Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 10. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 5 og 6. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag forkastes ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter »administration af tilgodehavende feriemidler«
indsættes: »med flere love«.
[Korrektion af titel]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 29, stk. 3,
indsættes efter »sker efter«: »§ 30,
stk. 1, nr. 1, når lønmodtageren forlader
arbejdsmarkedet og er tilkendt alderspension, eller«.
[Udbetaling af ferie i perioden fra
den 1. september 2019 til den 31. august 2020]
3) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 48 a, stk. 2, 1.
pkt., ændres »eller« til: », §
30, stk. 1, nr. 1, når lønmodtageren forlader
arbejdsmarkedet og er tilkendt alderspension, eller«.
[Udbetaling af ferie optjent i
perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020]
Til § 3
4) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring af § 15, stk. 5,
ændres »stk. 1, 2 og 4« til: »stk. 2 og
4«.
[Udbetaling af feriemidler til
lønmodtagere, der når pensi?onsalderen forud for den
1. oktober 2021]
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 01
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 67 af 25. januar 2019, som ændret ved § 2 i lov nr.
701 af 8. juni 2018 og § 3 i lov nr. 339 af 2. april 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »8,3« til: »8,4«.
2. I
§ 25 c, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »8,3« til: »8,4«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 4, om præcisering af fondsferiedage]
Til § 6
6) I
stk. 2 ændres »og 5«
til: », 5 og 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslaget ændrer lov om ferie og
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler.
Det foreslås, at titlen til
lovforslaget ændres, så det præciseres, at der ud
over de to førstnævnte love ændres i flere
love.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at udbetaling af ferie, som er optjent i perioden fra den 1.
september 2019 til den 31. august 2020, undtages fra § 29,
stk. 3, om, at ferien ikke kan udbetales efter kapitel 5 og 5 a,
når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet og er
tilkendt alderspension. Feriebetalingen vil således som efter
gældende regler kunne udbetales til lønmodtageren,
når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet og er
tilkendt alderspension, jf. § 30, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ferie, som er optjent i perioden fra den 1. september 2019
til den 31. august 2020, undtages fra at skulle behandles efter
§ 48 a, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, når lønmodtageren forlader
arbejdsmarkedet og er tilkendt alderspension. Forslaget betyder, at
arbejdsgiveren, FerieKonto eller feriekassen vil kunne udbetale
feriebetalingen til lønmodtagere, som får tilkendt
alderspension frem til tidsfristen for indberetning til fonden den
31. december 2020.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at udbetaling af tilgodehavende feriemidler til
lønmodtagere, der når pensionsalderen, undtages fra
§ 15, stk. 5, således at de tilgodehavende feriemidler
skal udbetales til lønmodtagere, der når
pensi?onsalderen efter § 15, stk. 1, også forud for den
1. oktober 2021.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 2, nr. 4, hvorefter det
maksimale antal feriedage som betingelse for at kunne gøre
brug af fondsferiedage ændres fra 8,3 feriedage til 8,4
feriedage i overensstemmelse med, hvad Ferielovsudvalget har
forudsat.
Efter § 25 a, stk. 3, kan ferie med
ferieydelse, som en lønmodtager i ansættelse har
optjent i perioden fra den 1. september 2019 til og med den 31.
december 2019 under de første 14 ugers barsel, afholdes i
perioden fra den 1. maj 2020 til og med den 31. august 2020, hvis
lønmodtageren i perioden fra den 1. januar 2019 til og med
den 31. august 2019 har optjent mindre end 8,3 dages betalt ferie
efter ferieloven.
Det foreslås i nr. 1, at retten til
at holde ferie med ferieydelse tilsvarende gøres betinget
af, at lønmodtageren har optjent mindre end 8,4 dage i
overensstemmelse med ferielovens regler, hvilket har været
forudsat i forbindelse med konsekvensændringerne i
barselsloven som følge af indførelse af
samtidighedsferie i ferieloven, jf. lov nr. 701 af 8. juni
2018.
Efter § 25 c, stk. 1, optjener en
person, som ikke er i et ansættelsesforhold, alene ret til
ferieydelse i perioden fra den 1. september 2019 til og med den 31.
december 2019. Retten er betinget af, at der er udbetalt
barselsdagpenge under fraværet, og at der i perioden fra den
1. januar 2019 til og med den 31. august 2019 er optjent mindre end
8,3 dages betalt ferie efter ferieloven. Ferien afholdes i perioden
fra den 1. maj 2020 til og med den 31. august 2020.
Det foreslås i nr. 2, at retten til
at holde ferie med ferieydelse på samme måde som i nr.
1 gøres betinget af, at lønmodtageren har optjent
mindre end 8,4 dage.
Til nr. 6
Det foreslås, at ændringen i
barselsloven træder i kraft den 1. september 2019.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2019 og var til 1. behandling den 14. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 18. december 2018 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 134. Den 27. februar 2019
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |