Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 22. november 2018
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Præcisering fra
justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der
medtages følgende præcisering af punkt 1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget:
»Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det, at Advokatnævnet får mulighed for
betinget at frakende en advokat retten til at udføre sager
eller forretninger af nærmere angiven karakter eller retten
til at udøve advokatvirksomhed, hvis den
pågældende har gjort sig skyldig i grov eller oftere
gentagen overtrædelse af sine pligter som advokat.
Tilsvarende foreslås det, at Advokatnævnet får
mulighed for betinget at frakende en af de personer, der er
nævnt i § 124 c, stk. 1, nr. 2, og som ejer aktier eller
anparter i et advokatselskab, retten til at udføre sager
eller forretninger af nærmere angiven karakter eller retten
til at eje aktier eller anparter i et advokatselskab, hvis den
pågældende har gjort sig skyldig i grov eller oftere
gentagen overtrædelse af de regler, som regulerer
advokathvervet.
Det følger uddybende af pkt. 4.1.3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at betinget
frakendelse kan ske samtidig med Advokatnævnets
pålæggelse af bøde efter retsplejelovens §
147 c, stk. 1. Endvidere bemærkes det, at betinget
frakendelse således ikke udgør et alternativ, men
derimod et supplement til bødepålæggelse.
I modsætning hertil angives det i
pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
Advokatnævnet for fremtiden får mulighed for - som et
alternativ til bødestraf - betinget at frakende en advokat
sin beskikkelse.
På den baggrund ønsker
Justitsministeriet at præcisere i pkt. 1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, at betinget frakendelse ikke
udgør et alternativ, men derimod et supplement til
bødepålæggelse.«
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af IA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA):
1) I
nr. 3 indsættes efter det
foreslåede § 143, stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 4.
Advokater og deres autoriserede fuldmægtige må ikke
foretage eller medvirke til handlinger eller undladelser, som
lægger hindringer i vejen for Advokatrådets tilsyn,
eller hvis formål er at unddrage sig tilsynet.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
[Forbud mod unddragelse af
Advokatrådets tilsyn samt indførelse af særlige
oplysningspligter]
2) I
den under nr. 5 foreslåede § 143 a ændres i stk. 2 og 3
»myndigheder« til: »offentlige
myndigheder«.
[Sproglig præcisering]
3) I
den under nr. 5 foreslåede § 143 a udgår i stk. 3 »og organer« og
»eller organet«.
[Sproglig præcisering]
4) I
den under nr. 5 foreslåede § 143 a indsættes i stk. 4 efter »oplysninger om«:
»autoriserede fuldmægtige, advokatselskaber, jf. §
124, og«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet for lovforslagets § 143 a, stk.
1-3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens §
143, stk. 2, at Advokatrådet fører tilsyn med
advokater og deres autoriserede fuldmægtige. Såfremt en
advokat eller dennes autoriserede fuldmægtig ikke samarbejder
ved Advokatrådets tilsyn, vil det kunne indbringes for
Advokatnævnet som en overtrædelse af god advokatskik
efter retsplejelovens § 126, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 143, stk. 4, i ændringsforslaget foreslås det at
indføre et udtrykkeligt forbud i retsplejeloven mod, at
advokater og deres autoriserede fuldmægtige foretager eller
medvirker til handlinger eller undladelser, som lægger
hindringer i vejen for Advokatrådets tilsyn, eller hvis
formål er at unddrage sig tilsynet.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at advokater og deres autoriserede
fuldmægtige ikke må foretage eller medvirke til
handlinger eller undladelser i relation til advokatvirksomhed, der
har til formål at hindre tilrettelæggelsen eller
gennemførelsen af Advokatrådets tilsyn med
virksomheden.
Forbuddets anvendelsesområde vil
eksempelvis være en situation, hvor en advokat undlader efter
anmodning at besvare spørgsmål fra
repræsentanter for Advokatrådet under tilsyn hos
advokaten, eller ligeledes, når advokaten ikke medvirker til
at fremfinde sager i forbindelse med tilsyn. Forbuddet finder
desuden anvendelse i en situation, hvor en advokat ikke er til
stede, når repræsentanter fra Advokatrådet skal
gennemføre en planlagt kollegial samtale. Endvidere vil
forbuddets anvendelsesområde være en situation, hvor en
advokat undlader at fremsende materiale til revisor efter anmodning
i tilfælde, hvor Advokatrådet har besluttet at
gennemføre en revisorundersøgelse. Det samme
gælder, hvis advokaten undlader at være til stede
på kontoret, når revisor kommer for at
gennemføre undersøgelsen, eller nægter revisor
adgang, eller hvis advokaten på chikanøs måde
forsøger at hindre berammelse af
revisorundersøgelsen.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer desuden, at advokater og deres autoriserede
fuldmægtige ikke må foretage eller medvirke til
handlinger eller undladelser i relation til advokatvirksomhed, der
har til formål at unddrage sig Advokatrådets tilsyn.
Forbuddets anvendelsesområde vil eksempelvis være en
situation, hvor en advokat påtænker at etablere eller
udskille virksomhed fra sit advokatfirma med det formål at
unddrage den pågældende virksomhedsaktivitet fra
Advokatrådets tilsyn.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at supplere lovforslagets bestemmelser om et
effektivt advokattilsyn ved yderligere at styrke grundlaget for, at
Advokatrådet kan foretage et oplyst og uhindret tilsyn med
alle relevante forhold i en advokatvirksomhed.
Som supplement til ændringsforslaget
foreslås det desuden at indføre en særlig
oplysningsforpligtelse for advokater i de advokatetiske regler, der
udarbejdes af Advokatrådet. Det foreslås således,
at en advokat, som uden for sin advokatvirksomhed i
erhvervsmæssigt øjemed driver anden virksomhed, der af
kunderne kan forveksles med advokatvirksomhed, forpligtes til af
egen drift at oplyse kunderne om, at virksomheden ikke driver
advokatvirksomhed og dermed ikke er omfattet af reglerne for
advokatvirksomhed, og at virksomheden ikke er underlagt
Advokatrådets tilsyn. Forpligtelsen har til formål at
sikre, at der er den fornødne gennemsigtighed i relationen
for de kunder, der handler med advokatens anden erhvervsvirksomhed.
Desuden styrkes tilsynet med advokaterne i relation til
situationer, hvor de driver anden erhvervsvirksomhed.
Den foreslåede oplysningspligt
angår kundeforhold, som advokaten etablerer eller har
etableret i erhvervsmæssigt øjemed uden for sin
advokatvirksomhed. Advokaten vil dog også være
underlagt en oplysningspligt over for sin klient, såfremt
advokaten flytter virksomhed af betydning for klienten ud af sit
advokatfirma. Advokaten skal - ligesom i dag - oplyse om forhold af
relevans for klienten, ligesom advokaten ikke må handle i
egen interesse, hvis handlingen strider mod klientens
interesse.
Der indgår desuden et
relevanskriterium i den foreslåede oplysningspligt. Der skal
således være tale om, at advokaten i
erhvervsmæssigt øjemed driver anden virksomhed, der af
kunderne kan forveksles med advokatvirksomhed. Det vil eksempelvis
kunne være tilfældet, hvis advokaten driver
ejendomsadministration ved siden af sin advokatvirksomhed. Derimod
vil eksempelvis vinimport eller landbrug ikke være omfattet
af advokatens oplysningspligt.
Advokatrådet har tilkendegivet at
ville indsætte oplysningspligten i de advokatetiske regler.
Oplysningspligten vil dermed være omfattet af
Advokatrådets tilsyn.
Endvidere foreslås som supplement til
ændringsforslaget at udvide advokaters oplysningspligt i
forbindelse med den såkaldte klientkontoerklæring, som
advokater årligt afgiver til Advokatrådet. Manglende
indgivelse af klientkontoerklæringen anses for at være
en overtrædelse af god advokatskik, der kan medføre en
sanktion fra Advokatnævnet.
Klientkontoerklæringen indeholder
oplysninger om de betroede midler, som en advokat håndterer
på vegne af en klient eller tredjemand i kraft af sit hverv
som advokat. Advokatrådet benytter oplysningerne til at
kontrollere overholdelsen af reglerne i klientkontovedtægten,
der regulerer, hvordan en advokat skal håndtere betroede
midler.
Med den foreslåede oplysningspligt
skal en advokat i forbindelse med den årlige
klientkontoerklæring fremover oplyse, hvis advokaten ejer
andel i anden virksomhed end advokatvirksomhed. Endvidere skal
virksomhedens navn og formål samt advokatens ejerandel
oplyses. Oplysningspligten forudsætter, at advokaten med sin
investering ønsker og får indflydelse på driften
af den pågældende virksomhed. En advokat vil
således ikke i forbindelse med den årlige
klientkontoerklæring være forpligtet til at oplyse om
eksempelvis passiv pengeanbringelse i form af aktieinvesteringer i
børsnoterede selskaber.
Formålet med den foreslåede
udvidelse af oplysningspligten i klientkontoerklæringen er
således yderligere at forbedre oplysningsgrundlaget for
Advokatrådets tilsyn, herunder i forhold til det
foreslåede forbud i § 143, stk. 4, mod at medvirke til
handlinger eller undladelser, som lægger hindringer i vejen
for Advokatrådets tilsyn, eller hvis formål er at
unddrage sig tilsynet.
Advokatrådet har tilkendegivet at
ville gennemføre oplysningspligten ved en ændring af
den formular, som advokater skal udfylde i forbindelse med
afgivelse af den årlige klientkontoerklæring til
rådet.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering for at ensarte angivelsen af »offentlige
myndigheder« i lovforslaget.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering, idet lovforslagets § 143 a, stk. 3, nr.
1-3, alene angiver offentlige myndigheder og ikke organer.
Til nr. 4
Ændringsforslaget præciserer,
at lovforslagets § 143 a, stk. 1-3, finder tilsvarende
anvendelse for oplysninger om autoriserede fuldmægtige og
advokatselskaber, jf. § 124.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 25. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside, www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 349 (folketingsåret
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
8. november 2018 sendte justitsministeren ydeligere
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |