L 184 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven.

(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for Den Europæiske Unions Jernbaneagentur, justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 3

1) I forbindelse med virksomhedsgodkendelser gennem ERA blev det ved den tekniske gennemgang nævnt, at ERA’s kompetencer omfatter virksomheder med aktiviteter i flere lande. I lovforslaget beskrives dog, at kompetencen omfatter virksomheder med grænseoverskridende aktiviteter. Vil ministeren redegøre for, om ERA kun har kompetencer til at virksomhedsgodkende virksomheder, der har trafik, der passerer landegrænser eller om kompetencen også omfatter virksomheder, der opererer i flere lande? Ministeren bedes i den sammenhæng redegøre for forskellen i formuleringen på s. 4 i L 184 – bilag 4, hvor der er skrevet ”[…]hvor jernbanevirksomheden skal køre i mere end én medlemsstat” og formuleringen i lovforslagets bemærkninger s. 8 om, at jernbanevirksomheder ”[…] der skal køregrænseoverskridende trafik”.
Dato: 04-04-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: jernbaneinfrastruktur
Dokumentdato: 08-04-2019
Modtaget: 08-04-2019
Omdelt: 08-04-2019

L 184 - svar på spm. 3, om ERA har kompetencer til både at godkende virksomheder, der har trafik, der passerer landegrænser, og virksomheder, der opererer i flere lande, fra transport-, bygnings- og boligministeren

Svar på TRU L 184 spm. 3 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 04-04-2019
Modtaget: 04-04-2019
Omdelt: 04-04-2019

Spm., om ERA har kompetencer til både at godkende virksomheder, der har trafik, der passerer landegrænser, og virksomheder, der opererer i flere lande, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version