Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 2. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 7-9. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-6 og 10-12.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Socialdemokratiet
stillede ændringsforslag. Hvis de af Socialdemokratiet
stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme
for de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag og for
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Socialdemokratiet
stillede ændringsforslag. Hvis de af Socialdemokratiet
stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme
for de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag, men
imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL, SF,
ALT og RV):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven
(1-årig
suspension af iværksætterselskabsformen og
nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers
selskabskapital)«.
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Til § 1
2) Nr. 2, 3,
6 og 7 udgår.
[Reglerne om
iværksætterselskaber bevares]
Til § 2
3)
Paragraffen udgår.
[Reglerne om
iværksætterselskaber bevares]
Til § 3
4) Stk.
2 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Iværksætterselskaber kan ikke stiftes i medfør
af selskabsloven i en periode på 1 år fra lovens
ikrafttræden.
Stk. 3.
Iværksætterselskaber kan ikke dannes som led i en
fusion, jf. selskabslovens § 236, 2. pkt., eller spaltning,
jf. selskabslovens § 254, stk. 1, i en periode på 1
år fra lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
Iværksætterselskaber med registreret hjemsted i Danmark
kan ikke dannes som led i en grænseoverskridende fusion, jf.
selskabslovens § 271, en grænseoverskridende spaltning,
jf. selskabslovens § 291, stk. 1, eller en
grænseoverskridende flytning af hjemsted, jf. selskabslovens
§ 318 a, stk. 1, i en periode på 1 år fra lovens
ikrafttræden.«
[1-årig suspension af
muligheden for stiftelse af iværksætterselskaber]
Til § 4
5)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
overgangsordning udgår]
Til § 5
6)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
overgangsordning udgår]
Af erhvervsministeren, tiltrådt et flertal (DF, V, LA og KF):
7) I
stk. 1 indsættes som 3.-5. pkt.:
»Der er ikke krav om en erklæring af en
vurderingsmand, jf. 2. pkt., hvis iværksætterselskabets
seneste reviderede årsregnskab udviser en selskabskapital og
reserver, som kan overføres til selskabskapitalen, på
samlet minimum 40.000 kr., er forsynet med en
revisorerklæring uden modifikationer og årsregnskabets
balancedag ikke ligger tidligere end 5 måneder forud for
beslutningen om vedtægtsændring, jf. 1. pkt., og det
centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring om,
at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunktet.
Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på
selskabets ordinære generalforsamling forud for
generalforsamlingens beslutning om vedtægtsændring, jf.
1. pkt. Ledelseserklæringen skal offentliggøres i
Erhvervsstyrelsens it-system, senest samtidig med at
omregistreringen registreres eller anmeldes til
registrering.«
[Lempelse af overgang til
anpartsselskab]
8) I
stk. 3 indsættes efter 3. pkt.
som nye punktummer:
»Der er ikke krav om en erklæring af en
vurderingsmand, jf. 3. pkt., hvis iværksætterselskabets
seneste reviderede årsregnskab udviser en selskabskapital og
reserver, som kan overføres til selskabskapitalen, på
samlet minimum 40.000 kr., er forsynet med en
revisorerklæring uden modifikationer og årsregnskabets
balancedag ikke ligger tidligere end 5 måneder forud for
beslutningen om vedtægtsændring, jf. 2. pkt., og det
centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring om,
at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunktet.
Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på
selskabets ordinære generalforsamling forud for
generalforsamlingens beslutning om vedtægtsændring, jf.
2. pkt. Ledelseserklæringen skal offentliggøres i
Erhvervsstyrelsens it-system, senest samtidig med at
omregistreringen registreres eller anmeldes til
registrering.«
[Lempelse af overgang til
anpartsselskab ved genoptagelse]
9) I
stk. 5 indsættes som 2.-4. pkt.:
»Gebyret for anmeldelse af genoptagelse af et
iværksætterselskab, jf. stk. 3, udgør 350,00 kr.
Gebyret for iværksætterselskabers anmeldelse af
øvrige ændringer i Erhvervsstyrelsens it-system
udgør 180,00 kr. Gebyret for
iværksætterselskabers anmeldelse af øvrige
ændringer, som ikke sker ved anmeldelse i Erhvervsstyrelsens
it-system, udgør 340,00 kr.«
[Gebyrbestemmelse]
Til § 6
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL, SF,
ALT og RV):
10)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
overgangsordning udgår]
Til § 7
11)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
overgangsordning udgår]
Til § 8
12)
Henvisningen »§§ 1, 2 og 4-7«
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, 3, 5, 6, 10 og 11]
Bemærkninger
Til nr. 1-6 og 10-12
Der foreslås, at forslagene,
hvorefter iværksætterselskabsformen afskaffes, herunder
overgangsperioden for de eksisterende
iværksætterselskaber, udgår af lovforslaget.
Selskabslovens bestemmelser om iværksætterselskaber
skal således forblive uændrede.
I stedet for afskaffelsen af
iværksætterselskabsformen foreslås det, at
muligheden for at stifte iværksætterselskaber
suspenderes i 1 år fra lovens ikrafttræden. Muligheden
for at danne nye iværksætterselskaber som led i en
fusion, spaltning, grænseoverskridende fusion,
grænseoverskridende spaltning og grænseoverskridende
flytning af hjemsted suspenderes ligeledes i 1 år fra lovens
ikrafttræden.
Suspensionen af muligheden for at stifte
eller danne iværksætterselskaber skal ske med henblik
på at foretage en undersøgelse af andre EU-landes
erfaringer, herunder om der f.eks. er sammenhæng mellem
kapitalkravets størrelse og eksempelvis
iværksætterlyst, skabelse af arbejdspladser, svig,
tvangsopløsninger og skatterestancer m.v.
Til nr. 7
Overgangen til et anpartsselskab
gøres lempeligere for iværksætterselskaber. Et
iværksætterselskab kan således undlade at
indsende en erklæring udfærdiget af en vurderingsmand,
om at kapitalen er til stede, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt., hvis
seneste reviderede årsregnskab
1. udviser en selskabskapital og reserver,
som kan overføres til selskabskapitalen, på samlet
minimum 40.000 kr.,
2. er forsynet med en
revisorerklæring uden modifikationer og
3. har en balancedag, der ikke ligger
tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om
vedtægtsændringen.
Lempelsen kan kun finde anvendelse for
forhøjelse af selskabskapitalen ved fondsforhøjelse,
eller hvor selskabskapitalen allerede på balancedagen
udgør mindst 40.000 kr. Selskabet skal således
på balancedagen i det seneste, reviderede årsregnskab
have en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan
anvendes i en fondsforhøjelse, på samlet minimum
40.000 kr. Kapitalforhøjelsen vil dertil kun kunne
gennemføres, hvis det seneste, reviderede årsregnskab
udviser en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan
anvendes i en fondsforhøjelse, på minimum det
beløb, som selskabskapitalen forhøjes til.
Regnskabet skal endvidere være
revideret, uden at revisor i sin påtegning har anført
modifikationer. Iværksætterselskaber, der er omfattet
af regnskabsklasse B, kan vælge at lade revisionen
udføre efter Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard for
små virksomheder. Begrebet revision dækker
således i denne sammenhæng både en revision efter
de internationale revisionsstandarder og en erklæring efter
Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard.
Det fremgår af
årsregnskabslovens § 135 a, at kun revisorer, som er
godkendt hertil i henhold til revisorloven, kan revidere
årsregnskaber og koncernregnskaber, som er omfattet af
revisionspligten i § 135, stk. 1, 1. pkt., og afgive en
udtalelse om ledelsesberetningen m.v., jf. § 135, stk. 5, 3.
og 4. pkt. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en
virksomhed, som er fritaget for revisionspligt efter § 135,
stk. 1, 3. pkt., vælger at lade sit årsregnskab
revidere eller vælger at lade en revisor udføre andet
arbejde, som medfører afgivelse af en erklæring til
årsrapporten.
Revisionen kan således ikke
gennemføres af nogen, som ikke er godkendte revisorer.
Det reviderede årsregnskab skal
være godkendt på selskabets ordinære
generalforsamling forud for generalforsamlingens beslutning om
vedtægtsændring, jf. 1. pkt., og balancedagen må
ikke ligge tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om
vedtægtsændring. Fristen på 5 måneder er
fastsat, i lyset af at årsrapporter for
iværksætterselskaber skal være modtaget i
Erhvervsstyrelsen senest 5 måneder efter regnskabsårets
afslutning, jf. årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2.
pkt.
Derudover skal det centrale ledelsesorgan
offentliggøre en erklæring om, at selskabskapitalen er
til stede på det tidspunkt, hvor
vedtægtsændringen besluttes. Ledelseserklæringen
skal offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system, senest
samtidig med at omregistreringen registreres eller anmeldes til
registrering.
Ledelseserklæringen skal indsendes
sammen med de øvrige dokumenter til omregistreringen i
forbindelse med anmeldelsen eller registreringen af
omregistreringen.
Til nr. 8
Er et iværksætterselskab
oversendt til tvangsopløsning, er genoptagelse af selskabet
bl.a. betinget af, at der sker en omregistrering til et
anpartsselskab. Overgangen til et anpartsselskab gøres
lempeligere for iværksætterselskaber, der er oversendt
til tvangsopløsning og søger om genoptagelse. Et
iværksætterselskab kan således undlade at
indsende en erklæring udfærdiget af en vurderingsmand
om, at kapitalen er til stede, jf. § 5, stk. 3, 3. pkt., hvis
seneste reviderede årsregnskab
1. udviser en selskabskapital og reserver,
som kan overføres til selskabskapitalen, på samlet
minimum 40.000 kr.,
2. er forsynet med en
revisorerklæring uden modifikationer og
3. har en balancedag, der ikke ligger
tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om
vedtægtsændringen.
Lempelsen kan kun finde anvendelse for
forhøjelse af selskabskapitalen ved fondsforhøjelse,
eller hvor selskabskapitalen allerede på balancedagen
udgør mindst 40.000 kr. Selskabet skal således
på balancedagen i det seneste reviderede årsregnskab
have en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan
anvendes i en fondsforhøjelse, på samlet minimum
40.000 kr. Kapitalforhøjelsen vil dertil kun kunne
gennemføres, hvis det seneste reviderede årsregnskab
udviser en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan
anvendes i en fondsforhøjelse, på minimum det
beløb, som selskabskapitalen forhøjes til.
Regnskabet skal endvidere være
revideret, uden at revisor i sin påtegning har anført
modifikationer. Iværksætterselskaber, der er omfattet
af regnskabsklasse B, kan vælge at lade revisionen
udføre efter Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard for
små virksomheder. Begrebet revision dækker
således i denne sammenhæng både en revision efter
de internationale revisionsstandarder og en erklæring efter
Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard.
Det fremgår af
årsregnskabslovens § 135 a, at kun revisorer, som er
godkendt hertil i henhold til revisorloven, kan revidere
årsregnskaber og koncernregnskaber, som er omfattet af
revisionspligten i § 135, stk. 1, 1. pkt., og afgive en
udtalelse om ledelsesberetningen m.v., jf. § 135, stk. 5, 3.
og 4. pkt. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en
virksomhed, som er fritaget for revisionspligt efter § 135,
stk. 1, 3. pkt., vælger at lade sit årsregnskab
revidere eller vælger at lade en revisor udføre andet
arbejde, som medfører afgivelse af en erklæring til
årsrapporten.
Revisionen kan således ikke
gennemføres af nogen, som ikke er godkendte revisorer.
Det reviderede årsregnskab skal
være godkendt på selskabets ordinære
generalforsamling forud for generalforsamlingens beslutning om
vedtægtsændring, jf. 2. pkt., og balancedagen må
ikke ligge tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om
vedtægtsændring. Fristen på 5 måneder er
fastsat, i lyset af at årsrapporter for
iværksætterselskaber skal være modtaget i
Erhvervsstyrelsen senest 5 måneder efter regnskabsårets
afslutning, jf. årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2.
pkt.
Derudover skal det centrale ledelsesorgan
offentliggøre en erklæring om, at selskabskapitalen er
til stede på det tidspunkt, hvor
vedtægtsændringen besluttes. Ledelseserklæringen
skal offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system, senest
samtidig med at omregistreringen registreres eller anmeldes til
registrering.
Ledelseserklæringen skal indsendes
sammen med de øvrige dokumenter til omregistreringen i
forbindelse med anmeldelsen eller registreringen af
omregistreringen.
Omregistreringen skal registreres i
Erhvervsstyrelsens it-system senest samtidig med anmeldelsen om
genoptagelse, jf. selskabslovens § 232, stk. 1.
Til nr. 9
Bestemmelsen svarer til gebyrbestemmelserne
vedrørende henholdsvis genoptagelse, anmeldelse af
øvrige ændringer i Erhvervsstyrelsens it-system og
anmeldelse af øvrige ændringer, som ikke sker ved
anmeldelse i Erhvervsstyrelsens it-system, som fremgår af
bilag 2 i bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om
anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i
Erhvervsstyrelsen.
Eftersom bestemmelserne om
iværksætterselskaber udgår af selskabsloven,
udgår bestemmelserne om bl.a. gebyr for
iværksætterselskaber tilsvarende af
bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om anmeldelse,
registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i
Erhvervsstyrelsen. Disse bestemmelser indsættes i stedet i
overgangsbestemmelsen, jf. lovforslagets § 5, da disse
bestemmelser fortsat vil være relevante for de eksisterende
iværksætterselskaber. Der er ikke tiltænkt nogle
materielle ændringer i forhold til de tilsvarende
bestemmelser i bekendtgørelsen.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2019 og var til 1. behandling den 19. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
på fremsættelsesdagen, den 28. februar 2019.
Erhvervsministeren oversendte den 13., 14. og 15. marts 2019
indkomne høringssvar til udvalget og den 16. marts 2019 et
høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 18
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
8 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |