67 indeholder regler om, hvilken stand
køretøjer skal være i.
Hvis et køretøj ikke opfylder de
færdselssikkerhedsmæssige krav, der stilles til
køretøjet, er der tale om en overtrædelse af
færdselslovens § 67. Overtrædelse af § 67,
stk. 1-3, straffes med en bøde på mellem 1.000-3.000
kr., jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. §
118 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.1 og 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 7 i færdselslovens § 118,
hvorefter det for lastbiler og bus, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående af lastbil
eller bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg og et
registreringspligtigt påhængskøretøj, vil
skulle indgå som en særligt skærpende
omstændighed, hvis køretøjet eller vogntoget
har alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler.
For så vidt angår de foreslåede retningslinjer
for bødeudmålingen henvises til punkt 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i det nye stk. 7 omfatter alene lastbil og bus,
hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg., samt vogntog
bestående af lastbil og bus, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg., og et registreringspligtigt
påhængskøretøj. Den nærmere
definition af bus og lastbil følger af bekendtgørelse
nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr (detailforskrifterne
for køretøjer). Der vil herefter være tale om
de køretøjskategorier, der i detailforskrifterne
betegnes M2 og M3 (bus) og N2 og N3 (lastbil).
Bestemmelsen i det nye stk. 7 vil ikke omfatte enhver fejl og
mangel på tunge køretøjer. Bestemmelsen vil
alene omfatte alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler vil i medfør af
den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, foreligge,
hvis fejlen eller manglen er af en sådan karakter, at den i
sig selv udgør en nærliggende risiko for, at uheld
opstår, enten ved at køretøjet forulykker eller
ved, at der sker påkørsel af andre trafikanter. Fejl
og mangler ved indretning og udstyr, der alene har til formål
at sikre førerens eller passagerernes sikkerhed, som f.eks.
sikkerhedsseler, nødudgange og sikkerhedsforanstaltninger
ved indretning af sovebusser, vil derimod ikke være omfattet
af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7.
Som eksempel på alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler kan nævnes fejl og mangler på
køretøjets bremser, som medfører, at
køretøjets bremseevne er forringet i ikke ubetydelig
grad. Dette vil eksempelvis være tilfældet, hvis
køretøjet under nedbremsning afviger kraftigt fra sin
kurs. Ligeledes vil beskadigede bremsekomponenter, som f.eks.
beskadigede bremseventile, defekte/revnede bremseskiver og
bremsetromler, opslidt bremsebelægning (jern mod jern) m.v.,
være at anse for alvorlige sikkerhedskritiske fejl, hvis
fejlene indebærer en ikke ubetydelig påvirkning af
køretøjets bremseevne. Fejl og mangler ved koblinger
til bremser på påhængskøretøj vil
f.eks. også kunne anses for en alvorlig sikkerhedskritisk
fejl eller mangel, hvis funktionsduelighed eller bremseaktivering
af påhængskøretøjets bremse
påvirkes i ikke ubetydelig grad.
Fejl og mangel ved et køretøjs styreapparat vil
også kunne være omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 118, stk. 7, hvis sådanne fejl og
mangler medfører, at styreapparatets funktionsduelighed er
påvirket i ikke ubetydelig grad. Dette kan f.eks. være
tilfældet ved defekte styreforbindelser, ukorrekt
fastgørelse af styrehus, slid på styreapparatets
enkelte dele eller ikke fungerende servostyring. Ligeledes vil fejl
ved rattets tilstand, der bevirker alvorlig risiko for, at rattet
løsnes, eller kraftig slør i rattet, der
påvirker styreevnen i ikke ubetydeligt omfang, være
omfattet af bestemmelsen.
Fejl og mangler på køretøjets aksler, som
medfører fare for sammenbrud, som f.eks. brud på eller
deform aksel, vil også være at anse for en alvorlig
sikkerhedskritisk fejl. På samme måde vil fejl og
mangler ved hjul, herunder hjulnav, der påvirker en
forsvarlig fastgørelse af hjulet, og alvorlig beskadigelse
eller alvorlig nedslidning af dæk samt utilstrækkelig
belastningsevne kunne anses som en alvorlig sikkerhedskritisk
mangel.
Manglende funktion af alle køretøjets stoplygter
eller stop-lyset på køretøjets
påhængskøretøj vil også være
at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl.
Endvidere kan også forhold som begrænser udsyn
udgøre en alvorlig sikkerhedskritisk fejl, hvis udsynet
inden for det område, der rengøres af forrudeviskerne,
er begrænset i et sådan omfang, at førerens
udsyn i høj grad er hæmmet. Det kan f.eks. være
tilfældet ved stærkt tilisede ruder eller ved placering
af genstande inden for området, der rengøres af
forrudeviskerne.
Ovenstående er alene eksempler på alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler og er ikke udtryk for en
udtømmende opregning. Der kan generelt tages udgangspunkt i
de fejl og mangler, der i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved
vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører
på Unionens område, og om ophævelse af direktiv
2000/30/EF kategoriseres som "farlige". Det afgørende er, at
fejlen eller manglen er af en sådan karakter, at den i sig
selv udgør en nærliggende risiko for, at uheld
opstår, enten ved at køretøjet forulykker eller
ved, at der sker påkørsel af andre trafikanter.
Hvis et køretøj har flere fejl og mangler, der
hver især ikke i sig selv har en alvorlig sikkerhedskritisk
karakter (almindelige fejl og mangler), kan tilstedeværelsen
af sådanne flere samtidige fejl og mangler dog betyde, at
køretøjet reelt udgør samme
færdselssikkerhedsmæssige risiko i trafikken som et
køretøj med én alvorlig sikkerhedskritisk
mangel. Afhængig af de konkrete omstændigheder og de
konkrete fejl vil tilstedeværelse af flere samtidige fejl
således kunne anses for en alvorlig sikkerhedskritisk fejl,
selvom de enkelte fejl ikke i sig selv er alvorlige
sikkerhedskritiske. Som eksempel herpå kan nævnes et
køretøj med et dæk, der har én eller
flere mindre stikskader (f.eks. forårsaget af
overkørsel af skarpe genstande), og hvor samme dæks
bremse "hænger" (det vil sige, at den ikke slipper
fuldstændigt, når bremsningen ophører). I et
sådant tilfælde vil der udvikles meget varme i
dækket, og dækket vil blive ophedet i en sådan
grad, at der er risiko for, at dækket bryder i brand.
I en sådan situation, hvor flere almindelige fejl og
mangler tilsammen må anses for at udgøre én
alvorlig sikkerhedskritisk fejl, vil forholdet skulle sanktioneres
med én bøde efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 7, og ikke som flere selvstændige fejl og
mangler efter § 118, stk. 1.
Hvis der foreligger flere alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler, vil der som udgangspunkt skulle ske en sammenlægning
af bøderne for de enkelte mangler, jf. færdselslovens
§ 118 a, stk. 3.
Hvis et køretøj har én eller flere
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler og samtidig én
eller flere fejl og mangler, der ikke i sig selv eller tilsammen
kan anses for alvorlige sikkerhedskritiske (almindelige fejl og
mangler), vil de alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler
skulle sanktioneres efter den foreslåede bestemmelse i §
118, stk. 7, og de almindelige fejl og mangler vil skulle
sanktioneres efter den gældende bestemmelse i § 118,
stk. 1. Der vil herefter som udgangspunkt skulle ske en
sammenlægning af bøderne, jf. færdselslovens
§ 118 a, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, har i
øvrigt ingen betydning for spørgsmålet om
frakendelse af førerretten efter færdselslovens §
125, stk. 1, nr. 1, og § 126, stk. 1, nr. 6, eller politiets
mulighed for at inddrage et køretøjs
nummerplader.
Det foreslås endvidere at der indsættes et nyt stk. 8 i § 118, hvorefter det skal anses
for en særligt skærpende omstændighed, hvis et
motordrevet køretøj betjenes således eller er i
en sådan ulovlig stand, at køretøjet afgiver
unødig støj.
For så vidt angår de foreslåede retningslinjer
for bødeniveauet henvises til punkt 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i det nye stk. 8 vil finde anvendelse for alle
typer af motordrevne køretøjer, det vil sige bil,
lastbil, motorcykel, knallert, traktor og motorredskab.
Det nye stk. 8 vil omfatte tilfælde, hvor føreren
overtræder færdselslovens § 38, stk. 1. § 38,
stk. 1, omhandler betjening af køretøjet, og
unødig støj vil i relation til § 38, stk. 1,
skulle forstås som støj, der ikke er
nødvendiggjort af den trafikale situation. Som eksempel kan
nævnes hjulspin og kraftig acceleration, der ikke er
nødvendiggjort af den konkrete trafikale situation eller
brug af horn, hvor det ikke er påkrævet.
Bestemmelsen vil i relation til overtrædelse af § 38,
stk. 1, ikke finde anvendelse, hvis føreren betjener
køretøjet således, at det alene udvikler
unødig røg eller gasarter. I praksis vil udvikling af
unødig røg og gasarter som følge af
førerens betjening i de fleste tilfælde dog også
indebære afgivelse af unødig støj.
Tilfælde, hvor betjening af et motordrevet
køretøj både medfører, at
køretøjet unødigt udvikler røg og
gasarter og afgiver unødig støj, vil være
omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk.
8.
Det foreslåede stk. 8 vil også omfatte
overtrædelse § 67, stk. 2 og 4. Det vil sige ejerens
eller den varige brugers og førerens ansvar for, at det
motordrevne køretøj er i lovlig stand med hensyn til
køretøjets støjafgivelse. Unødig
støj skal i relation til § 67, stk. 2 og 4,
forstås som støj, der overstiger de for det
pågældende køretøj gældende
støjgrænser. Det betyder, at køretøjet
skal være indrettet således, at det ikke udvikler
unødig støj, jf. udstyrsbekendtgørelsens
§ 3, og at støjniveauet for køretøjet
ikke må overstige det standstøjstal, der foreligger
fra første registrering, med mere end 3 dB(A).
Som eksempler på manglende vedligeholdelse, der kan
medføre afgivelse af unødig støj kan
nævnes defekt lyddæmper eller udstødningssystem
som følge af slid, rustdannelser eller tæring.
Endvidere vil montering af uoriginal lyddæmper med ringere
støjdæmpning ("sportsudstødning") og
afmontering af køretøjets lyddæmper ("fri
udblæsning") være eksempler på konstruktive
ændringer, der kan medføre afgivelse af unødig
støj.
Til nr. 4
Færdselslovens § 134 indeholder regler om handlinger
foretaget i udlandet. Det følger af § 134, stk. 4, at
§ 118, stk. 9, ikke gælder for de i stk. 1-3
nævnte sager.
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at
ændre reglerne i færdselslovens § 118
således, at der indsættes et nyt stk. 7 og 8.
Som følge af de foreslåede ændringer bliver
de gældende bestemmelser i færdselslovens § 118,
stk. 7-12, herefter til stk. 9-14. Det nødvendiggør
rettelse af henvisningen til § 118, stk. 9, i § 134, stk.
4.
Det foreslås derfor, at henvisningen til stk. 9 i § 134, stk. 4, ændres til en
henvisning til stk. 11.
Ændringen i § 134, stk. 4, er således alene en
redaktionel konsekvensændring, der ikke indebærer
materielle ændringer.
Til nr. 5
Færdselslovens § 140, stk. 2, indeholder regler,
hvorefter transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter, hvilke bekendtgørelser udstedt i henhold
til færdselsloven af 1955, der forbliver i kraft efter den 1.
maj 1977. Overtrædelse af disse bestemmelser straffes i
henhold til § 140, stk. 2, 2. pkt., med bøde. Det
følger af § 140, stk. 2, 3. pkt., at § 118, stk.
1, nr. 2 og 3, og stk. 10, samt § 119 finder tilsvarende
anvendelse.
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at
ændre reglerne i færdselslovens § 118
således, at der indsættes et nyt stk. 7 og 8.
Som følge af de foreslåede ændringer bliver
de gældende bestemmelser i færdselslovens § 118,
stk. 7-12, herefter til stk. 9-14. Det nødvendiggør
rettelse af henvisningen til § 118, stk. 10, i § 140,
stk. 2. 3. pkt.
Det foreslås derfor, at henvisningen til stk. 10 i § 140, stk. 2, 3. pkt., ændres til
en henvisning til stk. 12.
Ændringen i § 140, stk. 2, 3. pkt., er således
alene en redaktionel konsekvensændring, der ikke
indebærer materielle ændringer.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. januar 2020.
Det bemærkes generelt, at det følger af
straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om
strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1,
indebærer således, at lovforslagets bestemmelser om
skærpet bødestraf alene vil omfatte
overtrædelser, som begås efter lovens
ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens
ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten
efter lovens ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres
efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må
dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en
territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | §
67. --- | | | Stk. 2-3. --- | | | Stk. 4.
Føreren af et motordrevet køretøj skal til
enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand, for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der
har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer. | | 1. I § 67, stk. 4, indsættes efter
»angår«: | »køretøjets afgivelse
af støj og for så vidt angår«. | | | | § 118. Med
bøde, jf. dog stk. 8, straffes den, | | 2. I § 118, stk. 1, 1. pkt., ændres
»stk. 8« til: | der: | | »stk. 10«. | 1-3) --- | | | Stk.
2-12. --- | | | | | | | | 3. I § 118 indsættes efter stk. 6 som
nye stykker: | | | »Stk. 7.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af
§ 67, stk. 1-3, skal det for lastbil og bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående
af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj, indgå som en
særligt skærpende omstændighed, hvis
køretøjet eller vogntoget har alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler. | | | Stk. 8. Ved
fastsættelse af bøder for overtrædelse af §
38, stk. 1, og § 67, stk. 2 og 4, skal det indgå som en
særligt skærpende omstændighed, hvis et
motordrevet køretøj betjenes således eller er i
en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig
støj.« | | | Stk. 7-12 bliver herefter stk. 9-14. | | | | §
134. --- | | | Stk. 2-3. --- | | 4. I § 134, stk. 4, ændres »stk.
9« til: »stk. 11«. | Stk. 4. §
118, stk. 9, gælder ikke for de i stk. 1-3 nævnte
sager. | | | Stk. 5. --- | | | | | | §
140. --- | | | Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter, hvilke
bekendtgørelser udstedt i henhold til den tidligere lov der
forbliver i kraft efter den 1. maj 1977. Overtrædelse af
disse bestemmelser straffes med bøde. § 118, stk. 1,
nr. 2 og 3, og stk. 10, samt § 119 finder tilsvarende
anvendelse. | | 5. I § 140, stk. 2, 3. pkt., ændres
»stk. 10« til: | »stk. 12«. |
|