Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse i den
affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget synes,
det er vigtigt at lovgivningen om freds- og
ærekrænkelser bliver moderniseret, så den passer
bedre til den teknologiske udvikling, der følger af brugen
af internet, sociale medier og gps. Enhedslisten kan derfor
støtte den del af lovforslaget, der omhandler dette, ligesom
Enhedslisten er enig i, at det er godt at forhøje
godtgørelserne for visse former for freds- og
ærekrænkelser.
Journalister og medier skal kunne gå
til kanten og udfordre magthaverne, og Enhedslisten er bekymret
for, at man ved at hæve straf- og bødeniveauet vil se
en såkaldt chillingeffekt, hvor historier ikke bliver skrevet
af frygt for at få en meget høj bøde eller
fængselsstraf.
Fængsling for journalistisk
formidling og ytringer kommer ifølge
Menneskerettighedsdomstolen alene på tale i sager om
»hate speech« og opfordring til vold, som er uden for
bestemmelserne om injurier og bagvaskelse, fordi det i anden
lovgivning er strafbart. Det bekymrer Enhedslisten, at
lovforslagets § 268, nr. 2, har fået flere eksperter til
at udtale, at bestemmelsen minder om ytringsfjendtlige regler, vi
har set andre steder i verden. Det mener Enhedslisten sender et
helt forkert signal, og derfor kan Enhedslisten ikke støtte
det samlede lovforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
791 a, stk. 1, indsættes efter »kan
foretage«: »registrering ved hjælp af gps eller
et andet lignende apparat af en mistænkts færden eller
en anden persons færden, hvis den pågældende har
tilknytning til en mistænkt eller til samme
køretøj eller ejendom som en mistænkt el.lign.
(gps-sporing), eller foretage«.
[Indsættelse af regler om
politiets gps-sporing i retsplejelovens bestemmelse om
observation]
2) Nr. 7
og 8 udgår.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at udvide
retsplejelovens § 791 a, stk. 1, om observation til også
at omfatte tilfælde, hvor politiet ved hjælp af en gps
eller et andet lignende apparat registrerer en mistænkts
færden eller en anden persons færden, hvis den
pågældende har tilknytning til en mistænkt eller
til samme køretøj eller ejendom som en mistænkt
el.lign.
Virkningen af udvidelsen vil være, at
et sådant indgreb vil være betinget af, at det må
antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen (indikationskravet), og at efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der kan medføre
fængselsstraf (kriminalitetskravet). Indgrebet skal desuden
være proportionalt, jf. retsplejelovens § 791 a, stk.
7.
Reglerne om bl.a. indhentelse af
retskendelse og beskikkelse af advokat for den, som indgrebet
vedrører, i retsplejelovens §§ 783-785, §
788, stk. 1, § 788, stk. 2, nr. 1, § 788, stk. 3 og 4, og
§ 791 finder som konsekvens heraf ikke anvendelse på
indgrebet, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 2. pkt.
Hvis der er tale om anbringelse af en gps
eller et andet lignende apparat på et ikke frit
tilgængeligt sted, f.eks. inde i en bil, vil indgrebet efter
retspraksis fortsat være omfattet af retsplejelovens §
791 a, stk. 2. Det vil således være en betingelse, at
den konkrete lovovertrædelse kan medføre fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover, ligesom der bl.a.
vil være krav om indhentelse af retskendelse, jf.
retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1. pkt., jf. § 783, stk.
1.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at udvide retsplejelovens § 791 a, stk. 1, om
observation til også at omfatte, at politiet ved hjælp
af en gps eller et andet lignende apparat registrerer en
mistænkts færden eller en anden persons færden,
hvis den pågældende har tilknytning til en
mistænkt eller til samme køretøj eller ejendom
som en mistænkt el.lign.
Det pågældende indgreb skal
således ikke fremadrettet være omfattet af
retsplejelovens § 791 a, stk. 5, med deraf følgende
krav om indhentelse af retskendelse m.v., hvorfor det
foreslås, at nyaffattelsen af retsplejelovens § 791 a,
stk. 5, der findes i lovforslagets § 2, nr. 7, udgår.
Det samme gør sig gældende, for så vidt
angår den foreslåede konsekvensændring af
retsplejelovens § 791 a, stk. 6, der findes i lovforslagets
§ 2, nr. 8.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 1. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 6. december 2018. Lovforslaget
var til 2. behandling den 11. december 2018, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning modtaget 1 skriftlig henvendelse om
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelse af
betænkning stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har
besvaret spørgsmål nr. 6 og 7. Spørgsmål
nr. 8-10 forventes besvaret inden 3. behandling.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jesper Petersen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) René Gade (ALT) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja
Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |