Fremsat den 28. februar 2019 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven og
årsregnskabsloven
(Afskaffelse af
iværksætterselskaber og nedsættelse af
minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital)
§ 1
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1089 af 14. september 2015, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 262 af 16. marts 2016, § 10 i lov nr. 665 af 8. juni
2017 og senest ved § 1 i lov nr. 676 af 29. maj 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, ændres
»50.000 kr.« til: »40.000 kr.«
2. § 5,
nr. 14, ophæves.
Nr. 15-33 bliver herefter nr. 14-32.
3. I
§ 5, nr. 18, der bliver nr. 17,
udgår », herunder et
iværksætterselskab,«.
4. I
§ 33, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »50.000 kr.« til: »40.000
kr.«
5. I
§ 40, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »50.000 kr.« til: »40.000
kr.«
6. Kapitel 20
a ophæves.
7. I
§ 367, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »356-357 b« til: »356,
357«.
§ 2
I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1547 af 13. december 2016,
§ 13 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 1716
af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. § 35
c ophæves.
2. I
Bilag 2, Skemaer for balancer og
resultatopgørelser, 1. Skema for balance i kontoform (regnskabsklasse B, C
og D), PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre reserver, udgår »4. Reserve
for iværksætterselskaber«.
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7.
3. I
Bilag 2, Skemaer for balancer og
resultatopgørelser, 2. Skema for balance i kontoform - opdeling i lang- og
kortfristede aktiver og passiver (regnskabsklasse B, C og D),
PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre
reserver, udgår »4. Reserve for
iværksætterselskaber«.
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 2,
nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse for
iværksætterselskaber, som er stiftet før lovens
ikrafttræden. For disse iværksætterselskaber
finder de hidtil gældende regler i årsregnskabsloven
anvendelse.
§ 4
Stk. 1. Selskabslovens
regler om anpartsselskaber finder anvendelse på
iværksætterselskaber, som er stiftet før lovens
ikrafttræden, medmindre andet er fastsat i lovens
§§ 4-7.
Stk. 2. Fra og med denne
lovs ikrafttræden kan iværksætterselskaber ikke
stiftes i medfør af selskabsloven.
Stk. 3. Fra og med denne
lovs ikrafttræden kan der ikke dannes nye
iværksætterselskaber som led i en fusion, jf.
selskabslovens § 236, 2. pkt., eller spaltning, jf.
selskabslovens § 254, stk. 1.
Stk. 4. Fra og med denne
lovs ikrafttræden kan der ikke dannes nye
iværksætterselskaber med registreret hjemsted i Danmark
som led i en grænseoverskridende fusion, jf. selskabslovens
§ 271, en grænseoverskridende spaltning, jf.
selskabslovens § 291, stk. 1, eller en
grænseoverskridende flytning af hjemsted, jf. selskabslovens
§ 318 a, stk. 1.
Stk. 5. Et
iværksætterselskab skal have en kapital på mindst
1 kr. Selskabskapitalen kan alene forhøjes i kontanter,
herunder ved overførsel af selskabets reserver til
selskabskapital (fondsforhøjelse). I forbindelse med
omregistrering, jf. § 5, stk. 1, 1. pkt., eller § 5, stk.
3, 2. pkt., kan der dog foretages indskud af andre værdier
end kontanter.
Stk. 6.
Iværksætterselskaber, der før lovens
ikrafttræden stiftes med en selskabskapital på 25.000
kr. eller mindre, kan som dokumentation for kontant indbetaling af
selskabskapitalen ved registrering af selskabet i
Erhvervsstyrelsens it-system, vedlægge en erklæring fra
stifterne om, at kapitalen er til stede.
Stk. 7. Kun
iværksætterselskaber kan og skal i deres navn benytte
betegnelsen »iværksætterselskab« eller
forkortelsen »IVS«.
Stk. 8. Et
iværksætterselskab skal årligt henlægge
mindst 25 pct. af selskabets overskud til en bunden reserve til
opbygning af selskabets kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen samlet udgør mindst 40.000 kr.
Reserven kan ikke elimineres med selskabets underskud eller
formindskes på anden måde. Reserven skal dog
opløses eller formindskes, i det omfang selskabskapitalen
forøges.
Stk. 9. Et
iværksætterselskab kan ikke træffe beslutning om
at udlodde udbytte, herunder ekstraordinært udbytte,
før reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 40.000 kr.
§ 5
Stk. 1.
Generalforsamlingen i et iværksætterselskab, som ikke
er under konkurs eller tvangsopløsning, skal senest 2
år efter denne lovs ikrafttræden, med det
stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring,
beslutte, at iværksætterselskabet skal omregistrere sig
til et anpartsselskab. Det er en betingelse for omregistreringen,
at der udarbejdes en erklæring af en vurderingsmand, jf.
selskabslovens § 37, om, at kapitalen er til stede.
Stk. 2. Opfylder et
iværksætterselskab ikke kravet om omregistrering i stk.
1, 1. pkt., kan Erhvervsstyrelsen fastsætte en frist, inden
for hvilken iværksætterselskabet skal opfylde kravet om
omregistrering. Opfylder iværksætterselskabet ikke
dette krav senest ved udløbet af den af styrelsen fastsatte
frist, kan styrelsen anmode skifteretten om at opløse
selskabet, jf. selskabslovens § 225.
Stk. 3. Er et
iværksætterselskab oversendt til
tvangsopløsning, er genoptagelse af selskabet betinget af,
at de forhold, der begrundede iværksætterselskabets
oversendelse til tvangsopløsning, er berigtiget, og at
betingelserne i selskabslovens § 232 er opfyldt. Det
er ligeledes en betingelse for genoptagelse af selskabet, at
generalforsamlingen senest samtidig med beslutningen om
genoptagelse, jf. selskabslovens § 231, stk. 1, med det
stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring,
beslutter, at iværksætterselskabet skal omregistrere
sig til et anpartsselskab. Det er en betingelse for
omregistreringen, at der udarbejdes en erklæring af en
vurderingsmand, jf. selskabslovens § 37, om, at kapitalen er
til stede. Omregistreringen skal registreres i Erhvervsstyrelsens
it-system senest samtidig med anmeldelsen om genoptagelse, jf.
selskabslovens § 232, stk. 1.
Stk. 4. Et
iværksætterselskabs omregistrering til anpartsselskab,
jf. stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, 2. pkt., anses for sket, når
selskabets vedtægter, hvad angår kapital og
selskabsbetegnelse, er ændret, således at de opfylder
de sædvanlige krav til anpartsselskaber i selskabsloven, og
omregistreringen er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system. Som
led i omregistreringen skal reserven til opbygning af selskabets
kapitalgrundlag overføres til selskabskapitalen ved en
fondsforhøjelse.
Stk. 5. Omregistrering
af et iværksætterselskab til et anpartsselskab, jf.
stk. 1, 1. pkt. og stk. 3, 2. pkt., i Erhvervsstyrelsens it-system
er gebyrfri for selskabet.
§ 6
Stk. 1.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen i henhold til denne
lovs § 4 kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsens afgørelser som følge af
overskridelser af de frister, der er fastsat i medfør af
§ 5, stk. 2, kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed.
§ 7
Stk. 1.
Overtrædelse af § 4, stk. 5 og 7-9 straffes med
bøde.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens
bestemmelser er 5 år.
§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men §§ 1, 2 og 4-7 kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Hovedpunkterne i lovforslaget | | 2.1. | Afskaffelse af
iværksætterselskabsformen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Nedsættelse af minimumskrav til
anpartsselskabers selskabskapital | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Den særlige selskabsform for
iværksættere blev indført den 1. januar 2014.
Formålet med virksomhedsformen var at sænke
adgangsbarriererne for at drive virksomhed med begrænset
hæftelse og samtidig fastholde et højt
gennemsigtighedsniveau i forhold til virksomhedsdrift og
økonomiske forhold. Forventningen var, at det lille
kapitalkrav ville bidrage til at skabe endnu bedre
rammevilkår og dermed stimulere iværksætterlysten
i Danmark.
Erhvervsstyrelsen har analyseret udviklingen i
og anvendelsen af de iværksætterselskaber, der er
stiftet i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2017 med det
formål at belyse, om iværksætterselskabsformen
bliver brugt som tilsigtet. Erhvervsstyrelsens Analyse af
iværksætterselskaber, der blev offentliggjort den 17.
september 2018, viste, at iværksætterselskabsformen
ikke har haft den ønskede effekt i erhvervslivet. Blandt de
væsentligste konklusioner fra analysen er
følgende:
-
Iværksætterselskaber er hyppigt anvendt. Siden
indførelsen af virksomhedsformen i 2014 er der stiftet flere
end 40.000 iværksætterselskaber. Det vurderes dog, at
en betydelig del af iværksætterselskaberne ville
være blevet stiftet som enkeltmandsvirksomheder eller
anpartsselskaber, hvis virksomhedsformen
"iværksætterselskab" ikke havde eksisteret.
-
Iværksætterselskaberne har bidraget positivt til
samfundsøkonomien. Det vurderes, at denne udvikling dog
også kunne have fundet sted uden introduktion af
iværksætterselskabsformen.
- En forholdsvis
stor andel af iværksætterselskaberne opløses
efter få år. Blandt de opløste
iværksætterselskaber er mere end halvdelen blevet
tvangsopløst.
En højere andel af
iværksætterselskaberne sanktioneres i forbindelse med
momsregistrering end anpartsselskaber og enkeltmandsvirksomheder.
Samtidig er iværksætterselskaber
overrepræsenteret blandt de virksomheder, der nægtes
registrering efter skatte- og afgiftslovgivningen på baggrund
af skatteforvaltningens svigsindikatorer. Ved introduktionen
af iværksætterselskabet i 2014 var man opmærksom
på, at virksomhedsformen også ville tiltrække
mindre professionelle iværksættere, som ikke alle ville
blive en succes og derfor måtte lukke ned igen. Der var ikke
ved indførelsen af iværksætterselskabet en
formodning for, at virksomhedsformen ville blive misbrugt i
højere grad end andre virksomhedsformer. I forbindelse med
skattelyaftalen, indgået mellem S, DF, V, EL, R, SF og K i
december 2014, blev der imidlertid rejst spørgsmål om,
hvorvidt iværksætterselskaberne blev anvendt som
tilsigtet. Analysens konklusioner om især
skatteforvaltningens anvendelse af sanktioner og om udgifter til
virksomhedsopløsning er bekymrende for den
samfundsmæssige rolle, iværksætterselskaberne
spiller.
For så vidt angår
skatteforvaltningens anvendelse af sanktioner viser analysen, at en
højere andel af iværksætterselskaber
sanktioneres af skatteforvaltningen i forbindelse med
momsregistreringen end anpartsselskaber og især
enkeltmandsvirksomheder. Det vil sige, at personkredsen i
iværksætterselskaberne i lidt højere grad end
personkredsen i anpartsselskaber har risikable restancer fra
tidligere virksomheder. Analysen viser yderligere, at
iværksætterselskaberne er overrepræsenterede
blandt de virksomheder, der er nægtet momsregistrering fordi
virksomheden er identificeret som potentielle svigsvirksomheder
på baggrund af en række svigsindikatorer, der anvendes
af skatteforvaltningen. Svigsindikatorer kan være en
kendt personkreds omkring en virksomhed, brug af
stråmænd, risikobrancher, risikoadresser m.v., ligesom
aktuelle svigstrends kendt fra andre svigskomplekser
inddrages. Sammenlignet med anpartsselskaber og
enkeltmandsvirksomheder udgør
iværksætterselskaberne kun 13 % af nye
momsregistreringer i 2017, mens iværksætterselskaberne
udgør en tredjedel af de virksomheder, som nægtes
registrering efter skatte- og afgiftslovgivningen. I
modsætning til de virksomheder, hvor ejerne selv beslutter og
gennemfører virksomhedens ophør, er en
tvangsopløsning forbundet med omkostninger for samfundet.
Der er derfor i analysen fokus på udviklingen af antallet af
tvangsopløsninger. Antallet af selskaber, der sendes til
tvangsopløsning, er steget i forbindelse med introduktionen
af iværksætterselskaberne. Der kan ikke konkluderes
entydigt om årsagerne til stigningen, men 13 % af de
iværksætterselskaber, der er stiftet i perioden 2014
til 2017, er blevet opløst. Stigningen i
tvangsopløsninger har medført øgede
omkostninger for bl.a. skifteretterne, hvor de samlede omkostninger
til sagsbehandling i forbindelse med tvangsopløsning er
steget fra 32 mio. kr. i 2014 til knap 46 mio. kr. i 2016. Da
iværksætterselskaberne groft estimeres til at
udgøre 60 % af tvangsopløsningerne, kostede det alene
for skifteretterne knap 28 mio. kr. i 2016 at opløse
iværksætterselskaberne. Dertil kommer de administrative
omkostninger hos henholdsvis Erhvervsstyrelsen og
skatteforvaltningen.
På denne baggrund foreslås det, at
iværksætterselskabsformen afskaffes.
Med henblik på at sikre, at der
også fremover er gode rammevilkår for
iværksættere i Danmark, foreslås det ligeledes at
minimumskravet til anpartsselskabers selskabskapital
nedsættes fra 50.000 kr. til 40.000 kr. Dette initiativ
foreslås med henblik på at imødekomme
iværksætternes begrænsede muligheder for at rejse
kapital, men på samme tid for at virke afskrækkende for
konstruktioner, der har til formål at opbygge gæld og
derefter lade selskaber opløse på samfundets regning.
Nedsættelsen af anpartsselskabers kapitalkrav til 40.000 kr.
sker ligeledes for i højere grad at bringe det danske
kapitalkrav på niveau med kapitalkravene for sammenlignelige
selskabsformer i de andre nordiske lande.
2. Hovedpunkterne i
lovforslaget
2.1. Afskaffelse af
iværksætterselskabsformen
2.1.1.
Gældende ret
Med lov nr. 616 af 12. juni 2013 om
ændring af selskabsloven, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, årsregnskabsloven og lov om
Det Centrale Virksomhedsregister, blev der indført mulighed
for stiftelse af iværksætterselskaber. Et
iværksætterselskab er en særlig virksomhedsform,
der tager udgangspunkt i lovgivningens regler for anpartsselskaber,
medmindre andet udtrykkeligt er fastsat.
Et iværksætterselskab adskiller
sig navnlig fra et anpartsselskab ved reguleringen af
virksomhedsformens kapitalforhold. I selskabslovens kapitel 20 a er
der krav om, at et iværksætterselskab i
modsætning til sædvanlige anpartsselskaber har en
selskabskapital på mindst 1 kr., således at der er
mindst én kapitalandel i selskabet. Endvidere er
iværksætterselskaber pålagt at henlægge
mindst 25 pct. af selskabets overskud til en bunden reserve til
opbygning af selskabets kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen samlet udgør mindst 50.000 kr.
Herudover kan et iværksætterselskab ikke udlodde
udbytte, før iværksætterselskabets
selskabskapital og reserven til opbygning af selskabets
kapitalgrundlag samlet udgør mindst 50.000 kr., som svarer
til det gældende kapitalkrav til anpartsselskaber. Det er
dermed muligt ved anvendelse af
iværksætterselskabsformen at "spare op" til at opfylde
det almindelige krav til selskabskapitalen for
anpartsselskaber.
Iværksætterselskabets
primære målgruppe er, som selskabsbetegnelsen
indikerer, iværksættersegmentet. Denne gruppe har
incitamentet til at igangsætte et forretningspotentiale, men
har ikke nødvendigvis behov for et større
kapitalgrundlag i opstartsfasen. Herudover vil
iværksættere i visse tilfælde ikke have mulighed
for eller ønske om at indskyde kapital i det omfang, der vil
opfylde minimumskapitalkravet for f.eks. anpartsselskaber.
Iværksættersegmentet har derfor med et
iværksætterselskab mulighed for at starte et
kapitalselskab med begrænset hæftelse inden for
selskabslovens regler. Dette medfører bl.a., at der stilles
krav til iværksætterselskabernes ledelse, herunder at
der sikres et forsvarligt kapitalberedskab.
Viser der sig at være
vækstpotentiale i et iværksætterselskab, har
selskabet mulighed for - inden for selskabslovens velkendte rammer
- at omregistrere sig til et egentligt anpartsselskab.
2.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
Det er vigtigt, at det er nemt og billigt at
stifte og drive virksomhed i Danmark. Erhvervsstyrelsens Analyse af
iværksætterselskaber (offentliggjort den 17. september
2018) viser, at iværksætterselskaberne som
virksomhedsform er blevet hyppigt anvendt. Siden introduktionen i
2014 til 2017 er der blevet stiftet 41.877
iværksætterselskaber - virksomhedsformen er
populær.
Virksomhedsformen er dog forbundet med en
række problemer. Ved etableringen af
iværksætterselskabsformen var det forventet, at en vis
del af iværksætterselskaberne ikke ville overleve,
bl.a. fordi virksomhedsformen til dels ville tiltrække mindre
professionelle iværksættere, som ikke alle ville blive
en succes og derfor måtte lukke ned igen. Erhvervsstyrelsens
analyse viser bl.a., at antallet af tvangsopløsninger efter
introduktionen af iværksætterselskaber er steget mere
end forventet. Det estimeres, at iværksætterselskaberne
står for 60 % af det samlede antal
tvangsopløsninger.
Ved etableringen af
iværksætterselskabsformen var der ikke en særlig
formodning for, at virksomhedsformen ville blive misbrugt i
højere grad end andre virksomhedsformer. I forbindelse med
skattelyaftalen, indgået mellem S, DF, V, EL, R, SF og K i
december 2014, blev der dog rejst spørgsmål om,
hvorvidt iværksætterselskaberne blev anvendt som
tilsigtet. Erhvervsstyrelsens analyse viser, at
iværksætterselskaberne har medført en
forhøjet risiko for svig, og at skatte- og
afgiftsrestancerne for iværksætterselskaber er
næsten dobbelt så høje som f.eks.
enkeltmandsvirksomheder.
Analysen viser endvidere, at en højere
andel af iværksætterselskaber sanktioneres af
skatteforvaltningen i forbindelse med momsregistreringen end
anpartsselskaber og især enkeltmandsvirksomheder, og at
iværksætterselskaberne er overrepræsenteret
blandt potentielle svigsvirksomheder, der nægtes registrering
efter skatte- og afgiftslovgivningen, set i forhold til andelen,
der momsregistreres. For yderligere belysning af analysens
resultater for såvel tvangsopløsninger som moms- og
skatteunddragelse samt svigsrisiko henvises til afsnit 1.1.
Introduktionen af
iværksætterselskabsformen har således haft
utilsigtede følger og Erhvervsministeriet vurderer på
dette grundlag, at iværksætterselskabsformen bør
afskaffes. En afskaffelse af iværksætterselskabet som
virksomhedsform betyder, at en iværksætter, der
ønsker at etablere virksomhed i form af et kapitalselskab,
fremover må stifte et anpartsselskab. Denne konsekvens har
nødvendiggjort fornyede overvejelser om størrelsen
på det for anpartsselskaber gældende kapitalkrav. Disse
overvejelser er nærmer belyst i afsnit 2.2.2.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det fra lovens
ikrafttræden ikke skal være muligt at stifte nye
iværksætterselskaber. Der kan heller ikke dannes nye
iværksætterselskaber som led i en fusion eller
spaltning eller som led i en grænseoverskridende fusion, en
grænseoverskridende spaltning eller en
grænseoverskridende flytning af hjemsted.
For de eksisterende
iværksætterselskaber vil det være
nødvendigt at gennemføre en omregistrering til
anpartsselskab. Der foreslås indført en 2-årig
overgangsperiode for de iværksætterselskaber, der er
stiftet før denne lovs ikrafttræden, og som ikke er
under konkurs eller tvangsopløsning. Disse selskaber skal
omregistrere sig til anpartsselskaber med den for denne
virksomhedsform nødvendige selskabskapital inden
fristens udløb, se nærmere om kapitalkravet i afsnit
2.2. Omregistreringen af et iværksætterselskab til et
anpartsselskab i Erhvervsstyrelsens it-system vil være
gebyrfri for selskabet.
Hvis et iværksætterselskab ikke
har omregistreret sig til et anpartsselskab inden for 2 år,
kan Erhvervsstyrelsen fastsætte en frist, inden for hvilken
iværksætterselskabet skal opfylde kravet om
omregistrering. Har iværksætterselskabet ikke
omregistreret sig til anpartsselskab inden udløbet af den af
styrelsen fastsatte frist, kan styrelsen træffe
afgørelse om, at selskabet skal oversendes til
tvangsopløsning. Dette vil svare til den proces, som
Erhvervsstyrelsen også har anvendt i relation til de
selskaber, der ikke har registreret legale og/eller reelle
ejere.
2.2. Nedsættelse af minimumskrav til
anpartsselskabers selskabskapital
2.2.1.
Gældende ret
Anpartsselskaber skal have en selskabskapital
svarende til mindst 50.000 kr., jf. § 4, stk. 2, i
selskabsloven. Anpartsselskaberne har mulighed for at foretage en
delvis indbetaling af selskabskapitalen, således at der skal
indbetales mindst 25 pct. af selskabskapitalen, dog minimum 50.000
kr. med tillæg af en eventuel overkurs, jf. selskabslovens
§ 33. Dette indebærer, at 25 pct.-reglen først
slår fuldt igennem for anpartsselskaber, der har en
selskabskapital på mindst 200.000 kr. Et selskab kan i
vedtægterne træffe bestemmelse om, at en større
del af selskabskapitalen eller hele selskabskapitalen skal
være indbetalt. Den procentdel af kapitalen, der kræves
indbetalt, skal være ens for alle kapitalejere, med mindre
det i vedtægterne er bestemt, at kapitalandelene i nogle
kapitalklasser kan have en anden indbetalingsgrad end kapitalandele
i andre klasser. Dog kan ingen kapitalandele have en
indbetalingsgrad på under 25 pct. En kapitaltegner kan
indbetale yderligere kapital end den af kapitalselskabet
krævede, når den pågældende måtte
ønske det, jf. selskabslovens § 34, stk.
2.
Ved lov nr. 616 af 12. juni 2013 blev kravet
til anpartsselskabers selskabskapital nedsat fra 80.000 kr. til
50.000 kr.
2.2.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
For at vurdere om det nuværende
kapitalkrav for anpartsselskaber er optimalt, har ministeriet
indhentet oplysninger om kapitalkravene for tilsvarende
selskabsformer i de lande, Danmark ofte sammenligner sig med.
Nabolandenes kapitalkrav varierer meget, men det er generelt lavere
end det nuværende danske kapitalkrav på 50.000 kr. Det
er eksempelvis muligt at stifte et anpartsselskab i Sverige for
50.000 SEK og i Norge for 30.000 NOK. Tyskland har et højere
kapitalkrav til det tyske GmbH, som minder om det danske
anpartsselskab. Dog har Tyskland indført en selskabstype med
et kapitalkrav på 1 EUR, der er sammenlignelig med
iværksætterselskabet.
Tabel 1: Kapitalkrav
for anpartsselskaber (pr. den 6. september 2018) | Land | Selskabsnavn | Kapitalkrav | Danmark | Anpartsselskab | 50.000 DKK | Tyskland | Gesellschaft mit beschränkter Haftung
(GmbH) | 25.000 EUR | England | Private Limited Company (Ltd) | 1 GBP | Norge | Aksjeselskap | 30.000 NOK | Sverige | Privat aktiebolag | 50.000 SEK | Finland | Osakeyhtiö | 2.500 EUR |
|
På denne baggrund vurderes det, at
kapitalkravet til anpartsselskaber i selskabsloven med fordel kan
sænkes. En mindre nedsættelse af kapitalkravet vil
bringe det danske krav til almindelige anpartsselskaber mere
på niveau med kravet i de EU-lande, som ikke har
indført anden selskabsform, der er sammenlignelig med
iværksætterselskabet.
Der rejses indimellem tvivl om, hvorvidt et
mindre kapitalkrav er tilstrækkeligt til reelt at
udgøre en sikkerhed for selskabets kreditorer. Udvalget til
modernisering af selskabsretten vurderede i 2008, at det
legale minimumskrav for anpartsselskaber reelt set ikke har en
større betydning, men at beskyttelsen af kreditorerne bedre
opnås ved krav om, at selskabet til enhver tid har en
forsvarlig kapital, der står i rimeligt forhold til
selskabets aktiviteter, og ved at gøre ledelsen personligt
ansvarlig for dette forhold, jf. betænkning nr. 1498 af 26.
november 2008.
Det generelle krav om, at et kapitalselskab
skal have et forsvarligt kapitalberedskab betyder, at et
kapitalselskabs ledelse har pligt til at gøre sig bekendt
med og forholde sig til kapitalselskabets økonomiske
situation. Ledelsen skal løbende vurdere, om situationen er
økonomisk forsvarlig, og om der bl.a. er foretaget de
nødvendige henlæggelser. Kravet om et forsvarligt
kapitalberedskab skal sikre, at et kapitalselskabs kapitalgrundlag
ikke undermineres, uden at ledelsen har været opmærksom
på den mindskede soliditet eller væsentlige risici.
Kravet om, at et kapitalselskabs kapitalberedskab til enhver tid er
forsvarligt, påhviler alle ledelsesorganer i
kapitalselskabet, uanset den valgte ledelsesstruktur - dvs.
bestyrelse og direktion, tilsynsråd og direktion eller
direktionen alene i de mindre anpartsselskaber.
Baggrunden for, at man, trods vurderingen fra
Udvalget til modernisering af selskabsretten, alligevel har valgt
at opretholde et minimumskrav til selskabskapitalen i
anpartsselskaber generelt er især selskabskapitalens
signalværdi. Selskabskapitalen signalerer, at
kapitalejeren eller -ejerne har så stor tillid til
forretningsidéen, at man på forhånd har valgt at
indskyde en sum penge i selskabet som økonomisk fundament i
etableringsfasen. Dette forhold kan medvirke til at styrke tilliden
i forhold til såvel medarbejdere som kreditorer.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at
kapitalkravet til anpartsselskaber kan sænkes til 40.000 kr.,
uden at forringe hverken sikkerheden for anpartsselskabernes
kreditorer eller selskabskapitalens signalværdi.
Erhvervsministeriet lægger herved vægt på
selskabslovens generelle krav om forsvarligt kapitalberedskab.
Samtidig vil et kapitalkrav for anpartsselskaber på 40.000
kr. være mere på niveau med kapitalkravet i de lande,
vi normalt sammenligner os med.
Ud over betydningen af det eksisterende krav
om et forsvarligt kapitalberedskab, skal den foreslåede
nedsættelse af kapitalkravet i anpartsselskaber ses i
sammenhæng med den foreslåede afskaffelse af
iværksætterselskabsformen, se afsnit 2.1. Det
bemærkes, at et lavere kapitalkrav for anpartsselskaber vil
lette adgangen til at drive erhverv i selskabsform for de kommende
iværksættere, som fremover ikke vil kunne stifte
iværksætterselskaber, samtidig med at de
sikkerhedsforanstaltninger, som følger med
anpartsselskabsformen, vil finde anvendelse.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at minimumskravet til
anpartsselskabers selskabskapital nedsættes fra 50.000 kr.
til 40.000 kr. Det påhviler fortsat ledelsen at vurdere, om
selskabet løbende har et forsvarligt kapitalberedskab til at
opfylde sine nuværende og fremtidige forpligtigelser.
Vurderingen af selskabskapitalens størrelse kan indgå
i denne vurdering. Den foreslåede nedsættelse af
kapitalkravet skal ses i sammenhæng med den foreslåede
afskaffelse af muligheden for fremadrettet at stifte nye
iværksætterselskaber. Endelig bidrager den
foreslåede nedsættelse til at tilnærme det danske
kapitalkrav for anpartsselskaber til de tilsvarende krav til
sammenlignelige selskabsformer i vore nabolande.
Det foreslås endvidere, at muligheden
for udskudt indbetaling af selskabskapitalen opretholdes,
således at der skal indbetales mindst 25 pct. af
selskabskapitalen. Bestemmelsen foreslås imidlertid
ændret således, at minimumsindbetalingen ændres
fra 50.000 kr. til 40.000 kr., så beløbet svarer til
den foreslåede ændring af minimumskravet til
selskabskapitalen for anpartsselskaber.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ophør af
iværksætterselskabsformen, samt nedsættelsen af
kravet til selskabskapital i anpartsselskaber indebærer
større ændringer i Erhvervsstyrelsens it-system.
Endvidere forventes det, at op mod 40 % af de nuværende ca.
45.000 iværksætterselskaber umiddelbart vil rette
henvendelse, telefonisk eller skriftligt, til Erhvervsstyrelsen med
henblik på afklaring af spørgsmål om afvikling,
omregistrering og risikoen for tvangsopløsning.
De økonomiske konsekvenser, som
lovforslaget indebærer vedrørende ændringerne i
Erhvervsstyrelsens it-system samt til besvarelse af henvendelser om
de ændringer, som lovforslaget medfører, afholdes
inden for Erhvervsministeriets egen ramme.
Ophør af
iværksætterselskabsformen forventes endvidere at
medføre, at et væsentligt antal
iværksætterselskaber vil blive tvangsopløst.
Dette vil medføre udgifter for Erhvervsstyrelsen og
skifteretterne.
De økonomiske konsekvenser, som den
foreslåede mulighed for tvangsopløsning af
iværksætterselskaberne medfører for
Erhvervsstyrelsen og skifteretterne, afholdes inden for henholdsvis
Erhvervsministeriets og Justitsministeriets egne rammer.
Afskaffelsen af
iværksætterselskabsformen forventes på sigt at
medføre positive konsekvenser for ressourceforbruget i
Erhvervsstyrelsen og skifteretterne.
De foreslåede ændringer forventes
ikke at medføre økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommuner eller regioner.
Erhvervsministeriet vurderer, at lovforslaget
efterlever principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Den foreslåede 2-årige
overgangsperiode i lovforslagets § 5, stk. 1, vil
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
de eksisterende iværksætterselskaber og dermed
erhvervslivet. De foreslåede bestemmelser indebærer
bl.a., at de eksisterende iværksætterselskaber inden
for 2 år fra lovens ikrafttræden forpligtes til at
omregistrere sig til anpartsselskaber. I forbindelse med
omregistreringen skal der udarbejdes en erklæring af en
vurderingsmand, jf. selskabslovens § 37, om, at
kapitalen er til stede. Denne udgift skal selskaberne selv afholde.
De iværksætterselskaber, der ikke omregistrerer sig til
anpartsselskaber inden for 2 år fra lovens
ikrafttræden, vil Erhvervsstyrelsen oversende til
tvangsopløsning hos skifteretterne. Omregistreringen i
Erhvervsstyrelsens it-system vil være gebyrfri for
iværksætterselskaberne.
Der er ikke økonomiske eller
administrative byrder, som skal kvantificeres, forbundet med
muligheden for tvangsopløsning af
iværksætterselskaberne, da der alene er tale om
konsekvenser ved manglende overholdelse af lovgivningen.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, der på det
foreliggende grundlag har vurderet, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser på under 4 mio. kr.
årligt.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete
ændringer, der foreslås i lovforslaget, da
ændringerne ikke påvirker virksomhedernes muligheder
for at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
7. Forholdet til
EU-retten
Selskabsreguleringen for aktieselskaber bygger
i vidt omfang på Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2017/1132/EU af 14. juni 2017 om visse aspekter af
selskabsretten (kodificering), EU-Tidende 2017, nr. L
169, side 46. Anpartsselskaber er til dels omfattet af direktivet,
men reguleringen bygger langt fra i samme grad på direktivet
som aktieselskaber. Artikel 45 i selskabsdirektivet foreskriver et
minimumskrav til selskabskapitalen for aktieselskaber. Den
foreslåede bestemmelse om nedsættelse af minimumskravet
for anpartsselskabers selskabskapital i lovforslagets § 1, nr.
1, opretholder et nationalt kapitalkrav for anpartsselskaber og
udgør derfor fortsat en overimplementering af
selskabsdirektivets artikel 45.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring på
fremsættelsesdagen den 28. februar 2019 indtil den 14. marts
2019 til følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet/Advokatsamfundet,
Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægs Pension (ATP),
Bryggeriforeningen, Centralorganisationens Fællesudvalg,
CEPOS, Computershare, Copenhagen Business School, Danish Venture
Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Statistik, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk
Iværksætter Forening, Dansk Landbrugsrådgivning -
Videncenteret for Landbrug, Dansk Management Råd, Dansk
Metal, Dansk Standard, Danske Advokater, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime,
Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd (DSK), Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, Det Nationale Netværk af
Virksomhedsledere, Det Økonomiske Råds Sekretariat,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Finans Danmark,
Effektivt Landbrug, Finansforbundet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerombudsmanden,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Freelance Bogholdere,
Forsikring & Pension, FSR - Danske Revisorer, FTF,
Garantifonden for indskydere og investorer, Grønlands
Selvstyre, HK, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen,
Komiteen for god selskabsledelse, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunekredit, KL, , Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug og
Fødevarer, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landscenteret, Landsdækkende Banker, Ledernes
Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, LO -
Landsorganisationen i Danmark, Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, NASDAQ OMX Copenhagen A/S, OXFAM
IBIS, Realkreditrådet, Rigsadvokaten, Rigsombuddet på
Færøerne, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Skattestyrelsen, SMVdanmark, Statsadvokaturen for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet, Syddansk
Universitet, Team Effektiv Regulering, VP Securities og
værdipapircentralen, XBRL Danmark, Aalborg Universitet,
Aarhus BSS og Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afskaffelsen af
iværksætterselskabsformen forventes på sigt at
medføre positive konsekvenser for ressourceforbruget i
Erhvervsstyrelsen og skifteretterne. | De økonomiske konsekvenser, som
lovforslaget indebærer vedrørende ændringerne i
Erhvervsstyrelsens it-system samt til besvarelse af henvendelser om
de ændringer, som lovforslaget medfører, afholdes
inden for Erhvervsministeriets egen ramme. De økonomiske konsekvenser, som den
foreslåede mulighed for tvangsopløsning af
iværksætterselskaberne medfører for
Erhvervsstyrelsen og skifteretterne, afholdes inden for henholdsvis
Erhvervsministeriets og Justitsministeriets egne rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afskaffelsen af
iværksætterselskabsformen samt nedsættelsen af
kravet til selskabskapital i anpartsselskaber forventes at
indebære større ændringer i Erhvervsstyrelsens
it-system. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Den foreslåede afskaffelse af
iværksætterselskabsformen indebærer, at de
nuværende iværksætterselskaber skal omregistrere
sig til anpartsselskaber. Som led i omregistreringen skal der
udarbejdes en erklæring fra en vurderingsmand om, at
kapitalen er til stede. Selskaberne skal selv afholde denne
udgift. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), der på det
foreliggende grundlag har vurderet, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Den foreslåede bestemmelse om
nedsættelse af minimumskravet for anpartsselskabers
selskabskapital i lovforslagets § 1, nr. 1, opretholder et
nationalt kapitalkrav for anpartsselskaber og udgør derfor
fortsat en overimplementering af artikel 45 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2017/1132/EU af 14. juni 2017 om visse
aspekter af selskabsretten (kodificering). | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA X | NEJ |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Selskabslovens § 4, stk. 2,
fastslår, hvilken minimums selskabskapital henholdsvis
aktieselskaber og anpartsselskaber skal have. Efter den
gældende bestemmelse i selskabslovens § 4, stk. 2, skal
anpartsselskaber have en selskabskapital svarende til mindst 50.000
kr.
Baggrunden for at have et legalt minimum for
selskabskapital er begrundet i et ønske om at beskytte
kreditorerne mod at lide tab. Ved at fastsætte bestemmelser
om, at der skal være en vis kapital i kapitalselskaber,
kombineret med bestemmelser om uddeling af selskabets midler kun
kan ske under hensyntagen til kreditorerne, skabes der en tryghed
hos kreditorerne. Kapitalkravet gælder både ved
stiftelsen og ved efterfølgende forhøjelser og
medfører desuden, at kapitalen ikke efterfølgende kan
nedsættes til et beløb under det lovfastsatte
minimumsbeløb.
Det foreslås, at kapitalkravet for
anpartsskaber sænkes fra 50.000 kr. til 40.000 kr., hvilket
vil medføre, at det danske kapitalkrav for anpartsselskaber
ligger tættere på kapitalkravene i bl.a. Norge, Sverige
og Finland.
Den foreslåede ændring af
kapitalkravet skal også ses i sammenhæng med den
foreslåede afskaffelse af
iværksætterselskabsformen, jf. lovforslagets § 1,
nr. 6 og §§ 4-7. Afskaffelsen af
iværksætterselskabsformen vil betyde, at
iværksættere vil blive nødt til at tilvejebringe
et større beløb for at kunne stifte et selskab.
Nedsættelsen af minimumkapitalkravet for anpartsselskabet
medfører, at adgangen til at drive erhverv i selskabsform
lettes for de iværksættere, som ikke fremadrettet vil
kunne stifte iværksætterselskaber, mens de
sikkerhedsforanstaltninger, som følger med
anpartsselskabsformen, fortsat vil finde anvendelse.
Eksisterende anpartsselskaber, der
ønsker at gøre brug af det nedsatte kapitalkrav, kan
gøre dette gennem reglerne om kapitalnedsættelser.
Til nr.
2
Det fremgår af selskabslovens § 5,
nr. 14, at et iværksætterselskab defineres som et
anpartsselskab, jf. selskabslovens § 5, nr. 2, der ikke har en
registreret selskabskapital på mindst 50.000 kr., og som
opfylder betingelserne i selskabslovens § 357 a.
Da iværksætterselskabsformen
foreslås afskaffet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6 og
§§ 4-7, samt de specielle bemærkninger hertil,
foreslås definitionen på
iværksætterselskabet i selskabslovens § 5, nr. 14,
ophævet, som konsekvens heraf.
Til nr.
3
Det fremgår af selskabslovens § 5,
nr. 18, at et kapitalselskab defineres som et anpartsselskab,
herunder et iværksætterselskab, eller et aktieselskab,
herunder et partnerselskab.
Da iværksætterselskabsformen
foreslås afskaffet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6 og
§§ 4-7, samt de specielle bemærkninger hertil,
foreslås definitionen på et kapitalselskab i
selskabslovens § 5, nr. 18, ændret, så
iværksætterselskabsformen udgår af
definitionen.
Til nr.
4
Efter den gældende bestemmelse i
selskabslovens § 33, stk. 1, 1. pkt., skal der til enhver tid
være indbetalt 25 pct. af selskabskapitalen, dog mindst
50.000 kr.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at nedsætte minimumskravet til anpartsselskabers
selskabskapital fra 50.000 kr. til 40.000 kr. Ændringen af
selskabslovens § 33, stk. 1, 1. pkt., er en konsekvens af
denne nedsættelse. Det forslås således, at
bestemmelsen ændres, så der til enhver tid skal
være indbetalt 25 pct. af selskabskapitalen, dog mindst
40.000 kr.
Til nr.
5
Efter den gældende bestemmelse i
selskabslovens § 40, stk. 2, kan et kapitalselskab ikke
registreres, medmindre mindst 25 pct. af den samlede kapital, dog
mindst 50.000 kr. er indbetalt, jf. selskabslovens § 33, stk.
1, 1. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at nedsætte minimumskravet til anpartsselskabers
selskabskapital fra 50.000 kr. til 40.000 kr. Den foreslåede
ændring af selskabslovens § 40, stk. 2, 1. pkt., er en
konsekvens af denne nedsættelse. Det foreslås at
sænke minimumskravet fra 50.000 kr. til 40.000 kr.
Til nr.
6
Det gældende kapitel 20 a indeholder de
særbestemmelser, som gælder for
iværksætterselskabsformen, herunder bestemmelser om
minimumskapitalkrav, om den bundne reserve til opbygning af
selskabets kapitalgrundlag og om omregistrering til
anpartsselskab.
Det foreslås at ophæve kapitel 20
a og derved afskaffe iværksætterselskabsformen.
De iværksætterselskaber, som er
stiftet inden dette lovforslags ikrafttræden, vil ikke
ophøre med at eksistere ved lovens ikrafttræden. Disse
iværksætterselskaber foreslås underlagt en
2-årig overgangsordning, jf. lovforslagets §§ 4-7,
og de specielle bemærkninger hertil. De bestemmelser i
selskabslovens kapitel 20 a som fortsat skal gælde for de
eksisterende iværksætterselskaber, er ligeledes
overført til overgangsordningen i lovforslagets §§
4-7.
Til nr.
7
Den gældende bestemmelse fastslår,
at overtrædelse af de opregnede bestemmelser, herunder
selskabslovens § 357 a-b, straffes med bøde.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen, således at selskabslovens § 357 a-b, ikke
opregnes i selskabslovens § 367, stk. 1. Forslaget er en
konsekvens af, at iværksætterselskabsformen afskaffes,
og selskabslovens § 357 a-b ophæves, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6 og §§ 4-7, og de specielle
bemærkninger hertil.
Sanktionsbestemmelsen, for så vidt
angår de iværksætterselskaber, som er stiftet
før denne lovs ikrafttræden, videreføres i
overgangsbestemmelsen i denne lovs § 7, stk. 1. Se
nærmere i de specielle bemærkninger til denne
bestemmelse.
Til §
2
Til nr.
1
Den gældende § 35 c i
årsregnskabsloven bestemmer, at et
iværksætterselskab årligt skal henlægge
mindst 25 pct. af virksomhedens overskud til en bunden reserve til
opbygning af virksomhedens kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr.
Bestemmelsen spejler selskabslovens § 357 b, stk. 1. Det
følger dertil af bestemmelsen, at reserven ikke kan
elimineres med selskabets underskud eller formindskes på
anden måde, men at reserven skal opløses eller
formindskes, i det omfang selskabskapitalen forøges.
Det foreslås at ophæve
årsregnskabslovens § 35 c. Forslaget er en konsekvens
af, at iværksætterselskabsformen foreslås
afskaffet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6 og §§ 4-7,
og de specielle bemærkninger hertil.
Det foreslås, at bestemmelsen i
årsregnskabslovens § 35 c, for så vidt angår
de iværksætterselskaber, som er stiftet før
denne lovs ikrafttræden, videreføres i
overgangsbestemmelsen i denne lovs § 4, stk. 8. Se
nærmere i de specielle bemærkninger til denne
bestemmelse.
Til nr.
2-3
I årsregnskabslovens bilag 2 over
skemaer for balancer og resultatopgørelser, er
»Reserve for iværksætterselskaber«
påført 2 steder. Det foreslås at slette disse
henvisninger.
Forslagene er en konsekvens af, at
iværksætterselskabsformen foreslås afskaffet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6 og §§ 4-7, og de specielle
bemærkninger hertil.
Det foreslås, at ændringerne af
årsregnskabslovens bilag 2 ikke finder anvendelse for de
iværksætterselskaber, som er stiftet før lovens
ikrafttræden, jf. § 3, stk. 2, og de specielle
bemærkninger hertil.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes, at der er risiko for
spekulation i forhold til massestiftelser af
iværksætterselskaber, da lovforslaget bl.a.
foreslår at afskaffe muligheden for at stifte nye
iværksætterselskaber. Det ønskes derfor, at
loven træder i kraft hurtigst muligt.
Erhvervsstyrelsens Analyse af
iværksætterselskaber (17. september 2018) viser, at
mange iværksætterselskaber er forbundet med en
forhøjet risiko for svig, og at skatte- og
afgiftsrestancerne for iværksætterselskaber samlet set
er meget høje. Massestiftelser af
iværksætterselskaber til svigagtige formål vil
derfor kunne medføre store økonomiske tab for
såvel staten som for private aktører, som vildledes af
disse iværksætterselskaber og deres stiftere. Denne
aktivitet forsøges ophørt med dette lovforslag, og
det anses derfor for nødvendigt, at loven skal træde i
kraft hurtigst muligt efter lovforslagets vedtagelse. En hurtig
ikrafttrædelse vil forkorte den periode, hvor de individer,
som anvender iværksætterselskaber til svigagtige
formål, vil kunne stifte en masse
iværksætterselskaber inden lovens ikrafttræden.
De iværksætterselskaber som stiftes inden lovens
ikrafttræden skal i henhold til lovforslagets § 5, stk.
1, omregistrere sig til anpartsselskaber inden for 2 år fra
lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk.
2, at § 2, nr. 2 og 3, i lovforslaget ikke finder
anvendelse for iværksætterselskaber, som er stiftet
før lovens ikrafttrædelse. Dette vil medføre,
at den gældende oplistning i bilag 2 i
årsregnskabsloven fortsat gælder for de
iværksætterselskaber, der er stiftet før lovens
ikrafttrædelse. Disse iværksætterselskaber vil
derfor fortsat være omfattet af den nugældende
årsregnskabslovs bestemmelser for
iværksætterselskaber efter denne lovs
ikrafttræden.
Til §
4
Reglerne, som gælder for
iværksætterselskabsformen findes i dag bl.a. i
selskabslovens kapitel 20 a, som foreslås ophævet med
dette lovforslag, jf. § 1, nr. 6.
De foreslåede §§ 4-7 angiver
de overgangsregler, der gælder for
iværksætterselskaber, der er stiftet før lovens
ikrafttræden. Flere af de overgangsregler som foreslås
i § 4, er en videreførelse af de gældende regler
i selskabslovens kapitel 20 a, som konsekvens af, at dette kapitel
foreslås ophævet i lovforslagets § 1, nr. 6.
Det foreslås i stk.
1, at iværksætterselskaber, der er stiftet
før lovens ikrafttrædelse, er omfattet af
selskabslovens regler for anpartsselskaber, medmindre andet er
fastsat i lovens §§ 4-7. Bestemmelsen er en
videreførelse af selskabslovens § 357 a, stk. 1, som
foreslås ophævet med lovforslagets § 1, nr. 6.
Iværksætterselskaber der er stiftet før lovens
ikrafttræden, er derfor omfattet af selskabslovens regler for
anpartsselskaber. Bestemmelsen medfører ligeledes, at
når der i anden lovgivning, herunder årsregnskabsloven
og skattelovgivningen, bruges betegnelsen anpartsselskaber,
omfatter de både de »normale« anpartsselskaber og
iværksætterselskaber, som er en særlig type
anpartsselskaber.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at det fra og med denne lovs
ikrafttræden ikke er muligt at stifte
iværksætterselskaber i medfør af selskabsloven.
Bestemmelsen er en konsekvens af, at særreglerne om
iværksætterselskabsformen foreslås ophævet
i selskabsloven, jf. bl.a. lovforslagets § 1, nr. 2 og 6 og de
specielle bemærkninger hertil. Selskabslovens § 9, stk.
1, medfører, at stiftelsen af et selskab skal være
optaget i Erhvervsstyrelsens it-system senest 2 uger efter
stiftelsen. Iværksætterselskaber som er stiftet senere
end 2 uger før lovens ikrafttræden, vil der stadig
kunne registrere selskaberne efter lovens ikrafttræden,
så længe det er inden for 2 uger fra stiftelsen, jf.
selskabslovens § 9, stk. 1. Det er alene stiftelser fra og med
lovens ikrafttræden, som ikke kan registreres i
Erhvervsstyrelsens it-system.
Det følger af det foreslåede
stk. 3, at der ikke kan dannes nye
iværksætterselskaber som led i en fusion, jf.
selskabslovens § 236, 2. pkt., eller spaltning, jf.
selskabslovens § 254, stk. 1, fra og med lovens
ikrafttræden. Bestemmelsen er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, stk. 6 og § 4, stk. 2, hvorefter muligheden for at
stifte nye iværksætterselskaber ophæves fra og
med lovens ikrafttræden. Der skal derfor ligeledes ikke kunne
dannes nye iværksætterselskaber som led i fusion eller
spaltning.
Iværksætterselskaber, der er
stiftet før lovens ikrafttrædelse, kan fortsat
beslutte en fusion efter reglerne i selskabslovens § 236, 1.
pkt. Det er ligeledes muligt at spalte til bestående
kapitalselskaber, jf. selskabslovens § 254, stk. 1.
Efter det foreslåede stk. 4, kan der ligeledes ikke dannes nye
iværksætterselskaber med registreret hjemsted i Danmark
som led i en grænseoverskridende fusion, jf.
selskabslovens § 271, en grænseoverskridende
spaltning, jf. selskabslovens § 291, stk. 1, eller en
grænseoverskridende flytning af hjemsted, jf.
selskabslovens § 318 a, stk. 1, fra og med lovens
ikrafttræden. Ligesom det er foreslået i lovforslagets
§ 4, stk. 3, er det fortsat muligt at foretage en
grænseoverskridende fusion eller spaltning til et
eksisterende iværksætterselskab, da bestemmelsen alene
forhindrer, at der dannes nye iværksætterselskaber i
forbindelse med grænseoverskridende omstruktureringer.
Det foreslåede stk.
5, er en direkte videreførelse af de gældende
regler i selskabslovens § 357 a, stk. 2 og 3. Det
foreslås i stk. 5, 1. pkt., at et
iværksætterselskab skal have en kapital på mindst
1 kr., således at der er mindst en kapitalandel i selskabet.
Eftersom bestemmelsen i selskabslovens § 357 a, stk. 2, 1.
pkt., foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr.
6, er der behov for en overgangsregel, der angiver mindstekapitalen
for de iværksætterselskaber, som er stiftet før
lovens ikrafttræden.
Der er ikke noget til hinder for at et
iværksætterselskab har en større selskabskapital
afhængig af kapitalejernes økonomiske muligheder og
selskabets aktuelle kapitalbehov. Reglerne om et forsvarligt
kapitalberedskab gælder også for
iværksætterselskaber, hvilket medfører, at det
afhænger af selskabets aktiviteter og økonomiske
situation, hvad der i det konkrete selskab vil være et
tilstrækkeligt kapitalberedskab.
Det følger af stk.
5, 2. pkt., at selskabskapitalen i et
iværksætterselskab alene kan forhøjes i
kontanter. Det fremgår ligeledes af bestemmelsen, at
forhøjelse af selskabskapitalen kan ske ved
overførsel af selskabets reserver til selskabskapital
(fondsforhøjelse). En fondsforhøjelse er også
at betragte som en kontantforhøjelse, fordi der er tale om
en overførsel af et selskabs reserver til selskabskapitalen.
Der kan fortsat ikke foretages forhøjelse af
selskabskapitalen i iværksætterselskaber ved udstedelse
af konvertible gældsbreve eller warrants, som det ellers er
tilfældet for kapitalforhøjelser for henholdsvis
aktie- og anpartsselskaber, jf. selskabslovens § 153.
Bestemmelsen viderefører delvist
selskabslovens § 357 a, stk. 2, 2. pkt., som foreslås
ophævet, jf. § 1, nr. 6. Foruden bestemmelserne om at
selskabskapitalen alene kan forhøjes i kontanter, bestemmer
selskabslovens § 357 a, stk. 2, 2. pkt., at indskud i
forbindelse med stiftelsen af iværksætterselskabet
alene kan foretages i kontanter. Denne del af selskabslovens §
357 a, stk. 2, 2. pkt., videreføres ikke i stk. 5, 2. pkt.,
da der ikke fra og med lovens ikrafttræden, kan stiftes nye
iværksætterselskaber, jf. § 1, nr. 6, og § 4,
stk. 2.
Det foreslåede stk.
5, 3. pkt., viderefører selskabslovens § 357 a,
stk. 3. Bestemmelsen medfører, at der i forbindelse med
omregistrering i henhold til de foreslåede § 5, stk. 1,
1. pkt., og § 5, stk. 3, 2. pkt., kan foretages indskud af
andre værdier end kontanter. Bestemmelsen medfører
desuden, at forbuddet mod apportindskud i det foreslåede stk.
5, 2. pkt., ikke anses for overtrådt, hvis en beslutning om
kapitalforhøjelse ved apportindskud træffes i
sammenhæng med beslutning om omregistrering, idet begge
forhold får retsvirkning fra registreringstidspunktet. Se
desuden den foreslåede § 5, stk. 1 og 3, samt de
specielle bemærkninger hertil, om nærmere betingelser
for omregistrering.
Indskud med andre værdier end kontakter,
dvs. apportindskud, skal have en økonomisk værdi.
Efter gældende praksis i Erhvervsstyrelsen er det
afgørende aktivets dagsværdi, dvs. aktivets
værdi i handel på indskudstidspunktet. Ethvert
overdrageligt aktiv, som har en påviselig økonomisk
værdi kan indskydes. Det er ikke noget krav, at aktivet
står i forbindelse med selskabets formål.
Med det foreslåede stk. 6, videreføres bestemmelsen i
§ 16, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november
2016 om anmeldelse, registrering, gebyr samt
offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen. Bestemmelsen
slettes i bekendtgørelsen samtidig med dette lovforslags
ikrafttræden, da lovforslagets foreslåede afskaffelse
af iværksætterselskabsformen ligeledes indebærer,
at bestemmelserne i bekendtgørelsen vedrørende
iværksætterselskaber også skal udgå.
Bestemmelsen indebærer, at
iværksætterselskaber, der stiftes med en
selskabskapital på 25.000 kr. eller mindre, som dokumentation
for kontant indbetaling af selskabskapitalen kan vedlægge en
erklæring fra stifterne om, at kapitalen er til stede, i
forbindelse med registrering af selskabet i Erhvervsstyrelsens
it-system. Denne bestemmelse vil fortsat være relevant for de
iværksætterselskaber, som stiftes før lovens
ikrafttræden, men registreres i Erhvervsstyrelsens it-system
efter lovens ikrafttræden, jf. selskabslovens § 9. Der
er ikke tiltænkt nogle materielle ændringer i forhold
til § 16, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1466 af 25.
november 2016 om anmeldelse, registrering, gebyr samt
offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen.
Det foreslåede stk.
7 er en direkte videreførelse af de gældende
regler i selskabslovens § 357 a, stk. 4, som angiver, at kun
iværksætterselskaber kan og skal benytte betegnelsen
»iværksætterselskab« eller forkortelsen
»IVS« i deres navn.
Det er vigtigt, at det er kendeligt for
omverdenen, herunder bl.a. selskabets medarbejdere,
samarbejdspartnere, myndigheder og kreditorer, at der er tale om et
kapitalselskab underlagt særlige rammer, særligt for
så vidt angår den begrænsede økonomiske
hæftelse og de specielle krav til selskabskapitalen.
Ifølge det foreslåede stk. 8, 1. pkt., skal et
iværksætterselskab årligt henlægge mindst
25 pct. af selskabets overskud til en bunden reserve til opbygning
af selskabets kapitalgrundlag, indtil denne reserve sammen med
selskabskapitalen samlet udgør mindst 40.000 kr. Denne
bestemmelse er en videreførelse af de gældende regler
i selskabslovens § 357 b, stk. 1, som foreslås
ophævet, jf. § 1, nr. 6. I stk. 8, 1. pkt.
foreslås beløbsgrænsen imidlertid nedsat fra
50.000 kr., som fremgår af selskabslovens § 357 b, stk.
1, til 40.000 kr. Beløbet svarer til minimumskapitalen for
anpartsselskaber, som foreslås nedsat fra 50.000 kr. til
40.000 kr. som følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Foruden selve kravet til kapitalen på 40.000 kr., er der ikke
ændret i anvendelsesområdet for den gældende
bestemmelse i selskabsloven § 357 b, stk. 1.
Dertil foreslås det i stk. 8, 2. og 3. pkt., at videreføre
bestemmelsen i årsregnskabslovens § 35 c, som
foreslås ophævet i lovforslagets § 2, nr. 1. Det
følger heraf, at reserven ikke kan anvendes til udbytte
eller reduceres med underskud. Reserven kan således alene
overføres til selskabskapital eller nedbringes i den
udstrækning, iværksætterselskabets ejere
forhøjer selskabskapitalen, f.eks. ved indskud af nye
midler.
Det foreslåede stk.
9 er en videreførelse af de gældende regler i
selskabslovens § 357 b, stk. 2, om, at et
iværksætterselskab ikke kan træffe beslutning om
at udlodde udbytte, herunder ekstraordinært udbytte,
før reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr. Med det
foreslåede stk. 9, er mindstebeløbet dog sænket
til 40.000 kr. som følge af, at minimumskapitalen for
anpartsselskaber foreslås nedsat fra 50.000 kr. til 40.000
kr., jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til §
5
Det foreslås i stk.
1, at indføre en overgangsordning for de
iværksætterselskaber, som er stiftet før lovens
ikrafttrædelse. Det foreslås således, at alle
iværksætterselskaber senest 2 år efter lovens
ikrafttræden på generalforsamlingen, med det
stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring,
skal træffe beslutning om at omregistrere selskabet til et
anpartsselskab. Dette indebærer, at selskabsbetegnelsen i
selskabets navn skal ændres, så det er i
overensstemmelse med reglerne i selskabslovens § 2. Hvis
iværksætterselskabet har en selskabskapital
på mindre end 40.000 kr. skal selskabet desuden foretage
en kapitalforhøjelse, så selskabskapitalen lever op
til det foreslåede minimumskrav til anpartsselskabers
selskabskapital, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Iværksætterselskaber, som er under konkurs eller
tvangsopløsning, er ikke underlagt kravet i stk. 1.
Det følger desuden af det
foreslåede stk. 1, 2. pkt., at
det er en betingelse for omregistreringen, at der udarbejdes en
erklæring af en vurderingsmand, jf. selskabslovens § 37,
om, at kapitalen er til stede. Dette er en videreførelse af
selskabslovens § 357 c, stk. 2, som foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Erklæringen
skal indberettes til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med
omregistreringen i Erhvervsstyrelsens it-system. Formålet er
at sikre, at kapitalen reelt er til stede i selskabet,
således at selskabets kreditorer kan fæste lid
hertil.
Ændringen af selskabsform,
selskabsbetegnelse og evt. selskabskapital skal indgå i
selskabets vedtægter, og skal registreres i
Erhvervsstyrelsens it-system inden 2 uger efter
generalforsamlingsbeslutningen, jf. selskabslovens § 11.
Iværksætterselskaber, som er under
likvidation på dette lovforslags
ikrafttrædelsestidspunkt, eller som efterfølgende
kommer under likvidation, er omfattet af denne bestemmelse og
dermed af 2-årsfristen. Disse selskaber skal inden for
fristen have afsluttet likvidationen eller anmode om genoptagelse,
jf. selskabslovens § 231, og efterfølgende opfylde
betingelserne i stk. 1.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at Erhvervsstyrelsen kan anmode
skifteretten om at opløse et iværksætterselskab,
hvis selskabet ikke har foretaget de ændringer, som er
bestemt i stk. 1, inden 2-årsfristen er udløbet. Det
foreslås, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist
for manglens udbedring. Denne frist gør det muligt for
selskabet at foretage nødvendige opfølgninger
på de konstaterede mangler og således undgå, at
selskabet tvangsopløses. Ifølge Erhvervsstyrelsens
praksis fastsættes den omtalte frist til 4 uger.
Bestemmelsen følger de gældende
regler i selskabslovens § 225 om oversendelse til
tvangsopløsning ved skifteretten, hvorefter der kan
fastsættes en frist for berigtigelse, ligesom der er mulighed
for genoptagelse af selskabet, jf. selskabslovens § 232.
Ifølge det foreslåede stk. 3, er det en betingelse for, at et
iværksætterselskab kan blive genoptaget, at de forhold,
der begrundede iværksætterselskabets oversendelse til
tvangsopløsning, er berigtiget og at betingelserne i
selskabslovens § 232, er opfyldt. Dertil skal
generalforsamlingen senest samtidig med beslutningen om
genoptagelse, beslutte, at iværksætterselskabet skal
omregistrere sig til et anpartsselskab. Beslutningen kræver
samme stemmeflertal, som der kræves til en
vedtægtsændring. Omregistrering til et anpartsselskab
indebærer, at selskabsbetegnelsen i selskabets navn skal
ændres, så det er i overensstemmelse med reglerne i
selskabslovens § 2. Hvis iværksætterselskabet har
en selskabskapital på mindre end 40.000 kr. skal
selskabet desuden foretage en kapitalforhøjelse,
så selskabskapitalen lever op til minimumskravet til
anpartsselskabers selskabskapital, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Denne bestemmelse finder anvendelse uanset
begrundelsen for iværksætterselskabets oversendelse til
tvangsopløsning.
Det følger desuden af det
foreslåede stk. 3, 3. pkt., at
det er en betingelse for omregistreringen, at der udarbejdes en
erklæring af en vurderingsmand, jf. selskabslovens § 37,
om, at kapitalen er til stede. Erklæringen skal indberettes
til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med omregistreringen i
Erhvervsstyrelsens it-system. Formålet er at sikre, at
kapitalen reelt er til stede i selskabet, således at
selskabets kreditorer kan fæste lid hertil.
Det følger af det foreslåede
stk. 3, 4. pkt., at omregistreringen
skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system senest samtidig med
anmeldelsen om genoptagelse. Samtidig med at selskabet anmelder, at
selskabet skal genoptages, jf. selskabslovens § 232, stk. 1,
skal selskabet ligeledes indberette dokumentationen for, at
betingelserne i selskabslovens §§ 231-232 er opfyldt.
Det foreslåede stk.
4 er en videreførelse af selskabslovens § 357 d,
som foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr.
6. Det foreslås, at overgangen til et anpartsselskab, jf.
stk. 1 og 3, anses for gennemført, når
omregistreringen har fundet sted i Erhvervsstyrelsens it-system.
Som led i omregistreringen overføres reserven til opbygning
af selskabets kapitalgrundlag til selskabskapitalen. Der skal ikke
træffes selvstændig beslutning herom. I forbindelse med
omregistreringen af iværksætterselskabet til et
anpartsselskab skal der medsendes tilrettede vedtægter, hvor
bl.a. selskabsbetegnelsen i selskabets navn og selskabskapitalen er
ændret.
Det vurderes, at
iværksætterselskabsformen primært henvender sig
til iværksættere, dvs. typisk en person eller
måske nogle få samarbejdspartnere, der tager aktivt del
i selskabets drift. Det må derfor antages, at disse personer
er aktivt inddraget i stillingtagen om
iværksætterselskabet skal omregistreres til et
anpartsselskab. Det er således ikke fundet nødvendigt
at fastsætte nærmere bestemmelser om orientering af
selskabsdeltageren, der ikke måtte være bekendt med den
trufne beslutning om at omregistrere selskabet. Det påhviler
dog selskabet ledelse at sikre, at alle selskabsdeltagere er
bekendt med beslutningen, såfremt der måtte være
selskabsdeltagere, der ikke har deltaget i beslutningen. Denne
pligt kan f.eks. varetages ved at dokumentere, at alle
selskabsdeltagere har modtaget en indkaldelse med en dagsorden til
den generalforsamling, hvor beslutningen om omregistrering er
foretaget.
Det følger af det foreslåede
stk. 5, at omregistrering af et
iværksætterselskab til et anpartsselskab i
Erhvervsstyrelsens it-system er gebyrfri for selskaberne. Dette
omfatter både selve omregistreringen til anpartsselskab samt
ændring af selskabskapitalen og selskabsbetegnelsen i
selskabets navn. Genoptagelse, jf. stk. 3, er ikke gebyrfri efter
denne bestemmelse.
Til §
6
I henhold til det foreslåede stk. 1, kan afgørelser truffet af
Erhvervsstyrelsen i henhold til lovforslagets § 4 indbringes
for Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Bestemmelsen er en konsekvens af, at reglerne om
iværksætterselskaber slettes fra
selskabsloven, jf. bl.a. lovforslagets § 1, stk. 6.
Det foreslås derfor at videreføre klageadgangen i
selskabslovens § 371, stk. 1, for afgørelser, som
Erhvervsstyrelsen træffer i henhold til
overgangsbestemmelserne i § 4. Der kan f.eks. være tale
om afgørelser, som fastslår, at et
iværksætterselskab ikke overholder kravet til
iværksætterselskabers navne, jf. den foreslåede
§ 4, stk. 7, eller afgørelser som fastslår, at et
iværksætterselskab har udloddet udbytte i strid med den
foreslåede § 4, stk. 9.
Det foreslås i stk.
2, at Erhvervsstyrelsens afgørelser som følge
af overskridelser af de frister, der er fastsat i medfør af
§ 5, stk. 2, ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. Dette indebærer,
iværksætterselskaber som oversendes til
tvangsopløsning, da iværksætterselskabet ikke
har omregistreret sig til et anpartsselskab inden for den af
Erhvervsstyrelsens fastsatte frist, jf. lovforslagets § 5,
stk. 2, ikke kan indbringes for højere administrativ
myndighed. Selskabet er i stedet nødsaget til at indgive
anmeldelse om genoptagelse, jf. selskabslovens § 232 og
lovforslagets § 5, stk. 3, hvis tvangsopløsningen skal
undgås.
Til §
7
Det følger af den foreslåede
stk. 1, at overtrædelse af §
4, stk. 5 og 7-9, kan straffes med bøde. Denne bestemmelse
er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7, om, at
overtrædelse af selskabslovens §§ 357 a-b,
udgår af bødebestemmelsen i selskabslovens § 367,
stk. 1, og at årsregnskabslovens § 35 c ophæves,
jf. § 2, nr. 1. Der er således med det foreslåede
stk. 1, tiltænkt en videreførelse af den
sanktionsmulighed, som iværksætterselskaber, der er
stiftet før lovens ikrafttrædelse, hidtil har
været omfattet af.
Den foreslåede § 4, stk. 5, 1.
pkt., viderefører delvist bestemmelsen i selskabslovens
§ 357 a, stk. 2, som hidtil har været omfattet af
bødebestemmelsen i selskabslovens § 367, stk. 1. Den
foreslåede § 4, stk. 5, 1. pkt., vedrører
imidlertid alene forhøjelse af selskabskapitalen og ikke
indskud i forbindelse med stiftelse, da det foreslås, at der
ikke kan stiftes nye iværksætterselskaber fra og med
lovens ikrafttræden, jf. § 4, stk. 2. Se nærmere
herom i de specielle bemærkninger til § 4, stk. 5. Det
foreslås således, at overtrædelse af § 4,
stk. 5, 1. pkt., kan straffes med bøde. Den foreslåede
§ 4, stk. 5, 2. pkt., udgør en undtagelse til § 4,
stk. 5, 1. pkt., og medfører, at indskud af andre
værdier end kontanter kan foretages i forbindelse med
omregistrering, jf. § 5, stk. 1, 1. pkt., eller § 5, stk.
3, 2. pkt.
Den foreslåede § 4, stk. 7, er en
direkte videreførelse af selskabslovens § 357 a, stk.
4, som er omfattet af bødebestemmelsen i selskabslovens
§ 367, stk. 1. Det foreslås således, at
overtrædelse af § 4, stk. 7, skal kunne straffes med
bøde i lighed med selskabslovens § 357 a, stk. 4, som
foreslås ophævet, jf. § 1, nr. 6.
Den foreslåede § 4, stk. 8, er en
videreførelse af selskabslovens § 357 b, stk. 1, og
årsregnskabslovens § 35 c, som begge foreslås
ophævet, jf. § 1, nr. 6 og § 2, nr. 1. Den eneste
forskel er, at minimumsgrænsen er fastsat til 40.000 kr. i
stedet for 50.000 kr., som fremgår af selskabslovens §
357 b, stk. 1, og årsregnskabslovens § 35 c.
Minimumsgrænsen på 40.000 kr. afspejler den
foreslåede nedsættelse af minimumskravet til
anpartsselskabers selskabskapital, jf. § 1, nr. 1.
Overtrædelse af selskabslovens § 357 b, stk. 1, og
årsregnskabslovens § 35 c kan i dag straffes med
bøde, jf. selskabslovens § 367, stk. 1, og
årsregnskabslovens § 164, stk. 1. Det foreslås
således, at overtrædelse af § 4, stk. 8, skal
kunne straffes med bøde i lighed med selskabslovens §
357 b, stk. 1, og årsregnskabslovens § 35 c.
Den foreslåede § 4, stk. 9, er en
videreførelse af selskabslovens § 357 b, stk.
2, som foreslås ophævet, jf. § 1, nr. 6. Den
eneste forskel er, at minimumsgrænsen er fastsat til 40.000
kr. i stedet for 50.000 kr., som fremgår af selskabslovens
§ 357 b, stk. 2. Minimumsgrænsen på 40.000 kr.
afspejler den foreslåede nedsættelse af minimumskravet
til anpartsselskabers selskabskapital, jf. § 1, nr. 1.
Overtrædelse af selskabslovens § 357 b, stk. 2, kan i
dag straffes med bøde, jf. selskabslovens § 367, stk.
1. Det foreslås således, at overtrædelse af
§ 4, stk. 9, skal kunne straffes med bøde i lighed med
selskabslovens § 357 b, stk. 2.
Det følger af stk.
2, 1. pkt., at der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel. Bestemmelsen er en videreførelse af selskabslovens
§ 369, stk. 1, og sikrer at juridiske personer også kan
ifalde strafansvar. Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes
det således, at der så vidt muligt skabes parallelitet
mellem sanktionsbestemmelserne i selskabsloven og
sanktionsbestemmelserne for overtrædelse af bestemmelserne i
denne lov.
Det følger af stk.
2, 2. pkt., at forældelsesfristen for
overtrædelse af lovens bestemmelser er 5 år.
Bestemmelsen er en videreførelse af selskabslovens §
369, stk. 2. Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes det
således, at der så vidt muligt skabes parallelitet
mellem forældelsesfristen for overtrædelse af
bestemmelserne i selskabsloven og forældelsesfristen for
overtrædelse af bestemmelserne i denne lov.
Til §
8
Den foreslåede § 8 angiver lovforslagets territoriale
gyldighedsområde. Lovforslagets gyldighedsområde
omfatter ikke Færøerne og Grønland. Det er dog
hensigten at kontakte de grønlandske myndigheder med henblik
på at opnå deres tilslutning til, at de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, 2 og 4
efter vedtagelse også sættes i kraft for
Grønland, således at den selskabsretlige retsenhed kan
besvares og udbygges.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I selskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1089 af 14. september 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 262 af 16. marts 2016,
§ 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 og senest ved § 1 i
lov nr. 676 af 29. maj 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4. - -
- | | | Stk. 2.
Aktieselskaber skal have en selskabskapital svarende til mindst
400.000 kr., og anpartsselskaber skal have en selskabskapital
svarende til mindst 50.000 kr. | | 1. I § 4, stk. 2, ændres »50.000
kr.« til: »40.000 kr.« | Stk.
3. - - - | | | | | | | | | | | | § 5. I denne
lov forstås ved: | | | Stk.
1. - - - | | | 1-13) - - - | | | 14) Iværksætterselskab: | | 2. §5, nr. 14, ophæves. | Et anpartsselskab, jf. nr. 2, der ikke har
en registreret selskabskapital på mindst 50.000 kr., og som
opfylder betingelserne i § 357 a. | | Nr. 15-33 bliver herefter nr. 14-32. | 15-17) - - - | | | | | | 18) Et anpartsselskab, herunder et
iværksætterselskab, eller et aktieselskab, herunder et
partnerselskab. | | 3. I § 5, nr. 18, der bliver nr. 17,
udgår », herunder et
iværksætterselskab,«. | | | | § 33. Der skal til enhver tid være
indbetalt 25 pct. af selskabskapitalen, dog mindst 50.000 kr.
Indbetalingen skal ske i forhold til hver enkelt kapitalandel.
Fastsættes en overkurs, skal overkursen i aktieselskaber
indbetales fuldt ud, uanset at en del af selskabskapitalen ikke
indbetales. I anpartsselskaber skal en eventuel overkurs ikke
indbetales fuldt ud, men kan være delvis indbetalt med samme
andel som selskabskapitalen. Hvis hele eller en del af
selskabskapitalen indbetales ved indskud af andre værdier end
kontanter, jf. § 35, skal hele selskabskapitalen og en
eventuel overkurs dog indbetales fuldt ud. | | 4. I § 33, stk. 1, 1 pkt., ændres
»50.000 kr.« til: »40.000 kr.« | Stk.
2-4. - - - | | | | | | § 40. - -
- | | 5. I § 40, stk. 2, 1. pkt., ændres
»50.000 kr.« til: »40.000 kr.« | Stk. 2.
Kapitalselskabet kan ikke registres, medmindre mindst 25 pct. af
den samlede kapital, dog mindst 50.000 kr., jf. § 4, stk. 2,
er indbetalt, jf. § 33, stk. 1,1. pkt. Er der fastsat
overkurs, skal denne være indbetalt i henhold til § 33,
stk. 1. Ved registrering eller anmeldelse efter stk. 1 skal der
indsendes bevis for, at kapitalen er indbetalt til selskabet senere
på registrerings- eller anmeldelsestidspunktet. | | | Stk.
3-6. - - - | | | | | | Kapitel 20 a | | 6. Kapitel 20 a ophæves. | Iværksætterselskaber | | | | | | § 357 a.
Lovens regler om anpartsselskaber finder anvendelse på
iværksætterselskaber, medmindre andet er fastsat i
dette kapitel. | | | Stk. 2. Et
iværksætterselskab skal have en kapital på mindst
1 kr. Selskabskapitalen kan alene indskydes eller forhøjes i
kontanter, herunder ved overførsel af selskabets reserver
til selskabskapital (fondsforhøjelse). | | | Stk. 3. I
forbindelse med omregistrering kan der foretages indskud af andre
værdier end kontanter. | | | Stk. 4. Kun
iværksætterselskaber kan og skal i deres navn benytte
betegnelsen »iværksætterselskab« eller
»IVS«. | | | | | | § 357 b. Et
iværksætterselskab skal årligt henlægge
mindst 25 pct. af selskabets overskud til en bunden reserve til
opbygning af selskabets kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen samlet udgør mindst 50.000
kr. | | | Stk. 2. Et
iværksætterselskab kan ikke træffe beslutning om
at udlodde udbytte, herunder ekstraordinært udbytte,
før reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr. | | | | | | § 357 c.
Generalforsamlingen kan med det stemmeflertal, der kræves til
vedtægtsændring, beslutte, at et
iværksætterselskab skal omregistrere sig til et
anpartsselskab, hvis selskabet har en selskabskapital og en reserve
til opbygning af selskabets kapitalgrundlag, der udgør
mindst 50.000 kr., jf. § 33, stk. 1, 1. pkt. | | | Stk. 2. Det er
en betingelse for omregistreringen, at der udarbejdes en
erklæring af en vurderingsmand, jf. § 37, om, at
kapitalen er til stede. | | | | | | § 357 d. Et
iværksætterselskabs omregistrering til anpartsselskab
anses for sket, når selskabets vedtægter, hvad
angår kapital og selskabsbetegnelse, er ændret,
således at de opfylder de sædvanlige krav til
anpartsselskaber, og omregistreringen er registreret i
Erhvervsstyrelsens it-system. Som led i omregistreringen
overføres reserven til opbygning af selskabets
kapitalgrundlag til selskabskapitalen. | | | | | | § 367.
Overtrædelse af § 1, stk. 3, § 2, § 3, stk. 1,
§§ 10 og 15, § 24, stk. 2, § 30, § 32,
stk. 2 og 3, § 33, stk. 4, § 38, stk. 2, § 42 a,
§ 44, stk. 1, § 49, stk. 3, § 50, stk. 1, § 51,
stk. 1, 2 og 6, § 52, § 53, stk. 1 og 2, §§
54-56, § 57 a, stk. 1-3, § 58, § 58 a, stk. 2 og 3,
§§ 59-61, 89, 98 og 99, § 101, stk. 3, 4, 7 og 8,
§§ 108 og 113-119, § 120, stk. 3, §§ 123,
125, 127-134, 138 og 139, § 139 a, stk. 1, nr. 1, § 160,
3. pkt., § 179, stk. 2, § 180, § 181, 3. pkt.,
§ 182, stk. 3, § 190, stk. 2, 3. pkt., § 192, stk.
1, § 193, stk. 2, §§ 196, 198 og 202-204, §
205, stk. 1, § 206, § 207, stk. 3, § 210, §
214, stk. 2 og 3, § 215, stk. 1, § 218, stk. 2, §
227, stk. 2, §§ 228 og 234, § 339, stk. 6, §
340, stk. 3, § 347, § 349, stk. 2 og 3, og §§
354, 356-357 b og 359 straffes med bøde. Et selskabs
opretholdelse af dispositioner, der er truffet i strid med §
206 eller § 210, straffes med bøde. | | 7. I § 367, stk. 1, 1 pkt., ændres
»356-357 b« til: »356, 357«. | Stk.
2-3. - - - | | | | | | | | § 2 | | | | | | I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1547 af 13. december 2016,
§ 13 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 1716
af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 35 c. Et
iværksætterselskab skal årligt henlægge
mindst 25 pct. af virksomhedens overskud til en bunden reserve til
opbygning af virksomhedens kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr. Denne
reserve kan ikke elimineres med selskabets underskud eller
formindskes på anden måde. Reserven skal dog
opløses eller formindskes, i det omfang selskabskapitalen
forøges. | | 1. § 35 c ophæves. | | | | Bilag 2, Skemaer for
balancer og resultatopgørelser, 1. Skema for balance i kontoform (regnskabsklasse B, C og
D), PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre reserver, 1-3) - - - 4) Reserve for
iværksætterselskaber | | 2. I Bilag 2, Skemaer for balancer og
resultatopgørelser, 1. Skema for balance i kontoform (regnskabsklasse B, C
og D), PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre reserver, udgår: »4.
Reserve for iværksætterselskaber«. | 5-8) - - - | | Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7. | | | | Bilag 2, Skemaer for
balancer og resultatopgørelser, 2. Skema for balance i kontoform - opdeling i lang- og
kortfristede aktiver og passiver (regnskabsklasse B, C og
D), PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre reserver, 1-3) - - - 4) Reserve for
iværksætterselskaber | | 3. I Bilag 2, Skemaer for balancer og
resultatopgørelser, 2. Skema for balance i kontoform - opdeling i lang- og
kortfristede aktiver og passiver (regnskabsklasse B, C og D),
PASSIVER, EGENKAPITAL, IV. Andre
reserver, udgår: »4. Reserve for
iværksætterselskaber«. | 5-8) - - - | | Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse for
iværksætterselskaber, som er stiftet før lovens
ikrafttræden. For disse iværksætterselskaber
finder de hidtil gældende regler i årsregnskabsloven
anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Selskabslovens regler om anpartsselskaber finder anvendelse
på iværksætterselskaber, som er stiftet
før denne lovs ikrafttræden, medmindre andet er
fastsat i lovens §§ 4-7. | | | Stk. 2. Fra og
med denne lovs ikrafttræden kan
iværksætterselskaber ikke stiftes i medfør af
selskabsloven. | | | Stk. 3. Fra og
med denne lovs ikrafttræden kan der ikke dannes nye
iværksætterselskaber som led i en fusion, jf.
selskabslovens § 236, 2. pkt., eller spaltning, jf.
selskabslovens § 254, stk. 1. | | | Stk. 4. Fra og
med denne lovs ikrafttræden kan der ikke dannes nye
iværksætterselskaber med registreret hjemsted i Danmark
som led i en grænseoverskridende fusion, jf. selskabslovens
§ 271, en grænseoverskridende spaltning, jf.
selskabslovens § 291, stk. 1, eller en
grænseoverskridende flytning af hjemsted, jf. selskabslovens
§ 318 a, stk. 1. | | | Stk. 5. Et
iværksætterselskab skal have en kapital på mindst
1 kr. Selskabskapitalen kan alene forhøjes i kontanter,
herunder ved overførsel af selskabets reserver til
selskabskapital (fondsforhøjelse). I forbindelse med
omregistrering, jf. § 5, stk. 1, 1. pkt. eller § 5, stk.
3, 2. pkt., kan der dog foretages indskud af andre værdier
end kontanter. | | | Stk. 6.
Iværksætterselskaber, der før lovens
ikrafttræden stiftes med en selskabskapital på 25.000
kr. eller mindre, kan som dokumentation for kontant indbetaling af
selskabskapitalen ved registrering af selskabet i
Erhvervsstyrelsens it-system, vedlægge en erklæring fra
stifterne om, at kapitalen er til stede. | | | Stk. 7. Kun
iværksætterselskaber kan og skal i deres navn benytte
betegnelsen »iværksætterselskab« eller
forkortelsen »IVS«. | | | Stk. 8. Et
iværksætterselskab skal årligt henlægge
mindst 25 pct. af selskabets overskud til en bunden reserve til
opbygning af selskabets kapitalgrundlag, indtil denne reserve
sammen med selskabskapitalen samlet udgør mindst 40.000 kr.
Reserven kan ikke elimineres med selskabets underskud eller
formindskes på anden måde. Reserven skal dog
opløses eller formindskes, i det omfang selskabskapitalen
forøges. | | | Stk. 9. Et
iværksætterselskab kan ikke træffe beslutning om
at udlodde udbytte, herunder ekstraordinært udbytte,
før reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag
sammen med selskabskapitalen udgør mindst 40.000 kr. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1.
Generalforsamlingen i et iværksætterselskab, som ikke
er under konkurs eller tvangsopløsning, skal senest 2
år efter denne lovs ikrafttræden, med det
stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring,
beslutte, at iværksætterselskabet skal omregistrere sig
til et anpartsselskab. Det er en betingelse for omregistreringen,
at der udarbejdes en erklæring af en vurderingsmand, jf.
§ 37, om, at kapitalen er til stede. | | | Stk. 2. Opfylder
et iværksætterselskab ikke kravet om omregistrering i
stk. 1, 1. pkt., kan Erhvervsstyrelsen fastsætte en frist,
inden for hvilken iværksætterselskabet skal opfylde
kravet om omregistrering. Opfylder iværksætterselskabet
ikke dette krav senest ved udløbet af den af styrelsen
fastsatte frist, kan styrelsen træffe beslutning om, at
selskabet skal tvangsopløses, jf. selskabslovens §
225. | | | Stk. 3. Er et
iværksætterselskab oversendt til
tvangsopløsning, er genoptagelse af selskabet betinget af,
at de forhold, der begrundede iværksætterselskabets
oversendelse til tvangsopløsning, er berigtiget og at
betingelserne i selskabslovens § 232, er opfyldt. Det er
ligeledes en betingelse for genoptagelse af selskabet, at
generalforsamlingen senest samtidig med beslutningen om
genoptagelse, jf. selskabslovens § 231, stk. 1, med det
stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring,
beslutter, at iværksætterselskabet skal omregistrere
sig til et anpartsselskab. Det er en betingelse for
omregistreringen, at der udarbejdes en erklæring af en
vurderingsmand, jf. § 37, om, at kapitalen er til stede.
Omregistreringen skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system
senest samtidig med anmeldelsen om genoptagelse, jf. selskabslovens
§ 232, stk. 1. | | | Stk. 4. Et
iværksætterselskabs omregistrering til anpartsselskab,
jf. stk. 1, 1. pkt. og stk. 3, 2. pkt., anses for sket, når
selskabets vedtægter, hvad angår kapital og
selskabsbetegnelse, er ændret, således at de opfylder
de sædvanlige krav til anpartsselskaber i selskabsloven, og
omregistreringen er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system. Som
led i omregistreringen skal reserven til opbygning af selskabets
kapitalgrundlag overføres til selskabskapitalen
ved en fondsforhøjelse. | | | Stk. 5.
Omregistrering af et iværksætterselskab til et
anpartsselskab, jf. stk. 1, 1. pkt. og stk. 3, 2, i
Erhvervsstyrelsens it-system er gebyrfri for selskabet. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen i henhold til denne
lovs § 4 kan indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 4
uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende. | | | Stk. 2.
Erhvervsstyrelsens afgørelser som følge af
overskridelser af de frister, der er fastsat i medfør af
§ 5, stk. 2, kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed. | | | | | | § 7 | | | | | | Stk. 1.
Overtrædelse af § 4, stk. 5 og 7-9 straffes med
bøde. | | | Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens
bestemmelser er 5 år. | | | | | | § 8 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men §§ 1, 2 og
4-7 kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. |
|