Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2018)
Finansministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2022
(Lovforslag nr. L 2)
Lovforslaget
er en fremsættelse af det i august fremsatte lovforslag om
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2022 (L 242) dog således, at der i lovforslagets almindelige
bemærkninger oplyses om høringen. Lovforslaget er i
øvrigt uændret, foruden fastsættelsen af det
statslige delloft for indkomstoverførsler, der er fastsat
til 273,1 mia. kr. mod 273,3 mia. kr. i L 242.
Lovforslaget
har til formål at fastsætte konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2022.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2022 fastsættes med afsæt i den
forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk
økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2022 er fastlagt i overensstemmelse med en
opdateret mellemfristet fremskrivning, der er baseret på
finanslovforslaget for 2019 og grundlaget i Økonomisk Redegørelse, august
2018. Udgiftslofterne er fastsat i overensstemmelse med målet
om strukturel balance på de offentlige finanser i 2025 i
henhold til regeringens 2025-plan Vækst og velstand 2025.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 28. september 2018. Høringssvarene
foreligger og vil blive fremsendt til finansudvalget forud for 1.
behandlingen af forslaget.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.