Skriftlig fremsættelse (6. februar
2019)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af
elektricitet og forskellige andre love (Nedsættelse af
elafgiften for liberale erhverv og EU-retlig tilpasning af visse
miljø- og energiafgifter)
(Lovforslag nr. L 161)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti har som led i energiaftale af 29. juni 2018 aftalt at
ophæve bilaget til elafgiftsloven fra 2023. Dermed
ligestilles elafgiften for de liberale erhverv, der fremgår
af bilag 1 til elafgiftsloven, med elafgiftsloven for øvrige
momsregistrerede virksomheder, og erhvervene får mulighed for
at opnå den lave procesafgift på lige vilkår med
øvrige momsregistrerede erhverv. Lovforslaget har til
formål at udmønte denne lempelse.
Afskaffelsen vil medføre en markant
lempelse for de omfattede liberale erhverv, hvorved det for disse
erhverv bliver billigere at drive virksomhed i Danmark. Med
initiativet undgås det endvidere, at danske virksomheder, som
er kriseramte, potentielt skal betale en højere elafgift end
i dag. Efter Europa-Kommissionens statsstøtteretsakter
må virksomheder, som er kriseramte, som udgangspunkt ikke
modtage støtte i form af afgifter, der er lempede i forhold
til andre virksomheder. Så længe bilag 1 til
elafgiftsloven eksisterer - hvormed visse liberale erhverv ikke er
sidestillet med øvrige momsregistrerede erhverv - anser
Europa-Kommissionen den høje sats på de liberale
erhverv som den almindelige sats, mens processatsen anses som den
lempede sats på erhverv.
Lovforslaget har derudover til formål
at gennemføre tilpasninger af miljø- og
energibeskatningslovene som følge af kravet i de
nævnte statsstøtteretsakter fra Europa-Kommissionen
om, at kriseramte virksomheder skal afskæres fra at modtage
statsstøtte.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. juli 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.