Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4, og
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 5-9 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslagene om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (RV, ALT og SF) vil stemme for ændringsforslagene om
deling af lovforslaget. Såfremt lovforslaget ikke bliver
delt, vil mindretallet stemme for de af justitsministeren stillede
ændringsforslag og stemme for lovforslaget ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslagene om deling af lovforslaget. Såfremt
lovforslaget ikke bliver delt, vil mindretallet stemme for de af
justitsministeren stillede ændringsforslag og stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at lovforslaget indeholder mange forbedringer af de gældende
regler om freds- og ærekrænkelser m.v., men kan ikke
støtte den meget markante forøgelse af
bødestørrelserne. Denne forøgelse synes at
være inspireret af den opsigtsvækkende - men
enestående - Se og Hør-sag, og Enhedslisten finder
ikke, at den ene sag bør give anledning til så
voldsomme forhøjelser af bødeniveauet. Enhedslisten
ønsker at værne om en fri, uafhængig og modig
presse og frygter, at meget markante stigninger i
bødestørrelserne kan føre til, at
redaktører og journalister agerer overforsigtigt til skade
for den frie debat og for pressens rolle som en effektivt
kontrollerende »fjerde statsmagt«.
Af de samme grunde er Enhedslisten
modstander af den del af lovforslaget, der vedrører referat-
og navneforbud i private straffesager og den dertil knyttede
forøgelse af bødeniveauet. På den baggrund har
Enhedslisten stillet ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV, ALT og SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Forhøjelse af bødestraffen for freds- og
ærekrænkelser og for overtrædelse af referat- og
navneforbud m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-10, 12 og 14,
§ 2, nr. 2, 3, 5 og 6, og §§ 5 og 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om
erstatningsansvar og medieansvarsloven (Freds- og
ærekrænkelser m.v.)« omfattende § 1, nr. 11
og 13, § 2, nr. 1, 4, 7 og 8, og §§ 3-6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Lovens § 1 og § 2, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse
på handlinger begået før lovens
ikrafttræden.«
[Konsekvensændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.«
[Konsekvensændring af
territorialbestemmelsen som følge af ændringsforslag
nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 5
4) I
stk. 2 ændres »§ 1,
§ 2, nr. 2 og nr. 3, og §« til: »§§
1 og«.
[Konsekvensændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 12 foreslåede § 271 ændres i stk. 1 »268« til: »267, jf.
§ 268,«.
[Redaktionel ændring]
6) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 275
indsættes i stk. 2, nr. 1,
før »§ 268«: »§ 267,
jf.«
[Redaktionel ændring]
Til § 2
7) I
den under nr. 1 foreslåede § 31 c indsættes efter
»straffesager om«: »overtrædelse af«,
og »268« ændres til: »267, jf. §
268,«.
[Redaktionel ændring]
8) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
32 b, stk. 1, ændres »Overtrædelse
af« til: »Med bøde straffes den, der
overtræder«, »eller af« ændres til:
»eller«, og »straffes med bøde«
udgår.«
[Redaktionel ændring]
Til § 6
9)
»§§ 3 og 4« ændres til: »§
3«.
[Ændring af
territorialbestemmelsen i relation til Grønland]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to forslag. Det ene lovforslag (A) vedrører en generel
modernisering af straffelovens §§ 263-264, §§
264 c-264 d og §§ 267-274, en generel forhøjelse
af bødestraffen for freds- og ærekrænkelser og
for overtrædelse af referat- og navneforbud og en række
konsekvensændringer. Det bemærkes, at forslaget til
straffelovens § 264 b om uberettiget overvågning ved
hjælp af gps eller andet lignende apparat ligeledes er
medtaget, da der henvises hertil i lovforslagets § 1, nr.
9.
Det andet forslag (B) vedrører
påtale af freds- og ærekrænkelser, mulighed for
nedlæggelse af referatforbud forud for hovedforhandlingen i
private straffesager, forhøjelse af tortgodtgørelse i
sager om freds- og ærekrænkelser og udvidelse af
medieansvarslovens anvendelsesområde til at omfatte medier,
der modtager visse former for mediestøtte.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
af ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 5, stk.
2, som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
af territorialbestemmelsen i lovforslagets § 6, som
følge af at det i ændringsforslag nr. 1 foreslås
at dele lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
af ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 5, stk.
2, som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget præciserer,
at straffelovens § 268 er udtryk for en
strafskærpelsesregel relateret til straffelovens § 267,
hvorfor det præciseres i nyaffattelsen af straffelovens
§ 271, stk. 1, at der skal være tale om en
overtrædelse af § 267, jf. § 268.
Til nr. 6
Ændringsforslaget præciserer,
at straffelovens § 268 er udtryk for en
strafskærpelsesregel relateret til straffelovens § 267,
hvorfor det præciseres i nyaffattelsen af straffelovens
§ 275, stk. 2, nr. 1, at der skal være tale om en
overtrædelse af § 267, jf. § 268.
Til nr. 7
Ændringsforslaget præciserer,
at straffelovens § 268 er udtryk for en
strafskærpelsesregel relateret til straffelovens § 267,
hvorfor det præciseres i den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 31 c, at der skal være tale om en
overtrædelse af § 267, jf. § 268.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en redaktionel
ændring, idet den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 32 b, stk. 1, ellers ville medføre,
at bestemmelsen ville indeholde et »af« for meget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indebærer, at
det alene er den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 3 (ændringen af erstatningsansvarsloven), som ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
For Grønland gælder en
særlig medieansvarslov. Lovforslagets § 4 skal derfor
ikke kunne sættes i kraft for Grønland, og
henvisningen til § 4 udgår derfor af lovforslagets
territorialbestemmelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 1. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i to forskellige
høringer, og justitsministeren sendte den 29. juni 2018 og
den 17. august 2018 disse udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 344 og 384 (folketingsårets 2017-18). Den 3. oktober
2018 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |