Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 9. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1-5. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr.
6-9.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under B nævnte forslag til vedtagelse med ændringsforslag nr. 3 og
4 og det under C nævnte forslag til vedtagelse med ændringsforslag nr.
5.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller det under A nævnte
forslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag nr. 2.
Et mindretal
(EL, ALT, SF og RV) indstiller det under A nævnte forslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v., lov om retspsykiatrisk behandling m.v. og
sundhedsloven (Anvendelse af kropsscannere og narkohunde, ambulant
behandling af retspsykiatriske patienter på privathospitaler
og justering af takster for psykiatriske
færdigbehandlingsdage)« omfattende § 1, nr. 1, 4
og 5, §§ 2 og 3, § 6, stk. 1, 2 og 4, og §
7.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. og retsplejeloven (Ophør af tvungen
opfølgning efter udskrivning)« omfattende § 1,
nr. 3 og 6-14, § 5, § 6, stk. 1, og § 7.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. og lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (Udarbejdelse af udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner og sikring af straksbehandling af akutte
abstinenser hos personer med et stofmisbrug)« omfattende
§ 1, nr. 2, § 4, § 6, stk. 1 og 3, og § 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 7
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (S,
DF, V, LA og KF):
2)
»§§ 1 og 4« ændres til: »§
1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 6
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
4)
»§§ 1 og 4« ændres til: »§
1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 6
5) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
e
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren:
6) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 19 a ændres
i stk. 2 »andre« til:
»personer«.
[Præcisering]
7) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 19 a ændres
to steder i stk. 8
»patientens« til: »patienters«, og
»patienten« ændres til:
»patienter«.
[Præcisering]
Til § 2
8) I
det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 2, indsættes efter
»kendelse«: », eller som er omfattet af stk. 1,
nr. 4«.
[Benyttelse af private
institutioner som led i varetagelsen af ambulant behandling af
patienter]
Til § 6
9) I
stk. 4 ændres »§ 3,
nr. 7 og 9« til: »§ 3, nr. 6-8«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Det
foreslås, at lovforslaget opdeles i tre lovforslag,
således at ét lovforslag omfatter regler om anvendelse
af kropsscannere og narkohunde, ambulant behandling af
retspsykiatriske patienter på privathospitaler og justering
af takster for psykiatriske færdigbehandlingsdage, ét
lovforslag omfatter regler om ophør af tvungen
opfølgning efter udskrivning, og ét lovforslag
omfatter regler om udarbejdelse af udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner og sikring af straksbehandling af akutte
abstinenser hos personer med et stofmisbrug.
Efter en
opdeling af lovforslaget som foreslået, vil det under A
nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., lov
om retspsykiatrisk behandling m.v. og sundhedsloven (Anvendelse af
kropsscannere og narkohunde, ambulant behandling af
retspsykiatriske patienter på privathospitaler og justering
af takster for psykiatriske færdigbehandlingsdage)« og
omfatte § 1, nr. 1, 4 og nr. 5, §§ 2 og 3, § 6,
stk. 1, 2 og 4, og § 7 i det oprindelige lovforslag. Der er
tale om de dele af lovforslaget, der omhandler kropsscannere og
narkohunde, ambulant behandling af retspsykiatriske patienter
på privathospitaler og justering af takster for psykiatriske
færdigbehandlingsdage.
Det under B
nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag til lov om
ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og
retsplejeloven (Ophør af tvungen opfølgning efter
udskrivning)« og omfatte § 1, nr. 3 og 6-14, § 5,
§ 6, stk. 1, og § 7 i det oprindelige lovforslag. Der er
tale om de dele af lovforslaget, der omhandler tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Det under C
nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag til lov om
ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og
lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (Udarbejdelse af udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner og sikring af straksbehandling af akutte
abstinenser hos personer med et stofmisbrug)« og omfatte
§ 1, nr. 2, § 4, § 6, stk. 1 og 3, og § 7. Der
er tale om de dele af lovforslaget, der omhandler udarbejdelse af
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner og sikring af
straksbehandling af akutte abstinenser hos personer med et
stofmisbrug.
Til nr. 6
Efter
lovforslagets § 1, nr. 5, vedrørende psykiatrilovens
§ 19 a, stk. 2, kan overlægen ved mistanke som
nævnt i stk. 1 med henblik på at sikre, at
medikamenter, rusmidler eller farlige genstande ikke er blevet
indført eller vil blive forsøgt indført til en
eller flere patienter i afdelingen, beslutte, at der skal anvendes
kropsscannere ved undersøgelse af en patient eller andre,
der søger adgang til den psykiatriske afdeling.
Det
foreslås, at ordet »andre« ændres til ordet
»personer«.
Med
ændringen præciseres terminologien i bestemmelsen,
således at det fremgår tydeligere, at der kan anvendes
kropsscannere ved undersøgelse af personer (andre end
patienter), der søger adgang til den psykiatriske afdeling.
Der er alene tale om en sproglig præcisering af
bestemmelsen.
Til nr. 7
Efter
lovforslagets § 1, nr. 5, vedrørende psykiatrilovens
§ 19 a, stk. 8, kan sundhedsministeren fastsætte
nærmere regler om åbning og kontrol af patientens post,
undersøgelse af patientstuer og patientens ejendele,
kropsvisitation af patienten, anvendelse af kropsscannere og
anvendelse af narkohunde.
Det
foreslås, at ordet patientens ændres til ordet
patienters, og at ordet patienten ændres til patienter.
Baggrunden for
ændringen er, at sundhedsministeren efter bestemmelsen kan
fastsætte regler, som vil gælde for alle patienter. Det
bemærkes i den forbindelse, at der med
ændringsforslaget ikke er tilsigtet en ændring af den
gældende bestemmelse i psykiatrilovens § 19 a, stk. 5,
hvorefter sundhedsministen kan fastsætte nærmere regler
om åbning og kontrol af patientens post, undersøgelse
af patientstuer og patientens ejendele samt kropsvisitation af
patienten m.v. Der er således alene tale om en sproglig
præcisering af bestemmelsen.
Til nr. 8
Efter
lovforslagets § 2, nr. 1, vedrørende § 1, stk. 2,
i lov om retspsykiatrisk behandling m.v., kan regionsrådet
indgå overenskomst med eller på anden måde
benytte private institutioner som led i varetagelsen af den
ambulante behandling af patienter, som er omfattet af stk. 1, nr.
2, og på anden måde undergives psykiatrisk behandling i
henhold til dom eller kendelse.
Det
foreslås, at regionsrådet endvidere kan indgå
overenskomst med eller på anden måde benytte private
institutioner som led i varetagelsen af den ambulante behandling af
patienter, som er omfattet af stk. 1, nr. 4.
Med
ændringen får regionerne adgang til at lade private
institutioner, f.eks. psykiatriske privathospitaler, varetage
behandlingen af personer, der som vilkår for
prøveløsladelse eller tiltalefrafald skal undergives
psykiatrisk behandling.
Det
bemærkes, at ændringen alene giver mulighed for, at
regionsrådet kan benytte private institutioner som led i
varetagelsen af den ambulante behandling af patienter.
Til nr. 9
Efter
lovforslagets § 6, stk. 4, forbliver regler fastsat i
medfør af § 238, stk. 5 og 6, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1286 af 2. november 2018, i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør af sundhedslovens § 238, stk. 7 og 8, som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 7 og 9.
Det
foreslås, at henvisningen til lovforslagets § 3, nr. 7
og 9, ændres til § 3, nr. 6-8.
Baggrunden for
ændringen er, at sundhedslovens § 238, stk. 7 og 8, ikke
er affattet ved lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, men ved
lovforslagets § 3, nr. 6-8. Der er således alene tale om
en korrektion af en henvisningsfejl.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2019 og var til 1. behandling den 19. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 19. november 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget, alm. del - bilag
95. Den 7. februar 2019 sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |