Fremsat den 1. marts 2019 af ministeren for fiskeri og ligestilling (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd
(Forenkling af reglerne om indberetning af
ligestillingsredegørelser)
§ 1
I lov om ligestilling af kvinder og mænd,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. december 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»hvert andet år inden den 1. september udarbejde en
redegørelse om ligestilling« til: »hvert tredje
år inden den 1. juni redegøre for deres arbejde for
ligestilling, jf. § 4«.
2. I
§ 5, stk. 2, nr. 1, ændres
»en ligestillingspolitik« til:
»målsætninger for ligestilling«, og
»denne« ændres til: »disse«.
3. I
§ 5, stk. 2, nr. 2, ændres
»de enkelte stillingskategorier« til: »ledelse og
personaleområdet i øvrigt«.
4. I
§ 5, stk. 3, indsættes efter
»ressortministeren«: »og til ministeren for
ligestilling«.
5. § 5,
stk. 4, ophæves.
6. I
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »hvert andet år redegøre for
situationen med hensyn til ligestillingen mellem kvinder og
mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte« til:
»hvert tredje år redegøre for deres arbejde for
ligestilling, jf. § 4«.
7. I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1, ændres
»en ligestillingspolitik« til:
»målsætninger for ligestilling«, og
»denne« ændres til: »disse«.
8. I
§ 5 a, stk. 2, nr. 2, ændres
»de enkelte stillingskategorier,« til: »ledelse
og personaleområdet i øvrigt og«.
9. § 5 a,
stk. 2, nr. 3, ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
10. I
§ 5 a, stk. 3, ændres
»1. november« til: »1. juni«.
11. § 10
a, stk. 4, 2. pkt., ophæves.
12.
Før § 11 indsættes:
»Kønssammensætning ved besættelse af
visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning
m.v.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2019.
Stk. 2. De i
§§ 5 og 5 a nævnte redegørelser udarbejdes
første gang i 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lov om ligestilling af kvinder og mænd,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. december 2013
(ligestillingsloven), har til formål er at fremme
ligestillingen mellem mænd og kvinder. Det fremgår af
loven, at offentlige myndigheder inden for deres område skal
arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al
planlægning og forvaltning. Ligestillingsloven forpligter i
forlængelse heraf kommuner, regioner, ministerier, statslige
institutioner og statslige virksomheder til at redegøre for
deres ligestillingsindsats. I 2017 indberettede 137 statslige
institutioner, samt alle 98 kommuner og fem regioner,
ligestillingsredegørelser.
Gennem tiden har der været debat om
ligestillingsredegørelsernes form, bl.a. har en række
kommuner fremført, at redegørelserne opleves som en
administrativ byrde, og at de mangler relevans og har ringe
betydning for ligestillingsarbejdet. Regeringen ønsker at
begrænse bureaukratiet i den offentlige sektor, så
medarbejderen bruger tiden på kerneopgaverne. Derfor skal
regler og registreringskrav reduceres og i højere grad
understøtte udviklingen og opgaveløsningen i den
offentlige sektor. Regeringen lancerede i september 2018 udspillet
"Færre regler og mindre bureaukrati", hvor det bl.a.
fremgår, at ligestillingsredegørelserne skal
forenkles.
Til brug for arbejdet med forenklingen af
ligestillingsredegørelserne har Udenrigsministeriet
gennemført en ekstern interessentundersøgelse med
inddragelse af udvalgte kommuner, regioner og statslige
myndigheder. Undersøgelsen viste, at
ligestillingsredegørelserne i et vist omfang bidrager til at
skabe opmærksomhed om ligestillingsarbejdet. Relevansen og
anvendeligheden af ligestillingsredegørelserne opleves
imidlertid ikke at modsvare det administrative arbejde.
På den baggrund er der efter
Udenrigsministeriets opfattelse behov for at modernisere
ligestillingsredegørelserne, så der skabes en mere
hensigtsmæssig balance mellem ønsket om, at
redegørelserne er et relevant og anvendeligt redskab,
behovet for at følge op på offentlige myndigheders
forpligtelse til at arbejde med ligestilling og ønsket om
afbureaukratisering og forenkling.
Lovforslaget har således til
formål at modernisere og forenkle
ligestillingsredegørelserne, så de bliver mere
relevante for stat, regioner og kommuner og i højere grad
medvirker til at fremme arbejdet med ligestilling.
Ligestillingsredegørelserne skal i
højere grad være et relevant, enkelt og anvendeligt
redskab i ligestillingsarbejdet, der kan inspirere myndighederne,
og som samtidig følger op på ligestillingsindsatsen i
det offentlige.
Fremadrettet foreslås det, at der skal
indberettes om, hvorvidt der er formuleret målsætninger
for ligestilling og i givet fald det nærmere indhold af
disse, og ikke om der er formuleret en ligestillingspolitik og det
nærmere indhold af denne, som i dag. Endvidere lægges
der op til, at der skal indberettes om kønsfordeling i
ledelse og på personaleområdet i øvrigt. Dermed
åbnes der op for, at de offentlige myndigheder forholder sig
til kønsfordelingen på forskellige relevante
områder, f.eks. fordelingen af orlov og deltid m.v., fremfor
alene kønsfordelingen på de enkelte
stillingskategorier.
Endvidere foreslås det at forenkle
redegørelserne, så de krav, der ikke opleves som
relevante for de offentlig myndigheder, ophæves. Det drejer
sig om kravet til kommuner og regioner om at indberette om
kønssammensætningen i udvalg m.v., og kravet om at den
enkelte ressortminister skal udarbejde en samlet rapport over
ligestillingsredegørelserne på det
pågældende område. Der lægges desuden op
til, at indberetningerne fremover sker hvert tredje år,
svarende til mindst én gang i hver valgperiode, og datoen
for indberetningen ændres til 1. juni. Der foretages
derudover en enkelt redaktionel ændring i loven.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
Ligestillingsloven indeholder i kapitel 3 om
offentlige myndigheders forpligtelser regler om, at alle offentlige
myndigheder inden for deres område skal arbejde for
ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning, jf. § 4. Der redegøres for det offentliges
ligestillingsindsats på forskellige niveauer. For det
første skal ministerier, statslige institutioner og
statslige virksomheder samt regioner og kommuner redegøre
for deres ligestillingsindsats over for ministeren for
ligestilling. Derudover skal ministeren for ligestilling hvert
år inden den 1. marts udarbejde en redegørelse og en
perspektiv- og handlingsplan for ligestilling til Folketinget.
Ifølge gældende bestemmelser i
ligestillingslovens § 5, stk. 1 og § 5 a, stk. 1, skal
henholdsvis ministerier, statslige institutioner og virksomheder
samt regioner og kommuner udarbejde en
ligestillingsredegørelse hvert andet år.
Redegørelserne fra ministerierne samt
de statslige institutioner og statslige virksomheder skal
ifølge § 5 indeholde oplysninger om, hvorvidt der er
formuleret en ligestillingspolitik og i givet fald det
nærmere indhold af denne, den kønsmæssige
fordeling i forhold til de enkelte stillingskategorier og andre
forhold, der skønnes at have betydning for vurderingen af
ministeriets, institutionens eller virksomhedens indsats på
ligestillingsområdet. Redegørelserne skal indsendes
til ressortministeren, som udarbejder en samlet rapport på
baggrund af de indsendte redegørelser, som sendes til
ministeren for ligestilling sammen med redegørelserne inden
den 1. november i de år, hvor redegørelserne
udarbejdes.
§ 5 a foreskriver, at kommunalbestyrelsen
og regionsrådet over for kommunens og regionens beboere
mindst hvert andet år skal redegøre for situationen
med hensyn til ligestillingen mellem kvinder og mænd blandt
de kommunalt ansatte. Redegørelsen skal vedtages af
kommunalbestyrelsen og regionsrådet i et møde.
Redegørelsen skal indeholde oplysninger om, hvorvidt
kommunen eller regionen har formuleret en ligestillingspolitik og i
givet fald det nærmere indhold af denne, den
kønsmæssige fordeling i forhold til de enkelte
stillingskategorier, den kønsmæssige
sammensætning af de udvalg m.v. omfattet af § 10 a, der
nedsættes af kommunalbestyrelsen og regionsrådet og
andre forhold, der skønnes at have betydning for kommunens
og regionens indsats på ligestillingsområdet.
Redegørelserne består af en
rapportering og evaluering fra myndighederne af deres
ligestillingsindsats på henholdsvis personaleområdet og
i forhold til deres kerneydelser (borgerrettede tilbud, kampagner,
puljer, lovgivning m.v.). Indberetningen af redegørelserne
sker gennem et elektronisk skema, som Udenrigsministeriet udsender.
Skemaet indeholder cirka 20 spørgsmål og mulighed for
uddybende beskrivelser. Opsamlingen på de indsendte
ligestillingsredegørelser sker i form af en samlet
hovedrapport, som sammen med alle
ligestillingsredegørelserne offentliggøres på
www.ligestillingidanmark.dk.
2.2 Udenrigsministeriets overvejelser
Flere kommuner og regioner har gennem tiden
gjort opmærksom på, at de ikke mener, at det har en
effekt på arbejdet med ligestilling at udarbejde
redegørelser om ligestilling, og at de oplever det som en
administrativ byrde. Det har bl.a. ført til en forenkling i
2013 og til, at frikommunerne, som et forsøg under den
tidligere udfordringsret, selv kunne bestemme, hvordan de ville
rapportere om deres ligestillingsarbejde.
Senest har i alt seks kommuner og én
region i 2017/2018 udfordret § 5 a i ligestillingsloven, som
vedrører forpligtelsen til at udarbejde
ligestillingsredegørelser. Kommunerne og regionen har bl.a.
fremført, at de mener, at ligestillingsredegørelserne
enten bør afskaffes, og/eller at intervallerne bør
gøres længere, så indberetningen af
ligestillingsredegørelserne sker hvert tredje eller fjerde
år. Den eksterne interessentundersøgelse pegede
på, at tidsintervallerne for indberetningen bør
afhænge af, hvilken udformning redegørelserne
får.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at
indsatsen på ligestillingsområdet, herunder f.eks.
politikker, målsætninger og måltal, ofte
strækker sig over flere år f.eks. en valgperiode.
Samtidig ændrer udviklingen sig sjældent markant fra
år til år. Arbejdet med at fremme ligestilling
kræver ofte en langsigtet og vedvarende indsats. Det kan
derfor opleves som mindre relevant at udarbejde og tage stilling
til redegørelserne hvert andet år.
På den baggrund er det
Udenrigsministeriets opfattelse, at intervallerne for
indberetningen hensigtsmæssigt kan øges. Et
treårigt interval mellem indberetning af
ligestillingsredegørelser sikrer, at der mindst én
gang i hver valgperiode tages politisk stilling til
ligestillingsarbejdet, den strategiske retning og udfordringerne
på området. Samtidig imødekommes et udbredt
ønske om, at intervallerne for redegørelserne
gøres længere. Det har været overvejet, om
frekvensen skulle ændres til hvert fjerde år, men
henset til, at der skal være kontinuitet i indberetningen og
arbejdet med ligestilling, er det vurderet, at hvert fjerde
år er for lang en periode.
I forhold til kravene til indholdet i
ligestillingsredegørelserne viste den ekstern
interessentundersøgelse, at myndighederne er usikre på
det nærmere indhold af det gældende krav om, at der
skal oplyses om, hvorvidt der er formuleret en ligestillingspolitik
og indholdet heraf. Det er anført, at ligestilling ofte
indgår i andre politikker, samt at der f.eks. i kommunerne er
decentrale tiltag og politikker, som gør det svært og
bureaukratisk at indhente relevante oplysninger på en
fyldestgørende måde.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at de
færreste offentlige myndigheder har én samlet
ligestillingspolitik. Ligestilling indgår derimod i
forskellige strategier og politikker inden for specifikke
områder, f.eks. personaleområdet, skole-, sundheds-
eller dagtilbudsområdet. Ligeledes kan de politikker, der
inddrager ligestilling, forekomme på forskellige niveauer,
forvaltninger eller i konkrete institutioner. Det kan gøre
det vanskeligt for myndighederne at skabe et samlet og relevant
overblik.
Opstilling af målsætninger er
erfaringsmæssigt et virksomt instrument for arbejdet med
ligestilling. Det er på den baggrund Udenrigsministeriets
opfattelse, at ligestillingsredegørelserne bør
fokusere på, om der er målsætninger for
ligestillingsarbejdet og indholdet af disse, både på
personaleområdet og i forhold til relevante kerneydelser. Det
er forventningen, at dette vil kunne bidrage til, at
ligestillingsredegørelserne i højere grad kan
løftes op på et strategisk niveau - både
ledelsesmæssigt og politisk, og dermed gøre
redegørelserne mere relevante.
Den ekstern interessentundersøgelse
pegede på, at indberetningen om kønsfordelingen i
forhold til de enkelte stillingskategorier er med til at fastholde
en opfattelse af, at ligestillingsindsatsen fortrinsvist handler om
at have en ligelig fordeling mellem mandlige og kvindelige
medarbejdere. Det er Udenrigsministeriets vurdering, at en opdeling
på alle stillingskategorier ikke giver relevant og
sammenlignelig viden.
Udenrigsministeriet finder derfor, at der
bør åbnes op for at se på kønsfordelingen
i ledelse og på personaleområdet i øvrigt, ud
fra et ønske om at brede opgørelsen af
kønsfordelingen ud til andre relevante områder, hvor
der i dag erfaringsmæssigt kan være
ligestillingsudfordringer, f.eks. inden for deltid og orlov.
I dag skal kommuner og regioner som en del af
ligestillingsredegørelserne indberette om den
kønsmæssige sammensætning af udvalg m.v.
omfattet af ligestillingslovens § 10 a. Den eksterne
interessentundersøgelse viste, at der er uklarhed om
omfanget af indberetningspligten af den kønsmæssige
sammensætning af udvalg m.v., og at denne del af
indberetningen opleves som meget tidskrævende.
Udenrigsministeriet finder, at
indberetningerne om sammensætningen af udvalg m.v. er meget
forskelligartede og dermed vanskelige at sammenholde og
opgøre ensartet. Udenrigsministeriet finder derfor, at
indberetningen om udvalg m.v. bør udgå. Regioner og
kommuner fortsat vil være forpligtet til at arbejde med
kønsfordelingen i udvalg m.v., jf. ligestillingslovens
§ 10 a, og som led i forpligtelsen om at arbejde for
ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning, jf. § 4.
For så vidt angår
ressortministerens forpligtelse til at udarbejde og indsende en
samlet rapport over de tilknyttede myndigheders
ligestillingsredegørelser, foreslås denne forpligtelse
ophævet. Det er Udenrigsministeriets vurdering, at den
bearbejdning, der i dag sker inden for de enkelte ministerier af de
ligestillingsredegørelser, der afgives af de tilknyttede
styrelser og institutioner, ikke giver merværdi. Dette skal
endvidere ses i lyset af, at ministeren for ligestilling udarbejder
en samlet rapport på tværs af alle indberettende
myndigheder og institutioner.
2.3 Den foreslåede ordning
Ligestillingsredegørelserne
følger op på ligestillingslovens § 4, der
forpligter offentlige myndigheder til inden for deres område
at arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al
planlægning og forvaltning.
Med lovforslaget foreslås en
modernisering og forenkling af ligestillingslovens bestemmelser
vedrørende indholdet af ligestillingsredegørelserne,
jf. § 5 og § 5 a. Dette skal bidrage til, at
ligestillingsredegørelserne bliver et mere relevant og
anvendeligt redskab i ligestillingsarbejdet i de offentlige
myndigheder og dermed fremme ligestilling.
Det foreslås for det første, at
ministerier, statslige institutioner og statslige virksomheder samt
regioner og kommuner fremadrettet vil skulle udarbejde
ligestillingsredegørelser hvert tredje år. Dermed
lettes de administrative byrder forbundet med udarbejdelse og
indberetning af ligestillingsredegørelserne. Samtidig ligger
den længere tidshorisont i forlængelse af hensigten om,
at indholdet i ligestillingsredegørelserne fremover i
højere grad kan danne afsæt for en mere strategisk
ligestillingsindsats i offentlige myndigheder.
Det foreslås således, at der ikke
længere vil skulle indberettes om, hvorvidt der er formuleret
en ligestillingspolitik og indholdet heraf, men om hvorvidt der er
formuleret målsætninger for ligestilling og i givet
fald det nærmere indhold af disse. Målsætninger
er erfaringsmæssigt et virksomt instrument for arbejdet med
ligestilling. Det kan være målsætninger for
kønsfordelingen i ledelse, blandt pædagoger, andelen
af unge kvinder og mænd der tager en ungdomsuddannelse,
målsætninger om ikke-vestlige kvinders
beskæftigelse eller en målsætning om, at flere
mænd anvender sundheds- eller rehabiliteringstilbud.
Målsætninger kan ofte give en mere strategisk ramme for
ligestillingsarbejdet, mens indholdet i politikker oftest vil
omhandle en række forskellige initiativer og indsatser.
Der lægges i forlængelse heraf op
til, at der i indberetningen vil blive sat fokus på enkelte
konkrete eksempler på handlinger frem for beskrivelse af det
nærmere indhold af en given ligestillingspolitik. Dermed
skabes der ud over synlighed om målsætninger også
synlighed om udvalgte gode eksempler på initiativer og
indsatser. Disse vil samtidig kunne bruges som inspiration på
tværs af myndigheder.
Endvidere foreslås det, at der
fremadrettet vil skulle indberettes om den kønsmæssige
sammensætning i ledelsen og på personaleområdet i
øvrigt. Med formuleringen "på personaleområdet i
øvrigt" åbnes op for at måle på relevante
indikatorer, f.eks. deltid og orlov, hvor der
erfaringsmæssigt er ligestillingsudfordringer. På den
måde skabes der et grundlag for, at den enkelte myndighed kan
se bredere på indsatsen end alene en talmæssig
optælling af, hvor mange der er ansat i de forskellige
stillingskategorier. Derved etableres et mere anvendeligt redskab
på områder, hvor der i forvejen findes data hos
myndighederne. Det nærmere indhold af "personaleområdet
i øvrigt" vil blive fastlagt i indberetningsskemaet. Det vil
således ikke være op til de enkelte myndigheder at
definere, hvilke data og områder der skal indgå i
ligestillingsredegørelserne.
Det fastholdes, at der vil kunne inddrages
andre forhold, der skønnes at have betydning for den
offentlige myndigheds indsats på ligestillingsområdet,
med henblik på at sikre fleksibilitet i lovgivningen.
Derudover foreslås det at ophæve
regionernes og kommunernes forpligtelse til at indberette om den
kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v.
omfattet af ligestillingslovens § 10 a, der nedsættes af
kommunalbestyrelsen og regionsrådet. Dermed lettes en
ressourcetung opgave for regioner og kommuner, som ikke står
mål med effekten på kønsfordelingen i de
omfattede udvalg m.v. De enkelte regioner og kommuner vil fortsat
være forpligtet til at arbejde med kønsfordelingen i
udvalg m.v., jf. ligestillingslovens § 10 a.
Endelig foreslås det, at kravet i
ligestillingslovens § 5 justeres således, at
ressortministeren ikke længere skal udarbejde en samlet
rapport vedlagt de enkelte redegørelser til ministeren for
ligestilling. Fremadrettet vil statslige styrelser, institutioner
og virksomheder skulle indsende redegørelserne til
ressortministeren og ministeren for ligestilling samtidig.
Ressortministeren vil således fortsat have mulighed for at
holde sig orienteret om arbejdet for ligestilling på det
samlede ressortområde. Ligestillingsministeren vil endvidere
fortsat udarbejde en samlet rapport på tværs af alle
indberettende myndigheder og institutioner.
Som en del af forenklingen af
ligestillingsredegørelserne vil der administrativt blive
arbejdet med at forenkle udformningen af det indberetningsskema,
Udenrigsministeriet udsender til myndighederne til brug for
indberetningen af ligestillingsredegørelserne. Fremadrettet
vil antallet af spørgsmål blive færre, og
myndighedernes subjektive vurderinger af ligestillingsindsats vil
blive begrænset. Der vil endvidere blive arbejdet med
øget brug af data, herunder muligheden for at inddrage
skiftende tematiske data om f.eks. kønsfordelingen blandt
pædagoger, lærere, sygeplejersker m.v., for at
sætte fokus på det kønsopdelte arbejdsmarked.
Der vil desuden blive arbejdet med at øge videndelingen
f.eks. gennem formidling af gode eksempler på initiativer og
indsatser, som kan inspirere i det fremadrettede arbejde med
ligestilling.
3. Ligestillingsmæssige overvejelser
Formålet med lovforslaget er at fremme
ligestillingsarbejdet i stat, kommuner og regioner gennem en
modernisering og forenkling af redegørelser om ligestilling.
Hensigten er, at ligestillingsredegørelserne i højere
grad skal kunne bruges af de omfattede myndigheder i deres
ligestillingsarbejde, og at det f.eks. skal være lettere at
hente inspiration til ligestillingsarbejdet.
Ændringen af
ligestillingsredegørelserne med øget brug af data og
eksempler kan medvirke til positive ligestillingsmæssige
konsekvenser, fordi der bl.a. skabes et grundlag for at kunne
iværksætte ligestillingsindsatser. Samtidig er det
forventningen, at øget fokus på
målsætninger for ligestilling på henholdsvis
personaleområdet og i kerneydelser vil bidrage til relevansen
og fremme en mere strategisk indsats på
ligestillingsområdet.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil betyde administrative
forenklinger for kommuner, regioner og staten. Lovforslaget
vurderes ikke at have negative økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Indberetningsprocessen er på nuværende tidspunkt fuldt
digitaliseret, og som led i lovændringen vil der også
administrativt blive set på indberetningsskemaet, herunder om
der er behov for justering af det digitale format af
indberetningsskemaet, så det i endnu højere grad
bliver brugervenligt. Der vil ligeledes blive arbejdet med
vejlednings- og informationsmaterialet til brug for
indberetningerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Lovforslaget har i perioden den 18. december
2018 til 18. januar 2019 været sendt i høring hos:
KL, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen,
Næstved Kommune, Hillerød Kommune, Solrød
Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Halsnæs Kommune, Vejen
Kommune, Region Hovedstaden, Mainstreamingsnetværket,
Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, HK, 3F, Landsorganisationen i Danmark,
Kvinfo, Dansk Kvindesamfund, Institut for Menneskerettigheder,
Kvinderådet, Foreningen Far og
Forhandlingsfællesskabet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at medføre
administrative lettelser | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af ligestillingslovens
§ 5, stk. 1, at ministerier, statslige institutioner og
virksomheder hvert andet år skal udarbejde en
redegørelse om ligestilling.
Det foreslås for det første at
ændre intervallet i § 5, stk.
1, til tre år.
Dermed lettes de administrative byrder, mens
det samtidig tilstræbes, at der inden for hver valgperiode
mindst én gang skal indberettes en redegørelse.
Idet der med lovforslaget sættes
øget fokus på målsætninger, samt brug af
nøgletal og konkrete gode eksempler, vurderes det
hensigtsmæssigt, at redegørelserne skal indberettes
hvert tredje år.
Det foreslås for det andet at
ændre indberetningsdatoen i § 5, stk. 1, til den 1.
juni.
Det sker af hensyn til at skabe en mere
sammenhængende indberetningsperiode, som ikke afbrydes af en
sommerperiode, og for at indberetning af
ligestillingsredegørelserne og den centrale opsamling
på de indberettede ligestillingsredegørelser vil kunne
ske i samme kalenderår.
Det foreslås endeligt, at det af §
5, stk. 1, skal fremgå, at ministerier, statslige
institutioner og statslige virksomheder vil skulle redegøre
for deres arbejde for ligestilling, jf. § 4. Dermed vil det
tydeligere fremgå, at der er tale om en opfølgning
på ligestillingslovens § 4, der forpligter offentlige
myndigheder til inden for deres område at arbejde for
ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning, dvs. både på personaleområdet og i
den almindelige forvaltning af opgaver.
Til nr.
2
Det følger af ligestillingslovens
§ 5, stk. 2, nr. 1, at ligestillingsredegørelsen skal
indeholde oplysninger om, hvorvidt ministeriet, institutionen eller
virksomheden har formuleret en ligestillingspolitik og i givet fald
det nærmere indhold af denne.
Det foreslås med ændringen i § 5, stk. 2, nr. 1, at der vil skulle
indberettes om, hvorvidt myndigheden har formuleret
målsætninger for ligestilling og i givet fald det
nærmere indhold af disse.
Det er hensigten, at der fremadrettet vil
skulle indberettes om målsætninger på henholdsvis
personaleområdet og i forhold til kerneydelser.
Opstilling af målsætninger er
erfaringsmæssigt et virksomt instrument for arbejdet med
ligestilling både i forhold til personaleområdet og
konkrete tilbud og kerneopgaver. Det kan f.eks. være
målsætninger for deltidsbeskæftigelse,
kønsfordelingen i ledelse, drenge og piger der tager en
ungdomsuddannelse og beskæftigelse af etniske minoritets
kvinder m.v. Det er endvidere hensigten, at der skal indberettes
enkelte eksempler på konkrete
ligestillingsinitiativer/indsatser inden for henholdsvis
personaleområdet og kerneydelsesområdet.
Udvalgte eksempler vil blive formidlet til de
offentlige myndigheder. Dette vil kunne bidrage til at inspirere
myndighederne i forhold til, hvilke områder det kan
være relevant at arbejde med ligestilling på.
Til nr.
3
Det følger af ligestillingslovens
§ 5, stk. 2, nr. 2, at ministeriet, institutionen eller
virksomheden skal indberette om den kønsmæssige
fordeling i forhold til de enkelte stillingskategorier.
Med den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, nr. 2, vil myndighederne
skulle indberette om den kønsmæssige fordeling af
ledelse og personaleområdet i øvrigt.
Hensigten er, at de offentlige myndigheder som
del af redegørelserne tager stilling til relevante
nøgletal for kønsfordelingen på
personaleområdet, f.eks. de relevante ledelsesniveauer,
fordelingen af orlov, deltid og eventuel ligeløn. Dette
giver de offentlige myndigheder mulighed for at forholde sig til,
om nøgletallene giver anledning til at styrke indsatsen
på området, eller om myndighederne finder udviklingen
tilfredsstillende. De relevante områder og data under
"personaleområdet i øvrigt" vil blive fastlagt i
indberetningsskemaet. Det vil således ikke være op til
de enkelte myndigheder at definere, hvilke data og områder,
der skal indberettes om.
Til nr.
4
Det følger af ligestillingslovens
§ 5, stk. 3, at redegørelserne fra de i stk. 1
nævnte institutioner og virksomheder indsendes til
ressortministeren.
Det foreslås, at der i § 5, stk. 3, tilføjes "og til
ministeren for ligestilling".
Fremadrettet vil de omfattede institutioner og
virksomheder således skulle sende redegørelserne til
ressortministeren og ministeren for ligestilling samtidig.
Ressortministeren vil således fortsat have mulighed for at
holde sig orienteret med arbejdet for ligestilling på det
samlede ressortområde.
Ændringen i § 5, stk. 3 skal ses i
sammenhæng med ophævelsen af § 5, stk. 4. Der
henvises i den forbindelse til nedenstående
bemærkninger til nr. 5.
Til nr.
5
Det følger af ligestillingslovens
§ 5, stk. 4, at ressortministeren bearbejder de indsendte
redegørelser fra de tilknyttede myndigheder og inden den 1.
november i de år, hvor redegørelserne udarbejdes,
indsender en samlet rapport vedlagt de enkelte redegørelser
til ministeren for ligestilling.
Det foreslås, at § 5, stk. 4, ophæves.
Den af ressortministeriet udarbejdede rapport
vurderes ikke at give merværdi, idet ministeren for
ligestilling udarbejder en samlet rapport på tværs af
alle myndigheder og institutioner.
Til nr.
6
Det følger af ligestillingslovens
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt., at kommuner og regioner over for sine
beboere mindst hvert andet år skal redegøre for
situationen med hensyn til ligestillingen mellem kvinder og
mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte.
Det foreslås, at § 5 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
således, at kommuner og regioner over for sine beboere mindst
hvert tredje år vil skulle redegøre for deres arbejde
med ligestilling, jf. § 4.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at intervallet for indberetningen af
ligestillingsredegørelser ændres til hvert tredje
år. Dermed lettes de administrative byrder, mens det samtidig
tilstræbes, at der inden for hver valgperiode mindst
én gang skal indberettes en redegørelse.
Idet der med lovforslaget sættes
øget fokus på målsætninger, brug af
nøgletal og konkrete gode eksempler, vurderes det
hensigtsmæssigt, at redegørelserne skal indberettes
hvert tredje år.
Ændringen vil samtidig medføre,
at det tydeligere vil fremgå af loven, at der er tale om en
opfølgning på forpligtelsen i ligestillingslovens
§ 4, der dækker arbejdet med at indarbejde ligestilling
i al planlægning og forvaltning, dvs. i både
personaleområdet og i den almindelige forvaltning af
opgaver.
Ændringen vil derudover betyde, at
kommuner og regioner frem over vil skulle redegøre for deres
arbejde med ligestilling, jf. ligestillingslovens § 4, over
for kommunens og regionens beboere, og ikke alene redegøre
for situationen med hensyn til ligestillingen mellem kvinder og
mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte.
Dermed udvides den indholdsmæssige
forpligtelse til at informere kommunens og regionens beboere. Det
er vurderingen, at offentliggørelse af
ligestillingsredegørelsen vil opfylde
informationsforpligtelsen.
Til nr.
7
Efter den gældende bestemmelse i
ligestillingslovens § 5 a, stk. 2, nr. 1, skal kommuner og
regioner indberette om, hvorvidt de har formuleret en
ligestillingspolitik og i givet fald det nærmere indhold af
denne.
Med ændringen af § 5 a, stk. 2, nr. 1, foreslås
det, at kommuner og regioner fremadrettet vil skulle indberette om,
hvorvidt der er formuleret målsætninger henholdsvis
på personaleområdet og i forhold til kerneydelser og i
givet fald det nærmere indhold af disse.
Opstilling af målsætninger er
erfaringsmæssigt et virksomt instrument for arbejdet med
ligestilling. Det kan f.eks. være målsætninger
for deltidsbeskæftigelse, kønsfordelingen i ledelse,
drenge og piger der tager en ungdomsuddannelse og
beskæftigelse af etniske minoritets kvinder m.v. Det er
endvidere hensigten, at der skal indberettes enkelte eksempler
på konkrete ligestillingsinitiativer/indsatser inden for
henholdsvis personaleområdet og
kerneydelsesområdet.
Udvalgte eksempler vil blive formidlet til de
offentlige myndigheder. Dette vil kunne bidrage til at inspirere
myndighederne i forhold til, hvilke områder det kan
være relevant at arbejde med ligestilling på.
Til nr.
8
Det følger af ligestillingslovens
§ 5 a, stk. 2, nr. 2, at kommuner og regioner skal indberette
om den kønsmæssige fordeling i forhold til de enkelte
stillingskategorier.
Med den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 2, nr. 2, vil kommuner og
regioner skulle indberette om den kønsmæssige
fordeling af ledelse og personaleområdet i øvrigt.
Hensigten er, at de offentlige myndigheder som
del af redegørelserne tager stilling til relevante
nøgletal for kønsfordelingen på
personaleområdet, f.eks. i ledelse, fordelingen af barsel,
deltid og eventuel ligeløn. Dette giver de offentlige
myndigheder mulighed for at forholde sig til, om
nøgletallene giver anledning til at styrke indsatsen
på området, eller om myndighederne finder udviklingen
tilfredsstillende. De relevante områder og data under
"personaleområdet i øvrigt" vil blive fastlagt i
indberetningsskemaet. Det vil således ikke være op til
de enkelte myndigheder at definere, hvilke data og områder,
der skal indberettes om.
Til nr.
9
Det følger af ligestillingslovens
§ 5 a, stk. 2, nr. 3, at kommuner og regioner skal indberette
om den kønsmæssige sammensætning af de udvalg
m.v. omfattet af § 10 a, der nedsættes af
kommunalbestyrelsen og regionsrådet.
Det foreslås, at forpligtelsen i § 5 a, stk. 2, nr. 3, ophæves.
Bestemmelsens ressourcemæssige byrde for
kommuner og regioner står ikke mål med den mulige
effekt på kønsfordelingen i udvalg m.v.
Interessentundersøgelsen viste, at der
er uklarhed om omfanget af indberetningspligten, herunder at det er
svært for de omfattede myndigheder at afgrænse gruppen
af udvalg m.v., der skal indberettes om. Indberetningerne er meget
forskelligartede, og der anvendes samtidig mange ressourcer
på at lave indberetningerne. Hertil kommer, at
indberetningerne i redegørelserne om udvalg m.v. er
vanskelige at sammenholde og opgøre ensartet.
Kommuner og regioner vil fortsat være
forpligtet til at arbejde med kønsfordelingen i udvalg m.v.,
jf. ligestillingslovens § 10 a og § 4.
Til nr.
10
Kommuner og regioner skal efter den
gældende bestemmelse i ligestillingslovens § 5 a, stk.
3, indsende ligestillingsredegørelserne til ministeren for
ligestilling inden den 1. november i de år, hvor
redegørelserne udarbejdes.
Med ændringen af § 5 a, stk. 3, foreslås det, at
kommuner og regioner fremover vil skulle indberette
ligestillingsredegørelserne til ministeren for ligestilling
inden den 1. juni i de år, hvor redegørelserne
udarbejdes.
Det sker af hensyn til at skabe en mere
sammenhængende indberetningsperiode, som ikke afbrydes af en
sommerperiode, og for at indberetning af
ligestillingsredegørelserne og den centrale opsamling kan
ske i samme kalenderår.
Til nr. 11
og 12
Følgende fremgår af
gældende bestemmelse i ligestillingslovens § 10 a, stk.
4, 2. pkt.: "Kønssammensætning ved besættelse af
visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning m.v.".
Sætningen var oprindelig tænkt som
underoverskrift til ligestillingslovens § 11, men er ved fejl
indsat som 2. pkt. i § 10 a, stk. 4.
Den foreslåede ændring er
således af ren redaktionel karakter, således at
sætningen korrekt kommer til at stå som en
underoverskrift til ligestillingslovens § 11.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. maj 2019.
Første gang der skal indberettes
redegørelser er inden den 1. juni 2020, jf. stk. 2.
Hovedloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, hvorfor denne lov heller
ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ligestilling af kvinder og
mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. december
2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
Ministerier, statslige institutioner og statslige virksomheder skal
hvert andet år inden den 1. september udarbejde en
redegørelse om ligestilling. Statslige institutioner og
statslige virksomheder skal dog kun udarbejde redegørelser,
hvis de har mere end 50 ansatte. | | 1. I § 5,
stk. 1, 1. pkt., ændres »hvert andet år inden den
1. september udarbejde en redegørelse om ligestilling«
til: »hvert tredje år inden den 1. juni redegøre
for deres arbejde med ligestilling, jf. § 4 «. | | | | Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde oplysninger om, | | | 1) hvorvidt, ministeriet, institutionen
eller virksomheden har formuleret en ligestillingspolitik og i
givet fald det nærmere indhold af denne, | | 2. I § 5, stk. 2, nr. 1, ændres »en
ligestillingspolitik« til: »målsætninger
for ligestilling«, og »denne« ændres til:
»disse«. | | | | 2) den kønsmæssige fordeling i
forhold til de enkelte stillingskategorier og 3) - - - | | 3. I § 5, stk. 2, nr. 2, ændres
»de enkelte stillingskategorier« til: »ledelse og
personaleområdet i øvrigt«. | | | | Stk. 3.
Redegørelserne fra de i stk. 1 nævnte institutioner og
virksomheder indsendes til ressortministeren. | | 4. I § 5, stk. 3, indsættes efter
»ressortministeren«: »og ministeren for
ligestilling«. | | | | Stk. 4.
Ressortministeren bearbejder de indsendte redegørelser og
indsender inden den 1. november i de år, hvor
redegørelserne udarbejdes, en samlet rapport vedlagt de
enkelte redegørelser til ministeren for ligestilling. | | 5. § 5, stk. 4, ophæves. | | | | § 5 a.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal over for kommunens
og regionens beboere mindst hvert andet år redegøre
for situationen med hensyn til ligestillingen af kvinder og
mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte.
Redegørelsen skal vedtages af kommunalbestyrelsen og
regionsrådet i et møde. | | 6. I § 5 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»hvert andet år redegøre for situationen med
hensyn til ligestillingen mellem kvinder og mænd blandt de
kommunalt og regionalt ansatte« til: »hvert tredje
år redegøre for deres arbejde med ligestilling, jf.
§ 4«. | | | | Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde oplysninger om, | | | 1) hvorvidt kommunen eller regionen har
formuleret en ligestillingspolitik, og i givet fald det
nærmere indhold af denne, | | 7. I § 5 a,
stk. 2, nr. 1, ændres »en
ligestillingspolitik« til: »målsætninger
for ligestilling«, og »denne« ændres til:
»disse«. | | | | 2) den kønsmæssige fordeling i
forhold til de enkelte stillingskategorier, | | 8. I § 5 a, stk. 2, nr. 2, ændres
»de enkelte stillingskategorier,« til: »ledelse
og personaleområdet i øvrigt og«. | | | | 3) den kønsmæssige
sammensætning af de udvalg m.v. omfattet af § 10 a, der
nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet,
og | | 9. § 5 a, stk. 2, nr. 3,
ophæves. | 4) andre forhold, der skønnes at have
betydning for kommunens eller regionens indsats på
ligestillingsområdet. | | Nr. 4 bliver herefter nr. 3. | | | | Stk. 3.
Redegørelserne indsendes til ministeren for ligestilling
inden den 1. november i de år, hvor redegørelserne
udarbejdes. | | 10. I § 5 a, stk. 3, ændres »1.
november« til: »1. juni«. | | | | § 10 a - -
- | | | | | | Stk. 4. Stk. 3
omfatter ikke udvalg m.v., som træffer generelle eller
konkrete afgørelser. Kønssammensætning ved
besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige
forvaltning m.v. | | 11. § 10 a, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | 12. Før
§ 11 indsættes: | | | | | | »Kønssammensætning ved
besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige
forvaltning m.v.«. |
|