Fremsat den 20. februar 2019 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)
Forslag
til
Lov om midlertidig videreførelse af
rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg
af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det
Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske
Union
Lovens
formål
§ 1.
Formålet med denne lov er midlertidigt at videreføre
rettigheder efter EU-retten for statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union havde og siden da
uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark.
Definitioner
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Statsborger i
Det Forenede Kongerige: En statsborger i Det Forenede Kongerige,
som defineret i den nye erklæring fra regeringen for Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland af 31. december
1982 vedrørende definitionen af udtrykket "statsborgere"
sammen med erklæring nr. 63 af 13. december 2007, der er
knyttet som bilag til slutakten fra den regeringskonference, der
vedtog Lissabon-traktaten om ændring af traktaten om Den
Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab.
2)
Udtrædelsestidspunktet: Tidspunktet for Det Forenede
Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union.
Valgret og Valgbarhed til
kommunale og regionale valg m.v.
§ 3.
Lov om kommunale og regionale valg finder anven?delse for
statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer
stilles, som om de fortsat er statsborgere i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union.
Valgret og Valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark m.v.
§ 4.
Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet finder
anvendelse for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer
stilles, som om de fortsat er statsborgere i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union.
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 5.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2. Ministeren kan
herunder fastsætte, at dele af loven træder i kraft
på forskellige tidspunkter.
Stk. 2. § 6
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 6. I lov
om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 137 af 7.
februar 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 22, stk. 2, ændres
»værgemålslovens § 6« til:
»værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt.«
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Videreførelse af reglerne om
EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til kommunale og regionale
valg | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | | 2.2. | Videreførelse af reglerne om
EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | | 2.3. | Kommunalbestyrelsens berigtigelse af
valglisten til og med valgdagen | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. Den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Den 29. marts 2017 gav Det Forenede
Kongerige meddelelse til Det Europæiske Råd om dets
beslutning om at udtræde af Den Europæiske Union (EU) i
medfør af artikel 50 i Traktaten om den Europæiske
Union (TEU). Dermed indledtes den toårige frist for
udtrædelsesforhandlingerne mellem Det Forenede Kongerige og
EU. Udtrædelsen sker med virkning fra den 30. marts 2019,
medmindre Det Europæiske Råd enstemmigt efter anmodning
fra Det Forenede Kongerige beslutter at forlænge denne
frist.
Fra og med
udtrædelsestidspunktet vil Det Forenede Kongerige blive
betragtet som et tredjeland i forhold til valgområ?det.
Statsborgere fra Det Forenede Kongerige vil derfor fra og med
udtrædelsestidspunktet blive betragtet som
tredjelandsstatsborgere og vil således ikke længere
være omfattet af reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg
i Danmark, men af reglerne om tredjelandsstatsborgere, medmindre
andet bestemmes.
Regeringen finder, at herboende
statsborgere i Det Forenede Kongerige og deres familiemedlemmer,
der på udtrædelsestidspunktet har lovligt ophold i
Danmark, som udgangspunkt skal bevare alle deres rettigheder, der
følger af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der
skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der skal
sikre, at statsborgere i Det Forenede Kongerige og deres
familiemedlemmer som udgangspunkt bevarer de rettigheder, som de
har i dag efter EU-retten i en midlertidig periode efter
udtrædelsen.
Formålet med lovforslaget er
at videreføre reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg
i Danmark, således at herboende statsborgere i Det Forenede
Kongerige i en overgangsperiode sidestilles med
EU-statsborgere.
Den midlertidige ordning
sættes i kraft på udtrædelsestidspunktet, uanset
om Det Forenede Kongerige forlader EU med eller uden en
udtrædelsesaftale.
Derudover indeholder lovforslaget
forslag til en redaktionel ændring af lov om valg til
Folketinget, der vedrører kommunalbestyrelsens berigtigelse
af valglisten til og med valgdagen som følge af
ændringer i en persons værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres
valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om valgret til kommunale
og regionale valg følger af § 1 i lov om kommunale og
regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 138 af 7. februar
2019.
Valgret til kommunalbestyrelsen og
regionsrådet har enhver, der på valgdagen er fyldt 18
år, har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og
som herudover enten
1) har dansk indfødsret, jf.
lo?vens § 1, stk. 1, nr. 1,
2) er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, jf.
lovens § 1, stk. 1, nr. 2,
3) er statsborger i Island eller
Norge, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 3, eller
4) uden afbrydelse har haft fast
bopæl i riget i de sidste 3 år forud for valgdagen, jf.
lovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Desuden har EU-statsborgere, der er
fyldt 18 år og registreret i Udenrigsministeriets protokol
(EU-diplomater m.fl.), også valgret til kommunalbestyrelsen
og regionsrådet, jf. § 1, stk. 2, i lov om kommunale og
regionale valg. Udviste EU-statsborgere har dog ikke valgret, jf.
nærmere lovens § 1, stk. 3, nr. 3 og 4.
Valgbar til kommunalbestyrelsen og
regionsrådet er enhver, der har valgret til
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, og som fredagen
46 dage før valgdagen eller, hvis dette ikke er
tilfældet, kl. 12 mandagen 43 dage før valgdagen
opfylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetin?gelsen
og betingelsen vedrørende varigheden af forudgående
fast bopæl i riget, jf. § 3 i lov om kommunale og
regionale valg. Valgbarheden kan fortabes på grund af straf,
jf. nærmere lovens § 4.
Det er en betingelse for, at en
person kan udøve sin valgret til kommunale og regionale
valg, at den pågældende er opta?get på
valglisten, jf. § 2, stk. 1, i lov om kommunale og regionale
valg. Reglerne om optagelse på valglisten til kommunale og
regionale valg følger af lovens §§ 7-9.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Når Det Forenede Kongerige
udtræder af Den Europæiske Union (EU), vil statsborgere
i Det Forenede Kongerige (britiske statsborgere) ikke længere
være EU-statsborgere, men tredjelandsstatsborgere.
De gældende regler i lov om
kommunale og regionale valg medfører, at herboende britiske
statsborgere efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU
ikke vil kunne stemme eller stille op til kommunale og regionale
valg, medmindre de uden afbrydelse har haft fast bopæl i
Danmark i 3 år forud for valgdagen og dermed opfylder
bopælskravet, der gælder for tredjelandsstatsborgere,
jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 4. Udtræder Det Forenede
Kongerige af EU den 29. marts 2019, vil britiske statsborgere
således skulle have haft fast bopæl i riget uden
afbrydelse siden den 16. november 2018 for at have valgret og
valgbarhed ved næste kommunal- og regionalvalg den 16.
november 2021. Britiske statsborgere, der har taget fast
bopæl i riget senere end den 16. november 2018, vil derfor
ikke have valgret eller valgbarhed til kommunal- og regionalvalget
den 16. november 2021. Disse britiske statsborgere vil dog opfylde
bopælskravet ved det ef?terfølgende kommunal- og
regionalvalg i 2025 og vil derfor have valgret og valgbarhed til
dette og efterfølgende kommunale og regionale valg, forudsat
at de øvrige betingelser for valgret og valgbarhed er
opfyldt.
Regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) har i forbindelse med
finanslovsaftalen for 2019 aftalt med Dansk Folkeparti, at
bopælskravet for valgret og valgbarhed til kommunale og
regionale valg, der gælder for tredjelandsstatsborgere,
hæves fra 3 til 4 år. Ved et bopælskrav på
4 år vil britiske statsborgere skulle have haft fast
bopæl i riget uden afbrydelse siden den 16. november 2017 for
at have valgret og valgbarhed til kommunal- og regionalval?get den
16. november 2021.
Regeringen finder, at herboende
britiske statsborgere og deres familiemedlemmer, der på
tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af EU har
lovligt ophold i Danmark, som udgangspunkt skal bevare alle deres
rettigheder, der følger af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der
skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der skal
sikre, at disse britiske statsborgere og deres familiemedlemmer som
udgangspunkt bevarer de rettigheder, som de har i dag efter
EU-retten. Ved en overgangsordning skal herboende britiske
statsborgere, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges
udtræden af EU har lovligt ophold i Danmark, stilles, som om
de fortsat er EU-statsborgere efter Det Forenede Kongeriges
udtræden af EU.
På den baggrund vurderes det,
at reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til kommunale
og regionale valg i en overgangsperiode bør
videreføres for herboende britiske statsborgere, der
på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt
har haft fast bopæl i Danmark, således at de ikke skal
opfylde bopælskravet på 3 år, der gælder
for tredjelandsstatsborgere.
Der er som anført tale om en
midlertidig ordning. Det vurderes imidlertid ikke
hensigtsmæssigt at fastsætte en dato for ordningens
ophør, da det som følge af den nuværende usikre
situation ikke er muligt præcist at angive et tidspunkt for,
hvornår ordningen vil blive erstattet. Den løsning,
der på sigt vil skulle afløse den midlertidige
ordning, vil afhænge af flere faktorer, herunder eventuelle
initiativer fra EU og tilgangen i Det Forenede Kongerige. Det
findes derfor hensigtsmæssigt at henlægge overvejelser
herom til efter udtrædelsestidspunktet. Det bemærkes i
den forbindelse, at Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
være meget opmærksomt på at sikre gensidighed
på valgområdet i forhold til de rettigheder, som danske
statsborgere, der er bosat i Det Forenede Kongerige, tildeles
på sigt.
Den midlertidige overgangsordning
om videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til kommunale og regionale valg for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde
og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, vil alene
have virkning for kommunal- og regionalvalget i 2021, idet disse
personer ved de efterfølgende valg vil opfylde
bopælskravet på 3 år, der gælder for
tredjelandsstatsborgere.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet har i forbindelse med udfærdigelsen af
lovforslaget overvejet proceduren for optagelse på valglisten
til kommunal- og regionalvalg af herboende britiske statsborgere,
der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da
uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, såfremt de skal
optages på valglisten efter samme procedure som
EU-statsborgere. Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets
vurdering, at optagelse på valglisten til kommunal- og
regionalvalg af disse personer vil kunne ske efter de
gældende regler i §§ 7-9 i lov om kommunale og
regionale valg, idet det teknisk er muligt at udsøge den
omfattede person?gruppe i CPR, således at disse personer kan
indgå i det udtræk fra CPR, der danner grundlag for
valglisterne. Dette betyder, at disse personer vil kunne optages
automatisk på valglisterne til kommunale og regionale valg,
således som det sker i dag.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås
det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, i alle henseender vil være
omfattet af lov om kommunale og regionale valg på samme
måde som EU-statsborgere.
Lovforslaget medfører, at
herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, som udgangspunkt har valgret til
kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de er fyldt 18
år og har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen,
jf. § 1, stk. 1, nr. 2, i lov om kommunale og regionale valg.
Lovforslaget medfører endvidere, at herboende britiske
statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og
siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, som
udgangspunkt er valgbare til kommunalbestyrelsen og
regionsrådet, jf. lovens § 3.
Øvrige regler i lov om
kommunale og regionale valg, der følger af, at en person har
valgret eller valgbarhed til kommunale og regionale valg, vil
ligeledes finde anvendelse for herboende britiske statsborgere, der
på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt
har haft fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks.
reglerne om fortabelse af valgret for udviste, jf. nærmere
lovens § 1, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbarhed
på grund af straf, jf. nærmere lovens § 4. Det
gælder ligeledes reglerne om optagelse på valglisten
til kommunal- og regionalvalg i lovens kapitel 2. Reglerne om
stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens
kapitel 5 og 6 vil også gælde for britiske
statsborgere, der som følge af lovforslaget får
valgret til kommunale og regionale valg.
Familiemedlemmer til britiske
statsborgere vil alene være omfattet af lov om kommunale og
regionale valg og dermed have valgret og være valgbare til
kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de selv opfylder
betingelserne herfor.
Der henvises til lovforslagets
§ 3 og bemærkningerne hertil.
2.2. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres
valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark
2.2.1. Gældende ret
Reglerne om valgret til
Europa-Parlamentsvalg følger af § 3 i
Europa-Parlamentsvalgloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 140 af
7. februar 2019.
Valgret til Europa-Parlamentet har
enhver, der på valgdagen
1) har valgret til Folketinget, jf.
lovens § 3, stk. 1, nr. 1,
2) har dansk indfødsret, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 2,
3) er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 3, eller
4) uden at være omfattet af
nr. 1 har dansk indfødsret, har opnået alderen for
valgret til Folketinget og har fast bopæl i Danmark, jf.
lovens § 3, stk. 1, nr. 4.
Udviste EU-statsborgere har dog
ikke valgret, jf. nærmere lovens § 3, stk. 3.
Valgbar til Europa-Parlamentet er
enhver, der har valgret, og som 4 uger før valgdagen
opfylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen, jf.
§ 6, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven. Valgbarheden kan
fortabes på grund af straf, jf. nærmere lovens §
6, stk. 2 og 3. Efter de gældende regler har personer, der
ikke er statsborgere i en EU-medlemsstat, ikke valgret og dermed
ikke valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Det er en betingelse for at kunne
udøve sin valgret, at man er optaget på valglisten,
jf. § 4 i Europa-Parlamentsvalgloven. Reglerne om optagelse
på valglisten følger af lovens §§ 14 og 14 a
samt regler udstedt i medfør heraf.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Når Det Forenede Kongerige
udtræder af Den Europæiske Union (EU), vil statsborgere
i Det Forenede Kongerige (britiske statsborgere) ikke længere
være EU-statsborgere, men tredjelandsstatsborgere.
Efter de gældende regler har
EU-statsborgere valgret og dermed som udgangspunkt valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, hvis de har opnået alderen
for valgret til Folketinget (18 år) og har fast bopæl i
Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol.
Tredjelandsstatsborgere har derimod ikke valgret og dermed ikke
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Det betyder, at
herboende britiske statsborgere, der tidligere har kunnet stemme
eller stille op til Europa-Parlamentsvalg i Danmark i kraft af
deres unionsborgerskab, ikke længere har disse rettigheder
efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU.
Regeringen finder, at herboende
britiske statsborgere og deres familiemedlemmer, der på
tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union har lovligt ophold i Danmark, som
udgangspunkt skal bevare alle deres rettigheder, der følger
af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der
skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der skal
sikre, at disse britiske statsborgere og deres familiemedlemmer som
udgangspunkt bevarer de rettigheder, som de har i dag efter
EU-retten. Ved en overgangsordning skal herboende britiske
statsborgere, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union har lovligt ophold i
Danmark, stilles, som om de fortsat er statsborgere i en
medlemsstat i Den Europæiske Union (EU-statsborgere) efter
Det Forenede Kongeriges udtræden Unionen.
Det følger af EU-Domstolens
afgørelse af 12. september 2006, sag C-145/04, at det er et
nationalt anliggende for den enkelte medlemsstat at afgrænse
kredsen af de personer, som har valgret og er valgbare ved valg til
Europa-Parlamentet, og at EU-retten ikke er til hinder for, at
medlemsstaterne giver bestemte personer, som har en tæt
tilknytning til dem, og som ikke er deres egne statsborgere eller
unionsborgere, som har bopæl på deres område,
valgret og valgbarhed.
Det er Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der er tale om en helt
særlig situation, når Det Forenede Kongerige
udtræder af EU, og at herboende britiske statsborgere, der
på udtrædelsestidspunktet har fast bopæl i
Danmark, har en tæt tilknytning til Danmark.
På den baggrund vurderes det,
at Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan fastsætte
midlertidige eller permanente regler, der giver herboende britiske
statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og
siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, valgret og
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Der er som anført tale om en
midlertidig ordning. Det vurderes imidlertid ikke
hensigtsmæssigt at fastsætte en dato for ordningens
ophør, da det som følge af den nuværende usikre
situation ikke er muligt præcist at angive et tidspunkt for,
hvornår ordningen vil blive erstattet. Den løsning,
der på sigt vil skulle afløse den midlertidige
ordning, vil afhænge af flere faktorer, herunder eventuelle
initiativer fra EU. Det findes derfor hensigtsmæssigt at
henlægge overvejelser herom til efter
udtrædelsestidspunktet.
Overgangsordningen om
videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde
og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, vil kunne
videreføres som en permanent ordning eller ophæves ved
en lovændring.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet har i forbindelse med udfærdigelsen af
lovforslaget overvejet proceduren for optagelse på valglisten
til Europa-Parlamentsvalg af herboende britiske statsborgere, der
på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt
har haft fast bopæl i Danmark, såfremt de skal optages
på valglisten efter samme procedure som EU-statsborgere. Det
er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at optagelse
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark af disse
personer vil kunne ske efter de gældende regler i
§§ 14 og 14 a i Europa-Parlamentsvalgloven. Det er
således teknisk muligt at udsøge britiske
statsborgere, der skal optages automatisk på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, jf. lovens § 14 a, stk. 2, i
CPR, således at disse personer kan indgå i det
udtræk fra CPR, der danner grundlag for valglisterne.
Tilsvarende vil det være muligt at optage herboende britiske
statsborgere, der ikke automatisk optages, jf. lovens § 14 a,
stk. 2, på valglisten efter den gældende
ansøgningsprocedure for EU-statsborgere, jf. lovens §
14 a, stk. 1.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås
det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, i alle henseender vil være
omfattet af Europa-Parlamentsvalgloven på samme måde
som EU-statsborgere.
Lovforslaget medfører, at
herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, har valgret til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark, hvis de har opnået alderen for valgret til
Folketinget (18 år) og har fast bopæl i Danmark, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 3, i Europa-Parlamentsvalgloven.
Lovforslaget medfører
endvidere, at britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, som udgangspunkt er valgbare til
Europa-Parlamentet, jf. § 6, stk. 1, i
Europa-Parlamentsvalgloven.
Øvrige regler i
Europa-Parlamentsvalgloven, der følger af, at en person har
valgret eller valgbarhed til Europa-Parlamentet, vil ligeledes
finde anvendelse for herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om
fortabelse af valgret for udviste, jf. nærmere lovens §
3, stk. 3, og fortabelse af valgbarhed, jf. nærmere lovens
§ 6, stk. 2 og 3. Det gælder ligeledes reglerne om
optagelse på valglisten i lovens kapitel 4. Reglerne om
stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens
kapitel 7 og 8 vil også gælde for britiske
statsborgere, der som følge af lovforslaget får
valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Familiemedlemmer til britiske
statsborgere vil alene være omfattet af
Europa-Parlamentsvalgloven og dermed have valgret og valgbarhed til
Europa-Parlamentet, hvis de selv opfylder betingelserne herfor.
Det bemærkes, at regeringen
inden Europa-Parlamentsvalget i 2024 vil tage stilling til, om
overgangsordningen om videreførelse af reglerne for
EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg
for herboende britiske statsborgere skal videreføres som en
permanent ordning eller ophæves, og i så fald
iværksætte de fornødne foranstaltninger med
inddragelse af Folketinget.
Der henvises til lovforslagets
§ 4 og bemærkningerne hertil.
2.3. Kommunalbestyrelsens berigtigelse af valglisten til
og med valgdagen
2.3.1. Gældende ret
Ifølge grundlovens §
29, stk. 1, 1. pkt., har enhver, som har dansk indfødsret,
fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede
valgretsalder, valgret til Folketinget, medmindre vedkommende er
umyndiggjort.
Efter værgemålslovens
§ 6 er der to typer af værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne - fratagelse af den retlige handleevne, der
gælder for alle anliggender, jf. værgemålslovens
§ 6, stk. 1, 1. pkt., og delvis fratagelse af den retlige
handleevne, der gælder for bestemte aktiver eller
anliggender, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 2.
pkt.
I folketingsvalglovens § 1 er
det blandt andet fastsat, at personer, der er umyndige, ikke har
valgret til Folketinget. Personer med fuld fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, stk.
1, 1. pkt., anses for umyndige efter grundlovens § 29, stk. 1,
jf. værgemålslovens § 6, stk. 2, 1. pkt., og vil
dermed ikke have valgret til Folketinget, hvorimod personer med
delvis fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., anses for
myndige, jf. værgemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt.,
og dermed vil have valgret til Folketinget, såfremt de
opfylder de øvrige valgretsbetingelser.
Efter folketingsvalglovens § 3
kan ingen udøve valgret uden at være optaget på
valglisten.
Afgørelsen om fuld
handleevnefratagelse efter værgemålslovens § 6,
stk. 1, 1. pkt., og delvis handleevnefratagelse efter
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., skal
registreres i Det Centrale Personregister (CPR), jf. § 4, stk.
1, i lov om Det Centrale Personregister, hvorefter enhver med et
personnummer tildelt efter § 3, stk. 1, registreres i CPR med
de oplysninger, der er anført i bilag 1 til loven. Efter
folketingsvalglovens § 19, stk. 1, udarbejdes valglisterne
på grundlag af oplysningerne i Det Centrale Personregister
(CPR). Oplysninger om værgemål indgår som
søgeparameter i forbindelse med det udtræk, der fra
CPR genereres til brug for udarbejdelse af valglister til valg til
Folketinget.
Efter folketingsvalglovens §
22, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen til og med valgdagen berigtige
valglisten, hvis kommunen modtager meddelelse om fraflytning til
udlandet, dødsfald, iværksættelse eller
ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller
erhvervelse, henholdsvis fortabelse, af dansk
indfødsret.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Ved lov nr. 1722 af 27. december
2018 blev værgemålsordningen ændret
således, at der pr. 1. januar 2019 er to typer af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne -
værgemål med fuld fratagelse af den retlige handleevne,
der gælder for alle anliggender, jf.
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., og
værgemål med delvis fratagelse af den retlige
handleevne, der gælder for bestemte aktiver eller
anliggender, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 2.
pkt. Efter denne lovændring anses personer med delvis
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., for myndige,
jf. værgemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., og vil
dermed have valgret til Folketinget, såfremt de opfylder de
øvrige valgretsbetingelser. Disse personer skal dermed
optages på valglisten, jf. folketingsvalglovens § 3
sammenholdt med § 19. Der er derfor behov for i
folketingsvalglovens § 22, stk. 2, at sondre mellem
værgemål efter værgemålslovens § 6,
stk. 1, 1. pkt., og værgemål efter
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt.,
således at det alene er den type værgemål, der
har betydning for en persons valgret og dermed for berigtigelse af
valglisten, der omtales i bestemmelsen.
I forbindelse med ændringen
af værgemålsordningen ved lov nr. 1722 af 27. december
2018 blev folketingsvalglovens § 22, stk. 1, om
kommunalbestyrelsens berigtigelse af valglisten til og med
valgdagen ved en fejl ikke tilpasset i overensstemmelse hermed.
På den baggrund
foreslås det, at folketingsvalglovens § 22, stk. 2,
ændres således, at bestemmelsen henviser til
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i
folketingsvalglovens § 22, stk. 2, indsættes en
henvisning til værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt., således at det herefter fremgår, at
kommunalbestyrelsen til og med valgdagen skal berigtige valglisten,
hvis kommunen modtager meddelelse om iværksættelse
eller ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, stk.
1, 1. pkt.
Der er tale om en ændring af
redaktionel karakter vedrørende kommunalbestyrelsens
berigtigelse af valglisten til og med valgdagen i forbindelse med
folketingsvalg.
Der henvises til lovforslaget
§ 6, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige af betydning.
Det vurderes, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Med lovforslagets §§ 3 og
4 foreslås det, at lov om kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på tidspunktet for Det Forenede
Kongeriges udtræden af EU havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, således at de stilles, som om de
fortsat er EU-statsborgere. Som følge af lovforslaget vil
disse britiske statsborgere have valgret og dermed valgbarhed til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark,
såfremt de i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Det følger af artikel 3 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/80/EF af 19.
december 1994 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, og
artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 93/109/EF
af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere
regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere, at enhver person, der er unionsborger, og som
uden at være statsborger i bopælslandet i øvrigt
opfylder de betingelser for valgret og valgbarhed, der i henhold
til dette lands lovgivning kræves opfyldt af landets egne
statsborgere, har valgret og er valgbar ved kommunale valg
henholdsvis valg til Europa-Parlamentet i bopælslandet.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/80/EF af 19.
december 1994 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 93/109/EF af 6.
december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke
er statsborgere, er gennemført i dansk ret ved lov om
kommunale og regionale valg henholdsvis
Europa-Parlamentsvalgloven.
Det følger af EU-Domstolens
afgørelse af 12. september 2006, sag C-145/04, at det er et
nationalt anliggende for den enkelte medlemsstat at afgrænse
kredsen af de personer, som har valgret og er valgbare ved valg til
Europa-Parlamentet, og at EU-retten ikke er til hinder for, at
medlemsstaterne giver bestemte personer, som har en tæt
tilknytning til dem, og som ikke er deres egne statsborgere eller
unionsborgere, som har bopæl på deres område,
valgret og valgbarhed.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet vurderer, at Danmark i overensstemmelse med
EU-retten kan fastsætte midlertidige eller permanente regler,
der giver herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet har fast bopæl i Danmark,
valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Med lovforslaget foreslås
det, at lov om kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for britiske
statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og
siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark,
således at de pågældende personer stilles, som om
de fortsat er EU-statsborgere (unionsborgere).
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er sendt i
høring den 11. februar 2019 med frist den 25. februar 2019
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet
(Advokatsamfundet), Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Cepos, Cevea, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet,
Digitaliseringsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(LO), Forhandlingsfællesskabet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for
Menneskerettigheder, ITU/Demtech, Justitia, KL, Kraka,
Københavns Universitet (Institut for Statskundskab), Aarhus
Universitet (Institut for Statskundskab).
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vil medføre, at
statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på
udtrædelsestidspunktet, havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, fortsat har valgret og dermed
valgbarhed til kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg
i Danmark efter reglerne for EU-statsborgere, såfremt de i
øvrigt opfylder betingelserne herfor. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vil medføre, at
reglerne i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/80/EF af 19. december 1994 om fastsættelse af de
nærmere regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere, og artikel 3 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 om
fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der
har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, der
er gennemført i dansk ret ved lov om kommunale og regionale
valg henholdsvis Europa-Parlamentsvalgloven om herboende
EU-statsborgeres valgret og valgbarhed, videreføres for
statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X/X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 1, at formålet med denne lov er
midlertidigt at videreføre rettigheder efter EU-retten for
statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på tidspunktet for
Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske
Union havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i
Danmark.
Formålsbestemmelsen skal
anskueliggøre, at der er tale om en lov, der skal sikre, at
rettigheder for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på
tidpunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union havde og siden da uafbrudt har haft fast
bopæl i Danmark, og som dermed berøres heraf,
videreføres i en overgangsperiode.
Der henvises til afsnit 1 i de almindelige
bemærkninger om baggrunden for og formålet med
loven.
Til §
2
Det følger af den foreslåede
bestemmelse om lovens definitioner i § 2, nr. 1, at der ved "statsborger i Det Forenede
Kongerige" forstås en statsborger i Det Forenede Kongerige,
som defineret i den nye erklæring fra regeringen for Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland af 31. december
1982 vedrørende definitionen af udtrykket "statsborgere"
sammen med erklæring nr. 63 af 13. december 2007, der er
knyttet som bilag til slutakten fra den regeringskonference, der
vedtog Lissabon-traktaten om ændring af traktaten om Den
Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab.
Definitionen sikrer, at kun statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der frem til udtrædelsestidspunktet er
EU-statsborgere, bliver omfattet af lovens anvendelsesområde,
jf. lovforslagets § 3 og 4, i overensstemmelse med
formålet om videreførelse af gældende
rettigheder.
Det følger af den foreslåede
definition i § 2, nr. 2, at der
ved "udtrædelsestidspunkt" skal forstås tidspunktet for
Det Foren?ede Kongeriges udtræden af Den Europæiske
Union.
Den 29. marts 2017 gav Det Forenede Kongerige
meddel?else til Det Europæiske Råd om dets beslutning
om at udtræde af EU i medfør af artikel 50 i Traktaten
om den Europæiske Union (TEU). Udtrædelsen sker som
udgangspunkt med virkning fra den 30. marts 2019, medmindre Det
Europæiske Råd enstemmigt og efter anmodning fra Det
Forenede Kongerige beslutter at forlænge denne frist.
Såfremt Det Forenede Kongerige
udtræder af EU den 29. marts 2019, skal der ved
udtrædelsestidspunktet i loven forstås den 30. marts
2019 kl. 00.00. Det vurderes imidlertid på nuværende
tidspunkt mest hensigtsmæssigt i loven at anvende begrebet
"udtrædelsestidspunktet" fremfor en bestemt dato, henset til
den fortsatte usikkerhed, der er forbundet med udfaldet af
forhandlingerne mellem EU og Det Forenede Kongerige, herunder den
fortsatte mulighed for, at EU og Det Forenede Kongerige helt frem
til den 29. marts 2019 bliver enige om at udskyde
udtrædelsestidspunktet.
Til §
3
Statsborgere i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union (EU-statsborgere) har
valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de
på valgdagen er fyldt 18 år og har fast bopæl i
kommunen henholdsvis regionen eller er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, jf. § 1, stk. 1, nr. 2, og stk.
2, i lov om kommunale og regionale valg. Udviste EU-statsborgere
har dog ikke valgret, jf. lovens § 1, stk. 3, nr. 3 og 4.
Valgbar til kommunalbestyrelsen og regionsrådet er enhver,
der har valgret, jf. lovens § 3. Valgbarheden kan fortabes
på grund af straf, jf. lovens § 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1
i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at lov om kommunale og
regionale valg finder anvendelse for statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden
da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, idet de
pågældende personer stilles, som om de fortsat er
statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union.
For en nærmere definition af
statsborgere i Det Forenede Kongerige henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, efter de nærmere regler herom i
lov om kommunale og regionale valg har valgret og dermed som
udgangspunkt valgbarhed til kommunale og regionale valg efter
udtrædelsestidspunktet, selv om de ikke opfylder
bopælskravet i § 1, stk. 1, nr. 4, i lov om kommunale og
regionale valg.
Det foreslås, at det er en betingelse,
at de pågældende britiske statsborgere på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. Udtrædelsestidspunktet vil
således være skæringstidspunktet for, hvilke
personer der er omfattet af bestemmelsen. Det vil således
alene være britiske statsborgere, der har fast bopæl i
Danmark på udtrædelsestidspunktet, der er omfattet af
bestemmelsen. Britiske statsborgere, der tager ophold i Danmark
efter dette tidspunkt, vil derfor ikke være omfattet af
bestemmelsen og vil dermed skulle opfylde bopælskravet i
§ 1, stk. 1, nr. 4, i lov om kommunale og regionale valg for
at have valgret og dermed valgbarhed til kommunale og regionale
valg.
For en nærmere definition af
udtrædelsestidspunktet henvises til lovforslagets § 2,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Hvorvidt en britisk statsborger opfylder
kravet om fast bopæl i Danmark, som efter den
foreslåede bestemmelse er en betingelse for, at lov om
kommunale og regionale valg finder anvendelse for disse personer,
vil bero på, om den pågældende er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter forslaget skal britiske statsborgere
på udtrædelsestidspunktet have og siden da uafbrudt
have haft fast bopæl i Danmark for, at lov om kommunale og
regionale valg finder anvendelse for disse personer, således
at de stilles, som om de fortsat er EU-statsborgere. I denne
sammenhæng skal "uafbrudt" forstås således, at
den pågældende siden udtrædelsestidspunktet og
til og med valgdagen skal have haft fast bopæl i Danmark.
Afgørelsen af, om den pågældende uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark i perioden, beror på
oplysningerne i CPR. Har den pågældende således
været bopælsregistreret i CPR i hele perioden, vil
betingelsen om uafbrudt fast bopæl i Danmark være
opfyldt. Er den pågældende efter
udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland, er betingelsen om
uafbrudt fast bopæl ikke opfyldt. Den pågældende
vil derfor skulle opfylde bopælskravet i lovens § 1,
stk. 1, nr. 4, for at have valgret og dermed valgbarhed til
kommunale og regionale valg.
Er den pågældende efter
udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland i en periode og
efterfølgende igen bopælsregistreret i Danmark, er
betingelsen om uafbrudt fast bopæl heller ikke opfyldt. Den
pågældende vil derfor skulle opfylde bopælskravet
i lovens § 1, stk. 1, nr. 4, for at have valgret og dermed
valgbarhed til kommunale og regionale valg.
Øvrige regler i lov om kommunale og
regionale valg, der følger af, at en person har valgret
eller valgbarhed til kommunale og regionale valg, vil ligeledes
finde anvendelse for herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om
fortabelse af valgret for udviste, jf. nærmere lovens §
1, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbarhed på grund
af straf, jf. nærmere lovens § 4. Det gælder
ligeledes reglerne om optagelse på valglisten til kommunal-
og regionalvalg i lovens kapitel 2 og reglerne om stemmeafgivning
på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens kapitel 5 og
6.
Lov om kommunale og regionale valg indeholder
ingen særlige regler om valgret og valgbarhed til kommunale
og regionale valg for familiemedlemmer til EU-statsborgere eller i
øvrigt. Familiemedlemmer til EU-statsborgere skal efter de
gældende regler selv opfylde betingelserne for valgret og
dermed valgbarhed til kommunale og regionale valg i lovens
§§ 1 og 3 for at kunne stemme og stille op til valg til
kommunalbestyrelsen og regionsrådet. Med lovforslagets §
3 sker der ingen ændring heraf. Familiemedlemmer til britiske
statsborgere, der er omfattet af lovforslagets § 3, vil
således som hidtil alene være omfattet af lov om
kommunale og regionale valg og dermed have valgret og være
valgbare til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de
selv opfylder betingelserne herfor.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
4
Statsborgere i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union (EU-statsborgere) har
valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, hvis de har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i
Europa-Parlamentsvalgloven. Udviste EU-statsborgere har dog ikke
valgret, jf. lovens § 3, stk. 3. Valgbar til
Europa-Parlamentet er enhver, der har valgret, jf. lovens § 6,
stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven. Valgbarheden kan fortabes
på grund af straf, jf. lovens § 6, stk. 2 og 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1
i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde
og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, idet de
pågældende personer stilles, som om de fortsat er
statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union.
For en nærmere definition af
statsborgere i Det Forenede Kongerige henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, efter de nærmere regler herom i
Europa-Parlamentsvalgloven har valgret og dermed som udgangspunkt
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark efter
udtrædelsestidspunktet.
Det foreslås, at det er en betingelse,
at de pågældende britiske statsborgere på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. Udtrædelsestidspunktet vil
således være skæringstidspunktet for, hvilke
personer der er omfattet af bestemmelsen. Det vil således
alene være britiske statsborgere, der har fast bopæl i
Danmark på udtrædelsestidspunktet, der er omfattet af
bestemmelsen. Britiske statsborgere, der tager ophold i Danmark
efter dette tidspunkt, vil derfor ikke være omfattet af
bestemmelsen og vil dermed ikke have valgret og være valgbare
til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
For en nærmere definition af
udtrædelsestidspunktet henvises til lovforslagets § 2,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Hvorvidt en britisk statsborger opfylder
kravet om fast bopæl i Danmark, som efter den
foreslåede bestemmelse er en betingelse for, at
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for disse personer,
vil bero på, om den pågældende er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter forslaget skal britiske statsborgere
på udtrædelsestidspunktet have og siden da uafbrudt
have haft fast bopæl i Danmark for, at
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for disse personer. I
denne sammenhæng skal "uafbrudt" forstås således,
at den pågældende siden udtrædelsestidspunktet og
til og med valgdagen skal have haft fast bopæl i Danmark.
Afgørelsen af, om den pågældende uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark i perioden, beror på
oplysningerne i CPR. Har den pågældende således
været bopælsregistreret i CPR i hele perioden, vil
betingelsen om uafbrudt fast bopæl i Danmark være
opfyldt. Er den pågældende efter
udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland, er betingelsen om
uafbrudt fast bopæl ikke opfyldt. Den pågældende
vil således ikke have valgret og valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Er den pågældende efter
udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland i en periode og
efterfølgende igen bopælsregistreret i Danmark, er
betingelsen om uafbrudt fast bopæl heller ikke opfyldt. Den
pågældende vil derfor ikke have valgret og valgbarhed
til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Øvrige regler i
Europa-Parlamentsvalgloven, der følger af, at en person har
valgret eller valgbarhed til Europa-Parlamentet, vil ligeledes
finde anvendelse for herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om
fortabelse af valgret for udviste, jf. nærmere lovens §
3, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbarhed, jf.
nærmere lovens § 6, stk. 2 og 3. Det gælder
ligeledes reglerne om optagelse på valglisten i lovens
kapitel 4. Reglerne om stemmeafgivning på valgdagen og
brevstemmeafgivning i lovens kapitel 7 og 8 vil også
gælde for britiske statsborgere, der som følge af
lovforslaget får valgret til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark.
Europa-Parlamentsvalgloven indeholder ingen
særlige regler om valgret og valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg for familiemedlemmer til EU-statsborgere.
Familiemedlemmer til EU-statsborgere skal efter de gældende
regler selv opfylde betingelserne for valgret og dermed valgbarhed
til Europa-Parlamentsvalg i lovens §§ 3 og 6. Med
lovforslagets § 4 sker der ingen ændring heraf.
Familiemedlemmer til britiske statsborgere, der er omfattet af
lovforslagets § 4, vil således som hidtil alene
være omfattet af Europa-Parlamentsvalgloven og dermed have
valgret og være valgbare til Europa-Parlamentsvalg i Danmark,
hvis de selv opfylder betingelserne herfor.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås i § 5, stk. 1, at økonomi- og
indenrigsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse. Ministeren kan herunder fastsætte, at
dele af loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Baggrunden for at bemyndige økonomi- og
indenrigsministeren til at sætte loven i kraft er at sikre,
at loven kan sættes i kraft, helt eller delvist, når
Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske
Union får retskraft.
Dermed sikres det, at der i videst muligt
omfang kan tages hensyn til udviklingen i
udtrædelsesforhandlingerne, herunder bl.a. den situation,
hvor det aftales, at udtrædelsestidspunktet udskydes
midlertidigt, eller at Det Forenede Kongerige tilbagekalder
meddelelsen til Rådet om at udtræde af EU. Det sikres
endvidere, at dele af loven kan sættes i kraft afhængig
af internationale aftaler om valgret og valgbarhed til kommunale og
regionale valg eller Europa-Parlamentsvalg. Dette kan eksempelvis
være relevant i tilfælde af, at
udtrædelsestidspunktet udskydes, og at Danmark og Det
Forenede Kongerige inden udtrædelsestidspunktet indgår
en gensidighedsaftale om valgret og valgbarhed til lokale valg
(kommunale og regionale valg). I dette tilfælde vil det som
udgangspunkt ikke være relevant at sætte reglerne om
lov om kommunale og regionale valg i kraft. Der vil således
kunne opstå en række situationer, hvor der er behov for
at tage bestik af situationen helt op til
udtrædelsestidspunktet, før hele eller dele af loven
sættes i kraft.
Det foreslås med § 5, stk. 2, at lovens § 6 træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Den
foreslåede bestemmelse sikrer, at ændringen af lov om
valg til Folketinget træder i kraft dagen efter
kundgørelsen, uanset om resten af loven sættes i
kraft.
Til §
6
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 22, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
til og med valgdagen berigtige valglisten, hvis kommunen modtager
meddelelse om fraflytning til udlandet, dødsfald,
iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, eller erhvervelse,
henholdsvis fortabelse, af dansk indfødsret.
Den foreslåede ændring i § 22, stk. 2, ændrer henvisningen
til værgemålsloven fra § 6 til § 6, stk. 1,
1. pkt. Den foreslåede ændring i § 22, stk. 2, er
en konsekvensændring som følge af lov nr. 1722 af 27.
december 2018, der indførte en ny ordning med mulighed for
at iværksætte et værgemål med delvis
fratagelse af en persons retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt. Den nye
ordning er et supplement til den eksisterende ordning, der fortsat
består, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt.
Personer, der alene fratages den retlige
handleevne delvist, er fortsat myndige, jf.
værgemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., og vil
dermed have valgret til Folketinget. Henvisningen foreslås
dermed ændret i overensstemmelse hermed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
7
Den foreslåede bestemmelse angiver
lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
For så vidt angår lovforslagets
§§ 1-4 skyldes dette, at disse bestemmelser alene
vedrører statsborgere i Det Forenede Kongerige med
bopæl i Danmark, og at der ikke holdes valg efter lov om
kommunale og regionale valg henholdsvis Europa-Parlamentsvalgloven
på Færøerne og i Grønland.
For så vidt angår lovforslagets
§ 6 skyldes dette, at den foreslåede ændring -
uanset at lov om valg til Folketinget formelt gælder for
Færøerne og Grønland - ikke vil finde
anvendelse for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 6 | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 7. februar 2019, foretages
følgende ændring: | §
22. --- | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere til og med valgdagen berigtige
valglisten, hvis kommunen modtager meddelelse om fraflytning til
udlandet, dødsfald, iværksættelse eller
ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller
erhvervelse, henholdsvis fortabelse, af dansk
indfødsret. | | 1. I § 22, stk. 2, ændres
»værgemålslovens § 6« til:
»værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt.« | | | |
|