Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Initiativer
vedrørende forsvarsadvokater og advokattilsyn)
(Lovforslag nr. L 18)
Advokater spiller en central rolle som
aktører i retssystemet. De skal bidrage til at sikre, at
deres klient får en retfærdig behandling, men de skal
også medvirke til, at sagerne kan fremmes med den
fornødne effektivitet. Med den særlige rolle
følger med andre ord også et særligt ansvar. Det
er helt afgørende, at offentligheden i almindelighed og de
øvrige aktører i retssystemet i særdeleshed kan
have tillid til, at advokaterne lever op til dette ansvar og
respekterer de retlige rammer for deres hverv.
Gengivelse i medierne i foråret 2017
af en række hændelser, der bl.a. vedrørte visse
forsvarsadvokaters uddeling af gaver og merchandise til deres
indsatte klienter og disses pårørende, skabte tvivl
om, hvorvidt den eksisterende regulering af advokaters
adfærd, herunder af tilsynet med advokaterne, er
tilstrækkelig klar og robust til at sikre, at advokaterne
lever op til det særlige ansvar, der påhviler dem.
Lovforslaget, der udmønter en stor
del af initiativerne i udspillet "Øget kontrol og
skærpet tilsyn med advokater" fra juli 2018, har til
formål at styrke reguleringen af advokaters adfærd og
tilsynet hermed.
Med lovforslaget foreslås det at
indføre forbud mod, at forsvarsadvokater må uddele
gaver til deres klienter i en straffesag eller disses
nærtstående, og som supplement hertil foreslås en
bemyndigelse for justitsministeren til at forbyde tøj og
andre genstande, der reklamerer for forsvarsadvokater, i
kriminalforsorgens institutioner.
Derudover foreslås det at
skærpe reguleringen af Advokatrådets tilsyn med
advokater. De foreslåede tiltag har til formål at
styrke tilliden til, at tilsynet er systematisk og effektivt.
Forslaget lægger op til, at Advokatrådets tilsyn i
højere grad end hidtil skal være risikobaseret,
således at rådet vil skulle klassificere advokaterne
efter, hvor stor en risiko der er for, at de ikke overholder de
pligter, stillingen som advokat medfører, og justere
hyppigheden af tilsyn herefter. Advokatrådet får
desuden en række nye muligheder for modtage oplysninger til
brug for tilsynet, herunder fra offentlige myndigheder.
Det foreslås desuden, at
Advokatrådet en gang årligt skal udarbejde en samlet
plan for tilsynet, og at rådet en gang om året skal
afgive en rapport til justitsministeren om det faktisk
udførte tilsyn. Herudover foreslås det at
indføre regler for, hvordan Advokatrådet skal
udføre sit tilsyn, f.eks. ved detaljerede arbejdsprogrammer
for udførelsen af rådets tilsyn.
Endvidere indeholder lovforslaget en
række tiltag, der har til formål at gøre
Advokatnævnets sanktioner mere effektive. Nævnet
får bl.a. mulighed for - som et supplement til
bødestraf - betinget at frakende en advokat sin beskikkelse,
hvis den pågældende har gjort sig skyldig i grov eller
oftere gentagen overtrædelse af sine pligter som advokat.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.