Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. april 2019
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven1)
(Implementering af dele af den tekniske del
af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for Den
Europæiske Unions Jernbaneagentur, justeringer af den retlige
ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes
arbejde m.v.)
§ 1
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, §
21 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, lov nr. 1558 af 19. december
2017, lov nr. 1562 af 18. december 2018 og § 2 i lov nr. 206
af 5. marts 2019, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/797/EU af 11. maj
2016 om interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side 44, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/798/EU af 11. maj
2016 om jernbanesikkerhed, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side 102,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af
21. november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, EU-Tidende 2012, nr. L 343, side 32, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.«
2. § 2,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Bybaner er ikke omfattet af kapitel 3, § 9, stk. 2,
§§ 10, 17 og 18, § 53, stk. 3, og §§ 58-60
c.«
3. § 2,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Loven gælder ikke for privatejet jernbaneinfrastruktur,
herunder sidespor, der anvendes af ejeren eller af en
operatør i forbindelse med deres respektive
godstransportaktiviteter eller personbefordring i ikkekommercielt
øjemed, og køretøjer, der udelukkende bruges
på sådan infrastruktur.«
4. I
§ 3, stk. 1, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer:
»1)
Agenturet: Den Europæiske Unions Jernbaneagentur som oprettet
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/796 af
11. maj 2016 om Den Europæiske Unions Jernbaneagentur og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 881/2004.«
Nr. 1-7 bliver herefter nr. 2-8.
5. § 11,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»For virksomheder, som er certificeret efter
regler, der er fastsat efter stk. 2, gælder §§ 15,
21, 39, 50-54, 57, 58, 61, 64, 67, 69, 71, 76, 76 a, 77, 79 og 103
og kapitel 12 og 13 og regler, der er udstedt i medfør
heraf.«
6. §
39 affattes således:
Ȥ 39.
Jernbanevirksomheder, som driver virksomhed på en bybane,
skal have et sikkerhedscertifikat, der udstedes af Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler om
kravene for at opnå sikkerhedscertifikat efter stk. 1,
herunder regler om sikkerhedsledelsessystemer, oplysningspligt,
gyldighedsperiode, dispensation og ændringer af certifikat og
suspension samt tilbagekaldelse.«
7.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39 a.
Infrastrukturforvaltere, som forvalter infrastruktur på en
bybane skal have en sikkerhedsgodkendelse, der udstedes af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler om
kravene for at opnå sikkerhedsgodkendelse efter stk. 1,
herunder regler om sikkerhedsledelsessystemer, oplysningspligt,
gyldighedsperiode, dispensation og ændringer af godkendelser
og suspension samt tilbagekaldelse.
§ 39 b. Det kræver
godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen at tage
jernbaneinfrastruktur eller køretøjer i brug på
en bybane.
Stk. 2. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan udstede typegodkendelse til
køretøjer efter stk. 1.
Stk. 3. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter regler om godkendelse af
køretøjer og jernbaneinfrastruktur, herunder om, at
visse forhold kan undtages fra godkendelse.
§ 39 c. Transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter særlige regler om
bybaner, herunder beløbsstørrelser for
ansvarsforsikring, indberetning af ulykker og hændelser m.v.,
kørestrøm, drifts- og trafikstyringsregler, tekniske
krav og helbreds- og kompetencekrav for bybaneførere.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler om
særlige forhold for letbaner, der er skinnebåren
trafik, som både kan køre på vej efter
færdselslovens regler og i eget tracé.«
8.
Efter § 47 indsættes før overskriften før
§ 48:
Ȥ 47 a. Personer, der
skal passere en perronovergang i niveau med jernbaneskinner, skal
udvise særlig forsigtighed. Når sporene passeres, skal
dette ske uden unødigt ophold.
Stk. 2. Personer
må ikke passere en perronovergang i niveau med
jernbaneskinner i følgende situationer:
1) Det kan ses
eller høres, at tog nærmer sig.
2) Advarsel om,
at tog nærmer sig, er tilkendegivet ved
signalanlæg.
3) Jernbanens
personale tilkendegiver, at tog nærmer sig.«
9. I
§ 57 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Andre aktører end dem, der er nævnt i stk. 1, og som
har potentiel indflydelse på sikker drift af
jernbanesystemet, herunder fabrikanter,
vedligeholdelsesvirksomheder, ihændehavere m.v., skal
1)
iværksætte de nødvendige
risikostyringsforanstaltninger om nødvendigt i samarbejde
med andre aktører,
2) sørge
for, at delsystemer, øvrigt udstyr, materiel eller
tjenesteydelser, som de leverer, opfylder de anførte krav og
betingelser, således at det er sikkert for den
pågældende jernbanevirksomhed eller
infrastrukturforvalter at anvende det i driften,
3) træffe
de nødvendige korrigerende foranstaltninger, hvis de inden
for deres respektive kompetenceområder konstaterer eller
underrettes om en sikkerhedsrisiko i forbindelse med mangler og
konstruktionsmæssige fejl eller funktionsfejl ved teknisk
udstyr, herunder også i strukturelt definerede delsystemer,
med henblik på at udbedre den konstaterede sikkerhedsrisiko
og
4) underrette de
relevante involverede parter om risikoen, hvis de inden for deres
respektive kompetenceområder konstaterer eller underrettes om
en sikkerhedsrisiko i forbindelse med mangler og
konstruktionsmæssige fejl eller funktionsfejl ved teknisk
udstyr, herunder også i strukturelt definerede delsystemer,
med henblik på at sætte disse parter i stand til at
træffe de nødvendige korrigerende foranstaltninger,
som sikrer, at sikkerhedskrav til jernbanesystemet er
opfyldt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
10. §
58 affattes således:
Ȥ 58.
Jernbanevirksomheder skal have et EU-sikkerhedscertifikat, jf. dog
§ 39.
Stk. 2.
EU-sikkerhedscertifikatet udstedes af agenturet i de
tilfælde, hvor EU-sikkerhedscertifikatet skal dække et
driftsområde i mere end én medlemsstat i EU.
Stk. 3.
EU-sikkerhedscertifikatet udstedes af agenturet eller Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen i de tilfælde, hvor
EU-sikkerhedscertifikatet alene skal dække et
driftsområde i Danmark.
Stk. 4. Den, der
ansøger om et EU-sikkerhedscertifikat i henhold til stk. 3,
kan ansøge hos agenturet eller Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om kravene for at opnå et EU-sikkerhedscertifikat, herunder
regler om sikkerhedsledelsessystemer, gyldighedsperiode,
dispensation og ændringer af certifikater samt
tilbagekaldelse.«
11. §
60 affattes således:
»§ 60. Det kræver
køretøjsomsætningstilladelse at bringe et
køretøj i omsætning i Danmark.
Stk. 2.
Typegodkendelse er en betingelse for
køretøjsomsætningstilladelsen. Typegodkendelsen
skal udstedes senest samtidig med udstedelse af
køretøjsomsætningstilladelsen.
Stk. 3.
Køretøjsomsætningstilladelsen og
typegodkendelsen udstedes af agenturet, hvis
køretøjet skal have anvendelsesområde i mere
end én medlemsstat i EU.
Stk. 4.
Køretøjsomsætningstilladelsen og
typegodkendelsen udstedes af agenturet eller Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i de tilfælde, hvor køretøjet
alene skal have anvendelsesområde i Danmark.
Stk. 5. Den, der
ansøger om en
køretøjsomsætningstilladelse eller en
typegodkendelse i henhold til stk. 4, kan ansøge hos
agenturet eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Stk. 6. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan fastsætte regler om
køretøjsomsætningstilladelser og
typegodkendelser, herunder om, at visse forhold kan undtages fra
godkendelse.«
12.
Efter § 60 indsættes:
Ȥ 60 a. Det
kræver godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen at
tage jernbaneinfrastruktur i brug på det danske
jernbanenet.
Stk. 2. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse
af jernbaneinfrastrukturforhold, herunder om, at visse forhold kan
undtages fra godkendelse.
§ 60 b. Den, der udsender et
udbud vedrørende fast ERTMS-udstyr (udstyr i forbindelse med
det fælles harmoniserede togkontrolsystem), skal før
udbuddet ansøge om agenturets godkendelse af, at de tekniske
løsninger, der påtænkes, er i fuld
overensstemmelse med de relevante tekniske specifikationer for
interoperabilitet, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Projekter vedrørende fast ERTMS-udstyr, hvor udbuds- eller
kontraktindgåelsesfasen er afsluttet forud for den 16. juni
2019, er undtaget fra kravet om agenturets godkendelse.
Stk. 3.
Projekter vedrørende fast ERTMS-udstyr, hvor der er tale om
optioner i kontrakter, der er undertegnet før den 15. juni
2016, er undtaget fra kravet om agenturets godkendelse indtil den
16. juni 2031, selv hvis de indfries efter den 15. juni 2016.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om krav til ansøgningen i stk. 1.
§ 60 c. Ansøgning i
henhold til §§ 58, 60 og 60 b skal indgives ved
anvendelse af den elektroniske ansøgningsport?al
(onestopshop), som agenturet stiller til rådighed.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om anvendelse af den elektroniske
ansøgningsportal (onestopshop).«
13. §
61 affattes således:
Ȥ 61. Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen godkender de sikkerhedsregler, herunder trafikale
sikkerhedsregler, som infrastrukturforvaltere udarbejder, jf. dog
stk. 3.
Stk. 2. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen godkender jernbanevirksomheders trafikale
sikkerhedsregler, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Infrastrukturforvaltere kan udarbejde og ændre egne
sikkerhedsregler, herunder trafikale sikkerhedsregler, i henhold
til virksomhedens sikkerhedsledelsessystem uden Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens godkendelse, hvis de krav, der er fastsat i
medfør af stk. 4, er opfyldt. Tilsvarende gælder for
jernbanevirksomheder i forbindelse med udarbejdelse og
ændring af trafikale sikkerhedsregler.
Stk. 4. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter regler om, hvilke krav
infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder skal opfylde, for
at de kan udarbejde og ændre sikkerhedsregler, herunder
trafikale sikkerhedsregler, i henhold til deres
sikkerhedsledelsessystem uden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
godkendelse, herunder regler om krav om brug af en uafhængig
tredjeparts vurdering i forbindelse med udarbejdelse og
ændringer af sikkerhedsregler, herunder trafik?ale
sikkerhedsregler.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om godkendelse af sikkerhedsregler, jf. stk. 1
og 2.«
14. I
§ 64, stk. 1, ændres
»jf. §§ 60 og 61,« til: »jf.
§§ 39 b, 60, 60 a og 61,«.
15. I
§ 70, stk. 1, ændres
»sikkerhedscertifikat, jf. § 58,« til:
»sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og § 39,
et EU-sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og §
58,«, og »sikkerhedsgodkendelse, jf. § 59,«
ændres til: »sikkerhedsgodkendelse, jf. §§ 39
b og 59,«.
16. I
§ 70, stk. 2, 1. og 2. pkt., indsættes efter
»sikkerhedscertifikat«: », et
EU-sikkerhedscertifikat«.
17. §
72 affattes således:
Ȥ 72. Opfylder
indehaveren af et sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og
§ 39, et EU-sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og
§ 58, eller en sikkerhedsgodkendelse, jf. §§ 39 a og
59, ikke vilkår og betingelser fastsat heri, kan Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen udstede påbud om, at denne straks
eller inden for en nærmere angivet tidsfrist skal foretage de
nødvendige foranstaltninger for at opfylde disse
vilkår og betingelser. Det samme gælder for indehavere
af en godkendelse eller en
køretøjsomsætningstilladelse, jf. §§
39 b, 60 og 60 a.«
18. I
§ 73, stk. 1, ændres
»sikkerhedscertifikat, jf. § 58,« til:
»sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og § 39,
et EU-sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og §
58,«, og »sikkerhedsgodkendelse, jf. 59,«
ændres til: »sikkerhedsgodkendelse, jf. §§ 39
b og 59,«.
19. I
§ 74, stk. 1, ændres
»sikkerhedscertifikat, jf. § 58,« til:
»sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og § 39,
et EU-sikkerhedscertifikat, jf. § 11, stk. 2, og §
58,«, og »sikkerhedsgodkendelse, jf. 59,«
ændres til: »sikkerhedsgodkendelse, jf. §§ 39
b og 59,«.
20.
Efter § 76 indsættes:
Ȥ 76 a. Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen kan udveksle oplysninger med agenturet i
forbindelse med varetagelse af opgaver, der følger af
EU-reglerne på jernbaneområdet, herunder oplysninger om
EU-sikkerhedscertifikater og tilsyn hermed og oplysninger i
forbindelse med udstedelse af
køretøjsomsætningstilladelser og
typegodkendelser.«
21. I
§ 81 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Indleder Havarikommissionen en undersøgelse efter stk. 1 og
2, underretter Havarikommissionen inden 7 dage agenturet herom.
Havarikommissionen oplyser agenturet om dato og tidspunkt for
ulykken eller hændelsen og om stedet og ulykkens eller
hændelsens karakter og konsekvenser med hensyn til
dræbte og tilskadekomne og materielle skader.«
22. I
§ 82 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4.
De pågældende jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
videregiver omgående alle tilgængelige oplysninger om
ulykken eller hændelsen til Havarikommissionen.
Stk. 5.
Havarikommissionen træffer hurtigst muligt og senest 2
måneder efter modtagelse af meddelelsen om ulykken eller
hændelsen afgørelse om, hvorvidt en
undersøgelse skal indledes.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
23. I
§ 83, stk. 1, indsættes
efter »jf. dog stk. 2«: »-6«.
24. I
§ 83 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Havarikommissionens undersøgelser vedrører ikke
spørgsmålet om placering af skyld eller
erstatningsansvar.
Stk. 3.
Havarikommissionen skal give den relevante infrastrukturforvalter,
de involverede jernbanevirksomheder, Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, agenturet, ofrene og deres familie, ejere af
beskadigede genstande, fabrikanter, involverede beredskabstjenester
og repræsentanter for personale og brugere mulighed for at
fremlægge relevante tekniske oplysninger med henblik på
at forbedre undersøgelsesrapportens kvalitet.
Stk. 4.
Havarikommissionen skal tage hensyn til ofrenes og deres families
rimelige behov og holde dem underrettet om de fremskridt, der er
gjort i undersøgelsen.
Stk. 5.
Havarikommissionen skal høre og underrette alle parter om
undersøgelsens resultater.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 6 og
7.
25. I
§ 85, stk. 2, indsættes
efter »ret til«: »straks«.
26. I
§ 86, stk. 1, indsættes
efter »dokumentation«: »og
bevismateriale«.
27. I
§ 88 indsættes efter
»til«: »omgående«, og efter
»jernbaneinfrastruktur« indsættes: »samt
trafikstyrings- og signalanlæg«.
28. I
§ 93, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Anbefalinger stiles til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen og, hvis det er nødvendigt på grund af
anbefalingens karakter, til agenturet, til andre organer eller
myndigheder i den berørte medlemsstat eller til andre
medlemsstater.«
29. I
§ 93, stk. 1, 2. pkt., der bliver
3. pkt., indsættes efter »transportministeren«:
», agenturet, relevante parter, de berørte organer,
parter i andre medlemsstater«.
30. I
§ 93 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kan Havarikommissionen ikke offentliggøre den endelige
rapport inden for 12 måneder, udsender Havarikommissionen en
foreløbig erklæring med nærmere oplysninger om
fremskridt i relation til undersøgelsen og eventuelle
sikkerhedsspørgsmål, der er blevet rejst. Denne
erklæring udsendes som minimum på hver årsdag for
ulykken eller hændelsen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
31. I
§ 93 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og de organer og myndigheder, som
anbefalinger efter stk. 1 måtte være stilet til,
træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre,
at der tages behørigt hensyn til Havarikommissionens eller
andre undersøgelsesorganers anbefalinger på
sikkerhedsområdet, og at de følges op af korrigerende
foranstaltninger.«
32. § 95,
stk. 1, indsættes efter »hertil«: »,
medmindre deltagelsen undergraver Havarikommissionens
uafhængighed«.
33.
Efter § 95 indsættes før overskriften før
§ 96:
Ȥ 95 a.
Havarikommissionen udveksler synspunkter og erfaringer med de andre
undersøgelsesorganer og kan deltage i det fælles
europæiske peerevalueringsprogram.«
34. I
§ 97 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Agenturet og andre myndigheder eller organer, til hvem der er
stilet anbefalinger, giver med jævne mellemrum
Havarikommissionen tilbagemelding om, hvilke foranstaltninger der
er truffet eller planlagt som resultat af en given
anbefaling.«
35.
Efter § 101 indsættes:
Ȥ 101 a. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan indgå samarbejdsaftale med
agenturet om forhold, der er nødvendige for at leve op til
forpligtelser, som fremgår af EU-regler på
jernbaneområdet, herunder om samarbejde vedrørende
udstedelse af EU-sikkerhedscertifikater,
køretøjsomsætningstilladelser og
typegodkendelser, fordeling af gebyrer og anvendelsen af den
elektroniske ansøgningsportal (onestopshop).«
36. I
§ 109, stk. 1, indsættes
efter »herunder med«:
»EU-sikkerhedscertifikater,«.
37. I
§ 109, stk. 2 og 3 og stk. 4, 1.
og 2. pkt., ændres »50.900
kr.« til: »65.000 kr.«, og »0,0445
kr.« ændres til: »0,0500 kr.«
38. I
§ 109, stk. 5, ændres
»1. januar 2016« til: »1. januar 2021«.
39. I
§ 109 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Ved oparbejdelse af store overskud i ordningen kan overskuddet
tilbagebetales til de virksomheder, som har betalt
afgift.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
40. I
§ 111, stk. 2, ændres
»0,0886 kr.« til: »0,0630 kr.«
41. I
§ 111, stk. 4, ændres
»1. januar 2016« til: »1. januar 2021«.
42. I
§ 111 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Ved oparbejdelse af store overskud i ordningen kan overskuddet
tilbagebetales til de virksomheder, som har betalt
afgift.«
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
43. § 116,
stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
påbegynder eller driver virksomhed uden fornødne
certifikater, jf. §§ 39 og 58, godkendelser, jf.
§§ 39 a, 39 b, 59, 60 og 60 a, eller tilladelser, jf.
§ 9,«.
44. I
§ 116, stk. 2, nr. 3, ændres
»eller« til: »,«.
45. I
§ 116, stk. 2, nr. 4, ændres
»forhold.« til: »forhold, eller«.
46. I
§ 116, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5)
undlader at efterleve de krav, der er angivet i § 57, stk. 2,
nr. 1-4.«
47.
Efter § 120 indsættes:
Ȥ 120 a. Med
bøde straffes den, som overtræder § 47
a.«
§ 2
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 8, 13, 21-35, 39, 42 og 47, træder i kraft den 16. juni
2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 1-7, 9-12, 14-20, 36-38,
40, 41 og 43-46. Ministeren kan herunder fastsætte, at dele
af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 39, stk. 1 og 2, i jernbaneloven, jf. lov
nr. 686 af 27. maj 2015, forbliver i kraft, indtil de ændres,
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 39 c, stk. 1 og 2, jf. denne lovs § 1,
nr. 7.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 82, stk. 4, i jernbaneloven, jf. lov nr.
686 af 27. maj 2015, forbliver i kraft, indtil de ændres,
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 82, stk. 6, jf. denne lovs § 1, nr.
22.
§ 3
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 21-34, finder ikke anvendelse på Havarikommissionens
arbejde og undersøgelse af ulykker og hændelser, som
er indtruffet før den 16. juni 2019. For dette arbejde og
undersøgelser af sådanne ulykker og hændelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 2. Et
sikkerhedscertifikat, der er udstedt efter jernbanelovens §
58, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015, før denne lovs
ikrafttræden, kan i overensstemmelse med sit indhold anvendes
i stedet for et EU-sikkerhedscertifikat efter § 58 som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, indtil det udløber
eller ændres.
Stk. 3.
Køretøjsgodkendelser, der er udstedt efter
jernbanelovens § 60, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015,
før denne lovs ikrafttræden, kan på de
betingelser, der gjaldt for udstedelsen, anvendes i stedet for en
køretøjsomsætningstilladelse efter § 60
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11. Et
køretøj med køretøjsgodkendelse efter
jernbanelovens § 60, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015, skal
have en køretøjsomsætningstilladelse efter
§ 60 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, før
det må køre på et eller flere net, der ikke er
omfattet af deres godkendelse.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/797/EU af 11. maj
2016 om interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side 44, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/798/EU af 11. maj
2016 om jernbanesikkerhed, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side
102.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/797/EU af 11. maj
2016 om interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side 44, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/798/EU af 11. maj
2016 om jernbanesikkerhed, EU-Tidende 2016, nr. L 138, side 102,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af
21. november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, EU-Tidende 2012, nr. L 343, side 32, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.