Fremsat den 13. marts 2019 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Justering af tilskudsordning til
nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og
fra visse øer og etablering af en særlig godsordning
for Mandø)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 711 af 8. juni 2017
og senest ved lov nr. 1527 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 21 b,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 88,3 mio. kr. årligt fra
2019. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2020 én
gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor.«
2. § 21 b,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Kommuner med små øer, der modtager tilskud efter stk.
1 og 2, kan anvende tilskuddet hele året inden for en
tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det
pågældende kalenderår.«
3. I
§ 21 b indsættes efter stk.
4 som nye stykker:
»Stk. 5.
De små øer, nævnt i stk. 4, omfatter
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm,
Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø,
Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
Stk. 6.
Fanø, Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner kan anvende tilskuddet efter stk. 1 og 2 hele året
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar
forlængelse heraf.«
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 7-11.
4.
Efter § 21 b indsættes:
»§ 21 c. Økonomi-
og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til Esbjerg
Kommune på 91.000 kr. fra 2019 til en fælles ordning
for transport af gods til og fra Mandø. Tilskuddet
finansieres af den samlede ramme for tilskud til nedsættelse
af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
efter § 21 a, stk. 2. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2020 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af en fælles ordning
for transport af gods til og fra Mandø, herunder om, at
Esbjerg Kommune skal udarbejde en redegørelse
vedrørende anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1.
Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 3, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Tilskud efter
§ 21 b, stk. 1 og 2, og § 21 c, stk. 1, har virkning for
tilskudsåret 2019.
Stk. 3. Efterregulering
af tilskud til kommuner, som modtager tilskud efter § 21 a,
stk. 1 og 2, som følge af, at tilskud til Esbjerg Kommune
efter § 21 c, stk. 1, finansieres af den samlede ramme
på godsområdet, sker med virkning fra 1. januar
2019.
Stk. 4. Efterregulering
af kompensation til kommuner, som modtager tilskud efter § 21
a, stk. 1 og 2, for afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter § 21 a, stk. 1 og 2, er
omfattet af momslovens anvendelsesområde, sker med virkning
fra 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. Kompensation af kommuner som
følge af ændret fordelingsnøgle på
passagerområdet | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | | 2.2. Større fleksibilitet for
kommuner med små øer i anvendelsen af tilskudsmidler
på passagerområdet | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | | 2.3. Etablering af en særlig
Mandø-ordning på godsområdet | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. Den foreslåede ordning | 3. De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. De økonomiske konsekvenser og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. De miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker at skabe
vækst og udvikling i hele landet. Færgebetjeningen af
de små øer og ø-kommuner udgør en
væsentlig del af indsatsen for at skabe vækst og
udvikling på øerne og dermed styrke grundlaget for at
bevare og udvikle velfungerende helårssamfund.
De to tilskudsordninger til
nedsættelse af færgetakster på gods- og
passagerområdet på ikke-statslige færgeruter til
og fra visse øer trådte i kraft henholdsvis den 1.
juni 2015 og den 1. august 2016.
Økonomi- og
indenrigsministeren besluttede i efteråret 2017 at
gennemføre et tidligt serviceeftersyn med henblik på
at vurdere, om der er grundlag for eventuelle justeringer af
ordningerne, særligt i forhold til
fordelingsnøglerne.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet har i august 2018 offentliggjort en evaluering
af de to tilskudsordninger til nedsættelse af
færgetakster for henholdsvis godstransport og
passagerbefordring.
Som opfølgning på
evalueringen har regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti den 2. november 2018 indgået en politisk aftale om
justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af
færgetakster for personbefordring og godstransport på
ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Overordnet konstaterer
aftaleparterne, at de to tilskudsordninger på henholdsvis
passager- og godsområdet grundlæggende fungerer godt og
efter hensigten.
Med aftalen er der enighed om at
gennemføre en række initiativer med henblik på
en justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af
færgetakster for personbefordring og godstransport.
Lovforslaget udmønter de
initiativer i aftalen, som kræver ny lovgivning.
Lovforslaget udmønter
initiativet om kompensation til de kommuner, som ellers ville
få et mindre tilskud som følge af ny
fordelingsnøgle, der tager højde for forskydninger i
trafiktal. Med finansloven for 2019 er der afsat nye midler
på 5,3 mio. kr. årligt fra 2019 til tilskudsordningen
til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet, som finansierer denne kompensation.
Med lovforslaget får kommuner
med små øer større fleksibilitet i forhold til
selv at beslutte, hvornår tilskudsmidlerne på
passagerområdet skal anvendes inden for en tidsramme på
maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende
kalenderår.
Lovforslaget etablerer hjemmel til,
at økonomi- og indenrigsministeren kan yde et årligt
tilskud på 91.000 kr. fra 2019 til Esbjerg Kommune til
etablering af en fælles godsordning til og fra
Mandø.
Som del af aftalen af 2. november
2018 om justering af tilskudsordningerne er der enighed om at
forenkle afgrænsningen af varebiler på
godsområdet, så alle gulpladebiler omfattes af
godsordningen. Udmøntningen af initiativet vil ske i
bekendtgørelsesform i medfør af § 21 a, stk.
5.
Desuden er der med aftalen enighed
om at harmonisere reglerne for anvendelse af uforbrugte midler,
så uforbrugte midler på godsområdet kun kan
anvendes til nedsættelse af færgetakster på
godsområdet svarende til ordningen på
passagerområdet, idet der dog etableres mulighed for at
anvende uforbrugte midler på godsområdet til
nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet i de tilfælde, hvor nedsættelsen
af færgetakster på godsområdet har nået
grænsen på maksimalt 80 pct., ekskl. moms og vareafgift
opkrævet af havnene. Reglerne om anvendelse af uforbrugte
midler på godsområdet vil blive fastsat i
bekendtgørelsesform i medfør af § 21 a, stk.
5.
Der er med aftalen enighed om en
statsgaranti på samlet 15 mio. kr. i perioden 2019-2022 til
at dække et eventuelt driftsunderskud ved en
standardfærge, som er under udvikling i regi af
Færgesekretariatet til brug som afløserfærge for
kommuner med små øer. Finansieringen er indarbejdet
på finansloven for 2019.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Kompensation
af kommuner som følge af ændret fordelingsnøgle
på passagerområdet
2.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 648 af 8. juni 2016 om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner besluttede Folketinget at etablere en tilskudsordning
vedrørende nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v. til og fra visse øer. Ordningen
trådte i kraft pr. 1. august 2016. De nærmere regler
for udmøntningen af ordningen er fastsat i Økonomi-
og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr.1132 af 15.
oktober 2017 om nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer.
Ordningen har til formål at
understøtte væksten i turismen og styrke
bosætningen på øerne.
I medfør af § 21 b,
stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner har økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
yde et årligt tilskud til de omfattede kommuner til
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer
m.v.
Det er fastsat i § 21 b, stk.
2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
at tilskuddet udgør 83,0 mio. kr. årligt fra 2019
(2019-pl). Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2017 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Økonomi- og
indenrigsministeren fastsætter i medfør af § 21
b, stk. 6, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner regler
om fordelingen af tilskuddet efter en nærmere fastlagt
fordelingsnøgle.
Den samlede økonomiske ramme
til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet er fastlagt ved lov. En forhøjelse af
den samlede økonomiske tilskudsramme kræver ny
lovgivning.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Økonomi- og
Indenrigsministeriets evaluering af tilskudsordningerne til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og
passagerbefordring fra august 2018 viser, at der siden etableringen
af tilskudsordningen på passagerområdet er sket
trafikforskydninger ruterne imellem.
Trafikforskydningerne
medfører ændringer i både opadgående og
nedadgående retning af det teknisk beregnede
tilskudsbehov.
En ny fordelingsnøgle
flytter alt andet lige midler til de ruter, der har haft relativ
større omsætning i forhold til de øvrige ruter
siden ordningens etablering.
En teknisk genberegning af
fordelingsnøglen på baggrund af de opdaterede trafik-
og omsætningstal på passagerområdet omfordeler
samlet 5,3 mio. kr. mellem ruterne med udgangspunkt i den
økonomiske ramme ved ordningens etablering.
Med de nye midler ydes kompensation
til de kommuner, som ellers ville få et tab som følge
af ændringen af fordelingsnøglen. Kompensationen skal
ses i lyset af, at der med evalueringen af tilskudsordningen
på passagerområdet er tale om et tidligt
serviceeftersyn og følgelig et forholdsvis spinkelt
erfaringsgrundlag. De registrerede forskydninger i trafik- og
omsætningstal kan skyldes andre forhold i den korte periode,
ordningen har været i kraft, end selve tilskudsordningen.
Som del af aftalen af 2. november
2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om justering af tilskudsordningerne er der enighed om at
gennemføre en ny evaluering i 2022, når der er
indhøstet erfaringer fra en længere periode, herunder
om udviklingen i trafik- og omsætningstal på de
omfattede færgeruter.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede affattelse
af § 21 b, stk. 2, forhøjes tilskuddet for de
ikke-statslige færgeruter på passagerområdet med
5,3 mio. kr. fra 83,0 mio. kr. til 88,3 mio. kr. årligt fra
2019.
Ved at tilføre ekstra midler
på 5,3 mio. kr. årligt er det muligt at kompensere de
kommuner, som ellers ville få et tab som følge af
ændringen af fordelingsnøglen på baggrund af de
opdaterede trafik- og omsætningstal.
Det betyder, at alle ruter som
minimum får det samme tilskud som i den nuværende
fordeling.
Initiativet vil yderligere
understøtte turismen og bosætningen på
øerne.
Forslaget om en forhøjelse
af den samlede økonomiske ramme ændrer ikke ved den
eksisterende afgrænsning af øer, som er omfattet af
tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for
passagerbefordring.
Som det gør sig
gældende for de nuværende tilskud, vil de nye midler
til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring
ikke kunne anvendes til andre formål.
Det er ligeledes fortsat en
forudsætning for udbetaling af tilskud, at kommunen
udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen
af det samlede tilskud i det regnskabsår, der ligger forud
for det år, hvor tilskuddet udmeldes.
Det forudsættes endvidere
fortsat, at kommunerne anvender eventuelle overskydende midler i
det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af
færgetakster.
2.2. Større
fleksibilitet for kommuner med små øer i anvendelsen
af tilskudsmidler på passagerområdet
2.2.1. Gældende ret
Tilskudsordningen til
nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet til og fra visse øer var oprindeligt
målrettet den turistmæssige lavsæson om
foråret og efteråret.
Med lov nr. 711 af 8. juni 2017 om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner blev landevejsprincippet gradvist udvidet til at
gælde hele året fra og med 2019, bortset fra
højsæsonen om sommeren, gennem en forhøjelse af
den samlede økonomiske ramme.
Det er fastsat i § 21 b, stk.
4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
at de kommuner, som modtager tilskud til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet, kan anvende
tilskuddet hele året med undtagelse af perioden fra den
sidste uge i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
De omfattede
kommuner/færgeruter kan således ikke anvende
tilskudsmidler til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet i skolernes sommerferie.
Der er i dag ikke hjemmel til at
give kommuner med små øer større fleksibilitet
i forhold til den tidsmæssige afgrænsning af den
periode, hvor tilskuddet kan anvendes.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Begrundelsen for at undtage
højsæsonen er at sikre, at de afsatte midler til
nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring kan
få størst mulig effekt. I skolernes sommerferie er der
typisk i forvejen stor aktivitet i turisterhvervet, mens der ofte
er ledig færgekapacitet og ledige overnatningssteder uden for
højsæsonen. Ved at undtage skolernes sommerferie
forebygges den situation, at tilskudsordningen kan medvirke til at
skabe kapacitetsproblemer på de enkelte færgeruter.
Samtidig kan nedsættelsen af færgetakster blive mere
mærkbar, end hvis tilskuddet fordeles på hele
året.
Imidlertid er der små
øer, som primært har faciliteter til besøgende
i sommerperioden, og som ikke oplever kapacitetsproblemer. Disse
øer vil kunne have gavn af at kunne tilbyde billigere
færgebilletter om sommeren.
De færgeruter, som i forvejen
oplever stor tilstrømning i højsommeren med deraf
følgende kapacitetsproblemer, vil ud fra almindelige
økonomiske bevæggrunde hensigtsmæssigt kunne
vælge fortsat at anvende tilskuddet uden for
højsæsonen.
Ved at give kommuner med små
øer øget frihed til at tilpasse ordningen efter de
lokale forhold, kan tilskuddet anvendes i de tidsrum, hvor det har
størst effekt i forhold til turistfaciliteterne på den
enkelte ø. Det vil således være op til en lokal
beslutning at fastlægge takststrukturen ud fra en vurdering
af bl.a. færgekapaciteten.
Kommuner med små øer
får øget frihed til at anvende tilskuddet inden for en
samlet tidsmæssig ramme på 46 uger i et
kalenderår, hvilket svarer til det tidsrum, der i dag er
gældende. Det vil således fortsat være et hensyn,
at tilskuddet ikke skal kunne udmøntes over hele året,
hvilket gør det mere mærkbart.
Som led i aftalen af 2. november
2018 om justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af
færgetakster for personbefordring og godstransport er der
enighed om, at der i forbindelse med en ny evaluering i 2022 skal
være særskilt fokus på, hvordan kommuner med
små øer administrerer en øget fleksibilitet i
periodeafgrænsningen på passagerområdet.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede affattelse
af § 21 b, stk. 4, får kommuner med små øer
mulighed for at anvende tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet hele året
inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det
pågældende kalenderår.
Det fastsættes i et nyt stk.
5, at gruppen af småøer udgøres af
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm,
Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø,
Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
Det fastsættes i et nyt stk.
6, at Fanø, Læsø, Samsø og
Ærø Kommuner kan anvende tilskuddet hele året
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni
måned og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i
umiddelbar forlængelse heraf. Reglerne for de
pågældende ø-kommuner forbliver således
uændret.
Den foreslåede ordning har
til formål at understøtte turisterhvervet på
små øer, som ikke har kapacitetsproblemer i
sommerperioden, og som primært har turistfaciliteter til
besøgende om sommeren.
2.3. Etablering af
en særlig Mandø-ordning på
godsområdet
2.3.1. Gældende ret
Med lov nr. 582 af 4. maj 2015
vedtog Folketinget at etablere en ordning for tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer. Ordningen trådte i kraft den 1. juni
2015. De nærmere regler for udmøntningen af ordningen
er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
Ordningen har til formål at
understøtte erhvervsudviklingen og dermed grundlaget for
bosætningen på øerne.
Ordningen omfatter ikke-statslige
færgeruter til ø-kommuner og en række
småøer. De omfattede ø-kommuner er
Læsø, Samsø, Fanø og Ærø,
mens gruppen af småøer udgøres af
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm,
Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø,
Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
Det fremgår af
lovbemærkningerne bag lovgivningen, jf. Folketingstidende
2014-2015 (1. samling), A, L159 som fremsat, side 5 om
tilskudsordningen på godsområdet, at gruppen af
småøer udgøres af de øer, der er en del
af de kommuner, som modtager tilskud efter § 20 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, idet
Mandø dog er undtaget, da der ikke er en færgerute
hertil.
Da tilskudsordningen til
nedsættelse af færgetakster blev etableret pr. 1. juni
2015, var der politisk enighed om at afgrænse den til alene
at omfatte færgetransport med den begrundelse, at der er tale
om en enkel og objektiv afgrænsning.
Der er i dag ikke hjemmel til at
yde tilskud til Esbjerg Kommune med henblik på at etablere en
særlig ordning for fælles transport af gods til og fra
Mandø.
Folketinget vedtog med lov nr. 711
af 8. juni 2017 om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner at etablere en ordning for
kompensation for øget afgiftsbelastning i forbindelse med
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer.
Med § 21 a, stk. 7, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner har
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde
kompensation til kommuner/færgeruter for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at tilskud til nedsættelse
af færgetakster på godsområdet er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
I medfør af § 21 a,
stk. 8, kan økonomi- og indenrigsministeren fastsætte
nærmere regler om kompensationen, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
De nærmere regler for
kompensation for afgiftsmæssige konsekvenser af tilskud til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet
er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
De gældende regler om
kompensation for øget afgiftsbelastning omfatter alene de
kommuner/færgeruter, som i dag modtager tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
Tilskud til Esbjerg Kommune til
etablering af en særlig ordning for Mandø med
fællestransport af gods til og fra fastlandet vil være
omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Der er ikke i dag hjemmel til at
kompensere Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige konsekvenser af
et sådant tilskud.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Mandø er i den særlige
situation, at øen kun er landfast med en såkaldt
låningsvej i dele af døgnet. Det kan give udfordringer
for erhvervsliv og ø-boere på Mandø i forhold
til godstransport og afledte meromkostninger.
Ifølge ministeriet er der
behov for at understøtte erhvervslivet og
helårsbeboelsen på Mandø i overensstemmelse med
det overordnede formål med tilskudsordningen på
godsområdet.
Idet der ikke er en færge,
som forbinder Mandø med fastlandet, er det ikke muligt at
anvende den nuværende tilskudsmodel til nedsættelse af
færgetakster på godsområdet i forhold til
Mandø. En tilskudsordning for Mandø må
således have en anden udformning.
Etableringen af en løsning,
som tager udgangspunkt i fælles godstransport mellem et
opsamlingssted på fastlandet og Mandø, vurderes at
være en fornuftig, praktisk løsning i forhold til en
givetvis begrænset samlet godsmængde.
Det kan konstateres, at der vil
være en momsproblematik i forhold til et tilskud til Esbjerg
Kommune til en særlig Mandø-ordning for fælles
transport af gods.
Formålet med tilskuddet er
imidlertid, at det i fuld udstrækning skal anvendes til en
særlig Mandø-løsning til fælles transport
af gods.
Det kræver, at der
tilvejebringes en hjemmel til at yde kompensation til Esbjerg
Kommune for den øgede afgiftsbelastning, og at
økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om opgørelsen af kompensationens
størrelse.
Med en sådan hjemmel vil alle
kommuner/færgeruter, som modtager tilskud fra den samlede
økonomiske ramme til nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra visse øer, være omfattet
af en kompensationsordning i forhold til en øget
afgiftsbelastning som følge af, at tilskuddene er omfattet
af momslovens anvendelsesområde.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren
yder et øremærket tilskud til Esbjerg Kommune på
91.000 kr. årligt fra 2019 til etablering af en fælles
godsordning til og fra Mandø. De nærmere regler for
ordningens administration fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren.
Tilskuddet finansieres af den samlede ramme for tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
Med lovforslaget får
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde
kompensation til Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at tilskud til etablering af en
særlig Mandø-ordning for fælles transport af
gods er omfattet af momslovens anvendelsesområde. De
nærmere regler om kompensationen for afgiftsmæssige
konsekvenser fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer
udgifter for staten på 5,3 mio. kr. årligt fra 2019 og
frem til kompensation af kommuner, som ellers ville stå til
et tab som følge af en ændret fordelingsnøgle
på passagerområdet.
Kompensation til kommuner som
følge af, at et tilskud til nedsættelse af
færgetakster er omfattet af momslovens
anvendelsesområde, er statsfinansielt neutral, da den
modsvares af tilsvarende merindtægter for staten.
Kompensationen for afgiftsbelastning på passagerområdet
vil stige for de kommuner, der får et øget tilskud som
følge af en ændret fordelingsnøgle. Denne
stigning i kompensationen for afgiftsbelastning på
passageområdet finansieres inden for Økonomi- og
Indenrigsministeriets ramme.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for de omfattede kommuner, men der
kan være en begrænset administrativ merbelastning.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for regionerne.
4. De
økonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget giver større
fleksibilitet for kommuner med små øer i forhold til
anvendelse af tilskudsmidler til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet, hvilket giver
bedre mulighed for at tilpasse ordningen til lokale forhold til
gavn for turisterhvervet.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser i øvrigt
for erhvervslivet m.v.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 9. januar til den 6. februar 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Assens Kommune, Bornholms
Regionskommune, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner,
Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Friluftsrådet,
Færgerederierne, Færgesekretariatet, Faaborg-Midtfyn
Kommune, Haderslev Kommune, Hedensted Kommune, Holbæk
Kommune, HORESTA, Horsens Kommune,
Håndværksrådet, Kalundborg Kommune, KL, Langeland
Kommune, Lolland Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs
Kommune, Odder Kommune, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Samsø Kommune, Skive Kommune, Slagelse
Kommune, Småøernes Færgeselskaber, Struer
Kommune, Svendborg Kommune, Visit Denmark, Ærø
Kommune, Aabenraa Kommune og Aalborg Kommune.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifter for staten på 5,3 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Fleksibilitet i anvendelse af
tilskudsmidler til små øer på
passagerområdet til gavn for turisterhvervet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af bestemmelsen i
udligningslovens § 21 b, stk. 2, at tilskuddet efter § 21
b, stk. 1, udgør 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018
og 80,1 mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2018 en gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Det foreslås, at § 21 b, stk. 2, nyaffattes,
således at tilskuddet efter stk. 1 udgør 88,3 mio. kr.
årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2020 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Der er ikke efter gældende
ret hjemmel til at forhøje tilskuddet til nedsættelse
af færgetakster på passagerområdet med henblik
på kompensation til kommuner som følge af en
ændret fordelingsnøgle på baggrund af
forskydninger i trafik- og omsætningstal mellem de omfattede
færgeruter. Med den foreslåede bestemmelse i § 21
b, stk. 2, 1.pkt., forhøjes tilskuddet på
passagerområdet for de ikke-statslige færgeruter med
5,3 mio. kr. fra 83,0 mio. kr. til 88,3 mio. kr. årligt fra
2019.
Med den foreslåede
bestemmelse i § 21 b, stk. 2, 2. pkt., reguleres tilskuddet
fra tilskudsåret 2020 én gang årligt med
den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
I forbindelse med etableringen af
den gældende tilskudsordning blev tilskuddet til de enkelte
kommuner/færgeruter beregnet med udgangspunkt i trafik- og
omsætningstal for de enkelte færgeruter.
Tilskuddet er udtryk for et teknisk
beregnet finansieringsbehov for de enkelte færgeruter ved en
nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til
og fra øer, hvis alle billetter blev afregnet efter et
landevejsprincip. Ved et landevejsprincip forstås, at
billetprisen for at sejle med en færge svarer til
omkostningen ved at køre en tilsvarende strækning
på landevej.
Data til beregning af tilskuddene
blev oprindeligt indhentet i forbindelse med et analysearbejde i
2015.
Forskydninger i omsætnings-
og trafiktal kan betyde ændrede tilskudsbehov.
Som led i Økonomi- og
Indenrigsministeriets evaluering af tilskudsordningerne til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og
personbefordring fra august 2018 er der indhentet nye
omsætnings- og trafiktal for de omfattede
færgeruter.
De nye omsætnings- og
trafiktal viser, at der er sket forskydninger mellem ruterne i
perioden siden etableringen af tilskudsordningen på
passagerområdet.
Med udgangspunkt i det definerede
landevejsprincip er der foretaget en teknisk genberegning af en ny
fordelingsnøgle på baggrund af de opdaterede
omsætnings- og trafiktal.
En ny fordelingsnøgle
indebærer derfor en ny fordeling mellem de omfattede
færgeruter af den økonomiske ramme, som lå til
grund ved etableringen af tilskudsordningen på
passagerområdet. En ny fordelingsnøgle flytter midler
til de ruter, der har en relativt større
omsætningsfremgang i forhold til de øvrige ruter siden
ordningens etablering.
En teknisk genberegning af
fordelingsnøglen baseret på de opdaterede trafik- og
omsætningstal omfordeler 5,3 mio. kr. mellem ruterne med
udgangspunkt i den økonomiske ramme ved tilskudsordningens
etablering.
Med de nye midler på 5,3 mio.
kr. årligt kan de færgeruter, der står til et tab
med en ny fordelingsnøgle, blive kompenseret, så ingen
færgeruter får reduceret deres tilskud, mens
færgeruter med forholdsmæssigt stigende trafik- og
omsætningstal får forhøjet deres tilskud
på basis af den faktiske udvikling. Alle færgeruter
får således som minimum det samme som i den
nuværende fordeling.
I medfør af § 21 b,
stk. 6, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan
økonomi- og indenrigsministeren fastsætte
nærmere regler om fordelingen af tilskuddet på
passagerområdet efter en af økonomi- og
indenrigsministerens fastlagt model.
Med hjemmel i § 21 b, stk. 6,
som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, er det
hensigten at fastsætte regler, som fordeler tilskuddet
på passagerområdet med udgangspunkt i en ny
fordelingsnøgle baseret på opdaterede
omsætnings- og trafiktal, hvor der samtidig ydes kompensation
til de kommuner, som står til at få reduceret deres
tilskud med en ny fordelingsnøgle.
Nye midler til
passagerområdet og en ændret forholdsmæssig
fordeling mellem færgeruterne har afledede effekter i forhold
til kompensationen for afgiftsmæssige konsekvenser for de
kommuner, hvor tilskuddet forhøjes.
I medfør af § 21 b,
stk. 9, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 11, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan
økonomi- og indenrigsministeren fastsætte
nærmere regler om kompensationen til kommuner for
afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at de
omhandlede tilskud på passagerområdet er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Det er hensigten med hjemmel i
§ 21 b, stk. 9, som med lovforslaget bliver til § 21 b,
stk. 11, at fastsætte regler om, at kommuner, som får
forhøjet deres tilskud på grundlag af en ny
fordelingsnøgle, får en kompensation for
afgiftsmæssige konsekvenser, hvor der korrigeres
forholdsmæssigt for stigningen i tilskuddet med udgangspunkt
i den beregnede momskompensation for 2019 for den
pågældende kommune.
Der sker ingen ændringer i
kompensationen for afgiftsmæssige konsekvenser for de
kommuner, der opretholder deres nuværende tilskud ved at
få del i de nye midler på passagerområdet.
Om baggrunden for bestemmelsen
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.1.
Til nr. 2
Det følger af den
gældende bestemmelse i udligningslovens § 21 b, stk. 4,
at de kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året med undtagelse af perioden fra den
sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
Det foreslås, at § 21 b, stk. 4, nyaffattes,
således at kommuner med små øer, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende tilskuddet hele året
inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det
pågældende kalenderår.
Der er ikke efter gældende
ret hjemmel til at give kommuner med små øer
større fleksibilitet i fastlæggelsen af de perioder,
hvor tilskuddet til nedsættelse af færgetakster
på passagerområdet kan anvendes.
Med den foreslåede affattelse
af § 21 b, stk. 4, får kommuner med små øer
adgang til at anvende tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet hele året
inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det
pågældende kalenderår.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk. 4,
indebærer ikke krav om længden eller den
tidsmæssige placering af de perioder, hvor tilskuddet
anvendes.
Den foreslåede ordning afspejler, at der på
små øer typisk er mange turister i sommerperioden til
forskel fra vinterperioden.
Med den foreslåede ordning
får kommuner med små øer større
fleksibilitet i anvendelsen af tilskud til nedsættelse af
færgetakster og dermed frihed til at inddrage skolernes
sommerferie ud fra en vurdering af de lokale forhold, bl.a. under
hensyn til færgekapaciteten.
Initiativer om større fleksibilitet til kommuner med
små øer i forhold til anvendelsesperioden for tilskud
ligger inden for den økonomiske ramme på
passagerområdet.
I medfør af § 21 b,
stk. 7, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 9, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan
økonomi- og indenrigsministeren fastsætte
nærmere regler om administrationen af tilskudsordningen
på passagerområdet, herunder om, at kommunalbestyrelsen
skal udarbejde en redegørelse for anvendelsen af tilskuddet
til nedsættelse af færgetakster.
Der er med hjemmel i § 21 b,
stk. 7, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 9, bl.a.
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
årlig opfølgningsredegørelse med en række
nærmere fastlagte oplysninger, jf. kapitel 7 i
Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse
nr.1132 af 15. oktober 2017 om nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse
øer.
Det er hensigten at udbygge
reglerne i bekendtgørelsen om indholdet af
opfølgningsredegørelsen med et krav om, at
kommunalbestyrelsen for kommuner med små øer skal
redegøre for, i hvilke perioder tilskuddet til
nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet er anvendt.
Om baggrunden for bestemmelsen
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.2.
Til nr. 3
Der er ikke efter gældende
ret hjemmel til at give kommuner med små øer
større fleksibilitet i fastlæggelsen af de perioder,
hvor tilskuddet til nedsættelse af færgetakster
på passagerområdet kan anvendes.
Det foreslås med den nye
affattelse af § 21 b, stk. 4, at kommuner med små
øer har adgang til at anvende tilskuddet til
nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet hele året inden for en tidsramme
på maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende
kalenderår. Om den nærmere beskrivelse af bestemmelsen
henvises til bemærkningerne til § 21 b, stk. 4.
Det følger af den
foreslåede § 21 b, stk. 5,
at de små øer, nævnt i stk. 4, omfatter
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm,
Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø,
Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø.
Med den foreslåede nye §
21 b, stk. 5, fastlægges det, hvilke små øer der
er omfattet af bestemmelsen om øget fleksibilitet i den
tidsmæssige ramme for anvendelsen af tilskuddet på
passagerområdet.
Det følger af den
foreslåede § 21 b, stk. 6,
at Fanø, Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner kan anvende tilskuddet efter stk. 1 og 2 hele året
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar
forlængelse heraf.
Med den foreslåede nye §
21, stk. 6, fastsættes det, at Fanø,
Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan
anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster
på passagerområdet hele året med undtagelse af
perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse
heraf.
Lovforslaget indebærer
således ingen ændringer for de fire ø-kommuner i
forhold til gældende ret om perioden for anvendelse af
tilskuddet. Om baggrunden for bestemmelsen henvises endvidere til
de almindelige bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr. 4
Der er ikke efter gældende
ret hjemmel til at yde et tilskud til Esbjerg Kommune til
etablering af en særlig ordning for Mandø på
godsområdet.
Det foreslås med § 21 c, stk. 1, 1. pkt., at
økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud
til Esbjerg Kommune på 91.000 kr. fra 2019 til en
fælles ordning for transport af gods til og fra
Mandø.
Det følger af den
foreslåede § 21 c, stk. 1, 2.
pkt., at tilskuddet finansieres af den samlede ramme for
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer efter § 21 a, stk.
2, og af den foreslåede § 21 c,
stk. 1, 3. pkt., at tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2020 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Med den foreslåede
bestemmelse i § 21 c, stk. 1, får økonomi- og
indenrigsministeren bemyndigelse til at yde et tilskud til Esbjerg
Kommune på 91.000 kr. årligt fra 2019 til en
særlig godsordning for Mandø.
Ordningen for Mandø tager
udgangspunkt i et fælles forslag fra Esbjerg Kommune,
Mandø Fællesråd og Sammenslutningen af Danske
Småøer om en særlig Mandø løsning
baseret på en fælles transportordning baseret på
afhentning af gods på fastlandet. Ifølge
forslagsstillerne vil omkostningerne ved en sådan
løsning løbe op i 110.000 kr. årligt.
Esbjerg Kommune får ansvaret
for at administrere den særlige godsordning for
Mandø.
Ordningen bygger på, at
Esbjerg Kommune tildeles 80 pct. af dette beløb, dvs. 91.000
(2019-pl) årligt, svarende til den tilskudsprocent, der blev
lagt til grund i forbindelse med beregning af tilskudsbehovet for
de færgeruter, der er omfattet af den nuværende ordning
til nedsættelse af færgetakster for godstransport.
Der er tale om et
øremærket tilskud, som ikke vil kunne anvendes til
andre formål. Det forudsættes, at kommunen anvender
eventuelle overskydende midler i det efterfølgende
kalenderår til den fælles transportordning for
Mandø.
Midlerne til finansiering af en
særlig ordning for Mandø finansieres af den samlede
ramme til nedsættelse af færgetakster på
godsområdet, som i 2019 udgør 37,6 mio. kr.
årligt.
Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2020 én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for
den kommunale sektor svarende til de gældende regler for
regulering af tilskud til nedsættelse af færgetakster
på godsområdet.
Forslaget indebærer, at alle
kommuner/færgeruter, som er omfattet af tilskudsordningen
på godsområdet, bidrager til etableringen af den
særlige godsordning for Mandø.
Det er hensigten at fastsætte
regler om, at reduktionen af tilskuddet for de enkelte
kommuner/færgeruter beregnes med udgangspunkt i den
eksisterende fordelingsnøgle, der er fastlagt i
medfør af § 21 a, stk. 5. Der sker således en
forholdsmæssigt reduktion af begrænset størrelse
i det nuværende tilskud til de respektive
kommuner/færgeruter.
Med den foreslåede § 21 c, stk. 2, får
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde
kompensation til Esbjerg Kommune som følge af, at tilskud
til etablering af en særlig ordning for Mandø på
godsområdet er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Tilskuddet til Esbjerg Kommune til
etablering af en særlig ordning for Mandø med
fælles transport af gods til og fra fastlandet vil være
omfattet af momslovens anvendelsesområde i lighed med de
øvrige tilskud, der ydes fra den overordnede ramme på
godsområdet.
Formålet med tilskuddene er
imidlertid, at de i fuld udstrækning skal anvendes til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet
med henblik på at understøtte erhvervsudviklingen
på øerne.
Der er ikke efter gældende
ret hjemmel til at yde kompensation til Esbjerg Kommune for
afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at et
tilskud til etablering af en ordning med fælles transport af
gods til og fra Mandø er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Det er derfor påkrævet
at tilvejebringe en hjemmel, som giver mulighed for at yde
kompensation til Esbjerg Kommune i lighed med den eksisterende
momskompensationsordning for tilskud på
godsområdet.
Den reelle værdi af
tilskuddet til Esbjerg Kommune til etablering af en særlig
godsordning for Mandø søges herved fastholdt.
Det foreslås i den
foreslåede § 21 c, stk. 3,
at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af en fælles ordning
for transport af gods til og fra Mandø, herunder om, at
Esbjerg Kommune skal udarbejde en redegørelse
vedrørende anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1.
Med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse i § 21 c, stk. 3, er det hensigten at
fastsætte regler om administrationen af den særlige
Mandø-ordning, som i tilpasset form svarer til lignende
regler i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
Det er således hensigten at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i Esbjerg Kommune
skal udarbejde en årlig redegørelse til
Økonomi- og Indenrigsministeriet om, hvorledes tilskuddet
efter den foreslåede bestemmelse i § 21 c, stk. 1, er
anvendt.
Desuden er det hensigten at
fastsætte regler om, at udbetaling af tilskud
forudsætter, at kommunalbestyrelsen udarbejder en
tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af tilskuddet
i det forudgående regnskabsår.
Endvidere er det hensigten at
fastsætte regler om, at eventuelt uforbrugte midler
overføres til efterfølgende år til finansiering
af ordningen med fælles transport af gods til og fra
Mandø.
Udgangspunktet for
tilrettelæggelsen af den særlige Mandø-ordning
er, at der skal være tale om en enkel og let administrerbar
ordning.
Den konkrete udformning af
ordningen kan mest hensigtsmæssigt forestås af Esbjerg
Kommune. Det vil således være Esbjerg Kommune, som
tilrettelægger takststrukturen for transport af gods til og
fra Mandø.
Udover det øremærkede
tilskud til en særlig godsordning for Mandø i
medfør af § 21 c, stk. 1, modtager Esbjerg Kommune
420.000 kr. årligt i medfør af § 20 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Det
såkaldte § 20-tilskud er et generelt tilskud begrundet i
de særlige udgifter, der er forbundet med at have en eller
flere øer som en del af kommunen.
Det foreslås fastsat i den
foreslåede § 21 c, stk. 4,
at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 3, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Med den foreslåede
bestemmelse i § 21 c, stk. 4,
får økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
fastsætte regler om kompensationen efter stk. 3, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud til Esbjerg Kommune efter stk. 1 til
etablering af en særlig godsordning for Mandø er
omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse
giver således mulighed for, at den momsproblematik i forhold
til tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport og passagerbefordring, som i øvrigt blev
håndteret ved lov nr. 711 af 8. juni 2017, også kan
håndteres for det nye tilskud.
Kompensationen i relation til en
særlig godsordning for Mandø tager udgangspunkt i, at
løsningen skal være let administrerbar samtidig med,
at kompensationen skal være så præcis som
mulig.
Generelt kan det lægges til
grund, at transport af gods er en momspligtig ydelse.
Det er hensigten med hjemmel i den
foreslåede § 21 c, stk. 4, at fastsætte regler om,
at der ydes et årligt kompensationsbeløb til Esbjerg
Kommune med udgangspunkt i, at tilskuddet på 91.000 kr.
årligt fra 2019 fuldt ud er en momspligtig ydelse.
Da tilskuddet til nedsættelse
af færgetakster på godsområdet reduceres for de
kommuner, der er omfattet af § 21 a, stk. 1 og 2, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, vil der
være afledede konsekvenser i forhold til den
momskompensation, som udbetales i dag.
De gældende regler om
kompensation til kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport er omfattet af momslovens
anvendelsesområde, er fastsat med hjemmel i § 21 a, stk.
8, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
jf. Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse
nr. 1131 af 15. oktober 2017 om nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra visse
øer.
Det er hensigten ligeledes med
hjemmel i § 21 a, stk. 8, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner at fastsætte regler om, at
momskompensationen til de enkelte kommuner reduceres
forholdsmæssigt med udgangspunkt i fordelingen af den samlede
momskompensation på godsområdet mellem de omfattede
kommuner, således at den samlede momskompensation på
godsområdet alt andet lige forbliver uændret.
Om baggrunden for bestemmelserne
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.3.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2019.
Det følger af den
foreslåede § 2, stk. 2, at
forhøjelsen af den samlede økonomiske ramme på
passagerområdet og tilskuddet til Esbjerg Kommune har
virkning for tilskudsåret 2019.
Det foreslås i § 2, stk. 3, at der vil med virkning fra
1. januar 2019 ske en efterregulering af tilskud til de kommuner,
som modtager tilskud efter § 21 a, stk. 1 og 2, til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet,
som følge af, at den særlige godsordning for
Mandø finansieres af den samlede økonomiske ramme til
nedsættelse af færgetakster på
godsområdet.
Det følger af den
foreslåede § 2, stk. 4, at
der som følge af ændrede tilskud vil ske en
efterregulering med virkning fra 1. januar 2019 af kompensation til
kommuner, som modtager tilskud efter § 21 a, stk. 1 og 2, for
afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at tilskud
til nedsættelse af færgetakster på
godsområdet er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Med de forslåede bestemmelser
i § 2, stk. 3 og 4, kan tilskuddet til en særlig
godsordning for Mandø udbetales for 2019.
Lovforslaget finder ikke anvendelse
for Færøerne og Grønland, da udligningsloven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | § 21 b.
--- | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som ændrede bl.a. ved lov nr. 711 af 8. juni 2017
og senest ved lov nr. 1527 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | 1. § 21 b, stk.
2, affattes således: | Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3
mio. kr. i 2018 og 80,1 mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2018 én gang årligt
med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor. " | | »Tilskuddet efter stk. 1
udgør 88,3 mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2020 én gang årligt
med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.« | Stk. 3.
--- | | | | | 2. § 21 b, stk.
4, affattes således: | Stk. 4. De
kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året med undtagelse af perioden fra den
sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf. " | | »Kommuner med små
øer, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året inden for en tidsramme på
maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende
kalenderår.« | | | 3. I § 21 b indsættes efter stk. 4 som
nye stykker: »Stk.
5. De små øer, nævnt i stk. 4, omfatter
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm,
Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø,
Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø. Stk. 6.
Fanø, Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner kan anvende tilskuddet efter stk. 1 og 2 hele året
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar
forlængelse heraf.« Stk. 5-9 bliver herefter stk.
7-11. | Stk. 5-9
--- | | | | | 2. Efter § 21 b indsættes: | | | »§ 21
c. Økonomi- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til Esbjerg
Kommune på 91.000 kr. fra 2019 til en fælles ordning
for transport af gods til og fra Mandø. Tilskuddet
finansieres af den samlede ramme for tilskud til nedsættelse
af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
efter § 21 a, stk. 2. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2020 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor. Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde. Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af en fælles ordning
for transport af gods til og fra Mandø, herunder om, at
Esbjerg Kommune skal udarbejde en redegørelse
vedrørende anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1. Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 3, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.« |
|