Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 9. april 2019
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Grundlæggende mener Enhedslistens
medlemmer af udvalget, at EU ikke skal blande sig i, hvordan vi -
og andre lande - indretter vores jernbanedrift. Langt
størstedelen af togtrafikken foregår nationalt mellem
byer i Danmark og er derfor ikke et anliggende for EU.
EU burde i stedet interessere sig for at
skabe gode, grænseoverskridende togforbindelser mellem
landene i Europa. Gennem hurtige forbindelser på kryds og
tværs af Europa og mellem de større byer og nattog fra
Europas yderområder (som f.eks. landene i Skandinavien) til
det centrale Europa skal toget gøres konkurrencedygtigt i
forhold til flyet.
Til at opfylde dette mål
foreslår Enhedslisten en europæisk togfond med
inspiration fra den danske Togfonden DK.
Det kræver fælles
europæiske tekniske platforme i form af fælles
kørestrømssystemer, fælles signalsystemer,
elektrificering af hovedbanenettet i Europa, fælles
sikkerhedskrav til materiel, certifikater og licenser m.m. Men det
kræver også koordinering af kanaltildeling, så
der kan skaffes plads på skinnenettet til
gennemkørende internationale tog rundtom i de
europæiske lande.
Denne tekniske del af 4. jernbanepakke
opfylder bestemt en del af disse krav til en
grænseoverskridende jernbanetrafik i Europa. Det
Europæiske Jernbaneagentur (agenturet) får
således enekompetence til godkendelse af kørende
materiel og sikkerhedslicenser for operatører, når
trafikken er grænseoverskridende. Er der tale om ren national
jernbanetrafik, kan man få godkendelserne hos de nationale
myndigheder. Denne arbejdsdeling støtter Enhedslisten.
Enhedslisten konstaterer imidlertid, at
denne tekniske del af 4. jernbanepakke, som vi grundlæggende
er positive over for, ligger i forlængelse af den allerede
ikrafttrådte politiske del af 4. jernbanepakke
(PSO-forordningen og markedsåbningsdirektivet m.m.), hvis
formål overordnet var og er at sikre udbud af den nationale
jernbanetrafik. Efter Enhedslistens opfattelse er den til stor
skade for den offentligt støttede togtrafik, da den skaber
fragmentering og manglende sammenhæng i togtrafikken,
når flere operatører skal køre på de
samme skinner. Tab af stordriftsfordele vil samtidig alt andet lige
gøre togdriften dyrere, idet penge fra de overskudsgivende
strækninger ikke kan anvendes på de tyndt belagte
strækninger i yderområderne og i ydertimerne. En
indskrænkning af togdriften disse steder og på disse
tidspunkter kan derfor forudses. Enhedslisten anser
jernbanedriften, sammen med den øvrige kollektive trafik,
for at være en del af samfundets kritiske infrastruktur, der
skal sikre, at folk i almindelighed, og dem uden bil i
særdeleshed, kan komme fra og til arbejde og rundt i landet
for at besøge venner og familie og alle egne af vores
skønne land. Og partiet mener, at kritisk infrastruktur skal
være på det offentliges hænder. Desværre
lever regeringen og transportministeren til fulde op til
PSO-forordningen og markedsåbningsdirektivet, selv om de
faktisk indeholder en række undtagelser fra kravet om udbud
af offentligt støttet jernbanetrafik.
Imidlertid vælger Enhedslisten at
stemme for dette lovforslag om den tekniske del af 4.
jernbanepakke, fordi den medvirker til at bane vej for vores ide om
en europæisk togfond med direkte, hurtige og komfortable
forbindelser - herunder nattog - på kryds og tværs af
Europa, ikke mindst med det formål at afløse den
klimabelastende flytrafik med bæredygtig togtrafik.
Enhedslisten er bekymret for, at der som en
del af lovforslagets intentioner om afbureaukratisering af
sikkerhedsregler slækkes for meget på kravene til og
kontrollen af jernbanevirksomhederne. Bekymringen omfatter
primært, at virksomhederne overgår til selvforvaltning,
mens tilsynet bliver risikobaseret. Enhedslisten henstiller derfor
til ministeren, at der i forbindelse med relevante
bekendtgørelser stilles krav om, at der føres tilsyn
med virksomhederne minimum en gang årligt, og at der samtidig
suppleres med uanmeldte tilsyn.
Enhedslisten støtter
indførelse af bødestraf for passage af
perronovergange, når der kommer tog. Hvis det kan være
med til at mindske antallet af påkørsler af personer,
som er til stor skade for lokoførere, og som stopper
togdriften i timevis, er det jo kun godt. Enhedslisten har
imidlertid ikke den store tiltro til, at forslaget vil have ret
stor betydning, da det kan være meget vanskeligt at
dokumentere og håndhæve. Det kræver jo
tilstedeværelsen af politi i det aktuelle øjeblik,
hvor perronovergangen passeres, og det er nok meget sjældent
tilfældet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 7 foreslåede § 39 c indsættes i stk. 1 efter »indberetning«:
»af ulykker og hændelser m.v.«
[Præcisering af
indberetning]
2) I
den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 60 indsættes
i stk. 5 efter
»typegodkendelse«: »i henhold til stk.
4«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
den under nr. 12 foreslåede § 60 b indsættes i stk. 1 efter »ERTMS-udstyr («:
»udstyr i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
4) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 61 ændres i
stk. 5 »forholdene i« til:
»godkendelse af sikkerhedsregler, jf.«
[Sproglig præcisering]
5) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
81 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Indleder Havarikommissionen en undersøgelse efter stk. 1 og
2, underretter Havarikommissionen inden 7 dage agenturet herom.
Havarikommissionen oplyser agenturet om dato og tidspunkt for
ulykken eller hændelsen og om stedet og ulykkens eller
hændelsens karakter og konsekvenser med hensyn til
dræbte og tilskadekomne og materielle
skader.««
[Lovteknisk ændring og en
sproglig tilretning i forhold til betegnelsen
»tildragelsen«, der ændres til »ulykken
eller hændelsen«]
6) I
det under nr. 30 foreslåede § 93, stk. 2, indsættes i 2. pkt. efter »ulykken«:
»eller hændelsen«.
[Indholdsmæssig
præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har til
hensigt at præcisere hjemmelen til fastsættelse af
regler om indberetning for bybaner. Med ændringen
præciseres, at hjemmelen i det foreslåede § 39 c,
stk. 1, kan anvendes til at fastsætte regler om indberetning
af ulykker og hændelser m.v. Lovforslagets § 1, nr. 7,
viderefører bl.a. den gældende lovs § 39, stk. 1,
i et nyt § 39 c, stk. 1. Det fremgår af det
gældende § 39, stk. 1, at transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte særlige regler om
bybaner, herunder bl.a. om indberetning. Ordlyden er
videreført i lovforslaget, men transport-, bygnings- og
boligministeren ønsker med dette ændringsforslag at
præcisere, at hjemmelen, for så vidt angår
indberetning, kan anvendes til at fastsætte regler om
bybaners pligt til at indberette data om ulykker og hændelser
m.v.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i nr. 2
er en lovteknisk ændring. Der bør i forslaget til
§ 60, stk. 5, være en henvisning til § 60, stk. 4,
således at det fremgår klart, at valgfriheden i forhold
til, om man vil søge om en
køretøjsomsætningstilladelse eller en
typegodkendelse hos agenturet eller Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, alene relaterer sig til de tilfælde, hvor der
er tale om et køretøj, der skal køre
nationalt.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig justering. Formålet er at give en mere naturlig
definition af ERTMS-udstyr.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig justering,
der skal tydeliggøre, at den hjemmel, der stilles forslag om
i § 61, stk. 5, skal anvendes til at fastsætte
nærmere regler om godkendelsen af infrastrukturforvalteres og
jernbanevirksomheders sikkerhedsregler, jf. det foreslåede
§ 61, stk. 1 og 2. Der foreslås derfor en ændring,
der medfører, at »forholdene i stk. 1 og 2«
ændres til »godkendelse af sikkerhedsregler, jf. stk. 1
og 2«, således at anvendelsesområdet for
hjemmelen præciseres.
Til nr. 5
Med det foreslåede § 81, stk. 4,
foreslås det at ændre henvisningen til de øvrige
bestemmelser i § 81. Bestemmelsen foreslås ændret,
således at der henvises til stk. 1 og 2 frem for stk. 2 og
3.
Det fremgår af det omarbejdede
jernbanesikkerhedsdirektiv, at inden 7 dage efter at der er truffet
afgørelse om at indlede en undersøgelse, skal det
nationale undersøgelsesorgan underrette agenturet herom.
Undersøgelsesorganet kan i henhold til direktivets artikel
20 gennemføre undersøgelser af alvorlige ulykker,
andre ulykker og hændelser. Havarikommissionens hjemmel til
at udføre disse undersøgelser fremgår af
jernbanelovens § 81, stk. 1 og 2. Henvisningen i den
foreslåede § 81, stk. 4, skal således ske til stk.
1 og 2.
Herudover foreslås bestemmelsen
ændret med henblik på en sproglig præcisering af
bestemmelsen, således at »tildragelsen«
ændres til »ulykken eller hændelsen«.
Begrebet »tildragelse« er
anvendt som en samlet betegnelse for alvorlige ulykker,
øvrige ulykker og hændelser. For at ensarte med det
øvrige sprog i jernbaneloven foreslås
»tildragelsen« dog ændret til »ulykken
eller hændelsen«, der med henvisning til § 81,
stk. 1 og 2, omfatter både alvorlige ulykker, øvrige
ulykker og hændelser på jernbaneområdet i
Danmark.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre i det
foreslåede § 93, stk. 2, således at det
fremgår, at den foreløbige erklæring ikke alene
udsendes som minimum på hver årsdag for ulykken, men
også på hver årsdag for hændelsen.
Der er tale om en indholdsmæssig
præcisering. Havarikommissionen udarbejder i henhold til
§ 93 en rapport om undersøgelsens resultater, og denne
undersøgelse kan være af både ulykker og
hændelser. Ordlyden i det omarbejdede
jernbanesikkerhedsdirektiv skelner ikke mellem ulykker og
hændelser i forhold til forpligtelsen til at udarbejde
foreløbige erklæringer, når den endelige rapport
ikke kan offentliggøres inden for 12 måneder.
Direktivet må derfor forstås således, at den
foreløbige erklæring skal udsendes som minimum
på hver årsdag for henholdsvis ulykken eller
hændelsen. Bestemmelsen foreslås ændret i
overensstemmelse hermed.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2019 og var til 1. behandling den 14. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 20. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 75. Den 4.
marts 2019 sendte transport-, bygnings- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
afholdt den 26. marts 2019 en teknisk gennemgang af lovforslaget
med transport-, bygnings- og boligministeren og
embedsmænd.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack
Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |