Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 20)
Straffelovens kapitel 27 om freds- og
ærekrænkelser indeholder bl.a. regler om
krænkelse af privatlivets fred (§§ 263-264 d) og
ærekrænkelse (§§ 267-274) samt påtale
af disse forbrydelser (§ 275). Reglerne har navnlig til
formål at beskytte enkeltpersoner mod
privatlivskrænkelser, men foreninger, erhvervsvirksomheder
mv. er også i et vist omfang beskyttet af reglerne.
I en moderne digital verden er det vigtigt,
at straffelovens regler om freds- og ærekrænkelser er
tidssvarende og beskytter den enkeltes privatliv på passende
vis. Videregivelse af oplysninger om andres private forhold
på internettet kan generelt indebære alvorlige
privatlivskrænkelser. Oplysningerne kan på internettet
spredes meget vidt og meget hurtigt, og de kan i praksis være
vanskelige og i visse tilfælde næsten umulige at
få slettet igen. Der er dermed en større risiko for
betydelige skadevirkninger og mere vedvarende krænkelser, end
der f.eks. er ved krænkelser gennem trykte aviser,
tidsskrifter, bøger, tv eller radio, og den samlede effekt
af dette kan være meget ødelæggende for det
enkelte individ.
Der er efter Justitsministeriets opfattelse
behov for en styrket og mere tidssvarende beskyttelse af den
enkeltes privatliv mv. Enhver skal kunne leve trygt og forvente
respekt for sit privatliv, og det skal ikke være muligt at
spekulere i at tjene penge på at krænke andres
privatliv. Formålet med lovforslaget er således bl.a.
at styrke det strafferetlige værn mod krænkelser af
privatlivets fred og mod ærekrænkelser, herunder ved at
gennemføre en generel modernisering af straffelovens
bestemmelser om freds- og ærekrænkelser.
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
- | Der foreslås en generel
modernisering af straffelovens eksisterende bestemmelser om freds-
og ærekrænkelser. I den forbindelse foreslås det
bl.a., at straffelovens § 266 c ophæves, og at
straffelovens §§ 263 a og 301 a sammenskrives,
således at § 301 a foreslås ophævet. | - | Der foreslås en ny bestemmelse i
straffeloven om uberettiget overvågning af en persons
færden ved hjælp af en gps eller andet apparat. Det
foreslås i forlængelse heraf, at politiet får
hjemmel til at foretage et tilsvarende straffeprocessuelt
indgreb. | - | Der foreslås en mere tidssvarende
beskyttelse mod videregivelse af nøgenbilleder. | - | Det foreslås, at der indføres
adgang til betinget offentlig påtale af de groveste
ærekrænkelser, hvilket omfatter dels alvorlige og
usande beskyldninger (bagvaskelse), dels beskyldninger, som er
fremsat eller udbredt gennem indholdet af et massemedie, og som er
egnet til væsentligt at skade den forurettede. Forslaget
indebærer, at anklagemyndigheden fremover efter anmodning
indleder offentlig retsforfølgning af sådanne
ærekrænkelser. | - | Det foreslås, at en domfældt i
forlængelse af en dom for videregivelse af meddelelser eller
billeder vedrørende en andens private forhold eller for
ærekrænkelser (straffelovens §§ 264 d, 267
eller 268) kan pålægges at slette en udtalelse,
meddelelse eller et billede, som har tilknytning til
overtrædelsen. Dette indebærer, at oplysninger eller
billeder, som har krænket en andens privatliv, skal fjernes
fra internettet af f.eks. det medie eller den person, som har
offentliggjort det. | - | Det foreslås, at det
præciseres i retsplejeloven, at der også i private
straffesager er mulighed for at nedlægge navne- og/eller
referatforbud forud for hovedforhandlingen. | - | Det foreslås at tredoble
bødestraffen for overtrædelser af straffelovens
bestemmelser om fredskrænkelse i §§ 263-264 d og
ærekrænkelse i §§ 267-268. For ansvarshavende
redaktører hos massemedier foreslås
bødestraffen femdoblet. | - | Det foreslås at femdoble straffen
(bøde) for overtrædelse af bl.a. referat- og
navneforbud nedlagt af domstolene i en straffesag. Forslaget
indebærer bl.a., at en journalists overtrædelse af et
navneforbud i førstegangstilfælde frem over som
udgangspunkt straffes med en bøde på 25.000 kr. | - | Der foreslås en tredobling af
tortgodtgørelsesniveauet for freds- og
ærekrænkelser efter erstatningsansvarsloven. | - | Det foreslås at elektroniske
massemedier, f.eks. internetnyhedshjemmesider, som ikke har
foretaget anmeldelse til Pressenævnet, men som modtager
redaktionel produktionsstøtte eller projektstøtte
efter mediestøtteloven, automatisk omfattes af
medieansvarsloven, hvis de opfylder de materielle betingelser i
loven. Dette vil bl.a. indebære, at medierne
underlægges medieansvarslovens særlige
ansvarssystem. |
|
Lovforslaget bygger på
Straffelovrådets betænkning nr. 1563/2017 om freds- og
ærekrænkelser (herefter
»betænkningen«), men indeholder tillige en
række lovændringer, som ikke stammer fra
betænkningen.
Det bemærkes, at lovforslaget -
bortset fra forslaget om udvidet beskyttelse mod uberettiget
videregivelse af nøgenbilleder - har været fremsat for
Folketinget den 16. maj 2018 som lovforslag nr. L 240, og at
Folketinget førstebehandlede lovforslaget den 29. maj 2018,
hvorefter det bortfaldt ved slutningen af folketingsåret
2017/18.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.