Skriftlig fremsættelse (6. februar
2019)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige,
opkrævningsloven og forskellige andre love (Modregning med
opkrævningsfordringer og udskydelse af betalingsfrist ved
banklukkedage m.v.)
(Lovforslag nr. L 162)
Det er en
afgørende forudsætning for etablering af en sikker og
effektiv fremadrettet inddrivelse af gæld til det offentlige,
at der tilvejebringes yderligere forenklinger og ændringer af
lovgivningen på området, så den uholdbart store
gæld til det offentlige kan nedbringes. Dette er vigtigt som
led i ønsket om at genoprette borgernes tillid til
skattevæsenet. Det er ikke rimeligt, at andre borgere skal
betale for dem, der ikke betaler deres gæld til det
offentlige.
Med
nærværende lovforslag foreslår regeringen nogle
ændringer, der har til formål at forbedre
systemunderstøttelsen og sikre en effektiv og lovlig
inddrivelse af gælden til det offentlige samt
muliggøre, at virksomhedernes skatte- og afgiftsgæld
kan håndteres korrekt i det nye inddrivelsessystem.
Regeringen foreslår således en række
ændringer, der dels skal sikre et sikkert hjemmelsgrundlag
for håndteringen af modregningen med fordringer, der er under
inddrivelse eller under opkrævning hos fordringshaverne, dels
skal sikre, at skattekontoen, der er Skattestyrelsens it-system for
opkrævning af virksomhedernes skatte- og moms- og
afgiftskrav, kan tilsluttes det nye it-system for inddrivelse.
For at skabe
et sikkert hjemmelsgrundlag for modregningen med fordringer, der er
under inddrivelse eller under opkrævning hos
fordringshaverne, foreslås det, at skatteministerens
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte regler om at kunne
springe fordringer over i dækningsrækkefølgen
udvides. Behovet for ændringen skyldes, at det ikke altid er
muligt at nå at afklare og fjerne datafejl og validere
retskraften af fordringer inden for udbetalingsfristen, hvilket
hæmmer en effektiv proces.
Af hensyn til
at have tilstrækkeligt med fordringer der er klar til
inddrivelse, foreslås det også, at
restanceinddrivelsesmyndigheden kan foretage en
hensigtsmæssig prioritering af, hvilke af fordringshavernes
fordringer der skal valideres for datafejl først, med
henblik på at kunne afvikle modregningen på en hurtig
og effektiv måde.
For at sikre,
at Skattestyrelsens krav fra skattekontoen kan tilsluttes det nye
it-system for inddrivelse, foreslås det at lovfæste
Skattestyrelsens gældende praksis om at udskyde
betalingsfristen, hvis sidste rettidige betalingsdag falder
på en banklukkedag. Dette er nødvendigt for at sikre,
at forældelsesfristen - der beregnes med udgangspunkt i den
lovbestemte sidste rettidige betalingsdag - ikke bliver for lang i
forhold til de gældende regler. Med lovforslaget
foreslås ingen ændring af praksis for
betalingsfristen.
Lovforslaget
foreslås at skulle træde i kraft den 1. april 2019, med
henblik på at sikre at modregningen i overskydende skatter
primo april 2019 kan ske korrekt og effektivt.
Lovforslaget
vurderes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.