Fremsat den 27. februar 2019 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Begrænsning af brugen af
samfundstjeneste i sager om vold)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, som ændret senest ved lov nr.
82 af 30. januar 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 62, stk. 1, ændres
»Såfremt« til: »Findes«, og
»findes« udgår.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2019.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse på lovovertrædelser, der er begået
efter lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Begrænsning af
brugen af samfundstjeneste i sager om simpel vold | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Begrænsning af
brugen af samfundstjeneste i sager om grov vold | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Sager om simpel vold afgøres i dag i mange tilfælde
med en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Baggrunden er dels den almindelige udvikling i domstolenes praksis,
hvor samfundstjeneste spiller en stadigt større rolle ved
valget af sanktion, dels den ændring af reglerne om
samfundstjeneste, som blev gennemført med lov nr. 152 af 18.
februar 2015 om ændring af straffeloven og lov om
straffuldbyrdelse m.v., hvor anvendelsesområdet for
samfundstjeneste generelt blev udvidet, herunder i visse sager om
simpel vold efter straffelovens § 244.
Den udvidede brug af samfundstjeneste har betydet, at domstolene
i de senere år har idømt betingede
fængselsstraffe med vilkår om samfundstjeneste
også i sager, hvor den tiltalte f.eks. tidligere er
dømt for vold, hvor volden er begået over for et
særligt værgeløst offer, eller hvor forurettede
i sagen er påført ikke ubetydelige skader.
Der er endvidere eksempler på sager, hvor en tiltalt er
blevet idømt en betinget fængselsstraf med
vilkår om samfundstjeneste i sager om grov vold efter
straffelovens § 245.
Anvendelse af samfundstjeneste kan i visse tilfælde
være den mest hensigtsmæssige straf, men enhver
voldsforbrydelse har et offer, som i mange tilfælde
efterlades med både fysiske og psykiske mén.
Det afspejler efter regeringens opfattelse ikke en
tilstrækkelig hensyntagen til offeret eller til befolkningens
generelle retsfølelse, når der idømmes betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste i de sager, som kan
betegnes som den grovere ende af simpel vold, eller i sager om grov
vold.
Formålet med lovforslaget er derfor at begrænse
brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager
om simpel vold efter straffelovens § 244, således at
sager, hvor tiltalte tidligere er straffet for vold, sager hvor
volden er udøvet over for et særligt
værgeløst offer, og sager hvor den forurettede er
påført ikke ubetydelige skader, som det helt klare
udgangspunkt vil skulle afgøres med ubetinget
fængsel.
Herudover foreslås det, at brugen af samfundstjeneste i
sager om grov vold efter straffelovens § 245 begrænses,
så der kun under helt ekstraordinære
omstændigheder vil kunne idømmes en betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i disse
sager.
Den foreslåede lovændring udgør en del af
udmøntningen af finansloven for 2019.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i
sager om simpel vold
2.1.1. Gældende ret
Det følger af straffelovens § 56, stk. 1, at hvis
retten finder det upåkrævet, at fængselsstraf
kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen, at fuldbyrdelsen
udsættes og bortfalder ved udløbet af
prøvetiden.
Retten kan efter straffelovens § 57 som vilkår for
udsættelsen bestemme, at den dømte i hele
prøvetiden eller en del af denne skal undergives tilsyn,
ligesom retten kan fastsætte andre vilkår, som findes
formålstjenlige (såkaldte særvilkår).
Det følger af straffelovens § 62, stk. 1, at
såfremt betinget dom efter reglerne i §§ 56 og 57
ikke findes tilstrækkelig, kan retten, hvis tiltalte findes
egnet hertil, afsige betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste.
Det fremgår af forarbejderne til straffelovens regler om
samfundstjeneste (jf. Folketingstidende 1996-1997, tillæg A,
side 94, Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side
1142-1143, og pkt. 3.3 i de almindelige bemærkninger til lov
nr. 159 af 28. februar 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 56
som fremsat, side 5), at kerneområdet for anvendelse af
samfundstjeneste skulle være berigelseskriminalitet, bortset
fra røveri, mens samfundstjeneste burde anvendes med
varsomhed ved f.eks. vold, røveri, narkotikakriminalitet og
seksualforbrydelser.
Reglerne om samfundstjeneste blev ændret i 2015 med lov
nr. 152 af 18. februar 2015 om ændring af straffeloven og lov
om fuldbyrdelse af straf m.v.
Formålet med lovændringen var bl.a. at udvide brugen
af samfundstjeneste til et bredere felt af kriminalitetsformer, og
dermed skulle kriminalitetens art således tillægges
mindre betydning ved den samlede vurdering af, om samfundstjeneste
burde anvendes i den konkrete sag.
Forud for lovændringen anvendte domstolene allerede
forholdsvis ofte samfundstjeneste i sager om simpel vold efter
straffelovens § 244, hvis der forud for volden havde
været uoverensstemmelser mellem gerningsmanden og
forurettede, eller hvis gerningsmanden var ung.
Lovændringen i 2015 byggede derfor videre på den
udvikling, som var sket i retspraksis, så
anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om simpel
vold også omfatter tilfælde, hvor der ikke har
været en forudgående uoverensstemmelse, og hvor
gerningsmanden ikke er ung.
Det fremgår således af forarbejderne til lov nr. 152
af 18. februar 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A,
L 50 som fremsat, side 19, at udgangspunktet er, at
samfundstjeneste kan anvendes over et bredt felt af
kriminalitetsformer, og at der dermed ikke er grundlag for fortsat
at tale om et kerneområde for anvendelsen af
samfundstjeneste.
Det fremgår endvidere, at udvidelsen af brugen af
samfundstjeneste på straffelovens område i
første række vedrører
førstegangsovertrædelser og ikke organiseret eller
banderelateret kriminalitet.
Når retten skal vælge mellem samfundstjeneste og
ubetinget fængsel, vil retten derfor først og fremmest
skulle træffe afgørelse ud fra en samlet vurdering af
dels grovheden af den foreliggende kriminalitet som udtrykt ved
længden af fængselsstraffen, dels omfanget og alvoren
af eventuel tidligere kriminalitet. Når bortses fra
røveri, voldtægt, grov vold, grove
våbenlovsovertrædelser, grove narkotikaforbrydelser og
vidnetrusler mv., vil kriminalitetens art derimod som udgangspunkt
ikke som sådan skulle tillægges væsentlig
betydning, men der vil fortsat skulle udvises tilbageholdenhed med
at anvende samfundstjeneste i tilfælde, hvor der er tale om
mere organiseret kriminalitet, eller hvor forurettede er
påført betydelige fysiske eller psykiske skader. Det
samme gælder som udgangspunkt, hvis kriminaliteten er
udøvet over for et særligt værgeløst
offer.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Samfundstjeneste kan i nogle sager være et velegnet
alternativ til ubetinget fængsel.
Ved vurderingen af, hvilken straf der bør idømmes
i en konkret sag, bør hensynet til forbrydelsens offer bl.a.
indgå. Ofre for vold efterlades således ofte med
psykiske og i nogle tilfælde også fysiske mén.
Offeret for en voldsforbrydelse bør derfor også
opleve, at samfundet slår hårdt ned på den
person, som har begået volden.
Samtidig skal der også tages hensyn til den generelle
retsfølelse i samfundet. Grovheden af en begået
kriminel handling bør derfor afspejles i den straf, som
fastsættes.
Justitsministeriet finder ikke, at det nuværende
anvendelsesområde for samfundstjeneste i sager om vold, som
blev udvidet ved lov nr. 152 af 18. februar 2015 om ændring
af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v., afspejler
disse hensyn i tilstrækkelig grad.
Samfundstjeneste ses således i dag anvendt i sager, hvor
den tiltalte tidligere er dømt for vold, herunder også
flere gange.
Der er i retspraksis eksempler på sager, hvor retten har
idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste
for overtrædelse af straffelovens § 244, jf. § 247,
stk. 1, hvor den tiltalte tidligere var straffet for vold fem
gange, og hvor det aktuelle forhold blev begået i
prøvetiden fra den seneste dom for vold.
Endvidere ses samfundstjeneste i flere tilfælde anvendt i
sager, hvor volden er udøvet over for børn, herunder
også i sager, hvor volden har været udøvet over
en længere periode.
Endelig ses der eksempler på sager, hvor der er anvendt
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, selvom den
forurettede er påført ikke ubetydelige skader.
Det er Justitsministeriets vurdering, at sager af den
ovennævnte karakter er eksempler på sager, hvor
hensynet til offeret samt hensynet til retsfølelsen i
befolkningen tilsiger, at der som det helt klare udgangspunkt
bør idømmes ubetinget fængsel.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at anvendelsesområdet for brugen af
samfundstjeneste i sager om simpel vold begrænses,
således at flere sager om simpel vold efter straffelovens
§ 244 fremover vil skulle afgøres med ubetinget
fængsel.
Det foreslås således for det første, at der
som det helt klare udgangspunkt skal idømmes ubetinget
fængselsstraf i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 244, hvor den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet
kriminalitet.
Det foreslås for det andet, at der som det helt klare
udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængselsstraf i
sager om overtrædelse af straffelovens § 244, hvor
forurettede er et særligt værgeløst offer.
Endelig foreslås det for det tredje, at der som det helt
klare udgangspunkt skal idømmes ubetinget
fængselsstraf i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 244, hvor den forurettede er påført ikke
ubetydelige fysiske eller psykiske skader.
Forslaget betyder for det første, at der fremover kun
helt undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis den
tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Ved ligeartet kriminalitet forstås i denne
sammenhæng vold eller anden personfarlig kriminalitet.
Der vil med lovforslaget således ikke kunne idømmes
betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i
sager, hvor den tiltalte tidligere er straffet for vold eller anden
personfarlig kriminalitet, uanset om den pågældende
på tidspunktet for domsafsigelsen har gode personlige
forhold.
Dog vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne
idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste, hvis den ligeartede kriminalitet er begået
mere end fem år, før det nye forhold blev
begået. Dette vil dog forudsætte, at tiltalte var under
18 år, da han eller hun begik den ligeartede kriminalitet, og
i dag har meget gode personlige forhold.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
Den foreslåede ændring har sammenhæng med de
principper, der ligger i straffelovens § 247, stk. 1, hvoraf
det følger, at hvis nogen af de lovovertrædelser, der
er nævnt i straffelovens §§ 244-246, begås af
en person, der tidligere er dømt for forsætligt
legemsangreb eller for en forbrydelse, der har været
forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes
med indtil det halve.
Forslaget betyder for det andet, at der fremover kun helt
undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis
volden er begået over for et særligt
værgeløst offer.
Der vil således fremover som udgangspunkt ikke kunne
idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste, hvis volden er begået over for børn,
personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
ældre personer eller andre, der er ude af stand til at
forsvare sig.
Vold mod et særligt værgeløst offer omfatter
i den forbindelse vold, som begås mod en person, der er
underlegen i forhold til gerningspersonen. Det betyder, at vold
mellem f.eks. to 15-årige eller to personer med fysisk
funktionsnedsættelse som udgangspunkt ikke anses for at
være begået over for et særligt
værgeløst offer i lovforslagets forstand.
Betinget dom med vilkår om samfundstjeneste vil dog
eksempelvis undtagelsesvist kunne anvendes i sager om vold mod
særligt værgeløse ofre, hvor der er tale om vold
af begrænset karakter, og hvor volden f.eks. er begået
over for et barn af en forælder, som reagerer i afmagt.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
Det bemærkes, at det følger af den gældende
bestemmelse i straffelovens § 81, nr. 11, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden har
udnyttet forurettedes værgeløse stilling. Bestemmelsen
i straffelovens § 81, nr. 11, tager navnlig sigte på
kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper,
f.eks. børn, personer med handicap og ældre
personer.
Endelig indebærer forslaget for det tredje, at der
fremover kun helt undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis den
forurettede har fået ikke ubetydelige fysiske eller psykiske
skader som følge af den udøvede vold.
Ved ikke ubetydelig skade forstås i denne
sammenhæng, at den skade, som forurettede er
påført som følge af volden, har
nødvendiggjort lægelig behandling af et vist omfang
eller medført længere tids gener, sygeleje eller
uarbejdsdygtighed.
Ved lægelig behandling af et vist omfang forstås
bl.a. gipsbehandling, operation og syning eller limning af
større sår.
Lægelig behandling i et vist omfang omfatter i denne
forbindelse også nødvendig behandling ved f.eks. en
psykolog som følge af psykiske skader, ligesom det omfatter
nødvendig behandling ved en tandlæge som følge
af tandskader.
Uden for begrebet ikke ubetydelige skader falder derimod bl.a.
hævelser, buler, blå øjne, blå
mærker, forstuvninger af fingre eller tæer samt
overfladiske rifter og mindre sår, der kan behandles med
plaster eller syning med få sting.
I sager om vold, hvor forurettede er påført ikke
ubetydelige skader, vil der med lovforslaget således fremover
som det helt klare udgangspunkt skulle fastsættes en
ubetinget fængselsstraf.
2.2. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i
sager om grov vold
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 152 af 18.
februar 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A, L 50
som fremsat, side 19, at når bortses fra bl.a. grov vold vil
kriminalitetens art som udgangspunkt ikke som sådan skulle
tillægges væsentlig betydning ved valget mellem
ubetinget fængsel og betinget fængsel med vilkår
om samfundstjeneste.
Det følger heraf, at overtrædelse af straffelovens
§ 245 om grov vold som udgangspunkt skal straffes med
ubetinget fængsel.
Højesteret har efterfølgende udtalt, at
udgangspunktet ved grov vold er ubetinget fængsel, og at
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste kun vil kunne
anvendes, hvis særlige grunde efter en konkret vurdering af
omstændighederne i den enkelte sag taler for det.
Højesteret har i den forbindelse udtalt, at der navnlig vil
være grund til at overveje samfundstjeneste i tilfælde,
hvor der fastsættes en kortere frihedsstraf, hvor den
tiltalte er ung og ustraffet samt har gode personlige forhold, hvor
volden er udøvet som en spontan reaktion på en
forudgående uoverensstemmelse med forurettede, og hvor volden
kun har medført begrænset skade, jf. UfR 2018.507 H og
UfR 2018.512 H.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets vurdering, at gerningsindholdet i
straffelovens § 245 i sig selv har en karakter, som
gør, at udgangspunktet om ubetinget fængsel kun kan
fraviges, hvis der foreligger helt ekstraordinære
omstændigheder.
Justitsministeriet finder således, at hensynet til offeret
og den generelle retsfølelse tilsiger, at betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste som det helt klare udgangspunkt
ikke skal anvendes i sager om grov vold.
Det er derfor Justitsministeriets vurdering, at der er behov for
en yderligere begrænsning af anvendelsesområdet for
samfundstjeneste i sager om grov vold.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at anvendelsesområdet for
samfundstjeneste i sager om grov vold begrænses, så
samfundstjeneste kun under helt ekstraordinære
omstændigheder kan anvendes i sager om grov vold.
Det betyder, at der i mindre grad end i dag skal lægges
vægt på de omstændigheder, som Højesteret,
jf. ovenfor under pkt. 2.2.1, hidtil har tillagt betydning.
Det vil sige, at det fremover ikke i sig selv vil være
tilstrækkeligt for anvendelse af samfundstjeneste i sager om
grov vold, at der er tale om en kortere frihedsstraf, at tiltalte
er ung og ustraffet samt har gode personlige forhold, at volden er
udøvet som en spontan reaktion på en forudgående
uoverensstemmelse med forurettede, og at volden har medført
begrænsede skader.
Derimod vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne anvendes
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i f.eks. en sag,
hvor der er tale om en kortere frihedsstraf, og den tiltalte er
ustraffet, var under 18 år på gerningstidspunktet og
har særdeles gode personlige forhold, og hvor volden, som har
medført begrænsede skader, er begået i en
oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede eller
personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb
eller en grov fornærmelse, jf. den almindelige bestemmelse om
formildende omstændigheder i straffelovens § 82, nr.
5.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Begrænsningen af brugen af samfundstjeneste i sager om
vold forventes ikke at ville medføre merudgifter af
betydning for politiet, anklagemyndigheden eller domstolene til
behandling af straffesager, idet det forudsættes, at de
pågældende sager vil blive ført uafhængigt
heraf.
Begrænsningen vil medføre merudgifter for
kriminalforsorgen, idet det må forventes, at den samlede
idømte strafmasse vil blive forøget.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ordningen vil
medføre merudgifter for kriminalforsorgen på 7 mio.
kr. i 2019 samt 11 mio. kr. årligt fra 2020 og frem.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Lovforslaget har i perioden fra den 16. januar 2019 til den 13.
februar 2019 været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af
Socialchefer, Fængselsforbundet, HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Inspektørforeningen i Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Landsforeningen KRIM og Retspolitisk Forening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for kriminalforsorgen. Der er med
finanslovsaftalen for 2019 afsat 7 mio. kr. i 2019 og 11 mio. kr.
årligt i 2020 og fremefter til at afholde merudgifterne for
kriminalforsorgen. | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 62, stk. 1, at
såfremt betinget dom efter reglerne i straffelovens
§§ 56 og 57 ikke findes tilstrækkelig, kan retten,
hvis tiltalte findes egnet hertil, afsige betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste.
Reglerne om samfundstjeneste er senest blevet ændret i
2015 med lov nr. 152 af 18. februar 2015 om ændring af
straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 152 af 18.
februar 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A, L 50
som fremsat, side 19, at udgangspunktet er, at samfundstjeneste kan
anvendes over et bredt felt af kriminalitetsformer, og at der
dermed ikke er grundlag for fortsat at tale om et kerneområde
for anvendelsen af samfundstjeneste.
Det fremgår endvidere, at udvidelsen af brugen af
samfundstjeneste på straffelovens område i
første række vedrører
førstegangsovertrædelser og ikke organiseret eller
banderelateret kriminalitet.
Når retten skal vælge mellem samfundstjeneste og
ubetinget fængsel, vil retten derfor først og fremmest
skulle træffe afgørelse ud fra en samlet vurdering af
dels grovheden af den foreliggende kriminalitet som udtrykt ved
længden af fængselsstraffen, dels omfanget og alvoren
af eventuel tidligere kriminalitet. Når bortses fra
røveri, voldtægt, grov vold, grove
våbenlovsovertrædelser, grove narkotikaforbrydelser og
vidnetrusler mv., vil kriminalitetens art derimod som udgangspunkt
ikke som sådan skulle tillægges væsentlig
betydning, men der vil fortsat skulle udvises tilbageholdenhed med
at anvende samfundstjeneste i tilfælde, hvor der er tale om
mere organiseret kriminalitet, eller hvor forurettede er
påført betydelige fysiske eller psykiske skader. Det
samme gælder som udgangspunkt, hvis kriminaliteten er
udøvet over for et særligt værgeløst
offer.
For så vidt angår sager om simpel vold, jf.
straffelovens § 244, følger det således af
ovenstående, at kriminalitetens art som udgangspunkt ikke
skal tillægges væsentlig betydning ved rettens valg
mellem samfundstjeneste og ubetinget fængsel.
Det følger samtidig, at i sager om grov vold, jf.
straffelovens § 245, skal kriminalitetens art derimod
tillægges betydning. Højesteret har således
udtalt, at udgangspunktet ved grov vold er ubetinget fængsel,
og at betinget dom med vilkår om samfundstjeneste kun vil
kunne anvendes, hvis særlige grunde efter en konkret
vurdering af omstændighederne i den enkelte sag taler for
det. Højesteret har i den forbindelse udtalt, at der navnlig
vil være grund til at overveje spørgsmålet i
tilfælde, hvor der fastsættes en kortere frihedsstraf,
hvor den tiltalte er ung og ustraffet samt har gode personlige
forhold, hvor volden er udøvet som en spontan reaktion
på en forudgående uoverensstemmelse med forurettede, og
hvor volden kun har medført begrænset skade, jf.
Højesterets afgørelser i UfR 2018.507 H og UfR
2018.512 H.
Det foreslås at ændre "Såfremt" til "Findes" i
straffelovens § 62, stk. 1. Det
foreslås endvidere som en konsekvensændring, at ordet
"findes" udgår.
Der er alene tale om sproglige ændringer af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
anvendelse af samfundstjeneste i sager om simpel vold efter
straffelovens § 244 og i sager om grov vold efter
straffelovens § 245.
Med ændringen er det forudsat, at en del af de sager om
vold, som i dag afgøres med betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste, fremover som det helt klare udgangspunkt vil
skulle afgøres med ubetinget fængsel.
For så vidt angår sager om simpel vold, jf.
straffelovens § 244, foreslås det således for
det første, at der som det helt klare udgangspunkt skal
idømmes ubetinget fængsel i sager om
overtrædelse af straffelovens § 244, hvor den tiltalte
tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Det foreslås for det andet, at der som det helt klare
udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængsel i sager om
overtrædelse af straffelovens § 244, hvor volden er
udøvet over for et særligt værgeløst
offer.
Endelig foreslås det for det tredje, at der som det helt
klare udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængsel i
sager om overtrædelse af straffelovens § 244, hvor den
forurettede i sagen er påført ikke ubetydelige fysiske
eller psykiske skader.
Forslaget betyder for det første, at der fremover kun
helt undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis den
tiltalte i sagen tidligere er straffet for ligeartet
kriminalitet.
Ved ligeartet kriminalitet forstås i denne
sammenhæng vold eller anden personfarlig kriminalitet.
Personfarlig kriminalitet forstås i denne sammenhæng
som overtrædelse (og forsøg på
overtrædelse) af bestemmelser omfattet af straffelovens
kapitel 25 om forbrydelser mod liv og legeme, kapitel 26 om
forbrydelse mod den personlige frihed, § 119 om vold og
trusler mod en person i offentlig tjeneste eller hverv, § 123
om vidnetrusler, § 180 om ildspåsættelse under
skærpende omstændigheder, seksualforbrydelser omfattet
af §§ 216-225, § 266 om trusler, § 281 om
afpresning og § 288 om røveri.
Den foreslåede ændring er en skærpelse i
forhold til i dag, hvor betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste navnlig anvendes ved
førstegangsovertrædelser, men dog også i
relativt høj grad ses anvendt i praksis i sager om vold i
gentagelsestilfælde.
Det foreslås derfor, at der fremover som det helt klare
udgangspunkt ikke vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i
tilfælde, hvor den tiltalte tidligere er straffet for vold
eller anden ligeartet personfarlig kriminalitet, uanset om den
pågældende på tidspunktet for domsafsigelsen har
gode personlige forhold.
Der vil dog eksempelvis undtagelsesvist kunne idømmes
betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis den ligeartede kriminalitet er begået mere end fem
år, før det nye forhold blev begået. Dette vil
dog forudsætte, at den tiltalte var under 18, da han eller
hun begik den ligeartede kriminalitet, og i dag har meget gode
personlige forhold.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
Det betyder, at der eksempelvis vil kunne idømmes en
betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i
en sag om simpel vold, hvor den tiltalte seks år tidligere -
hvor den pågældende var 17 år - er blevet
straffet for vold, men hvor den tiltalte nu har meget gode
personlige forhold, og hvor den aktuelle vold har medført
begrænsede skader.
Den foreslåede ændring har sammenhæng med de
principper, der ligger i straffelovens § 247, stk. 1, hvoraf
det følger, at hvis nogen af de lovovertrædelser, der
er nævnt i straffelovens §§ 244-246, begås af
en person, der tidligere er dømt for forsætligt
legemsangreb eller for en forbrydelse, der har været
forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes
med indtil det halve.
Forslaget betyder for det andet, at der fremover kun helt
undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis
volden er begået over for et særligt
værgeløst offer.
Der vil således fremover som det helt klare udgangspunkt
ikke kunne idømmes betinget fængselsstraf med
vilkår om samfundstjeneste, hvis volden er begået over
for børn, personer med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, ældre personer eller andre, der
er ude af stand til at forsvare sig.
Vold mod et særligt værgeløst offer omfatter
i den forbindelse vold, som begås mod en person, der er
underlegen i forhold til gerningspersonen. Det betyder, at vold
mellem f.eks. to 15-årige eller to personer med fysisk
funktionsnedsættelse som udgangspunkt ikke anses for vold
begået over for et særligt værgeløst offer
i lovforslagets forstand.
Det forudsættes med den foreslåede ændring, at
udgangspunktet i forhold til i dag, hvor der alene skal udvises
tilbageholdenhed med anvendelse af samfundstjeneste i sager om vold
mod særligt værgeløse ofre, skærpes.
Der er ikke tilsigtet nogen ændring af hvilke personer,
der skal anses som særligt værgeløse ofre i
forhold til gældende ret.
I sager om vold mod særligt værgeløse ofre
vil der derfor fremover som det helt klare udgangspunkt skulle
fastsættes en ubetinget fængselsstraf.
Der vil således som udgangspunkt ikke kunne idømmes
betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i
en sag, hvor f.eks. en forælder over en periode har
slået sit barn, også selvom den pågældende
er ustraffet og i øvrigt har gode personlige forhold.
Betinget dom med vilkår om samfundstjeneste vil dog
eksempelvis undtagelsesvist kunne anvendes i sager om vold mod
særligt værgeløse ofre, hvor der er tale om vold
af begrænset karakter, og hvor volden er begået i
f.eks. afmagt.
Det er derudover en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
Der vil eksempelvis kunne idømmes en betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i en sag
om simpel vold, hvor en forælder, som har meget gode
personlige forhold, i ren afmagt slår sit barn med flad
hånd.
Det bemærkes, at det følger af den gældende
bestemmelse i straffelovens § 81, nr. 11, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden har
udnyttet forurettedes værgeløse stilling.
Bestemmelsen i straffelovens § 81, nr. 11, tager
således navnlig sigte på kriminalitet, som begås
over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, personer med
handicap og ældre personer.
Endelig indebærer forslaget for det tredje, at der
fremover kun helt undtagelsesvist vil kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis den
forurettede har fået ikke ubetydelige fysiske eller psykiske
skader som følge af den udøvede vold.
Ændringen er en skærpelse i forhold til i dag, hvor
der alene skal udvises tilbageholdenhed med at idømme
betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis forurettede er påført betydelige skader.
Ved ikke ubetydelig skade forstås i denne
sammenhæng, at den skade, som forurettede er
påført som følge af volden, har
nødvendiggjort lægelig behandling af et vist omfang,
eller har medført længere tids gener, sygeleje eller
uarbejdsdygtighed.
Ved lægelig behandling af et vist omfang forstås
bl.a. gipsbehandling, operation og syning eller limning af
større sår.
Lægelig behandling i et vist omfang omfatter i denne
forbindelse også nødvendig behandling ved f.eks. en
psykolog som følge af psykiske skader, ligesom det omfatter
nødvendig behandling ved en tandlæge som følge
af tandskader.
Ved vurderingen af, om en skade har nødvendiggjort
lægelig behandling af et vist omfang, er det
afgørende, om skaden har sådan en karakter, at den i
almindelighed nødvendiggør behandling. Det er i den
forbindelse ikke afgørende, om den forurettede faktisk har
modtaget behandling.
Det forhold, at en forurettet vælger at søge
lægelig behandling, vil således ikke i sig selv
indebære, at den forurettede anses for at være
påført ikke ubetydelige skader.
Uden for begrebet ikke ubetydelige skader falder bl.a.
hævelser, buler, blå øjne, blå
mærker, forstuvninger af fingre eller tæer samt
overfladiske rifter og mindre sår, der kan behandles med
plaster eller syning med få sting.
I sager om vold, hvor forurettede er påført ikke
ubetydelige skader, vil der således fremover som det helt
klare udgangspunkt skulle fastsættes en ubetinget
fængselsstraf.
Der vil således eksempelvis som udgangspunkt ikke kunne
idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste i en sag, hvor den tiltalte nikker forurettede en
skalle, så næsen brækker og skal opereres, eller
hvor den tiltalte slår den foruretterede flere gange i
ansigtet, så forurettede får en
syningspåkrævende flænge og en knækket
tand.
Der vil derimod - ligesom i dag - kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis
forurettede er påført begrænsede skader. Det vil
eksempelvis kunne være i et tilfælde, hvor den tiltalte
slår forurettede, så forurettede får et
blåt øje eller en hævelse.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
For så vidt angår sager om grov vold, jf.
straffelovens § 245, forudsættes det, at der fremover
som det helt klare udgangspunkt ikke vil kunne anvendes betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste.
Anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om grov
vold foreslås begrænset, så samfundstjeneste kun
under helt ekstraordinære omstændigheder kan anvendes i
sager om grov vold.
Det betyder, at der i mindre grad end i dag skal lægges
vægt på de omstændigheder, som Højesteret,
jf. ovenfor, hidtil har tillagt betydning.
Det vil sige, at det fremover ikke i sig selv vil være
tilstrækkeligt for anvendelse af samfundstjeneste i sager om
grov vold, at der er tale om en kortere frihedsstraf, at tiltalte
er ung og ustraffet samt har gode personlige forhold, at volden er
udøvet som en spontan reaktion på en forudgående
uoverensstemmelse med forurettede, og at volden har medført
begrænsede skader.
Dog vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne anvendes
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, hvis der
foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, hvilket
f.eks. kan være tilfældet i en sag, hvor der er tale om
en kortere frihedsstraf, og den tiltalte er ustraffet, var under 18
år på gerningstidspunktet og har særdeles gode
personlige forhold, og volden, som har medført
begrænsede skader, er begået i en oprørt
sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede eller personer med
tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb eller en grov
fornærmelse, jf. den almindelige bestemmelse om formildende
omstændigheder i straffelovens § 82, nr. 5.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre
omstændigheder, som taler imod, at der i den konkrete sag
idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Af retssikkerhedsmæssige hensyn foreslås det i stk. 2, at loven finder anvendelse på
lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 62.
Såfremt betinget dom efter reglerne i §§ 56 og 57
ikke findes tilstrækkelig, kan retten, hvis tiltalte findes
egnet hertil, afsige betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste. | | 1. I § 62, stk. 1, ændres
»Såfremt« til: »Findes«, og
»findes« udgår. | Stk.
2-3. --- | | | | | |
|