Skriftlig fremsættelse (27. februar
2019)
Transport-, bygnings- og boligminister (Ole
Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen
for lastbiler og vogntog fra 70 km i timen til 80 km i timen uden
for tættere bebygget område og på
motortrafikveje)
(Lovforslag nr. L 186)
Regeringen og Dansk Folkeparti har i
finanslovsaftalen for 2019 indgået aftale om at hæve
hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til 80 km i timen for
lastbiler uden for tættere bebygget område og på
motortrafikveje for at fremme mobiliteten og sikre bedre
vilkår for transporterhvervet. Den forhøjede
hastighedsgrænse fra 70 km i timen til 80 km i timen uden for
tættere bebygget område og på motortrafikveje vil
således medføre en tidsmæssig gevinst for
transportbranchen og vil på den måde understøtte
væksten i erhvervslivet. Vejdirektoratet har samlet set
vurderet, at den erhvervsøkonomiske gevinst ved en
forhøjelse af hastighedsgrænsen vil være i
omegnen af 560 mio. kr. årligt.
Det fremgår af aftalen, at der med
henblik på at fastholde et højt niveau for
færdselssikkerhed fastholdes en hastighedsgrænse
på 70 km i timen på de strækninger, hvor
øget hastighed ikke er forsvarlig. Der er således
afsat 30 mio. kr. i 2019 til en pulje, hvorfra kommunerne kan
søge om midler til nedskiltning af hastighedsgrænsen
og 1,5 mio. kr. i 2019 til nedskiltning af hastighedsgrænsen
på statsvejnettet.
Formålet med lovforslaget er at
udmønte finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om forhøjelse af hastighedsgrænsen for
lastbiler. Det er i lovforslaget præciseret, at der foretages
en forhøjelse af hastighedsgrænsen for både
lastbiler samt lette og tunge vogntog fra 70 km i timen til 80 km i
timen på veje uden for tættere bebygget område og
på motortrafikveje.
Baggrunden for, at forhøjelsen af
hastighedsgrænsen også foreslås at omfatte lette
og tunge vogntog er, at det derved sikres, at
hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog
er ens. Herved elimineres den hastighedsspredning, der ellers ville
forekomme mellem lastbiler og lette og tunge vogntog, som i dag
alle må køre 70 km i timen uden for tættere
bebygget område og på motortrafikveje. En eliminering
af hastighedsspredningen vil begrænse antallet af
overhalinger mellem de pågældende
køretøjstyper, hvilket er til gavn for
færdselssikkerheden.
En forøgelse af
hastighedsgrænsen for både lastbiler samt lette og
tunge vogntog vil give en højere gennemsnitshastighed for
disse køretøjer, hvilket giver en forøget
ulykkesrisiko. Omvendt medfører forøgelse af
hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog
en reduktion af hastighedsspredningen i forhold til andre
køretøjer som almindelig bil, motorcykler og busser,
hvilket erfaringsmæssigt er til gavn for
færdselssikkerheden. Der afsættes samtidigt midler til
nedskiltning af hastighedsgrænsen lokalt på
strækninger, hvor det ikke vil være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt for lastbiler og
vogntog at køre med 80 km i timen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.