Fremsat den 27. februar 2019 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udeblivelsesdomme i sager med påstand
om udvisning og anvendelse af telekommunikation med billede i
retsmøder)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1284 af 14. november 2018, som senest ændret ved § 2
i lov nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 748 a, stk. 3, indsættes
efter »hvis«: »betingelserne i stk. 2 er
opfyldt.«, og nr. 1-3
ophæves.
2. I
§ 785, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »kapitel 66 og« til: »kapitel
66,«, og efter »§ 746, stk. 1,«
indsættes: »og § 748 a, stk. 2,«.
3. I
§ 855, stk. 3, nr. 3,
indsættes efter »konfiskation«: »,
udvisning«.
4. I
§ 855, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »konfiskation«: »,
udvisning«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2019.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 3 og 4, finder ikke anvendelse i straffesager, hvor der er
foretaget forkyndelse af indkaldelse for tiltalte, jf.
retsplejelovens § 844, stk. 2, før lovens
ikrafttræden. Sådanne straffesager behandles efter de
hidtil gældende regler.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Anvendelse af
telekommunikation med billede | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Udeblivelsesdomme i
sager med påstand om udvisning | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Langvarige straffesager er et stort problem for ofrene, som kan
have vanskeligt ved at komme videre med deres liv, og det er
samtidig et problem for borgernes tillid til retssystemet. Det er
derfor afgørende, at straffesager kommer hurtigt gennem
retssystemet.
Det opleves i praksis som et væsentligt problem, at
straffesager mod udlændinge, hvor der er nedlagt
påstand om udvisning, ikke kan gennemføres, hvis
tiltalte udebliver fra hovedforhandlingen. Det skyldes, at det i
dag er en betingelse for at gennemføre en straffesag, hvor
der er spørgsmål om udvisning, at udlændingen er
til stede i retten. Ved at udeblive fra retsmødet kan
udlændinge forhale straffesagen og derved undgå at
få den straf og den udvisning med tilhørende
indrejseforbud, som den pågældende har udsigt til at
blive idømt.
Formålet med lovforslaget er at udvide mulighederne for at
fremme straffesager til dom, uden at den tiltalte er til stede
under sagen (udeblivelsesdom), i sager, hvor der er
spørgsmål om udvisning. Herved vil mange udsatte
sager, som også belaster effektiviteten i
straffesagskæden, kunne undgås.
Lovforslaget har endvidere til formål at øge
muligheden for at bruge telekommunikation med billede. Det
foreslås således, at betingelserne for, at anklageren
kan deltage i retsmøder ved anvendelse af telekommunikation
med billede, skal være de samme, som der gælder for
forsvareren.
Endvidere foreslås det præciseret i retsplejeloven,
at advokater, der er beskikket i sager om indgreb i
meddelelseshemmeligheden mv. - på samme måde som en
forsvarer - kan deltage i retsmøder ved anvendelse af
telekommunikation med billede, hvis retten finder det
forsvarligt.
Den del af lovforslaget fremsættes som led i
implementeringen af en anbefaling, der er udformet efter
gennemførelsen af en række analyser internt i
Justitsministeriets koncern for at identificere muligheder for at
udbrede anvendelsen af videokonferencer til retshandlinger.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anvendelse af telekommunikation med billede
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Det følger af
retsplejelovens § 748, stk. 1, 1. pkt., at den sigtede i en
straffesag så vidt muligt underrettes om retsmøder og
har adgang til at overvære dem.
Dette gælder dog ifølge retsplejelovens § 748,
stk. 1, 2. pkt., ikke retsmøder, der afholdes med henblik
på at opnå rettens forudgående kendelse om
foretagelse af foranstaltninger i retsplejelovens kapitel 69-74,
herunder indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. pkt. 2.1.1.3
nedenfor. Uden for disse tilfælde kan retten endvidere efter
anmodning bestemme, at der ikke skal gives sigtede underretning om
et retsmødes afholdelse, jf. retsplejelovens § 748,
stk. 5, 1. led.
Sigtedes forsvarer underrettes desuden om alle retsmøder
og er berettiget til at overvære dem, jf. retsplejelovens
§ 748, stk. 2. Er det ikke muligt at give forsvareren
meddelelse, kan der kun afholdes retsmøder, som ikke kan
opsættes. Det gælder dog ikke retsmøder, der
afholdes med henblik på at opnå rettens
forudgående kendelse om foretagelse af foranstaltninger i
retsplejelovens kapitel 69-74, hvis hensynet til fremmede magter,
til statens sikkerhed eller til sagens opklaring eller til
tredjemand undtagelsesvis gør det påkrævet at
fravige reglen om underretning af forsvareren. Forsvareren må
kun med rettens samtykke videregive oplysninger, han har modtaget i
retsmødet. Forsvareren er desuden berettiget til at
fremsætte bemærkninger og kort at få disse
tilført protokollen, jf. retsplejelovens § 748, stk.
3.
2.1.1.2. Det er retsplejelovens
udgangspunkt, at retsmøder afholdes i retten med
fremmøde af straffesagens aktører, f.eks. de sigtede
(de tiltalte), dommere, forsvarere og anklagere. Retsplejeloven
giver dog også mulighed for, at retsmøder kan afholdes
ved hjælp af telekommunikation med billede. Reglerne herom
fremgår af retsplejelovens § 748 a.
Det fremgår af retsplejelovens § 748 a, stk. 1, at
retten kan tillade, at sigtede deltager i et retsmøde ved
anvendelse af telekommunikation med billede, hvis sigtedes
tilstedeværelse i retten ikke er nødvendig. Skal
sigtede afgive forklaring, finder retsplejelovens § 192 (om
reglerne for vidneforklaring ved hjælp af telekommunikation
med billede) tilsvarende anvendelse. En eventuel forsvarer skal
deltage i retsmødet på samme sted som sigtede,
medmindre retten finder det ubetænkeligt, at forsvareren i
stedet møder frem i retten.
Retsplejelovens § 748 a finder ikke anvendelse i
forbindelse med grundlovsforhør og retsmøder om
opretholdelse af anholdelse efter retsplejelovens § 760, stk.
2, og § 764, stk. 2, jf. retsplejelovens § 748 a, stk. 1,
sidste pkt.
Der gælder i øvrigt særlige regler om
afholdelse af retsmøder ved hjælp af telekommunikation
med billede i forbindelse med sager om forlængelse af en
frist for varetægtsfængsling. Disse regler
fremgår af retsplejelovens § 748 b.
For så vidt angår retsmøder, hvor den sigtede
ikke deltager, kan retten tillade, at forsvareren deltager i et
retsmøde ved anvendelse af telekommunikation med billede,
hvis det er forsvarligt, jf. retsplejelovens § 748 a, stk.
2.
Retten kan desuden tillade, at anklageren deltager i et
retsmøde ved anvendelse af telekommunikation med billede,
hvis sigtede ikke deltager i retsmødet, anklagerens
deltagelse ved anvendelse af telekommunikation med billede er
forsvarlig, og der i øvrigt foreligger særlige grunde
(f.eks. at anklageren har lang rejseafstand og transporttid til
retten, at anklageren har måttet træde til med kort
varsel, eller at retsmødet forventes at være meget
kortvarigt), jf. retsplejelovens § 748 a, stk. 3.
Retsplejerådet vurderede i 2001, at anklagemyndigheden
ikke havde det store behov for at give møde i
retsmøder ved hjælp af telekommunikation, selv om
anklagere jævnligt skulle møde ved retten i en anden
by. Anklagemyndigheden kunne således - i modsætning til
forsvareren, der som udgangspunkt er én bestemt person -
repræsenteres af flere forskellige personer. På den
baggrund blev det foreslået, at anklagerens mulighed for at
deltage i et retsmøde ved anvendelse af telekommunikation
med billede skulle være mere begrænset end
forsvarerens. Der henvises til Retsplejerådets
betænkning nr. 1401/2001 om reform af den civile retspleje I,
side 530, som dannede grundlag for retsplejelovens § 748 a,
stk. 3.
2.1.1.3. Som det fremgår af
pkt. 2.1.1.1, skal der ikke gives sigtede underretning om
retsmøder i f.eks. sager om indgreb i
meddelelseshemmeligheden (retsplejelovens kapitel 71). Disse
retsmøder afholdes således som hovedregel uden
sigtedes kendskab.
I retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 1-6, beskrives de
enkelte indgreb i meddelelseshemmeligheden, som politiet kan
foretage (telefonaflytning, anden aflytning, teleoplysning, udvidet
teleoplysning, brevåbning og brevstandsning). I
retsplejelovens §§ 781 og 782 beskrives betingelserne for
at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Et indgreb i meddelelseshemmeligheden sker efter rettens
kendelse, jf. retsplejelovens § 783, stk. 1. I kendelsen
fastsættes det tidsrum, inden for hvilket indgrebet kan
foretages. Tidsrummet skal være så kort som muligt og
må ikke overstige 4 uger, jf. retsplejelovens § 783,
stk. 3. Tidsrummet, inden for hvilket indgrebet kan foretages, kan
forlænges med højst 4 uger ad gangen.
Forlængelsen sker ved kendelse, jf. retsplejelovens §
783, stk. 3, 3. pkt.
Ved afslutningen af et indgreb i meddelelseshemmeligheden skal
der gives underretning om indgrebet, jf. retsplejelovens §
788, stk. 1. Underretningen gives af den byret, der har truffet
afgørelse om indgrebet, jf. retsplejelovens § 788, stk.
3. Underretning kan dog undlades eller udsættes i et
nærmere fastsat tidsrum, der kan forlænges ved senere
beslutning, hvis det vil være til skade for efterforskningen
eller til skade for efterforskningen i en anden verserende sag om
en lovovertrædelse, som efter loven kan danne grundlag for et
indgreb i meddelelseshemmeligheden. Det samme gælder,
såfremt hensynet til beskyttelse af fortrolige oplysninger om
politiets efterforskningsmetoder eller omstændighederne i
øvrigt taler imod underretning, jf. § 788, stk. 4.
Det følger af retsplejelovens § 784, at inden retten
træffer afgørelse om et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, skal der beskikkes en advokat for den,
som indgrebet vedrører, og at advokaten skal have lejlighed
til at udtale sig. Angår efterforskningen en
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13
(landsforræderi og andre forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed, forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
mv.) beskikkes advokaten fra en særlig kreds af advokater,
der af justitsministeren er antaget for hver landsrets
område.
Den beskikkede advokat skal underrettes om alle retsmøder
i sagen og er berettiget til at overvære disse samt at
gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har
tilvejebragt, jf. retsplejelovens § 785, stk. 1. Advokaten er
endvidere berettiget til at få udleveret en genpart af
materialet. Finder politiet, at materialet er af særlig
fortrolig karakter, og at genpart heraf derfor ikke bør
udleveres, skal spørgsmålet herom på
begæring af advokaten af politiet indbringes for retten til
afgørelse. Advokaten må ikke give de modtagne
oplysninger videre til andre eller uden politiets samtykke
sætte sig i forbindelse med den, over for hvem indgrebet er
begæret foretaget. Den beskikkede advokat må ikke give
møde ved anden advokat eller ved fuldmægtig.
Det følger af retsplejelovens § 785, stk. 2, at
bestemmelserne om beskikkede forsvarere i kapitel 66 og § 746,
stk. 1 (om rettens afgørelse af tvistigheder, herunder
begæringer fra forsvareren om yderligere
efterforskningsskridt), samt bestemmelserne i kapitel 91 om
sagsomkostninger finder tilsvarende anvendelse på den
beskikkede advokat. Retten kan bestemme, at den beskikkede advokat
ikke senere under sagen kan virke som forsvarer for nogen
sigtet.
En række bestemmelser i retsplejeloven henviser til §
785, stk. 2, i forbindelse med andre indgreb mv., herunder
begrænsning af forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt
(§ 729 c, stk. 5), observation med fjernbetjent eller
automatisk virkende kamera mv. og observation ved hjælp af
apparat, der anvendes i en bolig eller et husrum (§ 791 a,
stk. 2 og 3, jf. stk. 8), dataaflæsning (§ 791 b, stk.
4), forstyrrelse eller afbrydelse af radio- eller telekommunikation
(§ 791 c, stk. 5), hemmelig ransagning (§ 799, stk. 2),
hemmelig beslaglæggelse (§ 807 e, stk. 2) og midlertidig
beslaglæggelse i sager om hvidvask og finansiering af
terrorisme (§ 807 f, stk. 4).
Det følger heraf, at bestemmelserne om beskikkede
forsvarere i retsplejelovens kapitel 66 og § 746, stk. 1, samt
bestemmelserne i kapitel 91 om sagsomkostninger, finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med disse indgreb mv.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.2.1. Gennemførelse af
retsmøder ved hjælp af telekommunikation kan bl.a.
reducere ressourceforbruget i forbindelse med transport til retten.
Samtidig har den tekniske udvikling medført, at både
opløsningen og hastigheden af videoforbindelser i dag
normalt er af en sådan kvalitet, at retsmøder, der
gennemføres ved hjælp af telekommunikation med
billede, i mange henseender opleves at være på
højde med afholdelse af retsmøder (dvs. ved fysisk
fremmøde i retten). Det gælder særligt for
retsmøder af kortere varighed, hvor den sigtede ikke giver
møde.
Justitsministeriet finder, at anvendelsen af telekommunikation
med billede i forbindelse med retsmøder af disse grunde
bør udbredes. Derfor har Justitsministeriet afsøgt
mulighederne herfor.
2.1.2.2. Justitsministeriet
gennemførte i første kvartal 2018 en række
interne analyser i Justitsministeriets koncern for at identificere
muligheder for at udbrede anvendelsen af telekommunikation med
billede. I den forbindelse blev det bl.a. foreslået at
udbrede mulighederne for anvendelse af telekommunikation i
forbindelse med sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Retsmøder om indgreb i meddelelseshemmeligheden er
sædvanligvis af kortere varighed og gennemføres uden
den sigtedes tilstedeværelse. Derfor er det
Justitsministeriets vurdering, at sådanne retsmøder
generelt er egnet til at blive gennemført ved hjælp af
telekommunikation med billede. Det gælder både
retsmøder, hvor der skal tages stilling til
igangsættelse af et indgreb i meddelelseshemmeligheden og
retsmøder, hvor der behandles spørgsmål om
forlængelse af fristen for et sådant indgreb eller om
afslutning af et indgreb i meddelelseshemmeligheden. Retten skal
dog i det konkrete tilfælde vurdere, om anvendelse af
telekommunikation med billede er forsvarligt.
Forinden retten træffer afgørelse om et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, skal der beskikkes en advokat for den,
indgrebet angår. Den beskikkede advokat skal have lejlighed
til at udtale sig, skal underrettes om alle retsmøder i
sagen og er berettiget til at overvære
retsmøderne.
Retsplejelovens § 748 a, stk. 2, som ikke foreslås
ændret, giver mulighed for, at retten kan tillade, at
forsvareren deltager i et retsmøde ved anvendelse af
telekommunikation med billede, hvis det er forsvarligt, og sigtede
ikke deltager i retsmødet.
En advokat, der er beskikket i forbindelse med en sag om indgreb
i meddelelseshemmeligheden, er imidlertid ikke forsvarer for den
sigtede. Retten kan tilmed bestemme, at advokaten ikke senere under
sagen kan virke som forsvarer for nogen sigtet. Den beskikkede
advokat udfører dog en funktion, som kan sammenlignes med
den funktion, en forsvarer varetager. Den beskikkede advokat har
således bl.a. til opgave at varetage den mistænktes
(sigtedes) interesser. Endvidere har advokaten en række af de
samme beføjelser som en forsvarer.
Den nuværende ordlyd af retsplejelovens § 748 a, stk.
2, kan give anledning til tvivl om, hvorvidt bestemmelsen om
telekommunikation med billede omfatter advokater, der er beskikkede
i sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens
§ 784, stk. 1.
På den baggrund foreslås det, at det
præciseres i retsplejelovens § 785, stk. 2, at reglerne
om telekommunikation med billede finder anvendelse på
sådanne advokater i sager om indgreb i
meddelelseshemmeligheden. Dette har til formål at
tydeliggøre, at reglerne om telekommunikation med billede
finder anvendelse på advokaterne, således at der ikke
er tvivl om, at de kan deltage i retsmøder ved anvendelse af
telekommunikation med billede, hvis retten finder det
forsvarligt.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1.3 ovenfor, henviser en
række bestemmelser i retsplejeloven til § 785, stk. 2, i
forbindelse med andre indgreb mv., herunder begrænsning af
forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt (§ 729 c, stk. 5),
observation med fjernbetjent eller automatisk virkende kamera mv.
og observation ved hjælp af apparat, der anvendes i en bolig
eller et husrum (§ 791 a, stk. 2 og 3, jf. stk. 8),
dataaflæsning (§ 791 b, stk. 4), forstyrrelse eller
afbrydelse af radio- eller telekommunikation (§ 791 c, stk.
5), hemmelig ransagning (§ 799, stk. 2), hemmelig
beslaglæggelse (§ 807 e, stk. 2) og midlertidig
beslaglæggelse i sager om hvidvask og finansiering af
terrorisme (§ 807 f, stk. 4).
Den foreslåede ændring af retsplejelovens §
785, stk. 2, vil derfor betyde, at advokater, der er beskikket i
forbindelse med foretagelse af de ovennævnte indgreb mv. -
på samme måde som beskikkede advokater i sager om
indgreb i meddelelseshemmeligheden - vil have mulighed for at
deltage i retsmøder ved anvendelse af telekommunikation med
billede, hvis retten finder det forsvarligt.
Justitsministeriet finder, at retsmøder om de
pågældende indgreb mv. generelt er af en karakter, hvor
anvendelse af telekommunikation med billede er
formålstjenligt. Det vil dog også i disse
tilfælde være op til retten at beslutte, om anvendelse
af telekommunikation med billede konkret er forsvarligt.
2.1.2.3. Justitsministeriet har
endvidere på baggrund af de nævnte analyser fundet
anledning til at se på reglerne om anklagerens deltagelse i
retsmøder ved anvendelse af telekommunikation med
billede.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1.2 ovenfor, er anklagerens
mulighed for at deltage i retsmøder ved anvendelse af
telekommunikation med billede mere begrænset end
forsvarerens. En sådan deltagelse kræver således
for anklagerens vedkommende - ud over kravet om, at det er
forsvarligt, og at sigtede ikke deltager i retsmødet (som
også gælder i relation til forsvarere) - at der i
øvrigt foreligger særlige grunde.
Denne forskel blev i bestemmelsens forarbejder begrundet med, at
anklagemyndigheden - i modsætning til forsvareren, som kun
kan møde ved én bestemt person - kunne møde
ved forskellige personer. Der var derfor ifølge
forarbejderne ikke det store behov for, at anklagemyndigheden kunne
deltage i retsmøder ved hjælp af telekommunikation med
billede.
Justitsministeriet finder, at der ikke er grundlag for at
opretholde denne forskel i forhold til anklagerens og forsvarerens
deltagelse i retsmøder ved anvendelse af telekommunikation
med billede.
Hensynet til at give mulighed for specialisering i
anklagemyndigheden taler for, at visse sager eller
sagsområder behandles af bestemte anklagere. For disse sager
og områder vil det praktiske behov for at kunne give
møde ved en bestemt anklager således svare til
forsvarerens.
Hertil kommer, at den yderligere betingelse, som kun
gælder for anklagere (kravet om, at der i øvrigt skal
foreligge særlige grunde) kan medføre en øget
ressourceanvendelse ved anklagemyndigheden, f.eks. som følge
af transporttid til retten, som kunne være undgået,
hvis anklagemyndigheden havde mulighed for at deltage i
retsmøder ved anvendelse af telekommunikation med billede
under samme betingelser som forsvareren.
Af disse grunde finder Justitsministeriet, at anklagere skal
kunne deltage i retsmøder ved hjælp af
telekommunikation med billede under de samme betingelser som
forsvarere. Det vil således fortsat være en betingelse,
at sigtede ikke deltager i retsmødet, og at anklagerens
deltagelse ved anvendelse af telekommunikation med billede er
forsvarlig.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en henvisning i
retsplejelovens § 785, stk. 2, til reglerne om forsvarerens
adgang til at deltage ved hjælp af telekommunikation med
billede i retsmøder, hvor den sigtede ikke deltager, jf.
retsplejelovens § 748 a, stk. 2.
Dermed præciseres det, at den beskikkede advokat kan
deltage i et retsmøde om indgreb i meddelelseshemmeligheden
ved anvendelse af telekommunikation med billede, hvis retten finder
det forsvarligt.
Præciseringen har endvidere den afledte betydning, at
advokater, der er beskikket i sager om begrænsning af
forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt (§ 729 c, stk. 5),
observation med fjernbetjent eller automatisk virkende kamera mv.
og observation ved hjælp af apparat, der anvendes i en bolig
eller et husrum (§ 791 a, stk. 2 og 3, jf. stk. 8),
dataaflæsning (§ 791 b, stk. 4), forstyrrelse eller
afbrydelse af radio- eller telekommunikation (§ 791 c, stk.
5), hemmelig ransagning (§ 799, stk. 2), hemmelig
beslaglæggelse (§ 807 e, stk. 2) og midlertidig
beslaglæggelse i sager om hvidvask og finansiering af
terrorisme (§ 807 f, stk. 4) kan deltage i retsmøder om
disse indgreb mv. ved anvendelse af telekommunikation med billede,
hvis retten finder det forsvarligt. Det skyldes, at de nævnte
regler, som ikke foreslås ændret, henviser til
retsplejelovens § 785, stk. 2, som dermed finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med disse indgreb mv.
Det foreslås endvidere, at retsplejelovens § 748 a,
stk. 3, ændres, således at retten kan tillade, at
anklageren deltager i et retsmøde ved anvendelse af
telekommunikation med billede, hvis betingelserne i retsplejelovens
§ 748 a, stk. 2, som ikke foreslås ændret, er
opfyldt.
Dermed vil der gælde de samme betingelser for, at
anklageren kan deltage i et retsmøde ved anvendelse af
telekommunikation med billede, som der gælder i relation til
forsvarere. Det yderligere krav, som der på nuværende
tidspunkt kun gælder for anklagere, hvorefter der i
øvrigt skal foreligge særlige grunde for, at
anklageren skal kunne deltage i et retsmøde ved anvendelse
af telekommunikation med billede, foreslås således
ophævet.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, stk. 1 og 2.
2.2. Udeblivelsesdomme i sager med påstand om
udvisning
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. En tiltalt skal, medmindre
andet er bestemt i loven, personligt være til stede i retten
under hele hovedforhandlingen i en straffesag, indtil sagen er
optaget til dom, jf. retsplejelovens § 853, 1. pkt.
Udebliver tiltalte uden oplyst lovligt forfald (dvs. uden gyldig
grund, f.eks. sygdom, der gør tiltalte ude af stand til at
give møde i retten), kan den pågældende
fremstilles for retten under anvendelse af tvang. Retten kan afsige
anholdelsesbeslutning, hvis det fremgår af indkaldelsen til
hovedforhandlingen, at tiltalte skal møde personligt og i
udeblivelsestilfælde må forventes at blive anholdt.
Udebliver tiltalte ved begyndelsen eller i løbet af
hovedforhandlingen i en straffesag, og kan den
pågældende ikke straks bringes til stede,
udsættes sagen, medmindre retten beslutter at fremme
hovedforhandlingen helt eller delvist, jf. retsplejelovens §
855, stk. 1.
Er tiltalte udeblevet trods lovlig indkaldelse og uden oplyst
lovligt forfald, kan retten i medfør af retsplejelovens
§ 855, stk. 2, bestemme, at der skal ske afhøring af
vidner og skønsmænd, der er mødt, hvis retten
finder, at dette er foreneligt med hensynet til tiltalte, og hvis
udsættelse af afhøringen vil være til
væsentlig ulempe for de mødte eller medføre
væsentlig udsættelse af sagen. Afhøring kan dog
kun ske, hvis tiltaltes forsvarer er mødt.
En hovedforhandling skal på anklagemyndighedens
begæring i visse situationer fremmes til dom i tiltaltes
fravær, jf. retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 1-5.
Efter bestemmelsen skal en hovedforhandling således, hvis
anklagemyndigheden fremsætter begæring herom, og retten
ikke finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig,
fremmes til dom i tiltaltes fravær,
1) når tiltalte er undveget, efter at anklageskriftet er
forkyndt for den pågældende,
2) når tiltalte efter at være mødt ved sagens
begyndelse har forladt retten uden tilladelse,
3) når der under sagen alene er spørgsmål om
ubetinget fængselsstraf i 1 år eller derunder,
konfiskation, rettighedsfrakendelse eller erstatning, og tiltalte
har givet samtykke til gennemførelse af
hovedforhandlingen,
4) når tiltalte ikke idømmes højere straf
end ubetinget fængsel i 6 måneder eller andre
retsfølger end konfiskation, førerretsfrakendelse
eller erstatning, eller
5) når retten skønner, at behandlingen af sagen
utvivlsomt vil føre til tiltaltes frifindelse.
En hovedforhandling, hvor tiltalte ikke idømmes
højere straf end ubetinget fængsel i 6 måneder
eller andre retsfølger end konfiskation,
førerretsfrakendelse eller erstatning (§ 855, stk. 3,
nr. 4), kan dog kun fremmes i tiltaltes fravær, hvis tiltalte
enten har samtykket heri, eller hvis tiltalte har været
lovligt indkaldt til hovedforhandlingen, og det fremgår af
indkaldelsen, at udeblivelse uden oplyst lovligt forfald kan
medføre, at tiltalte dømmes for de forhold, som
tiltalen angår, jf. § 855, stk. 4.
Det er forudsat med retsplejelovens § 855, stk. 3, at der
skal afsiges udeblivelsesdomme i samtlige sager, hvor reglerne
giver mulighed for det, jf. lovforslag nr. L 105 af 14. december
2016 om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet og -?tjenester
(Udeblivelsesdomme, forkyndelse og anvendelse af digital
kommunikation i straffesager m.v.), jf. Folketingstidende 2016-17,
A, L 105 som fremsat, pkt. 2.4.2 og 2.4.3.
Hvis der er spørgsmål om udvisning af en
udlænding, vil en sag ikke kunne fremmes til dom i tiltaltes
fravær i de situationer, der er nævnt i § 855,
stk. 3, nr. 3 og 4. Det skyldes, at udvisning ikke er nævnt i
bestemmelserne som en af de andre retsfølger end straf, som
der kan tages stilling til i en udeblivelsesdom. For så vidt
angår nr. 3 er det bl.a. fastslået ved en dom fra
Vestre Landsret, som er gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen
2015, side 1455, hvor anklagemyndigheden nedlagde påstand om,
at udvisning kunne sidestilles med en rettighedsfrakendelse. For
så vidt angår nr. 4 er det fastslået ved en dom
fra Østre Landsret, som er gengivet i Tidsskrift for
Kriminalret 2016, side 1458.
Det må derimod antages at være muligt at fremme en
sag med spørgsmål om udvisning til dom i tiltaltes
fravær i de situationer, der er nævnt retsplejelovens
§ 855, stk. 3, nr. 1 og 2, da disse bestemmelser ikke
indeholder begrænsninger med hensyn til, hvilke andre
retsfølger der kan tages stilling til under sagen.
2.2.1.2. Efter retsplejelovens
§ 219 a, stk. 5, meddeles tiltalte en udskrift af dommen,
når den er afsagt. Hvis sagen i medfør af § 855,
stk. 3, nr. 1-5, er fremmet til dom i tiltaltes fravær, skal
udskriften forkyndes for den tiltalte. Er sagen fremmet i tiltaltes
fravær i medfør af § 855, stk. 3, nr. 4, skal
forkyndelse af udskriften ske for tiltalte personlig, medmindre
tilsigelsen (dvs. indkaldelsen til hovedforhandlingen) har
været forkyndt for denne personlig.
Efter § 219 a, stk. 6, vejledes den tiltalte om adgangen
til at anke dommen. Vejledningen gives ved dommens afsigelse, hvis
tiltalte er til stede, og ellers ved den efterfølgende
meddelelse eller forkyndelse, jf. stk. 5.
Den tiltalte kan anke en dom, når vedkommende har givet
møde i byretten og er idømt 1) mere end 20
dagbøder, 2) en bøde på over 6.000 kr., 3)
konfiskation af genstande af tilsvarende værdi eller 4) andre
offentligretlige følger, som f.eks. rettighedsfrakendelse
eller udvisning, jf. § 902, stk. 2.
Hvis sagen er fremmet til dom i tiltaltes fravær i
medfør af § 855, stk. 3, nr. 4, kan tiltalte anke, selv
om tiltalte ikke har givet møde i byretten, hvis
betingelserne i stk. 2 i øvrigt er opfyldt, jf. § 902,
stk. 3.
Ankefristen er 14 dage og regnes som udgangspunkt fra dommens
afsigelse, jf. retsplejelovens § 904, stk. 1. Hvis dommen skal
forkyndes efter § 219 a, stk. 5, regnes tiltaltes ankefrist
fra forkyndelsen, jf. § 904, stk. 2. Da udeblivelsesdomme
efter § 855, stk. 3, nr. 1-5, som anført, i alle
tilfælde skal forkyndes, regnes tiltaltes ankefrist på
14 dage således i denne type sager fra dagen for
forkyndelsen.
Er en udebleven tiltalt blevet domfældt, uden at anke
efter ovennævnte regler kan finde sted, kan den
domfældte i stedet efter retsplejelovens § 987, stk. 1,
begære sagen genoptaget til ny forhandling, når den
pågældende godtgør at have haft lovligt forfald
og ved ham utilregnelige omstændigheder har været
forhindret fra i tide at anmelde dette, eller at stævningen
ikke rettidigt er kommet til domfældtes kundskab.
Begæringen herom fremsættes over for den ret, som har
afsagt dom i sagen, inden sådan frist som bestemt i §
904, jf. § 910 - dvs. en 14 dages frist.
For så vidt angår sager fremmet i medfør af
§ 855, stk. 3, nr. 4, er det særligt fastsat i §
987, stk. 3, at den domfældte har en ubetinget adgang til at
kræve genoptagelse, hvis bl.a. sagen ikke kan ankes efter
retsplejelovens § 902, stk. 2, jf. stk. 3. Begæringen
herom må fremsættes over for den ret, som har afsagt
dom i sagen, inden 14 dage fra dommens forkyndelse efter § 219
a, stk. 5. Retten kan undtagelsesvis genoptage sagen, hvis
begæring indgives senere, men inden 1 år efter dommens
forkyndelse.
Hvis den domfældte udebliver under den nye
hovedforhandling i en genoptaget sag, hæver retten ved
kendelse sagen, og den afsagte dom bliver stående ved magt,
jf. § 987, stk. 4.
Udeblivelsesdomme er i lighed med andre typer straffedomme som
udgangspunkt endelige og kan fuldbyrdes, når ankefristen
på 14 dage, der ved udeblivelsesdomme som anført
regnes fra forkyndelsen af dommen, er udløbet, jf. §
999, stk. 1.
2.2.1.3. Udvisning ved dom sker i
medfør af udlændingelovens §§ 22-24.
Udlændinge, som har haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 9 år, og udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2 (asyl og beskyttelsesstatus), som har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8 år, kan -
uanset straffens længde - udvises, hvis de idømmes
ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte
overtrædelser af navnlig straffeloven. I andre tilfælde
kan de pågældende udlændinge udvises ved
ubetinget straf af mindst 3 års fængsel, ved mindst 1
års fængsel for flere strafbare forhold eller hvis den
pågældende tidligere har fået en ubetinget
frihedsstraf, jf. udlændingelovens § 22, nr. 1-3.
Udlændinge, som har haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 5 år, kan udvises i de i § 22
nævnte tilfælde, og hvis de idømmes ubetinget
straf af mindst 1 års fængsel eller af mindst 6
måneders fængsel for flere strafbare forhold, eller de
idømmes ubetinget straf af mindst 6 måneders
fængsel, hvis de tidligere har fået en ubetinget
frihedsstraf, jf. udlændingelovens § 23, nr. 2-4.
Efter udlændingelovens § 24 kan andre
udlændinge - dvs. udlændinge, som ikke har haft lovligt
ophold her i landet i mere end de sidste 5 år - ud over de i
§§ 22 og 23 nævnte tilfælde - udvises, hvis
de idømmes betinget eller ubetinget frihedsstraf, jf.
udlændingelovens § 24, nr. 2.
Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2,
at en udlænding skal udvises efter bl.a. §§ 22-24,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. dog § 26 b, hvorefter
udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kun kan udvises,
hvis det er i overensstemmelse med de principper, der efter
EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.
En udlænding, som er udvist ved dom, skal som det klare
udgangspunkt udrejse straks efter tidspunktet for løsladelse
eller udskrivning fra hospital eller forvaring. Er dommen betinget,
eller er udvisning sket ved dom til ambulant behandling med
mulighed for frihedsberøvelse, regnes fristen fra
tidspunktet for endelig dom i sagen eller, hvis den
pågældende ikke har været til stede ved
domsafsigelsen, fra dommens forkyndelse, jf. udlændingelovens
§ 33, stk. 9.
Hvis den pågældende udlænding ikke udrejser
frivilligt i overensstemmelse med fristen, drager politiet omsorg
for udrejsen, jf. udlændingelovens § 30, stk. 2.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 1, medfører
en dom, kendelse eller beslutning, hvorved en udlænding
udvises, at udlændingens visum og opholdstilladelse
bortfalder, og at udlændingen ikke uden tilladelse på
ny må indrejse og opholde sig her i landet
(indrejseforbud).
Efter udlændingelovens § 32, stk. 2, meddeles
indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom på grund
af strafbart forhold, jf. udlændingelovens §§
22-24, for 4 år ved betinget frihedsstraf eller ubetinget
frihedsstraf af ikke over 3 måneder (nr. 1), for 6 år
ved ubetinget frihedsstraf af mere end 3 måneder, men ikke
over 1 år (nr. 2), for 12 år ved ubetinget
fængselsstraf af mere end 1 år, men ikke over 2
år (nr. 3) og for bestandig ved ubetinget fængselsstraf
af mere end 1 år 6 måneder, men ikke over 2 år,
medmindre der alene findes grundlag for at meddele indrejseforbud
for 12 år (nr. 4). Indrejseforbud meddeles for bestandig ved
ubetinget fængselsstraf af mere end 2 år (nr. 5).
Indrejseforbud ved udvisning efter udlændingelovens §
22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8, eller §
24, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8 (udvisning ved visse konkret
oplistede lovovertrædelser), og udvisning ved dom af en
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, meddeles for
mindst 6 år, jf. udlændingelovens § 32, stk.
3.
Der vil efter udlændingelovens § 32, stk. 5, kunne
meddeles indrejseforbud af kortere varighed end fastsat i §
32, stk. 2 og 3, hvis det betyder, at der dermed kan ske udvisning
i en sag, hvor dette ellers med sikkerhed ville være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser. Hvis et indrejseforbud
af kortere varighed vil betyde, at der kan ske udvisning, hvor
dette ellers med sikkerhed er i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, vil varigheden af indrejseforbuddet i alle
tilfælde skulle afkortes, så der i videst muligt omfang
udvises, når dette ikke med sikkerhed er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Den politimyndighed, som drager omsorg for udrejsen, udleverer
udlændingen en skriftlig og begrundet meddelelse om
indrejseforbuddet og om strafansvaret ved overtrædelse heraf,
jf. udlændingelovens § 32, stk. 6.
Et indrejseforbud regnes fra det tidspunkt, hvor
indrejseforbuddet efter udlændingelovens § 32, stk. 1,
3. pkt., har gyldighed, dvs. fra udrejsen eller udsendelsen.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.2.1. Som det fremgår under
pkt. 2.2.1.1, er det ikke muligt at fremme straffesager til dom i
tiltaltes fravær efter retsplejelovens § 855, stk. 3,
nr. 3 og 4, hvis der ud over straf nedlægges påstand om
udvisning.
Dette har den praktiske betydning, at straffesager mod
udlændinge (f.eks. omrejsende kriminelle), som ofte udebliver
fra retsmøder i Danmark, hvis de ikke er
varetægtsfængslede, i mange tilfælde ikke kan
fremmes til dom, når den pågældende skal udvises
af Danmark. Når den pågældende således ikke
møder op i retten i Danmark, vil sagen i stedet skulle
udsættes med henblik på, at pågældende
kommer til stede ved et nyt retsmøde.
Den omhandlede type udsatte sager medfører et
ressourceforbrug hos både politi og domstole i forbindelse
med berammelse, forkyndelse, afholdelse af retsmøder mv.,
som ofte ikke fører til, at sagen bliver afgjort. En sag kan
således være berammet flere gange for så hver
gang at blive udsat på ny, fordi den pågældende
udlænding fortsat ikke møder op.
Rigsadvokaten har - efter drøftelser med de regionale
statsadvokaturer og flere politikredse - over for
Justitsministeriet tilkendegivet, at det udgør et
væsentligt problem i forhold til at fremme straffesager mod
udlændinge med den fornødne hurtighed, at der efter de
gældende regler ikke er mulighed for at udvise
udlændinge ved en udeblivelsesdom.
Adgangen til at varetægtsfængsle udlændinge,
der har udsigt til at blive udvist, og til at få udleveret
udlændinge fra deres hjemland, giver i vist omfang politiet
mulighed for at sikre, at udlændinge er til stede i Danmark
under hovedforhandlingen af straffesagen, hvormed det kan
undgås, at sagen gentagne gange skal udsættes.
Rigsadvokaten vurderer imidlertid, at disse muligheder ikke er
tilstrækkelige i forhold til at imødegå
problemstillingen med udlændinge, der udebliver fra
retsmøder i Danmark. Udlevering fra udlændingens
hjemland er i øvrigt ofte en ressourcekrævende proces
for myndighederne sammenholdt med muligheden for at fremme sagen
efter § 855, stk. 3.
2.2.2.2. Det er på denne
baggrund Justitsministeriets opfattelse, at de nuværende
regler for adgangen til at fremme en straffesag til dom i tiltaltes
fravær indebærer, at en tiltalt udlænding kan
forhale en straffesag og derved undgå at få den straf
og den udvisning med tilhørende indrejseforbud, som den
pågældende har udsigt til at blive idømt. De
udsatte sager belaster endvidere effektiviteten i
straffesagskæden, idet politiet og domstolene i denne type
sager bruger ressourcer på berammelse, forkyndelse,
afholdelse af retsmøder mv., som ofte ikke fører til,
at sagen bliver afgjort.
Det er afgørende, at kriminelle hurtigt mærker
konsekvensen af deres handlinger. Samtidig er det også
vigtigt, at straffesager gennemføres hurtigst muligt af
hensyn til, at ofre for forbrydelser kan komme videre med deres
liv. Derudover skal myndighederne så vidt muligt ikke bruge
ressourcer på berammelse, forkyndelse, afholdelse af
retsmøder mv., som ikke fører til, at sagen bliver
afgjort, fordi den tiltalte ikke møder op i retten.
Justitsministeriet finder derfor, at der bør
indføres mulighed for, at sager af den i retsplejelovens
§ 855, stk. 3, nr. 3 og 4, nævnte art kan fremmes til
dom uden tiltaltes tilstedeværelse, selv om der i sagen er
spørgsmål om udvisning.
Indførelse af en mulighed for at udvise udlændinge
i forbindelse med udeblivelsesdomme vil således forbedre
mulighederne for at sætte hurtigere og mere effektivt ind
over for udlændinge, der kommer til Danmark og begår
kriminalitet, ligesom ændringen vil medvirke til øget
effektivitet i straffesagskæden.
En sådan lovændring er efter Justitsministeriets
opfattelse ikke forbundet med retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder. Efter retsplejelovens § 855, stk. 3,
nr. 3 og 4, kan der allerede idømmes ubetingede
fængselsstraffe på op til henholdsvis et halvt og et
helt års fængsel, uden at tiltalte er til stede, jf.
pkt. 2.2.1.1 ovenfor. I sager, hvor udlændinge idømmes
fængselsstraffe i det nævnte niveau, vil det ofte
være klart, at der skal ske udvisning, navnlig når der
tale om udlændinge uden nogen relevant tilknytning til
Danmark, som f.eks. omrejsende kriminelle.
Justitsministeriet henviser i den forbindelse også til, at
der med lovforslaget ikke lægges op til at ændre ved,
at en straffesag ikke kan fremmes efter retsplejelovens § 855,
stk. 3, hvis tiltaltes tilstedeværelse er nødvendig,
herunder for at retten på betryggende vis kan tage stilling
til spørgsmålet om udvisning af den tiltalte.
Derudover vil den tiltalte, i en 14 dages periode fra dommen
forkyndes for vedkommende, have mulighed for at anke dommen eller
at få sagen genoptaget.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
2.2.3.1. Det foreslås at
udvide mulighederne for at fremme en sag til dom i tiltaltes
fravær efter retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 3 og 4,
til også at omfatte tilfælde, hvor der i sagen er
spørgsmål om udvisning.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 855,
stk. 3, nr. 3, således, at udvisning indsættes i
bestemmelsen som en af de retsfølger, der kan tages stilling
til under sagen. En hovedforhandling i en straffesag vil herefter,
hvis anklagemyndigheden fremsætter begæring herom, og
retten ikke finder tiltaltes tilstedeværelse
nødvendig, skulle fremmes til dom i tiltaltes fravær,
når der under sagen alene er spørgsmål om
ubetinget fængselsstraf i 1 år eller derunder,
konfiskation, udvisning, rettighedsfrakendelse eller erstatning, og
tiltalte har givet samtykke til gennemførelse af
hovedforhandlingen.
En straffesag mod en tiltalt udlænding, der har udsigt til
at blive idømt en fængselsstraf i 1 år eller
derunder samt udvisning, og som har givet samtykke til
gennemførelse af hovedforhandlingen, vil således med
lovforslaget kunne fremmes til dom, uden at den tiltalte er til
stede under sagen.
Der foreslås endvidere at ændre retsplejelovens
§ 855, stk. 3, nr. 4, således, at udvisning
indsættes i bestemmelsen som en af de retsfølger, der
kan tages stilling til under sagen. En hovedforhandling i en
straffesag vil herefter, hvis anklagemyndigheden fremsætter
begæring herom, og retten ikke finder tiltaltes
tilstedeværelse nødvendig, skulle fremmes til dom i
tiltaltes fravær, når tiltalte ikke idømmes
højere straf end ubetinget fængsel i 6 måneder
eller andre retsfølger end konfiskation, udvisning,
førerretsfrakendelse eller erstatning.
En straffesag mod en tiltalt udlænding, der har udsigt til
at blive idømt en fængselsstraf på 6
måneder eller derunder samt udvisning, vil således med
lovforslaget kunne fremmes til dom, uden at den tiltalte er
tilstede under sagen. Dette gælder, uanset om den tiltalte
har givet samtykke til gennemførelse af hovedforhandlingen.
Hvis tiltalte ikke har givet samtykke hertil, er det dog en
betingelse for at fremme sagen, at den tiltalte har været
lovligt indkaldt til hovedforhandlingen, og at det af indkaldelsen
fremgår, at udeblivelse uden oplyst lovligt forfald kan
medføre, at tiltalte dømmes for de forhold, som
tiltalen angår, jf. retsplejelovens § 855, stk. 4, som
ikke foreslås ændret med lovforslaget.
2.2.3.2. Der er med lovforslaget
ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 855, stk. 3,
nr. 3 og 4.
Det vil således fortsat gælde, at der skal afsiges
udeblivelsesdomme i samtlige sager, hvor reglerne giver mulighed
for det, jf. nærmere herom i lovforslag nr. L 105 af 14.
december 2016 om ændring af retsplejeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester (Udeblivelsesdomme, forkyndelse og anvendelse af
digital kommunikation i straffesager m.v.), jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 105 som fremsat, pkt. 2.4.2 og 2.4.3.
En hovedforhandling vil således skulle fremmes, hvis sagen
trods tiltaltes udeblivelse er tilstrækkeligt oplyst. Det
forhold, at en forklaring fra den tiltalte kan være af
betydning ved vurderingen af skyldsspørgsmålet og
strafudmålingen, herunder fremadrettet også
spørgsmålet om udvisning, kan derfor ikke i sig selv
medføre, at sagen udsættes. Der skal derfor fortsat
være konkrete grunde i den enkelte sag til, at tiltaltes
tilstedeværelse under hovedforhandlingen vurderes at
være nødvendig, jf. retsplejelovens § 855, stk.
3, og retten skal fortsat angive de konkrete grunde til, at sagen
ikke findes at være tilstrækkeligt oplyst, i
retsbogen.
Det forhold, at en udlænding ikke har bidraget med
oplysninger om sin tilknytning til Danmark - f.eks. i forbindelse
med en afhøring efter udlændingelovens § 26 - vil
ikke i sig selv være tilstrækkeligt til, at retten kan
undlade at fremme sagen til dom.
Hvis retten derimod finder, at der er konkrete grunde til, at
tiltaltes tilstedeværelse under hovedforhandlingen er
nødvendig, kan retten beslutte, at sagen ikke kan fremmes
til dom i tiltaltes fravær. Det vil kunne tænkes at
være tilfældet, hvis der mangler oplysninger om
varigheden af udlændingens lovlige ophold eller andre
relevante oplysninger om personlige forhold, som vurderes at
være afgørende i relation til spørgsmålet
om udvisning.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 3 og 4.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har til formål at øge mulighederne for
at anvende telekommunikation med billede ved at give mulighed for,
at anklageren kan deltage i retsmøder ved anvendelse af
telekommunikation med billede under de samme betingelser, som der
gælder for forsvarere. Det foreslås endvidere
præciseret, at advokater, der er beskikket i sager om indgreb
i meddelelseshemmeligheden mv., kan deltage i et retsmøde
ved hjælp af telekommunikation med billede, hvis retten
finder det forsvarligt. Det skønnes, at disse
ændringer alene vil medføre en begrænset
stigning i antallet af sager, hvor telekommunikation med billede
anvendes, og ændringerne vurderes på den baggrund ikke
at have økonomiske konsekvenser af betydning.
Lovforslaget har endvidere til formål at udvide
mulighederne for at fremme straffesager til dom, uden at den
tiltalte er til stede under sagen, i sager, hvor der er
spørgsmål om udvisning. Dette skønnes at kunne
medføre en forbedring af effektiviteten i
straffesagskæden og medvirke til en hurtigere behandling af
disse straffesager. Det skyldes, at de sager, der er omfattet af
lovforslaget, som udgangspunkt ikke længere vil skulle
udsættes, hvis den tiltalte udebliver. Som følge af
det øgede antal sager, som vil kunne fremmes til dom i
tiltaltes fravær og uden dennes samtykke, vil det
indebære et øget behov for forkyndelse af dommen. Det
vurderes imidlertid ikke, at dette vil medføre merudgifter
for det offentlige af betydning.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. januar 2019
til den 11. februar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Amnesty
International, Danske Advokater, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Landsforeningen LEV og Retspolitisk Forening.
Herudover har lovforslaget været i høring hos
Datatilsynet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vurderes at medføre en
forbedring af effektiviteten i straffesagskæden og medvirke
til hurtigere sagsbehandling ved anklagemyndigheden og
domstole. | Ingen af betydning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af retsplejelovens § 748 a, stk. 3, at
retten kan tillade, at anklageren deltager i et retsmøde ved
anvendelse af telekommunikation med billede, hvis sigtede ikke
deltager i retsmødet (nr. 1), anklagerens deltagelse ved
anvendelse af telekommunikation med billede er forsvarlig (nr. 2),
og der i øvrigt foreligger særlige grunde (nr. 3).
Det foreslås, at der i § 748 a,
stk. 3, indsættes en henvisning til, at betingelserne
i § 748 a, stk. 2, skal være opfyldt. Det foreslås
endvidere, at nr. 1-3 ophæves.
Det indebærer, at bestemmelsen ændres, således
at retten kan tillade, at anklageren kan deltage i et
retsmøde ved anvendelse af telekommunikation, hvis
betingelserne i § 748 a, stk. 2, er opfyldt, dvs. at
deltagelse ved hjælp af en sådan telekommunikation er
forsvarligt, og at sigtede ikke deltager i retsmødet. Dermed
ophæves kravet om, at der i øvrigt skal foreligge
særlige grunde for, at anklageren kan deltage i et
retsmøde ved anvendelse af telekommunikation med billede,
jf. nuværende § 748 a, stk. 3, nr. 3. Betingelserne i
den nuværende § 748 a, stk. 3, nr. 1 og 2,
ophæves, men videreføres i kraft af henvisningen til
de tilsvarende betingelser i § 748 a, stk. 2.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 785, stk. 1, at en
advokat, der er beskikket i en sag om indgreb i
meddelelseshemmeligheden, jf. retsplejelovens § 784, stk. 1,
skal underrettes om alle retsmøder i sagen og er berettiget
til at overvære disse samt til at gøre sig bekendt med
det materiale, som politiet har tilvejebragt. Advokaten er
endvidere berettiget til at få udleveret en genpart af
materialet. Finder politiet, at materialet er af særlig
fortrolig karakter, og at genpart heraf derfor ikke bør
udleveres, skal spørgsmålet herom på
begæring af advokaten af politiet indbringes for retten til
afgørelse. Advokaten må ikke give de modtagne
oplysninger videre til andre eller uden politiets samtykke
sætte sig i forbindelse med den, over for hvem indgrebet er
begæret foretaget. Den beskikkede advokat må ikke give
møde ved anden advokat eller ved fuldmægtig.
Det følger af retsplejelovens § 785, stk. 2, at
bestemmelserne om beskikkede forsvarere i kapitel 66 og § 746,
stk. 1 (om rettens afgørelse af tvistigheder, herunder
begæringer fra forsvareren om yderligere
efterforskningsskridt), samt bestemmelserne i kapitel 91 om
sagsomkostninger finder tilsvarende anvendelse på den
beskikkede advokat. Retten kan bestemme, at den beskikkede advokat
ikke senere under sagen kan virke som forsvarer for nogen
sigtet.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 785, stk. 2, indsættes en
henvisning til retsplejelovens § 748 a, stk. 2, om reglerne om
forsvarerens adgang til at deltage i retsmøder ved
hjælp af telekommunikation med billede, hvis retten finder
det forsvarligt, og den sigtede ikke deltager. Med den
foreslåede ændring præciseres det, at retten kan
bestemme, at den beskikkede advokat - på samme måde som
en forsvarer - kan deltage i et retsmøde om indgreb i
meddelelseshemmeligheden ved anvendelse af telekommunikation med
billede, hvis retten finder det forsvarligt.
Det følger af retsplejelovens § 748 a, stk. 2, at
retten kan tillade, at forsvareren deltager i et retsmøde
ved anvendelse af telekommunikation med billede, hvis det er
forsvarligt, og sigtede ikke deltager i retsmødet. En
advokat, der er beskikket i medfør af retsplejelovens §
785, stk. 1, er ikke forsvarer for den sigtede, men den
pågældende advokat udfører opgaver, som har
lighed med de opgaver, som en forsvarer varetager. Derfor giver den
nuværende ordlyd af retsplejelovens § 748 a, stk. 2,
anledning til tvivl om, hvorvidt bestemmelsen om telekommunikation
med billede omfatter advokater, der er beskikkede i sager om
indgreb i meddelelseshemmeligheden. Der henvises til pkt. 2.1.2.2
ovenfor.
Formålet er således at give en øget mulighed
for afholdelse af telekommunikation med billede. Den
foreslåede bestemmelse er ikke til hinder for eksisterende
ordninger ved nogle retter, hvor flere retsmøder om indgreb
i meddelelseshemmeligheden (og andre straffeprocessuelle indgreb)
afholdes i umiddelbar forlængelse af hinanden, og den samme
dommer, anklager og beskikkede advokat deltager i retten
(vag?tordninger). Den foreslåede bestemmelse giver dog
mulighed for, at også disse ordninger fremover vil kunne
foregå via telekommunikation med billede, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Det bemærkes, at en række bestemmelser i
retsplejeloven henviser til § 785, stk. 2, i forbindelse med
andre indgreb mv., herunder begrænsning af forsvarerens og
sigtedes ret til aktindsigt (§ 729 c, stk. 5), observation med
fjernbetjent eller automatisk virkende kamera mv. og observation
ved hjælp af apparat, der anvendes i en bolig eller et husrum
(§ 791 a, stk. 2 og 3, jf. stk. 8), dataaflæsning
(§ 791 b, stk. 4), forstyrrelse eller afbrydelse af radio-
eller telekommunikation (§ 791 c, stk. 5), hemmelig ransagning
(§ 799, stk. 2), hemmelig beslaglæggelse (§ 807 e,
stk. 2) og midlertidig beslaglæggelse i sager om hvidvask og
finansiering af terrorisme (§ 807 f, stk. 4).
Den foreslåede ændring af § 785, stk. 2, har
således den afledte betydning, at advokater, der er beskikket
i de nævnte sager, kan deltage i retsmøder om disse
indgreb mv. ved anvendelse af telekommunikation med billede, hvis
retten finder det forsvarligt, og den sigtede ikke deltager.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 3,
at en hovedforhandling, hvis anklagemyndigheden fremsætter
begæring herom, skal fremmes til dom i tiltaltes
fravær, hvis retten ikke finder tiltaltes
tilstedeværelse nødvendig, når der under sagen
alene er spørgsmål om ubetinget fængselsstraf i
1 år eller derunder, konfiskation, rettighedsfrakendelse
eller erstatning, og tiltalte har givet samtykke til
gennemførelse af hovedforhandlingen.
Det foreslås, at der i § 855,
stk. 3, nr. 3, tilføjes ordet "udvisning".
Formålet er at ændre bestemmelsen, således at
muligheden for at fremme en sag til dom i tiltaltes fravær,
udvides til også at omfatte tilfælde, hvor der i sagen
er spørgsmål om udvisning.
Den foreslåede ændring vil indebære, at en
hovedforhandling i en straffesag, hvis anklagemyndigheden
fremsætter begæring herom, og retten ikke finder
tiltaltes tilstedeværelse nødvendig, skal fremmes til
dom i tiltaltes fravær, når der under sagen alene er
spørgsmål om ubetinget fængselsstraf i 1
år eller derunder, konfiskation, udvisning,
rettighedsfrakendelse eller erstatning, og tiltalte har givet
samtykke til gennemførelse af hovedforhandlingen.
En straffesag mod en tiltalt udlænding, der har udsigt til
at blive idømt en fængselsstraf på 1 år
eller derunder samt udvisning, og som har givet samtykke til
gennemførelse af hovedforhandlingen, vil således med
lovforslaget kunne fremmes, uden at den tiltalte er til stede under
sagen.
Den foreslåede ændring omfatter sager, hvor der er
spørgsmål om udvisning. Der vil navnlig være
spørgsmål om udvisning i sager, hvor
anklagemyndigheden har nedlagt påstand om udvisning ved dom
efter udlændingelovens §§ 22-24. Ændringen
forudsættes dog også at omfatte tilfælde, hvor
anklagemyndigheden nedlægger påstand om advarsel, jf.
udlændingelovens § 24 b (tidligere betinget udvisning),
eller sager, hvor retten vurderer, at sagen skal afgøres med
en sådan advarsel. Dette skyldes, at advarsel kun kan
meddeles en udlænding, hvis der er hjemmel til udvisning i
udlændingelovens §§ 22-24, hvorfor der også
ved anvendelse af sanktionsformen advarsel vil være
spørgsmål om udvisning efter §§ 22-24.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 4,
at en hovedforhandling, hvis anklagemyndigheden fremsætter
begæring herom, skal fremmes til dom i tiltaltes
fravær, hvis retten ikke finder tiltaltes
tilstedeværelse nødvendig, når tiltalte ikke
idømmes højere straf end ubetinget fængsel i 6
måneder eller andre retsfølger end konfiskation,
førerretsfrakendelse eller erstatning.
Det foreslås, at der i § 855,
stk. 3, nr. 4, tilføjes ordet "udvisning".
Formålet er at ændre bestemmelsen, således at
muligheden for at fremme en sag til dom i tiltaltes fravær,
udvides til også at omfatte tilfælde, hvor der i sagen
er spørgsmål om udvisning.
Den foreslåede ændring vil indebære, at en
hovedforhandling i en straffesag, hvis anklagemyndigheden
fremsætter begæring herom, og retten ikke finder
tiltaltes tilstedeværelse nødvendig, skal fremmes til
dom i tiltaltes fravær, når tiltalte ikke
idømmes højere straf end ubetinget fængsel i 6
måneder eller andre retsfølger end konfiskation,
udvisning, førerretsfrakendelse eller erstatning.
En straffesag mod en tiltalt udlænding, der står til
fængselsstraf på 6 måneder eller derunder samt
udvisning, vil således med lovforslaget kunne fremmes, uden
at den tiltalte er tilstede under sagen. Dette gælder, uanset
om den tiltalte har givet samtykke til at gennemføre
hovedforhandlingen.
Efter den foreslåede ændring af § 855, stk. 3,
nr. 4, vil sagen kunne omfatte udvisning ved dom efter §§
22-24, som er omtalt nærmere i pkt. 2.2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Ændringen forudsættes
også at omfatte tilfælde, hvor anklagemyndigheden
nedlægger påstand om advarsel, jf.
udlændingelovens § 24 b (tidligere betinget udvisning),
eller sager, hvor retten vurderer, at sagen skal afgøres med
en sådan advarsel. Dette skyldes, at advarsel kun kan
meddeles en udlænding, hvis der er hjemmel til udvisning i
udlændingelovens §§ 22-24, hvorfor der også
ved anvendelse af sanktionsformen advarsel vil være
spørgsmål om udvisning efter §§ 22-24.
Hvis den tiltalte ikke har givet samtykke, er det dog et krav
for at fremme sagen, at den tiltalte har været lovligt
indkaldt til hovedforhandlingen, og at det af indkaldelsen
fremgår, at udeblivelse uden oplyst lovligt forfald kan
medføre, at tiltalte dømmes for de forhold, som
tiltalen angår, jf. § 855, stk. 4, som ikke
foreslås ændret med lovforslaget.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Det foreslås i stk. 2, at de
ændrede regler i lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, om
afsigelse af udeblivelsesdomme, ikke finder anvendelse i
straffesager, hvor der foretages forkyndelse af indkaldelse for
tiltalte, jf. retsplejelovens § 844, stk. 2, før lovens
ikrafttræden. Straffesager, hvor der før lovens
ikrafttræden er foretaget forkyndelse af indkaldelse for
tiltalte, færdigbehandles således efter de hidtil
gældende regler.
Foretages der flere forkyndelser af indkaldelser for tiltalte i
samme sag, vil det efter stk. 2 være tidspunktet for den
seneste forkyndelse, der er afgørende for, om det er de
hidtidige eller de foreslåede nye regler, som skal finde
anvendelse. Hvis der er foretaget forkyndelse af en indkaldelse for
tiltalte før lovens ikrafttræden, og der foretages
fornyet forkyndelse af en indkaldelse efter lovens
ikrafttræden til samme retsmøde eller til et eventuelt
nyt senere retsmøde, vil det derfor være de
foreslåede nye regler, som vil finde anvendelse. Ved at
foretage fornyet forkyndelse efter lovens ikrafttræden vil
det således være muligt at overføre en sag til
behandling efter de foreslåede nye regler.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Der
gælder således en særlig retsplejelov for
henholdsvis Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1719 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 748
a. --- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Retten
kan tillade, at anklageren deltager i et retsmøde ved
anvendelse af telekommunikation med billede, hvis 1) sigtede ikke deltager i
retsmødet, 2) anklagerens deltagelse ved anvendelse af
telekommunikation med billede er forsvarlig og 3) der i øvrigt foreligger
særlige grunde. | | 1. I § 748 a, stk. 3, indsættes efter
"hvis": "betingelserne i stk. 2 er opfyldt. ", og nr. 1-3 ophæves. | | | | § 785.
--- | | | Stk. 2.
Bestemmelserne om beskikkede forsvarere i kapitel 66 og § 746,
stk. 1, samt bestemmelserne i kapitel 91 om sagsomkostninger finder
tilsvarende anvendelse på den beskikkede advokat. Retten kan
bestemme, at den beskikkede advokat ikke senere under sagen kan
virke som forsvarer for nogen sigtet. | | 2. I § 785, stk. 2, 1. pkt., ændres "kapitel 66 og" til:
"kapitel 66,", og efter "§ 746, stk. 1," indsættes: "og
§ 748 a, stk. 2,". | | | | §
855. --- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. En
hovedforhandling skal, hvis anklagemyndigheden fremsætter
begæring herom, fremmes til dom i tiltaltes fravær,
hvis retten ikke finder tiltaltes tilstedeværelse
nødvendig, 1) og 2) --- | | | 3) når der under sagen alene er
spørgsmål om ubetinget fængselsstraf i 1
år eller derunder, konfiskation, rettighedsfrakendelse eller
erstatning og tiltalte har givet samtykke til gennemførelse
af hovedforhandlingen, | | 3. I § 855, stk. 3, nr. 3, indsættes
efter »konfiskation«: », udvisning«. | 4) når tiltalte ikke idømmes
højere straf end ubetinget fængsel i 6 måneder
eller andre retsfølger end konfiskation,
førerretsfrakendelse eller erstatning, eller | | 4. I § 855, stk. 3, nr. 4, indsættes
efter »konfiskation«: », udvisning«. | 5) --- | | | Stk. 4.
--- | | |
|