Skriftlig fremsættelse (27. februar
2019)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
jernbaneloven (Implementering af dele af den tekniske del af 4.
jernbanepakke, herunder nye beføjelser for den
Europæiske Unions Jernbaneagentur, justeringer af den retlige
ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes
arbejde m.v.)
(Lovforslag nr. L 184)
Lovforslaget indeholder ændringer i
bestemmelserne om certificering og godkendelse, og ændringer,
der skiller reguleringen af konventionel jernbane og bybaner
yderligere ad, og der indføres nye regler om krav om
anvendelse af en elektronisk ansøgningsportal og nye regler
om andre aktørers ansvar. Havarikommissionens effektivitet
styrkes bl.a. ved at indføre en pligt til af egen drift at
videregive oplysninger til kommissionen, en pligt til at
følge op på kommissionens anbefalinger og ved at
udvide kommissionens samarbejde med de øvrige
undersøgelsesorganer.
Lovforslaget indeholder endvidere et forbud
mod at passere perronovergange, når et tog nærmer
sig.
Herudover indeholder lovforslaget hjemmel
til at afbureaukratisere reglerne om godkendelse af
sikkerhedsregler i videre udstrækning end tilfældet er
i dag. Formålet er at lette virksomhedernes administrative
byrder i forbindelse med godkendelse af ny eller ændret
infrastruktur.
Lovforslaget justerer desuden
afgiftssatserne for Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn og
Jernbanenævnets drift, og indeholder hjemmel til, at der kan
tilbagebetales overskud til virksomheder, der har betalt afgift,
hvis der oparbejdes store overskud i ordningerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling. Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg
venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger
før den 16. juni 2019, hvor det foreslås, at
forslagets § 1, nr. 8, 21-33 og 47, skal træde i
kraft.