Fremsat den 27. februar 2019 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og
forskellige andre love
(Ret til at afvise lægebehandling uden
ydelsesmæssige konsekvenser)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 21
a affattes således:
Ȥ 21 a. Retten til
sygedagpenge bortfalder ikke, hvis den sygemeldte afviser at
modtage behandling foretaget af en læge i form af operation
eller lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 701 af 8. juni 2018,
§ 2 i lov nr. 707 af 8. juni 2018, § 1 i lov nr. 743 af
8. juni 2018, § 1 i lov nr. 1526 af 18. december 2018 og
senest ved § 2 i lov nr. 1527 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 69 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
ressourceforløb.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
2. I
§ 69 k indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. § 110
a ophæves.
§ 3
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som senest ændret ved
§ 9 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 15,
stk. 2, ophæves.
§ 4
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 125 af 6. februar 2019
foretages følgende ændringer:
1. § 18
a affattes således:
Ȥ 18 a. Afviser en
person at modtage behandling foretaget af en læge i form af
operation, lægeordineret medicin eller lægebehandling
af tilsvarende indgribende karakter, kan det ikke tillægges
betydning ved vurderingen af personens ret til
førtidspension.«
2. I
§ 43 a, stk. 2, ændres
»§§ 43 b og 43 c« til: »§ 43
b«.
3. § 43
b affattes således:
Ȥ 43 b. Afviser en
pensionist at modtage behandling foretaget af en læge i form
af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan det
ikke tillægges betydning ved vurderingen af, om personen
fortsat har ret til førtidspension.«
4. § 43
c ophæves.
§ 5
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 17. november 2017,
som senest ændret ved § 2 i lov nr. 125 af 6. februar
2019 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 54, stk. 3, indsættes
efter »forbedre erhvervsevnen væsentligt«:
», jf. dog stk. 4«.
2. I
§ 54 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan det
ikke tillægges betydning ved vurderingen af, om der kan ske
ændring af pensionen.«
§ 6
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, som
senest ændret ved § 4 i lov nr. 1526 af 18. december
2018 og § 1 i lov nr. 1527 af 18. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 70 a,
stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
visitation til fleksjob.«
§ 7
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | 2.1. | Ret til at afvise
lægebehandling uden ydelsesmæssige
konsekvenser | 2.1.1. | De to
forsøgsordninger om ret til at afvise
lægebehandling | 2.1.2. | Gældende ret om
sygedagpenge | 2.1.3. | Gældende ret om
retssikkerhedslovens § 11 m.v. | 2.1.4. | Gældende ret om
ressourceforløbsydelse | 2.1.5. | Gældende ret om
førtidspension | 2.1.6. | Gældende ret om
fleksjob | 2.1.7. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance indgik den 18. december 2013 forlig om en reform af
sygedagpengesystemet - Økonomisk sikkerhed for sygemeldte
samt en tidligere og bedre indsats.
Med reformen, som udmøntet ved lov nr.
720 af 25. juni 2014, blev der blandt andet indført en
toårig forsøgsordning, hvor borgere kan afvise at tage
imod lægebehandling, uden at det kan få betydning for
retten til sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse eller
for kommunens vurdering af, om der er grundlag for at bevilge
fleksjob eller tilkende førtidspension.
Forsøgsordningen er senere blevet forlænget til den
30. juni 2019.
Formålet med dette lovforslag er at
gøre forsøgsordningen - hvorefter en borger har ret
til at afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige
konsekvenser - permanent fra den 1. juli 2019.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ret til at
afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige
konsekvenser
2.1.1. De to
forsøgsordninger om ret til at afvise
lægebehandling
Intentionen med den eksisterende
forsøgsordning - hvorefter en borger har ret til at afvise
lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser - er at
sikre, at borgere ikke skal føle sig tvunget til at tage
imod behandling, som de er utrygge ved, samtidig med at det i
sådanne tilfælde kan blive afdækket, om der er
andre behandlingsmuligheder.
En evaluering af den første
forsøgsordning - der blev indført med
sygedagpengereformen - viste, at ordningen blev anvendt i et
begrænset omfang. Det samlede antal sager på landsplan
blev estimeret til at udgøre 150-200 sager i perioden fra
den 1. juli 2014 til den 1. november 2015.
I den første toårige
forsøgsordning havde den enkelte borger ret til at afvise at
tage imod lægebehandling, uden det fik betydning for retten
til sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse eller for
kommunens vurdering af, om der var grundlag for at bevilge fleksjob
eller tilkende førtidspension, så længe borgeren
medvirkede til, at kommunen kunne indhente en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der kunne anbefales anden
behandling.
Hvis borgeren afviste at tage imod
lægebehandling, skulle sagen forelægges regionens
kliniske funktion til en vurdering af, om der kunne anbefales en
anden behandlingsmulighed end den, som borgeren var blevet tilbudt.
Ønskede borgeren ikke at deltage i den anden
lægebehandling, som regionens kliniske funktion anbefalede,
fik det ikke betydning for borgerens ret til ydelse eller mulighed
for at få bevilget fleksjob eller tilkendt
førtidspension.
Ved lov nr. 625 af 8. juni 2016 blev den
toårige forsøgsordning justeret og forlænget i
en treårig forsøgsperiode (fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019), idet en treårig forlængelse
skulle give mulighed for at afprøve den justerede model i
praksis samt medvirke til at fastslå, om den begrænsede
anvendelse af den første forsøgsordning var udtryk
for et stabilt niveau forud for en eventuel beslutning om at
gøre ordningen permanent.
Den nuværende treårige
forsøgsordning blev justeret således, at kommunen ikke
længere skulle indhente en vurdering fra regionens kliniske
funktion om, hvorvidt en anden behandling kunne anbefales. I den
nuværende forsøgsordning er det alene
sundhedskoordinatoren fra regionens kliniske funktion, der skal
komme med en udtalelse om, hvorvidt der kan anbefales en anden
behandling.
Hvis der kan anbefales en anden behandling,
men borgeren heller ikke ønsker denne, kan borgeren fortsat
afvise lægebehandling, uden det får betydning for
borgerens ret til ydelse eller mulighed for at få bevilget
fleksjob eller tilkendt førtidspension.
Den justerede treårige
forsøgsordning udløber den 30. juni 2019.
I 2018 er der foretaget en høring i 13
af landets kommuner samt regionernes kliniske funktioner.
Høringen viser, at også den nuværende ordning
anvendes i et begrænset omfang, og at anvendelsen af
ordningen ikke synes at være steget, siden den første
forsøgsordning blev indført. Høringen viser
endvidere, at kommunernes praksis for at inddrage en
sundhedskoordinator varierer. Nogle kommuner inddrager en
sundhedskoordinator i alle eller de fleste sager, hvor en borger
afviser lægebehandling, mens andre kun i mindre omfang
inddrager en sundhedskoordinator. Høringen viser, at den
type behandling, borgeren typisk afviser, er medicinsk behandling
mod psykiske lidelser, rygoperationer og smertestillende medicinsk
behandling. Høringen viser desuden, at sundhedskoordinatoren
i et begrænset omfang kan pege på en alternativ
behandling.
Forligspartierne bag sygedagpengereformen har
derfor aftalt, at ordningen skal gøres permanent, men at den
skal justeres således, at kommunen efter den 30. juni 2019
ikke skal inddrage sundhedskoordinatoren, hvis den sygemeldte
afviser at modtage lægebehandling.
2.1.2. Gældende ret om sygedagpenge
Efter § 21, stk. 1, nr. 2, i lov om
sygedagpenge bortfalder retten til sygedagpenge, så
længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at
lade sig indlægge på sygehus eller modtage
nødvendig lægebehandling, jf. dog § 21 a, eller
mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i
hensigtsmæssig optræning for at genvinde
arbejdsevnen.
Det er et krav, at behandlingen efter al
erfaring med rimelig sikkerhed vil kunne medføre en
forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen, og den
må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig
risiko for personens liv og førlighed. Bestemmelsen omfatter
også situationer, hvor den ordinerede behandling ikke er
lægebehandling i snæver forstand, f.eks. behandling ved
fysioterapeut.
Med reformen af sygedagpengesystemet, som
udmøntet ved lov nr. 720 af 25. juni 2014, blev der pr. 1.
juli 2014 bl.a. indført en toårig
forsøgsordning, hvor borgere kunne afvise at tage imod
lægebehandling, uden at det kunne få betydning for
retten til sygedagpenge.
I den treårige forsøgsperiode
indhenter kommunen - hvis den sygemeldte afviser at modtage
lægebehandling - en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om,
hvorvidt anden behandling kan anbefales. Har kommunen indhentet en
udtalelse, kan det efter gældende regler ikke tillægges
betydning for den sygemeldtes ret til sygedagpenge, at den
sygemeldte har afvist at modtage lægebehandling.
Sundhedskoordinatoren er ansat i regionens
kliniske funktion og kan i forbindelse med udtalelsen trække
på den lægelige ekspertise, som er til rådighed i
den kliniske funktion. Borgeren har således ret til en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der findes en anden
behandlingsmulighed.
I modsætning til § 21, stk. 1, nr.
2, omfatter forsøgsordningen alene lægebehandling i
snæver forstand. Det vil sige behandlinger foretaget af en
læge, eksempelvis operationer og behandling med
lægeordineret medicin. Forsøget omfatter eksempelvis
ikke genoptræning efter operation eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere omfatter forsøgsordningen ikke
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Hvis borgeren i forsøgsperioden ikke
ønsker at modtage tilbudt lægebehandling, og borgeren
heller ikke ønsker at medvirke til, at kommunen indhenter en
udtalelse fra en sundhedskoordinator, vil dette kunne få
betydning for retten til sygedagpenge.
Den treårige forsøgsordning skal
sikre, at borgeren ikke føler sig tvunget til at deltage i
lægebehandling, herunder lade sig operere eller modtage
medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg ved, eksempelvis
operation for diskusprolaps, behandling med antidepressiv medicin
og ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Efter sygedagpengelovens § 27 kan
sygedagpengeperioden forlænges udover
revurderingstidspunktet, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Hvis
en sygemeldt i forsøgsperioden afviser at tage imod
lægebehandling, kan det få konsekvenser for retten til
sygedagpenge i de tilfælde, hvor en af
forlængelsesmulighederne i sygedagpengelovens § 27 -
på grund af afvisning af lægebehandling - ikke er
opfyldt.
Dette er tilfældet, hvis der f.eks. ikke
kan ske en afklaring af pågældendes arbejdsevne inden
for 69 uger efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2, og
sygedagpengeperioden ikke kan forlænges efter denne
bestemmelse. Det gælder uanset årsagen til, at
afklaringen ikke kan ske og derfor også, hvis det er fordi,
den sygemeldte ikke ønsker lægelig behandling.
Tilsvarende kan sygedagpengeperioden ikke forlænges efter
sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 3, om, at den sygemeldte
er under lægelig behandling og skønnes at kunne vende
tilbage på arbejdsmarkedet inden for 134 uger, hvis den
sygemeldte ikke er under lægelig behandling, eller den
sygemeldte ikke skønnes at ville kunne genoptage
erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger. Hvis
det vurderes, at pågældende i de omhandlede
tilfælde ikke opfylder betingelserne for at få
sygedagpengeperioden forlænget, vil den sygemeldte skulle
overgå til jobafklaringsforløb, såfremt
betingelserne herfor er opfyldt, jf. § 24, stk. 2.
2.1.3. Gældende ret om retssikkerhedslovens § 11
m.v.
Efter § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
følger det, at myndigheden kan anmode personer, der
søger om eller får hjælp, om at lade sig
undersøge hos en læge eller blive indlagt til
observation og behandling som led i sagsbehandlingen.
Helbredsmæssige forhold har betydning
for en række af de sociale ydelser, f.eks. sygedagpenge,
førtidspension og fleksjob. For eksempel kan
kommunalbestyrelsen efter pensionslovgivningen som udgangspunkt
ikke tilkende førtidspension, før det er
dokumenteret, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved deltagelse i ressourceforløb, eller
aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige
foranstaltninger eller andre foranstaltninger, herunder deltagelse
i lægeligt anbefalet behandling. Hvis en borger afviser at
tage imod den lægebehandling, som lægen anbefaler, kan
det derfor betyde, at der ikke kan tilkendes førtidspension.
Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne
medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller
arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen
væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed.
Den lægelige eller anden
sundhedsmæssige undersøgelse er i disse tilfælde
således afgørende for, om hjælpen kan gives til
borgeren og i givet fald omfanget af hjælpen, idet der i
disse sager skal indhentes oplysninger fra borgerens læge,
inden sagen skal forelægges for rehabiliteringsteamet.
Øvrige lægelige oplysninger og vurderinger skal altid
indhentes via klinisk funktion i regionen.
Efter § 11 b i retssikkerhedsloven
følger det, at hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11,
stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver samtykke til, at myndigheden
kan indhente oplysninger, jf. § 11 a, stk. 1, skal myndigheden
behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag,
medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke, jf. § 11 a,
stk. 2, og § 11 c.
Hvis en borger i en konkret sag ikke
ønsker at medvirke, f.eks. ikke vil tillade, at der
indhentes fortrolige oplysninger fra andre myndigheder efter §
11 a, stk. 1, eller nægter at lade sig undersøge af en
læge, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, er udgangspunktet, at
borgerens ønsker skal respekteres.
Dette gælder også, selv om
myndigheden skønner, at det vil kunne være til
borgerens fordel, at myndigheden får de ønskede
oplysninger. En myndighed må således ikke - heller ikke
i ansøgningssager - af egen drift forsøge at skaffe
nødvendige fortrolige oplysninger, medmindre oplysningerne
kan indhentes uden samtykke efter § 11 a eller § 11 c.
Når borgerens ønske skal respekteres, skal myndigheden
gøre borgeren opmærksom på, hvilken konsekvens
den manglende medvirken kan få. Konsekvensen er, at sagen
må afgøres på det grundlag, som foreligger, det
vil sige ud fra de oplysninger, som nu er i sagen. Dette princip
kaldes princippet om den processuelle skadevirkning og er
lovfæstet i § 11 b.
Det er en forudsætning for, at
myndigheden kan tillægge borgerens manglende medvirken
betydning, at de manglende oplysninger er relevante i forhold til
den hjælp, som der skal træffes afgørelse
om.
Konsekvenserne af manglende medvirken vil
afhænge af, hvilke oplysninger som mangler, og hvilken form
for hjælp der er tale om. Drejer det sig f.eks. om
oplysninger om økonomiske forhold, som er afgørende
for, om hjælpen kan bevilges, kan resultatet være et
afslag. Konsekvensen kan også være, at hjælpen
tildeles med et mindre beløb end det, der er søgt
om.
2.1.4. Gældende ret om
ressourceforløbsydelse
Det følger af §§ 69 e og 69 p
i lov om aktiv socialpolitik, at hvis personen gentagne gange uden
rimelig grund afviser eller udebliver fra tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning eller
på anden vis ikke medvirker i ressourceforløbet eller
jobafklaringsforløbet, som fremgår af
rehabiliteringsplanen, jf. kapitel 12 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om, at ressourceforløbsydelsen
ophører.
Efter §§ 69 e og 69 p i lov om aktiv
socialpolitik kan kommunen træffe afgørelse om, at
ressourceforløbsydelsen til en person i
jobafklaringsforløb eller ressourceforløb
ophører, hvis personen uden rimelig grund gentagne gange
afviser eller udebliver fra tilbud eller på anden vis ikke
medvirker i jobafklaringsforløbet eller
ressourceforløbet.
Den toårige forsøgsperiode fra
2014 blev videreført i den gældende bestemmelse i
§ 110 a i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter jobcenteret i
en treårig forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019 skal indhente udtalelse fra en
sundhedskoordinator, hvis en person i forbindelse med en
afgørelse om ressourceforløbsydelse afviser at
modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven, om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Hvis personen heller ikke ønsker at
deltage i den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
anbefaler, kan jobcenteret i forsøgsperioden fortsat ikke
tillægge det betydning for en afgørelse om ret til
ressourceforløbsydelse.
Endvidere kan det, når jobcenteret har
indhentet en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, ikke
tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
ressourceforløbsydelse, at personen afviser at modtage
lægebehandling, herunder den lægebehandling, som
sundhedskoordinatoren måtte have anbefalet. Det fremgår
af den gældende bestemmelse i § 110 a.
Hvis personen ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, kan jobcenteret
træffe afgørelse om, at personen ikke opfylder
betingelserne for ressourceforløbsydelse. Det fremgår
af den gældende bestemmelse i § 110 a.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.
om de to forsøgsordninger om ret til at afvise
lægebehandling og afsnit 2.1.3. om retssikkerhedsloven.
2.1.5. Gældende ret om
førtidspension
Det følger af reglerne i § 18,
stk. 1, i lov om social pension, at en sag overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension, når det
er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold
er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne
ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller
aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
tilkendes førtidspension.
Med de to forsøgsordninger fraviges
lovens almindelige udgangspunkt. Med den aktuelle
forsøgsordning, som gælder fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019, er retsstillingen, at der indhentes en
udtalelse fra en sundhedskoordinator om, hvorvidt anden behandling
kan anbefales, og at borgere kan afvise lægebehandling, uden
at det kan tillægges betydning ved behandlingen af deres sag
om førtidspension.
Det følger således af § 18
a, stk. 1, i lov om social pension, at i en forsøgsperiode
fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter
kommunalbestyrelsen, hvis en person afviser at modtage
lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig vurdering
må antages at kunne forbedre den pågældendes
arbejdsevne, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en
anden behandling kan anbefales.
Det følger videre af § 18 a, stk.
2, i lov om social pension, at hvis kommunalbestyrelsen har
indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning ved
vurderingen af personens ret til førtidspension, at den
pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling som måtte være
anbefalet af sundhedskoordinatoren.
For så vidt angår frakendelse af
førtidspension, er det lovens almindelige udgangspunkt, at
hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
ske frakendelse af førtidspension.
Dette følger af § 43 a, stk. 2, i
lov om social pension, hvor det fremgår, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at
førtidspensionen inddrages i tilfælde, hvor
pensionisten ikke medvirker til de nødvendige
undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, optræning
eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at
kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt.
Med de to forsøgsordninger fraviges
lovens almindelige udgangspunkt. Med den aktuelle
forsøgsordning, som gælder fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019, er retsstillingen, at der indhentes en
udtalelse fra en sundhedskoordinator om, hvorvidt en anden
behandling kan anbefales, men at førtidspensionister kan
afvise lægebehandling, uden at det kan tillægges
betydning ved vurderingen af deres fortsatte ret til
førtidspension. Dette følger af § 43 b, stk. 1,
i lov om social pension, sammenholdt med § 43 b, stk. 2.
Af § 43 b, stk. 1, fremgår det, at
i en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30.
juni 2019 indhenter kommunalbestyrelsen, hvis en pensionist afviser
at modtage lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig
vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes arbejdsevne, en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales.
Det følger videre af § 43 b, stk.
2, at har kommunalbestyrelsen indhentet en udtalelse, jf. stk. 1,
kan det i forsøgsperioden ikke tillægges betydning for
pensionistens ret til førtidspension, at den
pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling, som måtte være
anbefalet af sundhedskoordinatoren.
For personer, der er tilkendt
førtidspension efter gammel ordning (før 2003), er
det reglerne i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., der finder
anvendelse. Der kan ikke længere ske tilkendelse efter denne
lov, og frakendelse kan kun ske, såfremt pensionisten selv
ønsker det.
Det følger af reglerne i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om ændring af førtidspension, jf.
hertil § 54, stk. 1, nr. 2. Der kan således fortsat
behandles ansøgninger om forhøjelse af den tilkendte
pension efter denne lov.
Det følger af § 54, stk. 3, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., at kommunalbestyrelsen kan
bestemme, at førtidspensionen ikke kan forhøjes i de
tilfælde, hvor en person ikke medvirker til de
nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
optræning eller andre foranstaltninger, der må antages
mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen væsentligt.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
ske forhøjelse af førtidspensionen.
2.1.6. Gældende ret om fleksjob
Efter § 70 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kan en person først blive
visiteret til fleksjob, når der er dokumentation for, at
arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat i forhold til
ethvert erhverv. Fleksjob kan først tilbydes, når alle
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt andre
foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på
omplacering på arbejdspladsen, har været
afprøvet for at bringe eller fastholde den
pågældende i ordinær beskæftigelse.
Helbredsmæssige forhold har betydning
for tilkendelse af en række sociale ydelser, herunder
fleksjob. Behandling kan også være en betingelse for at
få hjælp. Det er et krav, at behandlingen efter al
erfaring med rimelig sikkerhed vil kunne medføre en
forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen, og den
må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig
risiko for personens liv og førlighed.
Da det er en betingelse for at blive visiteret
til fleksjob, at en persons arbejdsevne er varigt og
væsentlig nedsat, kunne der efter reglerne før den 1.
juli 2014 stilles krav om, at en person forud for visitation til
fleksjob skulle lade sig undersøge og eventuelt tage imod
behandling for, at jobcenteret kunne vurdere, om personen opfyldte
betingelserne for visitation til fleksjob.
Med reformen af sygedagpengesystemet, som
udmøntet ved lov nr. 720 af 25. juni 2014, blev der pr. 1.
juli 2014 bl.a. indført en toårig
forsøgsordning, hvor borgere kunne afvise at tage imod
lægebehandling, uden at det kunne få betydning for
kommunens vurdering af, om der er grundlag for at bevilge
fleksjob.
Den toårige forsøgsperiode fra
2014 blev videreført i den gældende bestemmelse i
§ 70 a, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
hvorefter jobcenteret i en treårig forsøgsperiode fra
den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 skal indhente
udtalelse fra sundhedskoordinatoren, hvis en person i forbindelse
med en afgørelse om visitation til fleksjob afviser at
modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven om, hvorvidt en anden behandling kan anbefales,
jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Hvis personen heller ikke ønsker at
deltage i den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
anbefaler, kan jobcenteret i forsøgsperioden fortsat ikke
tillægge det betydning for en afgørelse om visitation
til fleksjob.
Endvidere kan det, når jobcenteret har
indhentet en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, ikke
tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
fleksjob, at personen afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
måtte have anbefalet. Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 70 a, stk. 3.
Hvis personen ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, kan jobcenteret
træffe afgørelse om, at personen ikke opfylder
betingelserne for visitation til fleksjob. Det fremgår af den
gældende bestemmelse i § 70 a, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.
om de to forsøgsordninger om ret til at afvise
lægebehandling og til afsnit 2.1.3. om retssikkerhedslovens
§ 11 m.v.
2.1.7. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
En høring i 13 kommuner og regionernes
kliniske funktioner har vist, at den treårige
forsøgsordning anvendes i et begrænset omfang.
Kommunerne og de kliniske funktioner peger på, at det
varierer efter den behandlingstype, der afvises, om der kan peges
på anden behandling.
Det foreslås derfor, at ordningen
gøres permanent men justeres, så en borger vil
opretholde retten, til at afvise lægebehandling som i
forsøgsordningen, men uden sagen skal forelægges en
sundhedskoordinator. Manglende deltagelse i lægebehandling
vil således ikke kunne føre til, at kommunen stopper
sygedagpenge eller afviser ikke at bevilge fleksjob ligesom
manglende deltagelse i lægebehandling ikke vil kunne
tillægges betydning ved vurderingen af, om en person skal
tilkendes eller frakendes førtidspension.
Formålet med at gøre ordningen
permanent er at sikre, at borgere ikke skal føle sig tvunget
til at deltage i lægebehandling, herunder lade sig operere
eller modtage medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg
ved.
Forslaget om retten til at afvise
lægebehandling omfatter, som i det nuværende
forsøg, alene lægebehandling i snæver forstand.
Det vil sige behandlinger foretaget af en læge i form af
operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter. Forslaget
omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation, eller
behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en læge,
der har anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil skal
bidrage til egen helbredelse. Endvidere omfatter forslaget ikke
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes alene at
indebære offentlige udgifter for personer på
sygedagpenge. Det beror på, at det typisk vil dreje sig om
behandlingsforslag forud for f.eks. visitation til fleksjob eller
tilkendelse af førtidspension, hvor borgeren typisk vil
være sygedagpengemodtager.
På baggrund af en høring
foretaget i 13 kommuner af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering skønnes antallet af sager til ca. 150 sager
årligt på landsplan. Det skønnes, at forslaget
vil betyde, at der i gennemsnit udbetales 3 ugers sygedagpenge til
personer, der er berørt af forslaget.
Det skønnes, at lovforslaget vil
medføre merudgifter for det offentlige (før skat og
tilbageløb) på 0,8 mio. kr. i 2019 og 1,5 mio. kr. i
2020 og frem. Heraf vil staten samlet set have merudgifter på
0,3 mio. kr. i 2019 og 0,6 mio. kr. årligt i 2020 og frem, og
kommunerne vil samlet set have merudgifter på 0,5 mio. kr. i
2019 og 0,9 mio. kr. i 2020 og frem. Merudgifterne vedrører
ydelser til sygedagpenge.
De samlede økonomiske konsekvenser
fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser | Mio. kr. 2019 pl | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Stat | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | Sygedagpenge | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | Kommune | 0,5 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | Udgifter til sygedagpenge (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,5 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 0,8 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | I alt (efter skat og
tilbageløb) | 0,4 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | Der er foretaget afrundinger |
|
Lovforslaget finansieres via den permanente
satspulje på § 17.59.21.10
Udvikling af den sociale indsats
på det rummelige arbejdsmarked. Puljen er
satspuljefinansieret og Beskæftigelses-ministeriet har
fået satspuljekredsens opbakning til finansieringen af
lovforslaget via puljen med 0,4 mio. kr. i 2019 og 0,7 mio. kr.
årligt fra 2020 og frem.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører i øvrigt ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. januar 2019 til den 13. februar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension, BDO Kommunernes Revision,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Det Faglige Hus, DUKH, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring &
Pension, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frie
Funktionærer, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejdsgivere,
Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af fleks- og
skånejobbere, Landsforeningen for førtidspensionister,
LEV, Lægeforeningen, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Pension Danmark, Producentforeningen, Rigsrevisionen,
Rødovre Kommune SAND - De hjemløses
landsorganisation, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune,
Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2019: 0,3 mio. kr. 2020: 0,6 mio. kr. 2021: 0,6 mio. kr. 2022: 0,6 mio. kr. 2023: 0,6 mio. kr. | | | Kommuner: 2019: 0,5 mio. kr. 2020: 0,9 mio. kr. 2021: 0,9 mio. kr. 2022: 0,9 mio. kr. 2023: 0,9 mio. kr. | | | Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 21,
stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, bortfalder retten til
sygedagpenge, så længe den sygemeldte mod lægens
opfordring afviser at modtage nødvendig
lægebehandling, jf. dog § 21 a. Bestemmelsen omfatter
også situationer, hvor den ordinerede behandling ikke er
lægebehandling i snæver forstand, f.eks. behandling ved
fysioterapeut.
Kravet om deltagelse i lægebehandling
kan medføre, at personer, der ikke ønsker at deltage
i behandling, kan føle sig tvunget til at tage imod
behandlingen for ikke at miste retten til sygedagpenge.
Efter de gældende regler i § 21 a,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, indhenter kommunen - i en
treårig forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med
den 30. juni 2019 - en udtalelse fra en sundhedskoordinator, hvis
en sygemeldt afviser at modtage lægebehandling.
Forsøgsordningen vedrører alene
retten til at afvise lægebehandling i snæver forstand
og omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation
eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en
læge, der har anbefalet eller ordineret behandlingen, idet
borgeren som hidtil skal bidrage og medvirke til egen helbredelse.
Endvidere omfatter ordningen ikke samtaleforløb og
behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke betragtes
som lægebehandling i snæver forstand.
Hvis den sygemeldte heller ikke ønsker
at modtage den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
anbefaler, får det i forsøgsperioden ikke konsekvenser
for den sygemeldtes ret til sygedagpenge.
Hvis den sygemeldte ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra en sundhedskoordinator på baggrund
af sygemeldtes afvisning af lægebehandling, får dette
betydning for sygemeldtes ret til sygedagpenge. Kommunen
træffer på denne baggrund afgørelse om, at den
sygemeldtes ret til sygedagpenge bortfalder, så længe
den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling efter §
21, stk. 1, nr. 2.
Sundhedskoordinatoren er ansat i regionens
kliniske funktion og kan i forbindelse med udtalelsen trække
på den lægelige ekspertise, som er til rådighed i
den kliniske funktion. Borgeren har således ret til en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der findes en anden
behandlingsmulighed.
Efter sygedagpengelovens § 27 kan
sygedagpengeperioden forlænges udover
revurderingstidspunktet, hvis den sygemeldte opfylder mindst
én af 7 forlængelsesregler, som fremgår af
§ 27, stk. 1.
Hvis en sygemeldt i forsøgsperioden
afviser at tage imod lægebehandling, kan det få
konsekvenser for retten til sygedagpenge i de tilfælde, hvor
en af forlængelsesmulighederne - på grund af afvisning
af lægebehandling - ikke er opfyldt.
Hvis der f.eks. ikke kan ske en afklaring af
pågældendes arbejdsevne inden for 69 uger efter
forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 2, kan
sygedagpengeperioden ikke forlænges efter denne bestemmelse.
Det gælder uanset årsagen til, at afklaringen ikke kan
ske og derfor også, hvis det er fordi, den sygemeldte ikke
ønsker lægelig behandling. Tilsvarende kan
sygedagpengeperioden ikke forlænges efter
forlængelsesreglen i sygedagpengelovens § 27, stk. 1,
nr. 3, om, at den sygemeldte er under lægelig behandling og
skønnes at kunne vende tilbage på arbejdsmarkedet
inden for 134 uger, hvis den sygemeldte ikke er under lægelig
behandling, eller den sygemeldte ikke skønnes at ville kunne
genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134
uger. Hvis det vurderes, at pågældende i de omhandlede
tilfælde ikke opfylder betingelserne for at få
sygedagpengeperioden forlænget, vil den sygemeldte skulle
overgå til jobafklaringsforløb, såfremt
betingelserne herfor er opfyldt, jf. § 24, stk. 2, i
sygedagpengeloven.
Efter den forslåede affattelse af § 21 a vil retten til sygedagpenge ikke
bortfalde, hvis den sygemeldte afviser at modtage behandling
foretaget af en læge i form af operation eller
lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter.
Baggrunden for forslaget er, at en borger ikke
skal føle sig tvunget til at deltage i lægebehandling,
herunder lade sig operere eller modtage medicinsk behandling, som
borgeren ikke er tryg ved.
Med forslaget gøres den treårige
forsøgsordning permanent, men justeres dog, således at
det ikke længere er et krav, at kommunen indhenter en
udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt
sundhedskoordinatoren kan anbefale en anden behandling. Borgeren
vil derfor få ret til at afvise lægebehandling, uden at
det vil få ydelsesmæssige konsekvenser.
Forslaget vil - som i den nuværende
forsøgsordning - alene omfatte lægebehandling i
snæver forstand. Forslaget vil derfor omfatte operationer og
behandling med lægeordineret medicin samt
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Derimod vil forslaget eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke omfatte
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Borgeren vil fortsat have pligt til at
medvirke og deltage i sagens oplysning, herunder lade sig
undersøge, jf. sygedagpengelovens § 21 og § 11,
stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Borgeren vil ligeledes fortsat have pligt til
at medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en
lægeattest til brug for den første opfølgning,
hvis kommunen beder om dette, jf. § 11 b i sygedagpengeloven.
Manglende medvirken til udarbejdelse af øvrige
lægeattester kan sanktioneres i henhold til
sygedagpengelovens § 21.
Hvis en sygemeldt afviser at tage imod
lægebehandling, kan det fortsat få konsekvenser for
retten til sygedagpenge i de tilfælde, hvor en af
forlængelsesmulighederne i sygedagpengelovens § 27 -
på grund af afvisning af lægebehandling - ikke er
opfyldt.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 11,
stk. 1, nr. 2, i retssikkerhedsloven, kan en person miste retten
til ressourceforløbsydelse under ressourceforløb og
jobafklaringsforløb, hvis personen ikke medvirker til at
lade sig undersøge hos en læge eller at blive indlagt
til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.
Det følger af den gældende regel
i § 11 b i retssikkerhedsloven, at hvis borgeren ikke
medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver
samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. §
11 a, stk. 1, skal myndigheden behandle sagen om hjælp
på det foreliggende grundlag, medmindre oplysninger kan
indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, og § 11
c.
Det følger af § 69 e i lov om
aktiv socialpolitik, at hvis personen gentagne gange uden rimelig
grund afviser eller udebliver fra tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning eller på
anden vis ikke medvirker i ressourceforløbet, som
fremgår af rehabiliteringsplanen, jf. kapitel 12 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om, at ressourceforløbsydelsen
ophører.
Efter de gældende regler i § 110 a,
indhenter kommunen - i en treårig forsøgsperiode fra
den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 - en udtalelse fra en
sundhedskoordinator, hvis en person afviser at modtage
lægebehandling.
Forsøgsordningen vedrører alene
retten til at afvise lægebehandling i snæver forstand
og omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation
eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en
læge, der har anbefalet eller ordineret behandlingen, idet
borgeren som hidtil skal bidrage og medvirke til egen helbredelse.
Endvidere omfatter forslaget ikke samtaleforløb og
behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke betragtes
som lægebehandling i snæver forstand.
Hvis personen heller ikke ønsker at
modtage den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
anbefaler, får det i forsøgsperioden ikke konsekvenser
for personens ret til ressourceforløbsydelse.
Hvis personen ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra en sundhedskoordinator på baggrund
af personens afvisning af lægebehandling, får dette
betydning for personens ret til ressourceforløbsydelse.
Kommunen træffer på denne baggrund afgørelse om,
at personens ret til ressourceforløbsydelse bortfalder,
så længe personen afviser at modtage
lægebehandling efter § 110 a.
Sundhedskoordinatoren er ansat i regionens
kliniske funktion og kan i forbindelse med udtalelsen trække
på den lægelige ekspertise, som er til rådighed i
den kliniske funktion. Borgeren har således ret til en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der findes en anden
behandlingsmulighed.
Hvis en person i forsøgsperioden, som
løber til og med den 30. juni 2019, afviser at tage imod
lægebehandling, kan det få konsekvenser for retten til
ressourceforløbsydelse, hvis det på denne baggrund
ikke kan fastslås, om personen opfylder betingelserne for
ressourceforløb.
Det foreslås, at der i § 69 indsættes et nyt stk. 2 om, at afviser en person at modtage
behandling foretaget af en læge i form af operation eller
lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter, vil dette ikke kunne
tillægges betydning for kommunens vurdering af, om personen
vil have ret til ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb.
Med bestemmelsen i stk. 2, vil der ske en
fravigelse af retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 2.
Baggrunden for forslaget er, at en borger ikke
vil skulle føle sig tvunget til at deltage i
lægebehandling, herunder lade sig operere eller modtage
medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg ved.
Med forslaget gøres den treårige
forsøgsordning permanent, men justeres, så det ikke
længere vil være et krav, at kommunen vil skulle
indhente en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt
sundhedskoordinatoren vil kunne anbefale en anden behandling.
Borgeren får derfor ret til at afvise lægebehandling,
uden det vil få ydelsesmæssige konsekvenser.
Forslaget vil således - som i den
nuværende forsøgsordning - alene omfatte
lægebehandling i snæver forstand. Forslaget vil derfor
omfatte operationer og behandling med lægeordineret medicin
samt lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Forslaget vil eksempelvis ikke skulle omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det vil være er en læge, der
har anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil vil skulle
bidrage til egen helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke skulle
omfatte samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke vil kunne betragtes som lægebehandling
i snæver forstand.
Borgeren vil fortsat have pligt til at
medvirke og deltage i sagens oplysning, herunder lade sig
undersøge, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven.
Borgeren vil ligeledes fortsat have pligt til
at medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en
lægeattest til brug for opfølgning, hvis kommunen
beder om dette.
Hvis en borger afviser at tage imod
lægebehandling, vil det fortsat kunne få konsekvenser
for retten til ressourceforløbsydelse, hvis det på
denne baggrund ikke vil kunne fastslås, om personen opfylder
betingelserne for ressourceforløb.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 11,
stk. 1, nr. 2, i retssikkerhedsloven, kan en person miste retten
til ressourceforløbsydelse under ressourceforløb og
jobafklaringsforløb, hvis personen ikke medvirker til at
lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til
observation og behandling som led i sagsbehandlingen.
Det følger af den gældende regel
i § 11 b i retssikkerhedsloven, at hvis borgeren ikke
medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver
samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. §
11 a, stk. 1, skal myndigheden behandle sagen om hjælp
på det foreliggende grundlag, medmindre oplysninger kan
indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, og § 11
c.
Det følger endvidere af § 69 p i
lov om aktiv socialpolitik, at hvis personen gentagne gange uden
rimelig grund afviser eller udebliver fra tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning eller
på anden vis undlader at medvirke til
jobafklaringsforløbet, som fremgår af
rehabiliteringsplanen, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om, at ressourceforløbsydelsen
ophører.
Efter de gældende regler i § 110 a,
indhenter kommunen - i en treårig forsøgsperiode fra
den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 - en udtalelse fra en
sundhedskoordinator, hvis en person afviser at modtage
lægebehandling.
Forsøgsordningen vedrører alene
retten til at afvise lægebehandling i snæver forstand
og omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation
eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en
læge, der har anbefalet eller ordineret behandlingen, idet
borgeren som hidtil skal bidrage og medvirke til egen helbredelse.
Endvidere omfatter forslaget ikke samtaleforløb og
behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke betragtes
som lægebehandling i snæver forstand.
Hvis personen heller ikke ønsker at
modtage den lægebehandling, som sundhedskoordinatoren
anbefaler, får det i forsøgsperioden ikke konsekvenser
for personens ret til ressourceforløbsydelse.
Hvis personen ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra en sundhedskoordinator på baggrund
af personens afvisning af lægebehandling, får dette
betydning for personens ret til ressourceforløbsydelse.
Kommunen træffer på denne baggrund afgørelse om,
at personens ret til ressourceforløbsydelse bortfalder,
så længe personen afviser at modtage
lægebehandling efter § 110 a.
Sundhedskoordinatoren er ansat i regionens
kliniske funktion og kan i forbindelse med udtalelsen trække
på den lægelige ekspertise, som er til rådighed i
den kliniske funktion. Borgeren har således ret til en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der findes en anden
behandlingsmulighed.
Hvis en person i forsøgsperioden, som
løber til og med den 30. juni 2019, afviser at tage imod
lægebehandling, kan det få konsekvenser for retten til
ressourceforløbsydelse, hvis det på denne baggrund
ikke kan fastslås, om personen opfylder betingelserne for
jobafklaringsforløb.
Det foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 2, at der i § 69 k
indsættes et nyt stk. 2 om, at
afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter vil dette
ikke kunne tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen vil have ret til ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb.
Med bestemmelsen i stk. 2, vil der ske en
fravigelse af retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 2.
Baggrunden for forslaget er, at en borger ikke
vil skulle føle sig tvunget til at deltage i
lægebehandling, herunder lade sig operere eller modtage
medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg ved.
Med forslaget gøres den treårige
forsøgsordning permanent, men justeres, så det ikke
længere vil være et krav, at kommunen vil skulle
indhente en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt
sundhedskoordinatoren vil kunne anbefale en anden behandling.
Borgeren vil derfor få ret til at afvise
lægebehandling, uden det vil få ydelsesmæssige
konsekvenser.
Forslaget vil således - som i den
nuværende forsøgsordning - alene omfatte
lægebehandling i snæver forstand. Forslaget vil derfor
omfatte operationer og behandling med lægeordineret medicin
samt lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Forslaget vil eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det vil være en læge, der har
anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil vil skulle bidrage
til egen helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke omfatte
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke vil kunne betragtes som lægebehandling
i snæver forstand.
Borgeren vil fortsat have pligt til at
medvirke og deltage i sagens oplysning, herunder lade sig
undersøge, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven.
Borgeren vil ligeledes fortsat have pligt til
at medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en
lægeattest til brug for opfølgning, hvis kommunen
beder om dette.
Hvis en borger afviser at tage imod
lægebehandling, vil det fortsat kunne få konsekvenser
for retten til ressourceforløbsydelse hvis det på
denne baggrund ikke vil kunne fastslås, om personen opfylder
betingelserne for jobafklaringsforløb.
Til nr. 3
Det følger af reglerne i § 110 a,
at kommunen i en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019 indhenter en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. af,
om en anden behandling kan anbefales.
Som følge af at forsøgsperioden
udløber den 30. juni 2019, foreslås det, at
bestemmelsen i § 110 a
ophæves.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af reglerne i § 15,
stk. 2, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., at kommunen i en
forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019
indhenter en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en
anden behandling kan anbefales i sager efter § 21 a i lov om
sygedagpenge, § 110 a i lov om aktiv socialpolitik og §
70 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Som følge af at forsøgsordningen
gøres permanent, men justeres, så det ikke
længere er et krav, at kommunen indhenter en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren om, hvorvidt sundhedskoordinatoren kan
anbefale en anden behandling, foreslås det, at bestemmelsen i
§ 15, stk. 2, ophæves.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.1.7. i de almindelige bemærkninger om ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af reglerne i lov om social
pension § 18, stk. 1, at en sag overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension, når det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne
ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller
aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
tilkendes førtidspension. Det indebærer, at
kommunalbestyrelsen som led i at træffe afgørelse om
tilkendelse af førtidspension kan stille krav om, at den
pågældende deltager i nødvendig
lægebehandling.
Med de to forsøgsordninger fraviges
lovens almindelige udgangspunkt. Med den aktuelle
forsøgsordning, som gælder fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019, er retsstillingen at der indhentes en
udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt anden behandling
kan anbefales, og at borgere kan afvise lægebehandling, uden
at det kan tillægges betydning ved behandlingen af deres sag
om førtidspension.
Det følger således af § 18
a, stk. 1, i lov om social pension, at i en forsøgsperiode
fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter
kommunalbestyrelsen, hvis en person afviser at modtage
lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig vurdering
må antages at kunne forbedre den pågældendes
arbejdsevne, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en
anden behandling kan anbefales.
Det følger videre af § 18 a, stk.
2, i lov om social pension, at hvis kommunalbestyrelsen har
indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning ved
vurderingen af personens ret til førtidspension, at den
pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling som måtte være
anbefalet af sundhedskoordinatoren.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.5.
Det foreslås, at nyaffatte § 18 a, således at det fremover
fremgår, at afviser en person at modtage behandling foretaget
af en læge i form af operation eller lægeordineret
medicin eller lægebehandling af tilsvarende indgribende
karakter, der ud fra en sundhedsfaglig vurdering må antages
at kunne forbedre den pågældendes arbejdsevne, kan det
ikke tillægges betydning ved vurderingen af personens ret til
førtidspension.
Forslaget vil indebære, at der
indføres en permanent ordning, som viderefører den
del af forsøgsordningen som vedrører borgerens
mulighed for at afvise lægebehandling i sager om tilkendelse
af førtidspension. Forslaget vil dog indebære, at
ordningen justeres, således at det gældende krav om, at
der skal indhentes en udtalelse fra sundhedskoordinator,
bortfalder.
Forslaget vil - som i den nuværende
forsøgsordning - alene omfatte lægebehandling i
snæver forstand. Forslaget vil derfor omfatte operationer og
behandling med lægeordineret medicin samt
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Derimod vil forslaget eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke omfatte
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Baggrunden for forslaget er, at kravet om
deltagelse i lægebehandling kan medføre, at personer,
der ikke ønsker at deltage i behandling, kan føle sig
tvunget til at tage imod behandlingen for ikke at miste muligheden
for at få tilkendt førtidspension.
Der er tale om en specialbestemmelse, som for
så vidt angår lægebehandling i snæver
forstand vil fravige lovens almindelige udgangspunkt om, at
kommunalbestyrelsen som led i at træffe afgørelse om
tilkendelse af førtidspension kan stille krav om, at den
pågældende deltager i nødvendig
lægebehandling.
Til nr. 2
Det foreslås, at en henvisning i §
43, stk. 2, til §§ 43 b og 43 c ændres til kun at
henvise til § 43 b. Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til § 4, nr. 4, som
ophæver § 43 c.
Til nr. 3
Der følger af § 43 a, stk. 2, i
lov om social pension, at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om, at førtidspensionen inddrages i
tilfælde, hvor pensionisten ikke medvirker til de
nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
optræning eller andre foranstaltninger, der må antages
mere varigt at kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
ske frakendelse af førtidspension.
Med de to forsøgsordninger fraviges
lovens almindelige udgangspunkt. Med den aktuelle
forsøgsordning, som gælder fra den 1. juli 2016 til og
med den 30. juni 2019, er retsstillingen at der indhentes en
udtalelse fra sundhedskoordination om, hvorvidt en anden behandling
kan anbefales, men at førtidspensionister kan afvise
lægebehandling, uden at det kan tillægges betydning ved
vurderingen af deres fortsatte ret til førtidspension. Dette
følger af § 43 b, stk. 1, i lov om social pension,
sammenholdt med § 43 b, stk. 2.
Det foreslås, at nyaffatte § 43 b, således at det fremover
fremgår, at afviser en pensionist at modtage behandling
foretaget af en læge i form af operation eller
lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter, der ud fra en sundhedsfaglig
vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes arbejdsevne, kan det ikke tillægges
betydning ved vurderingen af, om personen fortsat har ret til
førtidspension.
Forslaget vil indebære, at der nu
indføres en permanent ordning, som viderefører den
del af forsøgsordningen, som vedrører borgerens
mulighed for at afvise lægebehandling i sager om frakendelse
af førtidspension. Forslaget vil dog indebære, at
ordningen justeres, således at det gældende krav, om at
der skal indhentes en udtalelse fra en sundhedskoordinator,
bortfalder.
Forslaget vil - som i den nuværende
forsøgsordning - alene omfatte lægebehandling i
snæver forstand. Forslaget vil derfor omfatte operationer og
behandling med lægeordineret medicin samt
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter,
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Derimod vil forslaget eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke omfatte
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Baggrunden for forslaget er, at kravet om
deltagelse i lægebehandling kan medføre, at personer,
der ikke ønsker at deltage i behandling, kan føle sig
tvunget til at tage imod behandlingen for ikke at miste deres
førtidspension.
Der er tale om en specialbestemmelse, som for
så vidt angår lægebehandling i snæver
forstand vil fravige lovens almindelige udgangspunkt om, at
kommunalbestyrelsen som led i at træffe afgørelse om
frakendelse af førtidspension kan stille krav om, at
pensionisten deltager i nødvendig lægebehandling.
Til nr. 4
Det følger af reglerne i § 43 c,
at en pensionist, der har fået behandlet en sag om
førtidspension efter § 18 a, ikke efter
forsøgsperiodens udløb kan få
førtidspensionen inddraget efter § 43 a, stk. 2,
medmindre forholdene, der har ligget til grund for tilkendelsen, er
ændret.
§ 43 c blev indført for at sikre,
at personer, der i forsøgsperioden måtte blive
tilkendt førtidspension efter at have afslået
lægebehandling, ikke efterfølgende mister deres
forsørgelse efter § 43 a, stk. 2, i lov om social
pension, hvis de fortsat siger nej til den lægebehandling,
som de sagde nej til ved tilkendelsen.
Bestemmelsen er således tiltænkt
at regulere retsstillingen efter forsøgsperiodens
ophør. Som følge af, at der samtidig med
forsøgsordningens ophør indføres en ordning,
hvor retten til at afvise lægebehandling i snæver
forstand gøres permanent, jf. lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslås det, at bestemmelsen i § 43 c,
ophæves.
De almindelige regler for inddragelse af
førtidspension vil herefter finde anvendelse, også for
så vidt angår sager, hvor en førtidspensionist
har afvist lægebehandling.
Til §
5
Til nr. 1
Det følger af § 54, stk. 3, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., at kommunalbestyrelsen kan
bestemme, at førtidspensionen ikke kan forhøjes i de
tilfælde, hvor en person ikke medvirker til de
nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
optræning eller andre foranstaltninger, der må antages
mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen væsentligt.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
ske forhøjelse af førtidspensionen.
Det foreslås, at der i § 54, stk.
3, indsættes en henvisning til § 54, stk. 4, sidst i
bestemmelsen. Den nye bestemmelse i § 54, stk. 4, jf.
lovforslagets § 5, nr. 2, udgør en modifikation til
§ 54, stk. 3, og det er derfor relevant, at der i § 54,
stk. 3, henvises til § 54, stk. 4.
Til nr. 2
Det følger af reglerne i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om ændring af førtidspension, jf.
hertil § 54, stk. 1, nr. 2. Der kan således fortsat
behandles ansøgninger om forhøjelse af den tilkendte
pension efter denne lov.
Det følger af § 54, stk. 3, at
kommunalbestyrelsen kan bestemme, at førtidspensionen ikke
kan forhøjes i de tilfælde, hvor en person ikke
medvirker til de nødvendige undersøgelser, jf.
kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, optræning eller andre foranstaltninger,
der må antages mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen
væsentligt.
Det betyder, at lovens almindelige
udgangspunkt er, at hvis en borger afviser at tage imod relevante
behandlingsmæssige foranstaltninger, herunder lægeligt
anbefalet behandling, kan det få betydning for, om der kan
ske ændring af førtidspensionen.
Det foreslås, at det fremover
følger af lovens § 54, stk. 4, at afviser en person at
modtage behandling foretaget af en læge i form af operation
eller lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter, kan det ikke tillægges
betydning ved vurderingen af, om der kan ske ændring af
pensionen.
Forslaget vil - som i den nuværende
forsøgsordning der gælder for
førtidspensionister på den nye ordning - alene omfatte
lægebehandling i snæver forstand. Forslaget vil derfor
omfatte operationer og behandling med lægeordineret medicin
samt lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter
eksempelvis ECT-behandling (elektrochokbehandling).
Derimod vil forslaget eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen
helbredelse. Endvidere vil forslaget ikke omfatte
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Baggrunden for forslaget er, at kravet om
deltagelse i lægebehandling kan medføre, at personer,
der ikke ønsker at deltage i behandling, kan føle sig
tvunget til at tage imod behandlingen som led i, at der behandles
en sag om forhøjelse af førtidspensionen.
Der er tale om en specialbestemmelse, som for
så vidt angår lægebehandling i snæver
forstand vil fravige lovens almindelige udgangspunkt om, at
kommunalbestyrelsen som led i at træffe afgørelse om
førtidspension kan stille krav om, at pensionisten deltager
i nødvendig lægebehandling.
Til §
6
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 70 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan en person
først blive visiteret til fleksjob, når der er
dokumentation for, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt
nedsat i forhold til ethvert erhverv. Fleksjob kan først
tilbydes, når alle tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats samt andre foranstaltninger, herunder
eventuelt forsøg på omplacering på
arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller
fastholde den pågældende i ordinær
beskæftigelse. Dette følger af § 70 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter de gældende regler i § 70 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats består grundlaget
for en afgørelse om fleksjob af rehabiliteringsplanens
forberedende del, og der kan først træffes
afgørelse om fleksjob, når rehabiliteringsteamet har
afgivet en indstilling om, hvorvidt teamet vurderer, at der er
grundlag for visitation til fleksjob.
I forbindelse med udarbejdelsen af
rehabiliteringsplanens forberedende del skal der indhentes
oplysninger om personens helbred i forhold til beskæftigelse
og uddannelse fra den pågældendes praktiserende
læge.
Efter § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven kan jobcenteret anmode personer, der
ansøger om eller får hjælp, om at lade sig
undersøge hos en læge eller blive indlagt til
observation og behandling som led i sagsbehandlingen, hvis
personens helbred har betydning for, om personen er berettiget til
at modtage hjælpen.
Helbredsmæssige forhold har betydning
for en række sociale ydelser f.eks. sygedagpenge,
førtidspension og fleksjob. Den lægelige eller anden
sundhedsmæssige undersøgelse er i disse tilfælde
afgørende for, om hjælpen kan gives til den
pågældende.
Behandling kan også være en
betingelse for at få hjælp. Det er et krav, at
behandlingen efter al erfaring med rimelig sikkerhed vil kunne
medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller
arbejdsevnen, og den må aldrig efter al erfaring indeholde
nogen væsentlig risiko for personens liv og
førlighed.
Da det er en forudsætning for at blive
visiteret til fleksjob, at en persons arbejdsevne er varigt og
væsentlig nedsat, kunne der efter de regler, der gjaldt forud
for forsøgsordningen, stilles krav om, at en person forud
for visitation til fleksjob skulle lade sig undersøge hos en
læge og eventuelt tage imod behandling for, at jobcenteret
kunne vurdere, om personen opfyldte betingelserne for visitation
til fleksjob.
Kravet om deltagelse i lægebehandling
indebærer, at personer, der ikke ønskede at deltage i
en behandling, ville kunne føle sig tvunget til at tage imod
behandlingen for ikke at miste muligheden for at få bevilget
et fleksjob.
Efter gældende § 70 a, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der er en
videreførelse af forsøgsbestemmelsen fra 2014,
indhenter jobcenteret - i en treårig forsøgsperiode
fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 - en udtalelse
fra en sundhedskoordinator, hvis en person i forbindelse med en
afgørelse om visitation til fleksjob afviser at modtage
lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven, om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Har jobcenteret indhentet en udtalelse i
sagen, jf. stk. 2, der ligeledes er en videreførelse af
forsøgsbestemmelsen fra 2014, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for
jobcenterets afgørelse om fleksjob, at personen afviser at
modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling,
som måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren.
Dette fremgår af stk. 3 i den gældende bestemmelse.
Efter stk. 4 i den gældende bestemmelse
, der også er en videreførelse af
forsøgsbestemmelsen fra 2014, kan jobcenteret træffe
afgørelse om, at personen ikke opfylder betingelserne for
visitation til fleksjob, jf. stk. 1 og § 70, hvis personen
ikke ønsker, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren.
Forsøgsordningen vedrører alene
retten til at afvise lægebehandling i snæver forstand
og omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation
eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en
læge, der har anbefalet eller ordineret behandlingen, idet
personen som hidtil skal bidrage og medvirke til egen helbredelse.
Endvidere omfatter forsøgsordningen ikke
samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse
behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i
snæver forstand.
Hvis personen afviser at modtage den
lægebehandling, som sundhedskoordinatoren anbefaler, kan det
i forsøgsperioden ikke tillægges betydning for
jobcenterets afgørelse om visitation til fleksjob.
Det betyder, at når jobcenteret har
indhentet en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en
anden behandling kan anbefales, vil jobcenteret ikke kunne
tillægge det betydning for en afgørelse om fleksjob
efter § 70, at personen afviser at modtage
lægebehandling.
Hvis personen i forbindelse med en
afgørelse om visitation til fleksjob afviser at modtage
lægebehandling, og personen ikke ønsker, at der
indhentes en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, kan jobcenteret
træffe afgørelse om, at personen ikke opfylder
betingelserne for visitation til fleksjob, jf. § 70.
Sundhedskoordinatoren er ansat i regionens
kliniske funktion og kan i forbindelse med udtalelsen trække
på den lægelige ekspertise, som er til rådighed i
den kliniske funktion. Personen har således ret til en ekstra
lægefaglig vurdering af, om der findes en anden
behandlingsmulighed.
Det foreslås, at § 70 a, stk. 2-4, affattes
således, at hvis en person afviser at modtage behandling
foretaget af en læge i form af operation eller
lægeordineret medicin eller lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter, vil dette ikke kunne
tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
visitation til fleksjob.
Det foreslås at gøre den
treårige forsøgsordning permanent, men justere den,
så det ikke længere vil være et krav, at kommunen
indhenter en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt
sundhedskoordinatoren kan anbefale en anden behandling. Borgeren
vil derfor opretholde ret til at afvise lægebehandling, uden
at det vil få betydning for jobcentrets afgørelse om
visitation til fleksjob.
Baggrunden for forslaget er, at en borger ikke
skal føle sig tvunget til at modtage behandling, herunder
lade sig operere eller modtage medicinsk behandling, som borgeren
ikke er tryg ved.
Forslaget omfatter - som i den nuværende
forsøgsordning - alene lægebehandling i snæver
forstand. Forslaget omfatter derfor operationer og behandling med
lægeordineret medicin samt lægebehandling af
tilsvarende indgribende karakter, eksempelvis ECT-behandling
(elektrochokbehandling).
Derimod vil forslaget eksempelvis ikke omfatte
genoptræning efter operation, eller behandling hos en
fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet
behandlingen, idet borgeren som hidtil vil skulle bidrage til egen
helbredelse. Endvidere omfatter forslaget ikke samtaleforløb
og behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke
betragtes som lægebehandling i snæver forstand.
Borgeren vil fortsat have pligt til at
medvirke og deltage i sagens oplysning, herunder lade sig
undersøge, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
retssikkerhedsloven. Borgeren vil ligeledes fortsat have pligt til
at medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en
lægeattest til brug for opfølgning, hvis kommunen
beder om dette.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.1.6. i de almindelige bemærkninger om ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning.
Til §
7
Som følge af, at
forsøgsordningen om ret til at afvise lægebehandling,
uden det får ydelsesmæssige konsekvenser, ønskes
gjort permanent, foreslås det, at
loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Derved sikres, at den gældende
forsøgsordning, der gælder til og med den 30. juni
2019, afløses af den permanente ordning, og at
formålet om at gøre ordningen permanent, derved
opfyldes.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i øvrigt ikke finder anvendelse
for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring: | § 21 a. I
en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30.
juni 2019 indhenter kommunen, hvis den sygemeldte afviser at
modtage lægebehandling, en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Stk. 2. Har
kommunen indhentet en udtalelse, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for den
sygemeldtes ret til sygedagpenge, at den sygemeldte afviser at
modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling,
som måtte være anbefalet af
sundhedskoordinatoren. Stk. 3.
Ønsker den sygemeldte ikke, at der indhentes en udtalelse
fra sundhedskoordinatoren, jf. stk. 1, træffer kommunen
afgørelse om, at den sygemeldtes ret til sygedagpenge
bortfalder, så længe den sygemeldte afviser at modtage
lægebehandling, jf. § 21, stk. 1, nr. 2, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. | | 1. § 21 a affattes således: »§ 21
a. Retten til sygedagpenge bortfalder ikke, hvis den
sygemeldte afviser at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende
karakter.« | | | § 2 | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 701 af 8. juni 2018,
§ 2 i lov nr. 707 af 8. juni 2018, § 1 i lov nr. 743 af
8. juni 2018, § 1 i lov nr. 1526 af 18. december 2018 og
senest ved § 2 i lov nr. 1527 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 69.
--- Stk. 2.
Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen 1) ikke deltager i tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som
fremgår af rehabiliteringsplanen, 2) afslår et tilbud om arbejde, som
personen er henvist til, 3) udebliver fra en samtale i kommunen,
hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i
kommunen eller 4) undlader at give meddelelse til
kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i tilfælde, hvor
personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som
fremgår af rehabiliteringsplanen. Stk. 3. §
13, stk. 7 og 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse. Stk. 4. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens
ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt. Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er
opnået, herunder hvordan en periode på uddannelses-
eller kontanthjælp kan indgå i opgørelsen. | | 1. I § 69 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
ressourceforløb.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | § 69 k.
--- Stk. 2.
Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen 1) ikke deltager i tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som
fremgår af rehabiliteringsplanen, 2) afslår et tilbud om arbejde, som
personen er henvist til, 3) udebliver fra en samtale i kommunen
eller hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering
i kommunen eller 4) undlader at give meddelelse til
kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor
personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som
fremgår af rehabiliteringsplanen. Stk. 3. §
13, stk. 7 og 8, finder anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb. Stk. 4. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens
ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt. | | 2. I § 69 k
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | § 110 a. I
en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30.
juni 2019 indhenter kommunen, hvis en person, der modtager
hjælp efter kapitel 6 a og 6 b, afviser at modtage
lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
en udtalelse fra sundhedskoordinatoren, jf. § 15, stk. 2, i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., af, om en anden behandling kan
anbefales. Stk. 2. Har
kommunen indhentet en udtalelse, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for kommunens
vurdering af ret til ressourceforløbsydelse efter kapitlerne
6 a og 6 b, at personen afviser at modtage lægebehandling som
nævnt i stk. 1, herunder den lægebehandling, som
måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren. Stk. 3.
Ønsker personen ikke, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, træffer kommunen afgørelse i
sagen om ret til ressourceforløbsydelse efter kapitlerne 6 a
og 6 b. | | 3. § 110 a ophæves. | | | § 3 | | | I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som senest ændret ved
§ 9 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring: | | | | § 15.
--- Stk. 2. I en
forsøgsperiode fra den 1. juli 2014 til og med den 30. juni
2016 skal kommunen benytte regionens kliniske funktion til
vurderingen af, om der kan anbefales en anden behandling,
når 1) en person, der modtager sygedagpenge,
afviser at modtage lægebehandling, 2) en person i forbindelse med en
afgørelse om fleksjob afviser at modtage
lægebehandling, jf. § 70 a, stk. 2 og 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og § 11, stk. 1, nr. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, eller 3) en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller 6 b i lov om
aktiv socialpolitik, afviser at modtage lægebehandling, jf.
§ 11, stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. | | 1. § 15, stk. 2, ophæves. | | | § 4 | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 125 af 6. februar 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | § 18 a. I
en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30.
juni 2019 indhenter kommunalbestyrelsen, hvis en person afviser at
modtage lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig
vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes arbejdsevne, en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Stk. 2. Har
kommunalbestyrelsen indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 1, kan
det i forsøgsperioden ikke tillægges betydning ved
vurderingen af personens ret til førtidspension, at den
pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling, som måtte være
anbefalet af sundhedskoordinatoren. Stk. 3.
Ønsker den pågældende ikke, at der indhentes en
udtalelse fra sundhedskoordinatoren, jf. stk. 1, træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse i sagen efter § 18. | | 1. § 18 a affattes således: »§ 18
a. Afviser en pensionist at modtage behandling foretaget af
en læge i form af operation eller lægeordineret medicin
eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan
det ikke tillægges betydning ved vurderingen af personens ret
til førtidspension.« | § 43 a.
--- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at
førtidspensionen inddrages i tilfælde, hvor
pensionisten ikke medvirker til de nødvendige
undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, optræning
eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at
kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt, jf. dog §§
43 b og 43 c. | | 2. I § 43 a, stk. 2, ændres
»§§ 43 b og 43 c« til: »§ 43
b« | § 43 b. I
en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30.
juni 2019 indhenter kommunalbestyrelsen, hvis en pensionist afviser
at modtage lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig
vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes arbejdsevne, en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan
anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Stk. 2. Har
kommunalbestyrelsen indhentet en udtalelse, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for
pensionistens ret til førtidspension, at den
pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling, som måtte være
anbefalet af sundhedskoordinatoren. Stk. 3.
Ønsker pensionisten ikke, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, jf. stk. 1, træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse i sagen efter § 43
a. | | 3. § 43 b affattes således: »§ 43
b. Afviser en pensionist at modtage behandling foretaget af
en læge i form af operation, lægeordineret medicin
eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan
det ikke tillægges betydning ved vurderingen af, om personen
fortsat har ret til førtidspension.« | § 43 c. En
pensionist, der har fået behandlet en sag om
førtidspension efter § 18 a, kan ikke efter
forsøgsperiodens udløb få
førtidspensionen inddraget efter § 43 a, stk. 2,
medmindre forholdene, der har ligget til grund for tilkendelsen, er
ændret. | | 4. § 43 c ophæves. | | | § 5 | | | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 17. november 2017,
som senest ændret ved § 2 i lov nr. 125 af 6. februar
2019, foretages følgende ændringer: | | | | § 54.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at sagen bortfalder, eller at
ydelsen inddrages i de tilfælde, hvor en person ikke
medvirker til de nødvendige undersøgelser, jf.
kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, optræning eller andre foranstaltninger,
der må antages mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen
væsentligt. | | 1. I § 54, stk. 3, indsættes efter
»forbedre erhvervsevnen væsentligt«: », jf.
dog stk. 4«. | | | 2. I § 54 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan det
ikke tillægges betydning ved vurderingen af, om der kan ske
ændring af pensionen.« | | | § 6 | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342
af 21. november 2016, som senest ændret ved § 4 i lov
nr. 1526 af 18. december 2018 og § 1 i lov nr. 1527 af 18.
december 2018, foretages følgende ændring: | | | | § 70 a.
--- Stk. 2. I en
forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni
2019 indhenter jobcenteret, hvis personen i forbindelse med en
afgørelse om fleksjob afviser at modtage
lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden
behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. Stk. 3. Har
jobcenteret indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 2, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for
jobcenterets afgørelse om fleksjob, at personen afviser at
modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling,
som måtte være anbefalet af
sundhedskoordinatoren. Stk. 4.
Ønsker personen ikke, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, jf. stk. 2, kan jobcenteret træffe
afgørelse om, at personen ikke opfylder betingelserne for
visitation til fleksjob, jf. stk. 1 og § 70. | | 1. § 70 a, stk. 2- 4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Afviser en person at modtage behandling foretaget af en læge
i form af operation, lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om
visitation til fleksjob.« | | | |
|