Skriftlig fremsættelse (13. marts
2019)
Transport-, bygnings- og
boligminister (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge
motorkøretøjer og for ulovlig støj fra
motordrevne køretøjer)
(Lovforslag nr. L 202)
Politiet foretog i 2017 en række
kontroller ved større arrangementer af de busser, der
transporterede deltagerene frem og tilbage fra arrangementerne.
Kontrollerne viste, at en stor del af busserne var behæftet
med blandt andet bremsefejl. Endvidere har politiets kontroller af
lastbiler vist, at en stor del af de kontrollerede lastbiler har
fejl og mangler i et sådan omfang, at de bliver sendt til
syn.
Samlet set indikerer politiets kontroller,
at der kan være et generelt problem med den
vedligeholdsmæssige stand af tunge køretøjer.
Dette er særligt problematisk, da de tunge
køretøjer på grund af deres
erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange kørte
kilometer om året, og da de samtidig på grund af deres
vægt og størrelse kan forårsage stor skade, hvis
uheldet er ude. Dette er til skade for
færdselssikkerheden.
Hertil kommer, at der kan være
betydelige besparelser forbundet med at undlade at holde de tunge
køretøjer i en færdselssikkerhedsmæssig
forsvarlig stand.
I henhold til færdselslovens regler
straffes fejl og mangler på motordrevne
køretøjer - herunder busser og lastbiler - i dag som
udgangspunkt med en bøde på mellem 1.000 - 3.000 kr.
Lovforslaget har til formål at forhøje bøderne
for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på busser og
lastbiler. Lovforslaget indeholder derfor retningslinjer for
forhøjet bødeudmåling, som foreslås
forhøjet til 5.000 kr. for føreren og 10.000 kr. for
ejeren i førstegangstilfælde.
Lovforslaget indeholder ikke en
indførelse af nye fejl- og mangelstyper, ligesom
lovforslaget ikke ændrer på selve ansvarsgrundlaget -
det vil sige betingelserne for, at man kan straffes for fejl og
mangler på køretøjet.
Lovforslaget har endvidere til formål
at hæve bødeniveauet for ulovlig støj fra
motordrevne køretøjer. Ulovlig støj fra
motordrevne køretøjer - og i særdeleshed
motorcykler - er et tilbagevendende problem, særligt i
sommerhalvåret. Motordrevne køretøjer, der er
konstruktivt ændrede til at frembringe støj, eller
betjenes således, at de støjer ulovligt, er til stor
gene for omgivelserne og den øvrige trafik, da de er
ekstraordinært dominerende i lydbilledet.
I dag er bøden for at afgive ulovlig
støj i udgangspunktet 1.000 kr. Formålet med
lovforslaget er dels at hæve bødestraffen for at
køre med køretøjer, der på grund af
konstruktive ændringer eller manglende vedligeholdelse
støjer mere end tilladt, dels for at betjene
køretøjet på en sådan måde, at det
støjer unødigt meget. Lovforslaget indeholder
retningslinjer for forhøjelse af bødeudmåling
fra 1.000 kr. til 2.500 kr. i førstegangstilfælde.
Lovforslaget indeholder endvidere regler,
hvorefter føreren (og ikke kun ejeren) af et motordrevet
køretøj, der afgiver ulovlig støj, kan
pålægges et bødeansvar, når føreren
vidste eller burde vide, at køretøjet ikke var i
lovlig stand for så vidt angår dets afgivelse af
støj.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.