Skriftlig fremsættelse (13. marts
2019)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forberedende grunduddannelse, lov om folkeskolen, lov om de
gymnasiale uddannelser og lov om erhvervsuddannelser (Måling
af elevers trivsel)
(Lovforslag nr. L 200)
Ved lovforslaget lægges op til
indførelse af en national årlig trivselsmåling
på forberedende grunduddannelse (FGU). Det sker - i lighed
med trivselsmålingerne i folkeskolen og på de
gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne - for at
følge udviklingen i elevernes trivsel med det formål
at styrke trivslen. Der er tale om opfølgning på den
politiske aftale af 13. oktober 2017 om bedre veje til uddannelse
og job, som tilvejebragte grundlaget for FGU. Med aftalen blev det
således fastsat som et retningsgivende mål for FGU, at
de unges trivsel på uddannelsen løbende skal styrkes,
og at udviklingen skal følges i en ny national årlig
trivselsmåling.
Af dataetiske grunde lægger
lovforslaget samtidig op til en grundlæggende ændring
af den nuværende ramme for national måling af elevers
trivsel i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, så
gennemførelsen af disse trivselsmålinger fremover skal
ske ved brug af et centralt trivselsværktøj, som
stilles til rådighed af Styrelsen for It og Læring. Det
betyder, at kommuner, institutioner og skoler ikke har kontakt med
eller adgang til elevernes svar, idet svarene overføres
direkte fra eleverne til et af Styrelsen for It og Læring
kontrolleret it-miljø. Formålet er at sikre, at
eleverne er helt trygge ved situationen omkring besvarelse af
spørgsmål om deres skoleliv, så eleverne
tør være åbne omkring, hvordan de reelt oplever
trivslen i deres hverdag.
De statistiske resultater af
trivselsmålingen vil fortsat indgå i det webbaserede
datavarehus hos Styrelsen for It og Læring, der er
tilgængeligt via www.uddannelsesstatistik.dk, fx til brug for
institutioners og skolers drøftelse og prioritering af
lokale opfølgningstiltag. Datavarehuset gengiver ikke de
enkelte elevers svar.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 6. maj 2019 på folkeskoleområdet. Det sker
med henblik på at gennemføre målingen af
elevernes trivsel i folkeskolen efter den foreslåede model i
indeværende skoleår, 2018/2019. Det foreslås, at
loven på de øvrige uddannelsesområder
træder i kraft den 1. august 2019, og herved har virkning for
målinger, der iværksættes fra og med det kommende
skoleår 2019/2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.