Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 9. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3 og 4, og justitsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af EL
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, SF og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
ønsker med ændringsforslag nr. 3 at imødekomme
forslaget fra Offerrådgivningen i Danmark om at udvide
muligheden for, at ofre kan få beskikket en bistandsadvokat,
dels så der efter straffesagen kan ske en forlængelse
af beskikkelsen som bistandsadvokat under sagens behandling i
Erstatningsnævnet, dels så offeret kan få
beskikket en bistandsadvokat, selv om gerningsmanden er ukendt. Da
justitsministeren har svaret udvalget, at ministeren ikke på
nuværende tidspunkt kan tage stilling til, om han vil kunne
støtte ændringsforslaget, kan Enhedslisten kun
opfordre ministeren til at støtte det.
Offerrådgivningen i Danmark har i sit
høringssvar bl.a. også foreslået, at domstolene
i højere grad får mulighed for at tage stilling til
erstatningskrav. Enhedslisten er enig i dette forslag, men
anerkender også ministerens argument om, at forslaget
kræver grundige overvejelser, og at en sådan
ændring af retsplejeloven bør være undergivet
sædvanlig høring, så relevante parter kan
være med til at sikre forslaget den fornødne kvalitet,
ligesom forslaget bør være genstand for tre
behandlinger i Folketinget. Enhedslisten vil derfor opfordre
ministeren til at påbegynde de grundige overvejelser snarest
muligt og ser frem til resultatet af ministerens overvejelser.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at RV støtter ønsket bag EL's
ændringsforslag, men finder det uansvarligt at stemme for
ændringsforslag uden at kende de økonomiske
konsekvenser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, SF og IA):
1) I
titlen indsættes efter »ofre for forbrydelser«
ordene: »og retsplejeloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
12, stk. 2, ændres »§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
og stk. 3« til: »§ 14, stk. 1, 1. pkt., og stk.
4«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
5]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, SF og IA):
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1284 af 14. november 2018, som ændret senest ved lov nr.
370 af 9. april 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 741 a indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
En advokat beskikket for den forurettede efter stk. 1, 2 og 4-6,
skal også bistå den forurettede under behandlingen af
dennes erstatningskrav ved Erstatningsnævnet, i det omfang
erstatningskravet udspringer af den lovovertrædelse, der
dannede grundlag for beskikkelsen. Det samme gælder for de
advokater, som politiet har tilkaldt eller kontaktet efter §
741 b, stk. 3, i tilfælde, hvor straffesagen ikke kan
gennemføres ved domstolene, f.eks. fordi gerningsmanden er
ukendt eller ikke kan findes.««
[Udvidelse af bistandsadvokatens
opgaver under behandlingen af erstatningskrav ved
Erstatningsnævnet]
Til § 3
4) I
paragraffen indsættes efter »Grønland,
men«: »§ 1«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af, at det i
ændringsforslagets nr. 3 foreslås at foretage
ændringer af retsplejeloven. Der er derfor behov for, at det
af lovforslagets titel også fremgår, at der med
lovforslaget ændres i retsplejeloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, der indsætter et
nyt stykke i lovens § 14, hvorefter stk. 2 og 3 bliver stk. 3
og 4. Det gældende § 12, stk. 2, henviser bl.a. til
§ 14, stk. 3, og skal efter ændringen af stk. 2 og 3 til
stk. 3 og 4 henvise til stk. 4.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i retsplejelovens § 741 a, stk. 7, hvorefter en
advokat beskikket for den forurettede efter retsplejelovens §
741 a, stk. 1, 2 og 4-6, skal bistå den forurettede under
behandlingen af dennes erstatningskrav ved Erstatningsnævnet,
i det omfang erstatningskravet udspringer af den
lovovertrædelse, der dannede grundlag for beskikkelsen. Det
samme gælder for de advokater, som politiet har tilkaldt
eller kontaktet efter § 741 b, stk. 3, i tilfælde, hvor
straffesagen ikke kan gennemføres ved domstolene, f.eks.
fordi gerningsmanden er ukendt eller ikke kan findes.
Den foreslåede bestemmelse tager for
det første sigte på de straffesager, hvor
erstatningskravet ikke påkendes af retten under straffesagens
behandling. Det kan f.eks. skyldes, at det ikke er muligt at
opgøre erstatningskravet på tidspunktet for
hovedforhandlingen af straffesagen.
Det er en betingelse for, at advokatens
bistand under sagens behandling ved Erstatningsnævnet er
omfattet af beskikkelsen, at erstatningskravet udspringer af den
lovovertrædelse, der dannede grundlag for advokatens
beskikkelse. Det indebærer, at den eller de strafbare
overtrædelser, der har givet anledning til beskikkelse af
advokaten, skal have forvoldt den skade, som den forurettede
søger erstattet ved Erstatningsnævnet.
Den foreslåede bestemmelse tager for
det andet sigte på de tilfælde, hvor en advokat er
blevet tilkaldt eller kontaktet af politiet, men hvor
efterforskningen indstilles, inden sagen indbringes for retten,
eller hvor der af andre grunde ikke afsiges dom i straffesagen. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis gerningsmanden er
afgået ved døden, er ukendt eller ikke kan findes af
politiet.
I de tilfælde er det en betingelse
for, at advokatens bistand under sagens behandling ved
Erstatningsnævnet er omfattet af beskikkelsen, at de
strafbare overtrædelser, som har fået politiet til at
tilkalde eller kontakte advokaten, skal have forvoldt den skade,
som den forurettede søger erstattet ved
Erstatningsnævnet.
Det forudsættes med den
foreslåede bestemmelse, at den forurettede kan vælge,
at den beskikkede advokat ikke skal bistå den forurettede
under sagens behandling i Erstatningsnævnet.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer af opgaverne
for den forurettedes advokat i henhold til retsplejelovens kapitel
66 a.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvens af, at det i
ændringsforslagets nr. 3 foreslås at foretage
ændringer af retsplejeloven, som hverken skal gælde
eller kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at retsplejeloven ikke gælder
for Grønland og Færøerne, da der for
Færøerne og Grønland gælder særlige
retsplejelove.
Der er derfor behov for, at det af
lovforslagets territorialbestemmelse fremgår, at det alene er
lovforslagets § 1 om ændring af lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser, der ved kongelig anordning helt
eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2019 og var til 1. behandling den 26. marts 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 121. Den 27. februar 2019 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Eva Flyvholm
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |