Fremsat den 27. februar 2019 af transport-,
bygnings - og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Støtte til styrket indsats i
udkantsområderne)
§ 1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, som
ændret ved lov nr. 1562 af 19. december 2017, § 3 i lov
nr. 555 af 29. maj 2018 og § 34 i lov nr. 1711 af 27. december
2018 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 3, indsættes efter
»§ 94, stk. 2«: »og 3«.
2. I
§ 15, stk. 7, ændres
»63 b, stk. 2, i lov om leje« til: »13 a i lov om
midlertidig regulering af boligforholdene«.
3. I
§ 93, stk. 1, ændres
»Inden for en statslig udgiftsramme« til: »Inden
for den statslige udgiftsramme til byfornyelse og den statslige
udgiftsramme til landsbyfornyelse«.
4. §
94 affattes således:
Ȥ 94. Transport-,
bygnings- og boligministeren meddeler årligt udgiftsrammerne
til de kommunalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få
del i de statslige udgiftsrammer, jf. § 93. Meddelelse gives
senest den 1. marts, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Stk. 2. Den
samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 93,
fordeles mellem de enkelte ansøgende kommuner efter
objektive kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte til byfornyelse. Udgiftsrammen kan dog anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
kondemnering m.v. og byfornyelsesforsøg efter §§
96 og 97.
Stk. 3. Den
samlede statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse, jf. § 93,
fordeles mellem de ansøgende kommuner efter objektive
kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte til landsbyfornyelse.
Stk. 4. Meddeler
kommunalbestyrelsen tilsagn til en ejer om støtte, eller
disponerer kommunalbestyrelsen på anden måde
således, at det udløser refusion efter denne lov, skal
kommunalbestyrelsen samtidig indberette det. Dette gælder dog
ikke tilsagn efter § 98. Statslig udgiftsramme til
byfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete beslutninger
inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den samlede
statslige udgiftsramme til byfornyelse. Statslig udgiftsramme til
landsbyfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete
beslutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage
til den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan, når særlige forhold
taler herfor, dispensere fra kravet i 1. pkt.«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget er en følge af finansloven
for 2019, hvor midlerne fra den ordinære byfornyelsesramme
omprioriteres til landsbyfornyelse. Midlerne fokuseres til landets
landsbyer og landområder, hvor der vurderes at være
størst behov for offentlig støtte til fornyelse af
byerne, og hvor markedskræfterne ikke kan afhjælpe
problemerne.
Med Aftale om en vækstpakke fra juni
2014 (Regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti) blev der
for årene 2016-2020 afsat en pulje til landsbyfornyelse med
55,7 mio. kr. pr. år (2016-pl). Denne pulje kan anvendes af
45 kommuner i landsbyer med færre end 3.000 indbyggere og i
det åbne land. Omprioriteringen af byfornyelsesrammen i
finansloven for 2019 er en følge af anbefalingen om at
forlænge pulje til landsbyfornyelse samt tilføre
yderligere midler til landsbyfornyelse, som blev fremsat i Udvalget
for Levedygtige Landsbyers rapport i foråret 2018. Den
omprioriterede ramme til landsbyfornyelse og pulje til
landsbyfornyelse er lagt sammen til én ramme til
landsbyfornyelse.
Omprioriteringen af byfornyelsesrammen til
landsbyfornyelse kræver en ændring af lov om
byfornyelse og udvikling af byer (byfornyelsesloven), da loven er
bygget op om den ordinære byfornyelsesramme. Derfor skal der
indsættes en hjemmel i loven til at råde over de
midler, der bliver flyttet fra den ordinære ramme og
omprioriteret til en ny ramme til landsbyfornyelse.
Det foreslås, at midlerne til
landsbyfornyelse skal kunne anvendes i byer med færre end
4.000 indbyggere og i det åbne land.
Landsbyfornyelsesmidlerne vil blive fordelt til et antal kommuner
efter en objektiv fordelingsnøgle, der afspejler den enkelte
kommunes behov for landsbyfornyelse. Derudover foreslås det,
at rammen til landsbyfornyelse følger de samme regler, som
var gældende for pulje til landsbyfornyelse, dog
således at reglerne om områdefornyelse og genhusning
vil være omfattet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udgiftsramme
til landsbyfornyelse
2.1.1. Gældende ret
På de årlige finanslove er der for
2016-2020 afsat 55,7 mio. kr. (2016-pl) i hvert af årene til
pulje til landsbyfornyelse. Puljen kan anvendes til arbejder, der
udføres på ejendomme i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land af 45 kommuner. Puljen kan
anvendes til bl.a. bygningsfornyelse og kondemnering.
Bygningsfornyelse er bl.a. nedrivning og istandsættelse af
boliger og bygninger. Der ydes statslig refusion på 70 pct.
frem til 1. marts 2019, hvorefter refusionen er 60 pct.
Puljen fordeles til de 45
ansøgningsberettigede kommuner på baggrund af
objektive kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
landsbyfornyelse. Puljemidlerne kan anvendes i 24 måneder fra
tildelingen. Midlerne anses for anvendt, når kommunen har
givet tilsagn om støtte. Uudnyttede puljemidler, der ikke er
anvendt inden for fristen, føres tilbage til den samlede
pulje, som udmeldes det efterfølgende år.
Den ordinære byfornyelsesramme, jf. lov
nr. 1228 af 3. oktober 2016 om byfornyelse og udvikling af byer
(byfornyelsesloven) § 93, kan anvendes til bl.a.
bygningsfornyelse, friarealforbedringer, områdefornyelse og
kondemnering i både små og store byer. Med den
ordinære byfornyelsesramme, som uddeles til samtlige
kommuner, har kommunen mulighed for at prioritere
byfornyelsesindsatsen, f.eks. til kommunens mindre byer. Det er dog
op til den enkelte kommune, om der gennemføres byfornyelse,
og hvilken prioritering der fastlægges.
2.1.2. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejel-ser og den
foreslåede ændring
På finansloven for 2019 er den statslige
udgiftsramme til byfornyelse omprioriteret til en ny landsbypulje.
Denne pulje er lagt sammen med den eksisterende pulje til
landsbyfornyelse. Omprioriteringen af byfornyelsesrammen til
landsbyfornyelse er for årene 2019-2022. Omprioriteringen
udspringer af det af regeringen nedsatte Udvalg for Levedygtige
Landsbyer, der anbefalede at forlænge pulje til
landsbyfornyelse og tilføre puljen flere midler.
Forlængelsen af landsbypuljen og tilførelsen af flere
midler, skal styrke kommunernes fornyelsesindsats i
landdistrikterne, ved bl.a. nedrivning af tomme og
faldefærdige ejendomme, der skæmmer byerne og
landskabet. De statslige midler fokuseres til de områder, der
er hårdt trængte, og hvor markedskræfterne alene
ikke kan løse udfordringerne med overskydende og
faldefærdige boliger.
Lov om byfornyelse og udvikling af byer er med
§§ 93 og 94 baseret på den på finansloven
afsatte ramme til byfornyelse. Da de sammenlagte puljer til
landsbyfornyelse er på en anden finanslovskonto, er de ikke
umiddelbart omfattet af byfornyelsesloven. Derfor er det
nødvendigt at ændre byfornyelsesloven for at have
hjemmel i lovens § 100 til at fastsætte en
bekendtgørelse med de materielle regler for
landsbypuljen.
Da de to puljer er lagt sammen, foreslås
det at udvide anvendelsesmulighederne i forhold til pulje til
landsbyfornyelse. Med den nye landsbyfornyelsesramme foreslås
det således, at det skal være muligt at
gennemføre områdefornyelse i byer med færre end
4.000 indbyggere og i det åbne land imellem landsbyer. Det
vil kunne være relevant i forhold til landsbyklynger. Med
områdefornyelse kan der sikres en helhedsorienteret
landsbyfornyelsesindsats, der kan sammentænkes med
bygningsfornyelse af de enkelte ejendomme.
Det foreslås også, at det skal
være muligt at støtte genhusning med rammen til
landsbyfornyelse. Dette foreslås, da genhusning er en
obligatorisk indsats, når en bolig skal fraflyttes på
grund af en beslutning omfattet at byfornyelsesloven. Det kan
være på grund af omfattende istandsættelser eller
kondemnering.
Rammen til landsbyfornyelse vil derudover
kunne anvendes til de samme byfornyelsesindsatser som pulje til
landsbyfornyelse kunne anvendes til.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser til § 1, nr. 1.
3. Konsekvenser for
landdistrikterne.
Omprioriteringen fra byfornyelsesrammen til
landsbyfornyelsesrammen fokuserer ressourcer og midler til de
mindre byer i landdistriktsområderne, der således vil
få ekstra støtte til fornyelse af byerne. Det kan
være ved istandsættelse eller nedrivning af tomme og
faldefærdige bygninger, der skæmmer landsbyerne og ved
områdefornyelse. Dette vil sikre en helhedsorienteret indsats
i landsbyerne. Lovforslaget vurderes derfor at have positiv
indflydelse på landdistrikterne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekven-ser for det offentlige
Udgiftsrammen til landsbyfornyelse, der skal
forlænge og udvide pulje til landsbyfornyelse, finansieres
over den på finansloven for 2019 gennemførte
omprioritering af de statslige midler til byfornyelse. Den
foreslåede etablering af en hjemmel til at udmønte
midlerne har ikke i sig selv konsekvenser for de offentlige
udgifter.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervs-livet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 17. januar 2019 til den 31. januar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arkitektforeningen, ATP Ejendomme,
BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM,
BygningsFredningsForeningen, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Center for
Boligsocial Udvikling, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Advokater, Danske ARK (Praktiserende Arkitekters Råd), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Danske
Handicaporganisationer, DI, Danmarks Lejerforeninger, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervslejernes Landsorganisation,
Finans Danmark, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen til fremskaffelse af
Boliger til Ældre og Enlige, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond,
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kommunekredit, KL,
Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes Revision - BDO,
Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Ældre
Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, OK-Fonden, Realdania,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Selveje Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg
Universitet, sbs rådgivning A/S, Søren Garde
Rådgivning og VIVE - Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] /[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende § 7, stk. 3, kan
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte
nærmere regler om fordelingen af udgiftsrammen, der er
nævnt i § 94, stk. 2. Efter de gældende regler
omfatter § 94, stk. 2, kun rammen til byfornyelse.
Efter den gældende § 100, kan
ministeren fastsætte nærmere regler om
gennemførelse af byfornyelsesloven samt om
kommunalbestyrelsens ydelse af støtte, ansøgnings- og
tilsagnsprocedurer, udbetaling og refusion, etablering og
støtte til friarealer, fordeling af udgiftsrammen samt
regnskabsaflæggelse og revision efter lovens kapitel 3-6
a.
Med den foreslåede justering af ordlyden
af § 7, stk. 3, henvises
således både til udgiftsrammen til byfornyelse og til
udgiftsrammen til landsbyfornyelse. Dette sikrer transport-,
bygnings- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om fordelingen af landsbyfornyelsesrammen til
områdefornyelse.
Forslaget er en konsekvensændring af
forslaget i § 1, nr. 4, om indsættelse af en
udgiftsramme til landsbyfornyelse i § 94.
Med den foreslåede udvidede bemyndigelse
i § 7, stk. 3, samt den gældende § 100 er det
hensigten at udstede en bekendtgørelse om rammen til
landsbyfornyelse. Denne bekendtgørelse vil bl.a. skulle
indeholde regler om fordeling af udgiftsrammen mellem de
ansøgningsberettigede kommuner, hvilke og hvor mange
kommuner der er ansøgningsberettigede, hvilken
refusionsprocent staten bidrager med, hvornår kommunerne skal
ansøge om del i rammen, samt administrative regler om
overdragelse af ramme mellem kommunerne og anvendelsen af det
administrative system BYF2012. BYF2012 er det administrative
system, hvor byfornyelsesbeslutningerne indtastes, og refusionen
hjemtages af den enkelte kommunalbestyrelse.
Endvidere vil bekendtgørelsen indeholde
regler om, at der kan ydes støtte til landsbyfornyelse i
byer med færre end 4.000 indbyggere og i det åbne
land.
Det er hensigten, at det i
bekendtgørelsen fastsættes, hvilke
byfornyelsesindsatser efter byfornyelsesloven udgiftsrammen til
landsbyfornyelse kan anvendes til. Det er hensigten, at
støtten bl.a. skal kunne anvendes til områdefornyelse
og istandsættelse af private udlejningsboliger, ejer- og
andelsboliger, forsamlingshuse og bygninger med lignende
anvendelse, støtte til nedrivning af private
udlejningsboliger, ejer- og andelsboliger samt erhvervsbygninger.
Der vil ligeledes kunne ydes støtte til opkøb af
nedslidte ejendomme med henblik på istandsættelse eller
nedrivning. Der kan endvidere ydes støtte til genhusning og
kondemnering, som er obligatoriske indsatser, når der er
sundheds- eller brandfare i en bolig.
Pulje til landsbyfornyelse har en
forhøjet refusion på 70 pct. frem til 1. marts 2019.
Herefter er refusionsprocenten 60 pct. I bekendtgørelsen er
det således hensigten at fastsætte en refusionsprocent
på 60 pct. for udgiftsrammen til landsbyfornyelse, ligesom
det vil blive fastsat, at de ansøgningsberettigede kommuner
kan overdrage hele eller dele af den efter § 94 tildelte ramme
til andre kommuner omfattet af rammen til landsbyfornyelse.
Der henvises til afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Efter de gældende regler i § 15,
stk. 7, skal senere lejeforhøjelser som følge af
regulering af indfasningsstøtten efter § 15, stk. 2,
ikke varsles over for lejerne, men gennemføres alene ved
udlejerens skriftlige meddelelse til lejerne efter reglerne i lov
om leje § 63 b, stk. 2.
Det foreslås at ændre henvisningen
i byfornyelseslovens § 15, stk. 7,
til lejelovens § 63 b, stk. 2, til boligreguleringslovens
§ 13 a, da lejelovens § 63 b, stk. 2, er ophævet.
Boligreguleringslovens § 13 a svarer i sit indhold til
lejelovens § 63 b, stk. 2. Den foreslåede ændring
har således ingen indholdsmæssige konsekvenser for
hverken lejer eller udlejer.
Til nr.
3
Efter den gældende § 93, stk. 1,
kan transport-, bygnings- og boligministeren, inden for en statslig
udgiftsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, bemyndige kommunalbestyrelsen til at give tilsagn om
indfasningsstøtte, tilskud og godtgørelse samt
træffe beslutning om erstatning efter byfornyelsesloven.
Ligeledes kan ministeren bevilge kommunalbestyrelsen refusion for
de kommunale udgifter efter byfornyelsesloven.
Forslaget vedrører indsættelse af
udgiftsrammen til landsbyfornyelse i § 93 i byfornyelsesloven.
Den gældende bestemmelse vedrører alene udgiftsrammen
til byfornyelse.
Det foreslås at justere ordlyden af
§ 93, stk. 1, således at
"Indenfor en statslig udgiftsramme" ændres til "Inden for den
statslige udgiftsramme til byfornyelse og den statslige
udgiftsramme til landsbyfornyelse". Dette er for at sikre en
hjemmel til at råde over de midler, der med finansloven for
2019 er omprioriteret fra den ordinære byfornyelsesramme, som
den gældende byfornyelseslov er bygget op om, til en
landsbyfornyelsesramme. Denne ramme er ikke omfattet af
byfornyelsesloven. Derfor er det nødvendigt at
indsætte en hjemmel, således at den nye ramme til
landsbyfornyelse kan anvende byfornyelseslovens regler.
Til nr.
4
Efter den gældende § 94, stk. 1, i
byfornyelsesloven udmelder transport-, bygnings- og boligministeren
senest den 1. marts hvert år årets udgiftsramme til
byfornyelse til de kommuner, der har ansøgt om del i rammen.
Udgiftsrammen kan udmeldes senere end 1. marts, hvis der foreligger
særlige omstændigheder.
Efter § 94, stk. 2, fordeles den samlede
statslige udgiftsramme, jf. § 93, til de kommuner, der har
ansøgt om del i rammen. Fordelingen sker efter objektive
kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte. En del af udgiftsrammen kan anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver. Det kan
bl.a. være kondemnering og byfornyelsesforsøg efter
byfornyelseslovens §§ 96 og 97.
Med den gældende byfornyelseslovs §
94, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen, når der meddeles
tilsagn om støtte eller på anden måde
disponeres, således at det udløser refusion efter
byfornyelsesloven, indberette beslutningen. Indberetningen skal ske
i BYF2012. Hvis der gives tilsagn efter lovens § 98, uden
statslig refusion, er der ikke krav om samtidig indberetning.
Statslig udgiftsramme, som ikke er udmøntet i konkrete
beslutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage
til den samlede statslige udgiftsramme. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan, når særlige forhold taler herfor,
dispensere fra kravet om samtidig indberetning af tilsagn om
støtte.
Det foreslås at nyaffatte § 94, stk. 1, således at den
omfatter både rammen til byfornyelse og rammen til
landsbyfornyelse, der sættes ind i byfornyelseslovens §
93 med den foreslåede ændring i lovforslagets § 1,
nr. 3. Det foreslås således, at transport-, bygnings-
og boligministeren årligt skal meddele udgiftsrammerne til de
kommunalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få del i
de statslige udgiftsrammer, jf. § 93. Meddelelsen skal ske
senest den 1. marts, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Med den nye formulering af § 94 vil
både rammen til byfornyelse og rammen til landsbyfornyelse
blive udmeldt af transport-, bygnings- og boligministeren. Fristen
for de årlige udmeldinger vil fortsat være den 1.
marts, medmindre der foreligger særlige omstændigheder,
der nødvendiggør en senere udmelding.
Det foreslås at nyaffatte § 94, stk. 2, således at det
specificeres, at bestemmelsen omhandler den statslige udgiftsramme
til byfornyelse. Det skyldes, at der med indsættelse af
rammen til landsbyfornyelse, i den foreslåede ændring
af § 93, er nødvendigt i § 94 at holde de to
rammer adskilt. § 94, stk. 2, foreslås ændret til,
at den samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse, jf. §
93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kommuner efter
objektive kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte til byfornyelse. Udgiftsrammen kan dog anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
kondemnering mv. og byfornyelsesforsøg efter §§ 96
og 97. Kondemnering er
nedlæggelse af forbud mod beboelse og/eller ophold i en
bygning.
Med ændringen fastsættes det, at
rammen til byfornyelse fordeles mellem de ansøgende kommuner
efter objektive kriterier. Det foreslås ligeledes, at hele
den statslige ramme til byfornyelse skal kunne anvendes til
afgrænsede byfornyelsesopgaver, i stedet for kun en del af
rammen. Med denne undtagelse er det muligt at anvende
byfornyelsesrammen til specifikke byfornyelsesindsatser. Som
udgangspunkt bliver byfornyelsesrammen udmeldt til kommunerne, der
kan anvende rammen til samtlige byfornyelsesindsatser. Som eksempel
har der tidligere været en kondemneringspulje, der kunne
ansøges af de kommuner, der ikke fik del i
byfornyelsesrammen, når de havde kondemneringssager.
Tidligere har det kun været en del af rammen, der kunne
anvendes til de afgrænsede byfornyelsesopgaver. Med
ændringen vil det være muligt at anvende hele
byfornyelsesrammen til de afgrænsede byfornyelsesopgaver.
Dette vil gøre anvendelsen af rammen mere fleksibel.
Det foreslås at nyaffatte § 94, stk. 3, hvoraf det fremgår,
at udgiftsrammen til landsbyfornyelse fordeles til de
ansøgende kommuner. Med forslaget foreslås det at
formulere det nye stk. 3 således, at den samlede statslige
udgiftsramme til landsbyfornyelse, jf. § 93, vil blive fordelt
mellem de ansøgende kommuner efter objektive kriterier, der
afspejler den enkelte kommunes behov for støtte til
landsbyfornyelse.
Det nye stk. 3 specificerer, hvordan rammen
til landsbyfornyelse fordeles. Dette er for at holde de to rammer
adskilt. Fordelingen af udgiftsrammen til landsbyfornyelse vil ske
efter objektive kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov
for landsbyfornyelsesstøtte. Det forudsættes, at der
bl.a. lægges vægt på behovet for nedrivning af
langtidstomme boliger i åbent land og i byer med færre
end 4.000 indbyggere, behovet for istandsættelse af
udlejningsboliger samt ejer- og andelsboliger i byer med
færre end 4.000 indbyggere og åbent land samt behovet
for nedrivning af udtjente erhvervsbygninger i byer med under 4.000
indbyggere. Endvidere indgår en faktor for yderområder,
baseret på antallet af boliger i byer med færre end
4.000 indbyggere eller i det åbne land, der har mere end 30
minutters kørselsafstand til en by med mere end 40.000
indbyggere. Endelig indgår en faktor for negativ
befolkningsudvikling i kommunens byer med færre end 4.000
indbyggere og en faktor for kommunens indkomstniveau under det
gennemsnitlige indkomstniveau på landsplan.
Det foreslås i § 94, stk. 4, 1. og 2. pkt., at når kommunalbestyrelsen
meddeler tilsagn til en ejer om støtte eller på anden
måde disponerer, således at det udløser refusion
efter denne lov, skal kommunalbestyrelsen samtidig indberette det i
BYF2012 systemet. Den samtidige indberetning vil dog ikke
gælde tilsagn efter § 98.
Det foreslås i § 94, stk. 4, 3. og 4. pkt., at statslig udgiftsramme til
byfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete beslutninger
inden for den fastsatte frist, vil blive ført tilbage til
den samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse. Statslig
udgiftsramme til landsbyfornyelse, som ikke er udmøntet i
konkrete beslutninger inden for den fastsatte frist, vil blive
ført tilbage til den statslige udgiftsramme til
landsbyfornyelse.
Det foreslås i § 94, stk. 4, 5. pkt., at transport-,
bygnings- og boligministeren vil, når særlige forhold
taler herfor, kunne dispensere fra kravet 1. pkt.
Med den foreslåede formulering af §
94, stk. 4, 1. og 2. pkt., er der tale om en videreførelse
af gældende ret.
Den foreslåede § 94, stk. 4, 3. og
4. pkt., specificerer at udgiftsramme, der ikke er udmøntet
inden for den fastsatte frist, vil blive ført tilbage til
den statslige udgiftsramme til byfornyelse og at udgiftsramme til
landsbyfornyelse, der ikke er udmøntet i konkrete
beslutninger, inden for en fastsat frist, føres tilbage til
udgiftsrammen til landsbyfornyelse.
Specificeringen er for at holde rammen til
byfornyelse og rammen til landsbyfornyelse adskilt, og sørge
for at ubrugt ramme føres tilbage til den korrekte
udgiftsramme.
Med den foreslåede formulering af §
94, stk. 4, 5. pkt., vil transport-, bygnings- og boligministeren,
når særlige forhold taler herfor, kunne dispensere fra
kravet om samtidig indberetning til BYF2012, når der meddeles
tilsagn til en ejer eller disponeres på anden måde, der
udløser refusion efter byfornyelsesloven. Der er tale om en
videreførelse af gældende regler.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2019.
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da lov nr. 1234 af 27. december 2003 om
byfornyelse og udvikling af byer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 110 i
lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016 om byfornyelse
og udvikling af byer. Derfor foreslås det, at dette
lovforslag ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, som
ændret ved lov nr. 1562 af 19. december 2017, § 3 i lov
nr. 555 af 29. maj 2018 og § 34 i lov nr. 1711 af 27. december
2018 foretages følgende ændringer: | | | | § 7. . .
. Stk. 2. . .
. Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om fordeling af den udgiftsramme, der er
nævnt i § 94, stk. 2, om administrationen af ordningen
og om afgrænsningen af de foranstaltninger, hvortil der kan
ydes refusion efter stk. 1. | | 1. I § 7,
stk. 3, indsættes efter »§ 94, stk. 2«:
»og 3«. | | | | § 15. . .
. Stk. 2.-6. . .
. Stk. 7. Senere
lejeforhøjelser som følge af regulering af
indfasningsstøtten efter stk. 2 skal ikke varsles over for
lejerne, men gennemføres alene ved udlejerens skriftlige
meddelelse til lejerne efter reglerne i § 63 b, stk. 2, i lov
om leje. Stk. 8. . .
. | | 2. I §
15, stk. 7, ændres »63 b, stk. 2, i lov om leje«
til: »13 a i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene«. | | | | § 93. Inden
for en statslig udgiftsramme, der fastsættes på de
årlige finanslove, kan udlændinge-, integrations- og
boligministeren | | 3. I § 93, stk. 1, ændres »Inden
for en statslig udgiftsramme« til: »Inden for den
statslige udgiftsramme til byfornyelse og den statslige
udgiftsramme til landsbyfornyelse«. | 1-2) . . . . | | Stk. 2. . .
. | | | | | | § 94.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren meddeler
årligt, senest den 1. marts, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, en udgiftsramme til de
kommunalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få del i
den statslige udgiftsramme, jf. § 93. Stk. 2. Den
samlede statslige udgiftsramme, jf. § 93, fordeles mellem de
enkelte ansøgende kommuner efter objektive kriterier, der
afspejler den enkelte kommunes behov for støtte til
byfornyelse. En del af udgiftsrammen kan dog anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
kondemnering m.v. og byfornyelsesforsøg efter §§
96 og 97. Stk. 3.
Når kommunalbestyrelsen meddeler tilsagn til en ejer om
støtte eller på anden måde disponerer,
således at det udløser refusion efter denne lov, skal
kommunalbestyrelsen samtidig indberette det. Dette gælder dog
ikke tilsagn efter § 98. Statslig udgiftsramme, som ikke er
udmøntet i konkrete beslutninger inden for den fastsatte
frist, føres tilbage til den samlede statslige udgiftsramme.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan, når
særlige forhold taler herfor, dispensere fra kravet i 1.
pkt. | | 4. § 94 affattes således: | | »§ 94.
Transport-, bygnings- og boligministeren meddeler årligt
udgiftsrammerne til de kommunalbestyrelser, som forinden har
anmodet om at få del i de statslige udgiftsrammer, jf. §
93. Meddelelse gives senest den 1. marts, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder. Stk. 2. Den
samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 93,
fordeles mellem de enkelte ansøgende kommuner efter
objektive kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte til byfornyelse. Udgiftsrammen kan dog anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
kondemnering m.v. og byfornyelsesforsøg efter §§
96 og 97. Stk. 3. Den
samlede statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse, jf. § 93,
fordeles mellem de ansøgende kommuner efter objektive
kriterier, der afspejler den enkelte kommunes behov for
støtte til landsbyfornyelse. Stk. 4. Meddeler
kommunalbestyrelsen tilsagn til en ejer om støtte, eller
disponerer kommunalbestyrelsen på anden måde
således, at det udløser refusion efter denne lov, skal
kommunalbestyrelsen samtidig indberette det. Dette gælder dog
ikke tilsagn efter § 98. Statslig udgiftsramme til
byfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete beslutninger
inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den samlede
statslige udgiftsramme til byfornyelse. Statslig udgiftsramme til
landsbyfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete
beslutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage
til den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan, når særlige forhold
taler herfor, dispensere fra kravet i 1. pkt.«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2019. |
|