Fremsat den 27. februar 2019 af uddannelses- og forskningsministeren (Tommy Ahlers)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Tillægsstipendium til
uddannelsessøgende med en funktionsnedsættelse i
erhvervsuddannelse og forhøjelse af fribeløb)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017 og § 1 i lov nr. 1569 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 3, indsættes efter
»videregående uddannelse«: »eller i
erhvervsuddannelse«.
2. § 10 a,
stk. 1, affattes således:
»Det månedlige stipendium som
tillæg efter § 7, stk. 3, udgør:
1) 8.770 kr.
(2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående
uddannelse.
2) 5.500 kr.
(2019-niveau) til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse.«
3. I
§ 10 a, stk. 2, ændres
»Tillægget« til: »Tillæg efter stk.
1«.
4. I
§ 24, stk. 1, nr. 1, ændres
»7.318 kr. (2013-niveau)« til: »8.846 kr.
(2019-niveau)«.
5. I
§ 24, stk. 1, nr. 2, ændres
»11.543 kr. (2013-niveau)« til: »13.375 kr.
(2019-niveau)«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 1-3.
Stk. 3. Loven har
virkning fra den 1. januar 2019.
Stk. 4. Bestemmelser
fastsat i medfør af SU-lovens § 38 a, stk. 3, nr. 2,
vedrørende frister for ansøgninger om stipendium som
tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, finder ikke
anvendelse for ansøgninger om stipendium som tillæg
til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse efter SU-lovens
§ 7, stk. 3, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 1,
i indtil tre måneder efter ikrafttræden af § 1,
nr. 1, i denne lov.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftale af 20. december 2018 mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om handicaptillæg til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse og forhøjelse
af fribeløb med virkning fra den 1. januar 2019.
Det følger af aftalen, at regeringen og
aftalepartierne er enige om at hæve fribeløbet med
1.000 kr. for alle, dvs. til 8.846 kr. pr. måned (i
måneder med SU) for elever på ungdomsuddannelserne og
til 13.375 kr. pr. måned (i måneder med SU) for
studerende på videregående uddannelser med virkning fra
1. januar 2019.
Det følger endvidere af aftalen, at
regeringen og aftalepartierne er enige om, at elever på
erhvervsuddannelserne med psykiske eller fysiske handicap
fremadrettet skal have mulighed for at modtage et
handicaptillæg i tillæg til den almindelige SU.
Udvidelsen kompenserer - i lighed med det nuværende
handicaptillæg til studerende på videregående
uddannelser - elever på erhvervsuddannelserne for deres
manglende mulighed for at have en indtægt ved siden af
studierne. Tillægget fastsættes til 5.500 kr. pr.
måned, og initiativet har virkning fra 1. januar 2019.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse
2.1.1. Gældende ret
Uddannelsessøgende i videregående
uddannelse har mulighed for at modtage et tillægsstipendium
(herefter handicaptillæg), når den
uddannelsessøgende har en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, der giver den uddannelsessøgende
betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig et
erhvervsarbejde, og når den uddannelsessøgende
samtidig modtager SU efter SU-lovens § 7, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017. Dette
følger af SU-lovens § 7, stk. 3.
Den uddannelsessøgende kan alene
modtage handicaptillæg i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU. Tildelingen af
handicaptillæg følger i øvrigt de almindelige
regler for SU. Hvis den uddannelsessøgende fravælger
SU, eller hvis retten til støtte bortfalder, f.eks. på
grund af manglende studieaktivitet, bortfalder også retten
til handicaptillæg.
Det følger, at der alene ydes
handicaptillæg til uddannelsessøgende, der har en
varig funktionsnedsættelse. En varig
funktionsnedsættelse er som udgangspunkt en
funktionsnedsættelse, der hverken af sig selv eller ved
behandling vil kunne bedres væsentligt inden for en
længere årrække.
Det er Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen), der behandler
ansøgninger om handicaptillæg og vurderer, om den
uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne
modtage handicaptillæg på baggrund af dokumentation,
som den uddannelsessøgende indsender vedrørende
graden og arten af funktionsnedsættelsen samt
funktionsnedsættelsens betydning for den
uddannelsessøgendes evne til at påtage sig et
erhvervsarbejde. Dette følger af § 32, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om statens
uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen).
Det følger videre af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 2, at styrelsen til brug
for afgørelsen af, om der kan gives tillægsstipendium
efter SU-lovens § 7, stk. 3, kan indhente en sagkyndig
udtalelse om vurderingen efter stk. 1.
Det følger videre af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 3, at styrelsen kan
tildele tillægsstipendium efter SU-lovens § 7, stk. 3,
for en kortere periode end støttetiden, jf. lovens §
17, stk. 1 og 2, hvis det på afgørelsestidspunktet er
sandsynliggjort, at arten og graden af den
uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse er varig, men
at dette ikke er endeligt fastslået.
Endelig følger det af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 4, at det er en
forudsætning for fortsat at modtage tillægsstipendium,
at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne i lovens
§ 7, stk. 3.
Ved ansøgning om handicaptillæg
skal den uddannelsessøgende således fremsende
fyldestgørende og aktuel lægelig dokumentation for, at
den uddannelsessøgende har en varig og betydelig
funktionsnedsættelse. Dokumentationen skal som udgangspunkt
indeholde en lægelig erklæring om, hvad den
uddannelsessøgende fejler og diagnose, hvordan sygdommen
eller lidelsen kommer til udtryk, hvilken behandling den
uddannelsessøgende eventuelt modtager, og hvad der i
øvrigt måtte være planlagt i forhold til
eventuel behandling, samt oplysninger om, hvordan sygdommen eller
lidelsen påvirker den uddannelsessøgendes
erhvervsevne. Hvis dokumentationen er mangelfuld, kan styrelsen
anmode om supplerende lægelige oplysninger. Det kan f.eks.
enten ske ved, at styrelsen sender en attest til den
uddannelsessøgende, som den uddannelsessøgende skal
have udfyldt hos egen læge eller ved, at styrelsen beder om
yderligere oplysninger direkte fra hospital, speciallæge
eller andet behandlingssted.
Det følger af SU-lovens § 38 a,
stk. 3, nr. 2, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om frister for ansøgninger. Med
hjemmel heri er det fastsat i SU-bekendtgørelsens § 43,
stk. 1, at ansøgning om stipendium som tillæg efter
SU-lovens § 7, stk. 3, skal være modtaget i styrelsens
selvbetjeningssystem inden udgangen af den måned, som den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra, dog senest
den 5. december i støtteåret. Det følger videre
af § 49, stk. 1, at styrelsen kan bestemme, at
uddannelsessøgende, herunder uddannelsessøgende, der
ikke er bosat i Danmark, kan indsende ansøgning om
uddannelsesstøtte, herunder fravalg og standsning af
støtte, til uddannelsesinstitutionen i papirform. Dette kan
f.eks. ske ved ansøgninger, der kræver indsendelse af
særlig dokumentation, som f.eks. ved ansøgninger om
handicaptillæg. Ansøgningen vil i så
tilfælde anses for rettidigt modtaget, hvis
ansøgningen er uddannelsesinstitutionen i hænde senest
den dag, hvor fristen udløber, jf.
SU-bekendtgørelsens § 49, stk. 2.
Handicaptillægget til
uddannelsessøgende i videregående uddannelse efter
SU-lovens § 7, stk. 3, udgør 8.180 kr. pr. måned
i 2013-niveau, svarende til 8.770 kr. i 2019-niveau, jf. SU-lovens
§ 10 a, stk. 1.
Tillægget til uddannelsessøgende
i videregående uddannelse kan ikke udbetales med dobbelt sats
efter SU-lovens § 14 og § 19, stk. 5. Dette følger
af SU-lovens § 10 a, stk. 2. SU-lovens § 14
vedrører uddannelsesstøtte uden for klippekortet
(uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelse), og § 19,
stk. 5, vedrører uddannelsesstøtte inden for
klippekortet (uddannelsesstøtte til videregående
uddannelse), og bestemmelserne regulerer uddannelsessøgendes
mulighed for at modtage støtte med dobbelt sats i
forbindelse med fødsel eller adoption.
Da handicaptillægget skal kompensere for
den uddannelsessøgendes manglende evne til at påtage
sig et erhvervsarbejde, har uddannelsessøgende, der modtager
handicaptillæg, et nedsat fribeløb på 3.037 kr.
i 2013-niveau, svarende til 3.256 kr. i 2019-niveau, i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager
handicaptillæg. Dette følger af SU-lovens § 24,
stk. 10. Fribeløbet er tiltænkt eventuelle
renteindtægter, børnepension, legater og lignende samt
i særlige tilfælde en meget beskeden lønindkomst
i forbindelse med, at den uddannelsessøgende afprøver
sin erhvervsevne.
Det følger af SU-lovens § 46, stk.
1, at afgørelser truffet af styrelsen om grundlaget for
tildeling og beregning af uddannelsesstøtte til en
uddannelsessøgende og om en støttemodtagers
tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, kan indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger. Klagen skal indbringes inden 4
uger efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.
Det følger videre af SU-lovens §
46, stk. 4, at afgørelser truffet af styrelsen efter denne
lov eller regler fastsat i medfør af denne lov ikke kan
påklages til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser (uddannelses- og
forskningsministeren).
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at kompensere
uddannelsessøgende med en funktionsnedsættelse
på erhvervsuddannelserne for deres manglende mulighed for at
have en indtægt ved siden af studierne foreslås det, at
også uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse - i
lighed med uddannelsessøgende på de videregående
uddannelser - med en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse kan modtage et handicaptillæg i
tillæg til det almindelige stipendium som kompensation for
deres manglende evne til at påtage sig et erhvervsarbejde.
Det foreslås at ændre SU-loven således, at der
kan ydes et handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse på 5.500 kr. pr. måned (2019-niveau)
med virkning fra den 1. januar 2019.
Det foreslås, at den
uddannelsessøgende alene kan søge
handicaptillæg i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager stipendium efter SU-lovens
§ 7, stk. 1, og at tildelingen af handicaptillæg i
øvrigt følger de almindelige regler for ret til SU.
For uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse er der mulighed
for at søge om SU på grundforløbet. Det er
således ikke hensigten, at den uddannelsessøgende skal
kunne modtage handicaptillæg i uddannelsens lønnede
dele eller i perioder med skolepraktikydelse, hvor der ikke er ret
til SU.
Med erhvervsuddannelser forstås de
uddannelser, der er omfattet af lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, herunder
også erhvervsuddannelser med EUX.
Det er hensigten, at uddannelsessøgende
i erhvervsuddannelse, der vil søge om handicaptillæg,
skal fremsende fyldestgørende og aktuel lægelig
dokumentation til styrelsen for, at den uddannelsessøgende
har en varig og betydelig funktionsnedsættelse. Dette svarer
til kravene for uddannelsessøgende i videregående
uddannelse. Styrelsen vil herefter behandle ansøgningen og
vurdere, om den uddannelsessøgende opfylder betingelserne
for at kunne modtage handicaptillæg. Vurderingen vil ske
på samme grundlag, som styrelsen i dag anvender ved
behandling af ansøgninger om handicaptillæg fra
uddannelsessøgende i videregående uddannelse. Hvis
styrelsen ikke kan træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag, kan styrelsen anmode om supplerende
oplysninger. Det kan f.eks. enten ske ved, at styrelsen sender en
attest til den uddannelsessøgende, som den
uddannelsessøgende skal have udfyldt hos egen læge
eller ved, at styrelsen beder om yderligere oplysninger direkte fra
hospital, speciallæge eller andet behandlingssted.
Det er endvidere hensigten, at
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse skal have et nedsat
fribeløb på 3.037 kr. i 2013-niveau, svarende til
3.256 kr. i 2019-niveau i de måneder, hvor de modtager
handicaptillæg, svarende til det nedsatte fribeløb,
som uddannelsessøgende i videregående uddannelse, der
modtager handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3,
har.
Endelig foreslås det, at
handicaptillægget til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse ikke kan udbetales med dobbelt sats efter
SU-lovens § 14 og § 19, stk. 5, der vedrører
mulighed for at modtage støtte med dobbelt sats i
forbindelse med fødsel eller adoption. Dette svarer til
reglerne for uddannelsessøgende i videregående
uddannelse, der modtager handicaptillæg, jf. SU-lovens §
10 a, stk. 2.
SU-bekendtgørelsens § 43, stk. 1,
om, at ansøgning om stipendium som tillæg efter
SU-lovens § 7, stk. 3, skal være modtaget i styrelsens
selvbetjeningssystem inden udgangen af den måned, som den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra, vil
også gælde for ansøgninger om tillæg efter
SU-lovens § 7, stk. 3, fra uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse.
Det foreslås, at uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovforslagets bestemmelser vedrørende
handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse. Det skyldes, at den foreslåede udvidelse
af handicaptillægsordningen forudsætter
it-ændringer i SU-systemet, som forventes at være
på plads i løbet af 1. halvår 2019. På den
baggrund foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at sætte de relevante
bestemmelser i kraft, så snart SU-systemet er klar til at
modtage ansøgninger om handicaptillæg fra
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Det foreslås, at muligheden for
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse til at kunne modtage
handicaptillæg får virkning fra den 1. januar 2019, men
de uddannelsessøgende vil først kunne indgive
ansøgning til styrelsen om handicaptillæg fra det
tidspunkt, hvor uddannelses- og forskningsministeren sætter
lovens § 1, nr. 1-3, i kraft. Det vil derfor i en
overgangsperiode på 3 måneder herefter blive gjort
muligt at ansøge om handicaptillæg med tilbagevirkende
kraft fra og med den 1. januar 2019. Det vil medføre, at de
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse i overgangsperioden
kan indgive ansøgning om handicaptillæg for
måneder, der ligger forud for den måned, hvor den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra.
Uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse, der har søgt om og fået afslag fra
styrelsen på handicaptillæg, vil kunne indbringe
styrelsens afgørelse herom til Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, jf. SU-lovens § 46, stk. 1.
Klagen skal indbringes inden 4 uger efter, at den
uddannelsessøgende har fået meddelelse om
afgørelsen.
2.2. Forhøjelse af fribeløb
2.2.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage SU er, at
den uddannelsessøgende ikke tjener over et nærmere
angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb.
Årsfribeløbet er sammensat af 12
månedsfribeløb, og størrelsen på
fribeløbet afhænger i hver enkelt måned af den
uddannelsessøgendes situation. Dette følger af
SU-lovens kapitel 6.
Styrelsen foretager efter udgangen af hvert
støtteår, der følger kalenderåret, en
indkomstkontrol, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i
støtteåret sammenholdes med
årsfribeløbet. Overskrider egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den
uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den
modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel
7.
SU ydes uden for klippekortet til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for
klippekortet til uddannelsessøgende i videregående og
privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at SU til en
videregående uddannelse er delt op i et klippekort, hvor en
måneds SU tæller som et klip. SU til videregående
uddannelse gives således efter reglerne om SU inden for
klippekortet, og SU til ikke-videregående niveau gives efter
reglerne om SU uden for klippekortet.
For uddannelsessøgende, der modtager SU
uden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb
7.318 kr. (2013-niveau) pr. måned, svarende til 7.846 kr.
(2019-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb
11.543 kr. (2013-niveau) pr. måned, svarende til 12.375 kr.
(2019-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste
fribeløb på 18.278 kr. (2013-niveau) pr. måned,
svarende til 19.595 kr. (2019-niveau) pr. måned, i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt
uddannelsesstøtte, har orlov fra uddannelsen, er i
lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb
på 35.180 kr. (2013-niveau) pr. måned, svarende til
37.716 kr. (2019-niveau) pr. måned, gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for
uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de
grundlæggende betingelser for retten til
uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det
følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
For at give de uddannelsessøgende i
både ungdomsuddannelse og videregående uddannelse mere
frihed og fleksibilitet, end de har i dag, herunder at give bedre
muligheder til de uddannelsessøgende, der ønsker at
arbejde mere ved siden af uddannelsen i de perioder, hvor de
modtager SU, foreslås det at ændre SU-loven
således, at de laveste fribeløb forhøjes med
1.000 kr. (2019-niveau) pr. måned fra den 1. januar 2019.
Det laveste fribeløb for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse vil herefter
udgøre 8.846 kr. (2019-niveau) pr. måned i
måneder med SU. For uddannelsessøgende i
videregående og privat uddannelse vil det laveste
fribeløb herefter udgøre 13.375 kr. (2019-niveau) pr.
måned i måneder med SU.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes med en vis usikkerhed, at
de økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige medfører nettomerudgifter på i alt
118 mio. kr. De skønnede konsekvenser kan opdeles for
henholdsvis a) handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse og b) forhøjelse af fribeløb.
a)
Handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse vil medføre permanente årlige
nettoudgifter på ca. 23 mio. kr. efter tilbageløb af
skatter og afgifter. De årlige nettomerudgifter er sammensat
af en direkte virkning på udgifter til handicaptillæg
på ca. 32 mio. kr., udgifter til uddannelsessøgende,
som vil modtage stipendium med handicaptillæg i stedet for
revalidering på ca. 2 mio. kr., tilbageløb af skatter
og afgifter på ca. -13 mio. kr. og
administrationsomkostninger på 2,5 mio. kr. inkl.
it-udvikling. Dertil kommer udgifter til behandling af klagesager i
Ankestyrelsen til 0,2 mio. kr. årligt. De årlige
administrationsudgifter udgør samlet 2,7 mio. kr.
b)
Forhøjelse af fribeløb for SU-modtagere vil
medføre permanente årlige nettomerudgifter på
ca. 95 mio. kr. årligt efter tilbageløb af skatter og
afgifter. Nettoudgifterne er sammensat af en direkte virkning
på SU-udgifterne på ca. 252 mio. kr., tilbageløb
af skatter og afgifter på ca. -119 mio. kr. og
adfærdsændringer på ca. -45. mio. kr. Der
forudsættes ingen væsentlige administrations- eller
it-udgifter forbundet med forhøjelse af fribeløbet. I
2019 udgør nettomerudgifterne kun 77 mio. kr. Den lavere
udgift i 2019 skyldes, at merudgifter, som følge af et
lavere niveau af indkomstkontrolkrav (krav om tilbagebetaling af
for meget udbetalt stipendium) ved en forhøjelse af
fribeløbet, først realiseres med et års
forsinkelse.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget indebærer, at
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med en
funktionsnedsættelse skal indgive ansøgning om
handicaptillæg til Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte. Den uddannelsessøgende skal i
forbindelse med ansøgning om handicaptillæg fremsende
fyldestgørende og aktuel lægelig dokumentation til
styrelsen for, at den uddannelsessøgende har en varig og
betydelig funktionsnedsættelse.
Den uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse, der har søgt om og fået afslag fra
styrelsen på handicaptillæg, vil kunne indbringe
styrelsens afgørelse herom til Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger inden 4 uger efter, at den
uddannelsessøgende har fået meddelelse om
afgørelsen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har perioden fra den
11. januar 2019 til den 25. januar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business
School, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Magisterforening, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Den Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole,
Designskolen Kolding, Det Centrale Handicapråd, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, Djøf, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende,
Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum - Socialdemokratiske
Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
menneskerettigheder, IT-Universitetet, Kunstakademiets
Billedkunstskoler, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Maskinmesterskole, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Nyborg
Søfartsskole, Professionshøjskolen Absalon,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk
Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Studenterrådgivningen,
Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk
Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk Universitet,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark,
Ungdommens Uddannelsesvejledning, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus
Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det estimeres, at ca. 60 personer vil
overgå fra revalidering til handicaptillæg, hvilket vil
medføre en kommunal mindreudgift på 1-2 mio. kr. | Handicaptillæg:
Handicaptillægget medfører årlige merudgifter
for staten på ca. 20-21 mio. kr. efter tilbageløb af
skatter og afgifter. Fribeløb: Forhøjelse af
fribeløb vil efter tilbageløb af skatter og afgifter
og adfærdsændringer medføre årlige
merudgifter for staten på ca. 95 mio. kr. årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Handicaptillæg: Tildeling af
handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse vil medføre årlige merudgifter til
administration til behandling af ansøgninger og it-udvikling
på 2,5 mio. kr. Dertil kommer udgifter til behandling af
klagesager i Ankestyrelsen til 0,2 mio. kr. årligt. De
årlige administrationsudgifter udgør samlet 2,7 mio.
kr. Fribeløb: Ingen
væsentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Den uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse skal indgive ansøgning om
handicaptillæg til Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsessøgende. Den uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse kan indbringe en klage over Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøttes afgørelse vedr.
handicaptillæg inden 4 uger efter, at den
uddannelsessøgende har fået meddelelse om
afgørelsen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter SU-lovens § 7, stk. 3, gives sammen
med stipendium og studielån eller sammen med slutlån et
stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, som på grund af varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde.
En varig funktionsnedsættelse er som
udgangspunkt en funktionsnedsættelse, der hverken af sig selv
eller ved behandling vil kunne bedres væsentligt inden for en
længere årrække.
Det foreslås, at der i SU-lovens § 7, stk. 3, efter videregående
uddannelse indsættes "eller i erhvervsuddannelse".
Den foreslåede ændring
medfører, at der også vil kunne ydes stipendium som
tillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse,
som på grund af en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger
i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Den uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse vil herefter kunne søge om
handicaptillæg i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager stipendium efter SU-lovens
§ 7, stk. 1. Tildelingen af handicaptillæg følger
i øvrigt de almindelige regler for ret til SU. For
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse er der mulighed for
at søge om SU på grundforløbet. Det er
således ikke hensigten, at den uddannelsessøgende skal
kunne modtage handicaptillæg i uddannelsens lønnede
dele eller i perioder med skolepraktikydelse, hvor der ikke er ret
til SU.
Med erhvervsuddannelser forstås de
uddannelser, der er omfattet af lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, herunder
også erhvervsuddannelser med EUX.
Det er hensigten, at uddannelsessøgende
i erhvervsuddannelse, der vil søge om handicaptillæg,
skal fremsende fyldestgørende og aktuel lægelig
dokumentation til styrelsen for, at den uddannelsessøgende
har en varig og betydelig funktionsnedsættelse. Dette svarer
til kravene for uddannelsessøgende i videregående
uddannelse. Styrelsen vil herefter behandle ansøgningerne og
vurdere, om den uddannelsessøgende opfylder betingelserne
for at kunne modtage handicaptillæg. Vurderingen vil ske
på samme grundlag, som styrelsen i dag anvender ved
behandling af ansøgninger om handicaptillæg fra
uddannelsessøgende i videregående uddannelse. Hvis
styrelsen ikke kan træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag, kan styrelsen anmode om supplerende
oplysninger. Det kan f.eks. enten ske ved, at styrelsen sender en
attest til den uddannelsessøgende, som den
uddannelsessøgende skal have udfyldt hos egen læge
eller ved, at styrelsen beder om yderligere oplysninger direkte fra
hospital, speciallæge eller andet behandlingssted.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 1,
udgør det månedlige stipendium som tillæg efter
§ 7, stk. 3, 8.180 kr. i 2013-niveau. Dette svarer til 8.770
kr. i 2019-niveau. Den gældende bestemmelse i SU-lovens
§ 10 a, stk. 1, omfatter alene uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, idet der i gældende ret
henvises til videregående uddannelse i SU-lovens § 7,
stk. 3.
Efter SU-lovens § 7, stk. 3, gives sammen
med stipendium og studielån eller sammen med slutlån et
stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, som på grund af varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde.
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 3, kan
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser (nu uddannelses- og forskningsministeren)
fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1,
herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Med hjemmel heri har uddannelses- og
forskningsministeren fastsat, at styrelsen kan bestemme, at der
gives tillægsstipendium efter SU-lovens § 7, stk. 3, ud
fra 1) en vurdering af arten og graden af
funktionsnedsættelsen, og 2) en vurdering på baggrund
af vurderingen i nr. 1 af funktionsnedsættelsens betydning
for den uddannelsessøgendes evne til at påtage sig et
arbejde. Dette følger af SU-bekendtgørelsens §
32, stk. 1.
Det følger videre af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 2, at styrelsen til brug
for afgørelsen af, om der kan gives tillægsstipendium
efter SU-lovens § 7, stk. 3, kan indhente en sagkyndig
udtalelse om vurderingen efter stk. 1.
Det følger videre af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 3, at styrelsen kan
tildele tillægsstipendium efter SU-lovens § 7, stk. 3,
for en kortere periode end støttetiden, jf. lovens §
17, stk. 1 og 2, hvis det på afgørelsestidspunktet er
sandsynliggjort, at arten og graden af den
uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse er varig, men
at dette ikke er endeligt fastslået.
Endelig følger det af
SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 4, at det er en
forudsætning for fortsat at modtage tillægsstipendium,
at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne i lovens
§ 7, stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens
§ 10 a, stk. 1, så det
månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3,
udgør 8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende
i videregående uddannelse og 5.500 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Med det foreslåede § 10 a, stk. 1,
nr. 1, udgør det månedlige stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, 8.770 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i videregående uddannelse. Med den
foreslåede bestemmelse til § 10 a, stk. 1, nr. 1,
videreføres det nuværende stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse. Satsen er med den foreslåede
bestemmelse omregnet fra 2013-niveau til 2019-niveau. Det er
således hensigten med den foreslåede bestemmelse til
§ 10 a, stk. 1, nr. 1, at videreføre det
nuværende handicaptillæg til uddannelsessøgende
i videregående uddannelse.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at uddannelsessøgende med en varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse i videregående
uddannelse vil kunne få et handicaptillæg på
8.770 kr. (2019-niveau) pr. måned, hvor den
uddannelsessøgende opfylder betingelserne herfor.
Med det foreslåede § 10 a, stk. 1,
nr. 2, udgør det månedlige stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, 5.500 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse. Den
foreslåede bestemmelse medfører, at
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, som på grund
af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget
betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde, vil kunne modtage et handicaptillæg på
5.500 kr. (2019-niveau) pr. måned i de måneder, hvor
den uddannelsessøgende samtidig modtager stipendium efter
SU-lovens § 7, stk. 1.
Med den foreslåede nyaffattelse af
§ 10, stk. 1, vil SU-bekendtgørelsens § 32
herefter gælde for styrelsens behandling af
ansøgninger om stipendium som tillæg efter SU-lovens
§ 7, stk. 3, til både uddannelsessøgende i
videregående uddannelse og til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse.
Uddannelses- og forskningsministeren vil
endvidere fortsat kunne fastsætte andre regler om stipendium
som tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om
fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, der
understøtter formålet med bestemmelsen, jf. SU-lovens
§ 10 a, stk. 3.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 2, kan
tillægget til uddannelsessøgende i videregående
uddannelse efter den gældende § 10 a, stk. 1, ikke
udbetales med dobbelt sats efter § 14 og § 19, stk.
5.
§ 14 vedrører
uddannelsesstøtte uden for klippekortet
(uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser), og § 19,
stk. 5, vedrører uddannelsesstøtte inden for
klippekortet (uddannelsesstøtte til videregående
uddannelse), og bestemmelserne regulerer uddannelsessøgendes
mulighed for at modtage støtte med dobbelt sats i
forbindelse med fødsel eller adoption.
Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 1, nr. 3, at "tillægget" i §
10 a, stk. 2, ændres til "tillæg efter stk.
1".
Den foreslåede ændring
medfører, at begge tillæg, som er omfattet af den
foreslåede § 10 a, stk. 1, ikke vil kunne udbetales med
dobbelt sats i forbindelse med fødsel eller adoption efter
SU-lovens § 14 og § 19, stk. 5. Dermed vil
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse blive ligestillet
med uddannelsessøgende i videregående uddannelse i
relation til støttemuligheder i forbindelse med
fødsel eller adoption.
Det er hensigten, at handicaptillægget
til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse ikke skal kunne
udbetales med dobbelt sats efter SU-lovens § 14, på
tilsvarende vis som det efter gældende regler gælder
for handicaptillæg til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse efter SU-lovens § 19, stk.
5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 4
Efter SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1,
udgør det laveste fribeløb 7.318 kr. (2013-niveau)
for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for
klippekortet. Dette svarer til 7.846 kr. pr. måned i
2019-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU.
Det foreslås at ændre § 24, stk. 1, nr. 1, således, at
det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der
modtager SU uden for klippekortet, udgør 8.846 kr.
(2019-niveau).
Det er hensigten med den foreslåede
forhøjelse af fribeløbet at give bedre muligheder til
de uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved
siden af uddannelsen.
Med forslaget vil uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelse derved få mulighed for at tjene 1.000 kr.
mere ved siden af studiet i de måneder, hvor de
uddannelsessøgende modtager SU, uden at blive modregnet i
SU.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 5
Efter SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2,
udgør det laveste fribeløb 11.543 kr. (2013-niveau)
for uddannelsessøgende, der modtager SU inden for
klippekortet. Dette svarer til 12.375 kr. pr. måned i
2019-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU.
Det foreslås at ændre § 24, stk. 1, nr. 2, således, at
det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der
modtager SU inden for klippekortet, udgør 13.375 kr.
(2019-niveau).
Det er hensigten med den foreslåede
forhøjelse af fribeløbet at give bedre muligheder til
de uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved
siden af uddannelsen.
Med forslaget vil uddannelsessøgende i
videregående uddannelse derved få mulighed for at tjene
1.000 kr. mere ved siden af studiet i de måneder, hvor de
uddannelsessøgende modtager SU, uden at blive modregnet i
SU.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2. Forslaget
skyldes, at bestemmelserne om forhøjelse af de laveste
fribeløb skal have virkning fra den 1. januar 2019. Da
forslaget alene forudsætter mindre justeringer i SU-systemet,
findes det hensigtsmæssigt, at loven træder i kraft
hurtigst muligt efter lovens vedtagelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget i § 2, stk. 3, hvor det foreslås, at loven
får virkning fra den 1. januar 2019, jf. nærmere herom
nedenfor.
Det foreslås i stk.
2, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 1-3.
Bestemmelserne giver uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
med fysiske eller psykiske handicap mulighed for at modtage et
handicaptillæg i tillæg til det almindelige stipendium.
Den foreslåede udvidelse af handicaptillægsordningen
til også at omfatte uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse forudsætter it-ændringer i
SU-systemet. It-implementeringen vurderes at være på
plads i løbet af 1. halvår 2019. Det foreslås
på den baggrund, at uddannelses- og forskningsministeren
bemyndiges til at sætte de relevante bestemmelser i kraft,
så snart SU-systemet er klar til at modtage
ansøgninger om handicaptillæg fra
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget i § 2, stk. 3, hvor det foreslås, at loven
får virkning fra den 1. januar 2019, jf. nærmere herom
nedenfor.
Det foreslås i stk.
3, at loven har virkning fra den 1. januar 2019. Loven vil
dermed få virkning før ikrafttrædelsen. Det
bemærkes, at lovens virkninger udelukkende er begunstigende
for de uddannelsessøgende.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at det forhøjede fribeløb vil
gælde for hele indkomståret 2019. De forhøjede
fribeløbssatser vil første gang indgå i
styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2019, hvor der vil
blive foretaget en kontrol af hver enkelte
uddannelsessøgendes samlede årsindkomst for 2019
sammenholdt med årsfribeløbet.
Den foreslåede bestemmelse
medfører endvidere, at uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse kan modtage handicaptillæg fra og med den
1. januar 2019, hvis den uddannelsessøgende i øvrigt
opfylder alle betingelser herfor.
Det følger af SU-lovens § 38 a,
stk. 3, nr. 2, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om frister for ansøgninger. Med
hjemmel heri er det fastsat i SU-bekendtgørelsens § 43,
stk. 1, at ansøgning om stipendium som tillæg, jf.
SU-lovens § 7, stk. 3, skal være modtaget i styrelsens
selvbetjeningssystem, inden udgangen af den måned, som den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra, dog senest
den 5. december i støtteåret.
Med henblik på at
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse kan indgive
ansøgning om handicaptillæg for måneder,
før lovforslagets § 1, nr. 1-3, er trådt i kraft
- og tidligst med virkning fra den 1. januar 2019 - foreslås
det i stk. 4, at bestemmelser fastsat i
medfør af SU-lovens § 38 a, stk. 3, nr. 2,
vedrørende frister for ansøgninger om stipendium som
tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, ikke finder
anvendelse for ansøgninger om stipendium som tillæg
til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse efter SU-lovens
§ 7, stk. 3, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 1,
i indtil tre måneder efter ikrafttræden af § 1,
nr. 1, i denne lov.
Uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
vil først kunne indgive ansøgning til styrelsen om
handicaptillæg fra det tidspunkt, hvor uddannelses- og
forskningsministeren sætter lovens § 1, nr. 1-3, i
kraft. Den foreslåede bestemmelse medfører, at
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, i en
overgangsperiode på tre måneder efter lovforslagets
§ 1, nr. 1, er trådt i kraft, vil kunne indgive
ansøgning om handicaptillæg fra den 1. januar 2019 og
dermed for måneder, der ligger forud for
ansøgningstidspunktet. Hvis styrelsen træffer
afgørelse om, at den uddannelsessøgende har ret til
handicaptillæg for hele eller dele af perioden fra den 1.
januar 2019 og frem til afgørelsestidspunktet, vil den
uddannelsessøgende i forbindelse med første
udbetaling af handicaptillæg få udbetalt det fulde
beløb for den periode, der ligger forud for
afgørelsestidspunktet. For ansøgninger om
handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse efter denne lovs § 1, nr. 1, fra tre
måneder efter denne lovs § 1, nr. 1, er trådt i
kraft, finder de hidtil gældende regler om
ansøgningsfrister anvendelse
SU-loven, der ændres med dette
lovforslag, gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. SU-lovens § 63.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017 og § 1 i lov nr. 1569 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer | | | | § 7.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Sammen
med stipendium og studielån eller sammen med slutlån
gives et stipendium som tillæg til uddannelsessøgende
i videregående uddannelse, som på grund af varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde. | | 1. I § 7, stk. 3, indsættes efter
»videregående uddannelse«: »eller i
erhvervsuddannelse«. | Stk. 4-7.
--- | | | | | | § 10 a. Det
månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3,
udgør 8.180 kr. (2013-niveau). | | 2. § 10 a, stk. 1, affattes
således: »Det månedlige stipendium
som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør: | | | 1) 8.770 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i videregående uddannelse. | | | 2) 5.500 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.« | | | | Stk. 2.
Tillægget kan ikke udbetales med dobbelt sats efter § 14
og § 19, stk. 5. | | 3. I § 10 a, stk. 2, ændres
»Tillægget« til: »Tillæg efter stk.
1«. | Stk. 3.
--- | | | | | | § 24. Laveste
fribeløb udgør | | | 1) 7.318 kr. (2013-niveau) for
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet,
og | | 4. I § 24, stk. 1, nr. 1, ændres
»7.318 kr. (2013-niveau)« til: »8.846 kr.
(2019-niveau)«. | 2) 11.543 kr. (2013-niveau) for
uddannelsessøgende, der modtager SU inden for
klippekortet. | | 5. I § 24, stk. 1, nr. 2, ændres
»11.543 kr. (2013-niveau)« til: »13.375 kr.
(2019-niveau)«. | Stk. 2-11.
--- | | |
|