Fremsat den 3. oktober 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og
straffeloven
(Tilfældighedsfund som bevis i sager
om opløsning af en forening m.v.)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1101 af 22. september 2017, som ændret senest ved §
2 i lov nr. 715 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 789 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 2 er ikke til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt
ved et indgreb i meddelelseshemmeligheden, anvendes som bevis i
retten i en sag om opløsning af en forening.«
2. I
§ 800 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at oplysninger, som politiet har
fået ved en ransagning, anvendes som bevis i retten i en sag
om opløsning af en forening.«
§ 2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændring:
1. § 132
a, stk. 2, indsættes efter »straffes med«:
»bøde eller«.
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Tilfældighedsfund
som bevis i sager om opløsning af en forening | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Strafferammen for
anvendelse af en foreløbigt forbudt eller opløst
forenings kendetegn | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastslå, at
materiale, som politiet i medfør af retsplejeloven har
indsamlet ved en ransagning eller et indgreb i
meddelelseshemmeligheden som led i efterforskningen af et strafbart
forhold, kan anvendes som bevis i retten under en sag om
opløsning af en forening i medfør af grundlovens
§ 78.
Der henvises til pkt. 2.1 nedenfor.
Endvidere indeholder lovforslaget en korrektion af strafferammen
i straffelovens § 132 a, stk. 2, om besiddelse og anvendelse
af en foreløbigt forbudt eller opløst forenings
kendetegn, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Tilfældighedsfund som bevis i sager om
opløsning af en forening
2.1.1. Gældende ret
Retsplejeloven er opdelt i 5 bøger. Retsplejelovens
fjerde bog, som omfatter kapitel 61-93 c (§§ 683-1020 l),
har overskriften »Strafferetsplejen«.
Strafferetsplejens område er reguleret i retsplejelovens
kapitel 61 (§§ 683-685).
Det fremgår af retsplejelovens § 684, stk. 1, nr. 2,
at efter retsplejelovens fjerde bogs regler behandles bl.a. sager,
hvorunder det offentlige nedlægger påstand om
ophævelse af en forening.
Af forarbejderne til denne bestemmelse fremgår navnlig
følgende (jf. motiverne til udkast til lov om
strafferetsplejen, 1875, side 12):
»Det andet Spørgsmaal, som opstaar ved
Afgrænsningen af Lovens saglige Omraade, er det, om
Afgjørelser, der ikke angaa Spørgsmaal om Straf,
skulle drages ind under den. Herom handle Udkastets §§
2-4. Den første af disse Paragraffer nævner visse
selvstændige Sager, som ikke angaa Straf, men som dog findes
at burde behandles efter Reglerne i Loven om Strafferetsplejen. Til
de fra den gældende ret hentede, under Nr. 2 og 3
nævnte Tilfælde er her føjet Sager, som i
Medfør af Grundlovens § 87 anlægges mod en
Forening til dens Ophævelse. I alle disse sager er der
Spørgsmål om Præventionsmidler mod Retsbrud.
Disse ere vistnok i Begrebet forskjellige fra Straf; men deres
Beskaffenhed kræver en lignende processuel Behandling,
navnlig med Hensyn til Midlerne til Opnaaelse af Sagens
Formaal.«
De senere udkast og forslag frem til retsplejelovens vedtagelse
i 1916 ses ikke at indeholde yderligere fortolkningsbidrag.
Retsplejelovens § 701, stk. 1, fastsætter, at sager
mod en forening til dens ophævelse i medfør af
grundlovens § 78 forfølges ved den ret, i hvis kreds
foreningen eller dens bestyrelse har sit sæde, eller,
når sådant ikke med sikkerhed kan udfindes, hvor et af
bestyrelsens medlemmer bor.
Retsplejeloven indeholder herudover ikke særlige regler om
behandlingen af sager om opløsning af en forening i
medfør af grundlovens § 78.
Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i
grundlovens § 78 (der nævner
»opløsning« af en forening) svarer til den
dagældende bestemmelse i 1866-grundlovens § 87, der er
nævnt i forarbejderne til retsplejeloven, og som anvendte
udtrykket »ophæve« en forening. Retsplejeloven
anvender i § 684 og § 701 stadig udtrykket
»ophæve« en forening, da bestemmelserne på
dette punkt ikke er blevet ændret siden 1916.
Retsplejeloven indeholder ikke en generel regel om
bevisførelsen inden for strafferetsplejen, og
bevisførelsen er som udgangspunkt fri, jf. Gorm Toftegaard
Nielsen, Straffesagens gang, 2016, side 190.
Retsplejeloven indeholder dog to bestemmelser om såkaldte
tilfældighedsfund.
Det fremgår således af retsplejelovens § 789,
stk. 2, at oplysninger, der er tilvejebragt ved et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, ikke må anvendes som bevis i retten
vedrørende en lovovertrædelse, der ikke har dannet og
efter § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 5, heller
ikke kunne danne grundlag for indgrebet. I medfør af
retsplejelovens § 789, stk. 2, kan retten dog bestemme, at
stk. 2 ikke finder anvendelse, såfremt 1) andre
efterforskningsskridt ikke vil være egnede til at sikre bevis
i sagen, 2) sagen angår en lovovertrædelse, der efter
loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, og 3) retten i øvrigt finder
det ubetænkeligt.
Efter § 781, stk. 1, nr. 3, kan indgreb i
meddelelseshemmeligheden med visse undtagelser kun foretages, hvis
efterforskningen angår en lovovertrædelse med en
strafferamme på 6 års fængsel eller derover.
Efter § 781, stk. 5, er det yderligere en betingelse for anden
aflytning (rumaflytning) og udvidet teleoplysning, at mistanken
vedrører en forbrydelse, som har medført eller kan
medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller
for betydelige samfundsværdier.
Det fremgår af retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1.
pkt., at bl.a. § 789 finder tilsvarende anvendelse på
observation i medfør af § 791 a, stk. 2 og 3. Det
fremgår af § 791 b, stk. 4, 3. pkt., at bl.a. § 789
finder tilsvarende anvendelse på dataaflæsning i
medfør af § 791 b.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 800, stk.
1, at hvis politiet ved en ransagning får oplysning om en
lovovertrædelse, der ikke har dannet og efter reglerne i
henholdsvis § 794, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, § 795, stk.
1, nr. 1, eller § 799, stk. 1, heller ikke kunne danne
grundlag for indgrebet, kan politiet ikke anvende denne oplysning
som bevis i retten vedrørende lovovertrædelsen. I
medfør af retsplejelovens § 800, stk. 2, kan retten dog
bestemme, at stk. 1 ikke finder anvendelse for oplysninger, som
politiet har fået ved en ransagning foretaget i medfør
af § 799, stk. 1, såfremt 1) andre efterforskningsskridt
ikke vil være egnede til at sikre bevis i sagen, 2) sagen
angår en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 6 år eller derover, og 3)
retten i øvrigt finder det ubetænkeligt.
Efter § 794, stk. 1, nr. 1, er kriminalitetskravet for
ransagning hos mistænkte uden for husrum, at
lovovertrædelsen er undergivet offentlig påtale, og
efter § 794, stk. 2, og § 795, stk. 1, nr. 1, er
kriminalitetskravet ved ransagning hos mistænkte i boliger og
andre husrum og ved ransagning hos ikke-mistænkte, at
lovovertrædelsen efter loven kan medføre
fængsel. Efter § 799, stk. 1, er det dog en
forudsætning for hemmelig ransagning, at efterforskningen
angår nærmere opregnede alvorlige
straffelovsovertrædelser (bl.a. terrorisme, menneskesmugling,
alvorlig brandstiftelse, kapring, overdragelse af euforiserende
stoffer, besiddelse af skydevåben under særligt
skærpende omstændigheder, manddrab, menneskehandel,
tyveri af særligt grov beskaffenhed, røveri og
overtrædelse af særligt grov karakter af skatte-,
told-, afgifts- eller tilskudslovgivningen).
Ifølge forarbejderne er formålet med reglerne om
tilfældighedsfund at modvirke, at et indgreb søges
gennemført med henvisning til en mindre velunderbygget
mistanke om en grov lovovertrædelse, men reelt med henblik
på at skaffe bevis vedrørende andre
lovovertrædelser, der ikke i sig selv kunne have begrundet
indgrebet, eller at der for at kunne gennemføre indgrebet
foretages en ubegrundet »oppustning« af en mistanke til
at omhandle en lovovertrædelse af en så kvalificeret
art, at den efter loven kan begrunde indgrebet. Der henvises til
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1023/1984 om
politiets indgreb i meddelelseshemmeligheden og anvendelse af
agenter side 113 og Folketingstidende 1984-85, tillæg A,
spalte 2976.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 2.1.1 ovenfor, skal sager om
opløsning af en forening i medfør af grundlovens
§ 78 behandles efter retsplejelovens regler om
strafferetsplejen i retsplejelovens fjerde bog. Som det ligeledes
fremgår, er baggrunden herfor bl.a., at en sådan sag
kræver en lignende processuel behandling som sager om
pålæggelse af straf, navnlig med hensyn til midlerne
til opnåelse af sagens formål.
Sagens formål er at fastslå, om grundlovens
betingelser for at opløse en forening er opfyldt, og i
bekræftende fald at foreningen opløses ved dom.
Til midlerne til at opnå disse formål hører
efter Justitsministeriets opfattelse bl.a. førelse af
beviser, som politiet har indsamlet i medfør af
retsplejelovens regler om straffeprocessuelle tvangsindgreb,
herunder ransagning og indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Bortset fra den særlige værnetingsregel i
retsplejelovens § 701, stk. 1, indeholder retsplejeloven som
nævnt ikke nærmere regler om behandlingen af sager om
opløsning af en forening.
Sager om opløsning af en forening er således heller
ikke nævnt i retsplejelovens §§ 789 og 800 om
tilfældighedsfund i forbindelse med indgreb i
meddelelseshemmeligheden og ransagning.
Det kan på denne baggrund give anledning til tvivl, om
oplysninger, som kommer til politiets kendskab i forbindelse med
indgreb i meddelelseshemmeligheden eller ransagning, kan anvendes
som bevis i retten i en sag om opløsning af en forening,
hvis oplysningerne angår en lovovertrædelse, som ikke
ville have kunnet danne grundlag for indgrebet.
Efter Justitsministeriets opfattelse har der således ved
formuleringen af bestemmelserne om tilfældighedsfund
næppe været tænkt på sager om
opløsning af en forening, og det er derfor også
begrænset, hvad der kan udledes herom af bestemmelsernes
ordlyd.
Det kan på den ene side anføres, at reglerne om
tilfældighedsfund går ud på, at visse oplysninger
ikke må anvendes som bevis i retten »vedrørende
lovovertrædelsen«, og at reglerne dermed ikke
udelukker, at oplysningerne anvendes som bevis for, at en forening
skal opløses i medfør af grundlovens § 78.
På den anden side kan det anføres, at selv om
bevistemaet i en sådan sag er, om grundlovens betingelser for
opløsning af foreningen er til stede, vil et led i beviset
herfor kunne være, at der som led i foreningens virksomhed
begås lovovertrædelser, således at eksistensen af
en lovovertrædelse også kan være et bevistema i
en sag om opløsning af en forening, selv om der under en
sådan sag ikke bliver tale om at fastsætte straf for
lovovertrædelsen.
I lyset af den beskrevne tvivl om bestemmelsernes
rækkevidde i forhold til sager om opløsning af en
forening, og da spørgsmålet er aktualiseret af den
kommende retssag om opløsning af LTF, er der efter
Justitsministeriets opfattelse behov for ved en lovændring af
fastslå, hvad retsstillingen er.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør det i den
forbindelse fastslås, at der ikke er noget til hinder for at
anvende tilfældighedsfund som bevis i retten i en sag om
opløsning af en forening.
Justitsministeriet lægger herved vægt på, at
udgangspunkt er, at bevisførelsen er fri. Reglerne om
tilfældighedsfund er således en undtagelse til den fri
bevisførelse.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på,
at en sag om opløsning af en forening med hensyn til sin
betydning og alvor i højere grad kan sammenlignes med en
straffesag om grov kriminalitet end en straffesag om mindre grov
kriminalitet.
Justitsministeriet lægger i forlængelse heraf
endvidere vægt på, at når der vurderes at
være grundlag for at føre en sag om opløsning
af en forening, bør anklagemyndigheden ikke afskæres
fra at føre relevante beviser, som politiet er i besiddelse
af, og som understøtter, at grundlovens betingelser for
opløsning af foreningen er opfyldt.
Desuden vil grundlaget for en sag om opløsning af en
forening oftest være straffesager mod medlemmerne af den
pågældende forening. Beviserne i de straffesager kan i
forvejen omfatte tilfældighedsfund.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte en særskilt
bestemmelse om sager om opløsning af en forening i hver af
de gældende regler om tilfældighedsfund.
De foreslåede særskilte bestemmelser går ud
på, at reglerne om tilfældighedsfund ikke er til hinder
for, at tilfældighedsfund anvendes som bevis i retten i en
sag om opløsning af en forening.
Det foreslås således at tilføje i
retsplejelovens § 789, at bestemmelsen ikke er til hinder for,
at oplysninger, der er tilvejebragt ved et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, anvendes som bevis i retten i en sag om
opløsning af en forening.
Det foreslås tilsvarende at tilføje i
retsplejelovens § 800, at bestemmelsen ikke er til hinder for,
at oplysninger, som politiet har fået ved en ransagning,
anvendes som bevis i retten i en sag om opløsning af en
forening.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
2.2. Strafferammen for anvendelse af en foreløbigt
forbudt eller opløst forenings kendetegn
2.2.1. Gældende ret
Straffelovens § 132 a angår foreninger, der
foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom.
Efter stk. 1 straffes den, der deltager i videreførelsen
af en sådan forening med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Efter stk. 2 straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af
stk. 1, på offentligt sted, i kriminalforsorgens
institutioner eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds besidder eller anvender en sådan forenings kendetegn,
med fængsel indtil 6 måneder.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Straffelovens § 132 a blev nyaffattet ved § 1, nr. 2,
i lov nr. 715 af 8. juni 2018, der trådte i kraft den 10.
juni 2018.
Det fremgår af forarbejderne, at det er vigtigt, at det
strafferetlige værn mod at fortsætte en forening, efter
at den med hjemmel i grundloven foreløbig er forbudt eller
opløst ved dom, er så effektivt som muligt, så
det sikres, at de kriminelle eller samfundsskadelige aktiviteter,
som udføres af sådanne foreninger, bringes til
ophør (jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 208 som fremsat,
side 3). Lovforslaget indeholdt på den baggrund bl.a.
følgende elementer:
- En nyaffattelse af den tidligere gældende bestemmelse i
straffelovens § 132 a om videreførelse af en forbudt
eller opløst forening med henblik på at
præcisere bestemmelsens anvendelsesområde.
- En ny udtrykkelig bestemmelse i straffelovens § 132 a,
stk. 2, om, at en forbudt eller opløst forenings kendetegn
ikke må besiddes eller anvendes på offentligt sted, i
kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds.
Ved nyaffattelsen fik § 132 a, stk. 1, ligesom den
tidligere gældende § 132 a en strafferamme på
bøde eller fængsel indtil 2 år, mens den nye
bestemmelse i § 132 a, stk. 2, fik en strafferamme på
fængsel indtil 6 måneder.
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til
lovforslaget, at der med forslaget lægges op til, at
overtrædelse af den nye bestemmelse i § 132 a, stk. 2,
straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder
(jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 208 som fremsat, side 9 og
23). Endvidere anføres samme steder bl.a.
følgende:
»Det forudsættes på den baggrund, at straffen
i førstegangstilfælde som udgangspunkt
fastsættes til ubetinget fængsel i 7 dage. Er der
imidlertid tale om, at en person uden nogen form for tilknytning
til den forbudte eller opløste forening har overtrådt
den foreslåede bestemmelse, vil der i almindelighed kun
være grundlag for at udmåle en bøde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder af betydning for udmålingen af
straffen.«
Efter Justitsministeriets opfattelse må det på den
baggrund antages at være utilsigtet, at strafferammen i det
nye § 132 a, stk. 2, i den foreslåede og vedtagne
lovtekst blev fastsat til fængsel indtil 6 måneder.
Det foreslås derfor at ændre § 132 a, stk. 2,
således at bøde medtages i strafferammen.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændringer i de
forudsætninger med hensyn til strafudmålingen, som
fremgår af forarbejderne til det gældende § 132 a,
stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. august 2018
til den 17. september 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive
Råd, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landsforeningen KRIM og Retspolitisk Forening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Retsplejelovens § 789 indeholder regler om oplysning om en
lovovertrædelse, der er tilvejebragt ved et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, hvor lovovertrædelsen ikke har
dannet og efter § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk.
5, heller ikke kunne danne grundlag for indgrebet.
Sådanne oplysninger må anvendes som led i
efterforskningen af den pågældende
lovovertrædelse (stk. 1), men må ikke anvendes som
bevis i retten vedrørende lovovertrædelsen (stk. 2),
medmindre retten bestemmer andet (stk. 3).
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4, som fastslår, at stk. 2 ikke er
til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved et indgreb
i meddelelseshemmeligheden (hvilke bl.a. indebærer aflytning
af telefonsamtaler og åbning af breve mv., jf.
retsplejelovens kapitel 71), anvendes som bevis i retten i en sag
om opløsning af en forening.
Med forslaget fastslås det, at det almindelige
udgangspunkt om fri bevisførelse gælder i
sådanne tilfælde.
Det betyder, at oplysninger, der i medfør af
retsplejeloven er tilvejebragt ved et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, kan anvendes som bevis i en sag om
opløsning af en forening, når oplysningen er et
relevant bevis i sagen.
Det fremgår af retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1.
pkt., at bl.a. § 789 finder tilsvarende anvendelse på
observation i medfør af § 791 a, stk. 2 og 3. Det
fremgår endvidere af § 791 b, stk. 4, 3. pkt., at bl.a.
§ 789 finder tilsvarende anvendelse på
dataaflæsning i medfør af § 791 b.
Disse henvisninger til § 789 vil også omfatte det
foreslåede nye stk. 4, og det almindelige udgangspunkt om fri
bevisførelse vil dermed også gælde i forhold til
at anvende oplysninger tilvejebragt ved observation eller
dataaflæsning som bevis i en sag om opløsning af en
forening.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 800 indeholder regler om oplysning om en
lovovertrædelse, som politiet har fået ved en
ransagning, hvor lovovertrædelsen ikke har dannet og §
794, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, § 795, stk. 1, nr. 1, eller
§ 799, stk. 1, heller ikke kunne danne grundlag for
indgrebet.
Sådanne oplysninger må anvendes som led i
efterforskningen af den pågældende
lovovertrædelse, men ikke som bevis i retten
vedrørende lovovertrædelsen (stk. 1), medmindre retten
bestemmer andet (stk. 2).
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3, som fastslår, at stk. 1 ikke er
til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved en
ransagning, anvendes som bevis i retten i en sag om
opløsning af en forening.
Med forslaget fastslås det, at det almindelige
udgangspunkt om fri bevisførelse gælder i
sådanne tilfælde.
Det betyder, at oplysninger, der i medfør af
retsplejeloven er tilvejebragt ved en ransagning, kan anvendes som
bevis i en sag om opløsning af en forening, når
oplysningen er et relevant bevis i sagen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Straffelovens § 132 a angår foreninger, der
foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom.
Efter stk. 1 straffes den, der deltager i videreførelsen
af en sådan forening med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Efter stk. 2 straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af
stk. 1, på offentligt sted, i kriminalforsorgens
institutioner eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds besidder eller anvender en sådan forenings kendetegn,
med fængsel indtil 6 måneder.
Det foreslås at ændre stk. 2, således at
sådan besiddelse eller anvendelse af en foreløbigt
forbudt eller opløst forenings kendetegn straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændringer i de
forudsætninger med hensyn til strafudmålingen, som
fremgår af forarbejderne til det gældende § 132 a,
stk. 2 (jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 208 som fremsat, side 9
og 23). Det bemærkes herved, at der i disse forarbejder var
anført en strafferamme på bøde eller
fængsel indtil 6 måneder, og at det således var
utilsigtet, at bøde ikke blev medtaget i strafferammen i den
foreslåede og vedtagne lovtekst.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at det af hensyn til den kommende retssag
om opløsning af LTF er vigtigt, at retsstillingen med hensyn
til at anvende tilfældighedsfund som bevis i retten i en sag
om opløsning af en forening afklares snarest muligt.
Endvidere bør der snarest muligt rettes op på den
utilsigtede manglende medtagelse af bøde i strafferammen i
den nye strafbestemmelse i straffelovens § 132 a, stk. 2, om
besiddelse og anvendelse af en foreløbigt forbudt eller
opløst forenings kendetegn.
De ændringer af retsplejeloven, der foreslås i
§ 1, vil også finde anvendelse i verserende sager,
når der efter lovens ikrafttræden opstår
spørgsmål om førelse af bevis i retten. Dette
gælder også, når de oplysninger, som der er tale
om at føre som bevis i retten, er tilvejebragt før
lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ændring af straffelovens § 132
a, stk. 2 (lovforslagets § 2), vil finde anvendelse i
straffesager, der pådømmes efter lovens
ikrafttræden, også når forholdet er begået
før lovens ikrafttræden, jf. herved straffelovens
§ 3.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder
særlige retsplejelove.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, og
for Grønland gælder en særlig kriminallov.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 715 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 789.
--- | | | Stk. 2. og 3.
--- | | | | | 1. I § 789 indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Stk. 2 er ikke til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt
ved et indgreb i meddelelseshemmeligheden, anvendes som bevis i
retten i en sag om opløsning af en forening.« | | | | § 800.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | | | 2. I § 800 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at oplysninger, som politiet har
fået ved en ransagning, anvendes som bevis i retten i en sag
om opløsning af en forening.« | | | | | | § 2 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, foretages
følgende ændring: | | | | § 132 a.
--- | | | Stk. 2. Den,
der, uden at forholdet er omfattet af stk. 1, på offentligt
sted, i kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds besidder eller anvender en forenings
kendetegn, efter foreningen er foreløbig forbudt af
regeringen eller opløst ved dom, straffes med fængsel
indtil 6 måneder. | | 1. § 132 a, stk. 2, indsættes efter
»straffes med«: »bøde eller«. | | | |
|