Skriftlig fremsættelse (28. februar
2019)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (Styrket indsats på
høreapparatområdet)
(Lovforslag nr. L 194)
Der er i dag
en række forhold på høreapparatområdet,
der gør, at det kan være svært for patienter at
navigere mellem offentlige og private tilbud. Med lovforslaget om
en styrket indsats på høreapparatområdet
foreslås derfor en række ændringer af
sundhedsloven, der samlet skal bidrage til en mere effektiv og
uvildig høreapparatbehandling af høj kvalitet.
Lovforslaget
indeholder for det første forslag om indføring af nye
nationale kvalitetskrav for høreapparatbehandling i
offentligt og privat regi. Det skal sikre at patienter med
høretab er trygge ved, at behandlingen, de modtager, er af
høj kvalitet uanset, om behandlingen finder sted i et
offentligt eller privat behandlingstilbud.
For det andet
indføres krav om brug af en faglig vejledning i forbindelse
med visitationen til høreapparatbehandling, så det
sikres, at alle patienter får vurderet deres høretab
ud fra samme kriterier, uanset hvor i systemet patienten får
foretaget høreprøven.
En udfordring
på området i dag er de lange ventetider på
offentlig høreapparatbehandling, der i november 2018
varierede fra 15-115 uger. I forbindelse med Aftale om finansloven
for 2019 blev regeringen og Dansk Folkeparti derfor enige om at
afsætte 25 mio. kr. til en ekstraordinær
pukkelafvikling, så ventetiderne nedbringes.
Men der er
også brug for at se på, hvorfor der er opstået en
pukkel. Der er i den forbindelse meget, der tyder på, at
mange patienter med ukompliceret høretab i dag
unødigt vælger at vente meget længe på
behandling i det offentlige. En ventetid, som ikke er
nødvendig, da mange i stedet kunne vælge at få
tilskud til at gøre brug af de private audiologiske
klinikker.
For det tredje
indeholder lovforslaget derfor forslag om, at der udarbejdes en
national informationspjece, som øre-, næse- og
halslægen forpligtes til at udlevere til patienter med
ukomplicerede høretab i forbindelse med, at de informerer
patienten om resultatet af høreprøven og
behandlingsmulighederne. Det skal sikre, at patienterne på et
oplyst grundlag får mulighed for at udnytte deres
selvbestemmelse og frihed til selv at vælge mellem de
forskellige behandlingsmuligheder.
Bedre
oplysning til patienter med ukomplicerede høretab om
muligheden for at benytte eksisterende og ledig kapacitet i det
private tilbud kan bidrage til at lette presset på de
offentlige audiologiske klinikker og dermed nedbringe de lange
ventetiderne.
Lovforslaget
indeholder også for det fjerde forslag om, at godkendte,
private audiologiske klinikker forpligtes til at sikre, at
patienterne bedre og tydeligere informeres om, hvorvidt klinikken
tilbyder et høreapparat, som kan erhverves inden for den
økonomiske ramme af det offentlige tilskud.
En udfordring
på høreapparatområdet er også, at der
mangler systematisk og standardiseret viden om, hvilke patienter,
der behandles og effekten af behandlingen, herunder patientens
tilfredshed.
Lovforslaget
indeholder derfor for det femte forslag om, at både
offentlige og private leverandører af
høreapparatbehandling skal indsamle og indberette data
vedrørende kvalitet, tilfredshed og effekt af behandlingen.
Det skal sikre, at behandlingen rent faktisk har en effekt i
forhold til de problemer, patienten møder i sit hverdagsliv.
Ellers risikeres det, at høreapparatet ender i skuffen.
I dag kan den
henvisende øre-, næse- og halslæge have
økonomiske interesser i en privat leverandør af
høreapparater. Øre-, næse- og halslæger
har således i praksis mulighed for at visitere patienter til
deres eget salg af høreapparater. Usikkerhed om
lægernes økonomiske interesser ved salg direkte til
patienterne kan skabe usikkerhed hos patienterne.
For det sjette
indeholder lovforslaget derfor krav om strammere regler, der kan
styrke habiliteten hos læger med tilknytning til detailsalg
af medicinsk udstyr. Med forslaget tilstræbes, at
lægers undersøgelse og behandling af patienter med
medicinsk udstyr sker på et fagligt grundlag uden
påvirkning af økonomiske interesser.
Forslaget
indeholder to elementer til styrkelse af habiliteten. For det
første foreslås et forbud for øre-, næse-
og halslæger mod, at de har ejerskab i virksomhed med
detailsalg af høreapparater etableret efter den 1. juli
2019. Forbuddet skal gælde for alle speciallæger, der
arbejder eller bistår med høreapparatbehandling til
patienter. Hermed indføres et fremadrettet forbud imod, at
øre-, næse- og halslæger er i den dobbeltrolle,
at de både behandler patienter med høretab og selv har
ejerskab i detailsalg af høreapparater - det vil sige salg
direkte til patienterne.
Det andet
element angår alle læger i klinisk arbejde og med
tilknytning til detailsalg af medicinsk udstyr. Der foreslås
indført en bemyndigelse til sundhedsministeren til at
fastsætte regler om en skærpet oplysningspligt i
forbindelse med tilknytningen. Det er bl.a. hensigten at
indføre krav om, at den enkelte læge skal oplyse om,
hvilket udstyr der sælges samt udstyrets pris. Dette krav vil
også gælde for øre-, næse- og
halslæger med ejerskab i virksomhed med detailsalg af
høreapparater etableret før den 1. juli 2019.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.