Skriftlig fremsættelse (13. marts
2019)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. samt forskellige andre love (Styrkede
erhvervsuddannelser, mere praksisfaglighed i grundskolen,
uddannelsesparathedsvurdering til alle ungdomsuddannelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 199)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 22. november
2018 Aftale om Fra folkeskole til faglært -
Erhvervsuddannelser til fremtiden. Lovforslaget har til
formål at gennemføre de dele af den politiske aftale,
som forudsætter lovændring.
Med hensyn til lov om erhvervsuddannelser
omfatter lovforslaget bl.a. elementer om karakterdannelse og faglig
stolthed, om studiekompetence i tilknytning til
erhvervskompetencen, bedre mulighed for optagelse på
gymnasiale suppleringskurser, etablering af adgangskurser på
erhvervsskoler i dansk, dansk som andetsprog og matematik, herunder
med tilsagn om betinget optagelse, en udvidelse tidsrummet for,
hvornår ansøgere har adgang til grundforløbets
1. del, etablering af et nyt grundforløb+ (GF+) samt
mulighed for at indgå praktikpladstilsagn mellem kommende
elever og virksomheder.
Med hensyn til lov om folkeskolen omfatter
lovforslaget mulighed for, at erhvervsskoler og folkeskoler i
højere grad kan indgå forpligtende samarbejder
således, at erhvervsskoler kan varetage udvalgte dele af
undervisningen af elever fra folkeskolen.
I tilknytning hertil indeholder
lovforslaget ændringer af lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler, hvorved
frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler opnår samme
mulighed for at indgå overenskomster med erhvervsskoler om
undervisning af elever i grundskolen.
Med hensyn til lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse indebærer lovforslaget, at der skal
lægges større vægt på elevernes
opnåelse af en realistisk forståelse af
forudsætninger og krav i uddannelsessystemet og på
arbejdsmarkedet, at eleverne skal vurderes til alle tre kategorier
af ungdomsuddannelser, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte
lokale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne,
og at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en sammenhængende
plan for indsatser relateret til elevernes valg af
ungdomsuddannelse i 8. og 9. klasse.
Med hensyn til lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse indebærer lovforslaget en
skærpelse af kompetencebeskrivelsen for
institutionsbestyrelserne i form af en tilføjelse af
relevant erhvervserfaring, krav til udefrakommende
bestyrelsesmedlemmer om at have gennemført en
bestyrelsesuddannelse samt mulighed for at pålægge
bestyrelsen at iværksætte og gennemføre en
ekstern analyse af dens arbejde. Dertil kommer en udvidelse af
formålsbestemmelsen således, at erhvervsskolerne dels
vil kunne udbyde de omtalte adgangskurser i dansk, dansk som
andetsprog og matematik, dels varetage de omtalte dele af
undervisningen af elever fra grundskolen.
Herudover indeholder lovforslaget
konsekvensændringer i en række andre love.
Det foreslås, at loven altovervejende
træder i kraft den 1. august 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.