Fremsat den 13. marts 2019 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forberedende
grunduddannelse, lov om folkeskolen, lov om de gymnasiale
uddannelser og lov om erhvervsuddannelser
(Måling af elevers trivsel)
§ 1
I lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende
grunduddannelse, som ændret ved § 13 i lov nr. 1736 af
27. december 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 40 indsættes før overskriften til §
41:
Ȥ 40 a. Institutionens
leder skal én gang årligt gennemføre en
måling af elevernes trivsel med det formål at
følge og styrke elevernes trivsel. De enkelte elevers svar
må udelukkende bruges til at udføre statistiske og
videnskabelige undersøgelser af elevers trivsel.
Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for institutionerne.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om dataformat,
spørgeramme og svarkategorier og tidsrum for
gennemførelse af målingen af elevernes trivsel samt om
indberetning af oplysninger om elevernes trivsel til Styrelsen for
It og Læring.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 56 a indsættes efter
»jf. § 56, stk. 3«: »og § 56
b«.
2.
Efter § 56 a indsættes i kapitel
10:
Ȥ 56 b. Skolens leder
skal én gang årligt gennemføre en måling
af elevernes trivsel med det formål at følge og styrke
elevernes trivsel. De enkelte elevers svar må udelukkende
bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel.
Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for skolerne.«
§ 3
I lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de
gymnasiale uddannelser, som ændret ved § 17 i lov nr.
311 af 25. april 2018, § 6 i lov nr. 745 af 8. juni 2018 og
§ 10 i lov nr. 1736 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 59 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 59 a. Institutionens
leder skal én gang årligt gennemføre en
måling af elevernes trivsel, dog undtaget elever på
hf-enkeltfag, med det formål at følge og styrke
elevernes trivsel. De enkelte elevers svar må udelukkende
bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel.
Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for institutionerne.«
§ 4
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, som
ændret senest ved § 7 i lov nr. 1701 af 27. december
2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 30 indsættes før overskriften til §
31:
Ȥ 30 a. Skolens leder
skal én gang årligt gennemføre en måling
af elevernes trivsel med det formål at følge og styrke
elevernes trivsel. De enkelte elevers svar må udelukkende
bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel.
Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for skolerne.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 6. maj 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 1,
3 og 4 træder i kraft den 1. august 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
2.1. Indførelse af trivselsmåling
på FGU
2.2. Ændring af rammen for
trivselsmålinger
2.2.1. Folkeskolen
2.2.2. Erhvervsuddannelserne
2.2.3. De gymnasiale uddannelser
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.2. Undervisningsministeriets overvejelser
3.2.1. Indførelse af trivselsmåling
på FGU
3.2.2. Ændring af rammen for
trivselsmålinger
3.3. Den foreslåede ordning
3.3.1. Brug af obligatorisk
trivselsværktøj
3.3.2. Bemyndigelse til på FGU at
fastsætte regler om spørgeramme og svarkategorier,
tidspunkt mv.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Elevernes trivsel er central for deres daglige skoleliv. Det
skal ikke kun være lærerigt at gå i skole, det
skal også være rart. I Danmark har vi i dag
målinger af elevernes trivsel i folkeskolen, på de
gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne.
Resultaterne af trivselsmålingerne er et redskab for skoler
og institutioner til at arbejde systematisk med elevernes trivsel
og undervisningsmiljø på klassetrin- og skoleniveau,
så det er muligt at identificere udfordringer og
mønstre, som ikke nødvendigvis er tydelige i
undervisningen eller i pauserne. Trivselsmålingerne giver
således et godt grundlag for at blive klogere på, hvad
der virker og ikke virker i den lokale sammenhæng, som
elevernes svar er indsamlet i, hvilket er væsentligt for
valget af lokale opfølgningstiltag. Resultatet giver
samtidig en værdifuld statistisk og videnskabelig indsigt i
børns og unges trivsel over tid under de igangsatte
uddannelsesreformer, og kan derfor indgå i tilsynsindsatsen
på området.
Med dette lovforslag indføres nu også en
obligatorisk trivselsmåling på institutioner for
forberedende grunduddannelse (FGU). Det sker - i lighed med
trivselsmålingen i folkeskolen og på
ungdomsuddannelserne - for at følge udviklingen i elevernes
trivsel med det formål at styrke trivslen.
Af dataetiske grunde lægger lovforslaget op til en
grundlæggende ændring af den nuværende ramme for
de nationale målinger af elevernes trivsel i folkeskolen og
på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Det
foreslås således, at gennemførelsen af
trivselsmålingerne fremadrettet skal ske ved brug af et
centralt trivselsværktøj, som stilles til
rådighed af Styrelsen for It og Læring, så
kommuner, skoler og institutioner ikke har kontakt med eller adgang
til elevernes svar på trivselsmålingen, idet svarene
herved overføres direkte fra eleverne til et af Styrelsen
for It og Læring kontrolleret it-miljø.
Ændringen skyldes, at regeringen lægger stor vægt
på, at eleverne er helt trygge ved situationen omkring
besvarelse af spørgsmål om deres skoleliv, så
eleverne tør være åbne omkring, hvordan de reelt
oplever trivslen i deres hverdag.
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
2.1. Indførelse af trivselsmåling på
FGU
Regeringen (Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet har den 13. oktober
2017 indgået Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
Aftalen tilvejebragte grundlaget for forberedende grunduddannelse
(FGU), som skal erstatte en række af de nuværende
forberedende uddannelsesforløb. Det drejer sig om
produktionsskoletilbud, kombineret ungdomsuddannelse (KUU) og
erhvervsgrunduddannelsen (EGU), som integreres i den nye
uddannelse. Derudover drejer det sig om almen voksenuddannelse
(avu), ordblindeundervisning for voksne (obu) og forberedende
voksenundervisning (fvu), som også integreres i den nye
forberedende grunduddannelse for de unge i målgruppen.
Rammerne for uddannelsen er udmøntet ved lov nr. 697 af 8.
juni 2018 om forberedende grunduddannelse.
Med den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er
det sat som et retningsgivende mål for forberedende
grunduddannelse, at de unges trivsel på uddannelsen
løbende skal styrkes, og at udviklingen skal følges i
en ny national obligatorisk årlig trivselsmåling. Med
dette lovforslag gennemføres derfor den del af aftalen, der
vedrører krav til en årlig national
trivselsmåling på forberedende grunduddannelse med det
formål at styrke elevernes trivsel. Lovforslaget
fremsættes i forlængelse af lov nr. 697 af 8. juni 2018
om forberedende grunduddannelse og de her indførte krav til
aktiv deltagelse, orden og trivsel mv.
2.2. Ændring af rammen for
trivselsmålinger
2.2.1. Folkeskolen
Den nuværende ramme for trivselsmålingen i
folkeskolen blev indført ved lov nr. 406 af 28. april 2014
om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love
(Forenkling af regelsættet Fælles Mål,
kvalitetsrapporter og elevplaner samt opfølgning på
mål for folkeskolen m.v.). Det skete til opfølgning
på et resultatmål om styrkelse af elevernes trivsel i
aftale af 7. juni 2013 om et fagligt løft af folkeskolen
mellem de daværende regeringspartier (Socialdemokratiet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) samt Venstre og Dansk
Folkeparti. Det fremgår af aftalen, at der skal udvikles
klare og obligatoriske indikatorer for elevernes
undervisningsmiljø, trivsel, ro og orden som grundlag for,
at kommuner og skoler kan arbejde systematisk og målrettet
med at styrke elevernes trivsel i sammenhæng med den faglige
udvikling. Det fremgår endvidere, at indikatorerne skal danne
grundlag for det nye måltal for elevers trivsel i
folkeskolen, og at det er hensigten, at indikatorerne skal
genereres på baggrund af digitale spørgeskemabaserede
målinger i et elektronisk måleredskab.
Ved udmøntning af aftalen i folkeskoleloven fik
undervisningsministeren hjemmel, jf. folkeskolelovens § 56,
stk. 3, til at fastsætte regler om, at oplysninger om
elevernes trivsel skal indberettes til Undervisningsministeriet ved
anvendelse af et nærmere fastsat dataformat og med brug af en
nærmere bestemt spørgeramme samt regler om
spørgerammen og om, hvordan og hvornår
kommunalbestyrelsen tilvejebringer oplysninger om elevernes
trivsel. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr.
1167 af 12. oktober 2015 om måling af elevernes trivsel i
folkeskolen. Det blev samtidig fastsat, at oplysningerne om
elevernes trivsel skal indgå i skolernes
undervisningsmiljøvurderinger efter lov om elevers og
studerendes undervisningsmiljø, jf. folkeskolelovens §
56 a, samt i kommunernes kvalitetsrapport, jf. folkeskolelovens
§ 40 a, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 698 af 23.
juni 2014 om kvalitetsrapporter i folkeskolen.
Omkring årsskiftet 2017/2018 opstod der i medierne debat
om de årlige trivselsmålinger i folkeskolen, bl.a. blev
der rejst spørgsmål om nødvendigheden af at
indsamle informationer om den enkelte elevs trivsel på
individniveau ved kobling af elevens svar med elevens cpr-nummer,
ligesom der blev rejst spørgsmål om visse kommuners
brug af data til administrative tiltag over for elever. Regeringen
(Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) har
lyttet til forældrenes bekymring og tager den alvorligt.
Regeringen lægger stor vægt på, at elevene er
helt trygge ved situationen omkring besvarelse af
spørgsmål om deres skoleliv, så eleverne
tør være åbne om, hvordan de reelt oplever
trivslen i deres hverdag. Af dataetiske grunde lægger
lovforslaget derfor op til en ændret balance mellem det
offentliges adgang til data om elevernes trivsel og elevernes ret
til et privatliv.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om, at det fremover skal
være obligatorisk for skolerne at gennemføre den
årlige nationale trivselsmåling ved hjælp af det
trivselsværktøj, som Styrelsen for It og Læring
stiller til rådighed, så kommuner og skoler ikke har
kontakt med eller adgang til elevernes svar på
målingen.
Der henvises til punkt 3.3 for lovforslagets nærmere
indhold.
2.2.2. Erhvervsuddannelserne
Rammen for trivselsmålinger på erhvervsuddannelserne
blev indført i forbindelse med lov nr. 634 af 16. juni 2014
(Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) med det
formål at styrke elevernes trivsel på de enkelte
skoler. Dette skete til opfølgning på aftale af 24.
februar 2014 om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser mellem
den daværende regering (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre) samt Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, der indeholdt et
resultatmål om styrkelse af tilliden til og trivslen på
erhvervsskolerne. Det fremgår af aftalen, at der ville skulle
udvikles en fælles metode for trivselsmålinger, som
alle erhvervsskoler forpligtes til at anvende, og at arbejdet vil
kunne trække på erfaringer med udvikling af
trivselsindikatorer på folkeskoleområdet.
Målingen vil fx kunne indbefatte elevenes motivation,
oplevelse af undervisningen, det sociale miljø mv.
Udmøntning af aftalen er sket med hjemmel i en
bemyndigelsesbestemmelse i § 4, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, hvorefter undervisningsministeren kan
fastsætte regler om kvalitetsudvikling- og kontrol, herunder
om skolernes handlingsplaner for øget gennemførelse,
om minimumstimetal for lærerstyret undervisning på
grundforløbet og om lærer- og lederkvalifikationer.
Rammen for trivselsmålinger på erhvervsuddannelserne er
udmøntet i § 6 i bekendtgørelse nr. 286 af 18.
april 2018 om erhvervsuddannelser.
Som konsekvens af de foreslåede ændringer af rammen
for trivselsmålingen på folkeskoleområdet
foreslås en tilsvarende ændring for målingen af
elevernes trivsel på erhvervsuddannelserne. Af dataetiske
grunde lægger lovforslaget således op til en
ændret balance mellem det offentliges adgang til data om
elevernes trivsel og elevernes ret til et privatliv.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om, at skolerne
fremadrettet skal gennemføre den årlige nationale
trivselsmåling ved hjælp af et centralt
trivselsværktøj, som stilles til rådighed af
Styrelsen for It og Læring, så skolerne ikke har
kontakt med eller adgang til elevernes svar på
trivselsmålingen.
Der henvises til punkt 3.3 for lovforslagets nærmere
indhold.
Det skal i øvrigt bemærkes, at forslaget skal ses i
sammenhæng med aftale af 22. november 2018 om "Fra folkeskole
til faglært - Erhvervsuddannelser til fremtiden" mellem
regeringen (Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance) samt Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti. Det fremgår således
af aftalen, at der skal indføres krav til erhvervsskolerne
om øget elevinddragelse, herunder i opfølgning
på trivselsmålingerne, med henblik på øget
fokus på eleverne og inddragelse af deres perspektiv. Der
henvises i den sammenhæng til regeringens forslag til Lov om
ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen,
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. samt forskellige andre love
(Styrkede erhvervsuddannelser, mere praksisfaglighed i grundskolen,
uddannelsesparathedsvurdering til alle ungdomsuddannelser m.v.),
som ligeledes fremsættes marts måned 2019.
2.2.3. De
gymnasiale uddannelser
Rammen for trivselsmålingen på de gymnasiale
uddannelser blev indført i forbindelse med lov nr. 1716 af
27. december 2016 om de gymnasiale uddannelser med det formål
at styrke elevernes trivsel på de enkelte institutioner.
Dette skete til opfølgning på et retningsgivende
mål om styrkelse af elevernes trivsel i aftale af 3. juni
2016 om styrkede gymnasiale uddannelser mellem den daværende
regering (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti. Det fremgår af aftalen, at mål
vedrørende elevernes trivsel indebærer
indførelse af årlige trivselsmålinger.
Ved udmøntningen af aftalen i lov om de gymnasiale
uddannelser fik undervisningsministeren hjemmel, jf. lovens §
59, stk. 3, til at fastsætte regler om fastholdelsesarbejdet.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
bemyndigelsen blandt andet vil blive brugt til at fastsætte
regler om årlige målinger af elevernes trivsel på
de enkelte institutioner. Rammen for trivselsmålinger
på de gymnasiale uddannelser er udmøntet i § 63 i
bekendtgørelse nr. 497 af 18. maj 2017 om de gymnasiale
uddannelser. Bekendtgørelsens krav til trivselsmåling
omfatter ikke elever på hf-enkeltfag.
Som konsekvens af de foreslåede ændringer af rammen
for trivselsmålingen på folkeskoleområdet
foreslås en tilsvarende ændring for målingen af
elevernes trivsel på de gymnasiale uddannelser. Af dataetiske
grunde lægger lovforslaget således op til en
ændret balance mellem det offentliges adgang til data om
elevernes trivsel og elevernes ret til et privatliv.
Lovforslaget indeholder herved forslag om, at institutionerne
fremadrettet skal gennemføre den årlige nationale
trivselsmåling ved hjælp af et centralt
trivselsværktøj, som stilles til rådighed af
Styrelsen for It og Læring, så institutionerne ikke har
kontakt med eller adgang til elevernes svar på
trivselsmålingen.
Der henvises til punkt 3.3 for lovforslagets nærmere
indhold.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Institutioner for forberedende grunduddannelse er i dag ikke
pålagt at gennemføre målinger af elevernes
trivsel på den nye forberedende grunduddannelse (FGU). Der er
heller ikke krav herom på de eksisterende
uddannelsesforløb, der pr. 1. august 2019 erstattes af
forberedende grunduddannelse, dvs. produktionsskoleforløb,
kombineret ungdomsuddannelse (KUU), erhvervsgrunduddannelsen (EGU),
almen voksenuddannelse (avu), ordblindeundervisning for voksne
(obu) og forberedende voksenundervisning (fvu).
En obligatorisk national måling af elevernes trivsel
gælder derimod i folkeskolen (folkeskolelovens § 56,
stk. 3, jf. bekendtgørelse nr. 1167 af 12. oktober 2015 om
måling af elevernes trivsel i folkeskolen) samt på de
gymnasiale uddannelser (lov om de gymnasiale uddannelser § 59,
stk. 3, jf. § 63 i bekendtgørelse nr. 497 af 18. maj
2017 om de gymnasiale uddannelser) og på
erhvervsuddannelserne (lov om erhvervsuddannelser § 4, stk. 3,
jf. § 6 i bekendtgørelse nr. 286 af 18. april 2018 om
erhvervsuddannelser), hvor skoler og institutioner for de
respektive uddannelser skal gennemføre en måling af
elevernes trivsel med det formål at styrke trivslen.
Det er obligatorisk for skolerne og institutionerne at
gennemføre trivselsmålingerne, og eleverne skal
deltage heri, da målingerne sker som led i
undervisningssituationen. Der er ingen fritagelsesmulighed. I
praksis vil det imidlertid ikke have konsekvenser for den enkelte
elev, hvis den pågældende ikke deltager i
trivselsmålingen, eller hvis eleven undlader at besvare visse
spørgsmål.
Trivselsmålingen gennemføres ved, at eleven
besvarer et spørgeskema med en spørgeramme og nogle
svarkategorier, som er udmeldt af Undervisningsministeriet.
Spørgerammen er forskellig for elever i henholdsvis
folkeskolen, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne, og
der må ikke ændres, tilføjes eller slettes i
hverken spørgsmål eller svarkategorier. Ved
trivselsmålingen på de gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelserne har institutionerne mulighed for at stille
supplerende spørgsmål.
På folkeskoleområdet indeholder spørgerammen
overordnet set følgende svarkategorier for elever i
børnehaveklassen til 3. klasse: 1) Ja, meget, 2) Ja, lidt,
3) Nej og 4) Jeg ønsker ikke at svare. Spørgerammen
for elever fra 4. til 9. klasse indeholder overordnet set
svarkategorierne: 1) Meget tit, 2) Tit, 3) En gang imellem, 4)
Sjældent, 5) Aldrig og 6) Jeg ønsker ikke at svare.
Spørgerammen på de gymnasiale uddannelser og
erhvervsskoleområdet indeholder overordnet set
svarkategorierne: 1) Helt enig, 2) Delvist enig, 3) Hverken enig
eller uenig, 4) Delvist uenig, 5)Helt uenig og 6) Ved ikke.
For at sikre en entydig identifikation af eleven skal elevens
svar indberettes til Styrelsen for It og Læring sammen med
visse stamdata om eleven, herunder elevens cpr-nummer, så det
for styrelsen er muligt at identificere den enkelte elevs
besvarelse. Styrelsen for It og Læring behandler udelukkende
elevernes svar i statistisk og videnskabeligt øjemed, jf.
databeskyttelseslovens § 10. Det betyder, at det alene er
selve resultatet af styrelsens statistiske og videnskabelige
bearbejdning, der må anvendes som grundlag for
opfølgning over for eleverne og kun på en sådan
vis, at det ikke er muligt at identificere den enkelte elevs svar.
Styrelsen for It og Læring må således ikke
orientere skoler og institutioner om de enkelte elevers svar med
henblik på, at de kan iværksætte konkrete eller
retlige foranstaltninger over for bestemte elever med afsæt i
de afgivne svar.
Kommuner og institutioner kan frit vælge, hvilket
måleredskab som de ønsker at benytte til at
gennemføre trivselsmålingen. Som et særligt
tiltag på folkeskoleområdet har kommunerne mulighed for
at gennemføre målingen ved et redskab benævnt
Undervisningsministeriets Trivselsværktøj, som
Styrelsen for It og Læring stiller gratis til rådighed.
Kommuner, der vælger at benytte dette måleredskab, har
ikke kontakt med eller adgang til elevenes svar på
trivselsmålingen. Målingen gennemføres nemlig
således, at eleverne selv indfører deres svar direkte
i måleværktøjet, hvorved svarene gemmes på
en central server hos styrelsens databehandler, som ved
undersøgelsesperiodens afslutning overfører alle svar
direkte til Styrelsen for It og Læring.
Resultaterne af trivselsmålingen indgår i et
webbaseret datavarehus hos Styrelsen for It og Læring.
Styrelsen offentliggør statistiske resultater over de
indkomne svar på www.uddannelsesstatistik.dk. Der må
ikke ske offentliggørelse af resultater, der på nogen
måde viser den enkelte elevs svar. Den enkelte skole og
institution står selv for orientering og opfølgning
på trivselsmålingens resultat inden for rammen af lov
om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.
Undervisningsministeriet og Dansk Center for
Undervisningsmiljø har i den forbindelse udviklet en
række skabeloner, som kan bruges i orienteringen om det
statistiske resultat af trivselsmålingen over for de
relevante aktører, herunder lærere, elever og
forældre.
Herudover er det på folkeskoleområdet et
særskilt krav, at oplysningerne om elevernes trivsel skal
indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering efter
lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, jf.
folkeskolelovens § 56 a.
Behandlingen af elevernes svar på trivselsmålingen
er i retlig henseende en behandling af personoplysninger, da
elevernes svar indberettes til Styrelsen for It og
Læring sammen med den enkelte elevs cpr-nummer, hvorved
eleven bag de enkelte svar i Styrelsen for It og Læring
principielt set er identificerbar i forhold til opgaven omkring de
statistiske analyser på området. Behandlingen af
elevernes svar skal derfor ske i overensstemmelse med reglerne om
behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
3.2. Undervisningsministeriets overvejelser
3.2.1. Indførelse af trivselsmåling på
FGU
Det er en del af den politiske aftale af 13. oktober 2017 om
bedre veje til uddannelse og job om forberedende grunduddannelse
(FGU), at de unges trivsel løbende skal styrkes, og at
udviklingen i elevernes trivsel skal følges i en ny national
årlig trivselsmåling.
Det er Undervisningsministeriets opfattelse, at rammen for
trivselsmåling på FGU bør være identisk
med den ramme, som ved nærværende lovforslag
foreslås for trivselsmåling i folkeskolen samt på
de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne, så
eleverne mødes af samme ramme for måling af trivsel
på de respektive uddannelser, og herved oplever en
genkendelig og tryg ordning til håndtering af deres svar.
Undervisningsministeriet lægger derfor op til, at den
årlige nationale måling af elevernes trivsel på
FGU sker efter samme model som foreslås, jf. punkt 3.3 for
trivselsmåling i folkeskolen samt på de gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelserne.
Der henvises til punkt 3.3 for lovforslagets nærmere
indhold.
3.2.2. Ændring af rammen for
trivselsmålinger
Det er Undervisningsministeriets vurdering, at
spørgerammen for måling af elevernes trivsel kan
opleves at gå tæt på elevernes privatsfære.
Dette sker naturligvis med det formål at afdække, om
den enkelte elev i sin hverdag har en god trivselsmæssig
situation i sin klasse og på skolen, herunder om der er
forhold der vækker bekymring i relation til fx samspillet med
de øvrige elever eller lærere. Det forhold, at elevens
svar på trivselsmålingen i dag kan indsamles i regi af
den enkelte skole eller institution eller ved brug af en privat
leverandør kan styrke oplevelsen af, at det offentlige
kommer ganske tæt på elevens privatsfære.
Også uanset at elevernes svar på trivselsmålingen
alene må anvendes til videnskabelige og statistiske
formål, jf. databeskyttelseslovens § 10.
Formålet med trivselsmålingen er at styrke elevernes
trivsel - ikke at skabe utryghed. Det er derfor centralt, at
eleverne er helt trygge omkring den praktiske håndtering af
deres svar på de spørgsmål, der indgår i
trivselsmålingen, så eleverne tør være
åbne omkring, hvordan de reelt oplever trivslen i deres
hverdag, uden at frygte, at deres svar kan tilgås af
uvedkommende og anvendes i andre sammenhænge.
Det er Undervisningsministeriets vurdering, at det vil skabe en
større tryghed omkring trivselsmålingen, hvis elever
og forældre har vished for, at alle skoler og institutioner
skal gøre brug af et måleredskab, som fra centralt
hold stilles til rådighed af Styrelsen for It og
Læring, og som betyder, at alle elevers svar konsekvent
sendes direkte fra den enkelte elev til Styrelsen for It og
Læring (fx via en web-service), så eleven har sikkerhed
for, at hverken skolen, institutionen eller kommunen m.fl. har
mulighed for at se eller gøre uretmæssig brug af
elevens svar. Redskabet vil således sikre, at elevernes svar
indberettes direkte til Styrelsen for It og Læring.
På den baggrund lægger Undervisningsministeriet op
til en ensretning af institutioners og kommuners
gennemførelse af den årlige nationale
trivselsmåling med det formål at styrke elevernes
tryghed på området, så målingen på
alle berørte uddannelsesområder sker ved hjælp
af et måleredskab faciliteret af Styrelsen for It og
Læring.
Herudover er det centralt, at de statistiske resultater af
trivselsmålingen fortsat skal kunne anvendes til
værdifuld indsigt i børn og unges trivsel over tid i
forhold til de igangsatte uddannelsesreformer og i sammenhæng
med det tilsyn, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
varetager med uddannelsesområderne.
3.3. Den
foreslåede ordning
3.3.1. Brug af obligatorisk
trivselsværktøj
Undervisningsministeriet foreslår, at rammen for de
nationale målinger af elevernes trivsel, der i dag
gennemføres i folkeskolen og på de gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelserne, ændres, så den
årlige nationale trivselsmåling fremadrettet skal
gennemføres ved hjælp af et centralt
trivselsværktøj, som stilles til rådighed for
kommuner, skoler og institutioner af Styrelsen for It og
Læring, inspireret af den model, der kendes som
Undervisningsministeriets Trivselsværktøj, og som
styrelsen allerede i dag tilbyder kommuner til gennemførelse
af den nationale trivselsmåling på
folkeskoleområdet.
Ændringen indebærer en styrkelse af elevers og
forældres retsstilling i forhold til at skærme
elevernes besvarelse af trivselsmålingen over for
uvedkommende, da datastrømmen fremadrettet vil ske på
en sådan vis, at kommuner, skoler og institutioner på
ingen vis har kontakt med eller adgang til elevernes svar, da
svarene rent teknisk overføres direkte fra elevernes
besvarelse ved skærmen og til Styrelsen for It og
Læring. Redskabet vil sikre, at elevernes svar indberettes
direkte til Styrelsen for It og Læring. Styrelsen er
således dataansvarlig for behandlingen af elevernes
personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr.
7. Ændringen afskærer ikke Styrelsen for It og
Læring fra at antage en databehandler som en del af
opgavevaretagelsen i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Ændringen skyldes, at regeringen lægger stor
vægt på, at eleverne er helt trygge ved situationen
omkring besvarelse af spørgsmål om deres skoleliv og
oplever, at de kan svare frit uden at skulle forklare eller
forsvare deres tilbagemelding på deres individuelle oplevelse
af undervisningsmiljøet på det respektive
uddannelsestilbud, så de tør være åbne
omkring, hvordan de reelt oplever trivslen i deres hverdag.
Ændringen vil forventeligt understøtte elevers og
forældres oplevelse af integritet og fortrolighed omkring
elevernes svar på trivselsmålingen.
Afgrænsningen af datastrømmen til at ske direkte
fra den enkelte elevs besvarelse ved skærmen, og til
Styrelsen for It og Læring tydeliggør samtidig, at
formålet med den nationale trivselsmåling ikke er, at
den enkelte institution skal kunne følge den enkelte elevs
trivsel med henblik på at iværksætte individuelle
opfølgningstiltag, men tværtimod at opnå en
overordnet pejling på trivslen på klasse- og
skoleniveau og de mønstre og sammenhænge som i den
forbindelse vurderes at give grundlag for mere generelle
indsatser.
Den foreslåede ordning ændrer ikke på, at
trivselsmålingen i databeskyttelsesmæssig henseende
fortsat vil indebære en behandling af personoplysninger, i
det omfang elevens svar indberettes til Styrelsen for It og
Læring sammen med en eller flere identifikatorer, der
gør det muligt at identificere den enkelte elev, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 1. Ordningen betyder
imidlertid, at skoler og institutioner - hverken direkte eller
indirekte - vil have mulighed for at identificere eleven bag den
enkelte besvarelse, da de ikke vil have adgang til
besvarelserne.
Efter ændringen vil det i øvrigt fremgå
direkte af lovteksten, at de enkelte elevers svar udelukkende
må bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel, jf. databeskyttelseslovens
§ 10 om de nærmere krav til behandling af
personoplysninger i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Dette sker for at imødekomme databeskyttelsesforordningens
krav til gennemsigtighed omkring behandlingen af personoplysninger,
og er i øvrigt i overensstemmelse med
Undervisningsministeriets fortegnelse over behandlingsaktiviteter
for persondata på området, jf. forordningens artikel 12
og artikel 30.
Lovforslaget ændrer ikke på, at selve resultatet af
den statistiske og videnskabelige bearbejdning fortsat kan anvendes
til at opnå værdifuld indsigt i børns og unges
trivsel over tid i forhold til de igangsatte uddannelsesreformer og
i forhold til det tilsyn, som Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet varetager med uddannelsesområderne.
Ordningen for indførelse af en trivselsmåling
på institutioner for forberedende grunduddannelse (FGU) vil
være tilsvarende.
Resultatet af trivselsmålingen på alle
uddannelsesområderne vil fortsat indgå i det
webbaserede datavarehus hos Styrelsen for It og Læring, der
er tilgængeligt på www.uddannelsesstatistik.dk. Her er
det muligt for skoler og institutioner at se resultatet af
trivselsmålingen og trække supplerende statistiske
rapporter (fx fordeling på køn, afdelinger, klassetrin
mv.), som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed til brug for skolernes og institutionernes
kvalitetsarbejde. Datavarehuset giver således en række
muligheder for at trække data på aggregeret niveau, som
kan danne grundlag for den lokale drøftelse og prioritering
af relevante opfølgningstiltag til styrkelse af elevernes
trivsel. Datavarehuset giver også elever og forældre
mulighed for at se diverse skoletal på området.
Datavarehuset gengiver ikke resultater, der på nogen
måde viser den enkelte elevs svar.
Lovforslaget ændrer ikke ved gældende ret i forhold
til trivselsmålingens betydning for
undervisningsmiljøvurderingen i medfør af lov om
elevers og studerendes undervisningsmiljø. På
folkeskoleområdet vil det således fortsat være et
særskilt krav, at oplysningerne om elevernes trivsel skal
indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering efter
lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, jf.
folkeskolelovens § 56 a.
3.3.2. Bemyndigelse til på FGU at fastsætte
regler om spørgeramme og svarkategorier, tidspunkt
mv.
Ved lovforslaget får undervisningsministeren bemyndigelse
til på området for forberedende grunduddannelse (FGU)
at fastsætte regler om dataformat, spørgeramme og
svarkategorier og tidspunkt for gennemførelse af
målingen af elevernes trivsel samt om indberetning af
oplysninger om elevernes trivsel til Styrelsen for It og
Læring. Undervisningsministeren vil i forlængelse af
lovforslaget udstede en bekendtgørelse, som fastsætter
spørgerammer- og svarkategorier, så der er entydige og
obligatoriske indikatorer for elevernes undervisningsmiljø
og trivsel, så også institutioner for forberedende
grunduddannelse har en enkel og systematisk ramme for at
følge og styrke elevernes trivsel i sammenhæng med den
faglige udvikling.
Spørgsmål og svarkategorier vil afspejle elevernes
forskellige alder, modenhed og kontekst og en samtidig respekt for
elevernes privatliv. Fastsættelsen af spørgsmål-
og svarkategorier vil i overensstemmelse med praksis på de
øvrige uddannelsesområder (folkeskolen, de gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelserne) ske under inddragelse af
faglig ekspertise, herunder i forhold til kendskab til de enkelte
uddannelsesområder og af metodisk karakter, og sådan at
institutionerne ikke må ændre, tilføje eller
slette i hverken spørgsmål eller svarkategorier.
Herudover vil bekendtgørelsen fastslå,
hvornår på året trivselsmålingen skal
gennemføres, så det sikres, at også data inden
for forberedende grunduddannelse indsamles inden for samme
tidsinterval og ved brug af samme dataformat.
Bemyndigelsen til undervisningsministeren vil, som det er
tilfældet på de øvrige uddannelsesområder,
også blive anvendt til at fastsætte krav til
indberetning af oplysninger ved brug af en eller flere
identifikatorer for den enkelte elev (fx UNI-Login brugernavn eller
cpr-nummer), som gør det muligt at anvende de indsamlede
data i statistisk eller videnskabeligt øjemed. Det vil ikke
være tilladt for Styrelsen for It og Læring at
orientere institutionerne om de enkelte elevers svar med henblik
på, at institutionerne kan iværksætte konkrete
eller retlige foranstaltninger over for bestemte elever med
afsæt i de afgivne svar.
Det skal betones, at behandlingen af elevernes svar på
trivselsmålingen i retlig henseende er en behandling af
personoplysninger, når elevernes svar indberettes
til Styrelsen for It og Læring sammen med den enkelte elevs
cpr-nummer. Behandlingen af elevernes svar skal derfor ske i
overensstemmelse med reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
kravene til dataminimering, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c, samt til gennemsigtighed og
pligtmæssige oplysninger over for de registrerede, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og 13 og
undtagelsesbestemmelserne i. databeskyttelseslovens afsnit III,
Registreredes rettigheder.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Indførelse af et krav til kommuner og institutioner om
måling af elevernes trivsel ved hjælp af et centralt
måleværktøj, som stilles til rådighed af
Styrelsen for It og Læring, vil betyde, at de
pågældende aktører ikke længere selv kan
vælge måleværktøj.
Måleværktøjet vil blive stillet til
rådighed vederlagsfrit for alle brugere.
Størstedelen af kommunerne anvender på
nuværende tidspunkt Undervisningsministeriets
Trivselsværktøj. Disse kommuner vil ikke blive
påvirket af lovforslaget i deres nuværende
situation.
Et mindre antal kommuner udfører i dag den nationale
trivselsmåling med måleværktøjer leveret
af 3. part. Lovforslaget vil betyde, at disse kommuner skal skifte
måleredskab. Da trivselsværktøjet og
rapporteringsløsninger stilles vederlagsfrit til
rådighed fra Styrelsen for It og Læring, er det
vurderingen, at lovforslaget ikke vil indebære kommunale
meromkostninger.
Lovforslaget vil ikke medføre ekstraomkostninger til de
statsligt finansierede grund- og ungdomsuddannelser, men vil
medføre statslige meromkostninger til videreudvikling af
Undervisningsministeriets eksisterende
måleværktøj på ca. 2,5-4,5 mio. kr. En
videreudvikling af måleværktøjet skal sikre, at
det kan anvendes til måling af elevernes trivsel på de
gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelserne og forberedende
grunduddannelse.
Lovforslaget har implementeringsmæssige konsekvenser for
staten, idet der skal ske en videreudvikling af det centrale
trivselsværktøj, så det kan anvendes til
trivselsmåling i forhold til eleverne på gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelserne og forberedende grunduddannelse.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser for
kommuner og regioner.
Det er vurderingen, at lovforslagets snarlige ikrafttræden
ikke giver anledning til implementeringsmæssige risici
på folkeskoleområdet, da trivselsværktøjet
her allerede er udviklet. Med hensyn til videreudviklingen af
trivselsværktøjet til brug for de gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelserne og forberedende grunduddannelse
er der tale om en stram tidsplan, men det er vurderingen, at det
tidsmæssigt vil være muligt at nå at udvikle en
central løsning, så trivselsmålingerne her vil
kunne gennemføres fra og med skoleåret 2019/2020. Det
er forventningen, at strukturen og indholdet i en central
løsning til disse uddannelsesområder i høj grad
vil kunne læne sig op ad trivselsværktøjet
på folkeskoleområdet.
Det er vurderingen, at lovforslaget overholder principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det skal særligt
fremhæves, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip
5 om tryg og sikker datahåndtering, da lovforslaget bygger
på en central it-løsning, som skal understøtte
en sikker og tryg datahåndtering af elevers besvarelse af de
årlige nationale trivselsmålinger. Endvidere vurderes
det, at der ikke er væsentlige risici, og at it-udviklingen
ikke indebærer udgifter for mere end 10 mio. kr.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Med lovforslaget afskæres kommuners og institutioners
nuværende mulighed for at benytte en ekstern
leverandør til gennemførelse af en måling af
elevernes trivsel som led i Undervisningsministeriets nationale
trivselsmåling. Det sker af dataetiske grunde for at skabe
tryghed om behandlingen af elevernes svar. Kommuner og
institutioner vil derfor skulle udtræde af eventuelle
samarbejder med private leverandører i henhold til de
individuelt aftalte kontraktvilkår omkring den nationale
trivselsmåling.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har administrative konsekvenser for eleverne
på den forberedende grunduddannelse (FGU), da de som noget
nyt skal deltage i en årlig national
trivselsmåling.
Lovforslaget har samtidig positive dataetiske konsekvenser for
eleverne, da lovforslaget indebærer, at den nationale
måling af elevernes trivsel i henholdsvis folkeskolen og
på de gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelserne og FGU
fremadrettet skal gennemføres ved hjælp af et centralt
trivselsværktøj, som stilles til rådighed af
Styrelsen for It og Læring, hvilket vil styrke muligheden for
at skærme elevens besvarelse over for uvedkommende, da
kommuner, skoler og institutioner herved ikke vil have kontakt med
eller adgang til elevernes svar. Ændringen skyldes, at det
for regeringen er helt centralt, at eleverne har vished for, at de
kan svare frit uden at skulle forklare eller forsvare deres
tilbagemelding på deres individuelle oplevelse af
undervisningsmiljøet på det respektive
uddannelsestilbud, så de tør være åbne
omkring, hvordan de reelt oplever trivslen i deres hverdag.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. februar 2019
til 11. marts 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, B-SOSU, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforening (BUPL), Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, CEVEA, DA,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Lærerforening, Dansk Blindesamfund, Danske
Døves Landsforbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler- og
Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Lederne, Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF og VUC, Danske Regioner,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske SOSU-skoler, Danske Skoleelever, Datatilsynet,
Det Centrale Handicapråd, DI, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forstanderkredsen,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasiernes Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, KRAKA, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Moderniseringsstyrelsen,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet),
Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen og VUC
Bestyrelsesforeningen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Anslået 2,5-4,5 mio. kr. til
videreudvikling og drift af Undervisningsministeriets
Trivselsværktøj. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Udgifter til videreudvikling og drift af
Undervisningsministeriets Trivselsværktøj som
anført oven for. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | I mindre omfang. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Nationale trivselsmålinger kendes i dag
alene fra folkeskolen, de gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelserne, hvor der i henhold til den respektive
lovgivning skal gennemføres en måling af elevernes
trivsel én gang årligt, og for hvilke der er fastsat
nogle nærmere rammer.
Efter gældende lov om forberedende
grunduddannelse og lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse er institutioner for forberedende grunduddannelse
ikke pålagt at gennemføre en national måling af
elevernes trivsel. Den foreslåede § 40 a er derfor
ny.
Med forslaget til § 40 a i lov om
forberedende grunduddannelse lægges op til, at målingen
af elevernes trivsel på FGU vil skulle ske efter samme model,
som foreslås for trivselsmåling i folkeskolen samt
på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne, jf.
herved lovforslagets §§ 2-4.
Det foreslås, at det i lov om
forberedende grunduddannelse § 40 a, stk.
1, 1. pkt., fastsættes, at institutionens leder
én gang årligt skal gennemføre en måling
af elevernes trivsel med det formål at følge og styrke
elevernes trivsel. Det er således institutionens leder, som
vil skulle sikre, at den enkelte institution gennemfører en
måling af elevernes trivsel med den givne årlige
kadence med det formål at følge og styrke trivslen
på institutionsniveau. Det præcise tidspunkt for
målingens gennemførelse vil blive fastsat af
undervisningsministeren, jf. den foreslåede ændring til
lov om forberedende grunduddannelse § 40 a, stk. 3.
Det foreslås, at det i lov om
forberedende grunduddannelse § 40 a, stk.
1, 2. pkt., fastsættes, at de enkelte elevers svar
udelukkende må kunne bruges til at udføre statistiske
og videnskabelige undersøgelser af elevers trivsel, jf.
databeskyttelseslovens § 10 om de nærmere krav til
behandling af personoplysninger i statistisk eller videnskabeligt
øjemed. Formålet med bestemmelsen er at
imødekomme databeskyttelsesforordningens krav til
gennemsigtighed omkring behandlingen af persondata, og er i
overensstemmelse med Undervisningsministeriets fortegnelse over
behandlingsaktiviteter vedrørende persondata på
området, jf. forordningens artikel 12 og artikel 30.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder,
at det alene er selve resultatet af den statistiske og
videnskabelige bearbejdning, der vil kunne anvendes som grundlag
for opfølgning over for eleverne og kun på en
sådan vis, at det ikke er muligt at identificere den enkelte
elevs svar. Styrelsen for It og Læring må således
ikke orientere institutionerne om de enkelte elevers svar med
henblik på, at institutionen kan iværksætte
konkrete eller retlige foranstaltninger over for bestemte elever
med afsæt i de afgivne svar. Omvendt vil det naturligvis
være tilladt for institutionen at anvende det statistiske
resultat af trivselsmålingen til at igangsætte
generelle trivselsmæssige indsatser på institutionen.
Det statistiske resultat vil også kunne anvendes i andre
sammenhænge, herunder i forhold til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitets tilsyn med forberedende
grunduddannelse.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder
ikke, at brugen af data til statistiske og videnskabelige
undersøgelser er begrænset til projekter i regi af
Styrelsen for It og Læring. Eventuel videregivelse af
oplysninger vil imidlertid udelukkende kunne ske i videnskabeligt
og statistisk øjemed, og kun hvor oplysningerne er
nødvendige for udførelsen af modtagerens
undersøgelse, jf. herved databeskyttelseslovens § 10,
stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor Styrelsen for It og
Læring finder grundlag for en sådan videregivelse,
stilles data til rådighed via forskerkonti i Danmarks
Statistik. I visse situationer vil videregivelse kræve en
forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf.
databeskyttelsesloven § 10, stk. 3.
Det foreslås i lov om forberedende
grunduddannelse § 40 a, stk. 2, at
målingen af elevernes trivsel skal ske ved et redskab, som af
Styrelsen for It og Læring stilles til rådighed for
institutionerne. Institutionerne vil således ikke have
valgfrihed til fx at gennemføre undersøgelsen
på egen hånd eller at gøre brug af en ekstern
leverandør, men vil alle være forpligtet til at
anvende samme centrale trivselsværktøj. Formålet
er at skabe størst mulig tryghed omkring håndteringen
af elevernes besvarelser, da Styrelsen for It og Læring ved
en central it-løsning vil kunne skærme elevernes svar,
så den enkelte institution på ingen vis vil have
kontakt med eller adgang til elevernes svar på
målingen.
Redskabet skal sikre, at elevernes svar
indberettes direkte til Styrelsen for It og Læring. Den
centrale It-løsning vil således skulle indrettes,
så besvarelserne rent teknisk (fx via en web-service)
overføres direkte fra eleverne til Styrelsen for It og
Læring, så uvedkommende ikke vil have adgang til
besvarelserne. Ændringen afskærer ikke Styrelsen for It
og Læring fra at antage en databehandler som en del af
opgavevaretagelsen i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Styrelsen for It og Læring vil
offentliggøre statistiske resultater og tabeller over
udviklingen i elevernes trivsel på den forberedende
grunduddannelse på www.uddannelsesstatistik.dk, hvorved de
statistiske opgørelser over elevenes svar vil indgå i
det webbaserede datavarehus hos Styrelsen for It og Læring.
Datavarehuset gengiver ikke resultater, der på nogen
måde viser den enkelte elevs svar. Ved at sammenholde
institutioners resultater i en given årrække vil det
være muligt at følge udviklingen i elevernes trivsel
over tid som forudsat i den politiske aftale af 13. oktober 2017 om
bedre veje til uddannelse og job.
Lovforslaget tager ikke stilling til, hvordan
institutionerne bør orientere elever og forældre om
resultatet af trivselsmålingen og lokale
opfølgningstiltag. Det vil derfor være op til
institutionerne at finde den rette lokale løsning for
orienteringen herom (fx brev, fælles opslag, møde mv).
Undervisningsministeriet vil udarbejde skabeloner til inspiration
for orienteringen.
Det foreslås, at der i lov om
forberedende grunduddannelse § 40 a, stk.
3, indsættes en bestemmelse om, at
undervisningsministeren fastsætter regler om dataformat,
spørgeramme og svarkategorier og tidsrum for
gennemførelse af målingen af elevernes trivsel samt
indberetning af oplysninger om elevernes trivsel til Styrelsen for
It og Læring.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte obligatoriske spørgerammer med konkrete
spørgsmålsformuleringer til brug for målingen af
elevernes trivsel på forberedende grunduddannelse med
spørgsmål til elevernes undervisningsmiljø,
trivsel, ro og orden. Spørgsmålene og svarkategorier
vil blive udarbejdet, så de afspejler elevernes forskellige
alder, modenhed og kontekst og en samtidig respekt for elevernes
privatliv. Fastsættelsen af spørgsmål- og
svarkategorier vil ske under inddragelse af faglig ekspertise,
herunder i forhold til kendskab til forberedende grunduddannelse og
af metodisk karakter, og sådan at institutionerne ikke
må ændre, tilføje eller slette i hverken
spørgsmål eller svarkategorier.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til
at fastslå, hvornår på året
trivselsmålingen skal gennemføres, så det
sikres, at elevernes svar på trivselsmålingen på
forberedende grunduddannelse indsamles inden for samme tidsinterval
og ved brug af samme dataformat.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte krav til indberetning af oplysninger ved brug af
en eller flere identifikatorer for den enkelte elev (fx UNI-Login
brugernavn eller cpr-nummer), som gør det muligt at anvende
de indsamlede data i statistisk eller videnskabeligt øjemed,
jf. databeskyttelseslovens § 10. Det vil ikke være
tilladt for Styrelsen for It og Læring at orientere
institutionerne om de enkelte elevers svar med henblik på, at
institutionerne kan iværksætte konkrete eller retlige
foranstaltninger over for bestemte elever med afsæt i de
afgivne svar.
Det skal betones, at behandlingen af elevernes
svar på trivselsmålingen i retlig henseende er en
behandling af personoplysninger, da elevernes svar indberettes til
Styrelsen for It og Læring sammen med den enkelte elevs
cpr-nummer. Behandlingen af elevernes svar skal derfor ske i
overensstemmelse med reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
kravene til dataminimering, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c, samt til gennemsigtighed og
pligtmæssige oplysninger over for de registrerede, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og 13 og
undtagelsesbestemmelserne i databeskyttelseslovens afsnit III,
Registreredes rettigheder.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter folkeskolelovens § 56 a skal
oplysninger om elevers trivsel, jf. folkeskolelovens § 56,
stk. 3, indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering
efter lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø.
Det foreslås, at bestemmelsens
henvisning til folkeskolelovens § 56, stk. 3, suppleres med en
henvisning til § 56 b. Der er tale om en teknisk
konsekvensændring som følge af den foreslåede
nye bestemmelse i folkeskolelovens § 56 b, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 2. Bestemmelsen videreføres i øvrigt
uændret.
Til nr. 2
Med folkeskolereformen fra 2013 er det et
centralt mål, at elevernes trivsel skal øges. Efter
gældende ret er kravet udmøntet i en
bemyndigelsesbestemmelse, jf. folkeskolelovens § 56, stk. 3,
hvorefter undervisningsministeren dels kan fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen skal indberette oplysninger om elevernes
trivsel til ministeriet ved brug af et nærmere bestemt
dataformat og en nærmere bestemt spørgeramme, dels kan
fastsætte regler om spørgerammen og om, hvordan og
hvornår kommunalbestyrelsen tilvejebringer oplysninger om
elevenes trivsel. Bemyndigelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 1167 af 12. oktober 2015 om måling
af elevernes trivsel i folkeskolen som ændret ved
bekendtgørelse nr. 129 af 26. februar 2018.
Bekendtgørelsen om måling af
elevernes trivsel i folkeskolen fastsætter de nærmere
krav til tidspunktet for trivselsmålingen i folkeskolen samt
krav til spørgerammen og til praktiske og
proceduremæssige forhold. Det fremgår bl.a., at den
enkelte elevs svar skal indberettes til Styrelsen for It og
Læring sammen med elevens UNI-Login brugernavn og cpr-nummer,
hvorved eleven bag de enkelte svar i Styrelsen for It og
Læring principielt set er identificerbar i forhold til
opgaven omkring de statistiske analyser på området.
Det foreslås, at folkeskolelovens ramme
for den nationale måling af elevernes trivsel ændres,
så folkeskoleloven ved en ny bestemmelse i lovens § 56 b
fastsætter et indholdsmæssigt krav til en årlig
måling af elevernes trivsel i folkeskolen og krav om
anvendelse af et bestemt måleredskab. Overordnet set
indebærer ændringen, at reguleringen skifter karakter
fra at være en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
undervisningsministeren kan fastsætte regler om måling
af elevernes trivsel, til også at være en
indholdsmæssig regulering af rammerne for
trivselsmålingen.
Det foreslås, at det i folkeskolelovens
§ 56 b, stk. 1, 1. pkt.,
fastsættes, at skolens leder én gang årligt skal
gennemføre en måling af elevernes trivsel med det
formål at følge og styrke elevernes trivsel. Det
tydeliggøres herved, at det er skolens daglige ledelse, som
skal sikre, at skolen gennemfører en måling af
elevernes trivsel med den givne årlige kadence med det
formål at følge og styrke trivslen. Det præcise
tidspunkt for målingens gennemførelse vil blive
fastsat af undervisningsministeren i henhold til den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i folkeskolelovens § 56, stk. 3.
Det foreslås, at det i folkeskolelovens
§ 56 b, stk. 1, 2. pkt.,
fastsættes, at de enkelte elevers svar udelukkende må
kunne bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel, jf. databeskyttelseslovens
§ 10 om de nærmere krav til behandling af
personoplysninger i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det er tale om tydeliggørelse af den gældende
retstilstand. Undervisningsministeriet har således - siden
iværksættelsen af den første nationale
trivselsmåling i folkeskolen i 2015 - overfor Datatilsynet
anmeldt den herved iværksatte behandling af personoplysninger
som en behandling af data udelukkende til statistisk eller
videnskabelig brug, jf. det dagældende anmeldelseskrav i den
daværende persondatalovs kapitel 12. Ændringen sker for
at imødekomme databeskyttelsesforordningens krav til
gennemsigtighed omkring behandlingen af persondata, og er i
overensstemmelse med Undervisningsministeriets fortegnelse over
behandlingsaktiviteter af persondata på området, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og artikel 30.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder,
at det alene er selve resultatet af den statistiske og
videnskabelige bearbejdning, der vil kunne anvendes som grundlag
for opfølgning over for eleverne og kun på en
sådan vis, at det ikke er muligt at identificere den enkelte
elevs svar. Styrelsen for It og Læring må således
ikke orientere skolerne om de enkelte elevers svar med henblik
på, at skolerne kan iværksætte konkrete eller
retlige foranstaltninger over for bestemte elever med afsæt i
de afgivne svar. Omvendt vil det naturligvis være tilladt for
skolerne at anvende det statistiske resultat af
trivselsmålingen til at igangsætte generelle
trivselsmæssige indsatser på skolerne. Det statistiske
resultat vil også kunne anvendes i andre sammenhænge,
herunder i forhold til Styrelsen for Undervisning og Kvalitets
tilsyn på området.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder
ikke, at brugen af data til statistiske og videnskabelige
undersøgelser er begrænset til projekter i regi af
Styrelsen for It og Læring. Eventuel videregivelse af
oplysningerne vil imidlertid udelukkende kunne ske i videnskabeligt
og statistisk øjemed, og kun hvor oplysningerne er
nødvendige for udførelsen af modtagerens
undersøgelse, jf. herved databeskyttelseslovens § 10,
stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor Styrelsen for It og
Læring finder grundlag for en sådan videregivelse,
stilles data til rådighed via forskerkonti i Danmarks
Statistik. I visse situationer vil videregivelse kræve en
forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf.
databeskyttelsesloven § 10, stk. 3.
Det foreslås i folkeskolelovens § 56 b, stk. 2, at målingen af
elevernes trivsel fremadrettet skal ske ved et redskab, som af
Styrelsen for It og Læring stilles til rådighed for
skolerne. Der er her tale om central ændring af det
nuværende set-up, idet kommunerne i dag har valgfrihed med
hensyn til, hvilket måleredskab som de ønsker at
anvende til at måle elevernes trivsel, og således selv
kan bestemme, om de fx vil benytte en ekstern leverandør
eller fortrækker det trivselsværktøj, som
fra centralt hold stilles til rådighed for kommunerne af
Styrelsen for It og Læring.
Ændringen vil betyde, at det fremover
vil være obligatorisk for kommunerne at gennemføre
trivselsmålingen ved hjælp af et centralt
trivselsværktøj fra Styrelsen for It og Læring.
Formålet er at skabe størst mulig tryghed omkring
håndteringen af elevernes besvarelser, da Styrelsen for It og
Læring ved en central it-løsning vil kunne
skærme elevernes svar, så den enkelte skole på
ingen vis vil have kontakt med eller adgang til elevernes svar
på målingen. Redskabet skal sikre, at elevernes svar
indberettes direkte til Styrelsen for It og Læring. Den
centrale It-løsning vil således skulle indrettes,
så besvarelserne rent teknisk (fx via en web-service)
overføres direkte fra eleverne til Styrelsen for It og
Læring, så uvedkommende ikke vil have adgang til
besvarelserne. Ændringen afskærer ikke Styrelsen for It
og Læring fra at antage en databehandler som en del af
opgavevaretagelsen i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Styrelsen for It og Læring vil - som det
er tilfældet i dag - fortsat offentliggøre statistiske
resultater og tabeller over udviklingen i elevernes trivsel i
folkeskolen på www.uddannelsesstatistik.dk, hvorved elevenes
svar på statistisk niveau indgår i det webbaserede
datavarehus hos Styrelsen for It og Læring. Datavarehuset
gengiver ikke resultater, der på nogen måde viser den
enkelte elevs svar. Ved at sammenholde resultater i en given
årrække vil det være muligt for skoler og
kommuner at følge udviklingen i elevernes trivsel over tid i
et systematisk og målrettet arbejde med elevtrivsel til
opfølgning på resultatmålet om styrkelse af
elevernes trivsel i den politiske aftale af 7. juni 2013 om et
fagligt løft af folkeskolen.
Lovforslaget tager ikke stilling til, hvordan
skolerne skal orientere elever og forældre om resultatet af
trivselsmålingen og skolens opfølgningstiltag. Det vil
derfor fortsat være op til lokal beslutning at finde den
rette lokale løsning for orienteringen herom (fx brev,
fælles opslag, møde mv). Spørgsmålet om
formidling af resultatet mv. har hidtil været italesat i
diverse vejledningsmateriale fra Undervisningsministeriet og Dansk
Center for Undervisningsmiljø. Undervisningsministeriet vil
fortsat udarbejde skabeloner til inspiration for skolernes
indsatser i denne sammenhæng.
Den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i
folkeskolelovens § 56, stk. 3, vil som hidtil udgøre
grundlaget til at fastsætte obligatoriske spørgerammer
med konkrete spørgsmålsformuleringer til brug for
målingen af elevernes trivsel i folkeskolen med
spørgsmål til elevernes undervisningsmiljø,
trivsel, ro og orden. Spørgsmålene og svarkategorier
vil blive udarbejdet, så de afspejler elevernes forskellige
alder, modenhed og kontekst og en samtidig respekt for elevernes
privatliv. Fastsættelsen af spørgsmål og
svarkategorier vil i overensstemmelse med hidtidig praksis ske
under inddragelse af faglig ekspertise, herunder i forhold til
kendskab til folkeskoleområdet og af metodisk karakter, og
sådan at skolerne ikke må ændre, tilføje
eller slette i hverken spørgsmål eller
svarkategorier.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til
at fastslå, hvornår på året
trivselsmålingen skal gennemføres, så det
sikres, at elevernes svar på trivselsmålingen i
folkeskolen indsamles inden for samme tidsinterval og ved brug af
samme dataformat.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til
at fastsætte krav til indberetning af oplysninger ved brug af
en eller flere identifikatorer for den enkelte elev (fx UNI-Login
brugernavn eller cpr-nummer), som gør det muligt at anvende
de indsamlede data i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det vil ikke være tilladt for Styrelsen for It og
Læring at orientere skolerne om de enkelte elevers svar med
henblik på, at skolerne kan iværksætte konkrete
eller retlige foranstaltninger over for bestemte elever med
afsæt i de afgivne svar.
Det skal betones, at behandlingen af elevernes
svar på trivselsmålingen i retlig henseende er en
behandling af personoplysninger, hvor elevernes svar indberettes
til Styrelsen for It og Læring sammen med den enkelte elevs
cpr-nummer. Behandlingen af elevernes svar skal derfor ske i
overensstemmelse med reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
kravene til dataminimering, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c, samt til gennemsigtighed og
pligtmæssige oplysninger over for de registrerede, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og 13 og
undtagelsesbestemmelserne i databeskyttelseslovens afsnit III,
Registreredes rettigheder.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Med den politiske aftale af 3. juni 2016 om
styrkede gymnasiale uddannelser er det et retningsgivende
mål, at elevernes trivsel skal øges. Efter
gældende ret er kravet udmøntet i en
bemyndigelsesbestemmelse, jf. lov om de gymnasiale uddannelser
§ 59, stk. 3, jf. stk. 1, hvorefter undervisningsministeren
kan fastsætte regler om fastholdelsesarbejdet. Bemyndigelsen
er, for så vidt angår spørgsmålet om
trivselsmåling, udmøntet ved bekendtgørelse nr.
497 af 18. maj 2017 om de gymnasiale uddannelser. Reguleringen
omfatter ikke elever på hf-enkeltfag.
Bekendtgørelsen om de gymnasiale
uddannelser § 63 fastsætter den overordnede ramme for
trivselsundersøgelsen i forhold til udmelding til
institutionerne om perioden for målingens
gennemførelse, spørgerammen og praktiske og
proceduremæssige forhold. Det fremgår således
bl.a., at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet giver
institutionerne oplysning om den fastsatte periode og
offentliggør den på Undervisningsministeriets
hjemmeside sammen med indholdet af spørgeskemaet, samt at
elevernes svar skal overføres til Styrelsen for It og
Læring. Kravene til indberetning af data er fastsat i en
indberetningsvejledning, hvoraf det bl.a. fremgår, at den
enkelte elevs svar skal indberettes til Styrelsen for It og
Læring sammen med elevens cpr-nummer, hvorved eleven bag de
enkelte svar i Styrelsen for It og Læring principielt set er
identificerbar i forhold til opgaven omkring de statistiske
analyser på området.
Det foreslås, at rammen for den
nationale måling af elevernes trivsel ændres, så
lovens regulering af trivselsmålingen suppleres med en ny
bestemmelse i § 59 a i lov om de gymnasiale uddannelser.
Overordnet set indebærer ændringen, at reguleringen af
trivselsmålingen skifter karakter fra alene at være
udmøntet via en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
fastholdelsesarbejdet, til også at være en
indholdsmæssig regulering af rammerne for
trivselsmålingen ved lov med krav om en årlig
trivselsmåling og et bestemt måleredskab. .
Det foreslås, at det i lov om de
gymnasiale uddannelser § 59 a, stk. 1, 1.
pkt., fastsættes, at institutionens leder én
gang årligt skal gennemføre en måling af
elevernes trivsel, dog undtaget elever på hf-enkeltfag, med
det formål at følge og styrke elevernes trivsel. Det
tydeliggøres herved, at det er institutionens leder, som
skal sikre, at den enkelte institution gennemfører en
måling af elevernes trivsel med den givne årlige
kadence med det formål at følge og styrke trivslen.
Det præcise tidspunkt for målingens
gennemførelse vil fortsat blive fastsat af
undervisningsministeren, jf. den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i lov om de gymnasiale uddannelser §
59, stk. 3. Kravet til trivselsmåling vil, som det er
tilfældet efter gældende ret, ikke omfatte elever
på hf-enkeltfag.
Det foreslås, at det i § 59 a, stk. 1, 2. pkt.,
fastsættes, at de enkelte elevers svar udelukkende må
kunne bruges til at udføre statistiske og videnskabelige
undersøgelser af elevers trivsel, jf. databeskyttelseslovens
§ 10 om de nærmere krav til behandling af
personoplysninger i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det er tale om tydeliggørelse af den gældende
retstilstand. Undervisningsministeriet har således oprindelig
overfor Datatilsynet anmeldt den iværksatte behandling af
personoplysninger som en behandling udelukkende til statistisk
eller videnskabelig brug, jf. det dagældende anmeldelseskrav
i den daværende persondatalovs kapitel 12. Anmeldelsespligten
er med den nye databeskyttelsesforordning erstattet af et krav om
en fortegnelse over myndighedens behandlingsaktiviteter, jf.
forordningens artikel 30. Formålet med ændringen er at
imødekomme databeskyttelsesforordningens nye krav til
gennemsigtighed omkring behandlingen af persondata, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12, og er i overensstemmelse
med Undervisningsministeriets fortegnelse over
behandlingsaktiviteter af persondata på området.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder,
at det alene er selve resultatet af den statistiske og
videnskabelige bearbejdning, der vil kunne anvendes som grundlag
for opfølgning over for eleverne og kun på en
sådan vis, at det ikke er muligt at identificere den enkelte
elevs svar. Styrelsen for It og Læring må således
ikke orientere institutionerne om de enkelte elevers svar med
henblik på, at institutionerne kan iværksætte
konkrete eller retlige foranstaltninger over for bestemte elever
med afsæt i de afgivne svar. Omvendt vil det naturligvis
være tilladt for institutionerne at anvende de statistiske
resultater af trivselsmålingen til at igangsætte
generelle trivselsmæssige indsatser på institutionerne.
Det statistiske resultat vil også kunne anvendes i andre
sammenhænge, herunder i forhold til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitets tilsyn på området.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder
ikke, at brugen af data til statistiske og videnskabelige
undersøgelser er begrænset til projekter i regi af
Styrelsen for It og Læring. Eventuel videregivelse af
oplysningerne vil imidlertid udelukkende kunne ske i videnskabeligt
og statistisk øjemed, og kun hvor oplysningerne er
nødvendige for udførelsen af modtagerens
undersøgelse. jf. herved databeskyttelseslovens § 10,
stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor Styrelsen for It og
Læring finder grundlag for en sådan videregivelse
stilles data til rådighed via forskerkonti i Danmarks
Statistik. I visse situationer vil videregivelse kræve en
forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf.
databeskyttelsesloven § 10, stk. 3.
Det foreslås i lov om de gymnasiale
uddannelser § 59 a, stk. 2, at
målingen af elevernes trivsel fremadrettet skal ske ved et
redskab, som af Styrelsen for It og Læring stilles til
rådighed for institutionerne. Der er her tale om en central
ændring af det nuværende set-up, da institutioner for
gymnasial uddannelser i dag har valgfrihed med hensyn til, hvilket
måleredskab som de ønsker at anvende til at måle
elevernes trivsel, og således selv kan bestemme, om de fx vil
benytte en ekstern leverandør eller fortrækker selv at
gennemføre trivselsmålingen.
Ændringen vil betyde, at det fremover
vil være obligatorisk for institutionerne at
gennemføre trivselsmålingen ved et centralt
trivselsværktøj inspireret af den model, der i dag
kendes som Undervisningsministeriets Trivselsværktøj,
og som styrelsen i dag tilbyder kommuner til gennemførelse
af den nationale trivselsmåling på
folkeskoleområdet, men altså ikke de gymnasiale
uddannelser. Formålet er at skabe størst mulig tryghed
omkring håndteringen af elevernes besvarelser, da Styrelsen
for It og Læring ved en central it-løsning vil kunne
skærme elevernes svar, så den enkelte institution ikke
vil have kontakt med eller adgang til elevernes svar på
målingen. Redskabet skal sikre, at elevernes svar indberettes
direkte til Styrelsen for It og Læring. Den centrale
It-løsning vil således skulle indrettes, så
besvarelserne rent teknisk (fx via en web-service) overføres
direkte fra eleverne til Styrelsen for It og Læring, så
uvedkommende ikke vil have adgang til besvarelserne.
Ændringen afskærer ikke Styrelsen for It og
Læring fra at antage en databehandler som en del af
opgavevaretagelsen i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Styrelsen for It og Læring vil - som det
er tilfældet i dag - fortsat offentliggøre statistiske
resultater og tabeller over udviklingen i elevernes trivsel
på de gymnasiale uddannelser på
www.uddannelsesstatistik.dk.
så elevenes svar på statistisk niveau indgår i
det webbaserede datavarehus hos Styrelsen for It og Læring.
Datavarehuset gengiver ikke resultater, der på nogen
måde viser den enkelte elevs svar. Ved at sammenholde
resultater i en given årrække vil det være muligt
at følge udviklingen i elevernes trivsel over tid til
opfølgning på resultatmålet om styrkelse af
elevernes trivsel i den politiske aftale af 3. juni 2016 om
styrkede gymnasiale uddannelser. Det bemærkes, at den
første nationale måling af elevernes trivsel i
gymnasiet blev gennemført i november 2018, hvorfor
talmaterialet på området endnu er begrænset.
Lovforslaget tager ikke stilling til, hvordan
institutionerne skal orientere elever og forældre om
resultatet af trivselsmålingen og institutionens
opfølgningstiltag. Det vil derfor fortsat være op til
lokal beslutning at finde den rette lokale løsning for
orienteringen herom (fx brev, fælles opslag, møde mv).
Spørgsmålet om formidling af resultatet mv. har hidtil
været italesat i diverse vejledningsmateriale fra
Undervisningsministeriet, som også fremadrettet vil udarbejde
skabeloner til inspiration for institutionernes indsatser i denne
sammenhæng.
Undervisningsministeren vil anvende den
eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i lov om de gymnasiale
uddannelser § 59, stk. 3, til at fastsætte obligatoriske
spørgerammer med konkrete
spørgsmålsformuleringer til brug for målingen af
elevernes trivsel på de gymnasiale institutioner med
spørgsmål til elevernes undervisningsmiljø,
trivsel, ro og orden. Spørgsmålene og svarkategorier
vil blive udarbejdet, så de afspejler elevernes forskellige
alder, modenhed og kontekst og en samtidig respekt for elevernes
privatliv. Fastsættelsen af spørgsmål- og
svarkategorier vil i overensstemmelse med hidtidig praksis ske
under inddragelse af faglig ekspertise, herunder i forhold til
kendskab til gymnasieområdet og af metodisk karakter, dog
sådan at institutionerne herefter ikke må stille
supplerende spørgsmål.
Bemyndigelsen vil også fortsat blive
anvendt til at fastslå, hvornår på året
trivselsmålingen skal gennemføres, så det
sikres, at elevernes svar på trivselsmålingen på
de gymnasiale institutioner indsamles inden for samme tidsinterval
og ved brug af samme dataformat.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til
at fastsætte krav til indberetning af oplysninger ved brug af
en eller flere identifikatorer for den enkelte elev (fx UNI-Login
brugernavn eller cpr-nummer), som gør det muligt at anvende
de indsamlede data i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det vil ikke være tilladt for Styrelsen for It og
Læring at orientere institutionerne om de enkelte elevers
svar med henblik på, at institutionerne kan
iværksætte konkrete eller retlige foranstaltninger over
for bestemte elever med afsæt i de afgivne svar.
Det skal betones, at behandlingen af elevernes
svar på trivselsmålingen i retlig henseende er en
behandling af personoplysninger, da elevernes svar indberettes til
Styrelsen for It og Læring sammen med den enkelte elevs
cpr-nummer. Behandlingen af elevernes svar skal derfor ske i
overensstemmelse med reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
kravene til dataminimering, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c, samt til gennemsigtighed og
pligtmæssige oplysninger over for de registrerede, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og 13 og
undtagelsesbestemmelserne i databeskyttelseslovens afsnit III,
Registreredes rettigheder.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Med den politiske aftale af 24. februar 2014
om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser er det et centralt
mål, at elevernes trivsel skal øges. Efter
gældende ret er kravet udmøntet i en
bemyndigelsesbestemmelse, jf. lov om erhvervsuddannelser § 4,
stk. 3, om kvalitetsudvikling- og kontrol. Bemyndigelsen er
udmøntet i § 6 i bekendtgørelse nr. 286 af 18.
april 2018 om erhvervsuddannelser.
Bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser
§ 6 fastsætter den overordnede ramme for
trivselsundersøgelsen i forhold til udmelding til skolerne
om perioden for målingens gennemførelse,
spørgerammen og praktiske og proceduremæssige forhold.
Det fremgår således bl.a., at tidsrummet for
målingen fastsættes af ministeriet ved henvendelse til
skoler med erhvervsuddannelser og offentliggøres på
Undervisningsministeriets hjemmeside sammen med indholdet af
spørgeskemaet, samt at elevernes svar skal overføres
til Styrelsen for It og Læring. Kravene til indberetning af
data er fastsat i en indberetningsvejledning, hvoraf det bl.a.
fremgår, at den enkelte elevs svar skal indberettes sammen
med elevens cpr-nummer, hvorved eleven bag de enkelte svar i
Styrelsen for It og Læring principielt set er identificerbar
i forhold til opgaven omkring de statistiske analyser på
området.
Det foreslås, at rammen for den
nationale måling af elevernes trivsel ændres,
så lovens regulering af trivselsmålingen suppleres ved
en ny bestemmelse i § 30 a i lov om erhvervsuddannelser i
forlængelse af lovens regler om fastholdelse af elever i
uddannelse. Overordnet set indebærer ændringen, at
reguleringen af trivselsmålingen skifter karakter fra alene
at være udmøntet via en bemyndigelsesbestemmelse til
også at være en indholdsmæssig regulering af
rammerne for trivselsmålingen ved lov med krav om en
årlig trivselsmåling og et bestemt
måleredskab.
Det foreslås, at det i lov om
erhvervsuddannelser § 30 a, stk. 1, 1.
pkt., fastsættes, at skolens leder én gang
årligt skal gennemføre en måling af elevernes
trivsel med det formål at følge og styrke elevernes
trivsel. Det tydeliggøres herved, at det er skolens leder,
som skal sikre, at den enkelte institution gennemfører en
måling af elevernes trivsel med den givne årlige
kadence med det formål at følge og styrke trivslen.
Det præcise tidspunkt for målingens
gennemførelse vil blive fastsat af undervisningsministeren i
henhold til den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i lov om
erhvervsuddannelser § 4, stk. 3.
Det foreslås, at det i lov om
erhvervsuddannelser § 30 a, stk. 1, 2.
pkt., fastsættes, at de enkelte elevers svar
udelukkende må kunne bruges til at udføre statistiske
og videnskabelige undersøgelser af elevers trivsel, jf.
databeskyttelseslovens § 10 for de nærmere krav til
behandling af personoplysninger i statistisk eller
videnskabeligt øjemed. Det er tale om tydeliggørelse
af den gældende retstilstand. Undervisningsministeriet har
således oprindelig overfor Datatilsynet anmeldt den
iværksatte behandling af personoplysninger som en behandling
udelukkende til statistisk eller videnskabelig brug, jf. det
dagældende anmeldelseskrav i den daværende
persondatalovs kapitel 12. Anmeldelsespligten er med den nye
databeskyttelsesforordning erstattet af et krav om en fortegnelse
over myndighedens behandlingsaktiviteter, jf. forordningens artikel
30. Formålet med ændringen er at imødekomme
databeskyttelsesforordningens nye krav til gennemsigtighed omkring
behandlingen af persondata, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 12, og er i overensstemmelse med Undervisningsministeriets
fortegnelse over behandlingsaktiviteter af persondata på
området.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder,
at det alene er selve resultatet af den statistiske og
videnskabelige bearbejdning, der vil kunne anvendes som grundlag
for opfølgning over for eleverne og kun på en
sådan vis, at det ikke er muligt at identificere den enkelte
elevs svar. Styrelsen for It og Læring må således
ikke orientere skolerne om de enkelte elevers svar med henblik
på, at skolerne kan iværksætte konkrete eller
retlige foranstaltninger over for bestemte elever med afsæt i
de afgivne svar. Omvendt vil det naturligvis være tilladt for
skolerne at anvende de statistiske resultater af
trivselsmålingen til at igangsætte generelle
trivselsmæssige indsatser på skolerne. Det statistiske
resultat vil også kunne anvendes i andre sammenhænge,
herunder i forhold til Styrelsen for Undervisning og Kvalitets
tilsyn med uddannelsesområdet.
Begrænsningen i dataanvendelsen betyder
ikke, at brugen af data til statistiske og videnskabelige
undersøgelser er begrænset til projekter i regi af
Styrelsen for It og Læring. Eventuel videregivelse af
oplysningerne vil imidlertid udelukkende kunne ske i videnskabeligt
og statistisk øjemed, og kun hvor oplysningerne er
nødvendige for udførelsen af modtagerens
undersøgelse, jf. herved databeskyttelseslovens § 10,
stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor Styrelsen for It og
Læring finder grundlag for en sådan videregivelse
stilles data til rådighed via forskerkonti i Danmarks
Statistik. I visse situationer vil videregivelse kræve en
forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf.
databeskyttelsesloven § 10, stk. 3.
Det foreslås i lov om
erhvervsuddannelser § 30 a, stk.
2, at målingen af elevernes trivsel fremadrettet skal
ske ved et redskab, som af Styrelsen for It og Læring stilles
til rådighed for skolerne. Der er her tale om central
ændring af det nuværende set-up, da skolerne i dag har
valgfrihed med hensyn til, hvilket måleredskab som de
ønsker at anvende til at måle elevernes trivsel, og
således selv kan bestemme, om de fx vil benytte en ekstern
leverandør eller fortrækker selv at gennemføre
trivselsmålingen.
Ændringen vil betyde, at det fremover
vil være obligatorisk for skolerne at gennemføre
trivselsmålingen ved et centralt trivselsværktøj
inspireret af den model, der i dag kendes som
Undervisningsministeriets Trivselsværktøj, og som
styrelsen i dag tilbyder kommuner til gennemførelse af den
nationale trivselsmåling på folkeskoleområdet,
men altså ikke på erhvervsuddannelsesområdet.
Formålet er at skabe størst mulig tryghed omkring
håndteringen af elevernes besvarelser, da Styrelsen for It og
Læring ved en central it-løsning vil kunne
skærme elevernes svar, så den enkelte skole ikke vil
have kontakt med eller adgang til elevernes svar på
målingen. Redskabet skal sikre, at elevernes svar indberettes
direkte til Styrelsen for It og Læring. Den centrale
It-løsning vil således skulle indrettes, så
besvarelserne rent teknisk (fx via en web-service) overføres
direkte fra eleverne til Styrelsen for It og Læring, så
uvedkommende ikke vil have adgang til besvarelserne.
Ændringen afskærer ikke Styrelsen for It og
Læring fra at antage en databehandler som en del af
opgavevaretagelsen i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Styrelsen for It og Læring vil - som det
er tilfældet i dag - fortsat offentliggøre statistiske
resultater og tabeller over udviklingen i elevernes trivsel
på erhvervsuddannelserne på
www.uddannelsesstatistik.dk, således at elevenes svar
på statistisk niveau vil indgå i det webbaserede
datavarehus hos Styrelsen for It og Læring. Datavarehuset
gengiver ikke resultater, der på nogen måde viser den
enkelte elevs svar. Ved at sammenholde resultater i en given
årrække vil det være muligt at følge
udviklingen i elevernes trivsel over tid til opfølgning
på resultatmålet om styrkelse af elevernes trivsel i
den politiske aftale af 16. juni 2014 om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser. Det bemærkes, at den første
nationale måling af elevernes trivsel på
erhvervsuddannelserne blev gennemført i 2015.
Lovforslaget tager ikke stilling til, hvordan
skolerne skal orientere elever og forældre om resultatet af
trivselsmålingen og skolens opfølgningstiltag. Det vil
derfor fortsat være op til skolerne at finde den rette lokale
løsning for orienteringen herom (fx brev, fælles
opslag, møde mv). Spørgsmålet om formidling af
resultatet mv. har hidtil været italesat i diverse
vejledningsmateriale fra Undervisningsministeriet, som også
fremadrettet vil udarbejde skabeloner til inspiration for skolernes
indsatser i denne sammenhæng.
Undervisningsministeren vil anvende den
eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i lov om erhvervsuddannelser
§ 4, stk. 3, til at fastsætte obligatoriske
spørgerammer og svarkategorier med konkrete
spørgsmålsformuleringer til brug for målingen af
elevernes trivsel på erhvervsuddannelserne med
spørgsmål til elevernes undervisningsmiljø,
trivsel, ro og orden. Spørgsmål og svarkategorier vil
blive udarbejdet, så de afspejler elevernes forskellige
alder, modenhed og kontekst og en samtidig respekt for elevernes
privatliv. Fastsættelsen af spørgsmål- og
svarkategorier vil i overensstemmelse med hidtidig praksis ske
under inddragelse af faglig ekspertise, herunder i forhold til
kendskab til erhvervsuddannelsesområdet og af metodisk
karakter, dog sådan at skolerne herefter ikke må stille
supplerende spørgsmål.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til
at fastslå, hvornår på året
trivselsmålingen skal gennemføres, så det
sikres, at elevernes svar på trivselsmålingen på
erhvervsuddannelserne indsamles inden for samme tidsinterval og ved
brug af samme dataformat.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte krav til indberetning af oplysninger ved brug af
en eller flere identifikatorer for den enkelte elev (fx UNI-Login
brugernavn eller cpr-nummer), som gør det muligt at anvende
de indsamlede data i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det vil ikke være tilladt for Styrelsen for It og
Læring at orientere skolerne om de enkelte elevers svar med
henblik på, at skolerne kan iværksætte konkrete
eller retlige foranstaltninger over for bestemte elever med
afsæt i de afgivne svar.
Det skal betones, at behandlingen af elevernes
svar på trivselsmålingen i retlig henseende er en
behandling af personoplysninger, da elevernes svar indberettes til
Styrelsen for It og Læring sammen med den enkelte elevs
cpr-nummer. Behandlingen af elevernes svar skal derfor ske i
overensstemmelse med reglerne om behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
kravene til dataminimering, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c, samt til gennemsigtighed og
pligtmæssige oplysninger over for de registrerede, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 12 og 13 og
undtagelsesbestemmelserne i databeskyttelseslovens afsnit III,
Registreredes rettigheder.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås i § 5, stk. 1, at loven træder i
kraft den 6. maj 2019, jf. dog stk. 2. Dette sker med henblik
på at gennemføre målingen af elevernes trivsel i
folkeskolen efter den foreslåede model i indeværende
skoleår 2018/2019.
Det foreslås i § 5, stk. 2, at lovens §§ 1, 3
og 4 træder i kraft den 1. august 2019. Det sker med henblik
på, at trivselsmålingerne på de gymnasiale
institutioner, institutionerne for erhvervsuddannelse og
institutionerne for forberedende grunduddannelse vil skulle ske
efter den foreslåede model fra og med den 1. august 2019,
dvs. i det kommende skoleår 2019/2020.
Hverken lov om forberedende grunduddannelse,
folkeskoleloven, lov om de gymnasiale uddannelser eller
erhvervsuddannelsesloven gælder eller kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, idet de
færøske og grønlandske myndigheder har
overtaget den lovgivende og administrative myndighed på de
omhandlede områder. Loven har således ikke virkning
på Færøerne og i Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 697 af 8. juni 2018 om
forberedende grunduddannelse, som ændret ved § 13 i lov
nr. 1736 af 27. december 2018, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter § 40
indsættes før overskriften til § 41: | | | »§ 40
a. Institutionens leder skal én gang årligt
gennemføre en måling af elevernes trivsel med det
formål at følge og styrke elevernes trivsel. De
enkelte elevers svar må udelukkende bruges til at
udføre statistiske og videnskabelige undersøgelser af
elevers trivsel. Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for institutionerne. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om dataformat,
spørgeramme og svarkategorier og tidsrum for
gennemførelse af målingen af elevernes trivsel samt om
indberetning af oplysninger om elevernes trivsel til Styrelsen for
It og Læring.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | § 56 a.
Oplysninger om elevers trivsel, jf. § 56, stk. 3, skal
indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering efter
lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø. | | 1. I § 56 a indsættes efter »jf.
§ 56, stk. 3«: »og § 56 b«. | | | | | | 2. Efter § 56
a indsættes i kapitel 10: | | | »§ 56
b. Skolens leder skal én gang årligt
gennemføre en måling af elevernes trivsel med det
formål at følge og styrke elevernes trivsel. De
enkelte elevers svar må udelukkende bruges til at
udføre statistiske og videnskabelige undersøgelser af
elevers trivsel. Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for skolerne.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de
gymnasiale uddannelser, som ændret ved § 17 i lov nr.
311 af 25. april 2018, § 6 i lov nr. 745 af 8. juni 2018 og
§ 10 i lov nr. 1736 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 59
indsættes i kapitel 8: | | | »§ 59
a. Institutionens leder skal én gang årligt
gennemføre en måling af elevernes trivsel, dog
undtaget elever på hf-enkeltfag, med det formål at
følge og styrke elevernes trivsel. De enkelte elevers svar
må udelukkende bruges til at udføre statistiske og
videnskabelige undersøgelser af elevers trivsel. Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for institutionerne.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, som
ændret senest ved § 7 i lov nr. 1701 af 27. december
2018, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 30
indsættes før overskriften til § 31: | | | »§ 30
a. Skolens leder skal én gang årligt
gennemføre en måling af elevernes trivsel med det
formål at følge og styrke elevernes trivsel. De
enkelte elevers svar må udelukkende bruges til at
udføre statistiske og videnskabelige undersøgelser af
elevers trivsel. Stk. 2.
Målingen af elevernes trivsel skal ske ved hjælp af et
redskab, som Styrelsen for It og Læring stiller til
rådighed for skolerne.« | | | | | | |
|